VIEŠOSIOS ĮSTAIGOS CENTRINĖS PROJEKTŲ VALDYMO AGENTŪROS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL PROJEKTO RODIKLIŲ PRIEŽIŪROS IR NETINKAMŲ FINANSUOTI IŠLAIDŲ NUSTATYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2017 m. birželio 20 d. Nr. 2017/8-165..

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2015 m. rugsėjo 3 d. įsakymu Nr. 1V-683 „Dėl Vidaus saugumo fondo projektų administravimo ir finansavimo taisyklių patvirtinimo“ patvirtintų Vidaus saugumo fondo projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 183 punktu:

T v i r t i n u  Projekto rodiklių priežiūros ir netinkamų finansuoti išlaidų nustatymo taisykles (pridedama).

 

 

 

Direktorė                                                                                                         Lidija Kašubienė


 

PATVIRTINTA

Viešosios įstaigos Centrinės projektų valdymo agentūros direktoriaus

2017 m. birželio 20 d.

įsakymu Nr. 2017/8-165

 

 

PROJEKTO RODIKLIŲ PRIEŽIŪROS IR NETINKAMŲ FINANSUOTI IŠLAIDŲ NUSTATYMO TAISYKLĖS

 

Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2015 m. rugsėjo 3 d. įsakymu Nr. V-683 patvirtintų Vidaus saugumo fondo projektų administravimo ir finansavimo taisyklių (toliau – Taisyklės) 183 p., parengtos šios Projekto rodiklių priežiūros ir netinkamų finansuoti išlaidų nustatymo taisyklės.

 

I SKYRIUS

 

BENDROSIOS NUOSTATOS

1. Viešosios įstaigos Centrinės projektų valdymo agentūros ( toliau – CPVA) projektų vadovas privalo sekti rodiklius pagal projekto vykdytojo pateiktus dokumentus – mokėjimo prašymus ir projekto pažangos ataskaitas (jei neteikia, reikalauti, kad pateiktų) ir kontroliuoti, kaip siekiama nustatytų rodiklių. Tuo atveju, jei pateikta informacija sudaro pagrindą abejonei, kad rodikliai gali būti nepasiekti, kreipiamasi į projekto vykdytoją, prašant paaiškinti priežastis. Esant poreikiui, projekto vykdytojas informuojamas, kad gali būti inicijuojamas pažeidimo tyrimas ir taikomos finansinės pataisos (korekcijos).

 

2. Projektų vadovas mokėjimo prašymo, patikros vietoje metu ar  galutinės ataskaitos tikrinimo metu įtaręs ar nustatęs faktą, kad įgyvendindamas ar įgyvendinęs projekto veiklas projekto vykdytojas nepasiekia/nepasiekė projekto sutartyje nustatytos rezultato rodiklio (kiekybinio bei kokybinio)  reikšmės, turi įvertinti priežastis, kodėl projekto rezultatai nepasiekti/jų akivaizdžiai nėra siekiama.

 

II SKYRIUS

ATVEJAI, KAI PAŽEIDIMO TYRIMAS NEPRADEDAMAS

 

3. Pažeidimo tyrimas nėra inicijuojamas tokiais atvejais, kai projekto sutartyje nustatytos reikšmės nepasiekimą, kuris nesusijęs su konkrečios projekto veiklos vykdymo apimties sumažėjimu, sąlygojo veiksniai, kurių įtakos sutartyje nustatytos rodiklio reikšmės nepasiekimui projekto vykdytojas negalėjo sumažinti. Vertinant rodiklio nepasiekimo priežastis, turi būti atsižvelgta į šias aplinkybes:

 

3.1. ar veiksniai, galėję sąlygoti/įtakoti rodiklio nepasiekimą, galėjo būti ir/ar buvo žinomi iki projekto sutarties pasirašymo;

 

3.2. ar projekto vykdytojas, nelaukdamas projekto įgyvendinimo pabaigos, apie galimą riziką nepasiekti sutartyje nustatytos rodiklio reikšmės informavo CPVA ir projekto įgyvendinimo metu ėmėsi veiksmų užtikrinti šios reikšmės pasiekimą.

