NACIONALINĖS ŠVIETIMO AGENTŪROS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL 2023–2024 MOKSLO METŲ GIMTOSIOS KALBOS (BALTARUSIŲ, LENKŲ, RUSŲ, VOKIEČIŲ) (ŽODŽIU) PAGRINDINIO UGDYMO PASIEKIMŲ PATIKRINIMŲ VYKDYMO INSTRUKCIJOS IR  2023–2024 MOKSLO METŲ LIETUVIŲ KALBOS IR LITERATŪROS (ŽODŽIU) PAGRINDINIO UGDYMO PASIEKIMŲ PATIKRINIMO VYKDYMO INSTRUKCIJOS PATVIRTINIMO

 

2023 m. lapkričio 30 d. Nr. VK-796

Vilnius

 

 

 

Vadovaudamasi Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2011 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. V-2558 „Dėl Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 16.2 papunkčiu,

 

tvirtinu pridedamas:

12023–2024 mokslo metų gimtosios kalbos (baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių) (žodžiu) pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo vykdymo instrukciją;

22023–2024 mokslo metų lietuvių kalbos ir literatūros (žodžiu) pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo vykdymo instrukciją.

 

 

 

 

Direktorė                                                                                                         Rūta Krasauskienė

 

PATVIRTINTA

Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus

2023 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. VK-796

 

 

2023–2024 MOKSLO METŲ GIMTOSIOS KALBOS (BALTARUSIŲ, LENKŲ, RUSŲ, VOKIEČIŲ) (ŽODŽIU) PAGRINDINIO UGDYMO PASIEKIMŲ PATIKRINIMO VYKDYMO INSTRUKCIJA

 

1.  2023-2024 mokslo metų gimtosios kalbos (baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių) (žodžiu) pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo vykdymo instrukcija (toliau – vykdymo instrukcija) nustato gimtosios kalbos (baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių) (žodžiu) pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo datas, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo vertinimo organizavimą, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo eigą.

2.  Vykdymo instrukcija parengta vadovaujantis Baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių gimtųjų kalbų pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2010 m. sausio 8 d. įsakymu Nr. V-55 „Dėl Baltarusių, lenkų, vokiečių gimtųjų kalbų pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo programos ir matematikos pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo programos patvirtinimo, ir Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2011 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. V-2558 „Dėl Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

3. Gimtosios kalbos (baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių) (žodžiu) pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimas (toliau – pasiekimų patikrinimas) vykdomas 2024 m. vasario 13 d. – balandžio 24 d. ugdymo proceso metu.

4. Pasiekimų patikrinimas organizuojamas mokyklos vadovo nustatyta tvarka:

4.1. skiriant kelias dienas;

4.2. gimtosios kalbos pamokų metu;

4.3. renginių ar renginių ir pamokų metu.

5. Pasiekimų patikrinimo datas nustato mokyklos vadovas savo įsakymu.

6. Iki sausio 20 d. pasiekimų patikrinimo žodžiu temų potemės skelbiamos Nacionalinės švietimo agentūros Nacionalinių egzaminų centralizuotoje informacinėje sistemoje NECIS (toliau – informacinė sistema NECIS) ir Nacionalinės švietimo agentūros tinklalapyje.

7. Nuo sausio 20 d. iki vasario 4 d. mokinys ar buvęs mokinys pasirenka kalbėjimo potemę iš Nacionalinės švietimo agentūros skelbiamų arba suformuluoja padedamas jį mokančio mokytojo.

8. Iki vasario 10 d. mokyklos vadovas mokinių ir buvusių mokinių pasirinktas temas ir potemes patvirtina savo įsakymu.

9. Ne vėliau kaip prieš 5 dienas iki pasiekimų patikrinimo pradžios pasiekimams vertinti mokyklos vadovas savo įsakymu sudaro ne mažiau kaip vieną vertinimo komisiją, susidedančią iš pirmininko ir ne mažiau kaip vieno vertintojo, to dalyko specialisto. Vertinimo komisijų ir vertintojų skaičių nustato mokyklos vadovas. Jei sudaroma daugiau kaip viena vertinimo komisija, mokyklos vadovas patvirtina vertinimo komisijai priskirtų vertinti mokinių ar buvusių mokinių sąrašus.

