ALYTAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL ALYTAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS STRATEGINIO PLANAVIMO ORGANIZAVIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2023 m. birželio 8 d. Nr. K-111
Alytus
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 33 punktu ir 60 straipsnio 5 dalimi, Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo 3 straipsnio 17 dalies 6 punktu ir 13 straipsnio 1 dalimi, Strateginio valdymo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Strateginio valdymo metodikos patvirtinimo“, Alytaus rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
1. Patvirtinti Alytaus rajono savivaldybės strateginio planavimo organizavimo tvarkos aprašą (pridedama).
2. Pripažinti netekusiu galios Alytaus rajono savivaldybės tarybos 2021 m. rugsėjo 16 d. sprendimą Nr. K-172 „Alytaus rajono savivaldybės strateginio planavimo organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
PATVIRTINTA
Alytaus rajono savivaldybės tarybos 2023 m. birželio 8 d.
sprendimu Nr. K-111
ALYTAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS STRATEGINIO PLANAVIMO ORGANIZAVIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Alytaus rajono savivaldybės strateginio planavimo organizavimo tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) reglamentuoja Alytaus rajono savivaldybės (toliau – savivaldybė) strateginio planavimo dokumentų ir jų įgyvendinimą detalizuojančių planavimo dokumentų rengimą, svarstymą ir tvirtinimą, įgyvendinimo stebėseną, numatytų pasiekti rezultatų vertinimą, ataskaitų dėl planavimo dokumentų įgyvendinimo rengimą ir svarstymą, savivaldybės gyventojų įtraukimą į jų rengimą, svarstymą ir įgyvendinimo priežiūrą, viešinimą.
2. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:
2.1. Asignavimai – valstybės biudžete arba savivaldybės biudžete patvirtinta lėšų išlaidoms ir ilgalaikiam materialiajam ir nematerialiajam turtui (toliau – turtas) įsigyti suma, kurią asignavimų valdytojas turi teisę biudžetiniais metais gauti iš valstybės biudžete arba savivaldybės biudžete sukauptų lėšų, pateikęs paraišką valstybės iždą valdančiai institucijai arba savivaldybės administracijai, patvirtintoms programoms finansuoti.
2.2. Efekto vertinimo kriterijus – vizijos ir (ar) strateginio tikslo vertinimo rodiklis, kuris parodo naudą, kurią patiria ne tik tiesioginiai naudos gavėjai, bet ir kitos grupės (parodo Savivaldybės valdymo srities veiklos rezultatą, jo kokybę, tiesiogiai atspindi Savivaldybės vizijos ir (ar) strateginio tikslo įgyvendinimą, visuomenės lūkesčius).
2.3. Priemonė – užsibrėžto uždavinio įgyvendinimo būdas (veiklų grupė), kuriam naudojami žmogiškieji, finansiniai ir materialiniai ištekliai.
2.4. Priemonės vykdytojas – Savivaldybės administracijos struktūrinis padalinys, seniūnija, į Savivaldybės administracijos struktūrinius padalinius neįeinantis valstybės karjeros tarnautojas, įstaiga ar organizacija, atsakinga už konkrečios priemonės ir (ar) veiklos planavimą, įgyvendinimą, stebėseną, vertinimą ir atsiskaitymą už įgyvendinimo rezultatus.
2.5. Proceso arba indėlio vertinimo kriterijus – metinio veiklos plano rezultatai, kurie išreiškiami vertinimo rodikliais, kurie matuoja ir parodo vidinius institucijos ar įstaigos procesus (veiksmus) ar išteklius (finansinius, žmogiškuosius, materialinius ar kt.), reikalingus produktams sukurti, paslaugoms teikti ar kitoms funkcijoms atlikti.
2.6. Produkto kriterijus – uždavinio (priemonės) įgyvendinimo vertinimo kriterijus, t. y. materialinis ar intelektinis produktas ir (ar) paslaugos, kurios atsiranda tikslingai naudojant išteklius, skirtus uždaviniui (priemonei) įgyvendinti (parodo suteiktų paslaugų ar sukurtų produktų apimtis / kiekį).
2.7. Rezultato kriterijus – strateginio prioriteto / tikslo ir (ar) programos tikslo pasiekimo vertinimo rodiklis, kuris parodo naudą, kurią patiria tiesioginiai naudos gavėjai (parodo strateginio prioriteto / tikslo ir (ar) programos tikslo vykdytojų veiklos rezultatą, jo kokybę, rodiklio pagalba įvertinamos pagrindinės programos veiklos, parodomas programos turinys ir tiesioginis jos rezultatas).
2.8. Projektas – veiksmai, kuriais siekiama per apibrėžtą laiką ir su tam tikrais ištekliais sukurti unikalų ir pamatuojamą produktą ar paslaugą.
