ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS
2015 M. KOVO 26 D. SPRENDIMO NR. T-54 „DĖL ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS GYVENTOJŲ MOKĖJIMO UŽ SOCIALINES PASLAUGAS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2019 m. gegužės 21 d. Nr. T-172
Šiauliai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 18 straipsnio 1 dalimi, Šiaulių rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
P a k e i s t i Šiaulių rajono savivaldybės gyventojų mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašą, patvirtintą Šiaulių rajono savivaldybės tarybos 2015 m. kovo 26 d. sprendimu Nr. T-54 „Dėl Šiaulių rajono savivaldybės gyventojų mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo patvirtinimo“, ir jį išdėstyti nauja redakcija (pridedama).
Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
PATVIRTINTA
Šiaulių rajono savivaldybės tarybos 2015 m.
kovo 26 d. sprendimu Nr. T-54
(Šiaulių rajono savivaldybės tarybos 2019 m.
gegužės 21 d. sprendimo Nr. T-172 redakcija)
ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS GYVENTOJŲ MOKĖJIMO UŽ SOCIALINES PASLAUGAS TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šiaulių rajono savivaldybės gyventojų mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydžių nustatymą, gyventojų atleidimo nuo mokėjimo už socialines paslaugas sąlygas ir atvejus, asmens (šeimos) finansinių galimybių mokėti už socialines paslaugas vertinimą ir kitas sąlygas.
2. Aprašo nuostatos taikomos asmenims, deklaravusiems gyvenamąją vietą Šiaulių rajono savivaldybėje (toliau – Savivaldybė), sumokėti už tas socialines paslaugas, kurias planuoja ir skiria Savivaldybė ir kurių teikimas finansuojamas iš Savivaldybės biudžeto ar Savivaldybės biudžetui skiriamų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų socialinėms paslaugoms organizuoti. Už kitas privačiai ar papildomai asmens (šeimos) pageidavimu teikiamas socialines paslaugas mokama paslaugas gaunančio asmens (jam atstovaujančio) ir socialinių paslaugų įstaigos tarpusavio susitarimu.
3. Mokėjimo už socialines paslaugas dydis asmeniui (šeimai) nustatomas individualiai, atsižvelgiant į asmens (šeimos narių) finansines galimybes mokėti už socialines paslaugas ir asmeniui (šeimai) teikiamų socialinių paslaugų rūšį, kurių turinį apibrėžia socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintas Socialinių paslaugų katalogas.
4. Mokėjimo už socialines paslaugas dydis gali būti nustatytas tik pinigine išraiška. Mokestis mokamas už praėjusį mėnesį suteiktas socialines paslaugas.
5. Asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydis negali būti didesnis už asmeniui (šeimai) teikiamų socialinių paslaugų kainą.
6. Asmens (šeimos) ir Šiaulių rajono savivaldybės administracijos (toliau – Administracija) tarpusavio teisės ir pareigos, susijusios su asmens (šeimos) mokėjimu už socialines paslaugas, nustatomas rašytine socialines paslaugas gaunančio asmens (vieno iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjo (rūpintojo) ir socialines paslaugas teikiančios socialinių paslaugų įstaigos sutartimi, kurioje nustatyti konkretūs asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydžiai pinigine išraiška, mokėjimo tvarka, asmens (šeimos) finansinių galimybių vertinimo iš naujo dėl asmens (šeimos) pajamų ir asmens turto pokyčių, įvykusių per šių paslaugų gavimo laiką, sąlygos. Sutartis dėl mokėjimo už pagalbos į namus paslaugų teikimą su asmeniu (šeima) sudaro Šiaulių rajono savivaldybės socialinių paslaugų centro (toliau – Centras) direktorius.
7. Mokėjimo už socialines paslaugas šaltiniai – asmens (šeimos) pajamos, turtas, išreikštas pinigais, arba asmens suaugusių vaikų, kitų suinteresuotų asmenų piniginės lėšos, kurios asmenų, Administracijos ir paslaugų gavėjo susitarimu naudojamos sutartyje numatyto asmens (šeimos) mokėjimo dydžio teikiamoms socialinių paslaugų išlaidoms apmokėti.
8. Lėšos, gautos už socialines paslaugas, apskaitomos ir naudojamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais teisės aktais.
II SKYRIUS
ASMENS (ŠEIMOS) FINANSINIŲ GALIMYBIŲ VERTINIMAS
10. Pageidaujantis gauti socialines paslaugas asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas (rūpintojas) kreipiasi į gyvenamosios vietos seniūnijos specialistą socialiniam darbui ir pateikia:
10.1. prašymą – paraišką socialinėms paslaugoms gauti, patvirtintą Socialines apsaugos ir darbo ministro isakymu;
11. Asmens (šeimos) finansines galimybes mokėti už socialines paslaugas vertina Šiaulių rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus (toliau – Skyrius) atsakingi specialistai.
