Nacionalinės žemės tarnybos
Prie Žemės ūkio ministerijos
direktorius
įsakymas
Dėl nacionalinės ŽEMĖS TARNYBOS prie žemės ūkio ministerijos DIREKTORIAUS 2014 M. gRUODŽIO 23 D. ĮSAKYMO nR. 1p-(1.3.)-499 „DĖL ŽemėS naudojimo VALSTYBINĖS KONTROLĖS ORGANIZAVIMO IR VYKDYMO, ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ teisenos NACIONALINĖJE ŽEMĖS TARNYBOJE PRIE ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJOS TAISYKLIŲ PAtvirtinimo“
pakeitimo
2021 m. kovo 22 d. Nr. 1P-65-(1.3 E.)
Vilnius
1. P a k e i č i u Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos direktoriaus
2014 m. gruodžio 23 d. įsakymą Nr. 1P-(1.3.)-499 „Dėl Žemės naudojimo valstybinės kontrolės organizavimo ir vykdymo, administracinių nusižengimų teisenos Nacionalinėje žemės tarnyboje prie Žemės ūkio ministerijos taisyklių patvirtinimo“ ir jį išdėstau nauja redakcija:
„NACIONALINĖS ŽEMĖS TARNYBOS
PRIE ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL ŽEMĖS NAUDOJIMO VALSTYBINĖS KONTROLĖS ORGANIZAVIMO IR VYKDYMO, ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ TEISENOS NACIONALINĖJE ŽEMĖS TARNYBOJE PRIE ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJOS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 36 straipsniu, Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 589 straipsnio 45 dalimi, 615 straipsnio 1 dalimi ir Žemės naudojimo valstybinės kontrolės nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. gruodžio 12 d. nutarimu Nr. 1244 „Dėl Žemės naudojimo valstybinės kontrolės nuostatų patvirtinimo“, 5 punktu,
1. Žemės naudojimo valstybinės kontrolės organizavimo ir vykdymo, administracinių nusižengimų teisenos Nacionalinėje žemės tarnyboje prie Žemės ūkio ministerijos taisykles.
2. N u s t a t a u, kad iki šio įsakymo įsigaliojimo Nacionalinėje žemės tarnyboje prie Žemės ūkio ministerijos pradėti vykdyti žemės naudojimo valstybinės kontrolės organizavimo ir vykdymo, administracinių nusižengimų teisenos veiksmai vykdomi pagal Žemės naudojimo valstybinės kontrolės organizavimo ir vykdymo, administracinių nusižengimų teisenos Nacionalinėje žemės tarnyboje prie Žemės ūkio ministerijos taisykles, galiojusias iki šio įsakymo įsigaliojimo.
PATVIRTINTA
Nacionalinės žemės tarnybos
prie Žemės ūkio ministerijos
direktoriaus 2014 m. gruodžio 23 d.
įsakymu Nr. 1P-(1.3.)-499
(Nacionalinės žemės tarnybos
prie Žemės ūkio ministerijos
direktoriaus 2021 m. kovo 22 d.
įsakymo Nr. 1P-65-(1.3 E.) redakcija)
ŽemėS naudojimo VALSTYBINĖS KONTROLĖS ORGANIZAVIMO IR VYKDYMO, ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ teisenos NACIONALINĖJE ŽEMĖS TARNYBOJE PRIE ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJOS TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Žemės naudojimo valstybinės kontrolės organizavimo ir vykdymo, administracinių nusižengimų teisenos Nacionalinėje žemės tarnyboje prie Žemės ūkio ministerijos taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato žemės naudojimo valstybinės kontrolės organizavimo ir vykdymo, administracinių nusižengimų teisenos Nacionalinėje žemės tarnyboje prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Tarnyba) ir žemės naudojimo tvarkos pažeidimų pašalinimo, nutarimų administracinių nusižengimų bylose (toliau – Nutarimas) apskundimo ir skundų dėl Nutarimų nagrinėjimo ir jų perdavimo teismams tvarką, žemės naudojimo valstybinės kontrolės pareigūnų teises ir pareigas organizuojant ir vykdant žemės naudojimo valstybinę kontrolę, surašant žemės naudojimo patikrinimo aktus (toliau – Patikrinimo aktas) ir administracinius nusižengimus tiriančių pareigūnų bei administracinių nusižengimų bylas nagrinėjančių pareigūnų teises ir pareigas surašant administracinių nusižengimų protokolus (toliau – Protokolas), nagrinėjant administracinių nusižengimų bylas ir priimant Nutarimus.
2. Taisyklių tikslas – užtikrinti žemės naudojimą reglamentuojančių įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų vykdymą, žemės naudojimo tvarkos pažeidimų skaičiaus mažinimą ir šių pažeidimų pašalinimą.
3. Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksu, Lietuvos Respublikos žemės įstatymu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu, Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų registro įstatymu, Žemės naudojimo valstybinės kontrolės nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. gruodžio 12 d. nutarimu Nr. 1244 „Dėl Žemės naudojimo valstybinės kontrolės nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Nuostatai), Administracinių nusižengimų registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. gruodžio 28 d. nutarimu Nr. 1278 „Dėl Administracinių teisės pažeidimų registro reorganizavimo ir Administracinių nusižengimų registro nuostatų patvirtinimo“, ir kitais teisės aktais.
4. Taisyklėse vartojamos sąvokos ir jų apibrėžtys:
4.1. Administracinių nusižengimų bylas nagrinėjantys pareigūnai – Tarnybos teritorinio skyriaus vadovai arba kiti Tarnybos valstybės tarnautojai, Tarnybos vadovo įgalioti nagrinėti administracinių nusižengimų bylas ir priimti Nutarimus dėl Administracinių nusižengimų kodekse numatytų administracinių nusižengimų, kurių nagrinėjimas priskirtas Tarnybos kompetencijai, turintys Administracinių nusižengimų kodekse, Taisyklėse ir kituose teisės aktuose jiems suteiktas teises ir pareigas nagrinėjant administracinių nusižengimų bylas bei atliekant kitus su šių bylų nagrinėjimu susijusius veiksmus.
4.2. Administracinius nusižengimus tiriantys pareigūnai – Tarnybos teritorinio skyriaus valstybės tarnautojai, Tarnybos vadovo įgalioti pradėti administracinių nusižengimų teiseną, atlikti administracinių nusižengimų tyrimą, surašyti Protokolus dėl Administracinių nusižengimų kodekse įtvirtintų administracinių nusižengimų, kurių nagrinėjimas priskirtas Tarnybos kompetencijai, priimti Nutarimus paskirti administracinę nuobaudą – įspėjimą dėl Administracinių nusižengimų kodekso 333 straipsnio 1 dalyje įtvirtintų pažeidimų, turintys Administracinių nusižengimų kodekse, Taisyklėse ir kituose teisės aktuose jiems suteiktas teises ir pareigas tiriant administracinius nusižengimus bei atliekant kitus su administracinių nusižengimų tyrimu susijusius veiksmus.
4.3. Administracinių nusižengimų registras – valstybės registras, kurio paskirtis registruoti Administracinių nusižengimų kodekso nustatyta tvarka užfiksuotus administracinius nusižengimus jų teisenai užtikrinti, rinkti, kaupti, apdoroti, sisteminti, saugoti ir teikti fiziniams bei juridiniams asmenims šio registro duomenis, informaciją ir atlikti kitus teisės aktų nustatytus veiksmus.
4.4. Neplaninis žemės naudojimo patikrinimas – privačios nuosavybės teise valdomų žemės sklypų, savivaldybės ar valstybinės žemės sklypų, valstybinės žemės plotų, nesuformuotų atskirais žemės sklypais, naudojimo įvertinimas, atliekamas Tarnybos pareigūnų iniciatyva, kai Tarnybos vadovas ar jo įgaliotas kitas Tarnybos valstybės tarnautojas Nuostatų 10 punkte nustatytais atvejais priima motyvuotą sprendimą atlikti šį patikrinimą.
4.5. Planinis žemės naudojimo patikrinimas – privačios nuosavybės teise valdomų žemės sklypų, savivaldybės ar valstybinės žemės sklypų, valstybinės žemės plotų, nesuformuotų atskirais žemės sklypais, naudojimo įvertinimas, atliekamas pagal Nuostatų 8 punkte nustatyta tvarka teritorinio skyriaus vadovo patvirtintą numatomų atlikti planinių žemės naudojimo patikrinimų sąrašą (toliau – Sąrašas).
4.6. Tarnybos centrinis padalinys – Tarnybos struktūriniai padaliniai, išskyrus teritorinius skyrius.
4.7. Tikrinamas objektas – privačios nuosavybės teise valdomas žemės sklypas ar valstybinės žemės sklypas arba savivaldybės žemės sklypas, valstybinės žemės plotas, nesuformuotas atskiru žemės sklypu.
