LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL REGIONINIŲ SPECIALIOJO UGDYMO CENTRŲ KŪRIMO IR JŲ VEIKLOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2022 m. spalio 6 d. Nr. V-1597
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 28 straipsnio 4 dalimi, siekdama įgyvendinti Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. 155 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano patvirtinimo“, veiksmą Nr. 1.2.11 „Įgyvendinti priemonių įtraukiam ugdymui ir švietimo pagalbai kiekvienoje mokykloje užtikrinti paketą“ ir vykdydama Pasirengimo įgyvendinti Švietimo įstatymo Nr. I-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 ir 36 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 45¹ straipsniu nuostatas 2021–2024 metų veiksmų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2021 m. spalio 14 d. įsakymu Nr. V-1879 „Dėl Pasirengimo įgyvendinti Švietimo įstatymo Nr. I-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 ir 36 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 45¹ straipsniu nuostatas 2021–2024 metų veiksmų plano patvirtinimo“, 1.4 papunktį,
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo,
mokslo ir sporto ministro
2022 m. spalio 6 d. įsakymu
Nr. V-1597
REGIONINIŲ SPECIALIOJO UGDYMO CENTRŲ KŪRIMO
IR JŲ VEIKLOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Regioninių specialiojo ugdymo centrų kūrimo ir jų veiklos aprašas (toliau – Aprašas) apibrėžia regioninio specialiojo ugdymo centro (toliau – Regioninis centras) tikslą, uždavinius, funkcijas, savivaldybių specialiųjų mokyklų, specialiojo ugdymo centrų, specialiųjų mokyklų, specialiųjų mokyklų-daugiafunkcių centrų, skirtų mokiniams, dėl įgimtų ar įgytų sutrikimų turintiems didelių ar labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių (toliau – Specialioji mokykla), struktūros pertvarkymą į Regioninius centrus, Specialiųjų mokyklų, pretenduojančių tapti Regioniniais centrais, atrankos tvarką ir kriterijus, Regioninio centro finansavimą.
2. Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme įteisintas įtraukties principas įpareigoja visas mokyklas kurti sąlygas kiekvienam asmeniui ugdytis, plėtoti savo galias ir gebėjimus, gauti reikiamą pagalbą, patirti sėkmę mokantis socialinėje, kultūrinėje ir (ar) kitose veiklose ir būti nediskriminuojamam dėl ugdymosi poreikių įvairovės ir (ar) švietimo pagalbos reikmės. Siekiant veiksmingo šių nuostatų įgyvendinimo Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2021 m. spalio 14 d. įsakymu Nr. V-1879 patvirtintas Pasirengimo įgyvendinti Švietimo įstatymo Nr. I-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 ir 36 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 45¹ straipsniu nuostatas 2021–2024 metų veiksmų planas (toliau – Veiksmų planas), kuriame susistemintos artimiausių metų veiklos ir joms numatytas finansavimas. Siekiant užtikrinti stacionarios ir mobilios konsultacinės pagalbos teikimą ir įtraukaus ugdymo įgyvendinimą kiekvienoje ikimokyklinį, priešmokyklinį, pradinį pagrindinį ir vidurinį ugdymą teikiančioje mokykloje (toliau – Mokykla), kai jos susiduria su sudėtingais vidutinių, didelių ar labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių (toliau – Mokiniai) ugdymo atvejais, viena iš Veiksmų plano priemonių yra parengti regioninio centro veiklos aprašą ir atrinkti iki 10 regioninių konsultacinių centrų, modernizuoti jų infrastruktūrą ir aprūpinti reikalingomis priemonėmis.
3. Aprašas parengtas įvertinus pedagoginės psichologinės pagalbos teikimo veiksmingumą lemiančias priežastis, turimus šalies ir savivaldybių finansinius ir žmogiškuosius išteklius, siekiant sutelkti turimus resursus, optimizuoti jų panaudojimą, užtikrinti pedagoginės psichologinės pagalbos prieinamumą besimokantiesiems, sustiprinti mokytojų ir pagalbos mokiniui specialistų kompetencijas, reikalingas įgyvendinti įtraukųjį ugdymą.
4. Regioniniai centrai kuriami pertvarkant Specialiųjų mokyklų struktūrą. Regioninio centro savininkas (vienas iš dalininkų) yra savivaldybė, kurios teritorijoje jis veikia.
II SKYRIUS
REGIONINIO CENTRO TIKSLAS, UŽDAVINIAI, FUNKCIJOS IR VEIKLA
6. Regioninio centro tikslas – skatinti įtraukųjį ugdymą regione padedant regiono Mokyklų bendruomenėms veiksmingai praktikoje taikyti įtraukties švietime principą ir ugdyti Regioniniame centre didelių ir labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių turinčius mokinius.