10. Asmuo, atsakingas už informacinę sistemą NECIS, iki vasario 11 d. (ar vėliau pagal poreikį) išspausdina gimtosios kalbos (baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių) (žodžiu) pasiekimų patikrinimo vertinimo instrukciją, vertinimo lapą (-us) (forma Nr. PUPP-VLG), gimtosios kalbos ( _________ ) (žodžiu) pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo vykdymo ir vertinimo protokolą (forma Nr. PUPP-GK1) ir perduoda vertinimo komisijos pirmininkui.

11. Vertinimo komisijos nariai, prieš pradėdami vertinti, pasirašytinai susipažįsta su gimtosios kalbos (baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių) (žodžiu) pasiekimų patikrinimo vykdymo ir vertinimo instrukcijomis.

12. Pasiekimų patikrinimo laikotarpiu (vasario 13 d. – balandžio 24 d.) mokinio ar buvusio mokinio pasiekimai vertinami trimis etapais:

12.1. medžiagos rinkimo ir viešosios kalbos planavimo;

12.2. viešosios kalbos kūrimo;

12.3. viešosios kalbos sakymo.

13. Mokinį ar buvusį mokinį mokantis mokytojas stebi ir vertina mokinio ar buvusio mokinio pasiekimus planuojant ir kuriant viešąją kalbą.

14. Viešosios kalbos sakymą, atsakymus į klausimus vertina ne mažiau kaip vienas vertintojas: mokantis mokytojas ir (ar) kitas vertintojas.

15. Viešajam kalbėjimui vykdyti skiriama atskira patalpa. Mokyklos vadovo įsakymu paskirtas asmuo (-enys) dieną prieš viešąjį kalbėjimą parengia ir ne vėliau kaip prieš valandą patikrina patalpą ir priemones (kompiuterį, multimediją ir pan.), kuriomis naudosis mokiniai ir buvę mokiniai. Pasiekimų patikrinimui skirtą dieną iki viešojo kalbėjimo pradžios mokiniai ir buvę mokiniai pasiekimų patikrinimo patalpoje pasirengia reikalingas priemones (skaidres, plakatus ir pan.).

16. Likus parai iki pasiekimų patikrinimo vertinimo komisijos pirmininkas mokyklos vadovo patvirtintame sąraše įvardytiems mokiniams ir buvusiems mokiniams asmeniškai suteikiama informacija, kurioje nurodomas laikas bei vieta, kada mokinys ar buvęs mokinys viešai kalbės. Pasiekimų patikrinimo patalpoje dirba viena vertinimo komisija.

17. Mokiniui ar buvusiam mokiniui viešai kalbėti skiriamos 57 minutės. Kalbėdamas mokinys, be minėtų priemonių, gali naudotis ir savo sukurtu bei atsineštu planu.

18. Pasiekimų patikrinime dalyvaujantis mokinys ar buvęs mokinys gali klausytis kitų atsakinėjančių mokinių ir buvusių mokinių. Jei viešojo kalbėjimo atsiskaitymas vyksta gimtosios kalbos pamokų metu, kalbančio mokinio ar buvusio mokinio klausosi kiti mokiniai ir buvę mokiniai.

19.  Mokiniai ir buvę mokiniai pavėlavę į pasiekimų patikrinimo dalį žodžiu, ruošiasi ir atsakinėja paskutiniai.

20. Jeigu mokinys ar buvęs mokinys neateina jam skirtu laiku arba nėra galimybės atsakinėti paskutiniam, mokyklos vadovo įsakymu jam skiriamas kitas viešosios kalbos sakymo laikas.

21. Jei viešasis kalbėjimas organizuojamas vieną ar kelias dienas, vertinimo komisija kas 2 valandas daro pertraukas.

22. Mokinių ir buvusių mokinių pasiekimai vertinami pagal gimtosios kalbos (baltarusių, lenkų, rusų, vokiečių) (žodžiu) pasiekimų patikrinimo vertinimo instrukciją.