4.8. Teritorinis skyrius – Tarnybos savarankiškas struktūrinis padalinys, veikiantis apibrėžtoje Lietuvos Respublikos teritorijos dalyje.
4.9. Žemės naudojimo valstybinės kontrolės pareigūnai – Tarnybos teritorinių skyrių valstybės tarnautojai, kurių pareigybių aprašymuose nustatyta funkcija vykdyti žemės naudojimo valstybinę kontrolę, turintys Taisyklių ir kitų teisės aktų jiems suteiktas teises ir pareigas organizuojant ir vykdant žemės naudojimo valstybinę kontrolę, atliekant planinius ir neplaninius žemės naudojimo patikrinimus, surašant Patikrinimo aktus ir atliekant kitus su žemės naudojimo valstybine kontrole susijusius veiksmus, reglamentuotus Nuostatuose, Taisyklėse arba kituose teisės aktuose.
4.10. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Viešojo administravimo įstatyme, Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatyme, 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) (toliau – Reglamentas (ES) 2016/679) ir Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos darbo reglamente, patvirtintame Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos direktoriaus 2011 m. gegužės 3 d. įsakymu Nr. 1P-(3.1.)-86 „Dėl Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos darbo reglamento patvirtinimo“.
II SKYRIUS
ŽemėS naudojimo VALSTYBINĖS KONTROLĖS ORGANIZAVIMAS IR VYKDYMAS
5. Tarnybos vadovas iki kiekvienų metų vasario 1 dienos patvirtina Nuostatų nustatyta tvarka parengtą metinį žemės tvarkymo darbų planą, kuriuo teritoriniams skyriams nustatomas žemės naudojimo patikrinimų skaičius, prioritetai ir gairės, pagal kuriuos parenkami tikrinami objektai.
6. Vadovaudamiesi metiniu žemės tvarkymo darbų planu, teritorinių skyrių vadovai kas ketvirtį, iki kito ketvirčio pirmo mėnesio 15 dienos, įsakymu tvirtina Sąrašą, išskyrus pirmojo ketvirčio Sąrašą, kuris įsakymu tvirtinamas iki vasario 15 dienos.
7. Žemės naudojimo valstybinės kontrolės pareigūnai atlieka Tarnybos teritorinio skyriaus vadovo patvirtintame Sąraše nurodytų tikrinamų objektų planinius žemės naudojimo patikrinimus ir neplaninius žemės naudojimo patikrinimus, inicijuotus Nuostatų 10 punkte nustatytais atvejais, pagal Tarnybos vadovo ar jo įgalioto kito Tarnybos valstybės tarnautojo priimtą sprendimą atlikti šį patikrinimą.
8. Neplaninis žemės naudojimo patikrinimas inicijuojamas esant vienam ar keliems Nuostatų 10 punkte reglamentuotiems pagrindams.
9. Tarnybos vadovas ar jo įgaliotas kitas Tarnybos valstybės tarnautojas Tarnybos vadovo įsakymu patvirtintos formos sprendimą dėl neplaninio žemės naudojimo patikrinimo priima per 15 darbo dienų nuo:
9.1. fizinių ir juridinių asmenų prašymų ir skundų dėl galimų padarytų žemės naudojimo pažeidimų Tarnybos centriniame padalinyje ar teritoriniame skyriuje gavimo dienos;
9.2. kito kompetentingo viešojo administravimo subjekto motyvuoto prašymo ar pavedimo atlikti žemės naudojimo patikrinimą Tarnybos centriniame padalinyje ar teritoriniame skyriuje gavimo dienos;
9.3. informacijos apie galimus padarytus žemės naudojimo pažeidimus Tarnybos centriniame padalinyje ar teritoriniame skyriuje gavimo dienos arba kilusių pagrįstų įtarimų apie padarytus žemės naudojimo pažeidimus atsiradimo (paaiškėjimo) dienos;
9.4. administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui surašyto Protokolo surašymo dienos, kai Taisyklių 74 punkte nustatyta tvarka jam pasiūloma pašalinti pažeidimą ir numatomas pakartotinis žemės naudojimo patikrinimas kontroliuojant, kaip vykdomi duoti nurodymai dėl pažeidimų pašalinimo;
9.5. Nutarimo nutraukti administracinio nusižengimo teiseną priėmimo dienos, kai asmeniui negali būti taikoma administracinė atsakomybė pagal Administracinių nusižengimų kodekso nuostatas, tačiau nustatoma, kad šis asmuo turi pareigą pašalinti nustatytus žemės naudojimo pažeidimus ir numatomas pakartotinis žemės naudojimo patikrinimas kontroliuojant, kaip vykdomi duoti nurodymai dėl pažeidimų pašalinimo;
10. Tarnybos vadovas ar jo įgaliotas kitas Tarnybos valstybės tarnautojas sprendimą atlikti neplaninį žemės naudojimo patikrinimą gali priimti ir per ilgesnį nei 15 darbo dienų terminą nuo Lietuvos Respublikos įstatymo ar Lietuvos Respublikos Vyriausybės priimto teisės akto, kuriuo nustatomi neplaninio žemės naudojimo patikrinimo atlikimo pagrindai, įsigaliojimo, jeigu, atsižvelgiant į reikalingų įvertinti dokumentų apimtį ir reikalingų identifikuoti tikrinimo objektų kiekį ar dėl kitų svarbių priežasčių, per šį terminą nėra galimybės priimti sprendimo (-ų) dėl
neplaninio (-ių) patikrinimo (-ų) atlikimo.
11. Tarnybos vadovas ar jo įgaliotas kitas Tarnybos valstybės tarnautojas per Taisyklių 9 punkte nustatytą terminą, o Taisyklių 11.3 papunktyje nurodytu atveju, – per Taisyklių 14 punkto antrojoje pastraipoje nustatytą terminą priima sprendimą neatlikti neplaninio žemės naudojimo patikrinimo, jeigu nustatoma, kad fizinio ir (ar) juridinio asmens arba kito viešojo administravimo subjekto:
11.1. prašyme, skunde ar pavedime nepateikti nauji faktiniai duomenys, leidžiantys abejoti ankstesnio žemės naudojimo patikrinimo metu nustatytomis faktinėmis aplinkybėmis ir padarytomis išvadomis dėl tikrinto objekto savininko, naudotojo ar valdytojo galimai daromų žemės naudojimo pažeidimų tame pačiame tikrintame objekte;
12. Apie priimtą sprendimą neatlikti neplaninį žemės naudojimo patikrinimą fizinis ir (ar) juridinis asmuo arba kitas viešojo administravimo subjektas informuojamas Taisyklių 17 punkte nustatyta tvarka ir terminais nurodant priimto sprendimo neatlikti neplaninio patikrinimo pagrindą (priežastį).
Tuo atveju, jeigu sprendimas neatlikti neplaninį patikrinimą priimtas Taisyklių 11.3 papunkčio pagrindu, fizinis ir (ar) juridinis asmuo arba kitas viešojo administravimo subjektas Tarnybos centrinio padalinio ar teritorinio skyriaus raštu, siunčiamu pašto siunta, per Nacionalinę elektroninių siuntų pristatymo naudojant pašto tinklą informacinę sistemą (toliau – E. pristatymo sistema) arba elektroniniu paštu, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo ar skundo gavimo dienos informuojamas apie priimtą sprendimą neatlikti neplaninio žemės naudojimo patikrinimo ir šio sprendimo priėmimo pagrindą (priežastį), o jo pateiktas prašymas ir (ar) skundas persiunčiamas kompetentingam viešojo administravimo subjektui, ir apie tai pranešama asmeniui.
13. Kai asmens pateikto prašymo ar skundo turinys nekonkretus, nesuprantamas arba iš nurodytų duomenų nėra galimybės identifikuoti konkretaus tikrinimo objekto, galimai daromų žemės naudojimo pažeidimų arba kitų duomenų, be kurių negali būti priimtas motyvuotas sprendimas dėl neplaninio žemės naudojimo patikrinimo atlikimo, ir tokios informacijos ir duomenų Tarnybos centrinis padalinys arba teritorinis skyrius pats negali gauti, per 5 darbo dienas nuo prašymo ar skundo gavimo dienos Tarnybos centrinio padalinio ar teritorinio skyriaus raštu, siunčiamu pašto siunta, per E. pristatymo sistemą arba elektroniniu paštu, kreipiamasi į asmenį dėl pateikto prašymo ar skundo patikslinimo ir pranešama, kad asmens prašymo ar skundo nagrinėjimas stabdomas, iki bus pateikta informacija arba duomenys, reikalingi sprendimui dėl neplaninio žemės naudojimo patikrinimo atlikimo priimti. Kreipiantis į asmenį dėl jo pateikto prašymo ar skundo patikslinimo, turi būti nustatytas konkretus terminas, per kurį asmuo turi pateikti prašomą informaciją arba duomenis ir kuris negali būti trumpesnis kaip 5 darbo dienos. Jeigu fizinis ir (ar) juridinis asmuo per nustatytą terminą nepateikė prašytos pateikti informacijos arba duomenų, prašymas ir (ar) skundas nenagrinėjamas ir nepriimamas sprendimas dėl neplaninio žemės naudojimo patikrinimo atlikimo arba neatlikimo.
