LIETUVOS RESPUBLIKOS Ekonomikos ir inovacijų MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

Dėl skatinamosios finansinės priemonės „MILIJARDAS Verslui“ schemos patvirtinimo

 

2024 m. balandžio 26 d. Nr. 4-233

Vilnius

 

 

Įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. liepos 11 d. nutarimo Nr. 887 „Dėl uždarosios akcinės bendrovės „Investicijų ir verslo garantijos“ veiklos“ 1.1.3 ir 2.2 papunkčius,

t v i r t i n u  Skatinamosios finansinės priemonės „Milijardas verslui“ schemą (pridedama).

 

 

 

Ekonomikos ir inovacijų ministrė                                                                   Aušrinė Armonaitė

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos ekonomikos ir

inovacijų ministro

2024 m. balandžio 26 d. įsakymu

Nr. 4-233

 

 

skatinamosios finansinės priemonės „MILIJARDAS Verslui“ SCHEMA

 

 

Eil.

Nr.

Pagrindiniai

elementai

Paaiškinimas

1.

 

Teisinis pagrindas

 

1.1. 2020 m. gruodžio 30 d. Fondų fondo „Inovacijų skatinimo fondas“ steigimo ir finansavimo sutartis Nr. 8-360, sudaryta tarp Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir uždarosios akcinės bendrovės „Investicijų ir verslo garantijos“ (toliau – Paskolos davėjas arba INVEGA) (toliau – Sutartis);

1.2. 2022–2030 metų ekonomikos transformacijos ir konkurencingumo plėtros programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. kovo 16 d. nutarimu Nr. 247 Dėl 2022–2030 metų ekonomikos transformacijos ir konkurencingumo plėtros programos patvirtinimo“ (toliau – 2022–2030 metų ekonomikos transformacijos ir konkurencingumo plėtros programa);

1.3. 2022–2030 metų ekonomikos transformacijos ir konkurencingumo plėtros programos pažangos priemonės
Nr. 05-001-01-04-02 „Skatinti įmones pereiti link neutralios klimatui ekonomikos“ aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro 2022 m. liepos 11 d. įsakymu Nr. 4-861 „Dėl 2022–2030 metų ekonomikos transformacijos ir konkurencingumo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 05-001-01-04-02 „Skatinti įmones pereiti link neutralios klimatui ekonomikos“ aprašo patvirtinimo“ (toliau – Pažangos priemonės Nr. 05-001-01-04-02 aprašas);

1.4. 2023 m. spalio 27 d. Tarybos generalinio sekretoriato patvirtintas priedas Nr. 14637/23 prie Tarybos įgyvendinimo sprendimo, kuriuo iš dalies keičiamas 2021 m. liepos 20 d. Įgyvendinimo sprendimas dėl Lietuvos ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano įvertinimo patvirtinimo.

2.

 

Skatinamajai finansinei priemonei „Milijardas verslui (toliau – Priemonė) skiriama finansavimo suma

850 000 000 (aštuoni šimtai penkiasdešimt milijonų) eurų Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės paskolos lėšų (įskaitant valdymo mokestį INVEGAI).

 

3.

Priemonės „Milijardas verslui“ schemos (toliau – Schema) galiojimo trukmė

3.1. Iš Priemonės lėšų teikiamų paskolų sutartys pasirašomos iki 2026 m. birželio 30 dienos.

3.2. Finansavimas pagal Priemonę gali būti suteikiamas subordinuotos paskolos, sindikuotos paskolos arba tiesiogiai INVEGOS teikiamos paskolos forma (toliau kartu ar bet kuri iš jų – Paskola).

4.

Paskolos davėjas

Priemonę įgyvendina ir Paskolas teikia INVEGA, veikdama kaip Inovacijų skatinimo fondo valdytoja, paskirta vadovaujantis Sutartimi.

5.

Sąvokos

Schemoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos įmonių grupių konsoliduotosios atskaitomybės įstatyme, Lietuvos Respublikos įmonių atskaitomybės įstatyme, Lietuvos Respublikos nacionalinės plėtros įstaigos įstatyme, Lietuvos Respublikos finansų įstaigų įstatyme.

6.

Remiama veikla

Paskola teikiama Paskolos gavėjui, kuris kreipsis dėl finansavimo skyrimo projektui, kuriuo siekiama investuoti į aplinkai palankias technologijas, žiediškumo didinimą, dekarbonizaciją, energijos vartojimo efektyvumą, mažai atliekų sukeliančių, pažangių, novatoriškų, skaitmeninių technologijų diegimą, aukštos pridėtinės vertės produktų gamybos pajėgumų (įskaitant biotechnologijas) plėtrą bei gynybos ir saugumo pramonę (toliau – Projektas).

7.

 

Paskolos gavėjai ir jiems keliami reikalavimai

 

 

 

7.1. Paskolos teikiamos labai mažoms, mažoms ir vidutinėms įmonėms, didelėms įmonėms jų Projektams finansuoti.

7.2. Paskolos gavėjas turi atitikti šiuos reikalavimus:

7.2.1. Paskolos gavėjas veikia Lietuvos Respublikoje. Paskolos gavėjas laikomas veikiančiu Lietuvos Respublikoje tuo atveju, jei jis kuria darbo vietas Lietuvos Respublikoje ir (arba) nuo savo vykdomos veiklos moka mokesčius arba Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos įmokas į Lietuvos Respublikos biudžetą. 

7.2.2. Paskolos gavėjas atitinka minimalius patikimo mokesčių mokėtojo kriterijus, nustatytus Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 401 straipsnyje.

7.2.3. Paskolos gavėjui nėra iškelta bankroto ir (ar) restruktūrizavimo byla pagal Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymą, jis nėra likviduojamas.

