LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO
MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO 2005 M. GRUODŽIO 30 D. ĮSAKYMO NR. ISAK-2695 „DĖL NEFORMALIOJO VAIKŲ ŠVIETIMO KONCEPCIJOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2023 m. liepos 31 d. Nr. V-1030
Vilnius
P a k e i č i u Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. gruodžio 30 d. įsakymą Nr. ISAK-2695 „Dėl neformaliojo vaikų švietimo koncepcijos patvirtinimo“ ir jį išdėstau nauja redakcija:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL NEFORMALIOJO VAIKŲ ŠVIETIMO KONCEPCIJOS PATVIRTINIMO
Įgyvendindamas Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano, patvirtino Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. kovo 10 d nutarimu Nr. 155 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano patvirtinimo“, 1.2.6 priemonę:
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo
ministro 2005 m. gruodžio 30 d.
įsakymu Nr. ISAK-2695
(Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir
sporto ministro 2023 m. liepos 31 d. įsakymo
Nr. V-1030 redakcija)
NEFORMALIOJO VAIKŲ ŠVIETIMO KONCEPCIJA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Neformaliojo vaikų švietimo koncepcija (toliau – Koncepcija) apibrėžia neformaliojo vaikų švietimo tikslus, uždavinius ir principus, vaikų kompetencijų ugdymą, neformaliojo vaikų švietimo įgyvendinimą, prieinamumą, finansavimą, kokybės užtikrinimą ir jos vertinimą bei Koncepcijos įgyvendinimo būdus ir priemones. Koncepcija siekiama didesnės neformaliojo vaikų švietimo ir formalųjį švietimą papildančio ugdymo programų įvairovės, kokybės užtikrinimo sistemų ir kompetencijų ugdymo plėtros.
3. NVŠ dalyviais gali būti vaikai nuo 3 metų iki tol, kol jie mokosi (ar pagal amžių turėtų mokytis) pagal bendrojo ugdymo (pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo ar socialinių įgūdžių ugdymo) programas (toliau – vaikai).
4. NVŠ nepriskiriama ir Koncepcijos nuostatos netaikomos:
5. NVŠ neatkartoja (nedubliuoja) ikimokyklinio, priešmokyklinio ar bendrojo ugdymo programų turinio. NVŠ vaikai dalyvauja tuo laiku, kai jie nesimoko pagal ikimokyklinio, priešmokyklinio ugdymo ar bendrojo ugdymo bei profesinio mokymo programas.
6. NVŠ vykdo įvairios organizacijos, institucijos, asmenys, nustatyti Koncepcijos 12–16 punktuose (toliau – Švietimo teikėjai), įgyvendinant šias programas ir veiklas:
6.1. NVŠ programas, skirtas per pasirinktą veiklą vaikui išreikšti save ir padėti ugdytis kompetencijas;
6.2. formalųjį švietimą papildančio ugdymo (toliau – FŠPU) programas, skirtas sistemiškai, nuosekliai ir ilgalaikiai plėsti vaiko tam tikros srities žinias, stiprinti gebėjimus ir įgūdžius, ugdytis kompetencijas;
6.3. edukacines veiklas, skirtas per trumpą laiką vaikus susipažinti su tam tikromis veiklomis, padėti ugdytis kompetencijas. Edukacinėms veikloms priskiriamos:
II SKYRIUS
NVŠ TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR PRINCIPAI
7. NVŠ tikslas – padėti vaikui per pasirinktą veiklą įgyti kompetencijų ir tapti asmenybe, gebančia suprasti, atsakingai vertinti ir kūrybingai spręsti kylančius iššūkius, aktyviai veikti visuomenėje bei prisitaikyti prie kintančios aplinkos.