12. Asmens (šeimos narių) finansinės galimybės vertinamos tuo pačiu metu, kuriuo nustatomas asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikis.
13. Asmens (šeimos narių) finansinės galimybės nevertinamos, kai:
14. Socialines paslaugas gaunantis asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas (rūpintojas) privalo pranešti Skyriui apie asmens (šeimos) pajamų, asmens turto pokyčius per šių paslaugų gavimo laiką.
15. Socialinių paslaugų įstaigos vadovas, gavęs informaciją apie jau gaunančio ilgalaikę socialinę globą asmens pajamų ar (ir) turto pokyčius ar pasikeitusias kitas asmens finansines galimybes (įskaitant ir asmens turto vertės sumažėjimą iki nustatyto normatyvo, jei mokamas 1 procento turto vertės, viršijančios normatyvą, mokestis), nedelsiant apie tai raštu informuoja Skyrių, bet ne vėliau nei iki atsiskaitymo dokumentų Savivaldybei pateikimo termino, nurodyto sudarytoje finansavimo sutartyje.
16. Skyrius, gavęs informaciją:
16.1. apie asmens (šeimos) pajamų pokyčius per socialinių paslaugų gavimo laikotarpį, finansines galimybes iš naujo įvertina ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo minėtos informacijos gavimo;
17. Skyrius turi teisę asmens (šeimos), gaunančio (-ios) socialines paslaugas, finansines galimybes iš naujo vertinti savo ar socialines paslaugas asmeniui (šeimai) teikiančios socialinių paslaugų įstaigos iniciatyva.
18. Išskirtiniais atvejais, kai socialinės paslaugos asmeniui (šeimai) skiriamos siekiant išvengti grėsmės asmens (šeimos) fiziniam ar emociniam saugumui, sveikatai ar gyvybei, finansinės galimybės vertinamos po to, kai nustatomas asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikis ir jam skiriamos socialinės paslaugos.
19. Tais atvejais, kai finansinių galimybių vertinimas apima ir asmens turto vertinimą ir šis vertinimas atliekamas vėliau, negu pradedamos teikti socialinės paslaugos, asmeniui mokėjimo už socialines paslaugas dydis skaičiuojamas ir už praėjusio laikotarpio suteiktas socialines paslaugas.
20. Mokėjimo už ilgalaikės socialinės globos paslaugas šaltiniai – asmens pajamos ir turtas, išreikštas pinigais. Kai asmens turimų piniginių lėšų nepakanka, mokėjimo šaltiniu gali būti numatomos asmens suaugusių vaikų, kitų suinteresuotų asmenų piniginės lėšos, skiriamos sutartyje numatyto asmens mokėjimo dydžio teikiamoms socialinių paslaugų išlaidoms apmokėti.
21. Socialiniai darbuotojai bei specialistai socialiniam darbui, nustatantys asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį, konsultuoja asmenis (šeimos narius) finansinių galimybių vertinimo, mokėjimo už socialines paslaugas šaltinių parinkimo klausimais ir jiems tarpininkauja.
22. Skyrius ir socialinių paslaugų įstaigos užtikrina asmens (šeimos) pateiktų duomenų konfidencialumą teisės aktų nustatyta tvarka.
23. Asmens, pradėjusio gauti ilgalaikę socialinę globą po 2007 m. sausio 1 d., turtas vertinamas tik tais atvejais, kai asmens pajamų nepakanka sumokėti už ilgalaikę socialinę globą.
24. Asmens turtą vertina Skyriaus specialistas, atsakingas už asmens (šeimos) finansinių galimybių mokėti už teikiamas socialines paslaugas nustatymą.
25. Kilus įtarimui, kad asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas (rūpintojas) pateikė neteisingus duomenis, Skyrius gali pareikalauti papildomų dokumentų, patvirtinančių pateiktų duomenų teisingumą.
III SKYRIUS
MOKĖJIMAS UŽ BENDRĄSIAS SOCIALINES PASLAUGAS
27. Bendrosios socialinės paslaugos – informavimas, konsultavimas, tarpininkavimas ir atstovavimas teikiamos nemokamai.
28. Kitos bendrosios paslaugos – maitinimo organizavimas, transporto organizavimas, asmens higienos ir priežiūros paslaugų organizavimas asmeniui (šeimai), teisės aktų nustatyta tvarka gaunančiam (-iai) socialinę pašalpą, arba asmeniui (šeimai), kurio (-ios) pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui) mažesnės už valstybės remiamų pajamų (toliau – VRP) dvigubą dydį, teikiamos nemokamai.
IV SKYRIUS
MOKĖJIMAS UŽ SOCIALINĘ PRIEŽIŪRĄ
31. Mokėjimo už socialinę priežiūrą (pagalba į namus, laikinas apnakvindinimas, apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose, intensyvi krizių įveikimo pagalba, socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas) dydis nustatomas atsižvelgiant į asmens (šeimos) pajamas.