7.2.4. Paskolos gavėjas yra pateikęs valstybės įmonei Registrų centrui (kai tai yra privaloma pagal teisės aktus, reguliuojančius finansinės atskaitomybės teikimą) finansinių ataskaitų už paskutinius dvejus finansinius metus arba, jei Paskolos gavėjas veikia trumpiau nei dvejus metus, už trumpesnį terminą, rinkinį, kuriame būtų nuodugniai išdėstyta nuosavo kapitalo sudėtis.

7.2.5. Paskolos gavėjas nėra valstybės ir (ar) savivaldybės įmonė arba įmonė, kurioje 25 procentus ir daugiau įmonės akcijų, pajų ar kitokių dalyvavimą įmonės kapitale žyminčių kapitalo dalių arba 25 procentus ir daugiau įmonės dalyvių balsų tiesiogiai ar netiesiogiai (pagal balsavimo sutartį, balsavimo teisės perleidimo sutartį, įgaliojimą ir pan.) atskirai arba kartu turi valstybė ir (ar) savivaldybė. 

7.2.6. Paskolos gavėjas nėra gavęs valstybės pagalbos, kuri Paskolos davėjo sprendimu buvo pripažinta nepagrįstai išmokėta ir (arba), kaip nurodyta Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 55 straipsnio 2 dalyje, Europos Komisijos buvo pripažinta nesuderinama su Europos Sąjungos vidaus rinka (toliau – nesuderinama pagalba)  ir (arba) pagalbos teikėjo, kaip jis apibrėžtas Konkurencijos įstatyme, sprendimu pripažinta neteisėta pagalba (toliau – neteisėta pagalba), arba yra grąžinęs visą jos sumą, įskaitant palūkanas, kaip nustatyta 2015 m. liepos 13 d. Tarybos reglamente (ES) 2015/1589, nustatančiame išsamias Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio taikymo taisykles. 

7.2.7. Paskolos gavėjui, jo vadovui, atstovui, Paskolos gavėjo nuosavybės ir valdymo struktūrai priklausantiems asmenims, naudos gavėjui, kaip jis apibrėžtas Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje, arba fiziniams ir juridiniams asmenims, kurių naudai bus naudojama Paskola, sandorio ir (arba) mokėjimo bei tiekimo grandinėje dalyvaujantiems subjektams nėra taikomos tarptautinės sankcijos ir (ar) ribojamosios priemonės, kaip šios sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatyme, taip pat sankcijos, kurias nustato, taiko ar administruoja Jungtinių Amerikos Valstijų Vyriausybė (įskaitant Jungtinių Amerikos Valstijų Iždo departamento Užsienio lėšų kontrolės biurą (angl. The Office of Foreign Assets Control of the U.S. Department of the Treasury), Jungtinė Didžiosios Britanijos ir Šiaurės Airijos Karalystė.  

7.2.8. Per paskutinius 5 metus galutiniu teismo sprendimu arba galutiniu administraciniu sprendimu Paskolos gavėjas, jo vadovas, administracijos, valdymo ir (ar) priežiūros organų narys arba asmuo, turintis Paskolos gavėjo atstovavimo, sprendimų priėmimo ar kontrolės įgaliojimus, nėra pripažintas kaltu ir neturi neišnykusio ar nepanaikinto teistumo dėl padaryto sunkaus profesinio nusižengimo, sukčiavimo, korupcijos, nusikalstamo susivienijimo, pinigų plovimo arba teroristų finansavimo, teroristinių nusikaltimų arba su teroristine veikla susijusių nusikaltimų, vaikų darbo ar kitų su prekyba žmonėmis susijusių nusikalstamų veikų, taip pat dėl netinkamai vykdytų įsipareigojimų, kurie susiję su jam skirta Europos Sąjungos (toliau – ES) finansine parama ir kurie dėl to buvo nutraukti anksčiau laiko ar Paskolos gavėjo buvo pareikalauta dėl to atlyginti nuostolius, ar buvo pritaikytos kitos sankcijos, taip pat dėl padaryto pažeidimo, kaip ši sąvoka apibrėžta 1995 m. gruodžio 18 d. Tarybos reglamento (EB, Euratomas) Nr. 2988/95 dėl Europos Bendrijų finansinių interesų apsaugos 1 straipsnio 2 dalyje, įsteigto kitoje jurisdikcijoje juridinio asmens, ketinant išvengti mokestinių, socialinių arba bet kokių kitų teisinių pareigų pagal jo registruotos buveinės, centrinės administracijos ar pagrindinės verslo vietos jurisdikciją arba nustatyta, kad Paskolos gavėjas buvo įsteigtas turint šiame Schemos papunktyje nurodytą ketinimą.

7.2.9. Per paskutinius 5 metus galutiniu teismo sprendimu arba galutiniu administraciniu sprendimu Paskolos gavėjas nėra pripažintas kaltu ir neturi neišnykusio ar nepanaikinto teistumo dėl pareigų, susijusių su mokesčių ar socialinio draudimo įmokų mokėjimu, neatlikimo.

7.2.10. Paskolos gavėjas nepalaiko verslo santykių su juridiniais asmenimis, registruotais teritorijose, kurios pagal savo jurisdikciją nebendradarbiauja su ES tarptautiniu mastu suderintų mokesčių taikymo srityje, taip pat nevykdo arba neketina vykdyti sandorių su tikslinėse teritorijose registruotais juridiniais asmenimis (tikslinių teritorijų sąrašas patvirtintas Lietuvos Respublikos finansų ministro 2001 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. 344 „Dėl Tikslinių teritorijų sąrašo patvirtinimo“).

