LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL VALSTYBINĖS MAISTO IR VETERINARIJOS TARNYBOS NUSTATYTUS REIKALAVIMUS ATITINKANČIOJE VIETOJE GYVŪNŲ GLOBĄ VYKDANČIŲ JURIDINIŲ ASMENŲ, ELEKTROS ENERGIJOS IŠ ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ GAMYBOS MAŽOS GALIOS ELEKTRINĖSE PROJEKTŲ ATRANKOS ORGANIZAVIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2024 m. balandžio 22 d. Nr. 1-79
Vilnius
Vadovaudamasis Paramos atsinaujinančių išteklių energijos plėtrai, energijos efektyvumo didinimui, moksliniams tyrimams ir eksperimentinei plėtrai atsinaujinančių išteklių energetikos sektoriuje administravimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. spalio 28 d. nutarimu Nr. 1187 „Dėl Paramos atsinaujinančių išteklių energijos plėtrai, energijos efektyvumo didinimui, moksliniams tyrimams ir eksperimentinei plėtrai atsinaujinančių išteklių energetikos sektoriuje administravimo tvarkos aprašo patvirtinimo“,
t v i r t i n u Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos nustatytus reikalavimus atitinkančioje vietoje gyvūnų globą vykdančių juridinių asmenų, elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių gamybos mažos galios elektrinėse projektų atrankos organizavimo tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos energetikos ministro
2024 m. balandžio 22 d. įsakymu Nr. 1-79
VALSTYBINĖS MAISTO IR VETERINARIJOS TARNYBOS NUSTATYTUS REIKALAVIMUS ATITINKANČIOJE VIETOJE GYVŪNŲ GLOBĄ VYKDANČIŲ JURIDINIŲ ASMENŲ, ELEKTROS ENERGIJOS IŠ ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ GAMYBOS MAŽOS GALIOS ELEKTRINĖSE PROJEKTŲ ATRANKOS ORGANIZAVIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
Bendrosios nuostatos
1. Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos nustatytus reikalavimus atitinkančioje vietoje gyvūnų globą vykdančių juridinių asmenų, elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių gamybos mažos galios elektrinėse projektų atrankos organizavimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių gamybos mažos galios saulės ir vėjo elektrinėse projektų (toliau – projektai) reikalavimus pareiškėjams, projektams, elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių gamybos mažos galios elektrinėse projektų finansinės paramos paraiškoms (toliau – paraiška) ir projekto išlaidoms, projekto paraiškų vertinimą ir atrinkimą, sutarčių sudarymą, išlaidų kompensavimo prašymų teikimą ir apmokėjimą, projektų atrankos stebėseną ir projektų įgyvendinimo kontrolę.
2. Aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 6 punktu, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 58 straipsnio 9 dalimi, Paramos atsinaujinančių energijos išteklių plėtrai, energijos efektyvumo didinimui, moksliniams tyrimams ir eksperimentinei plėtrai atsinaujinančių išteklių energetikos sektoriuje administravimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. spalio 28 d. nutarimu Nr. 1187 „Dėl Paramos atsinaujinančių energijos išteklių plėtrai, energijos efektyvumo didinimui, moksliniams tyrimams ir eksperimentinei plėtrai atsinaujinančių išteklių energetikos sektoriuje administravimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Administravimo aprašas), 2023 m. gruodžio 13 d. Komisijos reglamentu (ES) 2023/2831 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai.
3. Bendra projektų atrankai skirta lėšų suma nurodoma kvietime teikti paraiškas (toliau – kvietimas).
4. Lietuvos Respublikos energetikos ministerija skiria finansinę paramą projektams vadovaudamasi Administravimo aprašu ir Aprašu.
5. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – Agentūra) skelbia kvietimus, vykdo Apraše ir Administravimo apraše nustatytas funkcijas.
6. Aprašo tikslais Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip:
6.1. Pareiškėjas – Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos nustatytus reikalavimus atitinkančioje vietoje gyvūnų globą vykdantis juridinis asmuo, teikiantis elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių gamybos mažos galios elektrinėse projekto finansinės paramos paraišką .
