PANEVĖŽIO APYLINKĖS TEISMO PIRMININKAS
ĮSAKYMAS
DĖL ASMENŲ PRAŠYMŲ IR SKUNDŲ NAGRINĖJIMO PANEVĖŽIO APYLINKĖS TEISME TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2023 m. spalio 5 d. Nr. TV-179-2023
Panevėžys
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Teismų įstatymo 103 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu, Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 “Dėl asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių patvirtinimo“ (Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. gruodžio 1 d. nutarimo Nr. 1014 redakcija):
1. T v i r t i n u Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo Panevėžio apylinkės teisme taisykles (pridedama).
2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Panevėžio apylinkės teismo pirmininko 2018 m. kovo 20 d. įsakymą Nr. TV-59 „Dėl prašymų ir skundų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo Panevėžio apylinkės teisme taisyklių patvirtinimo“ (su vėlesniais pakeitimais).
3. Į p a r e i g o j u Teismo Raštinės skyriaus vedėją Ingridą Mazaliauskienę įsakymą perduoti susipažinti Panevėžio apylinkės teismo darbuotojams dokumentų valdymo sistemoje LITEKO2.
4. Į p a r e i g o j u Teismo pirmininko padėjėją (ryšiams su žiniasklaida ir visuomene) Irmą Gritėnienę įsakymą paskelbti Teismo interneto svetainėje ir Teismo intranete.
5. Į p a r e i g o j u Teismo vyresniąją specialistę (viešiesiems pirkimams) Jurgitą Rudokienę įsakymą paskelbti Teisės aktų registre.
PATVIRTINTA
Panevėžio apylinkės teismo pirmininko
2023-10-05 įsakymu Nr. TV-179-2023
ASMENŲ PRAŠYMŲ IR SKUNDŲ NAGRINĖJIMO PANEVĖŽIO APYLINKĖS TEISME TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo Panevėžio apylinkės teisme taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja prašymų ir skundų nagrinėjimą ir asmenų aptarnavimą Panevėžio apylinkės teisme (toliau – Teismas).
2. Nagrinėjant asmenų prašymus ir skundus ir aptarnaujant asmenis Taisyklių nuostatos taikomos tiek, kiek tų teisinių santykių nereglamentuoja įstatymai, tiesiogiai taikomi Europos Sąjungos teisės aktai, Lietuvos Respublikos tarptautinės sutartys ar jų pagrindu priimti teisės aktai.
3. Asmenų procesinio pobūdžio dokumentai nagrinėjami Lietuvos Respublikos procesinių įstatymų nustatyta tvarka ir šios Taisyklės jų nagrinėjimui netaikomos, išskyrus nuostatas, reglamentuojančias asmenų aptarnavimą.
4. Taisyklėse vartojama formuluotė „elektroninių ryšių priemonės“ apima ir Teismo pasirinktas ir jo viešajai komunikacijai arba asmenų aptarnavimui naudojamas informacines technologijas. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos 2014 m. liepos 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 910/2014 dėl elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinkoje, kuriuo panaikinama Direktyva 1999/93/EB, 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas), Lietuvos Respublikos pašto įstatyme, Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatyme, Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme.
5. Taisyklėse nustatytų terminų pradžia ir pabaiga skaičiuojama laikantis Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nuostatų.
6. Taisyklėse vartojama sąvoka „darbuotojas“ apima visus Teisme dirbančius asmenis (išskyrus teisėjus) – valstybės tarnautojus, pagal darbo sutartis dirbančius darbuotojus, atsakingus už asmenų aptarnavimą.
7. Teisė atstovauti asmeniui, kai šių Taisyklių nustatyta tvarka yra teikiamas ir (ar) nagrinėjamas jo prašymas ar skundas, turi būti įrodoma Viešojo administravimo įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje nurodytu būdu. Jei asmens atstovavimą patvirtinantis dokumentas yra išduotas užsienyje, šis dokumentas turi būti patvirtintas vadovaujantis Dokumentų legalizavimo ir tvirtinimo pažyma (Apostille) tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. spalio 30 d. nutarimu Nr. 1079 „Dėl Dokumentų legalizavimo ir tvirtinimo pažyma (Apostille) tvarkos aprašo patvirtinimo“.
II SKYRIUS
ASMENŲ APTARNAVIMAS TAIKANT VIENO LANGELIO PRINCIPĄ
9. Atvykę į Teismą asmenys aptarnaujami Teismo raštinės skyriaus (biuro) darbuotojų, atsakingų už asmenų aptarnavimą, taikant vieno langelio principą. Bendraudami tiesiogiai su asmenimis Teismo darbuotojai turi segėti identifikacines korteles.