2.9. Savivaldybės administracijos, seniūnijos, Savivaldybės biudžetinės įstaigos metinis veiklos planas (toliau – MVP) – Savivaldybės strateginio veiklos plano programų ar jų dalies (tikslų, uždavinių, atskirų priemonių ir (ar) veiklų), už kurias atsakinga Savivaldybės administracija, seniūnija, Savivaldybės biudžetinė įstaiga, įgyvendinimą detalizuojantis dokumentas, kuris rengiamas atsižvelgiant į Savivaldybės biudžete numatomus jai skirti asignavimus. Savivaldybės administracijos ir seniūnijų MVP tvirtina Savivaldybės administracijos direktorius, o Savivaldybės biudžetinių įstaigų MVP tvirtina biudžetinės įstaigos vadovas, suderinęs su atitinkamais Savivaldybės administracijos padaliniais.
2.10. Alytaus regiono plėtros planas (toliau – RPP) – 4–10 metų trukmės planavimo dokumentas, kuriame, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teritorijos bendrajame plane nustatytas teritorijos naudojimo privalomąsias nuostatas, pateikiama išsami regiono situacijos analizė, įvertinamas numatomas nacionalinių plėtros programų įgyvendinimo poveikis regiono lygiu, prireikus detalizuojamos regionui Regionų plėtros programoje nustatytos išankstinės sąlygos, kurias Regiono plėtros taryba ir regiono savivaldybės turi įgyvendinti ir užtikrinti jų laikymąsi, siekdamos veiksmingo ir rezultatyvaus pažangos uždavinių įgyvendinimo, nurodomi regiono plėtros tikslai ir regiono plėtros uždaviniai, suplanuojami regiono plėtros tikslus ir regiono plėtros uždavinius įgyvendinančios priemonės ir (arba) projektai, nurodomos preliminarios kiekvienai pažangos priemonei ir (arba) projektui įgyvendinti reikalingos pažangos lėšos, nustatomi rezultato rodikliai;
2.11. Alytaus rajono savivaldybės strateginis plėtros planas (toliau – SPP) – strateginio planavimo dokumentas, rengiamas ne trumpesniam kaip 7 metų laikotarpiui ir tvirtinamas Savivaldybės tarybos sprendimu. SPP skirtas aplinkos, socialinei ir ekonominei raidai Savivaldybės teritorijoje numatyti. Strateginis plėtros planas yra kompleksinis teisinis strateginio planavimo dokumentas, kuriuo nustatoma bendroji savivaldybės plėtros strategija: plėtros prioritetai, tikslai, uždaviniai, priemonės strategijai įgyvendinti bei įgyvendinimo etapai. Strateginis plėtros planas sudaro galimybes nustatyti dabartinę Alytaus rajono vietą ir reikšmę šalies ekonominiame bei socialiniame gyvenime, įvertinti nuolat kintančias plėtros tendencijas, išanalizuoti jų reikšmę savivaldybės politikai.
2.12. Savivaldybės strateginis veiklos planas (toliau – SVP) – kasmet atnaujinamas strateginio planavimo dokumentas, kuris rengiamas 3 metų laikotarpiui ir tvirtinamas Savivaldybės tarybos sprendimu. SVP detalizuoja SPP ir (ar) Savivaldybės atskirų ūkio šakų (sektorių) plėtros programų tikslų, uždavinių ir priemonių įgyvendinimą, yra sudaromas atsižvelgiant į planuojamus Savivaldybės finansinius ir žmogiškuosius išteklius.
2.13. Savivaldybės strateginio veiklos plano programa (toliau – SVP programa) – esminė savivaldybės strateginio veiklos plano dalis, skirta strateginiams tikslams pasiekti, kurioje nustatomi programos tikslai, uždaviniai, priemonės, veiklos (pagal poreikį), vertinimo kriterijai, jų reikšmės ir asignavimai.
2.14. Savivaldybės strateginio veiklos plano programos koordinatorius (toliau – SVP programos koordinatorius) – strateginiame veiklos plane numatytas Savivaldybės administracijos darbuotojas, atsakingas už tam tikros SVP programos rengimo ir įgyvendinimo proceso koordinavimą.
2.15. Strateginis planavimas savivaldybėje – procesas, kurio metu nustatomos veiklos kryptys ir būdai, kaip vykdyti Savivaldybės misiją, pasiekti numatytus tikslus ir rezultatus, veiksmingai panaudojant finansinius, materialinius ir žmogiškuosius išteklius.
2.16. Strateginio planavimo Savivaldybėje priežiūros komisija (toliau – SPP komisija) – Savivaldybės tarybos sprendimu jos įgaliojimų laikui sudaryta komisija, kurią sudaro Savivaldybės tarybos nariai, Savivaldybės administracijos vadovai, valstybės tarnautojai ir darbuotojai. SPP komisija stebi ir vertina strateginio planavimo dokumentų rengimo, įgyvendinimo procesą, vertina strateginio planavimo dokumentų ir jų ataskaitų projektus, teikia pasiūlymus dėl strateginio planavimo proceso tobulinimo, strateginio planavimo dokumentų tikslinimo.
