herbas

KAIŠIADORIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS MERAS

 

POTVARKIS

DĖL KAIŠIADORIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PLANO PATVIRTINIMO

 

2024 m. rugsėjo 19 d. Nr. V16E-1030

Kaišiadorys

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 25 straipsnio 5 dalimi, 27 straipsnio 2 dalies 31 punktu, Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo 22 straipsnio 2 dalimi ir 25 straipsnio 3 dalimi, atsižvelgdamas į Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijas, patvirtintas Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. V-141 „Dėl Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijų patvirtinimo“:

1. T v i r t i n u Kaišiadorių rajono savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai planą

(pridedama).

2. N u s t a t a u, kad šio potvarkio 1 punktu patvirtintas planas yra Kaišiadorių rajono savivaldybės ekstremaliųjų situacijų valdymo plano dalis.

3. N u s t a t a u, kad Kaišiadorių rajono savivaldybės teritorijoje esantys ūkio subjektai ir kitų įstaigų vadovai yra atsakingi už patvirtinto plano priemonių vykdymą ir įgyvendinimą.

 

 

 

Savivaldybės meras Šarūnas Čėsna

 

 

 

PATVIRTINTA

Kaišiadorių rajono mero

2024 m. rugsėjo 19 d. potvarkiu

Nr. V16E-1030

 

KAIŠIADORIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS PASIRENGIMO

GRIPO PANDEMIJAI PLANAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.       Kaišiadorių rajono savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai planas (toliau – Planas) yra strateginio planavimo dokumentas, nustatantis gripo pandemijos etapus ir lygius, pasirengimo gripo pandemijai (pasaulį apimančiai epidemijai) tikslą ir uždavinius, taip pat jų įgyvendinimo vertinimo kriterijus Kaišiadorių rajono savivaldybėje.

2.       Plane vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatyme ir Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatyme.

3.       Planas reglamentuoja asmens, visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų bei kitų gyvybiškai svarbių įstaigų veiksmus.

4.       Šis planas yra Kaišiadorių rajono savivaldybės ekstremaliųjų situacijų valdymo plano dalis.

5.       Pasirengimo gripo pandemijai veiksmai, numatyti Plano priede, tarppandeminiu periodu pradedami vykdyti nedelsiant, Kaišiadorių rajono savivaldybės administracijos direktoriui patvirtinus Planą, o veiksmai, numatyti vykdyti pandemijos laikotarpiu, – Lietuvoje oficialiai paskelbus gripo epidemijos pradžią. Plano vykdymas yra neterminuotas.

 

II SKYRIUS

ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ

 

6.       Gripo pandemija siejama su sergančių asmenų gausa, dideliu sveikatos priežiūros įstaigų darbo krūviu, sutrikdytu kasdieniu gyvenimo ritmu, dideliu ligos komplikacijų ir mirčių skaičiumi.

7.       Pagrindinės gripo pandemijos poveikio kryptys:

7.1.    sveikatos sektorius – padaugėjus susirgimo atvejų, didėja sveikatos priežiūros įstaigų darbo krūvis, reikia vis daugiau vaistinių preparatų ir medicinos pagalbos priemonių, dėl didelio sergamumo gripu sutrinka planinės sveikatos priežiūros pagalbos teikimas;

7.2.    paslaugų sektorius – dėl sergančių darbuotojų sutrinka paslaugų sektoriaus veikla, gali būti neužtikrinamas gyvybiškai svarbių paslaugų teikimas gyventojams;

7.3.    darbo rinka ir ekonomika – daugėjant sergančių gripu asmenų, sutrinka daugelio pramonės šakų veikla;

7.4.    valstybės valdymas – sutrinka valstybės institucijų, savivaldybių funkcijų ir priemonių vykdymas, gali tekti persvarstyti Savivaldybės strateginį plėtros planą bei vykdomų programų priemones;

7.5.    švietimo ir kultūros sektorius – susirgus mokytojams ir mokiniams, nutrūksta arba kurį laiką sutrinka mokymo procesas, ribojami masiniai renginiai, tai veikia ir kultūros sektoriaus veiklą;

7.6.    socialinis sektorius – reikia vis daugiau socialinių paslaugų (pagyvenusių, neįgalių asmenų slauga, vaikų priežiūra, padidėjęs socialinės ir finansinės paramos poreikis).