11. Teismo darbo laikas:
11.1. pirmadienį, antradienį, trečiadienį, ketvirtadienį – nuo 8 val. iki 17 val., penktadienį – nuo 8 val. iki 15.45 val., pietų pertrauka nuo 12 val. iki 12.45 val.;
12. Teismo raštinės skyriuje (biure) asmenys prašymus ir skundus gali pateikti visą Teismo darbo dienos laiką ir pietų pertraukos metu; antradienį ir ketvirtadienį – nuo 7.30 val. iki 17 val.
13. Asmens ar jo atstovo pageidavimu jo priėmimo Teisme ir aptarnavimo klausimais laikas jų pageidavimu gali būti iš anksto derinamas 15 punkte nurodytais būdais. Atsiradus nenumatytoms aplinkybėms ir pasikeitus suderintam laikui, Teismo darbuotojas apie tai įspėja asmenį, jei asmuo buvo nurodęs savo kontaktinius duomenis.
14. Asmenys, kurie pageidauja, kad juos priimtų Teismo pirmininkas ar Teismo pirmininko pavaduotojai, turi iš anksto, ne vėliau kaip dieną iki priėmimo, užsiregistruoti telefonu (8 45) 502 151 arba atvykus į Panevėžio apylinkės teismo Panevėžio rūmus (Laisvės a. 17, Panevėžys, 208 kab.). Teismo pirmininkas asmenis priima trečiadieniais 14 - 16 val., Teismo pirmininko pavaduotojai - antradieniais 14 - 16 val. Vienam asmeniui priėmime skiriama iki 30 minučių.
III SKYRIUS
PRAŠYMŲ IR SKUNDŲ PATEIKIMAS
15. Prašymus ir skundus raštu galima pateikti tiesiogiai asmeniui ar jo atstovui atvykus į Teismą, atsiuntus prašymą ar skundą paštu arba elektroninėmis ryšio priemonėmis: elektroniniu paštu ar per E.pristatymas sistemą. Prašymus žodžiu galima pateikti tiesiogiai asmeniui ar jo atstovui atvykus į Teismą ar telefonu.
16. Prašymas ar skundas, teikiamas žodžiu, gali būti išdėstomas Teismo darbuotojui, kuris pagal jam nustatytą kompetenciją gali spręsti asmenims rūpimus klausimus.
17. Prašymai ar skundai, pateikti žodžiu, į kuriuos galima atsakyti arba kuriais galima išspręsti asmeniui rūpimus klausimus iš karto arba ne vėliau kaip artimiausią Teismo darbo dieną, nepažeidžiant asmenų ar Teismo interesų, gali būti neregistruojami. Asmenys, kurie kreipiasi su tokiais prašymais ar skundais, nepažeidžiant asmenų ar Teismo interesų, prašymą ar skundą priimančio Teismo darbuotojo sprendimu gali būti neidentifikuojami. Į tokius prašymus ar skundus turi būti atsakoma iš karto arba ne vėliau kaip artimiausią Teismo darbo dieną. Jeigu į žodžiu pateiktą prašymą ar skundą negalima atsakyti iš karto arba ne vėliau kaip artimiausią Teismo darbo dieną, asmeniui turi būti sudaroma galimybė išdėstyti prašymą ar skundą raštu.
18. Jeigu prašymą ar skundą teikiančio asmens elgesys yra neadekvatus arba turi akivaizdžių nusikalstamos veikos ar administracinio nusižengimo (toliau – teisės pažeidimai) požymių, Teismo darbuotojas gali tokio asmens neaptarnauti ir privalo tuojau pat pranešti apie šio asmens elgesį savo tiesioginiam vadovui. Tiesioginio vadovo teikimu ir Teismo pirmininko ar Teismo kanclerio sprendimu apie prašymą ar skundą teikiančio asmens elgesį, turintį akivaizdžių teisės pažeidimų požymių, pranešama teisėsaugos institucijoms, kurios pagal kompetenciją tiria atitinkamus teisės pažeidimus.
19. Prašymas ar skundas žodžiu pateikiamas valstybine kalba. Jeigu asmuo nemoka valstybinės kalbos, o Teisme nėra darbuotojo, suprantančio užsienio kalbą, kuria asmuo kreipiasi, arba kai dėl sensorinio ar kalbos sutrikimo asmuo negali suprantamai reikšti minčių, jam kreipiantis į Teismą žodžiu, kartu turi dalyvauti asmuo, galintis išversti prašymą ar skundą į valstybinę kalbą, arba vertėjas. Tokį asmenį arba vertėją pakviečia asmuo, kuris kreipiasi į Teismą, savo iniciatyva.