6.2. Elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių gamybos mažos galios elektrinėse projekto finansinės paramos paraiška – Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūrai teikiamas jos nustatytos formos dokumentas, kuriuo siekiama gauti finansinę paramą elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių gamybos mažos galios elektrinėse projektui vykdyti.
7. Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatyme, Administravimo apraše, Reglamente (ES) 2023/2831, 2014 m. birželio 17 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 651/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties 107 ir 108 straipsnius, su visais pakeitimais ir kituose teisės aktuose, reglamentuojančiuose atsinaujinančių išteklių energijos plėtrą.
II SKYRIUS
REIKALAVIMAI PAREIŠKĖJAMS
8. Pagal Aprašą galimi pareiškėjai:
8.1. Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos nustatytus reikalavimus atitinkančioje vietoje gyvūnų globą vykdantys pelno nesiekiantys juridiniai asmenys;
9. Pagal Aprašą finansinė parama nėra teikiama pareiškėjui, jeigu pareiškėjas paraiškos teikimo metu neatitinka Administravimo aprašo 10 punkte, Aprašo 8 ir 12 dalyse nurodytų reikalavimų.
10. Pagal Aprašą valstybės pagalba, kaip ji apibrėžta Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 straipsnyje, ir nereikšminga de minimis pagalba, kuri atitinka Reglamento (ES) 2023/2831 nuostatas, Aprašo 8.1 papunktyje nurodytiems pareiškėjams neteikiama. Pareiškėjai negali vykdyti ūkinės veiklos, arba, jeigu ūkinė veikla yra vykdoma, negali iš projektui skirtų paramos lėšų įsigytos saulės ar vėjo elektros energijos gamybos įrenginio ar jo dalies pagamintos elektros energijos naudoti savo vykdomai ūkinei veiklai. Aprašo 8.1 papunktyje nurodyti pareiškėjai norėdami vykdyti ūkinę veiklą gali prašyti suteikti paramą vadovaujantis Reglamentu (ES) Nr. 2023/2831. Aprašo 8.2 papunktyje nurodytoms įmonėms finansinė parama skiriama vadovaujantis Reglamentu (ES) Nr. 2023/2831. Pareiškėjas turi atitikti nereikšmingos (de minimis) pagalbos skyrimo sąlygas, nustatytas Reglamento (ES) 2023/2831 1 straipsnio 1 dalyje ir 3 straipsnyje, kai parama skiriama vadovaujantis Reglamentu (ES) 2023/2831.
11. Pagal kvietimą vienas pareiškėjas kiekvienam elektros energijos vartojimo objektui gali teikti tik vieną paraišką mažos galios saulės arba vėjo energiją naudojančiai elektrinei statyti, įrengti ar elektrinės daliai iš elektrinių parkų įsigyti.
12. Pareiškėjas, nurodytas Aprašo 8 punkte, gali pretenduoti į paramą, jeigu:
12.1. pareiškėjui nėra inicijuotas nemokumo procesas, nėra pasibaigęs jį likvidavus ir (arba) reorganizavus, neturi mokestinės nepriemokos valstybės ir (arba) savivaldybės biudžetui arba kitiems valstybės fondams (išskyrus, kai mokesčių, delspinigių, baudų mokėjimas atidėtas Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka arba dėl šių mokesčių, delspinigių, baudų vyksta mokestinis ginčas). Jeigu pareiškėjas yra įsiskolinęs valstybei, parama gali būti teikiama, jei jis pateikia dokumentus, įrodančius, kad apmokėjo visus įsiskolinimus valstybei;
III SKYRIUS
REIKALAVIMAI PROJEKTAMS
14. Projektas gali būti pradėtas įgyvendinti (pradėtos pirkimų procedūros) ne anksčiau nei po Agentūros kvietimo teikti paraiškas paskelbimo dienos.
15. Jeigu projektas, kuriam prašoma finansinės paramos, pradedamas įgyvendinti (pasirašyta pirkimų sutartis, kuria įsigyjama elektrinė) iki paraiškos registravimo Agentūroje dienos, visas projektas tampa netinkamu finansinei paramai gauti.