8.         Planavimas ir koordinavimas, situacijos stebėjimas ir vertinimas, prevencija ir lokalizavimas, sveikatos sistemos atsakas, visuomenės informavimas ir keitimasis informacija tarp valstybės institucijų vyksta atsižvelgiant į Pasaulio sveikatos organizacijos (toliau – PSO) nustatytus gripo pandemijos etapų apibrėžimus ir yra būtini visais gripo pandemijos etapais. Jie turi būti svarstomi kiekvieną kartą, kai pereinama į kitą etapą.

9.       Pasirengimo gripo pandemijai etapai ir lygiai pagal PSO bei Europos ligų kontrolės ir prevencijos centro rekomendacijas dėl pasirengimo gripo pandemijai planų peržiūros (2012 m.):

9.1.    Tarppandeminis periodas, 1-as etapas. Naujas gripo viruso potipis nenustatytas. Gripo viruso potipis, sukeliantis sezoninį gripą, plinta tarp žmonių, gali būti nustatomas ir gyvūnams.

9.2.    Gripo pandemijos pavojaus periodas, 2-as etapas. Naujo potipio gripo virusas nustatytas žmonėms.

9.3.    Gripo pandemija, 3-ias etapas. Naujo potipio gripo viruso sukelti susirgimai sparčiai plinta žmonių populiacijoje.

9.4.    Pereinamasis laikotarpis, 4-as etapas. Rizika užsikrėsti naujo potipio viruso sukeltu gripu ir atsako priemonių poreikis mažėja.

10.     Dažniausiai pandeminis gripo virusas atsiranda staiga, sergamumas per 2–3 savaites pasiekia aukščiausią lygį, suserga iki 50 procentų populiacijos (rizikos grupių asmenų – net iki 80 procentų). Dėl glaudžių tarptautinių ryšių ir išplėtoto transporto priemonių tinklo pandeminis gripo virusas greitai išplinta visame pasaulyje.

11.     Gripo pandemija gali kilti kas 10–50 m. Ją sukelia naujo potipio gripo virusas, kuriam pasaulio gyventojai neturi imuniteto. Gripo pandemijos kilimą lemia trys pagrindiniai veiksniai:

11.1anksčiau tarp žmonių neplitusio naujo potipio gripo viruso atsiradimas;

11.2naujo potipio gripo viruso plitimas žmonių populiacijoje;

11.3didelis naujo potipio gripo viruso virulentiškumas (gebėjimas sukelti sunkius susirgimus).

12.     Pagal socialinę svarbą, žalą gyventojų sveikatai, ekonominius nuostolius gripas ir ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos pirmauja tarp užkrečiamųjų ligų. Per įprastinį gripo sezoną suserga 5–10 procentų gyventojų. Lietuvoje kasmet registruojama vidutiniškai apie 40 tūkst. gripo ir nuo 200 iki 700 tūkst. ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos atvejų. Gripu ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis dažniau serga vaikai (0–17 m.). 2005–2016 m. laikotarpiu Lietuvoje ženkliai keitėsi susirgimų gripu ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis rodikliai: nuo 2005 m. registruojama vis daugiau susirgimo gripu ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis atvejų.

13.     Gripo ir (ar) COVID-19 ligos epidemiją savivaldybėje rekomenduojama skelbti, kai pagal gripo, COVID-19 ligos ir ŪVKTI epidemiologinės priežiūros ir kitus duomenis nustatoma atitiktis bent vienam Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2011 m. rugpjūčio 3 d. įsakymo Nr. V-756 „Dėl gripo ir (ar) COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) epidemijos skelbimo ir atšaukimo tvarkos aprašo patvirtinimo“  5 punkte nurodytam kriterijui.

14.     Lietuvoje kiekvieną gripo sezoną dėl gripo hospitalizuojama 600–4000 asmenų, dauguma jų – vaikai. Per gripo epidemijas mirtingumas didėja dėl gripo komplikacijų (dažniausiai plaučių uždegimo) ir paūmėjusių kitų lėtinių ligų. PSO duomenimis, dažniausiai per gripo epidemijas miršta vyresnio amžiaus žmonės. 2009-2010 m. gripo pandemijos metu visame pasaulyje nuo gripo ir jo komplikacijų mirė apie 400 000 gyventojų, o Lietuvoje - 23 asmenys. Dauguma visų mirusiųjų pandemijos metu buvo jaunesnio amžiaus asmenys, o vėlesniais gripo sezonais nuo gripo mirdavo jau vyresnio amžiaus asmenys.