7.2.11. Paskolos gavėjo ir (ar) Paskolos negrąžinimo rizika yra priimtino rizikingumo lygio, įskaitant riziką, susijusią su Paskolos gavėjo, jo vadovo, savininko, naudos gavėjo reputacija, o Projektas Paskolos davėjo yra pripažintas ekonomiškai pagrįstu ir finansiškai gyvybingu. Rizikingumo lygio bei Projekto ekonominio pagrįstumo ir finansinio gyvybingumo vertinimas atliekamas Paskolos davėjo  vidaus procedūrų tvarka.

7.2.12. Paskolos gavėjas ir įmonių grupė (jei Paskolos gavėjas priklauso įmonių grupei) nėra patiriantys sunkumų, kaip tai apibrėžta 2014 m. birželio 17 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 651/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties 107 ir 108 straipsnius, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. birželio 23 d. Komisijos reglamentu (ES) 2023/1315, 2 straipsnio 18 punkte.  

7.2.13. Paskolos gavėjo nuosavybės rodiklis (nuosavo kapitalo ir viso turto santykis) po Paskolos suteikimo nėra mažesnis kaip 0,1 arba 0,15, į nuosavą kapitalą įtraukus akcininkų, susijusių ir (ar) kitų trečiųjų asmenų Paskolos gavėjui suteiktas paskolas, subordinuotas INVEGOS paskolos (-ų) atžvilgiu (toliau – trečiųjų asmenų subordinuotos paskolos) (be trečiųjų asmenų subordinuotų paskolų nuosavas kapitalas turi būti teigiamas), skaičiuojant pagal paskutinių finansinių metų metinių finansinių ataskaitų rinkinį ar paskutinį tarpinių finansinių ataskaitų rinkinį, kaip tai apibrėžta Įmonių atskaitomybės įstatymo 3 straipsnyje. Jeigu pagal paskutinių finansinių metų metinių finansinių ataskaitų rinkinį nuosavybės rodiklis po Paskolos suteikimo yra mažesnis kaip 0,1 arba 0,15, įtraukus trečiųjų asmenų subordinuotas paskolas, o pagal paskutinį tarpinių finansinių ataskaitų rinkinį yra didesnis kaip 0,1 arba 0,15, įtraukus trečiųjų asmenų subordinuotas paskolas, Paskolos gavėjas privalo pateikti INVEGAI nuosavybės struktūros pokyčius pagrindžiančius dokumentus (sukauptų nuostolių padengimo, kapitalo padidinimo apmokėjimo, turto vertinimo ir (arba) kitus nuosavybės struktūros pokyčius įrodančius dokumentus).

7.2.14. Paskolos gavėjas pateikia įrodymus, kad prašomai suteikti Paskolai neturi galimybės gauti finansavimo rinkoje iš Lietuvos Respublikoje veikiančių finansų įstaigų (taikoma tuo atveju, kai prašoma suteikti tiesioginę INVEGOS paskolą ir Paskolos gavėjas vykdo veiklą ne gynybos ar saugumo sektoriuje).

7.2.15. Paskolos gavėjas neturi arba yra nutraukęs prekybinius įsipareigojimus su Rusijos Federacijos, Baltarusijos Respublikos, Rusijos Federacijos aneksuoto Krymo, Moldovos Respublikos Vyriausybės nekontroliuojamos Padniestrės teritorijos bei Sakartvelo Vyriausybės nekontroliuojamos Abchazijos ir Pietų Osetijos teritorijos fiziniais ir (ar) juridiniais asmenimis ne vėliau kaip iki 2022 m. rugpjūčio 31 d.

7.2.16. Paskolos gavėjas nėra kontroliuojamas, kaip nustatyta Konkurencijos įstatyme, trečiųjų šalių (ne ES valstybių narių) subjektų, o jo valdymo organas (-ai) yra veikiantis (-ys) ES (taikoma strateginių investicijų, kurios suprantamos kaip investicijos į gynybos technologijas ir produktus, nurodytus Europos gynybos fondo metinėje darbo programoje, į kosmoso atominius laikrodžius, strateginius paleidimo įrenginius, kosmoso produktus, taip pat investicijos, skirtos kibernetinio saugumo priemonėms ir sprendimams plėtoti ir diegti, įskaitant atvejus, kai šios priemonės ir sprendimai yra skaitmeninių tinklų ir duomenų infrastruktūros diegimo ar atnaujinimo dalis (toliau – Strateginė investicija), Projektams, kurių vertė yra didesnė nei 10 000 000 (dešimt milijonų) eurų, išskyrus išimtį, nustatytą Schemos 7.2.19 papunktyje). Trečiųjų šalių subjektų kontrolė suprantama kaip galimybė daryti tiesioginę ar netiesioginę lemiamą įtaką per vieną ar daugiau kitų įmonių ir (ar) Paskolos gavėjo akcininkų ar dalyvių, t. y. teisė skirti (atšaukti) Paskolos gavėjo valdymo organų narius, įpareigoti valdymo organus priimti Paskolos gavėjui svarbius sprendimus arba turima veto teisė dėl Paskolos gavėjo priimamų sprendimų ir (ar) kiti veiksmai, galintys iš esmės pakeisti Paskolos gavėjo valdymą ir veiklą, realizuojama neturint Paskolos gavėjo akcininkų ar narių balsų daugumos ir be susitarimų su kitais įmonės akcininkais ar dalyviais.