2.17. Strateginio planavimo darbo grupė – savivaldybės mero potvarkiu patvirtinta darbo grupė, kurią sudaro administracijos direktorius ir (arba) jo pavaduotojas ir administracijos direktoriaus paskirti valstybės tarnautojai bei darbuotojai. Ji sudaroma koordinuoti strateginių veiklos planų rengimą ir įgyvendinimą administraciniu lygmeniu.
2.18. Programų koordinatoriai – savivaldybės mero potvarkiu paskirti savivaldybės administracijos darbuotojai, atsakingi už tam tikrų savivaldybės strateginio veiklos plano programų rengimo ir įgyvendinimo koordinavimą.
2.19. Tikslas (strateginis tikslas) – strateginio planavimo dokumentuose užsibrėžtas siekis, rodantis planuojamą pasiekti rezultatą per strateginio planavimo dokumento įgyvendinimo laikotarpį.
2.20. Uždavinys – per nustatytą laikotarpį planuojama veikla, užtikrinanti strateginio planavimo dokumente nustatyto tikslo įgyvendinimą.
3. Kitos Apraše vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme, Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatyme, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatyme, Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme ir Strateginio valdymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Strateginio valdymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Metodika).
II SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS STRATEGINIO PLANAVIMO SISTEMA
4. Savivaldybės strateginio planavimo sistemą sudaro strateginio planavimo dokumentai (SPP, Savivaldybės atskirų ūkio šakų (sektorių) plėtros programos, SVP, MVP) ir Savivaldybės institucijos bei įstaigos, atsakingos už strateginio planavimo dokumentų parengimą, tvirtinimą, įgyvendinimą, stebėseną, vertinimą, atsiskaitymą už pasiektus rezultatus ir viešinimą.
5. Alytaus rajono strateginio planavimo sistemos dalyviai:
6. Strateginio planavimo dokumentų rengimo principai:
6.1. kryptingumas, darnumas ir integralumas – strateginio planavimo dokumentuose formuluojami loginiais ryšiais susieti tikslai, uždaviniai, planuojami pasiekti rezultatai, o jų visuma turi sudaryti sąlygas pasiekti ilgalaikę ir darnią Savivaldybės pažangą, užtikrinti veiksmingą Savivaldybės finansų planavimą ir panaudojimą. Ilgalaikių planavimo dokumentų nuostatos turi pereiti į trumpesnės trukmės planavimo dokumentus. Finansų planavimo dokumentuose turi būti numatytas finansavimas planavimo dokumentuose atitinkamais metais numatytoms veikloms įgyvendinti;
6.2. veiksmingumas ir orientavimasis į rezultatus – strateginio planavimo dokumentuose nustatant tikslus kartu turi būti suplanuojami ir siekiami rezultatai; siekiant užtikrinti, kad bus pasiekti planuoti rezultatai ir laiku priimti valdymo tobulinimo sprendimai, informacija apie veiklos rezultatus nuolat stebima, analizuojama ir vertinama;
6.3. efektyvumas – strateginio planavimo dokumentuose nustatytų tikslų ir rezultatų siekiama mažiausiomis sąnaudomis, racionaliai paskirstant išteklius ir nuolat ieškant veiklos efektyvumo didinimo rezervų ir naujų veiklos tobulinimo būdų;
6.4. atvirumas (partnerystė) – savivaldybės tikslai ir būdai, kaip jų pasiekti, nustatomi konsultuojantis su savivaldybės bendruomene; strateginio planavimo dokumentai ir jų įgyvendinimo ataskaitos – vieši ir skelbiami savivaldybės interneto svetainėje;
6.5. bendrumas – siekiant kryptingos, palyginamos ir nuoseklios savivaldybių veiklos atliekant joms priskirtas funkcijas, savivaldybių plėtra bei veikla planuojama, įgyvendinama ir stebima vadovaujantis Metodikos nuostatomis;
6.6. lyčių lygybės – rengiant ir įgyvendinant planavimo dokumentus, turi būti atsižvelgiama į lyčių aspekto integravimą planavimo, įgyvendinimo, stebėsenos ir vertinimo etapuose, siekiant užkirsti kelią kliūčių susidarymui arba galimybių apribojimams, kurie gali sukelti nepageidaujamas pasekmes moterims ar vyrams.
7. Strateginio planavimo dokumentai rengiami vadovaujantis Tvarkos aprašu, Metodika, kitais teisės aktais reglamentuojančiais strateginį planavimą ir atsižvelgiant į valstybės ir regiono strateginio planavimo dokumentus, užtikrinant jų tarpusavio suderinamumą ir integralumą. Strateginio planavimo dokumentai tarpusavyje susiejami aiškiais loginiais ryšiais – ilgesnės trukmės strateginio planavimo dokumentus įgyvendinti planuojama per trumpesnės trukmės strateginio planavimo dokumentus. Strateginio planavimo dokumentų schema pateikta šio aprašo 2 priede. Vienų strateginio planavimo dokumentų nuostatos neturi prieštarauti kitų strateginio planavimo dokumentų nuostatoms.
