LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL NEVYRIAUSYBINIŲ ORGANIZACIJŲ, DALYVAUJANČIŲ SVEIKATOS STIPRINIMO VEIKLOJE, SKATINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2014 m. gruodžio 15 d. Nr. V- 1317

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 40 straipsniu,

t v i r t i n u Nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių sveikatos stiprinimo veikloje, skatinimo programą (pridedama).

 

 

 

Sveikatos apsaugos ministrė                                                                              Rimantė Šalaševičiūtė

 


 

Patvirtinta 

Lietuvos Respublikos

sveikatos apsaugos ministro

2014 m. gruodžio 15 d.

įsakymu Nr. V- 1317

 

 

nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių SVEIKATOS STIPRINIMO veikloje, skatinimo programa

 

i  sKYRIUS

Bendrosios nuostatos

 

1. Nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių sveikatos stiprinimo veikloje, skatinimo programa (toliau vadinama – programa) siekiama skatinti nevyriausybines organizacijas aktyviai dalyvauti formuojant bei įgyvendinant sveikatos politiką, gerinant visuomenės informuotumą, skleidžiant informaciją apie sveiką gyvenseną, profilaktines programas ir kitas su sveikatos stiprinimu susijusios veiklos sritis.

2. Nevyriausybinės organizacijos šioje programoje suprantamos kaip tradicinės Lietuvos religinės bendruomenės ir bendrijos, asociacijos, labdaros ir paramos fondai, viešosios įstaigos, kurių steigėjas, dalininkas ar narys nėra valstybės ar savivaldybės institucija ar įstaiga, išskyrus atvejus, kai valstybės ar savivaldybės dalyvavimas grindžiamas nekilnojamojo turto skyrimu panaudos būdu teisės aktų nustatyta tvarka.

3. Ši programa vykdoma 2015–2018 metais.

 

ii SKYRIUS

Esamos būklės analizė

 

4. Nevyriausybinės organizacijos yra vertingi valstybinio sveikatos apsaugos sektoriaus partneriai, atstovaujant visuomenės grupių interesams bei teikiant socialines paslaugas. Nevyriausybinės organizacijos yra labai svarbios valstybės socialiniame ir politiniame gyvenime. Jos atkreipia politikų ir administracijos dėmesį į atskirų asmenų grupių interesus ir poreikius, kurie turėtų būti įtraukti į valstybės socialinę politiką. Nevyriausybinės organizacijos taip pat formuoja įvairias nuomones valstybinio ir visuomeninio gyvenimo klausimais. Kartais nevyriausybinės organizacijos gali geriau atstovauti visuomenės interesams nei valstybinės organizacijos, nes jose dirbantys žmonės geriau išmano savo srities problemas, jų teikiamos paslaugos pigesnės ir lankstesnės, todėl ir problemoms spręsti prireikia mažiau laiko. Dažnai nevyriausybinės organizacijos tampa nuolatiniais partneriais teikiant socialines paslaugas ir sprendžiant su jų veiklos sfera susijusias problemas, dėl to labai svarbus yra nevyriausybinių organizacijų bendradarbiavimas su valstybės bei vietos savivaldos institucijomis ir įstaigomis.

5. Nevyriausybinės organizacijos Europoje ir Jungtinėse Amerikos Valstijose įnešė svarbų indėlį kovoje prieš socialinę izoliaciją, seksualinį vaikų ir moterų išnaudojimą, rasizmą. Jos daug prisidėjo ir prisideda formuodamos palankią jų plėtrai visuomenės nuomonę, palaiko demokratiją ir užmezga ypatingus ryšius su pilietinės visuomenės atstovais. Daugelio demokratinių valstybių nevyriausybinėms

organizacijoms aktyviai talkina savanoriai, nors patys oficialiai nėra tų organizacijų nariai. Tokia praktika įsitvirtina ir Lietuvoje.