16. Pareiškėjas turi kreiptis dėl leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus, kai jis yra reikalingas pagal galiojančius teisės aktus ir, vadovaujantis Aprašo 19 punktu nėra pateiktas kartu su paraiška, ne vėliau kaip per 3 mėnesius, kai statomi saulės energiją elektros energijos gamybai naudojantys įrenginiai ir ne vėliau kaip per 12 mėnesių, kai statomi vėjo energiją elektros energijos gamybai naudojantys įrenginiai, nuo finansinės paramos sutarties pasirašymo dienos. Kai statant vėjo energiją elektros energijos gamybai naudojančius įrenginius, vadovaujantis Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymu priimtoje atrankos dėl poveikio aplinkai vertinimo išvadoje nurodoma, kad privaloma atlikti poveikio aplinkai vertinimą, terminas, per kurį pareiškėjas turi kreiptis dėl leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus, pratęsiamas papildomam 6 mėnesių terminui.
IV SKYRIUS
REIKALAVIMAI PROJEKTŲ PARAIŠKOMS
18. Pareiškėjas paraiškos formoje turi nurodyti asmens vardą, pavardę (pavadinimą), fizinio arba juridinio asmens kodą, pridėtinės vertės mokesčio (PVM) mokėtojo kodą, jei pareiškėjas yra PVM mokėtojas, (buveinės) adresą, kontaktinius duomenis (telefono Nr., el. pašto adresą), pareigas, vietovę, kurioje planuojama statyti elektrinė, žemės sklypo unikalų numerį, kai elektrinė statoma ant žemės, ar ant naujai statomo pastato, kuriam dar nėra suteiktas pastato unikalusis numeris, ar į tokį naujai statomą pastatą integruojama, ir pastato unikalųjį numerį, kai elektrinė statoma ant pastato ar integruojama į pastatą, planuojamų statyti elektrinių galią, ir prašomą skirti finansinę paramą Eur (be PVM).
19. Kartu su paraiška privalomi pateikti dokumentai:
19.1. elektros tinklų operatoriaus išduotas elektrinės prijungimo prie energetikos tinklų prijungimo sąlygas arba Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos išduotą leidimą plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus, kai šiame papunktyje nurodyti dokumentai yra reikalingi pagal galiojančius teisės aktus, arba nuosavybės ribų aktą, kai minėti dokumentai pagal galiojančius teisės aktus yra nereikalingi;
19.3. pareiškėjo patvirtinimą, kad tenkinami Administravimo aprašo 10 punkte, 14.1 ir 14.3 papunkčiuose, Aprašo 12 punkte nustatyti reikalavimai;
19.4. notaro patvirtintas arba informacinių technologijų priemonėmis sudarytas ir VĮ Registrų centro įgaliojimų registre įregistruotas (https://igaliojimai.lt/) įgaliojimas atstovauti pareiškėją, jei pareiškėjas įgalioja kitą fizinį ar juridinį asmenį už jį atlikti su projekto įgyvendinimu susijusius veiksmus (pateikti paraišką ir/ar pateikti išlaidų kompensavimo prašymą);
19.5. nekilnojamojo turto nuosavybę ar jo valdymą kitais teisėtais pagrindais įrodantys dokumentai arba valstybinės žemės sklypo nuomos ar panaudos sutartis, kurioje įtvirtintas valstybinės žemės patikėtinio sutikimas statyti statinius, arba atskiras valstybinės žemės patikėtinio sprendimas statyti statinius, kai elektrinė statoma valstybinėje žemėje;
19.6. užpildytą „Vienos įmonės“ deklaraciją pagal ES investicijų interneto svetainėje https://2021.esinvesticijos.lt/dokumentai/viena-imone-deklaracijos-forma paskelbtą pavyzdinę formą (toliau – „Vienos įmonės“ deklaracija) (taikoma tik tiems projektams, kuriuose prašoma finansuoti išlaidas pagal Reglamentą (ES) 2023/2831).