8. SPP ir Savivaldybės atskirų ūkio šakų (sektorių) plėtros programos pradedamos rengti likus metams iki jų galiojimo pabaigos ir patvirtinamos iki SVP projekto parengimo, kad būtų galima suplanuoti jų įgyvendinimą. SVP ir Savivaldybės biudžeto projektai teikiami Savivaldybės tarybai tvirtinti tuo pačiu metu. Savivaldybės strateginio planavimo dokumentų rengimo, svarstymo bei tvirtinimo grafiko forma pateikiama Tvarkos aprašo 1 priede.
9. Savivaldybės strateginio planavimo dokumentai ir jų įgyvendinimą detalizuojantys planavimo dokumentai:
9.2. savivaldybės atskiros ūkio šakos (sektoriaus) plėtros programa, kurią tvirtina Savivaldybės taryba;
10. Savivaldybė gali pasitelkti išorės ekspertų kai kuriems SPP ar SVP rengimo darbams atlikti. Išorės ekspertai gali būti pasitelkti surinkti ar analizuoti duomenis, kurių reikia aplinkos analizei atlikti ar tikslų, uždavinių alternatyvoms numatyti, taip pat visuomenės įtraukimo renginiams organizuoti ar jiems vadovauti.
11. Strateginio planavimo procese savivaldybės meras informuoja interesų grupes, su jomis konsultuojasi bei siekia kuo aktyvesnio jų dalyvavimo, pagrįsto bendradarbiavimu ir partneryste.
12. Galimi interesų grupių dalyvavimo savivaldybės strateginio planavimo procese būdai:
12.1. tiesioginis interesų grupių atstovų dalyvavimas, pagrįstas bendradarbiavimu ir partneryste, savivaldybės strateginio plėtros ir veiklos planavimo organizacinių struktūrų veikloje;
13. Strateginio planavimo dokumentai rengiami atsižvelgiant į valstybės ir regiono strateginio planavimo dokumentus, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymą, Strateginio planavimo metodiką, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021-04-28 nutarimu Nr. 292, taip pat užtikrinant jų tarpusavio suderinamumą ir integralumą.
III SKYRIUS
SPP IR SAVIVALDYBĖS ATSKIRŲ ŪKIO ŠAKŲ (SEKTORIŲ) PLĖTROS PROGRAMŲ STRUKTŪRA IR RENGIMAS
14. Už SPP rengimo organizavimą, viešą svarstymą, įgyvendinimo stebėseną, tikslinimą ir atsiskaitymą už įgyvendinimo rezultatus atsakingas savivaldybės meras, už šių darbų organizavimą – savivaldybės administracijos skyrius, atsakingas už strateginį planavimą. SPP rengia padalinių, atsakingų už atskiras veiklos sritis, darbuotojai. SPP gali būti rengiamas ir / arba pasitelkus išorinį konsultacinių paslaugų teikėją.
15. SPP yra bendruomenės, politinių jėgų ir socialinių partnerių susitarimas dėl ilgalaikės vizijos, ilgalaikių prioritetų, jų įgyvendinimo krypčių ir siekiamos pažangos rodiklių ir rengiamas atsižvelgiant į RPP. Kiti Savivaldybėje rengiami planavimo dokumentai turi būti suderinti su SPP nuostatomis.
16. SPP turi būti:
16.1. bendroji informacija – nurodomas SPP parengimo tikslas, SPP laikotarpis, kokiais strateginio planavimo dokumentais vadovautasi rengiant SPP ir kas dalyvavo jį rengiant, pateikiama kita svarbi informacija;
16.2. vidaus ir išorės aplinkos analizė – pateikiama savivaldybės socialinės ir ekonominės situacijos ir teritorinio potencialo analizė, parengta pagal valstybės, regioninio ir savivaldybės lygmens teritorijų planavimo dokumentus, taip pat kitus planavimo dokumentus;
16.3. savivaldybės socialinės ir ekonominės, erdvinės plėtros vizija – nurodoma savivaldybės teritorijos, socialinės ir ekonominės situacijos būklė, kurios bus siekiama įgyvendinant SPP. Vizijos formuluotė turėtų atskleisti savivaldybės išskirtinumą;
16.4. tikslai ir uždaviniai – savivaldybės plėtros prioritetai, tikslai ir uždaviniai, neprieštaraujantys regiono plėtros tikslams ir uždaviniams, bei jų svarbiausios įgyvendinimo priemonės;
16.5. priemonių planas – nurodomos plėtros tikslus ir uždavinius įgyvendinančios priemonės, atsakingi vykdytojai, įgyvendinimo laikotarpis ir stebėsenos rodikliai;
16.6. finansavimo planas – nurodomas preliminarus lėšų SPP įgyvendinti poreikis ir galimi finansavimo šaltiniai;
16.7. svarbiausi savivaldybės investiciniai projektai – nurodomi savivaldybės įgyvendinami ir (arba) planuojami įgyvendinti investiciniai projektai, pateikiant informaciją apie jų sąsajas su Alytaus regiono plėtros plano pažangos priemonėmis, projektų vykdytojus, įgyvendinimo terminus ir projektams įgyvendinti planuojamas ir (arba) skirtas pažangos lėšas, taip pat nurodant, ar šie projektai įgyvendinami ir (arba) planuojami įgyvendinti viešojo ir privataus sektorių partnerystės būdu;
18. SPP rengimą koordinuoja ir jo įgyvendinimo priežiūrą vykdo savivaldybės tarybos patvirtinta SPP komisija, veikianti pagal savivaldybės tarybos patvirtintą tvarką.