8. NVŠ uždaviniai:
8.2. lavinti gebėjimą kritiškai mąstyti, kūrybiškumą, gebėti pasirūpinti savimi ir orientuotis dinamiškoje visuomenėje;
9. NVŠ organizuojamas, remiantis šiais principais:
9.1. savanoriškumo – vaikai laisvai renkasi švietimo teikėją, siūlomas NVŠ, FŠPU programas, edukacines veiklas;
9.2. prieinamumo – veiklos ir metodai yra prieinami visiems vaikams pagal amžių, išsilavinimą, specialiuosius poreikius, patirtį ir socialinę padėtį;
III SKYRIUS
UGDOMOS KOMPETENCIJOS
10. Vaikas, dalyvaudamas NVŠ, ugdosi ir tobulina šias kompetencijas:
10.1. pažinimo kompetencija – motyvacija ir gebėjimas pažinti save ir pasaulį, įgyjami suvokiant (perimant) žmonijos kultūrinę patirtį, tobulinant dalykines žinias bei kritinio mąstymo, problemų sprendimo, mokėjimo mokytis gebėjimus;
10.2. komunikavimo kompetencija – asmens gebėjimas kurti, perduoti ir suprasti žinias (faktus, požiūrius ar asmenines nuostatas), etiškai naudotis verbalinėmis ir neverbalinėmis komunikavimo priemonėmis ir technologijomis;
10.3. kūrybiškumo kompetencija – tai sau ir kitiems reikšmingų kūrybinių idėjų, produktų, problemų sprendimų tyrinėjimas, generavimas, kūrimas, vertinimas, išlaikant darnų santykį su savimi ir aplinka;
10.4. pilietiškumo kompetencija – tai pilietinis tapatumas ir pilietinė galia, grįsta vertybėmis, nuostatomis, žiniomis ir praktinio veikimo gebėjimais, įgalinančiais kartu su kitais atsakingai kurti demokratišką visuomenę, stiprinti Lietuvos valstybingumą;
10.5. socialinė, emocinė ir sveikos gyvensenos kompetencija – asmens savimonė ir savitvarda, socialinis sąmoningumas, tarpusavio santykių kūrimo gebėjimai, atsakingas sprendimų priėmimas ir asmens rūpinimasis fizine ir psichine sveikata;
10.6. kultūrinė kompetencija – asmens kultūrinė savimonė, grįsta žiniomis, aktyvia kultūrine raiška ir kultūriniu sąmoningumu;
10.7. skaitmeninė kompetencija - tai motyvacija ir gebėjimas naudotis skaitmeninėmis technologijomis užduotims atlikti, mokytis, problemoms spręsti, dirbti, bendrauti ir bendradarbiauti, valdyti informaciją, efektyviai, tinkamai, saugiai, kritiškai, savarankiškai ir etiškai kurti ir dalytis skaitmeniniu turiniu.
11. NVŠ būdu įgytos kompetencijos fiksuojamos NVŠ pažymėjime (jeigu toks yra išduodamas NVŠ teikėjo), sukuriamos sąlygos NVŠ būdu įgytas kompetencijas fiksuoti brandos atestate. Kompetencijos taip pat gali būti fiksuojamos, įgyvendinant 4K (aš kuriu, aš keičiu, aš su kitais, aš kitiems) modelio aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2020 m. gruodžio 7 d įsakymu Nr. V-1914 „Dėl 4K (aš kuriu, aš keičiu, aš su kitais, aš kitiems) modelio aprašo patvirtinimo“.
IV SKYRIUS
NEFORMALIOJO VAIKŲ ŠVIETIMO ĮGYVENDINIMAS
12. Teisę įgyvendinti NVŠ programas turi:
13. Teisę įgyvendinti FŠPU programas turi:
13.3. švietimo įstaigos, kurios vykdo veiklą pagal Gamtamokslinio, technologinio, inžinerinio, matematinio ugdymo atviros prieigos centro veiklos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2016 m. balandžio 21 d. įsakymu Nr. V-367 „Dėl
Gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos tyrimų ir eksperimentinės veiklos atviros prieigos centro veiklos aprašo patvirtinimo“.
14. NVŠ ir FŠPU programas tvirtina institucijos, kuri įgyvendina programas, vadovas, laisvojo mokytojo atveju – laisvasis mokytojas. Jei institucijos savininko teises ir pareigas įgyvendinančioji institucija (toliau – Steigėjas) numatė – NVŠ ir FŠPU programos gali būti derinamos su steigėjo įgaliota institucija.
15. Jei NVŠ ar FŠPU programos įgyvendinamos, finansuojant jas iš savivaldybės ar valstybės biudžeto, jos turi atitikti Bendruosius iš valstybės ar savivaldybių biudžetų finansuojamų neformaliojo švietimo programų kriterijus, patvirtintus Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2022 m. sausio 4 d. įsakymu Nr. V-4 „Dėl Bendrųjų iš valstybės ar savivaldybių biudžetų finansuojamų neformaliojo švietimo programų kriterijų aprašo patvirtinimo“ (toliau – Bendrieji programų kriterijai). NVŠ ir FŠPU programoms, finansuojamos iš kitų šaltinių, Bendrieji programų kriterijai yra rekomenduojami.