V SKYRIUS
PROJEKTŲ PARAIŠKŲ TEIKIMO PASKELBIMAS IR JŲ TEIKIMAS
20. Agentūra ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo Ministerijos prašymo organizuoti projektų atranką gavimo dienos savo interneto svetainėje paskelbia kvietimus ir kitą reikalingą informaciją. Kvietimai taip pat skelbiami Ministerijos interneto svetainėje.
21. Paraiškų atrankos būdas – tęstinis. Paraiškos projektų vertinimui atlikti priimamos kol pakanka skirtų lėšų, bet ne ilgiau kaip iki 2024 m. gruodžio 31 d.
VI SKYRIUS
PROJEKTŲ PARAIŠKŲ VERTINIMAS IR ATRINKIMAS
23. Projektų paraiškų vertinimą atlieka ne mažiau kaip du Agentūros darbuotojai, vadovaudamiesi Agentūros nustatyta tvarka, esant poreikiui, gali būti pasitelkiami nepriklausomi ekspertai. Projekto paraiškų vertinimą sudaro šie etapai:
23.1. administracinės atitikties vertinimas, kuris negali trukti ilgiau kaip 20 darbo dienų nuo kalendorinio mėnesio pabaigos. Pateiktos paraiškos vertinamos eilės tvarka pagal jų registracijos datą APVIS. Administracinės atitikties vertinimo metu nustatoma, ar projekto paraiška tinkamai užpildyta, ar pateikti visi reikalaujami dokumentai (atitinka Aprašo IV skyriuje nustatytus reikalavimus), ar pareiškėjas atitinka jam keliamus reikalavimus;
23.2. jeigu paraiška atitinka visus administracinio vertinimo reikalavimus, atliekamas techninis vertinimas, kuris negali trukti ilgiau kaip 20 darbo dienų nuo administracinės atitikties vertinimo pabaigos. Šis terminas Agentūros vadovo motyvuotu sprendimu gali būti pratęstas ne ilgiau kaip 20 darbo dienų, atsižvelgus į gautų paraiškų apimtis ir skaičių. Techninio vertinimo metu nustatoma, ar pareiškėjas ir projektas atitinka reikalavimus finansinei paramai gauti (atitinka Aprašo II ir III skyriuose nustatytus reikalavimus).
24. Jeigu administracinio ar techninio vertinimo metu, įskaitant galimus pagal Aprašo 26 punkte atliktus patikslinimus, nustatoma, kad projekto paraiška neatitinka bent vieno Aprašo II, III ir IV skyriuose nurodyto reikalavimo, ji atmetama. Informacija apie atmestą projekto paraišką per informacinę sistemą APVIS arba el. paštu pateikiama pareiškėjui ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo paraiškos atmetimo dienos.
25. Pateiktoje projekto paraiškoje nurodyti duomenys be Agentūros paklausimo po projekto paraiškos pateikimo ir registravimo dienos negali būti koreguojami ar tikslinami.
26. Jeigu atliekant Aprašo 23 punkte nurodytą projektų paraiškų vertinimą nustatoma, kad pateikti ne visi reikalaujami dokumentai ir (ar) projekto paraiška užpildyta netinkamai, Agentūra per informacinę sistemą APVIS arba el. paštu kreipiasi į pareiškėją prašydama ne trumpiau kaip per 3 darbo dienas ir ne ilgiau kaip per 10 darbo dienų, pateikti trūkstamus dokumentus ar informaciją. Jei per nurodytą terminą projekto paraiška nepatikslinama ar nepateikiami trūkstami dokumentai ir nurodomos priežastys, kodėl nebuvo galima per nurodytą terminą patikslinti projekto paraiškos, nepripažįstamos svarbiomis (pavyzdžiui, ligos atvejis), projekto paraiška atmetama.
27. Agentūra per 8 darbo dienas nuo Aprašo 23.2 papunktyje nurodyto projektų paraiškų įvertinimo raštu Projektų atrankos komitetui (toliau – Komitetas), sudarytam vadovaujantis Administravimo apraše nustatyta tvarka, pateikia vertinimo rezultatus ir išvadas kartu su užpildyta Agentūros nustatyta projekto apibendrinimo forma ir kita su projektu susijusia informacija.