19. SPP komisijos iniciatyva, SPP projektui rengti gali būti sudarytos viena arba kelios (susijusios su atskirų veiklos sričių plėtra) darbo grupės (toliau – darbo grupės), į kurių sudėtį gali įeiti savivaldybės tarybos nariai, savivaldybės administracijos darbuotojai, savivaldybei pavaldžių juridinių asmenų ir kitų Alytaus rajone veikiančių organizacijų atstovai bei savivaldybės bendruomenės nariai. Darbo grupių sudėtį tvirtina meras (potvarkiu).
20. Parengtas SPP projektas skelbiamas savivaldybės interneto svetainėje ir pradedamas viešas jo svarstymas. Savivaldybės bendruomenės nuomonei esminiais savivaldybės plėtros klausimais sužinoti gali būti rengiami susirinkimai, televizijos ir radijo laidos, skelbiami informaciniai straipsniai vietos spaudoje, rengiamos apklausos savivaldybės interneto svetainėje, galima kviesti teikti pasiūlymus raštu ir pan. Viešo svarstymo būdą nustato savivaldybės meras.
21. Pasibaigus viešam svarstymui, patikslintas SPP projektas svarstomas SPP komisijos posėdyje, organizuojamas jo svarstymas visuose komitetuose bei teikiamas tvirtinti savivaldybės tarybai. SPP svarstymo savivaldybės tarybos komitetuose procedūros vykdomos vadovaujantis Alytaus rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamentu.
22. SPP gali būti tikslinamas pasikeitus aplinkybėms. Esant poreikiui, gali būti peržiūrimi ir keičiami SPP uždaviniai ir priemonės. Pasiūlymai dėl šio plano pakeitimo raštu pateikiami savivaldybės merui.
23. Savivaldybės administracijos skyrius, atsakingas už strateginį planavimą, rengia SPP pakeitimo projektą ir organizuoja jo svarstymą strateginio planavimo komisijos posėdyje.
25. SPP ir jo pakeitimų savivaldybės interneto svetainėje skelbimą organizuoja savivaldybės administracijos skyrius, atsakingas už strateginį planavimą.
26. Savivaldybės atskirų ūkio šakų (sektorių) programos rengiamos tik tais atvejais, kai tokių planavimo dokumentų rengimas numatytas įstatyme.
27. Savivaldybės atskirų ūkio šakų (sektorių) plėtros programose pateikiamos aplinkos analizės išvados, nustatomi tikslai, uždaviniai, jų vertinimo kriterijai ir siekiamos reikšmės. Atsižvelgiant į poreikius, savivaldybės atskirų ūkio šakų (sektorių) plėtros programoms taikoma SPP arba SVP programos struktūra.
29. Už savivaldybės atskirų ūkio šakų (sektorių) plėtros programų įgyvendinimą, stebėseną ir atsiskaitymą už pasiektus rezultatus atsakingi atitinkamas ūkio šakas (sektorius) kuruojantys savivaldybės administracijos padaliniai, savivaldybei pavaldžių juridinių asmenų vadovai.
30. Informacija apie savivaldybės atskirų ūkio šakų (sektorių) plėtros programų įgyvendinimą teikiama padalinių, savivaldybės administracijos direktoriaus bei savivaldybei pavaldžių juridinių asmenų metinėse veiklos ataskaitose arba, atsiradus poreikiui, rengiamos ir teikiamos svarstyti savivaldybės tarybai atskiros šių dokumentų įgyvendinimo ataskaitos.
31. SPP ir jį detalizuojančių planavimo dokumentų rengimo, svarstymo ir tvirtinimo, įgyvendinimo stebėsenos, numatytų pasiekti rezultatų vertinimo, planavimo dokumentų įgyvendinimo ataskaitų rengimo ir svarstymo, savivaldybės gyventojų įtraukimo į jų rengimą, svarstymą ir įgyvendinimo priežiūrą, viešinimo organizavimo tvarką, atsižvelgdama į Strateginio valdymo įstatymą, nustato savivaldybės meras. SPP įgyvendinimo ataskaitos rengiamos kas penkerius metus, kaip nustatyta SPP įgyvendinimo stebėsenos metodikoje.