14. Priimti sprendimai dėl neplaninio žemės naudojimo patikrinimo atlikimo arba neatlikimo Tarnybos dokumentų valdymo sistemoje (toliau – DVS) turi būti užregistruojami ne vėliau kaip kitą darbo dieną nuo šių sprendimų priėmimo dienos.
Sprendimai dėl neplaninio žemės naudojimo patikrinimo neatlikimo, priimti Taisyklių
11.3 papunktyje nurodytu atveju, turi būti priimti ir DVS užregistruoti taip, kad informacija apie priimtą sprendimą neatlikti neplaninio žemės naudojimo patikrinimo būtų pateikta asmeniui arba kitam viešojo administravimo subjektui, pateikusiam prašymą ar skundą, ir šio asmens pateiktas prašymas ir (ar) skundas persiųstas kompetentingam viešojo administravimo subjektui ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo ar skundo Tarnybos centriniame padalinyje arba teritoriniame skyriuje gavimo dienos.
16. Tikrinamo objekto savininkui, naudotojui ar valdytojui ir kitiems suinteresuotiems asmenims apie numatomo vykdyti planinio žemės naudojimo patikrinimo pagrindą, terminą ir dalyką turi būti pranešta teritorinio skyriaus raštu, siunčiamu pašto siunta, per E. pristatymo sistemą arba elektroniniu paštu, likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų iki numatomo žemės naudojimo patikrinimo pradžios. Kartu su pranešimu apie planinį žemės naudojimo patikrinimą turi būti išsiunčiamas Žemės naudojimo tvarkos reikalavimų žemės naudotojams kontrolinis klausimynas, kurio forma patvirtinta Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos direktoriaus 2017 m. sausio 5 d. įsakymu Nr. 1P-11-(1.3 E.) „Dėl Žemės naudojimo tvarkos reikalavimų žemės naudotojams kontrolinio klausimyno patvirtinimo“.
17. Tikrinamo objekto savininkui, naudotojui ar valdytojui ir kitiems suinteresuotiems asmenims apie numatomo vykdyti neplaninio žemės naudojimo patikrinimo pagrindą, terminą ir dalyką, vadovaujantis Viešojo administravimo įstatymo 13 straipsniu, turi būti pranešta teritorinio skyriaus raštu, siunčiamu pašto siunta, per E. pristatymo sistemą arba elektroniniu paštu, per 3 darbo dienas nuo sprendimo atlikti neplaninį žemės naudojimo patikrinimą priėmimo dienos, išskyrus atvejus, kai šis terminas gali būti trumpesnis, jeigu yra rizika, kad iki numatomo patikrinimo pradžios liktų mažiau kaip 10 darbo dienų. Visais atvejais turi būti užtikrinta, kad asmuo apie neplaninį žemės naudojimo patikrinimą būtų informuotas likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų iki numatomo patikrinimo.
Kartu su pranešimu apie numatomą vykdyti neplaninį žemės naudojimo patikrinimą tikrinamo objekto savininkui, naudotojui ar valdytojui turi būti išsiunčiama Tarnybos vadovo ar jo įgalioto kito Tarnybos valstybės tarnautojo priimto sprendimo atlikti neplaninį žemės naudojimo patikrinimą kopija. Sprendimo atlikti neplaninį žemės naudojimo patikrinimą kopija tikrinamo objekto savininkui, naudotojui ar valdytojui esant poreikiui papildomai gali būti įteikta ir prieš pradedant neplaninio žemės naudojimo patikrinimo veiksmus vietovėje.
18. Fizinis ir (ar) juridinis asmuo, pranešęs apie galimus padarytus žemės naudojimo tvarkos pažeidimus, teritorinio skyriaus raštu, siunčiamu pašto siunta, per E. pristatymo sistemą arba elektroniniu paštu, per 3 darbo dienas nuo sprendimo atlikti arba neatlikti neplaninį žemės naudojimo patikrinimą priėmimo dienos Viešojo administravimo įstatymo 13 straipsnyje nustatyta tvarka turi būti informuojamas apie priimtą sprendimą atlikti neplaninį žemės naudojimo patikrinimą arba jo neatlikti kartu pateikiant šio sprendimo kopiją.
19. Teritorinis skyrius, turėdamas informacijos, kad galimų žemės naudojimo pažeidimų tyrimo kompetencija priskirta ne tik Tarnybai, bet ir kitai viešojo administravimo institucijai, į žemės naudojimo patikrinimą turi teisę pakviesti kitų viešojo administravimo subjektų (saugomų teritorijų direkcijų, Valstybinės miškų tarnybos, Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos ir kitų) atstovą (-us). Šioms institucijoms apie žemės naudojimo patikrinimą turi būti pranešta per E. pristatymo sistemą likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų iki numatomo žemės naudojimo patikrinimo pradžios.
20. Teritorinis skyrius į organizuojamą neplaninį žemės naudojimo patikrinimą turi teisę pakviesti fizinį ir (ar) juridinį asmenį, pranešusį apie galimus padarytus žemės naudojimo tvarkos pažeidimus, jeigu mano, kad šio asmens dalyvavimas galėtų būti naudingas vykdant šį patikrinimą. Asmeniui, pranešusiam apie galimus padarytus žemės naudojimo tvarkos pažeidimus, apie žemės naudojimo patikrinimą turi būti pranešta teritorinio skyriaus raštu, siunčiamu pašto siunta, per E. pristatymo sistemą arba elektroniniu paštu, likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų iki numatomo neplaninio žemės naudojimo patikrinimo pradžios.
21. Taisyklių 16, 17, 18 ir 20 punktuose nurodytiems fiziniams asmenims pranešimai siunčiami jų faktinės arba (jei nežinoma faktinė) deklaruotos gyvenamosios vietos adresu arba E. pristatymo sistema (jeigu dokumento gavėjo E. pristatymo dėžutė yra aktyvuota) ar elektroniniu paštu (jei žinomas elektroninio pašto adresas), juridiniams asmenims pranešimai siunčiami juridinio asmens buveinės adresu arba E. pristatymo sistema (jeigu dokumento gavėjo E. pristatymo dėžutė yra aktyvuota) ar elektroniniu paštu (jei žinomas elektroninio pašto adresas). Siunčiamuose pranešimuose informacija turi būti pateikiama nepažeidžiant numatomo tikrinti objekto savininko, naudotojo ar valdytojo ir kitų suinteresuotų asmenų, taip pat fizinio ir (ar) juridinio asmens, pranešusio apie galimus padarytus žemės naudojimo tvarkos pažeidimus, asmens duomenų teisinės apsaugos nuostatų, įtvirtintų Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatyme ir Reglamente (ES) 2016/679.
22. Žemės naudojimo patikrinimai gali būti atlikti nedalyvaujant žemės savininkui, naudotojui ar valdytojui arba kitiems suinteresuotiems (kviestiniams) asmenims tik tuo atveju, jeigu jiems Taisyklių nustatyta tvarka ir terminais buvo pranešta apie numatomo atlikti planinio arba neplaninio žemės naudojimo patikrinimo datą, tačiau jie numatytu laiku neatvyko, išskyrus Taisyklių 23 punkte nurodytais atvejais.
23. Tuo atveju, jeigu organizuojamas neplaninis valstybinės žemės sklypo ir (arba) valstybinės žemės ploto, nesuformuoto atskiru žemės sklypu, kurie neperduoti naudotis tretiesiems asmenims, žemės naudojimo patikrinimas, dalyvauti šiame patikrinime nekviečiami galimą pažeidimą padarę asmenys ir su tikrintinu objektu besiribojančių žemės sklypų savininkai ar naudotojai, tačiau, jeigu nustatoma, kad nedalyvaujant šiems asmenims žemės naudojimo patikrinimą atlikti būtų sudėtinga arba neįmanoma, minėti asmenys į žemės naudojimo patikrinimą gali būti kviečiami.