7.2.17. Projekte dalyvauja tiekėjai ir (ar) rangovai, kurie nėra kontroliuojami trečiųjų šalių (ne ES valstybių narių) subjektų, o jų valdymo organai yra veikiantys ES (taikoma Strateginių investicijų į gynybos ir saugumo pramonę Projektams, kurių vertė yra didesnė nei 10 000 000 (dešimt milijonų) eurų, išskyrus išimtį, nustatytą Schemos 7.2.19 papunktyje). Trečiųjų šalių subjektų kontrolė suprantama taip, kaip aprašyta Schemos 7.2.16 papunktyje.

7.2.18. Paskolos gavėjas ir Projekte dalyvaujantys tiekėjai ir (ar) rangovai (ypač telekomunikacijų įrangos pardavėjai ir gamintojai bei kiti trečiųjų valstybių tiekėjai, pvz., debesijos infrastruktūros teikėjai, valdomų paslaugų teikėjai, sistemų integratoriai, saugumo ir techninės priežiūros rangovai ir perdavimo įrangos gamintojai) turi atitikti 2023 m. birželio 15 d. Europos Komisijos komunikate 5G „Kibernetinio saugumo priemonių rinkinio įgyvendinimas“ nustatytas nuostatas dėl saugumo reikalavimų, apribojimų tiekėjams, kurie laikomi keliančiais didelę riziką, ir priklausomybės nuo vienintelio tiekėjo (taikoma Strateginių investicijų, kurios yra orientuotos į 5G ryšio sritį, Projektams, kurių vertė yra didesnė nei 10 000 000 (dešimt milijonų) eurų, išskyrus išimtį, nustatytą Schemos 7.2.19 papunktyje).

7.2.19. Schemos 7.2.16–7.2.18 papunkčiuose nustatyti reikalavimai netaikomi Strateginių investicijų Projektams, kai Paskolos gavėjas gali įrodyti, kad jis yra juridinis asmuo, kuriam valstybė narė, kurioje jis yra įsisteigęs, patvirtino garantiją pagal 2021 m. balandžio 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/697, kuriuo įsteigiamas Europos gynybos fondas ir panaikinamas Reglamentas (ES) 2018/1092, nustatytus atitinkamus reikalavimus arba patvirtino Europos Komisijos atleidimą nuo prievolės, suteiktą pagal 2021 m. balandžio 28 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/696, kuriuo sudaroma Sąjungos kosmoso programa, įsteigiama Europos Sąjungos kosmoso programos agentūra ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 912/2010, (ES) Nr. 1285/2013 bei (ES) Nr. 377/2014 ir Sprendimas Nr. 541/2014/ES, nustatytus atitinkamus reikalavimus.

7.2.20. Tuo atveju, kai teikiama sindikuota paskola, Paskolos gavėjas neturi finansinių įsipareigojimų finansų įstaigai ir (ar) tarptautinei finansų institucijai (toliau – TFI), kuri bus kreditorė pagal sindikuotos paskolos sutartį.

7.3. Paskolos gavėjo atitiktis reikalavimams, nurodytiems Schemos 7.2.1–7.2.20 papunkčiuose, vertinama pagal viešai prieinamų registrų duomenis, valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų pateiktus duomenis, viešai skelbiamą informaciją (pvz., Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos) ir Paskolos gavėjo pateiktą informaciją. Jeigu Paskolos gavėjo pateikta informacija neatitinka viešai prieinamų registrų ar valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų pateiktų duomenų, vadovaujamasi viešai prieinamų registrų, valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų pateiktais duomenimis. Tais atvejais, kai Paskolos gavėjas nėra įsteigtas Lietuvos Respublikoje, Paskolos gavėjo prašoma pateikti valstybės, kurioje jis yra įsteigtas, atitinkamus dokumentus.

8.

Netinkamos finansuoti išlaidos  

 

 

8.1. Paskolos lėšos negali būti naudojamos:

8.1.1. Paskolos gavėjo išlaidoms, kurios nėra skirtos Projektui įgyvendinti;

8.1.2. paskoloms suteikti (išskyrus paskolas, Paskolos gavėjo suteikiamas jo įmonių grupei priklausančiai įmonei, kuri įgyvendina Projektą, kaip tai nurodyta Paskolos sutartyje, ir atitinka visus Schemos 7.2 papunktyje nurodytus reikalavimus (išskyrus Schemos 7.2.11, 7.2.13, 7.2.14 papunkčių reikalavimus) bei įsipareigoja užtikrinti, kad įgyvendinant Projektą nebus patiriamos netinkamos finansuoti išlaidos, nurodytos Schemos 8.1 papunktyje), dividendams, tantjemoms išsimokėti, Paskolos gavėjo dalyvių ir (ar) fizinių bei juridinių asmenų paskoloms grąžinti ar suteikti, Paskolos gavėjų įstatiniam kapitalui mažinti, savoms akcijoms supirkti ar kitokiems mokėjimams iš kapitalo Paskolos gavėjo dalyviams ir (ar) fiziniams bei juridiniams asmenims atlikti;

8.1.3. Paskolos gavėjo turimiems finansiniams įsipareigojimams finansų įstaigoms vykdyti ir (ar) Paskolos gavėjo turimiems finansiniams įsipareigojimams perfinansuoti, išskyrus atvejį, kai Paskolos lėšomis bus padengiamas su Projekto įgyvendinimu susijęs tarpinis finansavimas (angl. bridge financing), suprantamas kaip trumpalaikis finansavimo būdas, kurį įmonės naudoja siekdamos padengti išlaidas ir (ar) finansuoti projektą, kol tikimasi gauti pajamų arba finansavimo;

8.1.4. kai perfinansuojamos anksčiau nei prieš 12 mėnesių iki paraiškos Paskolai gavimo dienos Paskolos gavėjo lėšomis apmokėtos išlaidos, skirtos Projektui įgyvendinti;

