Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS ASMENŲ, NUKENTĖJUSIŲ NUO
1939–1990 METŲ OKUPACIJŲ, TEISINIO STATUSO ĮSTATYMO NR. VIII-342
71 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-2030
2016 m. sausio 20 d. Nr. 71
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2015 m. gruodžio 3 d. sprendimo Nr. SV-S-1291 „Dėl įstatymų ir nutarimo projektų išvadų“ 1 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Nepritarti Lietuvos Respublikos asmenų, nukentėjusių nuo 1939–1990 metų okupacijų, teisinio statuso įstatymo Nr. VIII-342 71 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-2030 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:
1. Lietuvos Respublikos asmenų, nukentėjusių nuo 1939–1990 metų okupacijų, teisinio statuso įstatyme (toliau – Įstatymas) apibrėžtos nacistinės Vokietijos ir Sovietų Sąjungos okupacinių valdžių politiniais ar kilmės (politiniais, religiniais, tautiniais, socialinės ar etninės kilmės ir kitais) motyvais persekiotų ir nuo 1939–1990 metų okupacijų nukentėjusių asmenų kategorijų sąvokos ir nustatyti nukentėjusių asmenų teisinio statuso pripažinimo pagrindiniai kriterijai. Įstatymo 71 straipsnyje reglamentuoti atvejai, kai vaikai be tėvų globos liko dėl aplinkybių, susijusių su okupacinių režimų struktūrų veiksmais, atitinkantys Įstatymo 2 straipsnio 6 punkte nurodytą nuo okupacijų nukentėjusio asmens pripažinimo kriterijų, o Įstatymo projektu siūloma pripažinti nuo okupacijų nukentėjusio asmens – buvusio beglobio vaiko teisinį statusą vaikams, gimusiems karo ir pokario metu (1939–1953 m.), likusiems be abiejų tėvų globos ir augusiems vaikų globos įstaigose, taip pat vaikams, likusiems be abiejų tėvų globos ir 1939–1953 m. augusiems vaikų globos įstaigose, t. y. Įstatymo projektu siūlomas naujas pripažinimo buvusiais beglobiais vaikais pagrindas nesiejamas su okupacinių režimų struktūrų veiksmais padaryta žala. Todėl manytina, kad Įstatymo projektu siūlomas teisinis reguliavimas išplečia Įstatymu nustatytą teisinių santykių reguliavimo sritį ir neatitinka Įstatymo tikslo ir paskirties. Pažymėtina, kad tais atvejais, kai Įstatymo projektu siūlomoje nuostatoje nurodytu laikotarpiu likę be abiejų tėvų globos vaikai augo vaikų globos įstaigose, pagal galiojantį įstatymą jie pripažintini buvusiais beglobiais vaikais, jeigu atitinka kurią nors iš Įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 1–6 punktuose nustatytų sąlygų.
2. Pripažinus nuo okupacijų nukentėjusio asmens – buvusio beglobio vaiko teisinį statusą vaikams, gimusiems karo ir pokario metu (1939–1953 m.), likusiems be abiejų tėvų globos ir augusiems vaikų globos įstaigose, taip pat vaikams, likusiems be abiejų tėvų globos ir 1939–1953 m. augusiems vaikų globos įstaigose, pagal Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo nuostatas jie įgytų teisę gauti valstybinių pensijų bazės dydžio (58 eurų) nukentėjusiųjų asmenų valstybinę pensiją. Įvertinti, kiek tai galėtų pareikalauti papildomų valstybės biudžeto lėšų, būtų galima tik atlikus išsamų tyrimą siekiant nustatyti asmenų, likusių be abiejų tėvų globos ir augusių vaikų globos namuose, skaičių Įstatymo projekte nurodytu laikotarpiu, taip pat nustatyti, kiek iš jų jau gauna šią pensiją ir kiek asmenų galėtų į ją pretenduoti kaip atitinkantys kitas Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo sąlygas nukentėjusiųjų asmenų valstybinei pensijai skirti (pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos pilietybė, nuolatinė gyvenamoji vieta Lietuvos Respublikos teritorijoje ir kita). Nenustačius subjektų, turinčių teisę pagal Įstatymo projekto nuostatas gauti nukentėjusiųjų asmenų valstybinę pensiją, skaičiaus, objektyvios galimybės apskaičiuoti konkretų galimą valstybės biudžeto lėšų poreikį šiame etape nėra.
3. Valstybinio socialinio draudimo ir pensijų sistemos pertvarkos gairėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Seimo 2011 m. gegužės 24 d. nutarimu Nr. XI-1410 „Dėl Valstybinio socialinio draudimo ir pensijų sistemos pertvarkos gairių patvirtinimo“, kuriose įtvirtinta specialiųjų pensijų schemų reforma, numatyta neplėsti nukentėjusiųjų asmenų valstybinių pensijų gavėjų grupių. Priėmus Įstatymo projektu siūlomas nuostatas, teisę gauti nukentėjusiųjų asmenų valstybinę pensiją įgytų papildoma asmenų grupė.