24. Žemės naudojimo patikrinimas gali būti atidėtas tuo atveju, kai yra gautas motyvuotas ir dokumentais pagrįstas žemės savininko, naudotojo ar valdytojo arba kitų suinteresuotų asmenų prašymas atidėti patikrinimą ir teritorinio skyriaus vadovas nurodytus motyvus ir (ar) priežastis pripažįsta svarbiomis ir nusprendžia, kad siekiant išsamiai, visapusiškai ir objektyviai atlikti žemės naudojimo patikrinimą yra būtinas tikrinamo objekto savininko, naudotojo ar valdytojo arba kitų suinteresuotų asmenų dalyvavimas. Priežastis laikoma svarbia, jeigu ji nepriklauso nuo suinteresuoto asmens valios ir dėl to jis praranda galimybę laiku realizuoti tam tikras savo teises. Tokiomis priežastimis gali būti laikoma liga, iš anksto suplanuotas įvykis, kurio datos pakeisti nėra galimybės, ir pan.
Apie priimtą sprendimą atidėti arba neatidėti žemės naudojimo patikrinimą, tikrinamo objekto savininkas, naudotojas ar valdytojas ir kiti suinteresuoti asmenys per 20 darbo dienų nuo prašymo atidėti žemės naudojimo patikrinimą gavimo dienos turi būti informuoti teritorinio skyriaus raštu, siunčiamu pašto siunta, per E. pristatymo sistemą arba elektroniniu paštu. Apie priimtą sprendimą atidėti arba neatidėti žemės naudojimo patikrinimą tikrinamo objekto savininkas, naudotojas ar valdytojas ir kiti suinteresuoti asmenys turi būti informuoti per trumpesnį nei 20 darbo dienų terminą, jeigu iki numatomo atlikti žemės naudojimo patikrinimo pradžios liktų mažiau nei 10 darbo dienų. Tuo atveju, jeigu priimtas sprendimas atidėti žemės naudojimo patikrinimą, siunčiamu pranešimu suinteresuoti asmenys turi būti informuoti apie naują žemės naudojimo patikrinimo datą.
25. Žemės naudojimo valstybinės kontrolės pareigūnas, prieš atlikdamas žemės naudojimo patikrinimą, privalo įvertinti teritoriniame skyriuje saugomus su tikrinamu objektu susijusius dokumentus ir kitą aktualią informaciją:
25.1. žemės sklypo suformavimo dokumentus (abrisą, žemės sklypo planą, žemės naudojimo plotų eksplikaciją, žemės naudmenų plotų skaičiavimo žiniaraštį, žemės sklypo paženklinimo–parodymo vietovėje aktą, žemės sklypo kadastro duomenų formą, kitus žemės tvarkymo byloje esančius dokumentus, taip pat žemės sklypo kadastro duomenų byloje esančius dokumentus);
25.2. žemės sklypo nuosavybės, valdymo ir naudojimo teises pagrindžiančius dokumentus (valstybinės žemės pirkimo–pardavimo, nuomos, panaudos, patikėjimo sutartis, kitus individualius administracinius teisės aktus, susijusius su valstybinės žemės sklypo patikėjimo teisės perdavimu kitiems subjektams, sprendimus dėl nuosavybės teisių atkūrimo ir kitus valstybinės žemės privatizavimo dokumentus);
25.3. Nekilnojamojo turto registre ir Nekilnojamojo turto kadastre įregistruotus duomenis, įskaitant, bet neapsiribojant žemės sklypo daiktinėmis teisėmis, jų suvaržymu, kitais juridiniais faktais;
25.4. aktualius teritorijų planavimo dokumentus, kartografinę medžiagą (Lietuvos Respublikos teritorijos M 1:10000 skaitmeninį rastrinį ortofotografinį žemėlapį ORT10LT, Georeferencinio pagrindo kadastro duomenis, valstybės išperkamos ir neprivatizuojamos žemės planus, statinių išdėstymo schemas, namų valdų techninių apskaitų bylose esančius duomenis ir kituose šaltiniuose esančią informaciją);
25.5. Tarnybos išduotus sutikimus, leidimus ir kitus su žemės valdymu, naudojimu ir disponavimu susijusius dokumentus;
25.6. jeigu tikrinamas valstybinės žemės plotas, nesuformuotas atskiru žemės sklypu (taip pat ir bendro naudojimo kelias, kuriuo užimtas žemės plotas, nesuformuotas atskiru žemės sklypu), su šiuo valstybinės žemės plotu besiribojančių žemės sklypų suformavimo dokumentuose esančią informaciją;
26. Žemės naudojimo valstybinės kontrolės pareigūnas, prieš pradėdamas žemės naudojimo patikrinimo veiksmus vietovėje, o dalyvauti patikrinime kviestų asmenų vėlavimo į šį patikrinimą atveju, – jau vykdomo žemės naudojimo patikrinimo vietovėje metu:
26.1. žemės savininkui, naudotojui ar valdytojui ir kitiems suinteresuotiems asmenims privalo prisistatyti, pateikdamas valstybės tarnautojo pažymėjimą, ir žodžiu paaiškinti patikrinimo pagrindą ir tikslą;
26.2. identifikuoti asmenų, atvykusių dalyvauti žemės naudojimo patikrinime, asmens tapatybę pagal asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą arba, jei patikrinime dalyvauja kitos viešojo administravimo institucijos atstovas, valstybės tarnautojo arba darbuotojo pažymėjimą;
26.3. informuoti, kad patikrinimo metu bus atliekama fotofiksacija, gautos fotonuotraukos bus naudojamos be atskiro asmens sutikimo žemės naudojimo valstybinės kontrolės tikslais ir nebus viešinamos ir teikiamos tretiesiems asmenims arba kitoms viešojo administravimo institucijoms, išskyrus atvejus, jeigu šie duomenys reikalingi ir turi būti teikiami kitos institucijos tiesioginėms funkcijoms atlikti.
27. Žemės naudojimo valstybinės kontrolės pareigūnas, atlikdamas žemės naudojimo patikrinimą, privalo patikrinti, ar tikrinamo objekto savininkas (naudotojas ar valdytojas), naudodamasis žemės sklypu ar valstybinės žemės plotu, nesuformuotu atskiru žemės sklypu, laikosi Nuostatų 11.1–11.9 papunkčiuose nurodytų šiam žemės sklypui ar valstybinės žemės plotui, nesuformuotam atskiru žemės sklypu, taikytinų reikalavimų. Tuo atveju, jeigu žemės naudojimo patikrinimas atliekamas pagal fizinio ar juridinio asmens pateiktą prašymą arba skundą ir (ar) Tarnybos vadovo arba kito kompetentingo viešojo administravimo subjekto pavedimą, žemės naudojimo patikrinimo metu turi būti įvertintos asmens prašyme, skunde ir (ar) Tarnybos direktoriaus arba kito viešojo administravimo subjekto pavedime nurodytos aplinkybės ir nustatyta (įvertinta), ar laikomasi tikrinamam objektui taikytinų žemės naudojimo tvarkos reikalavimų, išvardytų Nuostatų 11.1–11.9 papunkčiuose. Tuo atveju, jeigu atliekamas pakartotinis žemės naudojimo patikrinimas, žemės naudojimo valstybinės kontrolės pareigūnas privalo patikrinti, ar pašalinti pirmiau nustatyti žemės naudojimo pažeidimai.
28. Žemės naudojimo valstybinės kontrolės pareigūnas žemės naudojimo patikrinimo metu atlieka šiuos veiksmus:
28.1. vizualiai apžiūri tikrinamą objektą ir atlieka fotofiksaciją. Fotonuotraukos turi būti informatyvios, esant techninėms galimybėms, nuotraukose turi būti nurodoma fotofiksavimo data ir laikas. Fotofiksacijos taškai parenkami taip, kad iš jų būtų matoma kuo daugiau tikrinamo objekto faktinės būklės elementų (pvz.: įtvirtinti riboženkliai, elektros linijos, tvoros, keliai, melioracijos grioviai ir pan.), bet nebūtų užfiksuojami asmenys. Fotonuotraukos, kuriose užfiksuoti asmenų fragmentai, iš kurių nėra galimybės identifikuoti konkretaus asmens, nepažeidžia asmenų asmens duomenų teisinės apsaugos nuostatų, įtvirtintų Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatyme ir Reglamente (ES) 2016/679;
28.2. techninėmis priemonėmis nustato tikrinamo objekto privatizavimo (suformavimo) dokumentuose nurodytų ribų atitiktį faktiškai naudojamoms riboms;
28.3. jeigu tikrinamas valstybinės žemės plotas, nesuformuotas atskiru žemės sklypu (taip pat ir bendro naudojimo kelias, kuriuo užimtas žemės plotas, nesuformuotas atskiru žemės sklypu), techninėmis priemonėmis nustato su šiuo žemės plotu besiribojančių žemės sklypų privatizavimo (suformavimo) dokumentuose nurodytas ribas ir faktiškai naudojamo valstybinės žemės ploto ribas;
29. Žemės naudojimo patikrinimo metu skirtingomis techninėmis priemonėmis nustatant tikrinamo objekto ribos posūkio tašką, nustatytą atliekant šio objekto kadastrinius matavimus valstybinėje koordinačių sistemoje ar kito situacijos elemento padėtį vietovėje, laikomasi Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 15 d. nutarimu Nr. 534 „Dėl Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatų patvirtinimo“, 32.1.2.2.2 papunktyje nurodyto riboženklių koordinačių nustatymo tikslumo.