 

4. Įtariamo pažeidimo tyrimas neturi būti atliekamas, jei sutartyje nustatytos rodiklio reikšmės nepasiekimas nėra sąlygotas konkrečios projekto veiklos apimties sumažėjimo, bet yra sąlygotas veiksnių, kurie nepriklauso nuo projekto vykdytojo veiklos. Pavyzdžiui, pasibaigus projektui, projekto sutartyje nustatyta atitinkamo rodiklio reikšmė nebuvo pasiekta dėl bendro šalies užimtumo lygio sumažėjimo, kurį sąlygojo ekonomikos krizė. Jei projekto vykdytojas pateikia argumentuotą pagrindimą, kad negalėjo sumažinti šių veiksnių įtakos sutartyje nustatytos rodiklio reikšmės nepasiekimui, tokiu atveju pažeidimas neturi būti nustatomas.

 

5. Projekto vykdytojui nėra inicijuojamas pažeidimo tyrimas dėl projekto sutartyje nustatyto rodiklio nepasiekimo ir netaikomos finansinės sankcijos, jeigu tinkamai vykdomos/įvykdytos visos sutartyje numatytos veiklos, veiksniai, dėl kurių įtakos nagrinėjamas rodiklis nepasiektas, nebuvo žinomi iki projekto sutarties pasirašymo, o projekto veiklų įgyvendinimo metu sužinojęs apie naujai identifikuotų veiksnių įtaką ir galimą riziką nepasiekti sutartyje nustatytos rodiklio reikšmės, projekto vykdytojas nedelsdamas apie tai informavo CPVA ir (arba) ėmėsi atitinkamų veiksmų siekdamas sumažinti identifikuotų veiksnių įtaką. Pažymėtina, jog toks sprendimas privalo būti tinkamai pagrįstas ir įformintas atitinkamuose patikros lapuose, pridedant projekto vykdytojo paaiškinimus ir juos pagrindžiančius dokumentus.

 

6. Pažeidimo tyrimas nepradedamas, kai nors ir rodiklio reikšmės nepasiekimas susijęs su konkrečios projekto veiklos vykdymo apimties mažėjimu, tačiau projekto vykdytojas pateikia pagrįstus paaiškinimus dėl rodiklio nepasiekimo ir pagrindžia, kad rodiklio nepasiekimas dėl žemiau dėstomų priežasčių tiesiogiai neturi įtakos projektui skirto finansavimo dydžiui. Pavyzdžiui, sutartyje numatyta parengti 5 mokymų programas, tačiau projekto vykdytojas sukuria tik 3 mokymų programas, kurios pagal savo turinį, programoms keltus uždavinius apima 5 programų turinį (t. y., programų kiekis mažesnis, bet mažesniu programų kiekiu pasiekti tie patys uždaviniai, išanalizuota visoms 5 programoms skirta apimtis). Mažesnė nei sutartyje nustatyta rodiklio reikšmė taip pat gali būti grindžiama geresne darbų/paslaugų/prekių kokybe (tai turėtų būti pagrįsta patvirtinančiais dokumentais) ir todėl didesniais kaštais arba didesniais kaštais/pabrangimu po viešųjų pirkimų procedūros, darbų, paslaugų ar prekių kainos ar įkainių perskaičiavimo pagal bendrą kainų lygio kitimą. Tokie veiklų turinio, biudžeto keitimai Taisyklių nustatyta tvarka turi būti suderinti su Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija (toliau – VRM) ir CPVA bei įforminami atliekant projekto sutarties keitimą. CPVA įvertina projekto vykdytojo paaiškinimus ir fiksuoja juos rašte VRM dėl sutarties keitimo.