8.1.5. išlaidoms, kurios buvo finansuotos (apmokėtos) ar finansuojamos iš ES fondų, kitų ES finansinės paramos priemonių ir (ar) kitos tarptautinės paramos ar nacionalinių lėšų, jei, visas lėšas kartu sudėjus su  Paskolos lėšomis, išlaidos būtų finansuotos daugiau nei 100 procentų tinkamų Projekto išlaidų vertės;

8.1.6. paraiškos Paskolai ir verslo plano parengimo išlaidoms padengti;

8.1.7. atsiskaityti su Rusijos Federacijos, Baltarusijos Respublikos, Rusijos Federacijos aneksuotame Kryme, Moldovos Respublikos Vyriausybės nekontroliuojamoje Padniestrės teritorijoje bei Sakartvelo Vyriausybės nekontroliuojamose Abchazijos ir Pietų Osetijos teritorijose registruotais fiziniais ir (ar) juridiniais asmenims;

8.1.8. nekilnojamajam turtui pirkti ir (ar) statyti, siekiant jį parduoti ar kitu būdu perleisti kitiems asmenims, įskaitant turto nuomą ir panaudą, o ne naudoti savo veikloje, taip pat investicijoms į gyvenamosios paskirties nekilnojamąjį turtą. Nekilnojamojo turto naudojimu savo veikloje laikoma tai, kad ne mažiau kaip 60 procentų įsigyjamo turto ketinama panaudoti Paskolos gavėjo ir su juo susijusių įmonių ekonominei veiklai vykdyti;

8.1.9. šioms veikloms finansuoti: distiliuotų alkoholinių gėrimų didmeninės prekybos, ginklų ir šaudmenų specializuotos mažmeninės prekybos (veiklos kodas pagal Valstybės duomenų agentūros generalinio direktoriaus įsakymu tvirtinamo Ekonominės veiklos rūšių klasifikatoriaus (EVRK 2 red.) (toliau – EVRK 2 red.)  47.78.30 poklasį), tabako gaminių gamybos ir (ar) jų didmeninės prekybos (visi veiklos kodai pagal EVRK 2 red. 12 skyrių ir 46.35 klasę), azartinių žaidimų ir lažybų organizavimo (visi veiklos kodai pagal EVRK 2 red. 92 skyrių);

8.1.10. pridėtinės vertės mokesčiui (toliau – PVM) apmokėti.

9.

 

Paskolų teikimo sąlygos

 

9.1. Paskola suteikiama Paskolos gavėjo Projektui finansuoti, sudarant Paskolos sutartį tarp Paskolos davėjo ir Paskolos gavėjo (toliau – Paskolos sutartis).

9.2. Paskolos davėjas gali suteikti subordinuotą, sindikuotą arba tiesioginę Paskolos davėjo investicinę paskolą. Paskolos gavėjo investicijoms skirta paskola – tai tokia Paskola, kai Paskolos dalis, skirta investicijoms finansuoti, sudaro ne mažiau kaip 51 procentą visos Paskolos sumos, o likusi Paskolos dalis gali būti skirta apyvartinio kapitalo trūkumui papildyti. Prioritetas teikiamas bendram Projekto finansavimui su kitomis finansų įstaigomis ir (ar) TFI.

9.3. Paskolos sutarties terminas negali būti ilgesnis kaip 180 mėnesių. Esant objektyvių priežasčių, jis gali būti pratęstas, bet ne ilgiau kaip iki 240 mėnesių.

9.4. Paskolos gavėjas Paskolą ar jos dalį gali grąžinti anksčiau negu Paskolos sutartyje nurodytas Paskolos grąžinimo terminas be jokių papildomų mokesčių.

9.5. Taikomos palūkanų normos:

9.5.1. sindikuotai paskolai taikoma palūkanų norma ir visos kitos paskolos teikimo sąlygos atitinka finansų įstaigos ir (ar) tarptautinės finansų institucijos TFI Projekto finansavimui suteikiamos paskolos taikomą palūkanų normą ir paskolos sąlygas, kurios negali prieštarauti šios Schemos nuostatoms;

9.5.2. tiesioginei INVEGOS ir subordinuotai paskolai taikoma rinkos sąlygas atitinkanti kintamoji metinė palūkanų norma, kurią sudaro:

9.5.2.1. palūkanų marža, kuri priklauso nuo Paskolos gavėjo kredito rizikos reitingo, Paskolos užtikrinimo priemonių dydžio ir likvidumo, Paskolos grąžinimo termino bei Paskolos grąžinimo grafiko, ir

9.5.2.2. kintama palūkanų normos dalis – 6 mėnesių EURIBOR (kai EURIBOR neigiamas, jis prilyginamas nuliui).

9.6. INVEGOS tiesioginei paskolai taikoma kintamoji metinė palūkanų norma Paskolos suteikimo metu negali būti mažesnė kaip orientacinė palūkanų norma, apskaičiuota vadovaujantis 2008 m. sausio 19 d. Europos Komisijos komunikatu dėl orientacinių ir diskonto normų nustatymo metodo pakeitimo (2008/C 14/02).

9.7. Subordinuotai paskolai taikoma kintamoji metinė palūkanų norma Paskolos suteikimo metu turi būti ne mažiau kaip 100 bazinių punktų didesnė negu finansų įstaigos ar TFI suteiktos paskolos, kurios atžvilgiu subordinuojama Paskola, palūkanų norma.