23. Kiekvienai viešojo kalbėjimo mokinių ir buvusių mokinių grupei arba mokiniui ar buvusiam mokiniui skiriamas atskiras kalbėjimo vertinimo lapas (forma Nr. PUPP-VLG ), kurį vertintojai užpildo pasibaigus kiekvienai pasiekimų patikrinimo daliai žodžiu: medžiagos rinkimo ir viešosios kalbos planavimo, viešosios kalbos kūrimo ir viešosios kalbos sakymo.

24. Baigus pasiekimų patikrinimo vertinimą, vertinimo komisijos pirmininkas iš užpildytų vertinimo lapų (forma Nr. PUPP-VLG) vykdymo ir vertinimo protokole (forma Nr. PUPP-GK1) įrašo mokinio ar buvusio mokinio surinktų taškų sumą. Vertinimo komisijos pirmininkas vykdymo ir vertinimo protokolą perduoda saugoti mokyklos vadovui iki pasiekimų patikrinimo raštu dienos. Pasibaigus pasiekimų patikrinimo visoms dalims, dalies žodžiu vertinimo komisijos pirmininkas pasiekimų patikrinimo rezultatų protokole (forma Nr. PUPP-RP) patikrina mokinių surinktų taškų sumą (raštu ir žodžiu) ir įvertinimą balu, vadovaudamasis Nacionalinės švietimo agentūros pateikta taškų ir balų atitikties lentele. Parašu patvirtintas pasiekimų patikrinimo rezultatų protokolas (forma Nr. PUPP-RP)  perduodamas mokyklos vadovui.

___________________

 

PATVIRTINTA

Nacionalinės švietimo agentūros direktoriaus

2023 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. VK-796

 

 

2023–2024 MOKSLO METŲ LIETUVIŲ KALBOS IR LITERATŪROS (ŽODŽIU)

PAGRINDINIO UGDYMO PASIEKIMŲ PATIKRINIMO VYKDYMO INSTRUKCIJA

 

1. 2023-2024 mokslo metų lietuvių kalbos ir literatūros (žodžiu) pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo vykdymo instrukcija (toliau – vykdymo instrukcija) nustato lietuvių kalbos ir literatūros (žodžiu) pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo datas, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo eigą, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo priemones, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo vertinimo rezultatų įforminimą.

2.  Vykdymo instrukcija parengta vadovaujantis Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2017 m. liepos 17 d. įsakymu Nr. V-579 „Dėl Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo programos patvirtinimo“, ir Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2011 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. V-2558 „Dėl Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

3.  Lietuvių kalbos ir literatūros (žodžiu) pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimas (toliau – pasiekimų patikrinimas) vykdomas sausio 8 d. – gegužės 16 d. ugdymo proceso metu.

4.  Pasiekimų patikrinimas organizuojamas mokyklos vadovo nuožiūra.

5.  Mokyklos vadovas pagal mokinius mokančių dalyko mokytojų pasiūlymus savo įsakymais nustato mokinių pasiekimų patikrinimo dalies žodžiu konkrečias datas.

6.  Pasiekimų patikrinimo dalies žodžiu užduotimi susiejamas Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo programos 10 (gimnazijų II) klasės literatūrinio ugdymo turinys, t. y. programinių – grožinių ir negrožinių – tekstų bei jų kontekstų supratimas, su kalbėjimu monologu (kalba vienas mokinys) ir dialogu (mokinys atsako į klasės draugų ir / ar mokytojo (-ų) klausimus).

7.  10 (gimnazijų II) klasės mokymo proceso metu mokantis mokytojas su mokiniais aptaria kalbėjimo užduotį, susiedamas ją su konkrečiomis pamokomis / mokomąja veikla.

8.  Mokinys pasirenka kalbėjimo užduotį ir jai rengiasi konsultuodamasis su mokančiu mokytoju.

9.  Mokinio pasirengtas kalbėjimo planas / teiginiai / tekstas / konspektas (jei reikia – ir iliustracinė medžiaga), panaudotos literatūros sąrašas pristatoma mokančiam mokytojui iki kalbėjimo dienos.

