VIEŠOJO VALDYMO AGENTŪROS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo ir su juo susijusių teisės aktų įgyvendinimo valstybės ir savivaldybių institucijose IR įstaigose PRIEŽIŪROS tvarkos aprašo patvirtinimo

 

2024 m. sausio 5 d. Nr. V-2

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 36 straipsnio 2 dalies 6 ir 7 punktais, Viešojo valdymo agentūros nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. rugpjūčio 30 d. nutarimu Nr. 693 „Dėl Viešojo valdymo agentūros organizacinės formos pakeitimo, Viešojo valdymo agentūros nuostatų ir administracijos struktūros patvirtinimo“, 14.6 papunkčiu,

t v i r t i n u Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo ir su juo susijusių teisės aktų įgyvendinimo valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose priežiūros tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

Direktorius                                                                                                                    Artūras Palekas

 

PATVIRTINTA

Viešojo valdymo agentūros direktoriaus

2024 m. sausio 5 d. įsakymu Nr. V-2

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO IR SU JUO SUSIJUSIŲ TEISĖS AKTŲ ĮGYVENDINIMO VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ INSTITUCIJOSE IR ĮSTAIGOSE PRIEŽIŪROS TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo ir su juo susijusių teisės aktų įgyvendinimo valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose priežiūros tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo ir su juo susijusių teisės aktų įgyvendinimo valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose (toliau – įstaigos) priežiūros ir jos rezultatų įforminimo procedūras.

2. Valstybės tarnybos įstatymo ir su juo susijusių teisės aktų įgyvendinimo įstaigose priežiūra (toliau – Priežiūra) – tai Viešojo valdymo agentūros (toliau – Agentūra) veikla prižiūrint, kaip įstaigos laikosi Valstybės tarnybos įstatymo ir su juo susijusių teisės aktų, užtikrinant šių teisės aktų pažeidimų prevenciją, taip pat įstaigų konsultavimas bei poveikio priemonių taikymas.

3. Apraše vartojamos sąvokos atitinka Valstybės tarnybos įstatyme ir Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme vartojamas sąvokas.

4. Priežiūra įstaigose atliekama vadovaujantis etikos, skaidrumo, nešališkumo, bendradarbiavimo, objektyvumo, išsamumo, teisingumo ir teisėtumo, metodinės pagalbos teikimo principais.

5. Priežiūra apima:

5.1. patikrinimus – tai Priežiūros būdas kai yra tikrinami įstaigose parengti dokumentai, įgyvendinantys Valstybės tarnybos įstatymą ir su juo susijusius teisės aktus;

5.2. stebėseną – tai Priežiūros būdas, kai Valstybės tarnybos įstatymo ir su juo susijusių teisės aktų nuostatų įgyvendinimas vykdomas stebint, analizuojant ir apdorojant įstaigų pateiktus duomenis Valstybės tarnautojų registrui, Valstybės tarnybos valdymo informacinei sistemai, duomenis įstaigų interneto svetainėse, informaciją gaunamą iš žiniasklaidos priemonių, visuomeninių organizacijų, darbdavio lygmeniu veikiančių profesinių sąjungų ir darbo tarybų (toliau – darbuotojų atstovavimą įgyvendinančių asmenų), kitų įstaigų bei asmenų pranešimuose, prašymuose, skunduose pateiktą informaciją, identifikuojant rizikas ir reaguojant į jas siekiant užtikrinti tinkamą teisės aktų įgyvendinimą;

5.3. dalyvavimą pretendentų į karjeros valstybės tarnautojo pareigas konkursų komisijų darbe komisijos nario teisėmis;

5.4. įstaigų konsultavimą;

5.5. kitų prevencinių veiksmų, skirtų užkirsti kelią galimiems teisės aktų pažeidimams, atlikimą;

5.6. išvadų ir rekomendacijų pateikimą įstaigoms dėl Valstybės tarnybos įstatymo ir su juo susijusius teisės aktų įgyvendinimo.

 

II SKYRIUS

PATIKRINIMŲ ATLIKIMAS

 

6. Patikrinimai atliekami:

6.1. pagal planus – pagal Agentūros direktoriaus ar jo įgalioto asmens ne rečiau kaip kas pusmetį tvirtinamus patikrinimų planus, kuriuose nurodomos tikrinamos įstaigos ir patikrinimo dalykas;

6.2. neplanuotai – Agentūros direktoriaus ar jo įgalioto asmens sprendimu pagal Agentūroje gautą skundą, pranešimą, prašymą, pavedimą ar viešąją informaciją.

7. Agentūros valstybės tarnautojai (toliau – valstybės tarnautojai) atlieka patikrinimus tik turėdami Agentūros direktoriaus ar jo įgalioto asmens pavedimą.

8. Apie numatomą patikrinimo atlikimą Agentūra privalo raštu pranešti tikrinamai įstaigai, išskyrus atvejus, kai pranešus patikrinimas taptų neįmanomas.

