LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS PAVELDO KOMISIJOS
SPRENDIMAS
DĖL TRAKŲ RAJONO KULTŪROS PAVELDO APSAUGOS
2014 m. balandžio 25 d. Nr. S-5(6.2.-187)
Vilnius
Valstybinė kultūros paveldo komisija 2014 m. vasario 28 d. organizavo išvažiuojamąjį posėdį į Trakų rajono savivaldybę. Kartu su savivaldybės vadovais, Tarybos nariais, saugomų teritorijų vadovais, Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos vadovybe ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovu apskričiai aptartos rajono teritorijų planavimo dokumentų sprendinių įgyvendinimo, savivaldybės ir valstybės institucijų bendradarbiavimo, rajone esančių kapinių tvarkymo, karaimų bendruomenės paveldo bei Lentvario dvaro sodybos atgaivinimo problemos.
Nustatyta, jog Trakų r. savivaldybė, viena didžiausių Lietuvos Respublikos savivaldybių, turtinga ypač reikšmingu ir įvairialypiu kultūros paveldu, neturi aiškios kultūros paveldo saugojimo politikos, etatinio paveldosaugininko ir jau dešimtmetį neskiria lėšų paveldo tvarkybai. Nepakankamas savivaldybės institucijų bendradarbiavimas su saugomų teritorijų administracijomis. Akivaizdžiai eskaluojami konfliktiški santykiai su Trakų istorinio nacionalinio parko direkcija. Akivaizdu, jog to priežastimi yra netinkamas požiūris į kultūros paveldą, jo apsaugą ir tvarkymą. Nesuprantamas savivaldybės prieštaravimas parengtiems Trakų istorinio nacionalinio parko planavimo dokumentams, kurių savivaldybės administracija nepagrįstai iki šiol nesuderino. Kategoriškai prieštaraujama parko buferinės apsaugos zonos nustatymui, nors ši įrašyta Trakų istorinio nacionalinio parko planavimo schemoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. nutarimu Nr. 912. Užmirštama, kad paveldas prisideda prie ilgalaikio rajono ir visos Lietuvos klestėjimo. Planavimo dokumentai rengiami siekiant suderinti unikalios vietovės kultūros ir gamtos vertybių saugojimą su valstybės ir savivaldos institucijų bei privataus turto valdytojų interesais. Šiam tikslui atkūrus valstybę buvo įsteigtas istorinis nacionalinis parkas su savarankiška administracija.
Posėdyje atkreiptas dėmesys į Užutrakio dvaro sodybos teritorijoje įsikūrusius gyventojus. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų (1996-01-11 Nr. 69, 2005-10-19 Nr. 1109, 2007-07-11 Nr. 718) nuostatose numatytas gyventojų iškeldinimas iš Užutrakio dvaro sodybos teritorijoje esančių pastatų, skirtos lėšos Lietuvos Respublikos Seimo 2005-12-08 įstatymu Nr. X-433 – 1.903 mln. Lt, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003-07-23 nutarimu Nr. 718 – 1.7 mln. Lt, Lietuvos Respublikos Seimo 2008-12-22 įstatymu Nr. XI-96 – 0.6568 mln. Lt.
Iškirtinės vertės ir reikšmės Lentvario dvaro sodyba su Eduardo Fransua Andrė projektuotu parku nuo pat nepriklausomybės atgavimo buvo neatsakingai defragmentuojama, šiandien ji apleista, nepakankamai tvarkoma ir prižiūrima kaip kompleksinis kultūros paminklas nei savivaldybės administracijos, nei privačių valdytojų. Posėdyje pasiūlyta, kad Lentvario dvaro sodybą perimtų Lietuvos valstybė, kadangi tik ji gali užtikrinti jos išsaugojimą ir pritaikymą visuomenės poreikiams.
Trakų r. savivaldybės teritorijoje yra 107 kapinės. Iki šiol nesuformuoti daugelio kapinių sklypai, kapinės neįregistruotos Nekilnojamojo turto registre. Dauguma kapinių neprižiūrimos ir netvarkomos.
Valstybinė kultūros paveldo komisija, vertindama kultūros paveldo būklę Trakų rajone ir siekdama, kad ši ypatingai svarbi ir reikšminga valstybingumo raidos ir nacionalinio paveldo dalis tinkamai reprezentuotų Lietuvą, jos kultūrinį savitumą,
n u s p r e n d ž i a :
1. Rekomenduoti Trakų r. savivaldybei:
1.1. kartu su Kultūros ministerija nedelsiant atnaujinti Trakų istorinio nacionalinio parko specialiųjų planų priėmimo procedūrą;
1.4. suformuotus neveikiančių kapinių sklypus įregistruoti Nekilnojamojo turto registre, nuolat jas prižiūrėti, įrengti informacinius stendus;
1.5. užbaigti Užutrakio dvaro sodybos teritorijoje laikinai gyvenančių gyventojų iškeldinimą, aprūpinant juos kitu gyvenamuoju plotu, kaip tai numatyta Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimuose ir kituose teisės aktuose;
1.6. skubiai parengti Lentvario dvaro sodybos teisinę, socialinę ir kultūrinę studiją ir jos pagrindu pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei siūlymus dėl šio kompleksinio kultūros paminklo pritaikymo šiuolaikinėms visuomenės kultūros reikmėms;
2. Prašyti Lietuvos Respublikos Vyriausybę:
2.1. įvertinti, kaip buvo įgyvendintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų nuostatos dėl gyventojų iškeldinimo iš Užutrakio dvaro sodybos teritorijoje esančių pastatų, ar tinkamai buvo įsisavintos tam skirtos lėšos ir imtis atitinkamų priemonių, kad šis iškeldinimas būtų užbaigtas;
3. Siūlyti Lietuvos Respublikos kultūros ministerijai bendru sutarimu išspręsti karaimų bendruomenei priklausančio nekilnojamojo turto grąžinimo klausimą.