10.  Mokinys kalba klasės draugams, atsako į jų ir mokytojo klausimus; 1–2 klasės draugai gali parašyti atsiliepimus (trumpas kalbos recenzijas).

11.  Ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki pasiekimų patikrinimo mokykloje pradžios pasiekimams vertinti mokyklos vadovas savo įsakymu sudaro vertinimo komisiją, susidedančią iš pirmininko ir ne mažiau kaip vieno vertintojo – mokinį mokančio mokytojo. Vertintojų skaičių nustato mokyklos vadovas. Jei sudaroma daugiau kaip viena vertinimo komisija, mokyklos vadovas patvirtina vertinimo komisijai priskirtų vertinti mokinių ar buvusių mokinių sąrašus.

12.  Asmuo, atsakingas už Nacionalinės švietimo agentūros Nacionalinių egzaminų centralizuotą informacinę sistemą NECIS, iki pasiekimų patikrinimo pradžios išspausdina Lietuvių kalbos ir literatūros (žodžiu) pasiekimų patikrinimo vertinimo instrukciją, vertinimo lapą (-us) (forma Nr. PUPP-VL) ir perduoda vertinimo komisijos pirmininkui, kuris juos perduoda kiekvienam vertintojui – mokančiam mokytojui.

13.  Vertinimo komisijos nariai, prieš pradėdami vertinti, pasirašytinai susipažįsta su Lietuvių kalbos ir literatūros (žodžiu) pasiekimų patikrinimo vertinimo instrukcija.

14.  Mokytojas prieš kalbėjimą parengia patalpą ir priemones (kompiuterį, multimediją ir pan.), kuriomis naudosis mokiniai. Mokiniui kalbėti skiriamos 5–7 minutės. 

15.  Mokinių pasiekimai vertinami pagal Lietuvių kalbos ir literatūros (žodžiu) pasiekimų patikrinimo vertinimo instrukciją.

16.  Kiekvienai mokinių klasei vertinti skiriamas kalbėjimo vertinimo lapas (forma Nr. PUPP-VL), kuris pildomas pasibaigus kiekvieno mokinio pasiekimų patikrinimo daliai žodžiu.

17. Mokiniai ir buvę mokiniai pavėlavę į pasiekimų patikrinimo dalį žodžiu, ruošiasi ir atsakinėja paskutiniai.

18. Jeigu mokinys ar buvęs mokinys neateina jam skirtu laiku arba nėra galimybės atsakinėti paskutiniam, mokyklos vadovo įsakymu jam skiriamas kitas kalbėjimui skirtas laikas.

19.  Mokytojas, baigęs vertinti paskutinį klasės mokinį, užbaigia pildyti vertinimo lapą (forma Nr. PUPP-VL) ir jį pasirašytinai perduoda komisijos pirmininkui. 

20.  Baigus pasiekimų patikrinimo dalies žodžiu mokykloje vertinimą, bet ne vėliau kaip iki ugdymo proceso pabaigos, vertinimo komisijos pirmininkas užpildo lietuvių kalbos ir literatūros (žodžiu) pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo vykdymo ir vertinimo protokolą (forma Nr. PUPP-LK1) ir perduoda saugoti mokyklos vadovui iki pasiekimų patikrinimo raštu dienos.

21. Pasibaigus pasiekimų patikrinimo visoms dalims, dalies žodžiu vertinimo komisijos pirmininkas pasiekimų patikrinimo rezultatų protokole (forma Nr. PUPP-RP) patikrina mokinių surinktų taškų sumą (raštu ir žodžiu) ir įvertinimą balu, vadovaudamasis Nacionalinės švietimo agentūros pateikta  taškų ir balų atitikties lentele. Parašu patvirtintas pasiekimų patikrinimo rezultatų protokolas (forma Nr. PUPP-RP)  perduodamas mokyklos vadovui.

____________________