20. Prašyme ar skunde turi būti:
20.1. fizinio asmens vardas, pavardė ir (ar) kita įstatymuose ar jų pagrindu priimtuose teisės aktuose nustatyta informacija, būtina siekiant asmenį identifikuoti arba patikrinti prašymo ar skundo autentiškumą, išskyrus Taisyklių 17 punkte nurodytą atvejį;
20.2. Civilinio kodekso 2.44 straipsnio 1 dalyje nurodyta informacija, jeigu kreipiamasi juridinio asmens vardu;
21. Prašymas ir skundas raštu turi būti:
21.1. parašytas valstybine kalba arba turėti vertimą į valstybinę kalbą, kurio turiniui ir autentiškumo užtikrinimui mutatis mutandis taikomos Taisyklių 20.1, 20.3, 21.2, 21.3 ir 21.5 papunkčių nuostatos (išskyrus Taisyklių 22 punkte nurodytus atvejus).
21.5. pasirašytas prašymą pateikusio asmens arba jo atstovo. Kai teikiant prašymą naudojamos elektroninių ryšių priemonės, turi būti pateikta pasirašyto prašymo skaitmeninė kopija arba prašymas turi būti pasirašytas kvalifikuotu elektroniniu parašu, atitinkančiu Reglamente (ES) 910/2014 nustatytus reikalavimus, arba suformuotas tokiu būdu, kuris leidžia prašymą ar skundą teikiantį asmenį identifikuoti arba patikrinti prašymo ar skundo autentiškumą.
22. Nevalstybine kalba raštu pateikti asmenų prašymai ar skundai Teisme gali būti priimami, kai vadovaudamasi tarptautinės teisės aktais į Teismą raštu kreipiasi užsienio valstybės institucija ar tarptautinė organizacija.
23. Asmuo, prašymą teikiantis Teismui elektroniniu paštu, turi jį išsiųsti oficialiu Teismo elektroninio pašto adresu. Teismo darbuotojas, jam Teismo suteiktu elektroninio pašto adresu gavęs asmens prašymą ar skundą, turi nedelsiant persiųsti jį Teismo bendruoju elektroninio pašto adresu arba pateikti Teismo raštinės skyriaus ar poskyrio vedėjui registruoti, išskyrus atvejus, kai į prašymą ar skundą pagal kompetenciją gali atsakyti tą pačią darbo dieną jį perskaitęs.
IV skyrius
PRAŠYMŲ IR SKUNDŲ PRIĖMIMAS IR NAGRINĖJIMAS
24. Prašymų, skundų registravimą ir jų perdavimą nagrinėti pagal kompetenciją [1] organizuoja Teismo raštinės skyriaus (biuro) vedėjas.
25. Prašymai ir skundai, gauti tiesiogiai iš asmens, atsiųsti paštu arba elektroninėmis ryšio priemonėmis registruojami jų gavimo Teisme dieną Dokumentacijos plane numatytame registre ir perduodami nagrinėti pagal kompetenciją Panevėžio apylinkės teismo dokumentų valdymo tvarkos aprašo ir Panevėžio apylinkės teismo procesinių dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklių nustatyta tvarka.
26. Priėmus prašymą ar skundą asmeniui kreipiantis asmeniškai, asmens pageidavimu įteikiama, o jeigu prašymas ar skundas gautas paštu arba elektroninėmis ryšio priemonėmis, asmens pageidavimu per 3 darbo dienas nuo prašymo ar skundo gavimo Teisme dienos naudojant asmens nurodytą kontaktinę informaciją išsiunčiama Taisyklių priede nustatytos formos pažyma (informacija) apie priimtus dokumentus.
27. Prašymai ir skundai, išskyrus prašymus ir skundus, į kuriuos, nepažeidžiant asmens, kuris kreipiasi, kitų asmenų ar Teismo interesų, galima atsakyti tą pačią darbo dieną, turi būti išnagrinėjami per 20 darbo dienų nuo prašymo ar skundo gavimo Teisme dienos. Jeigu prašymas ar skundas gautas po darbo valandų, poilsio ar šventės dieną, jo gavimo diena laikoma po jos einanti darbo diena. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą administracinis sprendimas negali būti priimtas, Teismo pirmininkas šį terminą gali pratęsti ne ilgiau kaip 10 darbo dienų. Asmeniui apie tokį termino pratęsimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos pranešama raštu ir nurodomos pratęsimo priežastys.