28. Komitetas per 15 darbo dienų Aprašo 27 punkte nurodytos informacijos gavimo dienos protokoliniu sprendimu sudaro galutinę projekto paraiškų eilę ir priima sprendimą siūlyti skirti finansinę paramą. Projektų paraiškų eilė sudaroma pagal tai, kuri paraiška buvo registruota anksčiausiai.
29. Komitetui atmetus projekto paraišką dėl informacijos trūkumo ar projekto paraiškos tikslinimo, Agentūra, vadovaudamasi Aprašo 26 punkte nustatyta tvarka, kreipiasi į pareiškėją. Pareiškėjui nepateikus prašomos informacijos, projekto paraiška nevertinama. Komitetui atmetus paraišką dėl vertinimo netikslumų, Agentūra organizuoja pakartotinį šių projektų paraiškų vertinimą.
30. Komiteto sprendimai dėl siūlymo skirti finansinę paramą ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo šio sprendimo priėmimo teikiami energetikos ministrui.
31. Sprendimas skirti finansinę paramą įforminamas energetikos ministro įsakymu ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo Aprašo 30 punkte nurodyto sprendimo gavimo dienos. Apie priimtą spendimą dėl finansinės paramos skyrimo Ministerija ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo energetikos ministro įsakymo dėl finansavimo skyrimo dienos raštu informuoja Agentūrą bei paskelbia sprendimą skirti finansinę paramą Ministerijos interneto svetainėje.
32. Agentūra ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo energetikos ministro įsakymo dėl finansavimo skyrimo gavimo dienos, apie tai informuoja pareiškėją ir Agentūros interneto svetainėje skelbia informaciją apie projektus, kurių įgyvendinimui numatyta skirti arba neskirti finansinę paramą. Šioje informacijoje turi būti nurodyti pareiškėjai, projektų pavadinimai, planuojama veikla ir rezultatai, numatoma skirti finansinė parama.
33. Atliekant projektų paraiškų vertinimą ir priimant sprendimą skirti finansinę paramą, turi būti laikomasi šių principų:
VII SKYRIUS
REIKALAVIMAI PROJEKTO IŠLAIDOMS
34. Subsidija teikiama saulės ir vėjo energiją elektros energijos gamybai naudojantiems įrenginiams statyti, įrengti ar elektrinės daliai iš elektrinių parkų įsigyti ir elektrinės prijungimo prie elektros tinklų išlaidos (įskaitant transformatorinę).
35. Saulės ir vėjo elektrinei statyti, įrengti ar elektrinės daliai iš elektrinių parkų įsigyti 1 kW įrengtosios galios fiksuotasis vieneto įkainis yra toks:
36. Elektrinės prijungimo prie elektros tinklų išlaidos (įskaitant transformatorinę) negali viršyti 50 000 Eur.
37. Finansavimo suma saulės ir vėjo energiją elektros energijos gamybai naudojantiems įrenginiams statyti, įrengti ar elektrinės daliai iš elektrinių parkų įsigyti lygi 80 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų, tačiau nedaugiau nei buvo patirtų faktinių išlaidų.
