LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

 

ĮSAKYMAS

DĖL SPECIALIOSIOS PEDAGOGIKOS KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2015 m. gruodžio 10 d. Nr. V-1266

Vilnius

 

 

 

 

                     Vadovaudamasi Reikalavimų mokytojų kvalifikacijai aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2014 m. rugpjūčio 29 d. įsakymu Nr. V-774 „Dėl Reikalavimų mokytojų kvalifikacijai aprašo patvirtinimo“, 12.6.4 ir 16.6.5 papunkčiais,

 

                     t v i r t i n u  Specialiosios pedagogikos kvalifikacijos tobulinimo programą (pridedama).

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministrė                                                                                 Audronė Pitrėnienė

 

 

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

ministro 2015 m. gruodžio 10 d. įsakymu

Nr. V-1266

 

 

SPECIALIOSIOS PEDAGOGIKOS KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Specialiosios pedagogikos kvalifikacijos tobulinimo programa (toliau – Programa) skirta mokytojams, kurie per metus nuo darbo pradžios specialiosiose klasėse (grupėse), skirtose turintiems intelekto sutrikimą arba intelekto sutrikimą ir įvairiapusius raidos sutrikimus arba turintiems kompleksinių negalių, kurių derinio dalis yra intelekto sutrikimas, mokiniams (toliau – Mokiniai), turi išklausyti 40 valandų specialiosios pedagogikos kursą (toliau – Mokytojai).

2. Programos paskirtis – suteikti Mokytojams specialiosios pedagogikos žinių, būtinų veiksmingai ugdyti Mokinius, atsižvelgiant į kiekvieno Mokinio individualius ugdymosi poreikius, sveikatos būklę, adaptyvaus elgesio, pažintinės veiklos, komunikacijos ypatumus, pagalbos ir paslaugų reikmes, jo tėvų (globėjų, rūpintojų) lūkesčius, siekiant paskatinti kiekvieno Mokinio motyvaciją mokytis, siekti kuo geresnių mokymosi pasiekimų, užkertant kelią anksti „iškristi“ iš švietimo sistemos.

3. Programos tikslas – formuoti pozityvų Mokytojų požiūrį į Mokinių ugdymą, gebėjimus, elgesio ir komunikacijos ypatumus, ugdymosi poreikius ir jų įvairovę, tobulinti Mokytojų kompetenciją ugdyti Mokinius kuriant palankią ugdymosi aplinką individualizuojant ugdymosi procesą, parenkant specialiąsias mokymo ir techninės pagalbos priemones, bendradarbiaujant, vertinant individualią kiekvieno Mokinio pažangą ir pasiekimus.

4. Programos uždaviniai:

4.1. supažindinti Mokytojus su specialiųjų ugdymosi poreikių samprata, Lietuvos Respublikos teisės aktais, reglamentuojančiais Mokinių ugdymą, specialiosios pedagoginės, psichologinės, specialiosios ir kitos pagalbos jiems teikimą;

4.2. suteikti teorinių žinių apie intelekto sutrikimą, specialiųjų  ugdymosi poreikių, atsirandančių dėl intelekto sutrikimo, intelekto sutrikimo ir įvairiapusių raidos sutrikimų, kompleksinių negalių, kurių derinio dalis yra intelekto sutrikimas, ypatumus, specialiąsias mokymo ir techninės pagalbos priemones, alternatyviosios komunikacijos būdus;

4.3. suteikti teorinių žinių apie specialiosios pedagogikos tikslus ir uždavinius;

4.4. išmokyti Mokytojus geriau pažinti priežastis, darančias įtaką Mokinių asmenybės ir bendravimo ypatumų formavimuisi;

4.5. išmokyti Mokytojus pažinti Mokinių komunikacijos, kognityvinės veiklos, adaptyvaus elgesio ypatumus, suprasti juos lėmusias priežastis ir šių mokinių specialiuosius ugdymosi poreikius;

4.6. formuoti Mokytojų praktinius įgūdžius kurti palankią Mokiniams ugdymosi aplinką: parinkti ugdymo metodus, pritaikyti ugdymo programas, ugdomąją veiklą (pamoką) Mokiniams, atsižvelgiant į jų specialiuosius ugdymosi poreikius, pedagoginių psichologinių tarnybų rekomendacijas, intelekto ir įvairiapusių raidos sutrikimų ypatumus, parenkant specialiąsias mokymo ir techninės pagalbos priemones,  analizuoti ir vertinti individualią mokinių pažangą ir pasiekimus. 

5. Programos trukmė – 40 akademinių valandų (22 teorijos ir 13 praktinio darbo valandų, 5 savarankiško darbo valandų). Programą sudaro 2 sesijos (3 ir 2 dienų).