28. Prašymas ir skundas, kuris neturi prašymo ar skundo požymių ir kuriame išdėstoma asmens nuostata tam tikru klausimu, pranešama apie Teismo veiklos pagerėjimą ar trūkumus, pateikiami pasiūlymai, kaip pagerinti Teismo veiklą, atkreipiamas dėmesys į tam tikrą situaciją ar padėtį, turi būti priimtas, užregistruotas ir įvertintas jo turinys, su juo turi būti susipažindintas Teismo pirmininkas ar jo įgaliotas asmuo, tačiau į jį nėra atsakoma, jei Teismo pirmininkas ar jo įgaliotas asmuo nenusprendžia kitaip.
29. Jeigu prašymui ar skundui išnagrinėti būtina informacija ir dokumentai, kuriuos privalo pateikti besikreipiantis asmuo, o Teismas tokios informacijos ir dokumentų pats neturi ir gauti negali, per 5 darbo dienas nuo prašymo ar skundo gavimo Teisme dienos jis kreipiasi į asmenį raštu, prašydamas pateikti šią informaciją ir dokumentus, ir praneša, kad prašymo ar skundo nagrinėjimas stabdomas, kol bus pateikta prašymui ar skundui išnagrinėti būtina informacija ir dokumentai, ir gali būti nutrauktas, jeigu asmuo trūkstamų dokumentų nepateiks. Jeigu per Teismo nustatytą terminą, kuris negali būti trumpesnis kaip 5 darbo dienos, prašymui ar skundui išnagrinėti būtina informacija ir dokumentai negaunami, prašymo ar skundo nagrinėjimas Teismo pirmininko ar jo įgalioto asmens gali būti nutraukiamas ir per 3 darbo dienas nuo Teismo nustatyto termino suėjimo dienos visi asmens Teismui pateikti dokumentų originalai grąžinami asmeniui ir nurodoma grąžinimo priežastis. Teismas pasilieka šių dokumentų kopijas.
30. Prašymus ir skundus teismas nagrinėja ir į juos atsako pagal teisės aktais jam nustatytą kompetenciją.
31. Jei priimant ar priėmus asmens prašymą ar skundą, adresuotą Teismui, paaiškėja, kad prašyme ar skunde nurodyti klausimai yra priskirtini ir kitų institucijų kompetencijai, prašymą ar skundą gavęs Teismas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo ar skundo gavimo Teisme dienos persiunčia jo kopiją kitoms institucijoms nagrinėti pagal jų kompetenciją.
32. Prašymą ar skundą, kai jis adresuotas kelioms institucijoms ir kai prašyme ar skunde nurodyti klausimai priskirtini kelių institucijų kompetencijai, Teismas nagrinėja pagal savo kompetenciją ir asmeniui į jį atsako, pridėdamas atsakymo kopijas kitoms prašymą ar skundą nagrinėjusioms institucijoms.
33. Jei Teismui yra adresuota prašymo ar skundo kopija ir tai prašyme ar skunde yra aiškiai nurodyta, Teismas ją užregistruoja, įvertina prašymo ar skundo turinį, supažindina su juo Teismo pirmininką, tačiau paties prašymo ar skundo nenagrinėja ir į jį neatsako, jei Teismo pirmininkas ar jo įgaliotas asmuo nenusprendžia kitaip.
34. Jeigu prašymo ar skundo ir (ar) prie jų pridedamų dokumentų turinys turi teisės pažeidimų požymių, Teismas per 5 darbo dienas nuo šio prašymo ar skundo gavimo Teisme dienos prašymą ar skundą nagrinėjančio Teismo darbuotojo tiesioginio vadovo teikimu ir Teismo pirmininko arba jo įgalioto asmens sprendimu persiunčia tokio prašymo ar skundo kopiją ir prie jų pridedamų dokumentų kopijas teisėsaugos institucijoms, kurios pagal kompetenciją tiria šiuos teisės pažeidimus. Tais atvejais, kai tolesniam prašymo ar skundo nagrinėjimui būtinas kompetentingos teisėsaugos institucijos atsakymas dėl minėtų teisės pažeidimų, prašymo ar skundo nagrinėjimas Teismo pirmininko ar jo įgalioto asmens sprendimu gali būti sustabdytas iki šios institucijos galutinio sprendimo priėmimo. Apie tokio prašymo ar skundo nagrinėjimo sustabdymą Teismas ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo tokio sprendimo priėmimo dienos naudodamas asmens prašyme ar skunde nurodytą kontaktinę informaciją praneša prašymą ar skundą pateikusiam asmeniui.