V SKYRIUS
NEFORMALIOJO VAIKŲ ŠVIETIMO PRIEINAMUMAS
17. NVŠ prieinamumo siekiama švietimo teikėjo, savivaldybės ir valstybės lygmenimis.
17.1. Švietimo teikėjas siekia užtikrinti NVŠ prieinamumą, remdamasis šiomis rekomendacijomis:
17.1.2. NVŠ vykdo vaikams (tėvams, globėjams, rūpintojams) lengvai pasiekiamose vietose – arčiau gyvenamosios vietos ar švietimo įstaigos, kurią vaikas lanko;
17.2. savivaldybė siekia užtikrinti NVŠ prieinamumą, remdamasi šiomis rekomendacijomis:
17.2.1. finansuoja savo įsteigtų institucijų vykdomą NVŠ ir sudaro galimybes savivaldybės biudžeto NVŠ skiriamomis lėšomis pasinaudoti švietimo teikėjams, kurių steigėjais yra ne savivaldybė;
17.2.2. kuria optimalų NVŠ teikėjų tinklą, vienodai prieinamą vaikams mieste ir kaimiškose vietovėse;
17.2.5. SUP turintiems vaikams ir vaikams, kurie gauna socialinę paramą pagal Lietuvos Respublikos socialinės paramos mokiniams įstatymą, nustato mažesnį mokestį už NVŠ ar pilnai jį kompensuoja;
17.2.6. siekia, kad NVŠ įgyvendintų kuo aukštesnę kvalifikaciją turintys asmenys, rūpinasi jų kompetencijų tobulinimu;
17.3. Valstybė siekia užtikrinti prieinamumą, remdamasi šiomis rekomendacijomis:
17.3.2. nustato nacionalinius prioritetus, skatinančius didesnę NVŠ programų įvairovę, specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų įtrauktį;
VI SKYRIUS
NEFORMALIOJO VAIKŲ ŠVIETIMO FINANSAVIMAS
19. Valstybė skiria biudžeto lėšas NVŠ ir FŠPU programoms, atitinkančioms Bendruosius programų kriterijus, finansuoti, nepriklausomai nuo programas vykdančios institucijos teisinės formos, savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos, vadovaudamasi lėšų vienam vaikui skyrimo principu:
19.1. vaiko dalyvavimas bendrojo ugdymo mokykloje vykdomoje NVŠ programoje(-ose) valstybės biudžeto lėšomis finansuojamas, vadovaujantis Mokymo lėšų apskaičiavimo, paskirstymo ir panaudojimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. liepos 11 d. nutarimu Nr. 679 „Dėl Mokymo lėšų apskaičiavimo, paskirstymo ir panaudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Mokymo lėšų tvarkos aprašas);
19.2. vaiko dalyvavimas vienoje NVŠ programoje finansuojamas valstybės biudžeto lėšomis, vadovaujantis Neformaliojo vaikų švietimo programų finansavimo ir administravimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2022 m. sausio 10 d. įsakymu Nr. V-46 „Dėl Neformaliojo vaikų švietimo programų finansavimo ir administravimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (išskyrus Koncepcijos 19.1 papunktyje numatytą atvejį);
20. Edukacinės veiklos valstybės biudžeto lėšomis yra finansuojamos šių veiklų ir paslaugų finansavimą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatyta tvarka ir principais.
21. Savivaldybė iš savo biudžeto skiria lėšas finansuoti NVŠ ir FŠPU programoms, atitinkančioms Bendruosius programų kriterijus, vadovaudamasi lėšų skyrimo vienam vaikui principu. Savivaldybės biudžeto lėšomis finansuojamų NVŠ programų ar FŠPU programų skaičių vienam vaikui ir lėšų skyrimo tvarką nustato pati savivaldybė.