9. Patikrinimus atliekantys valstybės tarnautojai privalo:

9.1. nusišalinti patys arba būti nušalinti nuo patikrinimo atlikimo, jeigu paaiškėja, kad jie yra tikrinamos įstaigos vadovo (ar įstatymų nustatytais atvejais jo įgalioto įstaigos personalą valdyti asmens) ar personalo administravimo funkcijas atliekančių asmenų sutuoktiniai, sugyventiniai, įstatymų nustatyta tvarka įregistravę partnerystę, artimieji giminaičiai ar yra su šiais asmenimis susiję svainystės ryšiais (kaip tai nustatyta Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse) arba jeigu valstybės tarnautojų nešališkumu pagrįstai abejojama dėl kitų priežasčių, galinčių sukelti viešųjų ir privačių interesų konfliktą;

9.2. prisistatyti tikrinamos įstaigos vadovui (ar jo įgaliotam asmeniui) ir pateikti jam valstybės tarnautojo pažymėjimą.

9.3. būti objektyvūs ir sąžiningi, iš anksto viešai nevertinti atlikto patikrinimo rezultatų;

9.4. išanalizuoti patikrinimo metu surinktą medžiagą ir įvertinti, ar nėra pažeisti Valstybės tarnybos įstatymas ir su juo susiję teisės aktai, bei patikrinimo rezultatus surašyti į išvadą (toliau – Išvada).

10. Patikrinimą atliekantys valstybės tarnautojai turi teisę:

10.1. atlikti patikrinimus įstaigose jų darbo laiku;

10.2. įstaigose susipažinti su dokumentais, susijusiais su patikrinimo dalyku, ir gauti šių dokumentų kopijas ar nuorašus, esant galimybei taip pat gauti kitą reikiamą informaciją, susijusią su patikrinimu.

11. Valstybės tarnautojai ne vėliau kaip per 20 darbo dienų po patikrinimo atlikimo parengia ir pateikia Agentūros direktoriui ar jo įgaliotam asmeniui susipažinti Išvadą. Jeigu, įvertinus atlikto patikrinimo apimtį, sudėtingumą ir kitas objektyvias priežastis, 20 darbo dienų nepakanka Išvadai parengti, šis terminas gali būti pratęstas Agentūros direktoriaus ar jo įgalioto asmens sprendimu.

12. Išvadoje turi būti nurodyta:

12.1. patikrinimo atlikimo pagrindas, pavedimo atlikti patikrinimą data ir numeris;

12.2. patikrinimą atlikusių valstybės tarnautojų pareigos, vardai ir pavardės;

12.3. tikrintos įstaigos pavadinimas;

12.4. patikrinimo dalykas;

12.5. patikrinimo metu nustatyti Valstybės tarnybos įstatymo ir (ar) su juo susijusių teisės aktų pažeidimai arba nurodyta, kad pažeidimų nenustatyta;

12.6. dokumentai (ar kita informacija), kuriais remiantis konstatuotas pažeidimas;

12.7. kita informacija, kuri, Išvadą rengiančių valstybės tarnautojų nuomone, yra būtina.

13. Išvadą turi pasirašyti ją parengę valstybės tarnautojai.

14. Įstaigai, kurioje atliktas patikrinimas, per 5 darbo dienas nuo Išvados dėl šioje įstaigoje atlikto patikrinimo surašymo raštu pranešama apie patikrinimo rezultatus, nurodant įstaigai pašalinti teisės aktų pažeidimus ir per nustatytą terminą įpareigoti pateikti informaciją apie nurodymų įvykdymą.

 

III SKYRIUS

STEBĖSENOS ATLIKIMAS

 

15. Valstybės tarnautojų registro, Valstybės tarnybos valdymo informacinės sistemos, įstaigų interneto svetainėse bei kiti duomenys stebimi ir analizuojami pagal planus – pagal Agentūros direktoriaus ar jo įgalioto asmens ne rečiau kaip kartą per metus tvirtinamus stebėsenos planus, kuriuose nurodomos stebimos įstaigos ir stebėjimo dalykas.

16. Stebėseną atliekantys valstybės tarnautojai turi Aprašo 9.1, 9.3 ir 9.4 papunkčiuose nustatytas pareigas bei Aprašo 10 punkte nustatytas teises.

17. Atlikus stebėseną, laikantis Aprašo 11, 12 ir 13 punktų reikalavimų, surašoma Išvada. Per 5 darbo dienas nuo Išvados surašymo įstaigai raštu pranešama apie stebėsenos rezultatus tik tuo atveju, kai nustatomi Valstybės tarnybos įstatymo ir su juo susijusių teisės aktų pažeidimai.

18. Visuomeninių organizacijų, darbuotojų atstovavimą įgyvendinančių asmenų, kitų įstaigų gauta informacija bei asmenų pranešimuose, prašymuose, skunduose pateikta informacija analizuojama ją gavus, žiniasklaidos priemonėse skelbiama informacija analizuojama ir apdorojama pagal poreikį.

 

IV SKYRIUS

DALYVAVIMAS konkursų komisijų darbe IR ĮSTAIGŲ ORGANIZUOJAMŲ KONKURSŲ STEBĖSENA

 

19. Agentūros direktoriaus ar jo įgalioto asmens sprendimu valstybės tarnautojai gali dalyvauti konkursų į karjeros valstybės tarnautojo pareigas (išskyrus konkursus į karjeros valstybės tarnautojo pareigas, kuriuos įstaigos prašymu organizuoja Agentūra) komisijų darbe komisijos nario teisėmis.

