VALSTYBINĖS KELIŲ TRANSPORTO INSPEKCIJOS

PRIE SUSISIEKIMO MINISTERIJOS

VIRŠININKAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL VALSTYBINĖS KELIŲ TRANSPORTO INSPEKCIJOS PRIE SUSISIEKIMO MINISTERIJOS VIRŠININKO 2006 M. BALANDŽIO 28 D. ĮSAKYMO NR. 2B-143 „DĖL DVIRAČIŲ IR TRIRAČIŲ MOTORINIŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ TAM TIKRŲ SUDĖTINIŲ DALIŲ IR JŲ CHARAKTERISTIKŲ TIPO PATVIRTINIMO TAISYKLIŲ“ PAKEITIMO

 

2014 m. birželio 26 d. Nr. 2B-136

Vilnius

 

 

Įgyvendindamas 2013 m. lapkričio 27 d. Komisijos direktyvą 2013/60/ES, kuria dėl derinimo prie technikos pažangos iš dalies keičiamos Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 97/24/EB dėl tam tikrų dviračių ir triračių motorinių transporto priemonių sudėtinių dalių ir charakteristikų, Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2002/24/EB dėl dviračių ir triračių motorinių transporto priemonių tipo patvirtinimo ir Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2009/67/EB dėl apšvietimo ir šviesos signalo įtaisų įrengimo dviratėse arba triratėse motorinėse transporto priemonėse (OL 2013 L 329, p. 15):

1. Pakeičiu Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2006 m. balandžio 28 d. įsakymą Nr. 2B-143 „Dėl Dviračių ir triračių motorinių transporto priemonių tam tikrų sudėtinių dalių ir jų charakteristikų tipo patvirtinimo taisyklių“:

1.1. išdėstau preambulę taip:

„Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. sausio 17 d. nutarimo Nr. 44 „Dėl transporto priemonių ir sudėtinių transporto priemonių dalių atitikties įvertinimo“ 3.1 punktu bei įgyvendindamas 2005 m. balandžio 22 d. Komisijos direktyvą 2005/30/EB, derinančią su technikos pažanga, iš dalies keičiančią Europos Parlamento ir Tarybos direktyvas 97/24/EB ir 2002/24/EB dėl dviračių arba triračių motorinių transporto priemonių tipo patvirtinimo (OL 2005 L 106, p. 17) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2013 m. lapkričio 27 d. Komisijos direktyva 2013/60/ES, kuria dėl derinimo prie technikos pažangos iš dalies keičiamos Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 97/24/EB dėl tam tikrų dviračių ir triračių motorinių transporto priemonių sudėtinių dalių ir charakteristikų, Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2002/24/EB dėl dviračių ir triračių motorinių transporto priemonių tipo patvirtinimo ir Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2009/67/EB dėl apšvietimo ir šviesos signalo įtaisų įrengimo dviratėse arba triratėse motorinėse transporto priemonėse (OL 2013 L 329, p. 15):“

1.2. nurodytuoju įsakymu patvirtintose Dviračių ir triračių motorinių transporto priemonių tam tikrų sudėtinių dalių ir jų charakteristikų tipo patvirtinimo taisyklėse:

1.2.1. išdėstau 2 punktą taip:

2. Taisyklės parengtos įgyvendinant 1997 m. birželio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 97/24/EB dėl tam tikrų dviračių ir triračių motorinių transporto priemonių sudėtinių dalių ir charakteristikų (OL 1997 L 226, p. 1) (toliau – Direktyva 97/24/EB), 2002 m. kovo 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2002/24/EB dėl dviračių ir triračių motorinių transporto priemonių tipo patvirtinimo, panaikinančią Tarybos direktyvą 92/61/EEB (OL 2002 L 124, p. 1) (toliau – Direktyva 2002/24/EB), 2005 m. balandžio 22 d. Komisijos direktyvą 2005/30/EB, derinančią su technikos pažanga, iš dalies keičiančią Europos Parlamento ir Tarybos direktyvas 97/24/EB ir 2002/24/EB dėl dviračių arba triračių motorinių transporto priemonių tipo patvirtinimo (OL 2005 L 106, p. 17) (toliau – direktyva 2005/30/EB), 2006 m. kovo 3 d. Komisijos direktyvą 2006/27/EB, siekiant prisitaikyti prie techninės pažangos, iš dalies keičiančią Tarybos direktyvas 93/14/EEB dėl dviračių arba triračių motorinių transporto priemonių stabdymo ir 93/34/EEB dėl įstatymais numatyto dviračių ir triračių motorinių transporto priemonių ženklinimo, Europos Parlamento ir Tarybos direktyvas 95/1/EB dėl dviračių ar triračių motorinių transporto priemonių didžiausio konstrukcinio greičio, didžiausio sukimo momento ir variklio didžiausios naudingosios galios ir 97/24/EB dėl tam tikrų dviračių ir triračių motorinių transporto priemonių sudėtinių dalių ir charakteristikų (OL 2006 L 66, p. 7) (toliau – Direktyva 2006/27/EB), 2009 m. rugpjūčio 17 d. Komisijos direktyvą 2009/108/EB, iš dalies keičiančią Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 97/24/EB dėl tam tikrų dviračių ir triračių motorinių transporto priemonių sudėtinių dalių ir charakteristikų, siekiant ją suderinti su technine pažanga (OL 2009 L 213, p. 10) (toliau – direktyva 2009/108/EB), 2009 m. liepos 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2009/79/EB dėl dviračių motorinių transporto priemonių ranktūrių keleiviams (OL 2009 L 201, p. 29) (toliau – direktyva 2009/79/EB), 2009 m. lapkričio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2009/139/EB dėl įstatymais nustatyto dviračių ir triračių motorinių transporto priemonių ženklinimo (OL 2009 L 322, p. 3) (toliau – direktyva 2009/139/EB) ir 2013 m. lapkričio 27 d. Komisijos direktyvą 2013/60/ES, kuria dėl derinimo prie technikos pažangos iš dalies keičiamos Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 97/24/EB dėl tam tikrų dviračių ir triračių motorinių transporto priemonių sudėtinių dalių ir charakteristikų, Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2002/24/EB dėl dviračių ir triračių motorinių transporto priemonių tipo patvirtinimo ir Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2009/67/EB dėl apšvietimo ir šviesos signalo įtaisų įrengimo dviratėse arba triratėse motorinėse transporto priemonėse (OL 2013 L 329, p. 15).“

1.2.2. išdėstau 3.3 punktą taip:

3.3. dviratė ar triratė motorinė transporto priemonė (toliau – transporto priemonė) – L kategorijos transporto priemonė, suprantama kaip mopedas ar motociklas ir priskiriama klasei taip, kaip nustatyta Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimuose, patvirtintuose Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2008 m. gruodžio 2 d. įsakymu Nr. 2B-479 „Dėl Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimų patvirtinimo“;“

1.2.3. išdėstau 16 punktą taip:

16. Išdavusi EB tipo patvirtinimo sertifikatą, Inspekcija imasi Direktyvos 2002/24/EB VI priede nurodytų būtinųjų priemonių: patikrinti, kad transporto priemonių tam tikrų sudedamųjų dalių ir jų charakteristikų gamyba būtų organizuota pagal patvirtinto tipo reikalavimus. Ūkio subjektų stebėsena ir vertinimas, atranka planiniams ar neplaniniams patikrinimams ir šie patikrinimai atliekami vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nuostatomis, Taisyklėmis ir Laikinosiomis ūkio subjektų veiklos priežiūros taisyklėmis, patvirtintomis Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2012 m. sausio 4 d. įsakymu Nr. 2B-5 „Dėl Laikinųjų ūkio subjektų veiklos priežiūros taisyklių patvirtinimo“. Prireikus tokie patikrinimai atliekami kartu su kitomis Europos Sąjungos valstybių įgaliotomis institucijomis.“

1.2.4. išdėstau 31 punktą taip:

31. Inspekcija pagal savo kompetenciją konsultuoja ūkio subjektus dėl Taisyklių taikymo ir teikia jiems metodinę pagalbą. Konsultacijos ir metodinė pagalba teikiama Ūkio subjektų konsultavimo Valstybinėje kelių transporto inspekcijoje prie Susisiekimo ministerijos tvarkos aprašo, patvirtinto Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2013 m. sausio 21 d. įsakymu Nr. 2B-19 „Dėl Ūkio subjektų konsultavimo Valstybinėje kelių transporto inspekcijoje prie Susisiekimo ministerijos tvarkos aprašo patvirtinimo“, nustatyta tvarka.“