7. Regioninio centro uždaviniai:
7.1. konsultuoti įvairiomis formomis (mobilios komandos konsultacija Mokykloje, konsultacija Regioniniame centre, nuotolinė konsultacija ir kt.) priskirto regiono Mokyklas dėl tinkamų įtraukiojo ugdymo(si) sąlygų sukūrimo Mokykloje;
7.2. tobulinti Mokyklų vadovų, pedagoginių darbuotojų ir mokytojų padėjėjų kompetencijas ir skleisti įtraukiojo ugdymo organizavimo būdų, metodų, priemonių taikymo Mokiniams praktiką ir inovacijas priskirto regiono Mokyklose;
8. Regioninio centro funkcijos:
8.1. Regioninis centras, vykdydamas Aprašo 7.1 papunktyje nurodytą uždavinį, atlieka šias funkcijas:
8.1.1 konsultuoja mokytojus, švietimo pagalbos specialistus ir tėvus (globėjus, rūpintojus) dėl ugdymo turinio pritaikymo, švietimo pagalbos teikimo, mokymo(si) metodų ir (ar) mokymo(si) priemonių ir specialiųjų techninės pagalbos priemonių pasirinkimo ir naudojimo Mokiniams ugdyti ir ugdymo aplinkos pritaikymo;
8.1.2. konsultuoja priskirto regiono Mokyklų bendruomenes rengiant individualius ugdymo planus Mokiniams;
8.1.3. konsultuoja priskirto regiono Mokyklų bendruomenes dėl fizinės, informacinės mokymo(si) aplinkos kūrimo taikant universalaus dizaino principus;
8.2. Regioninis centras, vykdydamas Aprašo 7.2 papunktyje nurodytą uždavinį, atlieka šias funkcijas:
8.2.1. tobulina įvairiomis formomis (trumpalaikės stažuotės, atvejų aptarimai, mokymai ir kt.) priskirto regiono Mokyklų pedagoginių darbuotojų ir mokytojo padėjėjų kompetencijas dirbti su Mokiniais;
8.2.3. padeda priskirto regiono Mokyklų vadovams, pedagoginiams darbuotojams ir mokytojų padėjėjams stiprinti kompetencijas, ugdymą Mokykloje grįsti universalaus dizaino principais, vystyti bendradarbiavimo ir susitarimų kultūrą, diegti komandinio darbo principą (mokytojas, mokinys, tėvai (globėjai, rūpintojai), specialistai);
8.3. Regioninis centras, vykdydamas Aprašo 7.3 papunktyje nurodytą uždavinį, atlieka šias funkcijas:
8.3.1. įgyvendina pritaikytas bendrojo ugdymo programas, neformaliojo vaikų švietimo programas, mokymo sutartyse sutartus įsipareigojimus, užtikrina kokybišką švietimą;
8.3.2. teikia Regioniniame centre ugdomiems Mokiniams švietimo pagalbą (švietimo informacinę, psichologinę, socialinę pedagoginę, specialiąją pedagoginę, specialiąją pagalbą, profesinio orientavimo), vykdo minimalios priežiūros priemones;
8.3.3. kuria ugdymo turinio reikalavimams, Regioninio centro funkcijoms įgyvendinti reikiamą materialinę bazę, užtikrina higienos normas, teisės aktų reikalavimus atitinkančią sveiką, saugią mokymosi ir darbo aplinką;
8.3.4. sudaro sąlygas kiekvienam Mokiniui nuolat dalyvauti bent vienoje nuoseklioje, ilgalaikėje socialines ir emocines kompetencijas ugdančioje prevencinėje programoje, apimančioje smurto, alkoholio, tabako ir kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo prevenciją, sveikos gyvensenos skatinimą, įgyvendinti švietimo, mokslo ir sporto ministro patvirtintas rekomendacijas dėl smurto prevencijos įgyvendinimo mokyklose;
8.4. Regioninis centras, įgyvendindamas veiklos tikslą ir vykdydamas uždavinius, atlieka šias bendras funkcijas:
9. Regioninis centras konsultuoja priskirto regiono Mokyklas dėl ugdymo ir švietimo pagalbos teikimo Mokiniams, turintiems:
III SKYRIUS
SPECIALIŲJŲ MOKYKLŲ, PRETENDUOJANČIŲ TAPTI REGIONINIAIS CENTRAIS, ATRANKA
11. Specialiųjų mokyklų, pretenduojančių tapti Regioniniais centrais, atranką (toliau – Specialiųjų mokyklų atranka) organizuoja Ministerija. Kvietimas dalyvauti Specialiųjų mokyklų atrankoje skelbiamas ne vėliau kaip 2022 m. spalio 15 d., o Specialiųjų mokyklų atranka įvykdoma iki 2022 m. gruodžio 31 d.