34. Už socialinės priežiūros paslaugų teikimą nemoka:
34.3. asmuo (šeima) teisės aktų nustatyta tvarka gaunantis (-i) socialinę pašalpą arba kai asmens (šeimos) pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui) yra mažesnės už VRP dvigubą dydį, išskyrus atvejus, kai šis asmuo yra socialinės rizikos suaugęs asmuo, kuris ilgiau kaip mėnesį per kalendorinius metus gyvena socialinių paslaugų įstaigoje ir joje gauna socialinę priežiūrą;
34.4. krizių atvejais, kai asmuo (šeima) patiria fizinį ar psichologinį smurtą arba kyla grėsmė jo fiziniam ar emociniam saugumui, sveikatai ar gyvybei, socialinė priežiūra (laikinas apnakvindinimas) 7 pirmąsias kalendorines dienas teikiama nemokamai;
35. Mokėjimo už pagalbos į namus dydis nustatomas atsižvelgiant į asmens (šeimos) finansines galimybes mokėti už teikiamas paslaugas, kai asmens (šeimos) pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui) yra:
35.1. nuo 2 iki 3 VRP dydžio – 40 proc. Vyriausybės nustatyto minimalaus valandinio atlygio, bet ne daugiau kaip iki 5 proc. asmens pajamų;
36. Pagalbos į namus paslaugos:
Eil. Nr. |
Paslaugos pavadinimas |
Paslaugos sudėtis |
1. |
Bendravimas, informavimas, konsultavimas |
Nemokama. |
Tarpininkavimas ir atstovavimas |
Nemokama. |
|
3. |
Pagalba rūpinantis asmens higiena |
3.1. pagalba prausiantis asmens vonioje, duše, kt. (pagalba įlipant ir išlipant iš vonios, dušo kabinos); |
3.2. pagalba apsirengiant ir nusirengiant. |
||
4.
|
Pagalba buityje ir namų ruošoje |
4.1. vieno kambario gyvenamosios patalpos ir virtuvės tvarkymas (dulkių valymas, grindų plovimas, šiukšlių, atliekų išnešimas, kt.); |
4.2. tualeto, vonios kambario tvarkymas; |
||
4.3. skalbinių skalbimas asmens skalbimo mašina; |
||
4.4. lovos klojimas ir patalynės keitimas; |
||
4.5. langų valymas (vieno kambario gyvenamosios patalpos ir virtuvės); |
||
4.6. pagalba plaunant indus. |
||
5. |
Maitinimo organizavimas |
5.1. maisto produktų nupirkimas ir pristatymas (iki 4 kg); |
5.2. pagalba ruošiant, šildant maistą arba karšto maisto pristatymas iš kitų tarnybų. |
||
6. |
Ūkio darbai |
6.1. malkų, anglių atnešimas; |
6.2. geriamojo vandens atnešimas; |
||
6.3. krosnies pakūrimas; |
||
6.4. krosnies valymas (pelenų išnešimas); |
||
6.5. sniego nukasimas prie gyvenamojo namo durų; |
||
6.6. avalynės, drabužių taisymo, buitinių prietaisų remonto organizavimas. |
||
7. |
Sveikatos priežiūros organizavimas |
7.1. medikamentų išrašymo organizavimas, nupirkimas; |
7.2. registracijos pas gydytoją organizavimas; |
||
7.3. skubios medicininės pagalbos iškvietimas (pagal poreikį); |
||
7.4. lydėjimas į gydymo įstaigą (pagal poreikį). |
||
8. |
Kitos paslaugos |
8.1. lydėjimas į įvairias institucijas; |
8.2. pagalba apsiperkant (vartojamųjų prekių pirkimas, kt.); |
||
8.3. transporto paslaugų organizavimas; |
||
8.4. techninės pagalbos priemonių įsigijimo organizavimas; |
||
8.5. kietojo kuro įsigijimo, paruošimo organizavimas. |
*Paslaugos kaina susieta su minimaliu valandiniu atlygiu (MVA).
V SKYRIUS
MOKĖJIMAS UŽ DIENOS SOCIALINĘ GLOBĄ
37. Mokėjimas už dienos socialinę globą vykdomas vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. birželio 14 d. nutarimo Nr. 583 „Dėl Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo patvirtinimo“ V skyriaus nuostatomis.
VI SKYRIUS
MOKĖJIMAS UŽ TRUMPALAIKĘ SOCIALINĘ GLOBĄ
39. Mokėjimas už trumpalaikę socialinę globą vykdomas vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. birželio 14 d. nutarimo Nr. 583 „Dėl Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo patvirtinimo“ VI skyriaus nuostatomis.