1.2.5. išdėstau 4 priedo 1 punktą taip:

1. Sudėtinės dalys, turinčios įtakos dujinių teršalų išmetimui, turi būti suprojektuotos, sukonstruotos ir surinktos taip, kad normaliomis eksploatacijos sąlygomis, nepaisant tas sudėtines dalis veikiančios vibracijos, mopedas atitiktų šio skyriaus reikalavimus. L1e, L2e arba L6e kategorijų transporto priemonėms, kurios atitinka Euro 3 išmetamųjų teršalų kiekio standartą, taikomi I ir II tipo bandymai.“

1.2.6. išdėstau 4 priedo 2 punktą taip:

2. I tipo bandymas (vidutinio išmetamų dujų teršalų kiekio apgyvendintoje miesto zonoje po šalto variklio paleidimo tikrinimas):

2.1. bandymas atliekamas pagal Direktyvos 97/24/EB su vėliausiai padarytais pakeitimais 5 skyriaus I priedo 1 priedėlyje aprašytą tvarką;

2.2. bandoma transporto priemonė pastatoma ant važiuoklės dinamometro su stabdžiu ir smagračiu. Atliekama ši bandymo procedūra:

2.2.1. atliekamas nepertraukiamas 448 sekundžių trukmės 1 šalto variklio paleidimo bandymo etapas, sudarytas iš keturių paprastų ciklų;

2.2.2. po pirmojo šalto variklio paleidimo bandymo etapo nedelsiant atliekamas iš viso 448 sekundžių trukmės antrasis karšto variklio paleidimo bandymo etapas, sudarytas iš keturių paprastų ciklų. Antrasis karšto variklio paleidimo bandymo etapas atliekamas nepertraukiamai;

2.2.3. kiekvieną pirmojo šalto variklio paleidimo bandymo etapo arba antrojo karšto variklio paleidimo bandymo etapo paprastą ciklą sudaro septynios operacijos (tuščioji eiga, greitėjimas, pastovus greitis, lėtėjimas, pastovi būsena, lėtėjimas ir tuščioji eiga). Abiem šalto ir karšto variklio paleidimo bandymo etapais išmetamosios dujos skiedžiamos šviežiu oru, siekiant užtikrinti, kad mišinio nuotėkis išliktų pastovus;

2.2.4. atliekant I tipo bandymą:

2.2.4.1. pirmuoju šalto variklio paleidimo bandymo etapu maiše Nr. 1 renkamas ištisinis išmetamųjų dujų ir įmaišomo oro mišinio mėginių srautas. Antruoju karšto paleidimo bandymo etapu atskirame maiše Nr. 2 renkamas ištisinis išmetamųjų dujų ir įmaišomo oro mišinio mėginių srautas. Anglies viendeginio, visų angliavandenilių, azoto oksidų ir anglies dioksido koncentracija maiše Nr. 1 ir maiše Nr. 2 nustatoma atskirai viena po kitos;

2.2.4.2. kiekvieno maišo mišinio tūris išmatuojamas ir susumuojamas, siekiant apskaičiuoti bendrą maišų tūrį;

2.2.4.3. kiekvieno bandymo etapo pabaigoje pagal voleliu sukamo kaupiamojo sūkių skaitiklio rodmenis nustatomas tikrasis nuvažiuotas atstumas;

2.3. bandymas atliekamas tris kartus pagal šio priedo 2.5 punkto sąlygas. Bendra anglies viendeginio, angliavandenilių ir azoto oksidų masė, nustatyta kiekvieno bandymo metu, neturi viršyti Euro 3 ribinių verčių, pateiktų 1 lentelėje:

1 lentelė. L1e, L2e ir L6e kategorijų transporto priemonių Euro 3 išmetamųjų teršalų ribinės vertės.

CO (g/km)

HC + NOX (g/km)

L1

L2

l(1)

1,2

(1) CO kiekio ribinė vertė triračių mopedų (L2e) ir lengvųjų keturračių (L6e) atveju yra 3,5 g/m.

