vALSTYBINĖ KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJA

 

NUTARIMAS

DĖL energijos išteklių RINKos TYRIMo taisyklių PATVIRTINIMO

 

2014 m. spalio 30 d. Nr. O3-873

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energijos išteklių rinkos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 3 punktu, Įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimų taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. kovo 3 d. nutarimu Nr. 277 „Dėl  Įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimų taisyklių patvirtinimo“ bei atsižvelgdama į Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau ‒ Komisija) Šilumos gamintojų ir konkurencijos skyriaus 2014 m. spalio 22 d. pažymą Nr. O5-292 „Dėl Energijos išteklių rinkos tyrimo taisyklių patvirtinimo“, Komisija n u t a r i a:

Patvirtinti Energijos išteklių rinkos tyrimo taisykles (pridedama).

 

 

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                                  Diana Korsakaitė


 

PATVIRTINTA

Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės

komisijos 2014 m. spalio 30 d. nutarimu Nr. O3-873              

 

 

ENERGIJOS IŠTEKLIŲ RINKos TYRIMO taisyklės

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Energijos išteklių rinkos tyrimo taisyklėmis (toliau – Taisyklės) siekiama užkirsti kelią energijos išteklių rinkos dalyviams piktnaudžiauti rinka, prekiaujant energijos išteklių biržoje ar (ir) prekiaujant pagal dvišales sutartis, sudaromas ne biržoje; nevykdyti teisės aktų įpareigojimo atliekant energijos išteklių pirkimus pirmenybę teikti biržai; sukurti prielaidas ir sąlygas sąžiningai ir veiksmingai konkurencijai energijos išteklių rinkoje bei išvengti kainų ir tiekimo sąlygų iškraipymo.

2. Šios Taisyklės nustato energijos išteklių rinkos tyrimo tvarką ir sąlygas.

3. Šios Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos energijos išteklių rinkos įstatymo (toliau – Įstatymas) 8 straipsnio 1 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio 9 dalies 19 punktu, Įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimų taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. kovo 3 d. nutarimu Nr. 277 „Dėl  Įmonių, veikiančių energetikos srityje, energijos ar kuro, kurių reikia elektros ir šilumos energijai gaminti, pirkimų taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Pirkimų taisyklės) ir atsižvelgiant į 2011 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą Nr. 1227/2011 dėl didmeninės energijos rinkos vientisumo ir skaidrumo.

4. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Įstatyme, Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatyme, Energijos išteklių rinkos priežiūros taisyklėse, patvirtintose Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2013 m. gruodžio 17 d. nutarimu Nr. O3-744 „Dėl energijos išteklių rinkos priežiūros taisyklių patvirtinimo“, Pirkimų taisyklėse.

 

II SKYRIUS

Energijos išteklių Rinkos tyrimo organizavimas

 

5. Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (toliau – Komisija) atlieka energijos išteklių rinkos tyrimą vadovaudamasi Įstatymu, Energijos išteklių rinkos priežiūros taisyklėmis, kitais Lietuvos Respublikos teisės aktais ir šiomis Taisyklėmis.

6. Rinkos tyrimas atliekamas:

6.1. energijos išteklių biržos operatoriaus teikimu, įtariant, kad buvo piktnaudžiauta rinka, prekiaujant energijos išteklių biržoje;

6.2. gavus Viešųjų pirkimų tarnybos išvadą, kad biokuro pirkimo sutartis tarp įsigyjančios organizacijos ir tiekėjo sudaryta nesilaikant Pirkimų taisyklių;

6.3. energijos išteklių rinkos dalyvio teikimu, įtariant, kad buvo padaryta pažeidimų prekiaujant energijos išteklių rinkoje;

6.4. Komisijos iniciatyva, nustačius, kad įsigyjančioji organizacija nevykdė teisės aktuose numatyto įpareigojimo atliekant energijos išteklių pirkimus pirmenybę teikti biržai;

6.5. esant kitiems pagrindams.

7. Energijos išteklių rinkos tyrimas pradedamas Komisijos sprendimu pradėti rinkos tyrimą. Komisijos sprendime nurodomas Taisyklių 6 punkte numatytas rinkos tyrimo pagrindas, gali būti nurodoma pradinė geografinė teritorija (jei pradinė geografinė teritorija nenurodoma, laikoma, kad ji atitinka Lietuvos Respublikos teritoriją).