VII SKYRIUS
NVŠ KOKYBĖ IR JOS VERTINIMAS
23. NVŠ kokybės siekis yra nuolatinis procesas, kuris pasižymi keturiais pagrindiniais etapais: planavimu, įgyvendinimu, vertinimu ir tobulinimu. NVŠ kokybę vertinti padeda stebėsena, tyrimai, veiklos įsivertinimas, išorinis vertinimas, veiklos ataskaitos ir kt.
25. Švietimo teikėjas planuoja NVŠ veiklas, rengia, tvirtina ir įgyvendina NVŠ, FŠPU programas, organizuoja edukacines veiklas, rūpinasi NVŠ mokytojų ir kitų NVŠ įgyvendinančių darbuotojų kvalifikacijos tobulinimu, savo nustatyta tvarka kasmet įsivertina NVŠ kokybę.
26. Steigėjas savo nustatyta tvarka ir atsižvelgdamas į Neformaliojo vaikų švietimo ir jo teikėjų veiklos kokybės užtikrinimo metodiką, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2019 m. kovo 28 d. įsakymu Nr. V-342 „Dėl Neformaliojo vaikų švietimo ir jo teikėjų veiklos kokybės užtikrinimo metodikos patvirtinimo“, bent kartą per 5 metus, jei Steigėjas nenustatė kitaip, organizuoja išorinį NVŠ kokybės vertinimą, planuoja priemones stebėsenai, NVŠ kokybei gerinti ir jas įgyvendina Kokybės vertinimui ir kokybės gerinimui gali būti naudojamos Steigėjo, NVŠ teikėjo ar kitos lėšos.
27. Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (toliau – ŠMSM) rengia rekomendacijas dėl NVŠ, vykdomo pagal NVŠ ir FŠPU programas, kokybės vertinimo ir (arba) įsivertinimo proceso vykdymo. ŠMSM įgaliota institucija pagal kompetenciją kaupia ir analizuoja NVŠ kokybės vertinimo išvadas ir kitus stebėsenos duomenis, planuoja kvalifikacijos tobulinimo ir kitas priemones NVŠ kokybei gerinti.
28. NVŠ finansavimas yra siejamas su kokybės vertinimu ir (arba) įsivertinimu. Gavus išvadą apie nepakankamą NVŠ kokybę, Steigėjas, ŠMSM ar jos įgaliota institucija NVŠ teikėjui siūlo pasinaudoti švietimo pagalba NVŠ kokybei gerinti. Steigėjas, ŠMSM ar jos įgaliota institucija, atsižvelgę į NVŠ kokybės vertinimo išvadas, turi teisę neskirti finansavimo savo nustatyta tvarka.
VIII SKYRIUS
KONCEPCIJOS ĮGYVENDINIMAS
29. NVŠ koncepcija įgyvendinama etapais, atsižvelgiant į 2021–2030 metų nacionalinio pažangos plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. rugsėjo 9 d. nutarimu Nr. 998 „Dėl 2021–2030 metų nacionalinio pažangos plano patvirtinimo“ priemones, 2021–2030 m. plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos švietimo plėtros programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. gruodžio 1 d. nutarimu Nr. 1016 „Dėl 2021–2030 m. plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos švietimo plėtros programos patvirtinimo“ priemones, kitus valstybės strateginius dokumentus ir finansines galimybes. Nuosekliai kuriamos prielaidos:
29.1. plėsti NVŠ programose dalyvaujančių vaikų amžiaus tarpsnį, siekiant, kad iki 2027 metų valstybės ar savivaldybių lėšomis NVŠ dalyvauti galėtų ir 3–6 metų vaikai, besimokantys pagal ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programą;
29.2. didinti NVŠ galimybėmis pasinaudojusių vaikų skaičių, kad iki 2030 metų NVŠ galėtų pasinaudoti iki 75 proc. vaikų;
29.3. didinti NVŠ ir FŠPU programų krypčių įvairovę savivaldybėse, kad iki 2030 metų mažiausiai 50 savivaldybių būtų vykdomos visos neformaliojo vaikų švietimo kryptys, nustatytos Neformaliojo vaikų švietimo krypčių klasifikatoriuje, patvirtintame Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2010 m. kovo 29 d. įsakymu Nr. V-442 „Dėl Neformaliojo vaikų švietimo krypčių klasifikatoriaus patvirtinimo“;
29.5. iki 2030 metų padidinti vaikų, dalyvaujančių STEAM krypčių neformaliojo švietimo programose dalį iki 15 proc. vaikų;