6. Šiuo metu nevyriausybinės organizacijos Lietuvoje veikia beveik visose socialinės veiklos sferose, tačiau aktyvesnė nevyriausybinių organizacijų veikla tik prasideda. Tai galima paaiškinti šių organizacijų veiklos tradicijų Lietuvoje nebuvimu. Daugumai žmonių nelabai suvokiama nevyriausybinių organizacijų veiklos specifika, t. y. darbo apimtis, idėjų įgyvendinimo būdai, bendradarbiavimo su įvairiomis institucijomis būtinumas. Lietuvos nevyriausybinis sektorius stokoja lėšų ir organizacinio pajėgumo. Nepakankamai reglamentuoti, silpni nevyriausybinių organizacijų ir valstybinio sektoriaus ryšiai.

7. Pastaruoju metu Lietuvos valstybės institucijos ėmė vis labiau suvokti, kad viešoji valdžia viena negali susidoroti su visuomenės problemomis. Pripažįstama, kad nevyriausybinės organizacijos gali padaryti tai, ko nepajėgia daugelis viešojo administravimo subjektų, t. y. teikti aukštos kokybės socialines paslaugas. Vis daugiau nevyriausybinių organizacijų perima viešųjų paslaugų teikimą, padeda valstybės institucijoms spręsti socialines problemas, kuria prevencines socialinių problemų programas. Keičiasi visuomenės požiūris į nevyriausybines organizacijas. Lietuvoje susiformavo daug nevyriausybinių organizacijų, kurios vertinamos kaip jungiamoji grandis tarp valdžios ir visuomenės. Daugelis nevyriausybinių organizacijų yra solidarios su socialiai jautriomis gyventojų grupėmis – ligoniais ir neįgaliaisiais, vargšais ir atstumtaisiais, pagyvenusiais žmonėmis ir jaunimu.

8. Programa yra viena iš skatinimo priemonių, skirtų nevyriausybinių organizacijų vykdomai veiklai sveikatos apsaugos srityje paremti ir paskatinti šias organizacijas aktyviai dalyvauti formuojant bei įgyvendinant sveikatos politiką, ugdant visuomenės supratimą, gerinant visuomenės informavimą ir skleidžiant informaciją apie sveiką gyvenseną, profilaktines programas ir kitas su sveikatos stiprinimu susijusios veiklos sritis. Programa taip pat siekiama užtikrinti ankstesnių nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių sveikatos stiprinimo veikloje, skatinimo programų tęstinumą.  

9. Sveikatos apsaugos ministerija Nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių sveikatos stiprinimo veikloje, skatinimo programą vykdo nuo 2006 metų. Per devynerius metus labai padaugėjo nevyriausybinių organizacijų, norinčių dalyvauti šioje programoje. 2006 m. pagal Nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių sveikatos stiprinimo veikloje, skatinimo programą Sveikatos apsaugos ministerijos organizuotam projektų atrankos finansavimui gauti konkursui paraiškas pateikė 46 nevyriausybinės organizacijos, iš kurių konkurso komisijos sprendimu buvo atrinkti ir finansuoti 26 projektai (bendra finansuotų projektų suma sudarė 197 000 Lt), 2008 m. buvo gautos 164 paraiškos, iš kurių buvo atrinkti ir finansuoti 57 projektai (bendra finansuotų projektų suma sudarė 400 000 Lt), o 2013 m. buvo sulaukta rekordinio paraiškų skaičiaus – 334 paraiškų. Tai rodo nuolat augantį domėjimąsi programa. Pirmaisiais programos įgyvendinimo metais daugiausia paraiškų sulaukta iš Vilniaus, Kauno, t. y. didžiųjų Lietuvos miestų nevyriausybinių organizacijų, o pastarųjų metų rezultatai rodo, kad vis aktyviau į programą įsitraukia Lietuvos rajonų, kaimo bendruomenės. Be įprastų projektų temų, susijusių su donoryste, traumų prevencija, sveikos mitybos principų įgyvendinimu, atsirado naujų, susijusių su psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencija, fizinio aktyvumo skatinimu ir pan.

