https://www.e-tar.lt/rs/legalact/7a856070812211e4bc68a1493830b8b9/content_files/image001.jpg

VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL VIEŠOJO PIRKIMO, ATLIEKAMO GYNYBOS IR SAUGUMO SRITYJE, VERTĖS APSKAIČIAVIMO METODIKOS PATVIRTINIMO

 

2014 m. gruodžio 19 d. Nr. 1S-247

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo (2014 m. liepos 15 d. įstatymo Nr. XII-1026 redakcija) 15 straipsnio 1 dalimi :

1. T v i r t i n u Viešojo pirkimo, atliekamo gynybos ir saugumo srityje, vertės apskaičiavimo metodiką (pridedama).

2. N u s t a t a u, kad šis įsakymas įsigalioja 2015 m. sausio 1 d.

 

 

 

Direktoriaus pavaduotoja,

laikinai atliekanti direktoriaus funkcijas                                                                Sigita Jurgelevičienė

 

 

PATVIRTINTA

Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus

2014 m. gruodžio 19 d. įsakymu

Nr. 1S-247

 

VIEŠOJO PIRKIMO, ATLIEKAMO GYNYBOS IR SAUGUMO SRITYJE, VERTĖS APSKAIČIAVIMO METODIKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Viešojo pirkimo, atliekamo gynybos ir saugumo srityje, vertės apskaičiavimo metodika (toliau metodika) vadovaujasi perkančiosios organizacijos, nustatydamos prekių, paslaugų ir darbų numatomo viešojo pirkimo (toliau – pirkimo) vertes atliekant pirkimus pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymą (toliau – Įstatymas).

2. Šioje metodikoje vartojamos pagrindinės sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Įstatyme.

3. Numatoma pirkimo ar preliminariosios sutarties vertė (toliau – pirkimo vertė) yra perkančiosios organizacijos apskaičiuota, laimėjusiam tiekėjui pagal sutartį mokėtina suma be pridėtinės vertės mokesčio. Apskaičiuojant pirkimo vertę, atsižvelgiama į visą numatomą mokėti sumą, įvertinant visas galimas pirkimo sutarties pasirinkimo ir atnaujinimo galimybes. Apskaičiuota pirkimo vertė turi galioti pranešimo apie pirkimą išsiuntimo Viešųjų pirkimų tarnybai dieną arba, jeigu vadovaujantis Įstatymo nuostatomis apie pirkimą neskelbiama, kvietimų dalyvauti pirkimo procedūrose išsiuntimo tiekėjams dieną. Jeigu pirkimas prasideda vienais finansiniais metais ir pasibaigia kitais finansiniais metais, sudaromos pirkimo sutarties vertė įtraukiama į pirkimų vertes tų finansinių metų, kuriais pirkimas prasidėjo.

4. Už pirkimo vertės apskaičiavimą atsakinga pirkimą atliekanti perkančioji organizacija, kuri nustatydama prekių, paslaugų ar darbų pirkimo vertę:

4.1. neturi teisės skaidyti prekių, paslaugų ir darbų pirkimo numatant sudaryti iš esmės vienodas atskiras dalines pirkimo sutartis, kai tokiu skaidymu siekiama išvengti Įstatymo nuostatų taikymo, skyrus atvejus, jei visoms išskaidytoms pirkimo dalims bus taikomas pirkimo būdas (būdai), pasirinktas pagal Įstatymo reikalavimus visai pirkimo vertei;

4.2. pirkimo vertės apskaičiavimo metodo negali pasirinkti taip, kad būtų galima išvengti Įstatymo nuostatų taikymo.