15.     Kaišiadorių rajone didžiausias susirgusių ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis ir gripu skaičius buvo užregistruotas 2009 m. (rodiklis – 3 238,6 atvejo 10 000 gyv.). 2022 m. Kaišiadorių rajone registruota 9 991 gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų (ŪVKTI) atvejis, 2019 m. jų buvo 7 565. Atvejai pasiskirstė beveik po lygiai vaikams ir suaugusiesiems: vaikai sudarė 41 proc. visų susirgusiųjų. 3 proc. iš šių susirgimų sudarė gripas (2019 m. – 522 atvejai, 2018 m. – 471). 2022 m. sergamumo pikas pasiektas 50-ą savaitę (rodiklis – 206,57 atvejo 10 000 gyv.), 2019 m. buvo penktą metų savaitę – 181,4 atvejo 10 000 gyventojų per savaitę.

16.     Lietuvoje kiekvieną gripo sezoną dėl gripo hospitalizuojama 600–4000 asmenų, dauguma jų – vaikai. 2022 m. Kaišiadorių rajone hospitalizuotų asmenų nebuvo.

17.     PSO pripažintas Nacionalinis gripo centras Lietuvoje (Nacionalinė visuomenės sveikatos priežiūros laboratorija) saugo, daugina ir siunčia į regioninę PSO laboratoriją išskirtas gripo viruso padermes. Iš 2011–2016 m. laikotarpiu Lietuvoje nustatytų gripo viruso tipų 48 proc. sudaro A(H1N1)v tipo gripo virusas, sukėlęs pandemiją 2009 m., ir 24,6 proc. A(H3N2) tipo virusas. Nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros laboratorijos duomenimis, 2018–2022 m. A(H1)v tipo gripo virusas sudarė 24 proc. visų teigiamų tyrimų, 20 proc. A(H3N2), B tipo gripo virusas – 3,6 proc., bet labai padidėjo RSV atvejų skaičius – 19,7 proc. visų teigiamų tyrimų.

18.     Skiepijimas nuo gripo yra viena svarbiausių priemonių, mažinančių gripo naštą gyventojų sveikatai bei užkertančių kelią gripo plitimui ir taip mažinančių tiesiogines sveikatos priežiūros ir netiesiogines išlaidas, patiriamas dėl gydymo, nedarbingumo ir slaugymo. Iš įvairiose valstybėse atliktų tyrimų matyti, kad skiepijimas nuo gripo ekonomiškai efektyvus. Tyrimais nustatyta, kad 34–44 proc. sumažėjo skiepytų asmenų vizitai pas gydytojus, 32–45 proc. – prarastų darbingų darbo dienų ir 25 proc. – antibiotikų, skirtų bakterinėms gripo komplikacijoms gydyti, vartojimas. Tyrimų rezultatai rodo, kad pagyvenusių asmenų, gyvenančių uždaruose kolektyvuose, skiepijimas nuo gripo 33 proc. sumažina hospitalizavimo atvejų, 50 proc. – bendrą jų mirtingumą.

19.     Įvairiose Europos valstybėse kasmet nuo gripo pasiskiepija nuo kelių iki maždaug 80 procentų gyventojų. Kaišiadorių rajone sezoninio gripo vakcina paskiepyta: 2011 m. – 2,6 proc., 2012 m. – 2,3 proc., 2013 m. – 2,4 proc., 2014 m. – 2,8 proc., 2015 m. – 2,5 proc., 2016 m. – 3,4 proc., 2017 m. – 3,8 proc., 2018 m. - 4,3 proc., 2019 m. – 7 proc., 2020 m. - 8,8 proc., 2021 m. – 7,9 proc., 2022 m. – 7,2 proc. visų rajono gyventojų. Siekiant apsaugoti nuo gripo ir jo sukeliamų komplikacijų, rizikos grupėms priklausančių asmenų skiepijimas sezoninio gripo vakcina yra viena svarbiausių pasirengimo gripo pandemijai priemonių. PSO ir ES Taryba rekomenduoja paskiepyti 75 procentus rizikos grupėms priklausančių asmenų, kuriems gripas pavojingiausias ir dažniausiai komplikuojasi.