IV SKYRIUS
SVP STRUKTŪRA IR RENGIMAS
32. SVP rengiamas 3 metų laikotarpiui (kiekvienais metais jį tikslinant). SVP pradedamas rengti ne vėliau kaip rugsėjo 15 d., planuojant savivaldybės veiklą 3 metų laikotarpiui, detalizuoja SPP, RPP ir savivaldybės atskirų ūkio šakų (sektorių) plėtros programų tikslų ir uždavinių įgyvendinimą ir sudaromas atsižvelgiant į planuojamus savivaldybės finansinius ir žmogiškuosius išteklius.
33. Už SVP rengimo organizavimą atsakingas meras, o už SVP rengimą ir įgyvendinimą atsakingas savivaldybės administracijos direktorius.
34. Savivaldybės administracijos direktorius skiria valstybės tarnautojus ir darbuotojus, atsakingus už savivaldybės strateginių veiklos planų programų parengimą.
35. SVP rengimą organizuoja savivaldybės administracijos skyrius, atsakingas už strateginį planavimą.
36. SVP rengimo formos ir jų pildymo rekomendacijos tvirtinamos administracijos direktoriaus įsakymu.
37. SVP rengiami vadovaujantis SPP, savivaldybės teritorijų planavimo ir kitais su strateginiu planavimu bei numatomu finansavimu susijusiais dokumentais.
38. SVP sudaro:
38.1. savivaldybės misija ir veiklos prioritetai – pateikiamas pagrindinis Savivaldybės funkcionavimo tikslas, apibūdinantis veiklos kryptis ir parodantis santykius su vietos bendruomene;
38.2. strateginiai pokyčiai:
38.2.1. suplanuojami Savivaldybės veiklos prioritetai; Veiklos prioritetų įgyvendinimas planuojamas nustatant svarbiausius darbus ir jų įvykdymo terminus, planuojamus pasiekti rezultatus. Svarbiausi darbai yra nustatomi SVP galiojimo laikotarpiui (trejiems metams). Planuojami pasiekti rezultatai yra SVP efekto ir rezultato vertinimo kriterijai. Tikslinant SVP siekiami rezultatai peržiūrimi, patikslinami ir suplanuojami svarbiausi darbai;
38.4. savivaldybės strateginio veiklos plano programa (programos) – nustatomi programos tikslai, uždaviniai ir priemonės, kurie atitinka SPP tikslus, uždavinius ir priemones. SVP nustatomi vertinimo kriterijai, jų matavimo vienetai ir reikšmės, asignavimai. SVP programose nurodomi efekto vertinimo kriterijai, rezultato vertinimo kriterijai bei produkto vertinimo kriterijai. SVP programą sudaro programos aprašas, programos tikslų, uždavinių ir priemonių išlaidų suvestinė bei programos vertinimo kriterijai;
38.5. planuojami 3 metų asignavimai, skirti Nacionalinio pažangos plano, RPP pažangos ir (ar) SPP programose numatytoms pažangos priemonėms ir (ar) projektams įgyvendinti;
38.7. savivaldybės valdomų įmonių planuojami pasiekti pagrindiniai veiklos rodikliai, viešųjų įstaigų, kurių savininkė yra savivaldybė arba kai savivaldybė turi 50 procentų ir daugiau balsų visuotiniame dalininkų susirinkime, planuojami pasiekti pagrindiniai veiklos rodikliai;
39. SVP projekto rengimas pradedamas aplinkos analize ir vykdomų programų peržiūra, siekiamų rezultatų įvertinimu.
40. Strateginio planavimo proceso skaidrumui užtikrinti, savivaldybės mero (potvarkiu) patvirtinama strateginio planavimo darbo grupė, įtraukiant visų savivaldybės administracijos padalinių vadovus. Darbo grupė kontroliuoja SVP, MVP, savivaldybės programų priemonių įgyvendinimą, įvertinant galimas rizikas jų įgyvendinimui, atlikus strateginio plano rezultatų stebėseną. Darbo grupės nariai teikia siūlymus dėl savivaldybės veiklos prioritetų, svarbiausių darbų, veiklos efektyvumo didinimo krypčių, savivaldybės strateginių tikslų ir programų bei asignavimų jiems įgyvendinti, žmogiškųjų išteklių ir valdymo išlaidų.
41. Programų koordinatoriai peržiūri vykdomas programas, įvertina pasiektus rezultatus ir turėtus išteklius rezultatams pasiekti, surenka kuruojamų biudžetinių įstaigų informaciją apie planuojamas priemones, projektus, jiems įgyvendinti numatomas lėšas ir lėšų šaltinius, planuojamus pasiekti veiklos rodiklius.
42. Planuodami išlaidas, savivaldybės administracijos padaliniai privalo griežtai laikytis Lietuvos Respublikos teisės aktais, Savivaldybės tarybos sprendimais, mero potvarkiais ir administracijos direktoriaus įsakymais.