5. Skaičiuojant pirkimo vertę atsvelgiama į visą pirkimo sutartyje nustaty atlyginimą tiekėjui, nepriklausomai nuo finansavimo šaltinių. Skaičiuojant pirkimo vertę, neatsvelgiama į panašių prekių ar paslaugų, perkamų pagal kitas pirkimo procedūras, vertes. Kitos pirkimo procedūros suprantamos kaip tos, kurios patenka į Įstatymo 3 straipsnyje nurodytas išimtis, kuomet perkama pagal specialias procedūrų taisykles ar susitarimus arba procedūras, kurioms taikomos Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – Viešųjų pirkimų įstatymo) nuostatos. Pavyzdžiui, perkančioji organizacija einamaisiais metais perka valymo paslaugas, kurios patenka į Viešųjų pirkimų įstatymo reguliavimo sritį, tačiau tais pačiais metais planuojama įsigyti valymo paslaugų atitinkamose saugumo zonose, kurios patenka į Įstatymo reguliavimo sritį. Tokiu atveju valymo paslaugų vertės turi būti skaičiuojamos atskirai, atsižvelgiant į taikomo įstatymo nuostatas.

6.     Numatomo mišraus pirkimo vertė skaičiuojama įvertinant visų pagal tą pačią sutartį perkamų prekių, paslaugų ar darbų pirkimo vertes.

7. Preliminariosios sutarties atveju, apskaičiuojant pirkimo vertę, atsižvelgiama į didžiausią numatomą visų per visą preliminariosios sutarties galiojimo laikotarpį  numatytų sudaryti pirkimo sutarčių vertę be pridėtinės vertės mokesčio.

8. Jeigu pirkimas vykdomas per centrinę perkančiąją organizaciją arba iš jos, vadovaujantis Įstatymo 11 straipsnio nuostatomis, pirkimo verte laikoma didžiausia šių veių:

8.1. kiekvienos perkančiosios organizacijos apskaičiuota pirkimo vertė;

8.2. centrinės perkančiosios organizacijos apskaičiuota pirkimo vertė, kurią sudaro to paties pirkimo metu ketina sudaryti to paties tipo prekių ar paslaugų pirkimo suta arba dėl to paties objekto sudaromų darbų pirkimo sutarčverčių suma.

Perkančioji organizacija, skaičiuodama kitų pirki vertes, neatsvelgia į centrinės perkančiosios organizacijos vykdomų pirkimų vertes, tačiau privalo įskaityti šių pirkimų metu savo pios sudaromų sutaių vertes. Pavyzdžiui, perkančioji organizacija įgaliojo centrinę perkančiąją organizaciją nupirkti šaunamųjų ginklų, kurių vertė – 500 000 EUR be PVM. Centrinė perkančioji organizacija taip pat tuo pačiu pirkimu ketina įsigyti šaunamųjų ginklų, kurių vertė – 50 000 EUR be PVM. Kadangi šių prekių pirkimo sutartys yra to paties tipo, jų vertė turi būti sumuojama ir centrinė perkančioji organizacija šaunamuosius ginklus turi pirkti tarptautinio pirkimo būdu. Tačiau jei centrinė perkančioji organizacija neketina tuo pačiu pirkimu pirkti šaunamųjų ginklų, o numato juos įsigyti vėliau, tuomet šių pirkimų vertės neturi būti sumuojamos ir centrinė perkančioji organizacija gali pirkti šaunamuosius ginklus supaprastinto pirkimo būdu.

 

II. PREKAR PASLAUGŲ PIRKIMO VERČIŲ SKAIČIAVIMAS

 

9. Jeigu prekių ar paslaugų pirkimas per einamuosius finansinius metus arba per 12 mėnesių nuo pirkimo pradžios atliekamas vieną kartą ir sudaromos pirkimo sutarties nenumatoma atnaujinti, šio pirkimo vertė yra numatomos sudaryti pirkimo sutarties vertė.