20.     PSO rekomenduoja paskiepyti nuo sezoninio gripo kuo daugiau nėščiųjų, nes pasiskiepijimas apsaugo nuo gripo komplikacijų tiek pačią nėščiąją, tiek vaisių. Pasiskiepijus nėščiajai, atsparumą gripo virusui įgyja ir naujagimis. Per 12 metų Kaišiadorių rajone sezoninio gripo vakcina paskiepytos 49 nėščiosios, daugiausia (net 20) paskiepyta 2020–2021 m. sezoną, tai sudaro 10,7 proc. visų nėščiųjų ir labai nedaug atsilieka nuo geriausio apskrityje rezultato Kauno mieste (13 proc.).

21.     Bendrieji pasirengimo ekstremaliosioms situacijoms mechanizmo principai, numatyti Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatyme ir įstatymo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose, taikomi visoms galimoms ekstremaliosioms situacijoms, įskaitant ir gripo pandemiją. Lietuvos Respublikos Vyriausybės ekstremalių situacijų komisija teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei siūlymus dėl ekstremaliosios situacijos skelbimo. Veiksmų koordinavimas ir vadovavimas civilinės saugos sistemos pajėgoms atliekamas per Valstybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centrą arba Vyriausybės ekstremaliųjų situacijų komisijos pavedimu per Sveikatos apsaugos ministerijos ekstremaliųjų situacijų operacijų centrą. Savivaldybės administracijos direktorius Vyriausybės nustatyta tvarka skelbia ir atšaukia savivaldybės lygio ekstremaliąją situaciją.

22.     Pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) tikslas – numatyti priemones, kuriomis siekiama apsaugoti įstaigos darbuotojus nuo pandeminio gripo ir kurios padėtų užtikrinti įstaigos veiklos tęstinumą ir funkcijų atlikimą per gripo pandemiją. Pasirengimo gripo pandemijai planai (priemonių planai) rengiami vadovaujantis Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. V-141 „Dėl Valstybės valdymo institucijų, įstaigų ir savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, ir yra integrali pasirengimo ekstremaliosioms situacijoms proceso dalis.

23.     Pasirengimo gripo pandemijai planus (priemonių planus) rengia subjektai, kurių veiklos tęstinumas ir funkcijų vykdymas yra gyvybiškai svarbus siekiant užtikrinti viešąjį saugumą ir patenkinti būtinuosius visuomenės poreikius.

 

III SKYRIUS

TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

24.     Plano tikslas – sumažinti gripo pandemijos poveikio mastą ir stiprumą.

25.     Plano tikslui pasiekti numatomi šie uždaviniai:

25.1Pasirengti galimai gripo pandemijai Kaišiadorių rajono savivaldybės lygiu bei numatyti neatidėliotinas ir perspektyvines priemones.

25.2Stiprinti gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų epidemiologinę priežiūrą.

25.3Plėtoti ir stiprinti tarpžinybinį bendradarbiavimą ir koordinavimą pandeminio gripo prevencijos klausimais.

25.4Užtikrinti aprūpinimą medicininėmis priemonėmis, tinkamą jų ir bendrųjų prevencijos priemonių naudojimą.

25.5Užtikrinti tarnybų, būtinų viešajam saugumui palaikyti ir būtiniesiems visuomenės poreikiams tenkinti, funkcionavimą per gripo pandemiją.

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

26.     Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija kartu su Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Kauno departamentu, atsižvelgdama į Plano atsakingų vykdytojų pateiktas pastabas ir pasiūlymus bei teisės aktų pasikeitimus, kasmet organizuoja Plano peržiūrėjimą ir atnaujinimą.

______________________________

 

 

Kaišiadorių rajono savivaldybės

pasirengimo gripo pandemijai

plano

priedas

 

 

PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI VEIKSMŲ PLANAS PAGAL GRIPO PANDEMIJOS ETAPUS

 

 

Etapas

Veiksmai

Įgyvendinimo terminas

Vykdytojai

1

2

3

4

1-AS ETAPAS

 

TARPPANDEMINIS PERIODAS

Naujas gripo viruso potipis žmonėms nenustatytas. Gripo viruso potipis, sukeliantis sezoninį gripą, plinta tarp žmonių ir gali būti nustatomas ir gyvūnams

 

Planavimas ir koordinavimas

1.      Parengti ir pagal poreikį atnaujinti Kaišiadorių rajono savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai planą (toliau – Planas) bei jį susieti su Savivaldybės ekstremaliųjų situacijų valdymo planu.

