Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠEIMOS KORTELĖS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-4130 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 3 IR 7 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XIIP-4131

 

2016 m. lapkričio 2 d. Nr. 1078

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2016 m. birželio 22 d. sprendimo Nr. SV-S-1589 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 2 ir 3 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos šeimos kortelės įstatymo projektui Nr. XIIP-4130 (toliau – Šeimos kortelės įstatymo projektas) ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 3 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-4131 (toliau
kartu – Įstatymų projektai)
dėl šių priežasčių:

1.  Įstatymų projektų aiškinamajame rašte nurodyti tikslai gali būti pasiekti ir keliamos problemos sprendžiamos ne priimant naujus įstatymus, o įgyvendinant galiojančio teisinio reguliavimo nuostatas, skatinant viešojo, nevyriausybinio ir privataus sektorių bendradarbiavimą vietos savivaldos lygmeniu.

1.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, tobulindama išmokų vaikams mokėjimą ir taikydama mokesčių politikos priemones, jau ėmėsi veiksmų, gerinančių šeimų, auginančių vaikus, finansinę padėtį. Lietuvos Respublikos Seimas Lietuvos Respublikos Vyriausybės teikimu 2016 m. rugsėjo 21 d. priėmė Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymo Nr. I-621  1, 2, 5, 6, 8, 12, 20 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymą, kuriuo padidintas išmokų vaikams gavėjų skaičius. Pažymėtina ir tai, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė, siekdama sumažinti mokestinę naštą mažas pajamas gaunantiems asmenims ir šeimoms, auginančioms vaikus, 2016 m. spalio 12 d. nutarimu Nr. 1004 „Dėl Lietuvos Respublikos 2017 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekto ir su juo susijusių teisės aktų projektų pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui“ pritarė Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 20 ir 38 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui, kuriuo siūloma padidinti šiuo metu Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo nustatytus neapmokestinamuosius pajamų dydžius, įskaitant papildomą neapmokestinamųjų pajamų dydį už vaikus ir pateikė jį svarstyti Lietuvos Respublikos Seimui.

1.2. Įstatymų projektuose numatomos nuolaidų sistemos gali būti diegiamos savivaldos lygmeniu, nekeičiant galiojančio teisinio reguliavimo. Savivaldybės, siekdamos novatoriškai spręsti socialines problemas, atsižvelgdamos į gyventojų poreikius, vadovaudamosi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme įtvirtintais atstovaujamosios demokratijos, savarankiškumo ir veiklos laisvės principais, pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijoje ir įstatymuose apibrėžtą kompetenciją, bendradarbiaudamos su viešojo, nevyriausybinio ir privataus sektorių partneriais, galėtų taikyti lanksčius, gyventojų reikmes atitinkančius pagalbos mechanizmus, išnaudodamos įmonių socialinės atsakomybės potencialą.

2Šeimos kortelės įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalyje siūloma įtvirtinti nuostata, pagal kurią tik Lietuvos Respublikos piliečiai įgytų teisę į lengvatas, suteikiamas šeimos kortelės turėtojams, prieštarauja Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo (toliau – SESV) 18 straipsniui, kuriame nustatyta, kad draudžiama bet kokia Europos Sąjungos (toliau – ES) valstybių narių piliečių diskriminacija dėl pilietybės visose situacijose, priklausančiose ES teisės taikymo ratione materiae sričiai. Nurodytai ES teisės taikymo sričiai priskirtinas SESV 21 straipsnyje įtvirtintos laisvės judėti ir apsigyventi ES valstybių narių teritorijoje įgyvendinimas, todėl, pritarus Įstatymų projektams, būtų pažeisti Lietuvos Respublikos prisiimti tarptautiniai įsipareigojimai, nes kitų ES valstybių narių piliečiai dėl savo pilietybės būtų diskriminuojami Lietuvos Respublikos piliečių atžvilgiu.

3. Įstatymų projektų aiškinamajame rašte nurodyta, kad „įstatymo įgyvendinimas pareikalaus biudžeto lėšų, kurios bus reikalingos suteikiant nuolaidas ir lengvatas šeimos kortelės turėtojams arba taikant mokesčių lengvatas privataus sektoriaus įmonėms, kurios dalyvaus šeimos kortelės projekte“, o „reikiamas lėšas siūloma gauti įvedus naujus mokesčius bankams nuo turto ir dideliems prekybos tinklams nuo apyvartos“. Atkreiptinas Lietuvos Respublikos Seimo dėmesys į tai, kad Įstatymų projektų aiškinamajame rašte nurodytas biudžeto pajamų šaltinis jau yra naudojamas, nes šiuo metu bankų ir įmonių, priklausančių dideliems prekybos tinklams, pelnas yra apmokestinamas pelno mokesčiu, o jų valdomas nekilnojamasis turtas – žemės ir nekilnojamojo turto mokesčiais.

Be to, nebus finansinių galimybių prisiimti naujų įsipareigojimų, kuriems vykdyti reikėtų papildomų valstybės biudžeto lėšų, nes, vadovaujantis Lietuvos Respublikos fiskalinės drausmės įstatymu ir atsižvelgiant į anksčiau prisiimtus valstybės finansinius įsipareigojimus, sumažintoms valstybinėms socialinio draudimo pensijoms ir valstybinėms pensijoms dirbusiems jų gavėjams kompensuoti iš viso 2016–2018 metais prireiks per 130 mln. eurų, su socialinio modelio priėmimu susijusioms įstatymų nuostatoms 2017 metais įgyvendinti prireiks per 140 mln. eurų, laipsniškam bendrosios pensijos dalies finansavimo perkėlimui į valstybės biudžetą vėlesniais metais taip pat reikės didelių papildomų valstybės biudžeto lėšų.

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                      Algirdas Butkevičius

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministrė                                             Algimanta Pabedinskienė