20. Konkursų komisijų darbe dalyvaujama:

20.1. pagal Agentūros direktoriaus ar jo įgalioto asmens ne rečiau kaip kas pusmetį tvirtinamus planus, sudaromus identifikavus galimas rizikas;

20.2. neplanuotai – Agentūros direktoriaus ar jo įgalioto asmens sprendimu pagal Agentūroje gautą skundą, pranešimą, prašymą, pavedimą ar kitą informaciją.

21. Konkursų į karjeros valstybės tarnautojo pareigas konkursų komisijų darbe dalyvaujantys valstybės tarnautojai turi apie savo dalyvavimą raštu pranešti konkursą organizuojančiai įstaigai ir turi Aprašo 9.1-9.3 papunkčiuose nustatytas pareigas bei Aprašo 10 punkte nustatytas teises.

22. Jeigu konkursų komisijų darbe dalyvaujantys valstybės tarnautojai pastebi vykdomo konkurso procedūros netikslumus ar galimus pažeidimus, apie tai informuoja konkurso komisiją, siekiant užtikrinti, kad konkursas būtų vykdomas pagal teisės aktų, reglamentuojančių konkursų vykdymą, nustatytus reikalavimus.

23. Jeigu Aprašo 22 punkte nurodytu atveju konkurso komisija neatsižvelgia į nurodytas pastabas, valstybės tarnautojas (-ai), dalyvavęs komisijos darbe komisijos nario teisėmis, ne vėliau kaip po 3 darbo dienų nuo konkurso pabaigos, laikantis Aprašo 12-13 punktų reikalavimų, parengia Išvadą apie teisės aktų, reglamentuojančių konkursų vykdymą, laikymąsi konkurso metu, kuri išsiunčiama įstaigai, nurodoma pašalinti nustatytus pažeidimus, nustatomas terminas nurodymams įvykdyti bei įpareigojama pateikti informaciją apie nurodymų vykdymą. 

24. Agentūros direktoriaus ar jo įgalioto asmens sprendimu vykdoma konkursų į karjeros valstybės tarnautojo pareigas procedūrų teisėtumo iki konkurso posėdžio išankstinė peržiūra.

25. Valstybės tarnautojai teikia įstaigoms grįžtamąjį ryšį ir rekomendacijas, susijusias su konkurso procedūromis.

 

V SKYRIUS

ĮSTAIGŲ KONSULTAVIMAS

 

26. Įstaigas dėl Valstybės tarnybos įstatymo ir su juo susijusių teisės aktų konsultuoja Agentūros skyriai pagal jiems priskirtą kompetenciją.

27. Konsultacijos įstaigoms yra teikiamos žodžiu (telefonu) arba raštu, atsakant į oficialų prašymą ar į elektroniniu paštu gautą prašymą.

28. Agentūroje pagal Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintą tvarką vykdomos konsultavimas veiklos kompetencijos klausimais bendruoju konsultacijų telefonu pirmadieniais – penktadieniais nuo 9 iki 12 val.

29. Jeigu elektroniniu paštu gautas prašymas dėl konsultacijos yra aiškus ir nesudėtingas, atsakymas pateikiamas ne vėliau kaip per 10 darbo dienų raštu arba žodžiu (atsižvelgiant į pageidavimą). Kitais atvejais konsultacija suteikiama raštu ne vėliau kaip per 20 darbo dienų.

30. Valstybės tarnautojas suteikęs konsultaciją, sprendžia, ar klausimas gali būti aktualus daugumai įstaigų ir tokiu atveju, jeigu nusprendžiama, kad klausimas aktualus, įkelia šį klausimą į Agentūros interneto svetainės skiltį „Dažniausiai užduodami klausimai“, taip pat sprendžia ar tikslinga, apibendrinus ir daugiau panašių klausimų, parengti rekomendacijas dėl minėto klausimo platesnio išaiškinimo.

 

VI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

31. Priežiūros metu nustačiusi Valstybės tarnybos įstatymo ir su juo susijusių teisės aktų pažeidimus įstaigose Agentūra atlieka Viešojo valdymo agentūros nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. rugpjūčio 30 d. nutarimu Nr. 693 „Dėl Viešojo valdymo agentūros organizacinės formos pakeitimo, Viešojo valdymo agentūros nuostatų ir administracijos struktūros patvirtinimo“, 14.6 papunktyje nustatytus veiksmus.

32. Įtarusi esant pažeidimų, nagrinėtinų kitų viešojo administravimo subjektų arba atitinkamų teisėsaugos institucijų, Priežiūros metu gautus dokumentus ir kitą informaciją Agentūra perduoda nagrinėti pagal kompetenciją.

33. Priežiūros metu gauti dokumentai ir kita informacija saugoma Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka.

34. Valstybės tarnautojų, kurie atlieka Priežiūrą, veiksmai, neveikimas ir sprendimai, kuriais pažeidžiamos Aprašo nuostatos, gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

_________________