 

 

Kasmet pagal poreikį

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija

2.      Koordinuoti savivaldos institucijų, gyvybiškai svarbių subjektų bei asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimą gripo pandemijai.

Nuolat

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

3.      Pasirengimo gripo pandemijai pratybų pagal parengtą planą koordinavimas

Kasmet

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija

4.      Numatyti asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų personalą, kuris bus mobilizuotas dirbti, nustačius naujo gripo viruso potipį šalyje, ir iš anksto reguliariai jį mokyti.

Kasmet

ASPĮ, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

5.      Sukaupti būtinųjų asmens apsaugos priemonių, skirtų apsisaugoti nuo kvėpavimo takų virusinių infekcijų, atsargas pagal Būtinųjų asmens apsaugos priemonių, skirtų apsisaugoti nuo kvėpavimo takų virusinių infekcijų, sąrašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2008 m. liepos 31 d. įsakymu Nr. V-719 „Dėl Būtinųjų asmens apsaugos priemonių, skirtų apsisaugoti nuo kvėpavimo takų virusinių infekcijų, sąrašo patvirtinimo“, numatyti jų paskirstymą.

Nuolat

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, ASPĮ

6.      Patvirtinti ir pagal poreikį atnaujinti Kaišiadorių rajono gyvybiškai svarbių subjektų sąrašą.

Kasmet atnaujinti

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija

7.      Peržiūrėti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti ar lokalizuoti, esant išteklių ir pajėgumų trūkumui, planuoti jų šalinimą.

Kasmet atnaujinti

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija

8.      Vykdyti nuolatinę gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų epidemiologinę priežiūrą ir ją periodiškai vertinti.

Kas savaitę

NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

9.      Organizuoti ir koordinuoti paukščių ar gyvūnų gripo priežiūrą gyvūnų populiacijoje, siekiant nustatyti didelio ir mažo patogeniškumo paukščių ar gyvūnų gripo virusus.

Nuolat

VMVT Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

10.    Įvertinti sezoninio gripo poveikį visiems sektoriams, siekiant numatyti papildomų priemonių poreikį gripo pandemijos metu.

Kasmet

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, ASPĮ, gyvybiškai svarbūs subjektai

11.    Vadovautis Europos Komisijos, Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro, Pasaulio sveikatos organizacijos ir Sveikatos apsaugos ministerijos rekomendacijomis ir informacija apie gripo epidemiologinę situaciją pasaulyje, Europos Sąjungos šalyse narėse ir kitose kaimyninėse valstybėse; atitinkamai koreguoti Plane numatytas priemones.

Pagal poreikį

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, ASPĮ

12.    Aktyviai skiepyti rizikos grupių asmenis, siekiant padidinti jų skiepijimų nuo gripo mastą ir panaudoti visas už valstybės lėšas įsigytas sezoninio gripo vakcinas.

Kasmet

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, ASPĮ

13.    Organizuoti gyvybiškai svarbių subjektų darbuotojų skiepijimą nuo sezoninio gripo darbdavio lėšomis, siekiant užtikrinti paslaugų teikimą didelio sergamumo metu.

Kasmet

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, gyvybiškai svarbūs subjektai

14.    Vykdyti Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. birželio 23 d. įsakyme Nr. V-511 „Dėl Pandeminės ir prepandeminės gripo vakcinos laikymo, paskirstymo, transportavimo, skiepijimo organizavimo, skiepijimo stebėsenos tvarkos aprašo patvirtinimo“ numatytas priemones.

Pagal poreikį

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, ASPĮ

15. Peržiūrėti ir tobulinti teisinę bazę dėl bendrųjų prevencijos priemonių įgyvendinimo ir numatyti reikiamus išteklius.

Kasmet

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija

16. Rekomenduoti švietimo teikėjams taikyti infekcijų plitimą ribojantį režimą, vadovaujantis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2011 m. rugpjūčio 3 d. įsakymu Nr. V-756 „Dėl gripo ir (ar) COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) epidemijos skelbimo ir atšaukimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ .

 

Pagal poreikį

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, formaliojo vaikų švietimo įstaigų vadovai

17. Sergamumui pasiekus epideminį lygį, teikti informaciją ir rekomenduoti Savivaldybės administracijos direktoriui skelbti epidemijos pradžią.