 

7. Įtariamo pažeidimo tyrimas taip pat neinicijuojamas, jei nepasiekta rodiklio reikšmė sudaro 10 proc. ar mažiau nuo projekto sutartyje nustatytos rodiklio reikšmės. Pavyzdžiui, projekto sutartyje nustatyta, kad turi būti pasiektas rezultato rodiklis: įsigytų didelių visureigių automobilių skaičius  – 58 vnt. Tačiau jei po projekto veiklų užbaigimo tokių automobilių siekia tik 54 (t. y. nepasiekta mažiau nei 10 proc. nuo sutartyje numatyto rodiklio), tai pažeidimo tyrimas neturi būti atliekamas ir pažeidimas nenustatomas.

 

8. Projektų, skirtų Specialios tranzito schemos išlaidoms, kurios tiesiogiai atsiranda dėl konkrečių Specialios tranzito schemos vykdymo reikalavimų (išskyrus išlaidas infrastruktūrai ir personalo mokymo išlaidas) ir kurios nėra patiriamos dėl tranzito ar kitų vizų išdavimo, apmokėti (toliau – veiklos projektai) atveju pažeidimo tyrimas nepradedamas, jei nepasiekta rodiklio reikšmė sudaro 20 proc. ar mažiau nuo projekto sutartyje nustatytos rodiklio reikšmės.

 

 

III SKYRIUS

ATVEJAI, KAI INICIJUOJAMAS PAŽEIDIMO TYRIMAS

 

 

9. Visais kitais, aukščiau neaprašytais atvejais inicijuojamas pažeidimo tyrimas, t. y., kai pagrįstai įtariama, kad projekto vykdytojas galėjo įtakoti sutartyje nustatytos rodiklio reikšmės pasiekimą ir projekto vykdytojas nepateikia pagrįstų paaiškinimų dėl rodiklio reikšmės nepasiekimo bei kai nepasiekta rodiklio reikšmė sudaro daugiau nei 10 proc. nuo projekto sutartyje nustatytos rodiklio reikšmės, o veiklos projektų atveju - daugiau nei 20 proc. nuo projekto sutartyje nustatytos rodiklio reikšmės.

 

IV SKYRIUS

 

NETINKAMŲ IŠLAIDŲ (FINANSINIŲ KOREKCIJŲ) SKAIČIAVIMO PRINCIPAI PAŽEIDIMO ATVEJU

 

 

 

10. Nustatant dėl pažeidimo, susijusio su rodiklių nepasiekimu, netinkamų finansuoti išlaidų sumą bei atitinkamai sumą, kuria mažinama paramos suma, pirmenybė teikiama tikslios su pažeidimu susijusios netinkamų finansuoti išlaidų sumos nustatymui (pvz., jei neparengta viena mokymų programa, netinkamomis finansuoti išlaidomis pripažįstamos visos išlaidos, skirtos šios programos parengimui) ir atitinkama išlaidų suma mažinama paramos suma. Taigi, jeigu rodiklio nepasiekimas susijęs su atitinkamos projekto veiklos apimties sumažėjimu, netinkamų išlaidų suma apskaičiuojama proporcingai pagal sumažėjusias projekto veiklų apimtis ir įvertinus projekto vykdytojo pateiktą pagrindimą dėl išlaidų, patirtų siekiant mažesnių rodiklių reikšmių (faktinių rodiklių reikšmių), t. y., netinkamomis finansuoti išlaidomis pripažįstamos tos išlaidos, kurių pagrįsto patyrimo mažesniam rodikliui pasiekti, CPVA vertinimu,  projekto vykdytojas nepagrindžia. Esant galimybei išskaičiuoti netinkamų išlaidų dydį dėl rodiklio nepasiekimo, netaikoma procentinė  finansinė korekcija.

 

11. Jei nėra įmanoma išskaičiuoti netinkamų išlaidų dydžio, taikomos finansinės pataisos (korekcijos), numatytos žemiau (lentelė netaikoma veiklos projektams).

