KVALIFIKACIJŲ IR PROFESINIO MOKYMO PLĖTROS CENTRO
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL KVALIFIKACIJŲ IR PROFESINIO MOKYMO PLĖTROS CENTRO DIREKTORIAUS 2019 M. BIRŽELIO 26 D. ĮSAKYMO NR. V1-124 „DĖL POLIGRAFIJOS, ŽINIASKLAIDOS IR REKLAMOS SEKTORIAUS PROFESINIO STANDARTO PATVIRTINIMO“, PAKEITIMO
2025 m. vasario 27 d. Nr. V1-2025-58
Vilnius
P a k e i č i u Poligrafijos, žiniasklaidos ir reklamos sektoriaus profesinį standartą, patvirtintą Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centro direktoriaus 2019 m. birželio 26 d. įsakymu Nr. V1-124 „Dėl Poligrafijos, žiniasklaidos ir reklamos sektoriaus profesinio standarto patvirtinimo“:
1. Pakeičiu 13.3. punktą ir išdėstau jį taip:
3. Papildau 2 priedą nauju 271 punktu:
„271. Kvalifikacijos pavadinimas: rinkodaros komunikacijos darbuotojas, LTKS IV
Kvalifikacijos apibūdinimas |
Veiklos objektas: komunikacijos kanalų naudojimas, teksto, vaizdo, garso ir animacijos produktų rinkodaros komunikacijai kūrimas, redagavimas ir publikavimas, poligrafijos produkcijos paruošimas spausdinimui, skaitmeninių aplinkų turinio administravimas, ryšių su klientais valdymas, rinkodaros strategijų įgyvendinimas. Tipinės darbo priemonės: kompiuterinė techninė ir programinė įranga, fotografavimo, vaizdo ir garso įranga, biuro technika, ryšių priemonės, dirbtinio intelekto įrankiai. Tipinės darbo sąlygos: būdingas individualus ir komandinis darbas, dirbama uždaroje aplinkoje. Galimas nuotolinis darbas. Gali būti taikomas lankstus darbo grafikas. Papildoma informacija: rinkodaros komunikacijos darbuotojas savo veikloje vadovaujasi darbuotojų saugos ir sveikatos, darbo higienos, priešgaisrinės saugos, aplinkosaugos reikalavimais, teisės aktais reglamentuojančiais informacijos apsaugą, reklamos reguliavimą, intelektinės nuosavybės teisių apsaugą, duomenų apsaugą (Bendruoju duomenų apsaugos reglamentu (BDAR)), Visuomenės informavimo įstatymu, taip pat kitais Lietuvos Respublikos ir Europos Sąjungos teisės aktais. Kvalifikaciją įgiję asmenys galės dirbti reklamos agentūrose, reklamos gamybos įmonėse, skaitmeninių medijų įmonėse ir kitose įmonėse, kuriose įgyvendinamos komunikacijos veiklos, taip pat ir individualiai. |
|
Pagrindiniai kvalifikacijos vienetai (nurodant jų lygį pagal LTKS) |
Kompetencijos |
Kompetencijų ribos |
1. Informacijos ir priemonių rinkodaros komunikacijai paruošimas (LTKS IV) |
1.1. Rengti tekstinę ir garsinę medžiagą, skirtą komunikacijos kanalams. |
Programinės įrangos techninių galimybių vertinimas įvairios paskirties, apimties ir sudėtingumo priemonėms kurti ir redaguoti. Dirbtinio intelekto įrankių parinkimas ir naudojimas. Dirbtinio intelekto įrankiai ir jų palyginimas. Užklausų formulavimas. Informacijos paieška pasitelkiant dirbtinį intelektą. Kibernetinis saugumas. Dezinformacijos atranka. Teksto apdorojimui skirtos programinės įrangos bei priemonių parinkimas ir naudojimas. Teksto generavimas, vertimas. Teksto techninis redagavimas. Valstybinės kalbos taisyklių taikymas. Autorių teisių apsauga ir interneto etika. Teksto generavimas į garsą. Garsinių elementų generavimas. Techninės bei programinės įrangos garso produktams kurti ir redaguoti parinkimas ir taikymas. |
1.2. Kurti vaizdo turinį rinkodaros komunikacijai. |
Vizualinės komunikacijos vaizdo produktų rūšys. Vaizdo technologijos. Spalvotyros, kompozicijos, grafinio dizaino bei fotografijos pagrindų taikymas. Techninės bei programinės įrangos vaizdo produktų kūrimui parinkimas ir taikymas. Vaizdo informacijos įvedimas ir apdorojimas. Vaizdų generavimas. Scenarijų rengimo ir scenografijos kūrimo pagrindų taikymas. Filmuotos vaizdo informacijos įvedimas ir montavimas, spalvų koregavimas. Animacijos formatai. Programinės įrangos animacijos produktams kurti naudojimas. Animacijos kūrimas. |