 

 

III SKYRIUS

PROGRAMOS TikslaS, uždaviniai, vertinimo kriterijai IR laukiami rezultatai

 

10. Programos tikslas yra skatinti Lietuvos nevyriausybines organizacijas, dalyvaujančias sveikatos stiprinimo veikloje, aktyviai prisidėti įgyvendinant sveikatos politiką, ugdant visuomenės supratimą, skatinant ligų prevenciją, visuomenės informavimą apie sveiką gyvenseną, profilaktines programas ir kitas su sveikatos stiprinimu susijusios veiklos sritis.

11. Programos uždaviniai:

11.1. stiprinti nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių sveikatos stiprinimo veikloje, bendradarbiavimą su valstybės institucijomis;

11.2. skleisti informaciją apie sveiką gyvenseną, profilaktines programas, ligų prevenciją, dalytis gerąja patirtimi.

12. Programos vertinimo kriterijai:

12.1.  nevyriausybinių organizacijų, pateikusių projektines paraiškas, skaičius;

12.2.  programos ir jos finansuojamų projektų lėšų panaudojimo procentinė dalis;

12.3. finansavimą pagal programą gavusių nevyriausybinių organizacijų, vykdančių ilgalaikę su sveikatos stiprinimu susijusią veiklą, procentinė dalis;        

12.4. įvykdytų informacijos apie sveiką gyvenseną, profilaktines programas, ligų prevenciją ir kitas su sveikatos stiprinimu susijusias veiklos sritis sklaidos projektų skaičius.

13. Laukiami Programos rezultatai:

13.1. nevyriausybinių organizacijų, pateikusių projektines paraiškas, – kasmet ne mažiau kaip 100;

13.2.  panaudota 98 procentai programos ir jos finansuojamų projektų lėšų;

13.3. ne mažiau kaip 50 procentų finansavimą pagal programą gavusių nevyriausybinių organizacijų vykdo ilgalaikę su sveikatos stiprinimu susijusią veiklą;

13.4. surengta ne mažiau kaip 10 konferencijų, mokymų ir (arba) seminarų apie sveiką gyvenseną, profilaktines programas, ligų prevenciją ir kitas su sveikatos stiprinimu susijusios veiklos sritis ir įvykdyta ne mažiau kaip 10 kitų priemonių, skirtų informacijai apie sveiką gyvenseną, profilaktines programas, ligų prevenciją ir kitas su sveikatos stiprinimu susijusios veiklos sritis skleisti.                              

14. Tikimasi, kad programa padės suaktyvinti nevyriausybinių organizacijų dalyvavimą sveikatos stiprinimo veikloje, bendradarbiavimą su valstybės institucijomis, kitomis Lietuvos ir tarptautinėmis nevyriausybinėmis organizacijomis, sveikatos specialistais, pagerins visuomenės informuotumą apie sveiką gyvenseną, profilaktines programas, ligų prevenciją ir kitas su sveikatos stiprinimu susijusios veiklos sritis.

 

IV SKYRIUS

PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS IR ATSKAITOMYBĖ

 

15. Programos įgyvendinimą koordinuoja Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija, o ją įgyvendina nevyriausybinės organizacijos, dalyvaujančios sveikatos stiprinimo veikloje, nustatyta tvarka gavusios programos finansavimą.

16. Programos veikla įgyvendinama kasmet skelbiant projektų atrankos konkursą (toliau – konkursas). Konkurso nuostatus tvirtina Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras.

17. Einamaisiais metais finansuojamų projektų tikslus ir prioritetus tvirtina Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras.

18. Programai skiriamos lėšos iš einamiesiems metams skirtų valstybės biudžeto asignavimų.

19. Gavusios finansavimą pagal programą, nevyriausybinės organizacijos įgyvendintų projektų veiklos ir finansines ataskaitas privalo pateikti iki einamųjų kalendorinių metų gruodžio 5 d.

20. Metinė programos įgyvendinimo ataskaita parengiama kitų metų pirmą ketvirtį ir skelbiama Sveikatos apsaugos ministerijos tinklalapyje www.sam.lt.

__________________________