10. Jeigu prekių ar paslaugų pirkimai dėl savo pobūdžio atliekami nuolat (perkančioji organizacija, nustatydama, ar  pirkimas dėl  savo pobūdžio  yra  atliekamas nuolat,  atsižvelgia  į  savo vykdomos veiklos pobūdį, į tai, ar pirkimas atitinka perkančiosios organizacijos įprastos veiklos poreikius, į konkretaus pirkimo objekto ypatybes; paprastai nuolatinis pirkimas anksto gali būti numatytas) arba jei sudarytas prekių ar paslaugų pirkimo sutartis numatyta per tam tikrą laikotar atnaujinti, pirkimo vertė skaičiuojama vienu iš šių būdų atsižvelgiant į:

10.1. visą faktinę to paties tipo viena po kitos einančių sutarčių, sudarytų per pastaruosius 12 mėnesių arba ankstesnius finansinius metus, vertę, pakoreguotą (jeigu įmanoma) atsižvelgiant į kiekio ar vertės pokyčius, kurie galėtų įvykti per 12 mėnesių nuo pirminės pirkimo sutarties sudarymo;

10.2. visą numatytą viena po kitos einančių sutarčių, sudarytų per 12 mėnesių nuo prekių tiekimo ar paslaugų teikimo pradžios arba per finansinius metus, jeigu jie yra ilgesni kaip 12 mėnesių, vertę.

11. To paties tipo prekių pirkimo sutartimis yra sutartys, kurios sudarytos dėl tos pačios rūšies prekių. Tos pios rūšies prekėmis laikomos prekės, kurios priklauso tai piai prekių grupei pagal Bendrojo viešųjų pirkimų žodyno, patvirtinto 2007 m. lapkričio 28 d. Komisijos Reglamentu (EB) Nr. 213/2008 iš dalies keičiančiu Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 2195/2002 dėl bendro viešųjų pirkimų žodyno (CVP) ir Europos Parlamento ir Tarybos direktyvas 2004/17/EB ir 2004/18/EB dėl viešųjų pirkimų tvarkos, kad CPV būtų atnaujintas (tekstas svarbus EEE) (OL 2008 L 74, 9. 1) (toliau BVPŽ), skaitmeninio kodo pirmus tris skaitmenis. Jeigu prekės priklauso tai pačiai grupei, tačiau nėra gaminamos identiškam ar panašiam naudojimui, šių prekių pirkimo vertės gali būti skaičiuojamos atskirai.  Pavyzdžiui, identiškam  ar panašiam  naudojimui  gaminamas prekes  savo įprastiniame prekių asortimente paprastai turės tas pats atitinkamoje srityje veikiantis tipinis tiekėjas.

12. To paties tipo paslaugų pirkimo sutartimis yra sutartys, kurios sudarytos dėl tos pios kategorijos paslaugų, ir (ar) sutartys, kurių sudarymu yra arba gali ti suinteresuotas tas pats tiekėjas. Perkamų paslaugų kategorijos nurodytos Įstatymo 1 ir 2 priedėlyje.

13. Teikti reikalingas paslaugas yra arba gali būti suinteresuotas tas pats tiekėjas, jeigu, atsvelgiant į paslaugų ypatybes ir vadovaujantis protingumo kriterijais, galima manyti, kad suta dėl šių paslaugų sudarymu gali būti suinteresuotas tas pats tiekėjas (pavyzdžiui, sutartys dėl orlaivių remonto ir priežiūros paslaugų laikytinos to paties tipo, tačiau sutartys dėl orlaivių ir šaunamųjų ginklų remonto nėra to paties tipo).

14. Jeigu perkančioji organizacija nėra įsitikinusi, kad sudaromos sutartys yra ne to paties tipo, ji šias sutartis turi priskirti tam pačiam tipui.

15. Jeigu numatomoje sudaryti pirkimo sutartyje nustatoma pirkimo sutarties pratęsimo ar (ir) pirkimo apimties padidėjimo galimybė, pirkimo vertė skaičiuojama pagal didžiausius pirkimo sutartyje numaty įsigyti prekių arba paslaugų kiekius, įskaitant tuos kiekius, kurie bus nupirkti pratęsus pirkimo sutartį ar (ir) padidėjus pirkimo apimčiai.

16. Jeigu numatoma, kad Įstatymo 19 straipsnio 7 dalies 2 punkte nustatytu atveju neskelbiamų derybų būdu bus vykdomas papildomas paslaugų pirkimas, pirkimo vertė skaičiuojama pagal didžiausius pirkimo sutartyje numaty įsigyti paslaugų kiekius, įskaitant ir numatomų papildomų pirkimų vertes. Š papildomų pirkimo suta vertė įtraukiama tik į tų metų, kuriais sudaroma pirmoji sutartis, pirkimo vertę.