43. Įvertinę padalinių, kuruojamų įstaigų pateiktą informaciją, programų koordinatoriai iki kiekvienų metų spalio 1 d. parengia programų projektus, kuriuos pateikia savivaldybės administracijos skyriui, atsakingam už strateginį planavimą, savivaldybės mero potvarkiu patvirtintomis formomis.
44. Savivaldybės administracijos skyrius, atsakingas už strateginį planavimą, išanalizuoja aplinkos veiksnius, darančius įtaką savivaldybės veiklai, suformuluoja (patikslina) savivaldybės misiją, įvertina ir užtikrina misijos, strateginių tikslų ir programų suderinamumą ir iki kiekvienų metų gruodžio 20 d. parengia SVP projektą.
45. Parengtas SVP projektas skelbiamas savivaldybės interneto svetainėje, viešosioms konsultacijoms, remiantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo nuostatomis, sudaromos galimybės savivaldybės bendruomenei susipažinti su šiuo projektu savivaldybės administracijoje ir per nustatytą terminą pateikti pastabas bei pasiūlymus.
46. Gauti pasiūlymai išnagrinėjami strateginio planavimo darbo grupės pasitarime, prireikus projektas patikslinamas. Patikslintas SVP projektas svarstomas strateginio planavimo darbo grupės pasitarime, organizuojamas jo svarstymas visuose komitetuose bei teikiamas tvirtinti savivaldybės tarybai iki kiekvienų metų vasario mėnesio pabaigos. SVP svarstymo savivaldybės tarybos komitetuose procedūros vykdomos vadovaujantis Alytaus rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamentu.
47. Savivaldybės tarybai patvirtinus SVP, savivaldybės administracijos skyrius, atsakingas už strateginį planavimą, organizuoja jo paskelbimą savivaldybės interneto svetainėje.
48. Savivaldybės tarybos patvirtintas SVP yra savivaldybės biudžeto sudarymo pagrindas. Parengtas SVP projektas turi atitikti savivaldybės finansines galimybes.
49. Savivaldybės tarybai patvirtinus SVP, pradedama jo nuolatinė įgyvendinimo priežiūra – pasiektų rezultatų stebėsena. Stebėsenos tikslas – strateginiame planavime dalyvaujantiems padaliniams, programų koordinatoriams, savivaldybės merui stebėti strateginių veiklos planų įgyvendinimo rezultatus ir laiku priimti sprendimus, siekiant pagerinti savivaldybės veiklą ir rezultatus.
50. SVP įgyvendinimo stebėsena apima strateginių tikslų, programų, programų tikslų ir uždavinių įgyvendinimo pažangos vertinimą.
51. Pasiūlymus dėl SVP pakeitimo gali teikti Savivaldybės tarybos nariai, administracijos direktorius, savivaldybės administracijos padalinių ir įstaigų vadovai bei kiti suinteresuoti juridiniai ir fiziniai asmenys.
52. Pasiūlymai dėl šių planų tikslinimo teikiami savivaldybės merui raštu arba elektroniniu paštu. SVP tikslinamas vadovaujantis SVP įgyvendinimo stebėsenos ir savivaldybės biudžeto vykdymo duomenimis, siekiant užtikrinti, kad būtų pasiekta nustatyti tikslai ir įgyvendinti numatyti uždaviniai.
54. Parengęs SVP pakeitimo projektą skyrius, atsakingas už strateginį planavimą, suderina su visais Savivaldybės tarybos komitetais ir teikia tvirtinti Savivaldybės tarybai.
55. Savivaldybės tarybai patvirtinus SVP pakeitimus, skyrius, atsakingas už strateginį planavimą, organizuoja jo paskelbimą teisės aktų numatyta tvarka ir savivaldybės interneto svetainėje.
56. Savivaldybės biudžetinės ir viešosios įstaigos, kurių savininkė arba dalininkė yra savivaldybė (toliau – viešosios įstaigos), savivaldybės valdomos įmonės savo strateginius veiklos planus ir ataskaitas dėl jų įgyvendinimo rengia, svarsto, tvirtina ir viešina jų veiklą reglamentuojančių Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
V SKYRIUS
STRATEGINIO PLANAVIMO DOKUMENTŲ ĮGYVENDINIMO ORGANIZAVIMAS, STEBĖSENA, VERTINIMAS, TIKSLINIMAS IR ATSISKAITYMAS UŽ ĮGYVENDINIMO REZULTATUS
57. Pasibaigus biudžetiniams metams, iki kiekvienų metų balandžio 15 d. programų koordinatoriai, vadovaudamiesi pasiektais veiklos rezultatais, parengia ir pateikia skyriui, atsakingam už strateginį planavimą, SVP programų įgyvendinimo ataskaitas.