38. Fiksuotas įkainis, nurodytas Aprašo 35 punkte, apima šias tinkamas finansuoti išlaidas:
38.1. po kvietimo paskelbimo įsigyta nauja, nenaudota įranga (elektrinė, įskaitant elektrinės bokštą bei pamatus, kai statoma vėjo energiją naudojanti elektrinė);
38.2. elektrinės įrengimas (rangos darbai, įskaitant laikančiųjų ir tvirtinimo konstrukcijų įsigijimas, kai įrengiama saulės elektrinė);
39. Netinkamos finansuoti išlaidos:
39.1. išlaidos, kurios finansuotos (apmokėtos) ar priimtas sprendimas jas finansuoti iš Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų ar išteklių fondų, Europos Sąjungos arba ne Europos Sąjungos šalių valstybės institucijų lėšų;
39.3. išlaidos, kai (PVM) sąskaitos – faktūros, prekių paslaugų – pirkimo pardavimo kvitai už patirtas išlaidas išrašytos ir (ar) apmokėtos ne pareiškėjo;
39.4. išlaidos, kurioms neišrašytos (nepateiktos) (PVM) sąskaitos – faktūros ar prekių paslaugų – pirkimo pardavimo kvitai;
39.5. pirkimo ir (arba) importo pridėtinės vertės mokestis, kurį pareiškėjas pagal Lietuvos Respublikos įstatymus turi teisę susigrąžinti (atskaityti);
VIII SKYRIUS
SUTARČIŲ SUDARYMAS
41. Energetikos ministro įsakymu patvirtinus finansavimą, ne vėliau kaip per 45 darbo dienas Agentūra, pareiškėjas ir juridinis asmuo (rangovas ar paslaugų teikėjas, kuris įdiegs įrangą pareiškėjui) pasirašo trišalę projekto įgyvendinimo finansinę sutartį (toliau – sutartis). Agentūra parengia sutarties projektą ir išsiunčia pareiškėjui bei juridiniam asmeniui (rangovas ar paslaugų teikėjas, kuris įdiegs įrangą pareiškėjui). Jei per 45 darbo dienas pareiškėjas ir (ar) juridinis asmuo (rangovas ar paslaugų teikėjas, kuris įdiegs įrangą pareiškėjui) sutarties nepasirašo, laikoma, kad pareiškėjas finansavimo atsisako.
42. Sutartyje nustatomos projekto įgyvendinimo sąlygos, lėšų panaudojimo, projekto vykdymo, mokėjimų, įskaitant avansą, tvarka, projekto įgyvendinimo laikotarpis, pareiškėjo įsipareigojimai: elektrinės įrengtoji galia.
43. Mokėtinos finansinės paramos dydis mažinamas atsižvelgiant į sumažėjusį prekių, paslaugų, darbų kiekį. Pasikeitus projekto kiekiui, išlaidos finansinės paramos sutartimi patvirtintoje sąmatoje gali būti perskirstytos tarp skirtingų sąmatos eilučių nekeičiant bendros subsidijos vertės, tai įforminant finansinės paramos sutarties pakeitimu. Atsiradus nenumatytoms papildomoms projekto išlaidoms, jeigu neviršijama energetikos ministro įsakymu skirta finansinės paramos suma, pareiškėjui ir Agentūrai įforminus finansinės paramos sutarties pakeitimą ar papildymą, šios išlaidos gali būti pripažintos tinkamomis finansuoti išlaidomis.
IX SKYRIUS
IŠLAIDŲ KOMPENSAVIMO PRAŠYMŲ TEIKIMAS IR APMOKĖJIMAS
44. Įgyvendinus projektą iki Administravimo aprašo 14.7 papunktyje nurodyto projekto įgyvendinimo pabaigos datos, pareiškėjas per informacinę sistemą APVIS Agentūrai pateikia išlaidų kompensavimo prašymą kartu su privalomais pateikti dokumentais. Projekto išlaidos apmokamos juridiniam asmeniui (rangovui ar paslaugos teikėjui) pagal sutartyje nustatytus terminus ir sąlygas. Gali būti nustatyti ir Agentūros interneto svetainėje www.apva.lt paskelbti kiti išlaidų kompensavimo prašymo pateikimo būdai ir tvarka, jei APVIS funkcinės galimybės nepakankamos ir (ar) laikinai neužtikrinamos.