9.8. Paskolos gavėjas Paskolą turi pradėti grąžinti pagal Paskolos davėjo sudarytą Paskolos grąžinimo grafiką.

9.9. Siekdamas sumažinti Paskolos negrąžinimo riziką, Paskolos davėjas, vadovaudamasis vidaus tvarkos aprašais, kurie tvirtinami INVEGOS generalinio direktoriaus įsakymais, pareikalauja Paskolos grąžinimo užtikrinimo priemonių. Visas išlaidas, susijusias su Paskolos užtikrinimo priemonių pateikimu, įkeitimu ir draudimu, apmoka Paskolos gavėjas.

9.10. Už Paskolos panaudojimą pagal Paskolos sutartyje nurodytą tikslinę Paskolos lėšų naudojimo paskirtį yra atsakingas Paskolos gavėjas.

9.11. Jei Paskola Paskolos gavėjui buvo nepagrįstai išmokėta, nes Paskolos gavėjas pateikė neteisingą informaciją ir (ar) dokumentus, ir (ar) nuslėpė informaciją, turinčią reikšmės sprendimo suteikti Paskolą priėmimui, Paskolos gavėjas privalo grąžinti Paskolos davėjui visą nepagrįstai gautą Paskolą su Paskolos sutartyje nustatytomis palūkanomis (Paskolos grąžinimo dieną) ir su palūkanomis, nustatytomis Komisijos pranešime dėl dabartinių valstybės pagalbos susigrąžinimo palūkanų normų ir taikomų orientacinių bei diskonto normų, paskelbtų remiantis 2004 m. balandžio 21 d. Komisijos reglamento (EB) Nr. 794/2004, įgyvendinančio Tarybos reglamentą (ES) Nr. 2015/1589, nustatantį išsamias Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio taikymo taisykles, su visais pakeitimais 10 straipsniu (sprendimo dėl Paskolos suteikimo dieną), kurios skaičiuojamos nuo nepagrįstai išmokėtos Paskolos suteikimo Paskolos gavėjui dienos iki jos susigrąžinimo dienos.

9.12. Jei Paskolos gavėjui buvo suteikta neteisėta pagalba arba nesuderinama pagalba, Paskolos gavėjas privalo grąžinti suteiktą neteisėtą pagalbą arba nesuderinamą pagalbą, t. y. visą suteiktą ir negrąžintą Paskolą su Paskolos sutartyje nustatytomis palūkanomis (Paskolos grąžinimo dieną) ir su palūkanomis, kaip nustatyta Reglamente (ES) 2015/1589, vadovaudamasis Finansinių priemonių įgyvendinimo taisyklėse,  patvirtintose Lietuvos Respublikos finansų ministro 2022 m. birželio 22 d. įsakymu Nr. 1K-237 „Dėl 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ įgyvendinimo“, nustatyta tvarka.

9.13. Išsami Priemonės įgyvendinimo tvarka ir procedūros nustatomos Priemonės aprašyme, tvirtinamame INVEGOS sprendimu (toliau Priemonės aprašymas).

9.14. Paskolos davėjas už Paskolos sutartyje nurodytų sąlygų ir (ar) įsipareigojimų nesilaikymą Paskolos gavėjui taikys poveikio priemones, nustatytas Paskolos sutartyje.

10.

Privataus finansuotojo dalyvavimas Projekte

10.1. Teikiant subordinuotą paskolą, Paskola ir finansų įstaigos ir (ar) TFI suteikta paskola, kurios atžvilgiu subordinuojama Paskola, turi sudaryti ne daugiau kaip 80 procentų Projekto išlaidų (suma skaičiuojama be PVM, išskyrus tuos atvejus, kai Paskolos gavėjas yra ne PVM mokėtojas).

10.2. Teikiant sindikuotą paskolą, Paskola ir finansų įstaigos ir (ar) TFI, kredituojančios Paskolos gavėją kartu su Paskolos davėju, suteikta paskola turi sudaryti ne daugiau kaip 80 procentų Projekto išlaidų (suma skaičiuojama be PVM), išskyrus tuos atvejus, kai Paskolos gavėjas yra ne PVM mokėtojas. Finansų įstaigos ir (ar) TFI, kredituojančios Paskolos gavėją kartu su Paskolos davėju, paskola turi sudaryti ne mažiau kaip 30 procentų Projekto išlaidų (suma skaičiuojama be PVM).

10.3. Teikiant tiesioginę paskolą, Paskola turi sudaryti ne daugiau kaip 80 procentų Projekto išlaidų (suma skaičiuojama be PVM, išskyrus tuos atvejus, kai Paskolos gavėjas yra ne PVM mokėtojas).

10.4. Paskolos gavėjo nuosavos lėšos turi sudaryti ne mažiau kaip 10 procentų Projekto išlaidų (suma skaičiuojama be PVM).

10.5. Paskolos gavėjo nuosavos ir skolintos lėšos negali būti finansuotos ar finansuojamos iš kitų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir (arba) savivaldybių biudžetų, kitų piniginių išteklių, kuriais disponuoja valstybė ir (ar) savivaldybės, ES struktūrinių fondų, kitų ES finansinės paramos priemonių ar kitos tarptautinės paramos lėšų.

11.

Papildomi reikalavimai Projektui

11.1. Projektams, kurių investicijos atitiks visas Skatinamosios finansinės priemonės „Pokytis“ schemoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro 2024 m. balandžio 18 d. įsakymu Nr. 4-212 „Dėl Skatinamosios finansinės priemonės „Pokytis“ schemos patvirtinimo“, nustatytas sąlygas, prašomos Paskolos iš Priemonės dydis turės būti didesnis nei
10 000 000 (dešimt milijonų) eurų.

11.2. Projektas atitinka reikšmingos žalos nedarymo principą, kaip tai apibrėžta 2020 m. birželio 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2020/852 dėl sistemos tvariam investavimui palengvinti sukūrimo, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) 2019/2088, 17 straipsnyje, atsižvelgiant į 2021 m. vasario 18 d. Komisijos pranešimu 2021/C 58/01 patvirtintas Reikšmingos žalos nedarymo principo taikymo pagal Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės reglamentą technines gaires.