17. Prekių nuomos, lizingo (finansinės nuomos), pirkimo simokėtinai, numatant prekes įsigyti ar to nenumatant, pirkimo vertė skaičiuojama atsižvelgiant į:

17.1. terminuotos pirkimo sutarties atveju, jeigu sutarties terminas ne ilgesnis kaip 
12 mėnesių ar lygus 12 mėnesių, – visą pirkimo sutarties laikotarpiui numatomą vertę arba, jeigu sutarties terminas ilgesnis kaip 12 mėnesių, – visą pirkimo sutarties laikotarpiui numatomą vertę, įskaitant numatomą likutinę vertę
(vertę, kuria išperkamos prekės);

17.2. neterminuotos pirkimo sutarties atveju arba jeigu sutarties termino nustatyti neįmanoma – pirkimo sutarties mėnesio vertę, padaugintą iš 48.

18. Apskaičiuodama paslaugų pirkimo vertę, perkančioji organizacija į šią vertę įtraukia:

18.1. su projektavimu susijusių paslaugų pirkimo atveju – atlygį už paslaugas, komisinius, palūkanas ir kitas atlygio formas;

18.2. pirkdama draudimo paslaugas mokėtiną draudimo įmoką ir kitas atlygio draudikui formas.

19. Jeigu  numatomoje sudaryti paslaugų pirkimo sutartyje nebus nurodoma visa pirkimo sutarties kaina, pirkimo verte laikoma:

19.1. terminuotų sutaių, kurių trukmė ne ilgesnė kaip 48 mėnesiai arba lygi 48 mėnesiams, atveju – visa pirkimo sutarties vertė per visa sutarties galiojimo laikotarpį;

19.2. neterminuotų sutarčių  atveju, arba sutarčių, kurių trukmė ilgesnė kaip 48 mėnesiai, atveju, numatomos sudaryti pirkimo sutarties mėnesio vertė padauginama iš 48.

20. Kai per finansinius metus arba per 12 mėnes nuo pirkimo pradžios perkamos panašios prekės, paslaugos  yra suskirstytos  į  atskiras dalis, kurių kiekvienai numatoma sudaryti  atskirą pirkimo sutartį, pirkimo vertė yra dalių numatomų verčių, apskaičiuotų vadovaujantis šia metodika, suma. Taip apskaičiuota pirkimo vertė galioja visoms pirkimo dalims.

21. Jeigu pirkimo sutartis sudaroma dėl kelių rūšių prekių, kelių kategorijų paslaugų, šių pirkimo sutarčių vertė yra visų prekių, paslaugų, dėl kurių sudaroma ši sutartis, verčių suma. Skaičiuojant kitų pirkimų vertes, ši sutartis laikoma sudaryta dėl tos rūšies prekių ar tos kategorijos paslaugų, kurių vertė yra didžiausia.part_542c4c878b464f559289196846b22cfa

22. Jeigu perkamos prekės ir paslaugos, numatomo pirkimo vertė yra prekių ir paslaugų verč suma nepriklausomai nuo to, kokią pirkimo da jos sudaro.

 

III. NUMATOMO DARBŲ PIRKIMO VEIŲ SKAIČIAVIMO YPATUMAI

 

23. Darbų pirkimo vertė yra visų dėl to paties objekto sudaromų darbų pirkimo sutaių, nesvarbu per kokį laikotarpį jos bus sudaromos (pavyzdžiui, darbai vykdomi etapais), verčių suma.