Pagal poreikį

NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

18. Rekomenduoti gripo epidemijos metu riboti masinius renginius ir neplanuoti naujų.

 

 

Pagal poreikį

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

 

Sveikatos sistemos atsakas

19.   Numatyti alternatyvias, sveikatos priežiūros sistemai nepriklausančias patalpas (mokyklas, viešbučius ir kt.) papildomai ligonių hospitalizacijai, esant dideliam ligonių srautui.

Kasmet atnaujinti

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija

20.      Aprūpinti sveikatos priežiūros įstaigas asmens apsaugos priemonėmis.

Nuolat

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, ASPĮ

21.     Įvertinti medicininių priemonių (vakcinų, antivirusinių vaistų, kitų vaistinių preparatų, asmens apsaugos priemonių ir kt.) poreikį ir numatyti aprūpinimą jomis.

Kasmet

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, ASPĮ

22.     Pagal poreikį organizuoti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojų mokymus, susijusius su gripo epidemiologine priežiūra, pasirengimu gripo pandemijai ir situacijos valdymu esant gripo pandemijai.

1 k. per 2 metus

NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, ASPĮ

23.     Rinkti sergamumo gripu ir ŪVKTI duomenis, vertinti dinamiką.

Kas savaitę

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracijos sveikatos reikalų koordinatorius, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, VSB

24.     Riboti ligonių lankymą gripo epidemijos metu.

Pagal poreikį

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, ASPĮ

Visuomenės informavimas ir keitimasis informacija

25. Iš anksto pagal skirtingus gripo pandemijos etapus parengti ir platinti visuomenei bei rizikos ir kitoms tikslinėms grupėms pritaikytą, mokslu pagrįstą informaciją; patikimą informaciją apie gripo epidemiologinę situaciją, gripo pandemijos keliamą grėsmę ir prevencines priemones skelbti žiniasklaidoje.

Kasmet atnaujinti

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, VSB

26.    Numatyti, kaip bus teikiama informacija visuomenei ir įvairioms tikslinėms grupėms (spaudai, radijui, televizijai, sveikatos priežiūros specialistams, rizikos grupėms) skirtingais pandemijos etapais, keistis informacija tarp sveikatos priežiūros, ne sveikatos priežiūros institucijų.

Kasmet atnaujinti

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

2-AS ETAPAS

GRIPO PANDEMIJOS PAVOJAUS PERIODAS

Naujo potipio gripo virusas žmonėms nenustatytas. Plintantis gyvūnų gripo viruso potipis kelia žmonėms grėsmę

Planavimas ir koordinavimas

Vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape.

27. Periodiškai tikrinti ir atnaujinti savivaldybės gyvybiškai svarbių subjektų, asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimo gripo pandemijai planus (priemonių planus).

Paskelbus 2-ą etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija

28. Peržiūrėti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti ar lokalizuoti.

Paskelbus 2-ą etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, ASPĮ, gyvybiškai svarbūs subjektai

29. Įvertinti sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimą valdyti pirmuosius naujo gripo viruso potipio sukeltus susirgimų atvejus ir protrūkius.

Paskelbus 2-ą etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, ASPĮ

30. Koordinuoti pandeminio gripo viruso plitimą stabdančių priemonių organizavimą ir įvertinti jų veiksmingumą.

Paskelbus 2-ą etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, ASPĮ

Situacijos stebėjimas ir vertinimas

Vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape.

31.  Sustiprinti gripo epidemiologinę priežiūrą Kaišiadorių rajone, ypač rizikos grupės (atvykstančių iš ligos paveiktų šalių ir kt.) asmenų.

 

Paskelbus 2-ą etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

32.  Stebėti gripo epidemiologinę situaciją šalyje: naudojant sustiprintą gripo epidemiologinę priežiūrą ir atvejo tyrimo duomenis, nustatyti pirminius pandeminio gripo atvejus, sąlytį su susirgusiais turėjusius asmenis, vadovaujantis SAM nurodymais.

 

Paskelbus 2-ą etapą

NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

33.  Išaiškinti gripo protrūkius žmonių ir gyvūnų populiacijose, taikyti protrūkių valdymo priemones.

 

Paskelbus 2-ą etapą

NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, VMVT Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

Prevencija ir lokalizavimas

Vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape.

34.  Planuoti pandeminio gripo skiepų paskirstymą, pasirengti masiniam žmonių skiepijimui (personalo mokymas, atitinkamų teisės aktų rengimas).