45. Su išlaidų kompensavimo prašymu privalomi pateikti dokumentai:
45.1. išlaidų apmokėjimą įrodančius dokumentus, kad pareiškėjas apmokėjo savų lėšų dalį įgyvendinat projektą. Kol pareiškėjas nesumoka savo indėlio dalies rangovui, Agentūra netvirtina pareiškėjo mokėjimo prašymo (reikalavimas netaikomas, jei pareiškėjo savo indėlio dalies nereikia, projekto įgyvendinimui pakanka Agentūros direktoriaus įsakymu skiriamų lėšų). Savo indėlio dalį už pareiškėją gali įmokėti ir juridinis asmuo (pvz., savivaldybė, rangovas ir pan.). Šio indėlio mokėjimo sąlygos ir terminai nustatomi sutartyje;
45.2. įrangos, atitinkančios Administravimo aprašo 14.1 ir 14.2 papunkčiuose nustatytus reikalavimus, įsigijimą (tapimą elektrinės valdytoju) pagrindžiančių dokumentų kopijas;
45.3. Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos išduoto leidimo gaminti elektros energiją kopiją. Kai minėtas dokumentas nereikalingas pagal galiojančius teisės aktus, saulės elektrinę įrengusio rangovo, teisės aktų nustatyta tvarka atestuoto eksploatuoti ir (ar) įrengti elektros įrenginius, deklaraciją arba nuosavybės ribų aktą;
45.4. Elektrinės prijungimo prie elektros tinklų paslaugos sutartis, jeigu prašoma kompensuoti elektrinės prijungimo prie elektros tinklų išlaidas (įskaitant transformatorinę);
45.6. išlaidas pagrindžiančius dokumentus (pvz. sąskaita-faktūra arba PVM sąskaita-faktūra su privalomais rekvizitais (dokumentai turi būti išrašyti pareiškėjo vardu);
46. Agentūra, gavusi išlaidų kompensavimo prašymą, vadovaudamasi pareiškėjo pateiktais projekto įgyvendinimą įrodančiais dokumentais, nustato ar išlaidos atitinka Aprašo VII skyriuje nustatytus reikalavimus ir neviršija sutartyje nurodytos prašomos finansinės paramos sumos ar neviršija juridinio asmens (rangovo ar paslaugos teikėjo) sąskaitoje nurodytų faktinių išlaidų. Finansuojama suma saulės ir vėjo energiją elektros energijos gamybai naudojantiems įrenginiams statyti, įrengti ar elektrinės daliai iš elektrinių parkų įsigyti apskaičiuojama pagal Aprašo 35 punkte nustatytą 1 kW fiksuotąjį įkainį padauginus iš 0,80 ir faktiškai įdiegtos įrangos galingumo pagal pareiškėjo įdiegtos įrangos Aprašo 45 punkte nurodytus dokumentus.
47. Jeigu su išlaidų kompensavimo prašymu pateikti ne visi reikalaujami dokumentai ir (arba) išlaidų kompensavimo prašymas užpildytas netinkamai, nenurodant duomenų, kurių trūkstant Agentūra negali išmokėti pareiškėjui finansinės paramos, pareiškėjas per 10 darbo dienų nuo Agentūros kreipimosi turi pateikti trūkstamus dokumentus ir (ar) patikslinti išlaidų kompensavimo prašymą. Jei per nurodytą terminą išlaidų kompensavimo prašymas nepatikslinamas ar nepateikiami trūkstami dokumentai ir nurodomos priežastys, dėl kurių nebuvo galima per nurodytą terminą patikslinti išlaidų kompensavimo prašymo, nepripažįstamos svarbiomis, išlaidų kompensavimo prašymas atmetamas.
48. Agentūra įvertina pateiktą tinkamai įformintą išlaidų kompensavimo prašymą su visais privalomais pateikti dokumentais ir, jei projektas patenka į atrinktų patikrai vietoje projektų sąrašą, atlieka patikrą projekto įgyvendinimo vietoje. Jei nėra nustatomi trūkumai, išlaidų kompensavimo prašymas apmokamas Administravimo apraše ir sutartyje nustatyta tvarka ir sąlygomis.
49. Neteisingai apskaičiuotą ir pareiškėjui pervestą finansinę paramą pareiškėjas privalo grąžinti Agentūrai per 10 darbo dienų nuo pareikalavimo raštu dienos.