8. Rinkos tyrimo procedūrą sudaro šie etapai:

8.1. rinkos apibrėžimas (paslaugos ir geografinės teritorijos apibrėžimas);

8.2.  piktnaudžiavimo rinka, prekiaujant energijos išteklių biržoje ar (ir) prekiaujant pagal dvišales sutartis, sudaromas ne biržoje tyrimas ar tyrimas dėl teisės aktų įpareigojimo atliekant energijos išteklių pirkimus pirmenybę teikiant biržai nevykdymo;

8.3. pažeidimų nustatymas;

8.4. sprendimo taikyti atitinkamas poveikio priemones ar jų netaikyti arba nutraukti tyrimą priėmimas. 

9. Komisija turi teisę atlikti ne visą rinkos tyrimo procedūrą, bet tik atskiras jos dalis, jeigu motyvuotai ir pagrįstai mano, kad, nepasikeitus ankstesnių rinkų tyrimų duomenims, kitas dalis atlikti nėra tikslinga. Tokio sprendimo motyvai išdėstomi Komisijos sprendime pradėti rinkos tyrimą ir (arba) Komisijos sprendime dėl rinkos tyrimo rezultatų, jei neatlikti atskirų rinkos tyrimo procedūros dalių nusprendžiama jau pradėjus rinkos tyrimą.

10. Komisija, atlikdama rinkos tyrimą, gali naudotis bet kuria turima ar prieinama informacija apie rinką ir (ar) veikiančius atitinkamoje rinkoje asmenis, taip pat ir kitų rinkos tyrimų metu surinkta informacija, asmenų pagrįstais vertinimais.

11. Atlikdama rinkos tyrimą, Komisija turi teisę gauti informaciją ir dokumentus iš asmenų, veikiančių energijos išteklių rinkoje, kurie privalo pateikti Komisijos prašomą informaciją ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo Komisijos prašymo pateikti informaciją gavimo dienos, jei Komisija nenurodo trumpesnio termino.

12. Atlikdama rinkos tyrimą, Komisija turi teisė atlikti patikrinimus vietoje.

13. Rinkos tyrimas atliekamas per 60 kalendorinių dienų nuo Komisijos nutarimo inicijuoti energijos išteklių rinkos tyrimą dienos. Šis terminas gali būti pratęstas motyvuotu Komisijos sprendimu ne daugiau kaip 3 kartus, kiekvieną kartą pratęsiant rinkos tyrimo terminą ne ilgiau kaip 3 mėnesiams.

14. Energijos išteklių rinkos tyrimas baigiamas Komisijos sprendimu dėl energijos išteklių rinkos tyrimo rezultatų. Sprendime išdėstomi visų atliktų rinkos tyrimo etapų rezultatai.

15. Komisijos sprendimai įforminami nutarimu.

16. Komisija turi teisę motyvuotai bet kuriuo metu nutraukti rinkos tyrimą.

17. Komisija, atlikdama rinkos tyrimą, konsultuojasi su Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų tarnyba, Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba.

 

III SKYRIUS

Energijos išteklių Rinkos Tyrimas

 

18. Komisija energijos išteklių rinką apibrėžia apibūdindama ją sudarančias paslaugas ir įvertindama rinkos geografinę aprėptį, atsižvelgdama į pradines paslaugas ir pradinę geografinę teritoriją.

19. Atliekant rinkos tyrimą, energijos išteklių rinkos dalyvis kartu su susijusiais asmenimis yra laikomas vienu asmeniu (vienu energijos išteklių rinkos dalyviu).

20. Susiję asmenys apibrėžiami kaip asmenys:

20.1. kuriuose, kaip ir tiriamo energijos išteklių rinkos dalyvio atveju, tas pats asmuo arba tie patys asmenys turi akcijų dalį, kuri sudaro 1/3 ar daugiau įstatinio kapitalo, arba turi teises į 1/3 ar daugiau visų balsų;

20.2. kurie su tiriamu energijos išteklių rinkos dalyviu yra bendrai valdomi ar turi bendrą administracinį padalinį, arba kurių stebėtojų taryboje, valdyboje ar kitame valdymo ar priežiūros organe yra pusė ar daugiau tų pačių narių, kaip ir tiriamo asmens valdymo ar priežiūros organuose;

20.3. kuriuose tiriamas asmuo turi akcijų dalį, sudarančią 1/3 ar daugiau įstatinio kapitalo, arba turi teises į 1/3 ar daugiau visų balsų, arba kurie yra įsipareigoję derinti savo ūkinės veiklos sprendimus su tiriamu asmeniu, arba už kurių prievolių tretiesiems asmenims įvykdymą yra įsipareigojęs atsakyti tiriamas asmuo, arba kurie yra įsipareigoję perduoti visą arba dalį pelno ar suteikę teisę naudoti 1/3 ar daugiau savo turto tiriamam asmeniui;