Paskelbus 2-ą etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamentas, ASPĮ

35.  Įvertinti rizikos grupių vakcinacijos nuo sezoninio gripo lygį. Skatinti žmonių, turinčių sąlytį su gyvūnais, ir kitų rizikos grupių asmenų vakcinaciją nuo sezoninio gripo. Įvertinti vykdomą skiepijimą nuo sezoninio gripo, siekiant išvengti žmonių ir gyvūnų kryžminės infekcijos gripu, skatinti asmenų, turinčių sąlytį su gyvūnais, skiepijimą nuo sezoninio gripo.

Paskelbus 2-ą etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, ASPĮ, VMVT Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

36.  Taikyti rekomenduojamas gripo infekcijos plitimą ribojančias priemones.

Paskelbus 2-ą etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, ASPĮ, gyvybiškai svarbūs subjektai

Sveikatos sistemos atsakas

Vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape.

37.  Įvertinti asmens sveikatos priežiūros įstaigų galimybes izoliuoti, gydyti pavienius ligonius, užsikrėtusius nauju gripo viruso potipiu, taikyti priešepidemines priemones.

Paskelbus 2-ą etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, ASPĮ

38.  Įvertinti gebėjimą nustatyti ir valdyti gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų protrūkius asmens sveikatos priežiūros įstaigose.

 

Paskelbus 2-ą etapą

NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, ASPĮ

39.  Įvertinti sveikatos priežiūros įstaigų personalo skiepijimo nuo sezoninio gripo mastą.

 

 

Paskelbus 2-ą etapą

NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

40.  Įvertinti infekcijų kontrolės priemonių ir asmeninių apsaugos priemonių atsargas asmens sveikatos priežiūros įstaigose.

 

 

 

Paskelbus 2-ą etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, ASPĮ

41.  Asmens sveikatos priežiūros įstaigose vykdyti infekcijų kontrolės priemones pagal Pasaulio sveikatos organizacijos ir Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro rekomendacijas, siekiant užkirsti kelią hospitalinių infekcijų plitimui.

 

 

Paskelbus 2-ą etapą

ASPĮ, Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

42.  Konsultuoti asmens sveikatos priežiūros įstaigas, globos institucijas apie gripo infekcijos kontrolės priemones ir jų taikymą.

 

Paskelbus 2-ą etapą

NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

43.  Patikrinti sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimą darbui esant dideliam pacientų srautui, įvertinti pacientų izoliavimo ir priežiūros galimybes.

Paskelbus 2-ą etapą

ASPĮ, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

44.  Patikrinti pasirengimo gripo pandemijai planuose numatytas visų lygių sveikatos sistemos atsako priemones, atkreipiant dėmesį į pacientų srautų valdymą ir pasirengimą masinei hospitalizacijai, pacientų izoliavimui ir gydymui.

Paskelbus 2-ą etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

45.  Planuoti sveikatos priežiūros įstaigų darbą esant dideliam darbuotojų trūkumui.

 

Paskelbus 2-ą etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

Visuomenės informavimas ir keitimasis informacija

Vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape.

46.  Teikti atnaujintą informacinę medžiagą, skirtą žiniasklaidai, visuomenei, sveikatos ir kitiems sektoriams.

Paskelbus 2-ą etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, VSB

3-IAS ETAPAS

 

GRIPO PANDEMIJA

Naujo potipio gripo viruso sukelti susirgimai sparčiai plinta žmonių populiacijoje

 

Planavimas ir koordinavimas

Vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape.

47. Įvertinti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti, ir, jei reikia, juos padidinti.

Paskelbus 3-ią etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija

48. Taikyti ir koordinuoti visas priemones, numatytas Plane.

Paskelbus 3-ią etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija

49. Nustatyti papildomų išteklių poreikį galimoms artėjančioms gripo pandemijos bangoms.

Paskelbus 3-ią etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija

Situacijos stebėjimas ir vertinimas

Vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape.

50. Tęsti sustiprintą gripo epidemiologinę priežiūrą ir protrūkių išaiškinimą žmonių ir gyvūnų populiacijose.

Paskelbus 3-ią etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, VMVT Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

Prevencija ir lokalizavimas

Vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape.

51.  Organizuoti antivirusinių vaistų paskirstymą, aprūpinimo stebėseną vadovaujantis Antivirusinių vaistų paskirstymo ir vartojimo stebėsenos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. sausio 22 d. įsakymu Nr. V-31 „Dėl Antivirusinių vaistų paskirstymo ir vartojimo stebėsenos aprašo patvirtinimo“.