 

 

 

Rodiklio nepasiekimo procentinė dalis

 

(skaičiuojama nuo sutartyje nustatytos rodiklio reikšmės)

 

Finansinės pataisos (korekcijos) dydis (procentinė dalis nuo visos projektui skirtos tinkamų finansuoti išlaidų sumos)

 

Daugiau kaip 10 proc. ir iki 25 proc. (imtinai)

 

5 proc.

 

Daugiau kaip 25 proc. ir iki 40 proc. (imtinai)

 

10 proc.

 

Daugiau kaip 40 proc. ir iki 50 proc. (imtinai)

 

15 proc.

 

Daugiau kaip 50 proc.

 

20 proc.

 

12. Veiklos projektuose, jei nėra įmanoma išskaičiuoti netinkamų išlaidų dydžio, taikomos šios finansinės pataisos (korekcijos):

 

Rodiklio nepasiekimo procentinė dalis

 

(skaičiuojama nuo sutartyje nustatytos rodiklio reikšmės)

 

Finansinės pataisos (korekcijos) dydis (procentinė dalis nuo visos projektui skirtos tinkamų finansuoti išlaidų sumos)

 

Daugiau kaip 20 proc. ir iki 30 proc. (imtinai)

 

5 proc.

 

Daugiau kaip 30 proc. ir iki 40 proc. (imtinai)

 

10 proc.

 

Daugiau kaip 40 proc. ir iki 50 proc. (imtinai)

 

15 proc.

 

Daugiau kaip 50 proc.

 

20 proc.

 

 

13. Projektui skirta tinkamų finansuoti išlaidų suma – tai yra projekto sutartyje nurodyta tinkamų finansuoti išlaidų suma.

 

14. Jei daugiau nei vienas rodiklis yra nepasiektas daugiau kaip 10 proc., o veiklos projektuose – daugiau kaip 20 proc.., tokiu atveju turi būti taikoma tik viena didžiausia finansinė korekcija, kurios dydis negali viršyti 20 proc. nuo visos projektui skirtos tinkamų finansuoti išlaidų sumos. Pavyzdžiui, nustačius pažeidimą dėl dviejų skirtingų rodiklių nepasiekimo, kai vienas rodiklis nepasiektas 15 proc., o kitas – 30 proc., finansinė korekcija turi būti skaičiuojama tik pagal pastarąjį rodiklį, kuris yra nepasiektas 30 proc. nuo sutartyje nustatytos rodiklio reikšmės.

 

15. Jei už skirtingų rodiklių nepasiekimą įgyvendinus projekto veiklas reikia taikyti keletą skirtingų finansinių korekcijų dydžių, turi būti taikomas tik vienas didžiausias finansinės korekcijos dydis.

 

Esant didesniam nei 50 proc. vieno rodiklio reikšmės nepasiekimui turi būti nagrinėjamas projekto tikslų pasiekimas ir analizuojamas klausimas, dėl projekto sutarties nutraukimo ir visų projektui skirtų lėšų susigrąžinimo.

 

16. Jei vieną kartą jau buvo apskaičiuota ir pritaikyta 20 proc. nuo visos projektui skirtos tinkamų finansuoti išlaidų sumos ar didesnė finansinė korekcija už konkretaus rodiklio reikšmės nepasiekimą, kuris susijęs su projekto veiklos apimties mažėjimu, tai vėliau antrą kartą nebegali būti taikoma papildoma finansinė korekcija už kito, nors ir nesusijusio rodiklio reikšmės nepasiekimą. Tuo tarpu jeigu apskaičiuotas ir pritaikytas finansinės korekcijos dydis yra mažesnis nei 20 proc. visos projekto išlaidų, pripažintų tinkamomis finansuoti, sumos, vėliau jis gali būti papildomai padidintas, bet ne daugiau kaip iki 20 proc. visos projekto išlaidų, pripažintų tinkamomis finansuoti, sumos.

_________________________