20.4. kurie tiriamame juridiniame asmenyje turi akcijų dalį, sudarančią 1/3 ar daugiau įstatinio kapitalo, arba turi teises į 1/3 ar daugiau visų balsų, arba su kuriais tiriamas asmuo yra įsipareigojęs derinti savo ūkinės veiklos sprendimus, arba kurie yra įsipareigoję atsakyti už tiriamo asmens prievolių tretiesiems asmenims įvykdymą, arba kuriems tiriamas asmuo yra įsipareigojęs perduoti visą arba dalį pelno ar suteikęs teisę naudoti 1/3 ar daugiau savo turto;

20.5. kurie tiesiogiai ar netiesiogiai, per kitus asmenis, yra susiję su šių Taisyklių 20.1, 20.2, 20.3 ir 20.4 punktuose nurodytais asmenimis bet kuriuo iš šių Taisyklių 20.1, 20.2, 20.3 ir 20.4 punktuose nurodytų būdų;

20.6. tiriamo asmens Lietuvos Respublikoje veikiančias dukterines ar patronuojančias bendroves, susijusias su tiriamu asmeniu per kitose valstybėse veikiančias bendroves, arba tiriamo asmens patronuojančių bendrovių Lietuvos Respublikoje veikiančias dukterines bendroves Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo prasme.

21. Po energijos išteklių rinkos tyrimo atlikimo atskleidus tyrimo atlikimo metu nežinotą informaciją apie susijusius asmenis, naujas energijos išteklių rinkos tyrimas neatliekamas, išskyrus atvejus, kai Komisija pagrįstai mano, kad pateikta nauja informacija iš esmės gali keisti jau priimtą sprendimą dėl energijos išteklių rinkos tyrimo.

22. Energijos išteklių rinka tiriama, vadovaujantis ir atsižvelgiant į Energijos išteklių rinkos įstatymą, kitus energijos išteklių rinkos veiklą reglamentuojančius teisės aktus ir šias Taisykles.

23. Atlikdama energijos išteklių rinkos tyrimą dėl piktnaudžiavimo rinka ar teisės aktų įpareigojimo atliekant energijos išteklių pirkimus pirmenybę teikti biržai nevykdymo, Komisija vertina:

23.1. pažeidimo pobūdį;

23.2. pažeidimo trukmę ir sunkumą;

23.3. pažeidimo vartotojams galimą padaryti ar padarytą žalą;

23.4. dėl pažeidimo galimą gauti pelną.

 

IV SKYRIUS

poveikio priemonių NUSTATYMAS

 

24. Energijos išteklių rinkos tyrimo metu nustačiusi pažeidimus, Komisija pažeidimą atlikusio energijos išteklių rinkos dalyvio (ar vienu energijos išteklių rinkos dalyviu pripažintos asmenų grupės) atžvilgiu, priklausomai nuo atlikto pažeidimo pobūdžio imasi veiksmų teisės aktų nustatyta tvarka:

24.1. skiriama piniginė bauda Energetikos įstatyme nustatyta tvarka už pažeidimus vykdant reguliuojamą energetikos veiklą;

24.2. skiriama piniginė bauda iki 10 procentų bendrųjų metinių pajamų praėjusiais finansiniais metais už draudimo naudotis viešai neatskleista prekybos energijos ištekliais informacija ir užsiimti arba bandyti užsiimti manipuliavimu energijos išteklių rinkoje pažeidimus;

24.3. tyrimo medžiaga perduodama Konkurencijos tarybai, jei tyrimo metu įtariami sąžiningos konkurencijos pažeidimai, už kuriuos energijos išteklių rinkos dalyviams sankcijos taikytinos pagal Konkurencijos įstatymą.

25. Atliekant energijos išteklių rinkos tyrimą ir atlikus rinkos tyrimą bei nustačius, kad energijos išteklių rinkos dalyvių pasiūlymai apsimestiniai, tokie sandoriai Komisijos sprendimu nėra įtraukiami į energijos išteklių biržoje nusistovėjusių kainų skaičiavimus.