;

2.4. vieno iš trijų bandymų metu išmatuotas vienos iš minėtų teršalų rūšies kiekis gali viršyti nagrinėjamam mopedui nustatytą ribinę vertę ne daugiau kaip 10 proc., jeigu tų trijų bandymo duomenų aritmetinis vidurkis yra mažesnis už nustatytą ribinę vertę; jeigu išmatuotas ribines vertes viršija daugiau nei vienas teršalas, neturi reikšmės, ar tai atsitinka per tą patį ar per skirtingus bandymus;

2.5. bandymų skaičius, nurodytas šio priedo 2.3 punkte, mažinamas, jeigu įvykdomos toliau nurodytos sąlygos, kai V1 yra pirmojo bandymo rezultatas, o V2 – antrojo bandymo rezultatas kiekvieno teršalo, nurodyto tame punkte, atžvilgiu;

2.6. jeigu visų minėtų teršalų V1 ≤ 0,70 L, atliekamas tik vienas bandymas;

2.7. jeigu visų minėtų teršalų V1 ≤ 0,85 L ir bent vieno teršalo V1 > 0,70 L, atliekami tik du bandymai, be to, kiekvieno minėto teršalo V2 turi būti toks, kad V1 + V2 < 1,70 L ir V2 < L;

2.8. L1e, L2e arba L6e kategorijos transporto priemonė, kuri atitinka Euro 3 I tipo bandymo ribines vertes, išdėstytas šio priedo 2.3 punkte, ir I tipo bandymo reikalavimus, išdėstytus šiose Taisyklėse, tvirtinama kaip atitinkanti Euro 3 reikalavimus.“

1.2.7. išdėstau 4 priedo 3 punktą taip:

3. II tipo bandymas (variklio, dirbančio tuščiąja eiga, išmetamo anglies viendeginio ir nesudegusių angliavandenilių kiekio bandymas) atliekamas pagal Direktyvos 97/24/EB 5 skyriaus I priedo 2 priedėlyje aprašytą tvarką. Anglies viendeginio ir nesudegusių angliavandenilių, išmetamų tuščiąja eiga dirbančio variklio, kiekis matuojamas vieną minutę.“

1.2.8. papildau 4 priedą nauju 51 punktu ir išdėstau jį taip:

51. Bandymų duomenys įrašomi į atitinkamus dokumento, nurodyto Direktyvos 2002/24/EB su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2013 m. lapkričio 27 d. Komisijos direktyva 2013/60/ES, kuria dėl derinimo prie technikos pažangos iš dalies keičiamos Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 97/24/EB dėl tam tikrų dviračių ir triračių motorinių transporto priemonių sudėtinių dalių ir charakteristikų, Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2002/24/EB dėl dviračių ir triračių motorinių transporto priemonių tipo patvirtinimo ir Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2009/67/EB dėl apšvietimo ir šviesos signalo įtaisų įrengimo dviratėse arba triratėse motorinėse transporto priemonėse (OL 2013 L 329, p. 15), VII priede, skirsnius. Į Direktyvos 2002/24/EB IV priedo 46.2 punktą įtraukiamas atitinkamas Euro lygis pagal šio punkto taisykles.“

1.2.9. papildau 4 priedą nauju V skyriumi ir išdėstau jį taip:

V. ETALONINIŲ DEGALŲ SPECIFIKACIJOS

19. Etaloniniai degalai – benzinas (E5) ir dyzelinas (B5), nurodyti pagal 2008 m. liepos 18 d. Komisijos reglamento (EB) Nr. 692/2008, įgyvendinančio ir iš dalies keičiančio Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 715/2007 dėl variklinių transporto priemonių tipo patvirtinimo atsižvelgiant į išmetamųjų teršalų kiekį iš lengvųjų keleivinių ir komercinių transporto priemonių (Euro 5 ir Euro 6) ir dėl transporto priemonių remonto ir priežiūros informacijos prieigos (OL 2008 L 199, p. 1), IX priedo A skirsnį.“

2. Šis įsakymas įsigalioja 2014 m. liepos 1 d.

3. Šis įsakymas nustatyta tvarka skelbiamas Teisės aktų registre ir Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos interneto svetainėje.

 

 

 

Inspekcijos viršininkas                                                                                    Vidmantas Žukauskas