12. Specialiųjų mokyklų atranką vykdo švietimo, mokslo ir sporto ministro sudaryta atrankos komisija (toliau – Komisija). Komisija sudaroma iš Ministerijos atstovų, Lietuvos savivaldybių asociacijos, Lietuvos savivaldybių švietimo padalinių vedėjų asociacijos, Lietuvos neįgaliųjų forumo bei Lietuvos mokyklų vadovų asociacijos deleguotų atstovų.
14. Savivaldybės, kurios teritorijoje yra Specialioji mokykla ir kuri pretenduoja tapti Regioniniu centru, administracijos direktorius Ministerijai pateikia:
14.1. Specialiosios mokyklos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos (dalininkų susirinkimo) sprendimo dėl sutikimo Specialiajai mokyklai dalyvauti atrankoje ir dėl įsipareigojimo atrinkus Specialiąją mokyklą pertvarkyti į Regioninį centrą, kopiją;
15. Komisija, gavusi Aprašo 14 punkte nurodytus dokumentus, esant poreikiui gali prašyti patikslinti raštu klausimyne pateiktą informaciją ir (ar) susipažinti su Specialiosios mokyklos veikla vietoje.
16. Komisija, išnagrinėjusi pateiktus dokumentus, švietimo, mokslo ir sporto ministrui pateikia Specialiųjų mokyklų, kurias siūlo pertvarkyti į Regioninius centrus, ir joms priskiriamų savivaldybių, kurių teritorijoje esančias Mokyklas konsultuotų Regioninis centras, sąrašą. Komisija teikdama siūlymą įvertina Specialiosios mokyklos geografinę padėtį siekiant užtikrinti konsultavimo prieinamumą šalies mastu.
IV SKYRIUS
SPECIALIŲJŲ MOKYKLŲ, PRETENDUOJANČIŲ TAPTI REGIONINIAIS CENTRAIS, ATRANKOS KRITERIJAI
18. Specialiųjų mokyklų, pretenduojančių tapti Regioniniais centrais, atranka vykdoma pagal šiuos kriterijus:
18.1. Specialiosios mokyklos, kaip Regioninio centro, veiklos vizija, numatomas konsultacijoms teikti regionas ir numatomos pasirinkti specialiųjų ugdymosi poreikių grupės, pagal kurias būtų vykdomas konsultavimas;
18.2. Specialiojoje mokykloje yra žmogiškieji ištekliai švietimo pagalbai mokykloje teikti ir konsultuoti regiono Mokyklas: psichologas (-ai), specialusis (-ieji) pedagogas (-ai), socialinis (-iai) pedagogas (-ai), logopedas (-ai), iš kurių ne mažiau kaip 20 proc. yra įgiję metodininko ir (ar) eksperto kvalifikacinę kategoriją, mokytojo padėjėjai ir kiti pedagoginiai darbuotojai;
18.3. Specialioji mokykla turi higienos normas ir teisės aktų reikalavimus atitinkančią mokymosi ir darbo aplinką, yra patalpos konsultuoti arba yra galimybių tokias patalpas įrengti ar pritaikyti;
18.4. per paskutinius 5 metus Specialioji mokykla turi patirties konsultuojant kitas Mokyklas, kitų Mokyklų Mokinius;
18.6. Specialioji mokykla turi sukaupusi pakankamai mokykloje ugdomiems Mokiniams skirtų specialiųjų mokymo ir techninės pagalbos priemonių;
18.7. per paskutinius 5 metus Specialioji mokykla turi bendradarbiavimo, ilgalaikių projektų vykdymo patirties su kitomis savivaldybės ar regiono Mokyklomis;
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
19. Specialiosios mokyklos struktūros pertvarkymas į Regioninį centrą vykdomas vadovaujantis Švietimo įstatymu ir Mokyklų, vykdančių formaliojo švietimo programas, tinklo kūrimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. birželio 29 d. nutarimu Nr. 768 „Dėl Mokyklų, vykdančių formaliojo švietimo programas, tinklo kūrimo taisyklių patvirtinimo“, gavus švietimo, mokslo ir sporto ministro pritarimą. Specialiosios mokyklos struktūros pertvarkymą atlieka Specialiosios mokyklos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija ne vėliau kaip iki 2023 m. rugsėjo 1 d.
20. Regioniniam centrui konsultuoti priskiriamas savivaldybes, atsižvelgdamas į Komisijos siūlymą, nustato švietimo, mokslo ir sporto ministras suderinęs su savivaldybės, kurioje veiks Regioninis centras, administracijos direktoriumi.
21. Regioniniam centrui priskirtoje teritorijoje turi būti ugdoma ne mažiau kaip 20 000 mokinių pagal ikimokyklinio, priešmokyklinio, pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programas. Priskirto regiono Mokykloms konsultuoti Regioniniame centre steigiamos ne mažiau kaip 4 papildomos specialistų pareigybės.
22. Regioninis centras, vykdydamas funkcijas, turi užtikrinti lygiavertį paslaugų prieinamumą viso regiono Mokykloms ir Mokiniams.