30. Jeigu žemės naudojimo valstybinės kontrolės pareigūnas, atlikdamas tikrinamo objekto žemės naudojimo patikrinimą, pastebi gretimame ar kitame žemės sklype, valstybinės žemės plote, nesuformuotame atskiru žemės sklypu, galimų padarytų žemės naudojimo tvarkos pažeidimų požymių, atlieka šių galimai daromų pažeidimų požymių fotofiksaciją ir apie tai ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo žemės naudojimo patikrinimo atlikimo dienos informuoja bei fotonuotraukas pateikia Tarnybos vadovui ar jo įgaliotam kitam Tarnybos valstybės tarnautojui, turinčiam teisę priimti sprendimą dėl neplaninio žemės naudojimo patikrinimo atlikimo. Siekiant užfiksuoti galimai daromus žemės naudojimo pažeidimus ne tikrinamame objekte, fotofiksacija turi būti atliekama nepažeidžiant (neįeinant į žemės valdos ribas) aiškių šio žemės sklypo ribų (tvorų, vietovėje įtvirtintų riboženklių ir pan.).
31. Žemės naudojimo valstybinės kontrolės pareigūnas žemės naudojimo patikrinimo metu turi atlikti visus būtinus ir reikalingus veiksmus, kurie užtikrintų tinkamą pažeidimo kvalifikavimą.
III SKYRIUS
PATIKRINIMO AKTO SURAŠYMAS IR JO TVARKYMAS
33. Žemės naudojimo valstybinės kontrolės pareigūnas dėl kiekvieno tikrinamo objekto surašo atskirą Patikrinimo aktą. Kai yra atliekamas patikrinimas, susijęs su keliais žemės sklypais (pavyzdžiui, dėl bendros žemės sklypų ribos), ir nėra tikslinga surašyti atskirų Patikrinimo aktų, gali būti surašomas bendras (vienas) Patikrinimo aktas.
34. Patikrinimo aktas turi būti užpildytas aiškiai, išsamiai aprašant nustatytas aplinkybes pagal visus tikrinamam objektui taikytinus Nuostatų 11.1–11.9 papunkčius, taip pat aprašant patikrinimo metu nustatytas aplinkybes, nurodytas asmens prašyme, skunde ir (ar) Tarnybos direktoriaus arba kito kompetentingo viešojo administravimo subjekto pavedime, jeigu patikrinimas atliekamas pagal šiuos dokumentus (asmens prašymą, skundą ir (ar) Tarnybos direktoriaus arba kito viešojo administravimo subjekto pavedimą). Visos Patikrinimo akto dalys ir punktai turi būti užpildyti.
35. Patikrinimo akte nurodoma (aprašoma):
35.4. žemės naudojimo patikrinimą atlikusio (-ių) žemės naudojimo valstybinės kontrolės pareigūno (-ų) pareigos, vardas (-ai) ir pavardė (-ės);
35.5. duomenys apie žemės naudojimo patikrinime dalyvavusius (nedalyvavusius) fizinius asmenis ar jų atstovus ir juridinių asmenų ir kitų užsienio organizacijų atstovus:
35.5.1. fizinio asmens vardas ir pavardė, juridinio asmens ar kitos užsienio organizacijos teisinė forma ir pavadinimas, jam (-ai) atstovaujančio fizinio asmens pareigos, vardas ir pavardė;
35.5.2. fizinio asmens adresas korespondencijai (jeigu nežinomas, nurodoma gyvenamoji vieta (pagrindinė vieta, kurioje asmuo faktiškai dažniausiai gyvena ir su kuria jis yra labiausiai susijęs, jeigu faktinė gyvenamoji vieta nesutampa su deklaruojama, nurodoma ir deklaruojama gyvenamoji vieta) ir (ar) juridinio asmens adresas korespondencijai (jeigu nežinomas, nurodomas buveinės adresas);
35.5.3. kiti kontaktiniai duomenys (fizinio, juridinio asmens arba kitos užsienio organizacijos telefono numeris, elektroninis paštas);
35.5.4. nurodant duomenis apie patikrinime nedalyvavusius asmenis, be duomenų, išdėstytų Taisyklių 35.5.1–35.5.3 papunkčiuose, papildomai nurodoma, kokiu teritorinio skyriaus raštu (data ir registracijos numeris) šie asmenys kviesti į patikrinimą;
35.5.5. duomenys apie žemės naudojimo patikrinime dalyvavusius kitus Tarnybos darbuotojus, suinteresuotus asmenis ir (ar) viešojo administravimo institucijų atstovus (Tarnybos darbuotojo pareigos, vardas ir pavardė, kitos viešojo administravimo institucijos atstovo pareigos, vardas ir pavardė, kito (-ų) suinteresuotojo (-ųjų) asmens (-ų) vardas (-ai) ir pavardė (-ės);
35.6. patikrinimo pagrindas: Tarnybos teritorinio skyriaus vadovo įsakymas, kuriuo patvirtintas planinių žemės naudojimo patikrinimų sąrašas, arba Tarnybos vadovo ar jo įgalioto kito Tarnybos valstybės tarnautojo priimtas sprendimas atlikti neplaninį žemės naudojimo patikrinimą;
35.7. patikrinimo tikslas: tikrinamam objektui taikytini Nuostatų 11.1–11.9 papunkčiai, pagal kuriuos objektas tikrinamas;
35.8. duomenys apie tikrinamą objektą:
35.8.1. tikrinamo objekto savininko ir, jeigu yra, naudotojo ar valdytojo vardas (-ai) ir pavardė (-ės), juridinio asmens ar kitos užsienio organizacijos teisinė forma ir pavadinimas;
35.8.2. tikrinamo objekto adresas (jeigu objektui adresas nesuteiktas, nurodomi savivaldybės, kadastro vietovės ir gyvenamosios vietovės pavadinimai, gali būti nurodoma tikrinamo objekto padėtis vietovėje (stabilių elementų atžvilgiu));
35.8.3 žemės sklypo pagrindinė žemės naudojimo paskirtis ir būdas (jeigu žemės sklypas suformuotas) arba kokiai veiklai valstybinės žemės plotas, nesuformuotas atskiru žemės sklypu, naudojamas;
35.8.4 žemės sklypo unikalus numeris (jeigu žemės sklypas nėra įregistruotas Nekilnojamojo turto registre, o tik suprojektuotas teritorijų planavimo dokumente arba žemės valdos projekte, nurodomas projektinis numeris);
35.8.6 žemės naudojimo ar nuosavybės teisės įgijimo teisinis pagrindas (nuomos, panaudos, patikėjimo, pirkimo–pardavimo sutarties sudarymo data ir numeris, Tarnybos vadovo arba Tarnybos teritorinio skyriaus vadovo įsakymo data ir numeris);
35.8.7 žemės naudojimo terminas, nurodytas nuomos, panaudos, patikėjimo sutartyje arba Tarnybos vadovo ar teritorinio skyriaus vadovo įsakyme;
35.10. nurodoma, ar laikomasi tikrinamam objektui taikytinų Nuostatų 11.1–11.9 papunkčiuose išvardytų žemės naudojimo tvarkos reikalavimų;
35.11. nustatomi galimi žemės naudojimo tvarkos pažeidimai ir nurodomos pažeistos teisės aktų nuostatos;
35.14. žemės savininko, naudotojo ar kitų suinteresuotųjų asmenų prašymai ir (ar) pastabos, susiję su atliktu žemės naudojimo patikrinimu ir jo metu nustatytomis aplinkybėmis. Šią Patikrinimo akto skiltį pildo pats žemės savininkas, naudotojas ar valdytojas, pareiškėjas ar kiti suinteresuoti asmenys;
36. Žemės savininkas, naudotojas ar valdytojas, kiti suinteresuoti asmenys pasirašytinai turi būti supažindinti su surašyto Patikrinimo akto turiniu, nepažeidžiant asmens duomenų teisinės apsaugos nuostatų, įtvirtintų Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatyme ir Reglamente (ES) 2016/679. Patikrinimo aktą pasirašo patikrinimą atlikęs žemės naudojimo valstybinės kontrolės pareigūnas ir kiti žemės naudojimo patikrinime dalyvavę asmenys. Žemės savininkui, naudotojui ar valdytojui ir kitiems asmenims atsisakius pasirašyti, tai pažymima Patikrinimo akte, tam skirtoje vietoje, ir nurodomi atsisakymo pasirašyti motyvai (jeigu žinomi).