40. Mokėjimo už trumpalaikę socialinę globą dydis nustatomas atsižvelgiant į asmens pajamas ir atliekant asmens (šeimos) finansinių galimybių vertinimą.
41. Trumpalaikė socialinė globa likusiam be tėvų globos vaikui ir socialinės rizikos vaikui teikiama nemokamai.
42. Trumpalaikės socialinės globos teikimo asmeniui su sunkia negalia lėšos naudojamos skirtumui tarp socialinės globos kainos ir asmens mokėjimo už socialines paslaugas finansuoti.
VII SKYRIUS
MOKĖJIMAS UŽ ILGALAIKĘ SOCIALINĘ GLOBĄ
44. Mokėjimas už ilgalaikę socialinę globą vykdomas vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. birželio 14 d. nutarimo Nr. 583 „Dėl Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo patvirtinimo“ VII skyriaus nuostatomis.
46. Mokėjimo už ilgalaikės socialinės globos paslaugas šaltiniai – asmens pajamos ir turtas išreikštas pinigais. Kai asmens turimų pajamų, turimų piniginių lėšų nepakanka, mokėjimo šaltiniu nustatomas asmens suaugusių vaikų, kitų suinteresuotų asmenų – turto perėmėjų ar būsimų paveldėtojų piniginės lėšos, kurios naudojamos sutartyje numatyto asmens mokėjimo dydžio teikiamų socialinių paslaugų išlaidoms apmokėti.
47. Tais atvejais, kai asmuo pagal Lietuvos Respublikos tikslinių kompensacijų įstatymą gauna slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, visa šios kompensacijos suma (11 proc.) skiriama mokėjimui už ilgalaikę socialinę globą padengti.
48. Ilgalaikė socialinė globa teikiama nemokamai:
VIII SKYRIUS
ATLEIDIMAS NUO MOKĖJIMO UŽ SOCIALINES PASLAUGAS
50. Asmuo (šeima) gali būti dalinai ar visiškai atleidžiamas (-a) nuo mokėjimo už bendrąsias socialines paslaugas šiais atvejais:
50.2. kai asmuo (šeima), kurio (-ios) pajamos (tenkančios vienam šeimos nariui) yra mažesnės už VRP dvigubą dydį;
51. Asmuo (šeima) gali būti iš dalies ar visiškai atleidžiamas (-a) nuo mokėjimo už socialinės priežiūros, dienos socialinės globos paslaugas šiais atvejais:
51.1. kai asmuo (šeima) nuomoja gyvenamąjį būstą iš fizinio asmens ir, atskaičius mokestį už būsto nuomą, likusi pajamų dalis yra mažesnė už 2 VRP;
52. Asmuo gali būti atleidžiamas nuo dalies, kuri sudaro 1 procentą, skaičiuojant nuo turto vertės, viršijančios normatyvą, mokesčio už ilgalaikę socialinę globą šiais atvejais:
52.1. jeigu asmens turimas turtas yra nelikvidus (statiniai yra netinkami naudoti, žemė yra pelkėta ir pan.);
53. Nuo mokėjimo asmenys atleidžiami vieną kartą per kalendorinius metus iki 6 mėnesių. Išskirtinais atvejais (sunki liga, gaisras ir kt.), vadovaujantis Buities sąlygų tyrimo aktu, kuriame turi būti socialinio darbuotojo rekomendacija, nuo mokėjimo asmenys gali būti atleidžiami iki 1 metų.
54. Asmenys (šeimos) dėl atleidimo nuo mokėjimo už socialines paslaugas turi kreiptis į Skyrių ir pateikti:
55. Šiaulių rajono savivaldybės administracijos socialinės paramos skyrimo komisija (toliau – Komisija), išnagrinėjusi dokumentus ir įvertinusi motyvaciją dėl asmens (šeimos) dalinio ar visiško atleidimo nuo mokėjimo už teikiamas socialines paslaugas, surašo teikimą, kurį pateikia Administracijos direktoriui.
IX SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
57. Aprašas gali būti keičiamas ir papildomas pasikeitus teisės aktams Skyriaus iniciatyva, o pakeitimai ar nauja redakcija teikiami tvirtinti Savivaldybės tarybai.
59. Už einamąją finansų kontrolę atsako Šiaulių rajono savivaldybės administracijos Buhalterinės apskaitos skyrius.
60. Paskesniąją finansų kontrolę vykdo Savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba, Savivaldybės centralizuota vidaus audito tarnyba.
61. Sprendimą dėl mokėjimo už socialines paslaugas dydžio nustatymo asmuo (šeima) gali apskųsti Socialinių paslaugų priežiūros departamentui prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos.
62. Ginčas dėl Administracijos direktoriaus, Socialinių paslaugų priežiūros departamento priimto sprendimo (neveikimo) nagrinėjamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymų nustatyta tvarka.