Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TRANSPORTO LENGVATŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1605 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-2812
2017 m. rugpjūčio 2 d. Nr. 662
Vilnius
Nepritarti Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-2812, kurio 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo 8 straipsnio 4 punkte siūloma nustatyti, kad vežėjų išlaidos (negautos pajamos), susijusios su važiavimo vietinio (miesto ir priemiestinio) reguliaraus susisiekimo autobusais ir troleibusais lengvatomis, būtų kompensuojamos (atlyginamos) ne iš savivaldybių, išdavusių šiems vežėjams leidimus vežti keleivius vietinio (miesto ir priemiestinio) reguliaraus susisiekimo autobusais ir troleibusais, biudžetų (kaip yra nustatyta šiuo metu), bet iš valstybės biudžeto, dėl šių priežasčių:
1. Siūlomas teisinis reguliavimas nesuderintas su esamu savivaldybių savarankiškumu priimant sprendimus, susijusius su keleivių pervežimu vietinio susisiekimo maršrutų tinkle. Pagal Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 33 punktą keleivių vežimo vietiniais maršrutais organizavimas, lengvatinio keleivių vežimo kompensacijų skaičiavimas ir mokėjimas yra viena iš savarankiškųjų (Lietuvos Respublikos Konstitucijos ir įstatymų nustatytų (priskirtų) savivaldybių funkcijų. Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 37 punkte nustatyta, kad tik savivaldybės taryba nustato kainas ir tarifus už savivaldybės kontroliuojamų įmonių, biudžetinių ir viešųjų įstaigų (kurių savininkė yra savivaldybė) teikiamas atlygintinas paslaugas ir keleivių vežimą vietiniais maršrutais. Taigi valstybė neturi įtakos savivaldybių nustatomam važiavimo bilieto kainos dydžiui, nuo kurio tiesiogiai priklausytų iš valstybės biudžeto mokamų lengvatinio keleivių vežimo kompensacijų dydis.
2. Savivaldybės pačios formuoja vietinio susisiekimo maršrutų tinklą, atsižvelgdamos į gyvenamosios vietovės dydį, gyventojų tankumą ir kitus kriterijus, todėl jos turi galimybę organizuoti ne tik optimalų vietinio susisiekimo maršrutų tinklą, bet ir teikti vežėjams priklausančias minimalias lengvatinio keleivių vežimo kompensacijas už keleiviams teikiamas vežimo paslaugas.
3. Pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybei atskaitingų institucijų funkcijų peržiūros 2016 metų planą, kuriam pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. gegužės 30 d. pasitarimo protokolu Nr. 33, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijai, Lietuvos Respublikos finansų ministerijai, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijai pavesta iki 2017 m. III ketvirčio pabaigos atlikti lengvatinio keleivių vežimo kompensacijų skaičiavimo ir mokėjimo bei priežiūros funkcijos peržiūrą. Apibendrinusios ir išanalizavusios iš savivaldybių gautą informaciją apie 2014–2016 metais taikytas važiavimo vietinio (miesto ir priemiestinio) reguliaraus susisiekimo autobusais ir troleibusais lengvatas ir apskaičiuotas lengvatinio keleivių vežimo kompensacijų sumas kompensuojant vežėjų išlaidas (negautas pajamas) dėl keleiviams taikytų važiavimo vietinio (miesto ir priemiestinio) reguliaraus susisiekimo autobusais ir troleibusais lengvatų, minėtos ministerijos kartu su Lietuvos savivaldybių asociacija parengs šios funkcijos peržiūros ataskaitą ir siūlymus Lietuvos Respublikos Vyriausybei dėl savivaldybių savarankiškosios funkcijos – lengvatinio keleivių vežimo kompensacijų skaičiavimo ir mokėjimo – priskyrimo valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms tikslingumo.