 

 

II SKYRIUS

PROGRAMOS TURINYS

 

6. Programos turinys:

6.1. I tema. Specialiųjų ugdymosi poreikių samprata – 1 akademinės valanda (1 teorijos);

6.2. II tema. Intelektas – kas tai? Negalios dėl intelekto sutrikimo ypatumai (sutrikusi pažintinė veikla ir adaptyvus elgesys, pažeisti kalbiniai, motoriniai gebėjimai ir pan.). Intelekto sutrikimo laipsniai. Nepatikslintas intelekto sutrikimas. Negalios dėl intelekto sutrikimo ir mokinio specialiųjų ugdymosi poreikių sąsajos – 3 akademinės valandos (2 teorijos ir 1 praktikos);.

6.3. III tema. Bendrųjų intelektinių gebėjimų tyrimo ir vertinimo metodikos – 2 akademinės valandos 1 teorijos ir 1 praktikos);

6.4. IV tema. Įvairiapusiai raidos sutrikimai: vaikystės autizmas, atipiškas autizmas, Rett‘o sindromas, Asperger‘io sindromas, kiti įvairiapusiai raidos sutrikimai. Negalios dėl įvairiapusių raidos sutrikimų ir mokinio specialiųjų ugdymosi poreikių sąsajos – 4 akademinės valandos ( 3 teorijos ir 1 praktikos);

6.5. V tema. Mokinių, turinčių intelekto sutrikimą arba turinčių intelekto sutrikimą ir įvairiapusių raidos sutrikimų komunikacijos ypatumai – 4 akademinės valandos (2 teorijos ir 2 praktikos);

6.6. VI tema. Kompleksinės negalios samprata. Kompleksinių negalių įvairovė ir sąsajos su specialiaisiais ugdymosi poreikiais. Intelekto sutrikimas ir klausos, regos, judesio ir padėties ir pan. sutrikimai. Nežymus ar vidutinis intelekto sutrikimas ir elgesio ar (ir) emocijų sutrikimai (prieštaraujančio neklusnumo sutrikimas), elgesio sutrikimas (asocialus elgesys) ar (ir) emocijų sutrikimai (nerimo spektro sutrikimas, nuotaikos spektro sutrikimas) – 6 akademinės valandos (5 teorijos ir 1 praktikos);

 

6.7. VII tema. Specialioji pedagogika, jos tikslai ir uždaviniai – 1 akademinė valanda (1 teorijos);

6.8. VIII tema. Lietuvos Respublikos teisės aktų, reglamentuojančių Mokinių ugdymą, specialiosios pedagoginės, psichologinės pagalbos ir specialiosios pagalbos teikimą, analizė – 3 akademinės valandos (2 teorijos ir 1 praktikos);

6.9. IX tema. Specialiųjų mokymo priemonių ir techninės pagalbos priemonių įvairovė, parinkimas ir taikymas ugdymo procese – 3 akademinės valandos (1 teorijos ir 2 praktikos).

6.10. X tema. Palankios Mokiniams ugdymosi aplinkos kūrimas: ugdymo programų, ugdomosios veiklos, pamokos pritaikymas Mokiniams, atsižvelgiant į jų specialiuosius ugdymosi poreikius, pedagoginių psichologinių tarnybų rekomendacijas, raidos sutrikimų ypatumus ir sveikatos būklę, parenkant specialiąsias mokymo ir techninės pagalbos priemones,  individualios mokinių pažangos refleksija, žinių ir pasiekimų vertinimas – 8 akademinės valandos (4 teorijos ir 4 praktikos).

 

6.11. Savarankiško darbo užduotis. Parengti ir pristatyti pasirinkto Mokinio ugdymo atvejo analizę, atskleidžiant ugdymo programos pritaikymo, specialiųjų mokymo ir techninės pagalbos priemonių parinkimo, reikiamos pagalbos, pažangos ir pasiekimų vertinimo ypatumus, būdus ir formas.

III SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

7. Rekomenduojama, kad Programą įgyvendinantys lektoriai turėtų dalyvavimo specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių ugdymo kokybei gerinti ir pagalbai tobulinti skirtuose projektuose patirties ir ne mažesnę nei penkerių metų darbo specialiosiose klasėse (grupėse), skirtose turintiems intelekto sutrikimą arba intelekto sutrikimą ir įvairiapusius raidos sutrikimus arba turintiems kompleksinių negalių, kurių derinio dalis yra intelekto sutrikimas, mokiniams, patirtį ir (ar) ne mažesnę nei penkerių metų patirtį specialiosios pedagoginės ir (ar) psichologinės pagalbos jiems teikimo srityje.

8. Programos dalyvių tikėtinos kompetencijos, mokymo(si) metodai ir kompetencijų vertinimo būdai nurodyti 1 priede.

9. Programai vykdyti naudojama mokomoji medžiaga nurodyta 2 priede.

10. Literatūros šaltiniai ir teisės aktai, kuriais rekomenduojama naudotis įgyvendinant Programą, nurodyti 3 priede.

11. Programos dalyviams, išklausiusiems visas Programoje numatytas temas, atlikusiems praktines užduotis ir savarankiškus darbus, išduodami kvalifikacijos tobulinimo pažymėjimai.

12. Programą vykdo akredituotos kvalifikacijos tobulinimo įstaigos.

__________