35. Prašymas ar skundas, pateiktas raštu nesilaikant Taisyklių 20 ir (ar) 21 punktuose nustatytų reikalavimų, per 5 darbo dienas nuo prašymo ar skundo gavimo Teisme dienos naudojant asmens prašyme ar skunde nurodytą kontaktinę informaciją grąžinamas (arba, jei dokumentai elektroniniai, pateikiama toliau išdėstyta informacija) asmeniui, pateikusiam prašymą ar skundą, nurodant tokio prašymo ar skundo grąžinimo priežastis, siūlant ištaisyti nustatytus trūkumus ir nustatant terminą, kuris negali būti trumpesnis kaip 5 darbo dienos, trūkumams ištaisyti, jei Teismo pirmininkas ar jo įgaliotas asmuo nenusprendžia kitaip. Kai per Teismo nustatytą terminą asmuo nepateikia Teismui pagal Taisyklių 20 ir 21 punktuose nustatytus reikalavimus įforminto prašymo ar skundo, toks prašymas ar skundas laikomas nepaduotu.
V SKYRIUS
ATSAKYMŲ RENGIMAS IR TVARKYMAS
36. Į prašymą ar skundą atsakoma valstybine kalba ir tokiu būdu, kokiu buvo pateiktas prašymas ar skundas. Jeigu asmens prašyme ar skunde buvo nurodytas būdas, kuriuo asmuo pageidauja gauti atsakymą, atsakoma nurodytu būdu. Jeigu asmuo, pateikdamas prašymą ar skundą vietoje (Teisme), aiškiai žodžiu nurodo pageidaujamą atsakymo gavimo būdą, asmenį aptarnaujantis Teismo darbuotojas tą informaciją užfiksuoja ir asmeniui yra atsakoma jo pageidautu būdu.
37. Atsakymas į prašymą ar skundą, siunčiamas naudojant elektroninių ryšių priemones, turi būti pasirašytas Teismo pirmininko arba jo įgalioto asmens kvalifikuotu elektroniniu parašu arba suformuotas naudojant tokias informacines technologijas, kurios leidžia užtikrinti teksto vientisumą ir nepakeičiamumą, išskyrus atvejus, kai pagal Taisyklių 17 punktą į prašymus ar skundus atsakoma iš karto arba ne vėliau kaip artimiausią Teismo darbo dieną – šiais atvejais Teismo pirmininko ar jo įgalioto asmens sprendimu atsakoma iš Teismo darbuotojo jam Teismo suteikto elektroninio pašto.
38. Į prašymą Teismas atsako atsižvelgdamas į jo turinį, laikantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme nustatytos tvarkos.
39. Jei prašymo ar skundo nagrinėjimas buvo užbaigtas Teismui priėmus administracinį sprendimą, Teismas, pats pastebėjęs ar gavęs informaciją dėl administraciniame sprendime esančių rašymo apsirikimų ar aiškių aritmetinių klaidų, atlieka Viešojo administravimo įstatymo 15 straipsnyje nurodytus veiksmus.
40. Atsakyme į prašymą ar skundą arba Teismo siunčiamame pranešime apie asmens prašymo ar skundo nenagrinėjimo priežastis asmuo turi būti informuojamas apie tokio atsakymo ar pranešimo apskundimo tvarką, vadovaujantis Viešojo administravimo įstatymo 14 straipsniu, nurodant konkrečios institucijos (-ų), kuriai (-ioms) gali būti paduotas skundas, pavadinimą (-us) ir adresą (-us), taip pat terminą (-us), per kurį (-iuos) gali būti pateiktas skundas.
VI SKYRIUS
ASMENŲ APTARNAVIMO KOKYBĖS VERTINIMAS
Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo Panevėžio apylinkės teisme taisyklių
priedas
(Prašymo ir skundo priėmimo faktą patvirtinančio dokumento forma)
(Teismo pavadinimas, duomenys)
_____________________________________________
(pareiškėjo vardas ir pavardė, adresas, telefono numeris
_____________________________________________
arba pavadinimas, buveinės adresas, telefono numeris)
PAŽYMA APIE PRIIMTUS DOKUMENTUS
_____________ Nr. _______
(data)
Jūsų prašymas arba skundas dėl ______________________________________________________
(trumpas turinio apibūdinimas)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
__________________________________________ gautas ____________ Nr. _______________.
(data) (registracijos numeris)
Dokumentus priėmė
_______________________ ______________ _______________________
(pareigų pavadinimas) (parašas) (vardas ir pavardė)
________________
(telefono numeris)
______________________