37. Draudžiama duoti asmeniui pasirašyti neužpildytą ar nevisiškai užpildytą Patikrinimo aktą, o pasirašytą Patikrinimo aktą draudžiama taisyti ir braukyti. Po Patikrinimo akto surašymo jame gali būti įrašoma tik informacija apie prie Patikrinimo akto pridedamus dokumentus (priedus), jų lapų skaičių bei šio Patikrinimo akto registracijos data ir numeris.
38. Žemės naudojimo valstybinės kontrolės pareigūnas ne vėliau kaip iki Patikrinimo akto užregistravimo DVS parengia:
38.1. nustatytų faktinių aplinkybių schemą, tuo atveju, jeigu žemės naudojimo patikrinimo metu buvo nustatyta žemės naudojimo tvarkos pažeidimų, atitinkančių Administracinių nusižengimų kodekse numatytų administracinių nusižengimų, kurių nagrinėjimas priskirtas Tarnybos kompetencijai, požymius arba pastebėti kiti galimi pažeidimai, nesusiję su Tarnybos kompetencija. Nustatytų faktinių aplinkybių schemoje turi būti aiškiai sutartiniais ženklais apibūdinta situacija, nurodytos faktiškai naudojamos žemės sklypų ribos, ribų linijų ilgiai, jų atitiktis privatizavimo (suformavimo) dokumentams, apskaičiuotas užimtos žemės plotas, nurodyti kiti galimo administracinio nusižengimo tyrimui svarbūs duomenys. Sutartinių ženklų reikšmės apibrėžiamos faktinių aplinkybių schemoje.
39. Prie Patikrinimo akto turi būti pridėta atskirai parengta nustatytų faktinių aplinkybių schema (jeigu rengiama), fotolentelė su nuotraukų aprašymu, Žemės naudojimo tvarkos reikalavimų žemės naudotojams kontrolinis klausimynas (planinio žemės naudojimo patikrinimo atveju), kiti papildomi dokumentai. Pridedami dokumentai sunumeruojami ir Patikrinimo akte nurodomas priedų lapų skaičius.
40. Surašytas Patikrinimo aktas su prie jo pridėtais dokumentais ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo žemės naudojimo patikrinimo atlikimo dienos užregistruojamas DVS.
41. Teisės aktų nustatyta tvarka patvirtinta užregistruoto Patikrinimo akto kopija su priedais tikrinto objekto savininkui, naudotojui ar valdytojui arba jų atstovams išsiunčiama teritorinio skyriaus raštu, siunčiamu pašto siunta, per E. pristatymo sistemą arba elektroniniu paštu, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo Patikrinimo akto surašymo dienos, jeigu patikrinimo metu nebuvo nustatyti žemės naudojimo tvarkos pažeidimai, arba Administracinių nusižengimų kodekso 573 straipsnyje nustatyta tvarka ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo Patikrinimo akto surašymo dienos, nurodant administracinio nusižengimo tyrimo datą ir administracinėn atsakomybėn traukiamą asmenį pakviečiant jame dalyvauti, jeigu žemės naudojimo patikrinimo metu nustatyti žemės naudojimo tvarkos pažeidimų, atitinkančių Administracinių nusižengimų kodekse numatytų administracinių nusižengimų, kurių nagrinėjimas priskirtas Tarnybos kompetencijai, požymiai. Jeigu yra techninės galimybės, tikrinto objekto savininkui, naudotojui ar jų atstovams išsiunčiama fotolentelė su spalvotomis fotonuotraukomis.
Tikrinto objekto savininkui, naudotojui ar valdytojui arba jų atstovams teikiamoje Patikrinimo akto kopijoje ir šio akto prieduose nurodyti duomenys turi būti teikiami nepažeidžiant kitų suinteresuotų asmenų ir asmens, pateikusio prašymą arba skundą apie galimą žemės naudojimo pažeidimą (jei patikrinimas atliktas pagal gautą prašymą arba skundą), asmens duomenų teisinės apsaugos nuostatų, įtvirtintų Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatyme ir Reglamente (ES) 2016/679.
42. Teisės aktų nustatyta tvarka patvirtinta užregistruoto Patikrinimo akto kopija su priedais žemės naudojimo patikrinime dalyvavusiems kitų institucijų atstovams teritorinio skyriaus raštu išsiunčiama per E. pristatymo sistemą ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo Patikrinimo akto surašymo dienos, jeigu patikrinimo metu nebuvo nustatyti žemės naudojimo tvarkos pažeidimai. Tuo atveju, jeigu patikrinimo metu žemės naudojimo tvarkos pažeidimai nustatyti, – teisės aktų nustatyta tvarka patvirtinta užregistruoto Patikrinimo akto kopija su priedais išsiunčiama ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo Patikrinimo akto surašymo dienos.
Patikrinime dalyvavusiems kitų institucijų atstovams teikiamoje Patikrinimo akto kopijoje ir šio akto prieduose nurodyti duomenys turi būti teikiami nepažeidžiant tikrinto objekto savininko, naudotojo ar valdytojo arba jo atstovo, asmens, pateikusio prašymą arba skundą apie galimą žemės naudojimo pažeidimą (jei patikrinimas atliktas pagal gautą prašymą arba skundą), ir kitų suinteresuotų asmenų asmens duomenų teisinės apsaugos nuostatų, įtvirtintų Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatyme ir Reglamente (ES) 2016/679, išskyrus atvejus, jeigu šie duomenys turi būti pateikti kitos institucijos tiesioginėms funkcijoms atlikti.
43. Teisės aktų nustatyta tvarka patvirtinta užregistruoto Patikrinimo akto kopija su priedais žemės naudojimo patikrinime dalyvavusiam asmeniui, pranešusiam apie galimą žemės naudojimo tvarkos pažeidimą, kartu su teritorinio skyriaus raštu, siunčiamu pašto siunta, per E. pristatymo sistemą arba elektroniniu paštu, išsiunčiama ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo Patikrinimo akto surašymo dienos, jeigu patikrinimo metu nebuvo nustatyti žemės naudojimo tvarkos pažeidimai. Tuo atveju, jeigu patikrinimo metu žemės naudojimo tvarkos pažeidimai nustatyti, – teisės aktų nustatyta tvarka patvirtinta užregistruoto Patikrinimo akto kopija su priedais išsiunčiama ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo Patikrinimo akto surašymo dienos.
Patikrinime dalyvavusiam asmeniui, pranešusiam apie galimą žemės naudojimo tvarkos pažeidimą, teikiamoje Patikrinimo akto kopijoje ir šio akto prieduose nurodyti duomenys turi būti teikiami nepažeidžiant tikrinto objekto savininko, naudotojo ar valdytojo arba jo atstovo, kitų suinteresuotų asmenų asmens duomenų teisinės apsaugos nuostatų, įtvirtintų Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatyme ir Reglamente (ES) 2016/679.
44. Teisės aktų nustatyta tvarka patvirtinta užregistruoto Patikrinimo akto kopija su priedais žemės naudojimo patikrinime dalyvavusiems tikrinto objekto savininkui, naudotojui ar valdytojui arba jų atstovams, asmeniui, pranešusiam apie galimą žemės naudojimo tvarkos pažeidimą, kitų institucijų atstovams ir kitiems suinteresuotiems asmenims gali būti nesiunčiama, jeigu žemės naudojimo patikrinimo metu nebuvo nustatyta žemės naudojimo tvarkos pažeidimų ir šie asmenys nepageidavo gauti užregistruoto Patikrinimo akto kopijos su priedais, tai nurodydami žemės naudojimo patikrinimo metu surašytame Patikrinimo akte.
45. Apie žemės naudojimo patikrinimo metu pastebėtus galimus pažeidimus, nesusijusius su Tarnybos kompetencija, teritorinio skyriaus raštu, siunčiamu per E. pristatymo sistemą, per 10 darbo dienų nuo patikrinimo atlikimo dienos informuojama kita kompetentinga institucija, pateikiant reikalingą informaciją (fotonuotraukas, nustatytų faktinių aplinkybių schemą ir kt.).