Paskelbus 3-ią etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

 

52.  Esant galimybei, pradėti skiepyti pandeminio gripo skiepais asmenis pagal nustatytas prioritetines grupes.

Paskelbus 3-ią etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

Sveikatos sistemos atsakas

Vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape.

53.  Vykdyti infekcijos plitimo tarp sergančių asmenų kontrolės priemones, atitinkančias naujausias Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro ir Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijas; mokyti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojus naudotis asmeninėmis apsaugos priemonėmis.

Paskelbus 3-ią etapą

ASPĮ, Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

54.  Taikyti Plane numatytų sveikatos priežiūros bei būtinųjų paslaugų teikimo priemones (savivaldybės lygiu); stebėti sveikatos priežiūros įstaigų būklę; paskirstyti papildomus žmogiškuosius išteklius; teikti medicinines ir nemedicinines paslaugas pacientams, gydomiems alternatyviose sveikatos priežiūros sistemai nepriklausančiose patalpose (viešbučiuose, mokyklose ir kt.); teikti psichologinę ir socialinę paramą sveikatos priežiūros darbuotojams, nukentėjusiems asmenims ir bendruomenėms.

Paskelbus 3-ią etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

Visuomenės informavimas ir keitimasis informacija

Vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniame etape.

55.    Atsižvelgiant į Europos Komisijos ir Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro rekomendacijas, įvertinti turimą informaciją, nuolat teikti naujausią informaciją apie gripo pandemijos plitimą paveiktose šalyse ir Lietuvoje.

 

Paskelbus 3-ią etapą

NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, VSB

4-AS ETAPAS

 

PEREINAMASIS LAIKOTARPIS

Rizika užsikrėsti naujo potipio viruso sukeltu gripu ir atsako priemonių poreikis mažėja

Planavimas ir koordinavimas

56.    Atlikti gripo pandemijos poveikio ir pasirengimo gripo pandemijai vertinimą (savivaldybės lygiu), remiantis PSO ir Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro rekomendacijomis ir Plano įgyvendinimo rezultatais, pagal šio vertinimo rezultatus stiprinti pasirengimą gripo pandemijai.

 

 

Paskelbus 4-ą etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

57.    Nustatyti papildomų išteklių poreikį kitai gripo pandemijai.

 

 

Paskelbus 4-ą etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, ASPĮ

Situacijos stebėjimas ir vertinimas

58.    Įvertinti epidemiologinės priežiūros ir kontrolės priemones, ruošiantis kitai gripo pandemijai.

 

Paskelbus 4-ą etapą

NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

Prevencija ir lokalizavimas

59.  Esant galimybei, tęsti skiepijimą pandeminio gripo skiepais, vadovaujantis numatytais prioritetais ir atsižvelgiant į turimas atsargas.

 

 

Paskelbus 4-ą etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, ASPĮ, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius

Sveikatos sistemos atsakas

60.    Papildyti medicinines atsargas; atnaujinti ir pristatyti būtinuosius reikmenis.

 

Paskelbus 4-ą etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracijos sveikatos reikalų koordinatorius, ASPĮ,

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija

61. Atnaujinti planinių sveikatos priežiūros paslaugų teikimą.

Paskelbus 4-ą etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, ASPĮ

62.     Atsižvelgiant į gripo pandemijos patirtį, peržiūrėti ir atnaujinti pasirengimo gripo pandemijai planus (priemonių planus).

 

 

Paskelbus 4-ą etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, ASPĮ, gyvybiškai svarbūs subjektai

Visuomenės informavimas ir keitimasis informacija

63.    Įvertinti informacijos sklaidą, apžvelgti gautą patirtį.

Paskelbus 4-ą etapą

Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija, NVSC prie SAM Kauno departamento Kaišiadorių skyrius, VSB

 

Sutrumpinimai:

ASPĮ – asmens sveikatos priežiūros įstaigos;

VMVT – Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba;

NVSC– Nacionalinis visuomenės sveikatos centras;

SAM –Sveikatos apsaugos ministerija;                                  

PSO – Pasaulio sveikatos organizacija;

SSRK – savivaldybės sveikatos reikalų koordinatorius;

ŪVKTI – ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos;

VSB – Visuomenės sveikatos biuras.

 

_______________________