24. Objektu yra statinys su inžineriniais tinklais, dėl kurio statybos, remonto, rekonstrukcijos ar nugriovimo yra parengtas ir patvirtintas projektas. Jeigu projektas nėra parengtas dėl to, kad planuojama kartu su dar pirkimu įsigyti ir projektavimo paslaugas, objektu laikomas statinys su inžineriniais tinklais, kuriam perkamos projektavimo paslaugos ir atliekami darbai. Draudžiama projektavimą skaidyti į atskirus projektus, jeigu tuo dirbtinai siekiama sumažinti pirkimų vertes ir tuo išvengti atitinka Įstatymo reikalavimų taikymo darbų pirkimui. Jeigu dėl to paties statinio su inžineriniais tinklais rengiami keli projektai, kurių įgyvendinimo laikas panašus, skaičiuojant darbų pirkimo vertę reikia sudėti šių kelių projektų įgyvendinimui numatomų sudaryti darbų pirkimo suta vertes. Jeigu projekto pagal įstatymus rengti nereikia, objektu yra statinys su inžinieriniais tinklais, kurio statybai, remontui, rekonstrukcijai ar nugriovimui numatytas finansavimas (įvertinamas ir keliems metams numatytas finansavimas).

25. Darbų pirkimo sutarties atveju perkančioji organizacija į pirkimo vertę įskaičiuoja numatomą darbų atlikimo, jų projektavimo (tuo atveju, kai kartu perkamas darbų atlikimas ir projektavimas) ir numatomą darbams atlikti reikalingų prekių, kurias perkančioji organizacija patieks rangovui, vertę.

26. Jeigu numatoma, kad Įstatymo 19 straipsnio 7 dalies 2 punkte nustatytu atveju neskelbiamų derybų būdu vykdomas papildomas darbų pirkimas, pirkimo vertė skaičiuojama pagal didžiausius pirkimo sutartyje numaty įsigyti darbų kiekius, įskaitant ir numatomų papildomų pirkimų vertes.

27. Prekių ar paslaugų, kurios yra nebūtinos konkrečiai darbų pirkimo sutaiai atlikti, vertės negalima pridėti prie dar pirkimo sutarties vertės, jei taip būtų išvengta atitinkamos vertės prekių ar paslaugų pirkimui taikomų Įstatymo reikalavimų.

28. Kai perkami darbai yra suskirstyti į atskiras dalis, kurių kiekvienai numatoma sudaryti atski pirkimo sutartį, pirkimo vertė yra pirkimų numatomų verč suma. Taip apskaičiuota pirkimo vertė galioja visoms pirkimo dalims.

29. Skirtingose vietose, tuo pat metu ir pagal savarankiškus projektus vykdomi darbai gali būti savarankiškais objektais, pavyzdžiui, statant pastatus skirtingose vietose, jeigu jie gali savarankiškai atlikti ekonomiar techninę funkciją. Tokiu atveju kiekvieno savarankiško projekto vertė ir yra pirkimo vertė.

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

30. Siekdama nustatyti pirkimo vertę perkančioji organizacija turi:

30.1. parengti perka prekių ar paslaugų technines specifikacijas ir nustatyti kiekius ar apimtis, numatyti perkamų darapimtis;

30.2. numatyti  numatomos  (numatomų)  sudaryti  sutarties  (sutarčių)  sąlygas  (sutarties terminas, kainodara, pratęsimo galimy ir t.t.);

30.3. remdamasi skaičiuojamosiomis kainomis, panašių pirkimų praktika, rinkos ir kitais tyrimais nustatyti numatomos (numatomų) sudaryti pirkimo sutarties (sutaių) preliminarią vertę;

30.4.  vadovaudamasi šios metodikos nuostatomis nustatyti kitų, į pirkimo vertės skaičiavimą įtrauktinų sutarčių vertę;

30.5. vadovaudamasi šios metodikos nuostatomis apskaičiuoti pirkimo vertę.

31. Perkančioji organizacija tinkamam prekių, paslaugų ar darbų pirkimų verč nustatymui tu kaupti informaciją apie įvykdytus ir vykdomus pirkimus, jų metu sudarytas pirkimo sutartis, pirkimo suta sudarymo ir įvykdymo terminus, faktines vertes, prekių ir paslaugų rinkos sąlygas ir pan.

32. Perkančioji organizacija turė įdiegti pirkimų apskaitos ir planavimo priemones, kurios leistų numatyti būsimus prekių, paslaugų ir darbų pirkimus ir galimas jų vertes.