26. Atlikus energijos išteklių rinkos tyrimą ir nustačius, kad įsigyjančioji organizacija nevykdė teisės aktais nustatyto įpareigojimo atliekant energijos išteklių pirkimus pirmenybę teikti biržai, gali būti priimamas sprendimas nepripažinti įsigyjančiosios organizacijos išlaidų, skirtų biokurui įsigyti, pagrįstomis sąnaudomis, nustatant šilumos kainą.

27. Energijos išteklių rinkos dalyviai už tuos pačius pažeidimus atsako tik pagal Energetikos išteklių rinkos įstatymą, Energetikos įstatymą arba Konkurencijos įstatymą, atsižvelgiant į įstatymais nustatytą Komisijos ar Konkurencijos tarybos kompetenciją.

 

V SKYRIUS

SPRENDIMO PRIĖMIMAS

 

28. Visų energijos išteklių rinkos tyrimo etapų rezultatai yra išdėstomi Komisijos sprendime dėl energijos išteklių rinkos tyrimo rezultatų. Jeigu rinkos tyrimo rezultatai turi įtakos keliems asmenims (t. y. jei sprendimas turi būti priimtas kelių asmenų atžvilgiu), Komisija turi teisę priimti vieną sprendimą visų asmenų atžvilgiu arba atskirus sprendimus dėl vieno ar kelių asmenų.

29. Komisijos sprendime dėl energijos išteklių rinkos tyrimo rezultatų, atsižvelgiant į tai, kurios energijos išteklių rinkos tyrimo procedūros dalys atliktos, taip pat atsižvelgiant į energijos išteklių rinkos tyrimo eigą, nurodoma:

29.1. faktinės aplinkybės, kuriomis grindžiamas sprendimas;

29.2. sprendimo atlikti ne visą energijos išteklių rinkos tyrimo procedūrą, bet atskiras jos dalis, motyvai;

29.3. energijos išteklių rinkos apibrėžimas ir tokio apibrėžimo motyvai;

29.4. nustatyti pažeidimai;

29.5. nustatomos poveikio priemonės bei tokių poveikio priemonių taikymo pagrindimas;

29.6. esminiai asmenų Komisijai pateikti paaiškinimai ir jų įvertinimas;

29.7. sprendimo pagrindimas teisės normomis;

29.8. Komisijos išvados ir priimti sprendimai dėl energijos išteklių rinkos tyrimo (kurie nėra įforminti atskirais nutarimais) bei jo rezultatų;

29.9. sprendimo apskundimo tvarka;

29.10. kita, Komisijos nuomone, reikalinga informacija.

30. Priėmus Komisijos sprendimą dėl energijos išteklių rinkos tyrimo rezultatų baigiamas energijos išteklių rinkos tyrimas.

31. Galutinį sprendimą dėl energijos išteklių rinkos tyrimo rezultatų Komisija teisės aktų nustatyta tvarka pateikia energijos išteklių rinkos dalyviui, dėl kurio priimamas sprendimas.

32. Komisija savo interneto svetainėje skelbia galutinius sprendimus dėl energijos išteklių rinkos tyrimo rezultatų ar jų dalis be konfidencialios informacijos.

 

VI SKYRIUS

KONFIDENCIALIOS INFORMACIJOS APSAUGA

 

33. Jei Komisijai pateikiama konfidenciali informacija, ją pateikiantis asmuo privalo konkrečiai tai nurodyti, aiškiai nurodydamas, kuri informacija yra konfidenciali.

34. Informacijos, kurią ją pateikiantis asmuo nenurodo esant konfidencialia, Komisija, jei Lietuvos Respublikos įstatymai nenustato kitaip, negali jos tokia laikyti.

35. Konfidencialia negali būti laikoma informacija, kurią teisės aktai nustato kaip nekonfidencialią ir (ar) kuri nebuvo konfidenciali, ar nebuvo nurodyta kaip konfidenciali Komisijai, kai ji šią informaciją sužinojo.

36. Komisija užtikrina gautos konfidencialios informacijos konfidencialumą.

37. Institucijos ir asmenys, kuriems pateikiama su energijos išteklių rinkos tyrimu susijusi konfidenciali informacija, įskaitant konfidencialią informaciją, nurodytą Komisijos nutarimuose, užtikrina tinkamą tokios konfidencialios informacijos apsaugą.

 

VII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

38. Asmenys, pažeidę šių Taisyklių nuostatas, atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

39. Komisijos veiksmai ar neveikimas, atliekant energijos išteklių rinkos tyrimą, gali būti skundžiami teisės aktų nustatyta tvarka.

______________