LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO 2017 M. LIEPOS 17 D. ĮSAKYMO NR. V-579 „DĖL LIETUVIŲ KALBOS IR LITERATŪROS PAGRINDINIO UGDYMO PASIEKIMŲ PATIKRINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIO“ PAKEITIMO
2020 m. spalio 6 d. Nr. V-1515
Vilnius
P a k e i č i u Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2017 m. liepos 17 d. įsakymą Nr. V-579 „Dėl Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo programos patvirtinimo“:
1. Pakeičiu nurodytą įsakymą ir jį išdėstau nauja redakcija (Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo programa nauja redakcija nedėstoma):
„LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVIŲ KALBOS IR LITERATŪROS PAGRINDINIO UGDYMO PASIEKIMŲ PATIKRINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2. Pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintą Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo programą:
2.1. pakeičiu tvirtinimo žymą ir ją išdėstau taip:
2.2. pakeičiu 11 punktą ir jį išdėstau taip:
„11. Pasiekimų patikrinimo struktūra ir trukmė pateikiama 1 lentelėje.
1 lentelė. Pasiekimų patikrinimo struktūra ir trukmė
Pasiekimų patikrinimo dalys |
Veiklos sritys |
Trukmė / Laikas |
Žodžiu |
Literatūrinio ugdymo turinio supratimas |
10 (gimnazijos II) klasė
5–7 min. |
Kalbėjimas |
||
Raštu |
Teksto suvokimas |
90 min. |
Kalbos pažinimas ir vartojimas |
||
Teksto kūrimas |
90 min.“; |
„
2.3. pakeičiu 17 punktą ir jį išdėstau taip:
„17. Teksto suvokimo gebėjimų patikrinimo turinys:
17.1. pateikiami du (ar daugiau) bendrine kalba parašyti tekstai, kurių bendra apimtis 700–1 000 žodžių; bent vienas tekstas – programinis (privalomas) grožinis arba negrožinis kūrinys (ištrauka);
17.2. bent viena užduotimi, susijusia su programinio (privalomo) kūrinio suvokimu bei kontekstinėmis žiniomis ir / ar lyginimu, reikalaujama rišlaus, argumentuoto atsakymo;
2.4. pakeičiu 18 punktą ir jį išdėstau taip:
„18. Kalbos pažinimo ir vartojimo gebėjimų patikrinimo turinys:
18.1. kalbos pažinimo gebėjimams patikrinti pateikiamos užduotys, susijusios su lietuvių kalbos fonetikos, morfologijos ir rašybos bei sintaksės ir skyrybos pažinimu;
2.5. pakeičiu 19 punktą ir jį išdėstau taip:
„19. Teksto kūrimo gebėjimų patikrinimo turinys:
19.1. teksto kūrimo raštu gebėjimai patikrinami viena atvirojo tipo užduotimi; minimali kuriamo teksto apimtis – 200 žodžių;
19.2. pateikiamos trys teksto kūrimo užduotys iš 9–10 (gimnazijų I–II) klasių kurso; mokinys renkasi vieną iš jų ir kuria tekstą pagal temos formuluotę, remdamasis literatūros (kultūros) žiniomis ir savo patirtimi;
2.6. pakeičiu 20 punktą ir jį išdėstau taip:
„20. Kalbėjimo ir literatūrinio ugdymo turinio supratimo (25 proc. galimų testo taškų) atliktis vertinama pagal Nacionalinės švietimo agentūros (toliau – NŠA) parengtą instrukciją, parengtą vadovaujantis Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrosios programos 81.10.1 papunktyje numatytais skaitymo ir rašymo gebėjimais literatūros (kultūros) pažinimo ugdymo srityje, kalbėjimo ir klausymo ir kalbos pažinimo gebėjimais:
20.1. kalbėjimo turinys: kūrinio idėjų / motyvų / vaizdinių / siužeto / personažų / kompozicijos ir pan. nagrinėjimas; perteikiamų idėjų siejimas su vertybinėmis kūrinio autoriaus nuostatomis / istoriniu (kultūriniu) kontekstu / kitais tekstais; tekstų lyginimas / vertinimas / savo įžvalgų argumentavimas / apibendrinimas; raiškos priemonių atpažinimas bei jų paskirties atskleidimas ir pan. / teiginių pagrįstumas, faktų ir sąvokų tikslumas, argumentuotas atsakymas;
20.3. gramatikos ir žodyno taisyklingumas, tarties, kirčiavimo, intonacijos atitiktis bendrinės kalbos normoms;
2.7. pakeičiu 21 punktą ir jį išdėstau taip:
„21. Teksto suvokimo atliktis (15 proc. galimų testo taškų) vertinama pagal NŠA vertinimo instrukciją, parengtą remiantis Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrosios programos 81.10.1 papunktyje numatytais skaitymo ir rašymo gebėjimais teksto suvokimo ugdymo srityje:
21.1. tekstų apibūdinimas pagal tipą / žanrą / funkcinį stilių / struktūrą / paskirtį arba teksto pagrindinių savybių / raiškos būdo priklausymą nuo teksto paskirties / adresato / tipo / kūrinio autoriaus individualybės;
21.2. tekstų nagrinėjimas ir interpretavimas, lyginimas ir vertinimas; pagrįstų klausimų / hipotezių kėlimas pagal teksto (-ų) temą / idėjas; teksto sąsajų su kontekstu / teksto įtakos atpažinimas ir apibūdinimas; pagrįstų išvadų darymas;
21.3. tekstų susiejimas su savo patirtimi ir nuostatomis / su anksčiau skaitytais tekstais; argumentuotas teksto (-ų) idėjų palaikymas ar prieštaravimas keliamoms idėjoms, savo įžvalgų formulavimas ir argumentavimas;
2.8. pakeičiu 22 punktą ir jį išdėstau taip:
„22. Kalbos pažinimo ir vartojimo (20 proc. galimų testo taškų) atliktis vertinama pagal NŠA vertinimo instrukciją, parengtą remiantis Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrosios programos 81.10.1 papunktyje numatytais kalbos pažinimo gebėjimais:
22.1. lietuvių kalbos fonetikos, morfologijos ir rašybos pažinimas: žodžių fonetinė, sandaros ar darybos analizė; kalbos dalių ir formų darybos nustatymas bei gramatinis nagrinėjimas; žodžių rašybos aiškinimas (atraminė forma) ir pan.;
22.2. lietuvių kalbos sintaksės ir skyrybos pažinimas: vientisinio ir sudėtinio sakinio sintaksinis nagrinėjimas; atskiriamųjų ir išskiriamųjų sintaksinių konstrukcijų (privaloma) skyryba (jos aiškinimas, sakinių transformavimas) ir pan.;
2.9. pakeičiu 23 punktą ir jį išdėstau taip:
„23. Teksto kūrimo (40 proc. galimų testo taškų) atliktis vertinama pagal NŠA vertinimo instrukciją, parengtą remiantis Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrosios programos 81.11.5 papunktyje numatytu rašinio vertinimu IX–X (gimnazijų I–II) klasėse:
23.1. klausimo suvokimas ir plėtojimas, teiginių pagrindimas; argumentų tinkamumas ir vertė; mokinio individualybės atsiskleidimas;
2.10. pakeičiu 24 punktą ir jį išdėstau taip:
2.11. pakeičiu 25 punktą ir jį išdėstau taip:
„25. Kalbos taisyklingumo ir kalbinės raiškos normų aprašas kandidatų iš mokyklų lietuvių mokomąja kalba ir tautinės mažumos mokomąja kalba darbams vertinti pereinamuoju laikotarpiu yra nustatomas pagal NŠA tyrimų duomenis ir skelbiamas tinklalapyje www.nsa.smm.lt iki 2020 m., 2021 m. ir 2022 m. lapkričio 15 d.“