11.3. Projektas turi būti įgyvendinamas Lietuvos Respublikoje.

11.4. Projektas atitinka darnaus vystymosi horizontalųjį principą bei lygių galimybių ir nediskriminavimo (dėl lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, etninės priklausomybės, religijos, negalios ar kt.) horizontalųjį principą.

11.5. Projektas turi nepažeisti ES pagrindinių teisių chartijoje nustatytų pagrindinių teisių: orumo; asmenų, privataus ir šeimos gyvenimo, sąžinės ir saviraiškos laisvės; asmens duomenų; prieglobsčio ir apsaugos perkėlimo, išsiuntimo ar išdavimo atvejų; teisių į nuosavybę ir teisių užsiimti verslu; lyčių lygybės, vienodo požiūrio ir lygių galimybių, nediskriminavimo ir neįgaliųjų teisių; vaiko teisių; gerojo administravimo, veiksmingos teisinės gynybos, teisingumo; solidarumo ir darbuotojų teisių; aplinkos apsaugos.

12.

 

Paskolos dydis vienam Paskolos gavėjui

12.1. Vienam Paskolos gavėjui ir įmonių grupei (jei Paskolos gavėjas priklauso įmonių grupei) iš Priemonės lėšų suteikiamų Paskolų suma, įskaitant iš Priemonės lėšų turimų Paskolų likučius, subordinuotos paskolos ir tiesioginės INVEGOS paskolos atveju negali būti didesnė kaip 150 000 000 (šimtas penkiasdešimt milijonų) eurų, sindikuotos paskolos atveju negali būti didesnė kaip 250 000 000 (du šimtai penkiasdešimt milijonų) eurų.

12.2. Paskolų skaičius neribojamas.

12.3. Jei teikiamas finansavimas sutampa su Schemos 11.1 papunktyje nurodytu reikalavimu, tokiu atveju Paskolos suma turės būti didesnė nei 10 000 000 (dešimt milijonų) eurų.

13.

Informacijos ir dokumentų saugojimas

13.1. Paskolos davėjas visą informaciją ir dokumentus, susijusius su gautos Paskolos lėšų panaudojimu, privalo saugoti 10 metų po Paskolos sutarties galiojimo pabaigos.

13.2. Duomenų valdytoja – INVEGA, juridinio asmens kodas 110084026, buveinės adresas: Konstitucijos pr. 7, 09308 Vilnius, tel. (+370 5) 210 7510, el. paštas info@invega.lt (duomenų apsaugos pareigūno el. paštas duomenu.apsauga@invega.lt), tvarko su Priemonės įgyvendinimu susijusius paraiškoje ir jos prieduose pateiktus ir iš kitų duomenų šaltinių surinktus, kaip nurodyta Schemoje, asmens duomenis:

13.2.1. Paskolos gavėjo kontaktinio asmens finansavimo klausimais vardas, pavardė, elektroninio pašto adresas, telefono ryšio numeris, Paskolos gavėjo vadovo vardas, pavardė, asmens kodas, visi asmens tapatybės dokumento duomenys (daroma asmens dokumento kopija), pilietybė, elektroninio pašto adresas, telefono ryšio numeris, Paskolos gavėjo dalyvių vardai, pavardės, asmens kodai, visi asmens tapatybės dokumento duomenys, pilietybė, Paskolos gavėjo dalyvio (-ių) valdomų įmonių pavadinimai, kapitalo ar balsavimo teisių dalis, sąsajos pagal turimus sutartinius įsipareigojimus su kitais juridiniais asmenimis, parašas, informacija apie svarbias viešąsias pareigas, ryšiai su politiškai pažeidžiamais (paveikiamais) asmenimis, kaip tai nurodyta Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatyme;

13.2.2. tuo atveju, kai Paskolos grąžinimas užtikrinamas fizinio asmens suteikiama užtikrinimo priemone, tvarkomi šie fizinio asmens duomenys: vardas, pavardė, asmens kodas, visi asmens tapatybės dokumento duomenys (daroma asmens dokumento kopija), pilietybė, informacija apie asmens gaunamas pajamas paraiškos pateikimo metu bei paskutinius trejus kalendorinius metus iki paraiškos pateikimo dienos, paraiškos pateikimo dieną turimus finansinius įsipareigojimus (informacija apie gautas (suteiktas) paskolas, skolas ir kitus gautus (suteiktus) kreditus) ir turimą registruotą kilnojamąjį ir nekilnojamąjį turtą;

13.2.3. tuo atveju, kai privatus finansuotojas yra fizinis asmuo, tvarkomi šie asmens duomenys: vardas, pavardė, asmens kodas, visi asmens tapatybės dokumento duomenys (daroma asmens dokumento kopija), pilietybė, elektroninio pašto adresas, telefono ryšio numeris.

13.3. INVEGA asmens duomenis, gautus įgyvendinant šią Schemą, tvarko vykdydama teisinę prievolę (2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) 6 straipsnio 1 dalies c punktas), nustatytą Nacionalinės plėtros įstaigos įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje, Finansų įstaigų įstatymo 31 straipsnio 3 ir 6 dalyse, 32 straipsnio 1 dalies 3 punkte, Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 9–15 straipsniuose, 19 ir 24 straipsniuose, Tarptautinių sankcijų įstatymo 7 straipsnyje, Schemoje. Asmens duomenis Paskolos davėjas tvarko, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu, INVEGOS generalinio direktoriaus patvirtintomis Asmens duomenų tvarkymo INVEGOJE taisyklėmis. Informacija apie asmens duomenų tvarkymą pateikiama duomenų valdytojo interneto svetainės www.invega.lt skiltyje „Asmens duomenų apsauga“.