50. Jeigu pareiškėjas neįgyvendina projekto ir (ar) nepateikia išlaidų kompensavimo prašymo kartu su privalomais pateikti dokumentais iki Administravimo aprašo 14.7 papunktyje nurodyto projekto įgyvendinimo pabaigos, arba raštu iki Aprašo 16 punkte nurodyto termino pabaigos neinformuoja Agentūros, kad negalės įgyvendinti projekto, jis netenka teisės pagal šį Aprašą kreiptis ir gauti finansinę paramą vienerius metus nuo Administravimo aprašo 14.7 papunktyje nurodyto projekto įgyvendinimo pabaigos.
X SKYRIUS
PROJEKTŲ atrankos stebėsena ir projektų ĮGYVENDINIMO Kontrolė
51. Agentūra per penkerių metų laikotarpį nuo išlaidų kompensavimo prašymo apmokėjimo dienos turi teisę bet kada ar esant pagal Administravimo aprašo 45 punktą nustatytam pažeidimui atlikti patikras projekto įgyvendinimo vietoje ir prašyti pateikti su projekto veikla susijusius dokumentus ar informaciją. Pareiškėjui nevykdant Apraše nustatytų reikalavimų, Agentūra turi teisę iš pareiškėjo pareikalauti grąžinti jam išmokėtą finansinę paramą. Sprendimas priimamas Agentūros nustatyta tvarka.
52. Patikros projektų įgyvendinimo vietoje atliekamos vadovaujantis Administravimo aprašo ir Agentūros nustatyta tvarka.
53. Esant poreikiui Agentūra gali kreiptis tarnybinės pagalbos į valstybės ir savivaldybių institucijas, įstaigas ir įmones, disponuojančias su projektu susijusia informacija ar atliekančias atitinkamos srities priežiūrą.
54. Už suteiktą finansinę paramą įsigytą įrangą pareiškėjas įsipareigoja išlaikyti ne trumpiau kaip penkis metus nuo finansinės paramos gavimo dienos, t. y. be Agentūros sutikimo neparduoti ir neperleisti kitam asmeniui. Pareiškėjui pažeidus šį punktą, Agentūra susigrąžina finansinę paramą proporcingai neišlaikytam investicijų tęstinumo laikotarpiui (metais).
55. Pareiškėjas turi teisę apskųsti Agentūros veiksmus ar neveikimą, susijusius su paraiškos vertinimu, atranka, sprendimo dėl finansinės paramos mokėjimo ar neišmokėjimo priėmimu ir projekto įgyvendinimu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka ir terminais.
XI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
56. Pareiškėjai prekių pirkimus, susijusius su projektų įgyvendinimu, turi atlikti vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu arba aplinkos ministro nustatytais reikalavimais, kai pareiškėjas nėra perkančioji organizacija, tačiau atlieka pirkimus, susijusius su vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų sritimi.
57. Agentūra turi teisę iš pareiškėjų, savivaldybių, įstaigų, įmonių ar kitų ūkio subjektų gauti reikiamą informaciją ir (ar) dokumentus), būtinus Agentūros funkcijoms, susijusioms su projektų atrankos organizavimo procedūromis, atlikti.
58. Dokumentai, susiję su sprendimu skirti finansinę paramą ir šios paramos išmokėjimu, saugomi 10 metų nuo paskutinės finansinės paramos suteikimo dienos.
59. Pareiškėjui nesilaikant savo įsipareigojimų pagal Įstatymą, Įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, taip pat pagal kitus įstatymus ir teisės aktus, pareiškėjas atsako Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.
60. Konkurencijos tarybai atlikus valstybės pagalbos priemonių projektų ekspertizę ir nustačius, kad valstybės pagalba neatitinka Europos Sąjungos pagalbos taisyklėms keliamų reikalavimų, pagalbos gavėjas, vadovaudamasis Konkurencijos įstatymo 551 straipsnyje nustatytu reguliavimu, privalo pagal pagalbos priemonę jam išmokėtą pagalbos sumą sugrąžinti savanoriškai arba ši suma išieškoma ne ginčo tvarka.
61. Ginčai, kilę dėl Aprašo reikalavimų vykdymo, taikymo ir aiškinimo, sprendžiami Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka ir terminais.