IV SKYRIUS
administracinio nusižengimo tyrimas IR PROTOKOLO SURAŠYMAS
46. Administracinio nusižengimo tyrimą atlieka ir Protokolą surašo administracinius nusižengimus tiriantys pareigūnai.
47. Administracinius nusižengimus tiriantis pareigūnas, prieš pradėdamas arba pradėjęs administracinio nusižengimo tyrimą, įvertina, ar nėra aplinkybių, nurodytų Administracinių nusižengimų kodekso 591 straipsnyje ir 592 straipsnio 1 dalyje, dėl kurių administracinių nusižengimų teisena negali būti pradėta, o pradėtoji turi būti nutraukta, o nustatęs vieną arba kelias Administracinių nusižengimų kodekso 591 straipsnyje ir 592 straipsnio 1 dalyje nurodytų aplinkybių, šiuos duomenis dėl administracinių nusižengimų teisenos pradėjimo negalimumo arba pradėtos nutraukimo pateikia administracinių nusižengimų bylas nagrinėjančiam pareigūnui, kuris Administracinių nusižengimų registre automatizuotu būdu surašo ir priima Nutarimą nepradėti administracinio nusižengimo teisenos arba Nutarimą nutraukti administracinio nusižengimo teiseną.
48. Protokolas surašomas dalyvaujant administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui, kuris dėl Protokolo surašymo pakviečiamas Administracinių nusižengimų kodekso 573 straipsnyje nustatyta tvarka. Protokolas gali būti surašytas administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui nedalyvaujant tuo atveju, kai administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo šaukiamas (kviečiamas) neatvyko dalyvauti administracinio nusižengimo tyrime ir nedalyvavo surašant protokolą.
49. Administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui (prieš surašant Protokolą) išaiškinamos jo teisės ir pareigos, numatytos Administracinių nusižengimų kodekso 577 straipsnyje, ir tai pažymima Protokole.
50. Administracinius nusižengimus tiriantis pareigūnas tikrinto objekto savininkui, naudotojui ar valdytojui Taisyklių 41 punkte nustatyta tvarka išsiųstame rašte atvykti dalyvauti administracinio nusižengimo tyrime nurodytu laiku atlieka galimo administracinio nusižengimo tyrimą:
50.2. įvertina administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens arba jo įgalioto atstovo paaiškinimus, prašymus, pateiktus dokumentus ir kitą informaciją;
50.3. įvertina kitų viešojo administravimo institucijų, įstaigų, įmonių ir kitų suinteresuotų asmenų pateiktą informaciją apie galimą padarytą administracinį nusižengimą;
51. Administracinio nusižengimo tyrimas baigiamas Protokolo surašymu ar Nutarimo priėmimu, kai administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui paskiriama administracinė nuobauda – įspėjimas dėl Administracinių nusižengimų kodekso 333 straipsnio 1 dalyje numatytų pažeidimų, arba Taisyklių 47 punkte nustatyta tvarka priimtu administracinių nusižengimų bylas nagrinėjančio pareigūno Nutarimu nutraukti administracinio nusižengimo teiseną.
52. Administracinius nusižengimus tiriantis pareigūnas Protokolą automatizuotu būdu surašo Administracinių nusižengimų registre. Administracinių nusižengimų registre surašyto Protokolo kopija (nuorašas) įteikiama administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui, jeigu jis dalyvauja surašant Protokolą, arba Administracinių nusižengimų kodekso 573 straipsnyje nustatyta tvarka išsiunčiama per 3 darbo dienas nuo Protokolo surašymo, jeigu jis nedalyvavo surašant Protokolą.
53. Protokolo turinys turi atitikti Administracinių nusižengimų kodekso 609 straipsnyje numatytus turinio reikalavimus.
54. Esant Administracinių nusižengimų kodekso 609 straipsnio 2 dalyje nurodytiems administracinio nurodymo surašymo pagrindams, administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui gali būti surašomas administracinis nurodymas – pasiūlymas administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui per Administracinio nusižengimo kodekso 610 straipsnio 1 dalyje nustatytą terminą savo noru sumokėti baudą, lygią pusei minimalios baudos, numatytos Administracinių nusižengimų kodekso Specialiojoje dalyje.
Administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens nedalyvavimas Protokolo surašyme, kai šis asmuo Taisyklių 48 punkte nurodyta tvarka buvo kviečiamas (šaukiamas) dalyvauti administracinio nusižengimo tyrime, neužkerta kelio šiam asmeniui surašyti administracinį nurodymą.
55. Administracinis nurodymas gali būti surašytas dėl Administracinių nusižengimų kodekso 110, 112, 257, 258, 261 ir 333 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų.
56. Administracinis nurodymas yra neskundžiamas. Administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui Administracinių nusižengimų kodekso 610 straipsnio 1 dalyje nustatytais terminais įvykdžius administracinį nurodymą, administracinio nusižengimo teisena laikoma baigta.
57. Administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui neįvykdžius administracinio nurodymo, šis nurodymas laikomas negaliojančiu ir Administracinių nusižengimų kodekso 613 straipsnio 1 dalyje nurodyta tvarka ir terminais Protokolas perduodamas administracinių nusižengimų bylas nagrinėjančiam pareigūnui.
58. Asmuo, kuriam rašomas administracinis nurodymas, gali kreiptis į administracinius nusižengimus tiriantį pareigūną su prašymu neįrašyti į Protokolą administracinio nurodymo arba gali raštu kreiptis į teritorinį skyrių prašydamas, kad administracinis nurodymas būtų panaikintas ir, nelaukiant nustatyto termino pabaigos, Protokolas perduotas administracinių nusižengimų bylas nagrinėjančiam pareigūnui.
V skyrius
ADMINISTRACINIO nusižengimo bylos nagrinėjimas
59. Administracinių nusižengimų bylos turi būti išnagrinėtos per Administracinių nusižengimų kodekso 616 straipsnio 4 dalyje nustatytą terminą.
60. Administracinių nusižengimų bylos nagrinėjamos rašytinio proceso tvarka, nekviečiant administracinių bylų teisenoje dalyvaujančių asmenų į bylos nagrinėjimą, išskyrus atvejus, kai Administracinių nusižengimų kodekso 616 straipsnio 3 dalyje nustatyta tvarka asmuo pateikia reikalavimą administracinio nusižengimo bylą nagrinėti žodinio proceso tvarka.
61. Administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens reikalavimu bylos nagrinėjimas vyksta žodinio proceso tvarka. Apie tai pranešama administracinio nusižengimo teisenoje dalyvaujantiems asmenims. Jeigu administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo neatvyksta į žodinį bylos nagrinėjimą, byla nagrinėjama jam nedalyvaujant rašytinio proceso tvarka.
62. Tuo atveju, jeigu administracinių nusižengimų bylas nagrinėjantis pareigūnas, gavęs Protokolą ir kitą bylos medžiagą, nustato, kad būtini administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens paaiškinimai dėl padaryto administracinio nusižengimo, minėtam asmeniui registruotąja pašto siunta teritorinio skyriaus raštu siunčiamas prašymas pateikti paaiškinimus dėl administracinio nusižengimo, jo aplinkybių. Šioje dalyje nurodyti paaiškinimai ir parodymai turi būti pateikti per keturiolika kalendorinių dienų nuo prašymo išsiuntimo dienos. Paaiškinimų ar parodymų nepateikimas laiku neužkerta kelio nagrinėti administracinio nusižengimo bylą.
63. Tuo atveju, jeigu administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo dalyvauja surašant Protokolą, surašius Protokolą, jį perdavus administracinių nusižengimų bylas nagrinėjančiam pareigūnui ir administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui sutikus, nedelsiant gali būti pradėtas administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimas. Tokiu atveju netaikomos Taisyklių
62 punkto nuostatos, susijusios su prašymo pateikti paaiškinimus dėl administracinio nusižengimo išsiuntimu, ir, prieš pradedant nagrinėti bylą, administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui žodžiu pasiūloma pateikti paaiškinimus dėl administracinio nusižengimo.
64. Administracinių nusižengimų bylas nagrinėjantis pareigūnas, nagrinėdamas administracinio nusižengimo bylą, privalo nustatyti aplinkybes, nurodytas Administracinių nusižengimų kodekso 617 straipsnio 1 dalyje.
65. Administracinių nusižengimų bylas nagrinėjantis pareigūnas, nagrinėdamas administracinio nusižengimo bylą, turi Administracinių nusižengimų kodekso 617 straipsnio 2 dalyje nustatytą teisę pakeisti nuorodą į Administracinių nusižengimų kodekso straipsnį, straipsnio dalį ar kitą teisės aktą, kuriame nustatyta atsakomybė už šį nusižengimą, jeigu Protokole nurodyta administracinio nusižengimo esmė yra įrodyta, tačiau suklysta nurodant Administracinių nusižengimų kodekso straipsnį, straipsnio dalį ar kitą teisės aktą, kuriame nustatyta atsakomybė už padarytą administracinį nusižengimą.