58. Programų įgyvendinimo ataskaitų formos ir jų pildymo rekomendacijos tvirtinamos savivaldybės mero potvarkiu.
59. SVP programų įgyvendinimo ataskaitose pateikiama informacija apie tikslų ir uždavinių įgyvendinimą, vertinimo kriterijų reikšmių pasiekimą, iškylančias problemas ir priežastis, dėl kurių nebuvo pasiekti tikslai ar uždaviniai, asignavimų panaudojimą programos tikslams įgyvendinti.
60. Savivaldybės administracijos skyrius, atsakingas už strateginį planavimą, išanalizavęs programų koordinatorių pateiktas programų įgyvendinimo ataskaitas, jas apibendrina ir iki kiekvienų metų gegužės 31 d. parengia SVP įgyvendinimo metinę ataskaitą.
61. Parengęs ataskaitą, savivaldybės administracijos skyrius, atsakingas už strateginį planavimą, organizuoja jos svarstymą visuose komitetuose ir teikia tvirtinti Savivaldybės tarybai iki kiekvienų metų birželio 30 d.
VI SKYRIUS
MVP RENGIMAS, SVARSTYMAS, TVIRTINIMAS ĮGYVENDINIMO STEBĖSENA IR ATSISKAITYMAS UŽ PASIEKTUS REZULTATUS
63. Vadovaujantis patvirtintu SVP, rengiami savivaldybės administracijos, seniūnijų, savivaldybės biudžetinių įstaigų MVP.
64. MVP detalizuojami SVP planuojamų programų pažangos ir tęstinės veiklos uždaviniai bei priemonės.
65. MVP nustatomais rodikliais turi būti siekiama SVP nustatytų veiklos tikslų ir pažangos bei tęstinės veiklos uždavinių įgyvendinimo. MVP turi užtikrinti SVP pirmųjų planuojamų metų įgyvendinimą.
66. MVP forma ir jos pildymo rekomendacijos tvirtinamos savivaldybės mero potvarkiu, savivaldybės biudžetinių įstaigų MVP formas – savivaldybės biudžetinių įstaigų vadovai.
67. Rengiant savivaldybės administracijos MVP, padaliniai suderina ir pateikia informaciją apie SVP priemonėms įgyvendinti vykdomus veiksmus, jų įvykdymo terminus, atsakingus vykdytojus, proceso arba indėlio vertinimo kriterijus, savivaldybės administracijos skyriui, atsakingam už strateginį planavimą ne vėliau kaip per 30 dienų nuo atitinkamų metų savivaldybės SVP patvirtinimo dienos.
68. Skyrius, atsakingas už strateginį planavimą, apibendrina gautą informaciją, parengia savivaldybės administracijos MVP projektą ir teikia jį tvirtinti savivaldybės administracijos direktoriui.
69. Seniūnai rengia seniūnijų MVP projektus įtraukdami gyvenamųjų vietovių bendruomenes, seniūnaičius, bendruomeninių organizacijų atstovus, seniūnijos teritorijoje veikiančių įstaigų ir organizacijų atstovus, gyventojus. Parengti seniūnijų MVP projektai teikiami svarstyti seniūnaičių sueigose.
71. Savivaldybės biudžetinių įstaigų MVP rengia ir tvirtina biudžetinių įstaigų vadovai, suderinę su jų veiklą koordinuojančiais savivaldybės administracijos skyriais.
72. MVP tvirtinami ne vėliau kaip per 60 dienų nuo atitinkamų metų savivaldybės SVP patvirtinimo dienos.
73. Patvirtinti MVP, skelbiami įstaigų interneto svetainėse. Savivaldybės administracijos MVP ir seniūnijų MVP skelbimą, savivaldybės interneto svetainėje organizuoja, skyrius atsakingas už strateginį planavimą, savivaldybės biudžetinių įstaigų MVP šių įstaigų interneto svetainėse – savivaldybės biudžetinių įstaigų vadovai.
74. Seniūnai supažindina seniūnaičius ir vietos gyventojus su patvirtintais seniūnijų MVP susitikimų metu. Seniūnijų MVP gali būti skelbiami seniūnijų skelbimo lentose ir / ar leidžiamame savivaldybės informaciniame leidinyje, žiniasklaidos priemonėse.
75. Informacija apie MVP įgyvendinimą teikiama padalinių, seniūnijų, savivaldybės administracijos direktoriaus ir savivaldybės biudžetinių įstaigų metinėse veiklos ataskaitose.
VII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
77. Tai, kas nereglamentuota Apraše, sprendžiama vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymu, Metodika ir kitais teisės aktais.
Strateginio planavimo Alytaus rajono savivaldybėje organizavimo tvarkos aprašo
1 priedas
SAVIVALDYBĖS STRATEGINIO PLANAVIMO DOKUMENTŲ RENGIMO, SVARSTYMO BEI TVIRTINIMO GRAFIKAS
|
Strateginio planavimo Alytaus rajono savivaldybėje organizavimo tvarkos aprašo
2 priedas
PLANAVIMO DOKUMENTŲ SCHEMA