|
1.3. Paruošti poligrafijos produkciją gamybai. |
Poligrafijos produkcijos rūšys. Techniniai reikalavimai ir standartai poligrafijos produkcijos kokybei. Spalviniai modeliai. Spalvų korekcija. Bylų formatai. Bylų kokybės įvertinimas. Popieriaus rūšys ir formatai. Poligrafijos produkcijos techninio paruošimo įvertinimas. |
|
2. Skaitmeninių rinkodaros kanalų naudojimas (LTKS IV) |
2.1. Parinkti ir naudoti skaitmeninius kanalus rinkodaros komunikacijai. |
Kliento elgsenos skaitmeninėje erdvėje stebėsena. Skaitmeninių rinkodaros kanalų, atsižvelgiant į rinkodaros tikslinę grupę parinkimas ir naudojimas. Skaitmeninės komunikacijos kanalų parinkimas. Turinio valdymo sistemų administravimas. Autorinių ir gretutinių teisių įstatymo reikalavimų taikymas. Reklamos teisinis reglamentavimas ir etika. |
2.2. Publikuoti skaitmenines komunikacijos priemones elektroninėje erdvėje. |
Elektroninių produktų (logotipų, skydelių, reklamos juostų, elektroninių leidinių ir kitų) rengimas, redagavimas bei publikavimas elektroninėje erdvėje. Techninių reikalavimų taikymas audiovizualiniams produktams. Komponavimo reikalavimų taikymas elektroninei produkcijai. Spalviniai modeliai. Elektroninių produktų, skirtų publikavimui, formatai. Reikalavimų produkcijos paruošimui publikuoti internete taikymas. Bylų formatai. Elektroninių produktų kokybės vertinimas. Publikacijų, pranešimų, įvairių komunikacijos priemonių (vaizdo, teksto, garso) talpinimas interneto puslapyje, socialinio tinklo paskyroje, interaktyviose medijose, kitoje skaitmeninėje aplinkoje. Vaizdo ir garso produktų publikavimo formatai. Techniniai ir kokybės reikalavimai audiovizualiniams produktams publikuoti skaitmeninės komunikacijos kanaluose. Techninių reikalavimų ir standartų komunikacijos kanalams taikymas, tinklo etiketas, citavimas. Autorių teisių ir gretutinių teisių įstatymo reikalavimų taikymas. |
|
2.3. Administruoti skaitmeninės aplinkos platformos paskyros turinį. |
Skaitmeninių aplinkų platformų paskyrų administravimas. Rinkodaros metodų taikymas. Valstybinės kalbos reikalavimų taikymas. Parengtų publikacijų techninis redagavimas. Paieškos sistemų ir socialinių tinklų rinkodaros metodų taikymas. Interneto etika Reklamos teisinis reglamentavimas. Autorių teisių apsauga. |
|
3. Rinkodaros strategijos įgyvendinimas (LTKS IV) |
3.1. Dalyvauti kuriant ir įgyvendinant priemones rinkodaros strategijai. |
Dalyvavimas kuriant organizacijos rinkodaros strategiją. Rinkodaros komunikacijos priemonių parinkimas, kūrimas ir administravimas. Tvarumo principų ir socialinės atsakomybės rinkodaros strategijos kūrimo bei įgyvendinimo procesuose taikymas. Tvarumo ir socialinės atsakomybės skatinimas rinkodaros priemonėse. Duomenų apie rinkos tendencijas, vartotojų poreikius ir konkurentų veiksmus rinkimas ir analizė. |
3.2. Valdyti ryšius su klientais bei vartotojais. |
Nuoseklios ir veiksmingos komunikacijos su vartotojais skirtinguose kanaluose (B2B, angl. business to business, B2C, angl. business-to-consumer ar kitų pardavimų metodų) užtikrinimas. Ryšių su esamais ir potencialiais klientais valdymas ir plėtojimas. Klientų poreikių tenkinimas ir jų užtikrinimas. Naujų klientų paieška. Komercinių pasiūlymų ruošimas. Grįžtamojo ryšio rinkimas. |
|
3.3. Organizuoti ir įgyvendinti viešųjų ryšių renginius bei akcijas. |
Klientų poreikių renginių paslaugoms identifikavimas. Renginių paslaugų pasiūlymų klientams formavimas, atsižvelgiant į tikslinę grupę. Dalyvavimas organizuojant ir įgyvendinant renginius, viešųjų ryšių akcijas, parodas ar kitas rinkodaros iniciatyvas. Produkto ar paslaugos reklamos, pristatymo rengimas. Produktų ir paslaugų pristatymas konferencijose, mugėse ir parodose. Darbas su renginių organizavimui reikalinga įranga bei priemonėmis. Patalpų paruošimas konferencijoms ir kitiems renginiams. |