66. Administracinių nusižengimų bylas nagrinėjantis pareigūnas Nutarimą surašo Administracinių nusižengimų registre automatizuotu būdu. Administracinių nusižengimų registre surašyto Nutarimo kopija (nuorašas) įteikiama asmeniui, dėl kurio Nutarimas priimtas, jeigu jis dalyvauja administracinio nusižengimo bylos nagrinėjime, arba Nutarimo kopija (nuorašas) išsiunčiama Administracinių nusižengimų kodekso 573 straipsnyje nustatyta tvarka per 3 darbo dienas nuo Nutarimo priėmimo dienos, jeigu jis nedalyvavo bylos nagrinėjime. Nutarimo turinys turi atitikti Administracinių nusižengimų kodekso 618 straipsnyje numatytus turinio reikalavimus.
67. Administracinių nusižengimų bylas nagrinėjantis pareigūnas, išnagrinėjęs administracinio nusižengimo bylą, priima vieną iš šių nutarimų:
68. Administracinė nuobauda gali būti paskirta ne vėliau kaip per dvejus metus nuo administracinio nusižengimo padarymo dienos, o trunkamojo administracinio nusižengimo atveju, – per dvejus metus nuo jo paaiškėjimo dienos.
69. Administracinių nusižengimų bylas nagrinėjantis pareigūnas, atsižvelgdamas į padaryto administracinio nusižengimo pobūdį, pažeidėjo kaltės formą ir rūšį, asmenybę, atsakomybę lengvinančias ir sunkinančias aplinkybes ir vadovaudamasis teisingumo ir protingumo principais, gali paskirti mažesnę baudą, negu Administracinių nusižengimų kodekso specialiosios dalies straipsnio sankcijoje numatyta minimali bauda, arba paskirti švelnesnę administracinę nuobaudą, negu numatyta Administracinių nusižengimų kodekso specialiosios dalies straipsnio sankcijoje, arba administracinės nuobaudos neskirti. Administracinių nusižengimų bylas nagrinėjančio pareigūno motyvuotas sprendimas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas pateikiamas apylinkės teismo teisėjui sankcionuoti.
70. Nutarimas per dvidešimt kalendorinių dienų nuo Nutarimo kopijos (nuorašo) išsiuntimo ar išdavimo dienos gali būti apskųstas apylinkės teismui pagal teritorinio skyriaus buvimo vietą.
71. Skundas dėl Nutarimo paduodamas per teritorinį skyrių, kurio administracinių nusižengimų bylas nagrinėjantis pareigūnas priėmė Nutarimą. Teritoriniam skyriui turi būti pateikta tiek skundo kopijų (nuorašų), kad po vieną būtų galima įteikti Administracinių nusižengimų kodekso
621 straipsnyje nurodytiems asmenims ir Nutarimą priėmusiam teritoriniam skyriui, išskyrus atvejus, kai asmenims procesiniai dokumentai įteikiami elektroninių ryšių priemonėmis. Skundas dėl Nutarimo gali būti paduodamas elektroninių ryšių priemonėmis.
72. Nutarimą priėmęs administracinių nusižengimų bylas nagrinėjantis pareigūnas, nepažeisdamas Administracinių nusižengimų kodekso 622 straipsnio 2 dalyje nustatyto termino, gali visiškai ar iš dalies sutikti su skundu, Administracinių nusižengimų kodekso 625 straipsnyje nustatyta tvarka panaikinti skundžiamą Nutarimą ir priimti naują Nutarimą.
VI SKYRIUS
žemės naudojimo tvarkos pažeidimų šalinimas
74. Administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui teritorinio skyriaus raštu, siunčiamu Administracinių nusižengimų kodekso 573 straipsnyje nustatyta tvarka, ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo Protokolo surašymo dienos privalo būti pasiūlyta geranoriškai pašalinti padarytą pažeidimą per nurodytą terminą, nurodant pakartotinio žemės naudojimo patikrinimo datą ir laiką. Kartu su teritorinio skyriaus raštu turi būti pateikta Tarnybos vadovo ar jo įgalioto kito Tarnybos valstybės tarnautojo priimto sprendimo atlikti neplaninį žemės naudojimo patikrinimą kopija.
75. Tais atvejais, kai asmeniui negali būti taikoma administracinė atsakomybė pagal Administracinių nusižengimų kodekso nuostatas, tačiau nustatoma, kad šis asmuo turi pareigą pašalinti nustatytus žemės naudojimo pažeidimus, teritorinio skyriaus raštu, siunčiamu Administracinių nusižengimų kodekso 573 straipsnyje nustatyta tvarka, ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo Nutarimo nutraukti administracinio nusižengimo teiseną priėmimo dienos, asmeniui, turinčiam pareigą pašalinti pažeidimą, privalo būti pasiūlyta geranoriškai pašalinti nustatytą pažeidimą per nurodytą terminą, nurodant pakartotinio žemės naudojimo patikrinimo datą ir laiką. Kartu su teritorinio skyriaus raštu turi būti pateikta Tarnybos vadovo ar jo įgalioto kito Tarnybos valstybės tarnautojo priimto sprendimo atlikti neplaninį žemės naudojimo patikrinimą kopija.
76. Taisyklių 74 ir 75 punktuose reglamentuojamais atvejais nustatant terminus pažeidimui pašalinti, turi būti atsižvelgiama į pažeidimo mastą, sukeltas pasekmes, pažeidimui pašalinti objektyviai reikalingą laiką ir kitas reikšmingas aplinkybes.
77. Jeigu pakartotinio patikrinimo metu nustatoma, kad pažeidimas nepašalintas, žemės naudojimo valstybinės kontrolės pareigūnas, pakartotinio patikrinimo metu surašytą Patikrinimo aktą, užregistruotą DVS, ne vėliau kaip kitą darbo dieną nuo užregistravimo perduoda teritorinio skyriaus vedėjui, kuris šiuos duomenis įvertinti perduoda atitinkamam teritorinio skyriaus darbuotojui (teisininkui ar kitam darbuotojui, turinčiam teisinių žinių ir patirties).
78. Teritorinio skyriaus darbuotojas (teisininkas ar kitas darbuotojas, turintis teisinių žinių ir patirties), gavęs pakartotinio žemės naudojimo patikrinimo metu surašytą Patikrinimo aktą, ne vėliau kaip per tris mėnesius nuo pakartotinio žemės naudojimo patikrinimo dienos įvertina pateiktą medžiagą, susijusią su pakartotiniu žemės naudojimo patikrinimu, ir parengia bei pateikia teismui ieškinį dėl įpareigojimo asmenį pašalinti jo padarytą pažeidimą.
79. Tuo atveju, jeigu pakartotinai buvo tikrinta, ar administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo geranoriškai atlaisvino savavališkai užimtą kitam asmeniui nuosavybės teise priklausančią arba naudojamą nuomos ar kitais pagrindais privačią žemę arba savivaldybės patikėjimo teise naudojamą valstybinę žemę, savivaldybei nuosavybės teise priklausančią žemę, ir nustatyta, kad privati ar savivaldybei nuosavybės teise priklausanti ar patikėjimo teise valdoma žemė neatlaisvinta, teritorinis skyrius per 20 darbo dienų nuo pakartotinio žemės naudojimo patikrinimo dienos administracinėn atsakomybėn traukiamą (patrauktą) asmenį ir asmenį, nukentėjusį dėl savavališko jo privačios žemės užėmimo, raštu informuoja, kad nukentėjęs asmuo arba savivaldybė Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nustatyta tvarka savo pažeistas teises turi teisę ginti teisme.
80. Pažeidimo pašalinimas iki Nutarimo skirti administracinę nuobaudą priėmimo dienos gali būti atsakomybę lengvinančia aplinkybe.
VII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
82. Tarnybos vadovo ar jo įgalioto kito Tarnybos valstybės tarnautojo priimtas sprendimas atlikti neplaninį žemės naudojimo patikrinimą arba jo neatlikti per vieną mėnesį nuo jo įteikimo dienos gali būti skundžiamas Lietuvos administracinių ginčų komisijai Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka arba apygardos administraciniam teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka. Tarnybos vadovo ar jo įgalioto kito Tarnybos valstybės tarnautojo motyvuoto sprendimo atlikti neplaninį žemės naudojimo patikrinimą apskundimas nesustabdo patikrinimo atlikimo.
83. Žemės naudojimo valstybinės kontrolės pareigūnai atsako už tinkamą žemės naudojimo valstybinės kontrolės veiksmų atlikimą ir įforminimą.
84. Administracinius nusižengimus tiriantys pareigūnai atsako už tinkamą administracinio nusižengimo tyrimo veiksmų atlikimą ir įforminimą, tinkamą dokumentų ir informacijos perdavimą administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui ir (ar) pažeidėjui, kitiems suinteresuotiems asmenims.