13.4. INVEGA asmens duomenis gauna iš pareiškėjo, siekiančio tapti Paskolos gavėju (toliau – pareiškėjas). INVEGA, vadovaudamasi teisės aktų, reguliuojančių finansų įstaigų, nacionalinių plėtros įstaigų veiklą, taip pat pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos reikalavimais, gali gauti duomenis iš kitų šaltinių: Lietuvos banko, valstybės įmonės Registrų centro, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Informatikos ir ryšių departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos ir kitų valstybės institucijų, bendrovių, tvarkančių jungtines skolininkų duomenų rinkmenas bei duomenis apie kredito istoriją, įsiskolinimus (pvz., UAB „Creditinfo Lietuva“), atitikties platformų, teikiančių pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos priemones ir paslaugas (pvz., „Ondato Saas“), juridinių asmenų, kai teikiami duomenys apie šių juridinių asmenų atstovus, darbuotojus, steigėjus, akcininkus, dalyvius, savininkus ir pan., taip pat kitų viešai prieinamų ir privačių šaltinių, kai iš jų yra gaunami duomenys, reikalingi Paskolos gavėjų, jų atstovų ir dalyvių tapatybei nustatyti, Paskolos gavėjų finansinei padėčiai ir kreditingumui įvertinti, Paskolos gavėjų atitikčiai Schemoje ir Priemonės aprašyme nustatytiems Paskolos gavėjo ir Projekto tinkamumo reikalavimams įvertinti, pareiškėjų pateiktų duomenų teisingumui patikrinti ir Paskolos negrąžinimo, Paskolos gavėjo, Projekto rizikai įvertinti ir teisės aktų, reguliuojančių pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevenciją, reikalavimams vykdyti.

13.5. Asmens duomenų tvarkymo tikslas – užtikrinti teisėtą valstybės ištekliais teikiamą finansavimą Paskolos gavėjui, vertinant ir nustatant Paskolos gavėjo atitiktį Schemos reikalavimams, ir atlikti su nurodyto tikslo įgyvendinimu susijusius veiksmus: tikrinti Paskolos gavėjo pateiktos informacijos tikrumą, tvarkyti duomenų valdytojo suteiktų paskolų apskaitą, duomenų valdytojo suteiktų paskolų portfelio rizikingumo vertinimą, atlikti Paskolos davėjo suteiktų paskolų auditą. Paskolos gavėjo kontaktinio asmens finansavimo klausimais vardas, pavardė, elektroninio pašto adresas, telefono ryšio numeris taip pat naudojami atliekant Paskolos gavėjų nuomonės apie Paskolos davėjo suteiktų paskolų teisėtumą bei efektyvumą apklausas, rengiant statistines Paskolos davėjo suteiktų paskolų ataskaitas.

13.6. Jei Paskolos gavėjas nepateiks asmens duomenų, nurodytų Schemos 13.2.1–13.2.3 papunkčiuose, nebus galimybės patikrinti Paskolos gavėjo atitikties Schemos reikalavimams, todėl jie nebus vertinami.

13.7. Duomenų valdytojas audito tikslais ir gavęs Reglamento (ES) 2016/679 reikalavimus atitinkantį oficialų ES ir (ar) Lietuvos Respublikos institucijų (Europos Audito Rūmų, Europos Komisijos, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos, Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos ir kitų teisėsaugos ir verslo priežiūrą vykdančių institucijų) paklausimą pateikia asmens duomenis šioms kompetentingoms institucijoms. Duomenų valdytojas asmens duomenis pateikia atsakydamas į gautus oficialius Reglamento (ES) 2016/679 reikalavimus atitinkančius Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, Specialiųjų tyrimų tarnybos, Konkurencijos tarybos ir kitų teisėsaugos ir verslo priežiūrą vykdančių kompetentingų institucijų paklausimus.

13.8. Su Schemos reikalavimų įgyvendinimu susijusius asmens duomenis duomenų valdytojas tvarko ir saugo 10 metų nuo paskutinio dokumento dėl Paskolos suteikimo gavimo datos arba nuo sprendimo nesuteikti Paskolos dienos.

13.9. Duomenų subjektas gali kreiptis į duomenų valdytoją – INVEGĄ ir įgyvendinti šias Reglamente (ES) 2016/679 įtvirtintas teises:

13.9.1. teisę būti informuotam apie savo asmens duomenų tvarkymą;

13.9.2. teisę susipažinti su savo asmens duomenimis;

13.9.3. teisę reikalauti ištaisyti duomenis;

13.9.4. teisę reikalauti ištrinti asmens duomenis, jeigu juos naudoja neteisėtai arba egzistuoja kitokie ištrynimo pagrindai („teisę būti pamirštam“);

13.9.5. teisę reikalauti apriboti asmens duomenų tvarkymą.

13.10. Duomenų subjektas turi teisę kreiptis į duomenų valdytojo duomenų apsaugos pareigūną ir (arba) pateikti skundą Valstybinei duomenų apsaugos inspekcijai, jei mano, kad asmens duomenų tvarkymas atliekamas pažeidžiant Reglamento (ES) 2016/679 nuostatas. Duomenų subjektas taip pat turi teisę pateikti skundą teismui, jei mano, kad Reglamentu (ES) 2016/679 nustatytos jo teisės buvo pažeistos, nes jo asmens duomenys buvo tvarkomi pažeidžiant Reglamento (ES) 2016/679 nuostatas.

 

_____________________