|
Reikalavimai asmeniui kvalifikacijai ar savarankiškai jos daliai įgyti (reikalavimai turimam išsilavinimui, kvalifikacijai, profesinei patirčiai) (jeigu taikomi) |
Kvalifikacija suteikiama asmeniui, turinčiam vidurinį išsilavinimą ir baigusiam formaliojo profesinio mokymo programą bei nustatyta tvarka gavusiam jo įgytų kvalifikacijai reikalingų kompetencijų teigiamą įvertinimą. Kvalifikacija asmeniui, turinčiam vidurinį išsilavinimą, taip pat gali būti suteikta, pripažinus neformaliojo mokymosi arba savišvietos būdu ir (arba) iš profesinės veiklos įgytas kompetencijas. Stojančiajam mokytis pagal kvalifikaciją suteikiančią profesinio mokymo programą taikomi šie reikalavimai: pagrindinis išsilavinimas ir mokymasis vidurinio ugdymo programoje arba vidurinis išsilavinimas. |
|
Kvalifikacijai įgyti taikomi reikalavimai pagal Europos Sąjungos teisės aktus, tarptautines sutartis ar Lietuvos Respublikos teisės aktus (jeigu taikomi) |
Netaikomi. |
|
Kompetencijų vertinimo reikalavimai |
Kvalifikacijai įgyti reikalingos asmens turimos kompetencijos vertinamos vadovaujantis kompetencijų formuluotėmis ir jų ribų aprašais, kurie išreiškia slenkstinį (minimalųjį) kompetencijos įgijimo lygmenį. Asmens įgytų kompetencijų vertinimas ir pripažinimas vykdomas vadovaujantis švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta ir su ekonomikos ir inovacijų ministru bei socialinės apsaugos ir darbo ministru suderinta asmens įgytų kompetencijų vertinimo tvarka. |
|
Kvalifikacijos atitiktis Europos Sąjungos ir tarptautiniams standartams (jeigu taikoma) |
Netaikoma. |
“.
Poligrafijos, žiniasklaidos ir reklamos
sektoriaus profesinio standarto
1 priedas
POLIGRAFIJOS, ŽINIASKLAIDOS IR REKLAMOS SEKTORIAUS KVALIFIKACIJOS IR JŲ LYGIAI
Kvalifikacijos pavadinimas |
Kvalifikacijos lygis (pagal Lietuvos kvalifikacijų sandaros aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gegužės 4 d. nutarimu Nr. 535 „Dėl Lietuvos kvalifikacijų sandaros aprašo patvirtinimo“, priedą) |
Kvalifikacijos lygis (pagal Europos Sąjungos Tarybos 2017 m. gegužės 22 d. Tarybos rekomendaciją dėl Europos mokymosi visą gyvenimą kvalifikacijų sandaros, kuria panaikinama 2008 m. balandžio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos rekomendacija dėl Europos mokymosi visą gyvenimą kvalifikacijų sąrangos kūrimo (OL 2017 C 189, p. 1)) |
Posektoriaus pavadinimas – Poligrafijos ir leidybos posektorius |
||
Maketuotojas |
IV |
IV |
Poligrafijos technikas |
IV |
IV |
Skaitmeninės spaudos operatorius |
IV |
IV |
Spaudos formų technikas |
IV |
IV |
Spausdinimo technikas |
IV |
IV |
Dizaineris–maketuotojas |
V |
V |
Poligrafijos mechanikas |
V |
V |
Poligrafijos meistras |
V |
V |
Grafikos dizaineris |
VI |
VI |
Kalbos redaktorius |
VI |
VI |
Poligrafijos gamybos vadybininkas |
VI |
VI |
Poligrafijos verslo vadybininkas |
VI |
VI |
Poligrafijos procesų vadybininkas |
VII |
VII |
Poligrafijos technologas |
VII |
VII |
Posektoriaus pavadinimas – Žiniasklaidos posektorius |
||
Fotografas |
IV |
IV |
Multimedijos technikas |
IV |
IV |
Vaizdo ir garso operatorius |
IV |
IV |
Fotografas |
V |
V |
Vaizdo ir garso sistemų technikas |
V |
V |
Multimedijos technologas |
VI |
VI |
Prodiuseris |
VI |
VI |
Režisierius |
VI |
VI |
Žiniasklaidos redaktorius |
VI |
VI |
Žiniasklaidos vadybininkas |
VI |
VI |
Žurnalistas |
VI |
VI |
Žiniasklaidos redaktorius |
VII |
VII |
Posektoriaus pavadinimas – Reklamos posektorius |
||
Rinkodaros komunikacijos darbuotojas |
IV |
IV |
Vizualinės reklamos gamintojas |
IV |
IV |
Reklamos technologas |
VI |
VI |
Reklamos verslo vadybininkas |
VI |
VI |
Reklamos procesų vadybininkas |
VII |
VII |