VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS

VIRŠININKAS

 

 

ĮSAKYMAS

DĖL MOKESČIŲ ADMINISTRATORIAUS TAIKOS SUTARTIES civilinėse ir administracinėse bylose sUDARYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2023 m. spalio 27 d. Nr. VA-80

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 1997 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 110 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 22.9 papunkčiu,

tvirtinu Mokesčių administratoriaus taikos sutarties civilinėse ir administracinėse bylose sudarymo taisykles (pridedama).

 

 

 

Viršininkė                                                                                                                    Edita Janušienė

 

 

PATVIRTINTA

Valstybinės mokesčių inspekcijos

prie Lietuvos Respublikos finansų

ministerijos viršininko

2023 m. spalio 27 d. įsakymu Nr. VA-80

 

 

mokesčių administratoriaus TAIKOS SUTARTIES civilinėse ir administracinėse bylose sUDARYMO taisyklės

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Mokesčių administratoriaus taikos sutarties civilinėse ir administracinėse bylose sudarymo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato pasiūlymo sudaryti taikos sutartį civilinėje arba administracinėje byloje, susijusioje su prievolių išieškojimu valstybės naudai, inicijavimo ir pateikimo, taikos sutarties pasirašymo tvarką, pagrindinius kriterijus, kuriais vadovaudamasis mokesčių administratorius turi įvertinti taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje sudarymo pagrįstumą.

2. Taisyklės parengtos, vadovaujantis Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymu (toliau – MAĮ), Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodeksu (toliau – CPK), Lietuvos Respublikos administracinių bylos teisenos įstatymu (toliau – ABTĮ).

3.  Taisyklėse vartojamos sąvokos:

3.1. Bylos šalis – juridinis ar fizinis asmuo, su kuriuo sudaroma taikos sutartis civilinėje arba administracinėje byloje.

3.2. Nereikšminga (de minimis) pagalba tai nustatyto de minimis dydžio neviršijanti pagalba, kuri nedaro poveikio prekybai tarp valstybių narių ir (arba) neiškraipo konkurencijos arba nekelia tokios grėsmės, ir todėl jai netaikoma Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 straipsnio 1 dalis. Bendra de minimis pagalbos suma vienai įmonei per 3 fiskalinius metus neturi viršyti 200 000 Eur (arba 100 000 Eur kelių transporto įmonėms).

3.3. Registras – suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registras.

3.4. Rinkos vertė – Nekilnojamojo turto registre nurodyta nekilnojamojo turto vidutinė rinkos vertė ir VšĮ „Emprekis“ nurodyta transporto priemonių vidutinė kaina Lietuvoje.

3.5. Su bylos šalimi susiję asmenys fiziniai ar juridiniai asmenys, kitos organizacijos ar jų padaliniai, kartu su nuolaidos (lengvatų) gavėju sudarantys vieną ūkio subjektą, kaip apibrėžta 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai, 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 1408/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai žemės ūkio sektoriuje, 2014 m. birželio 27 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 717/2014 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai žuvininkystės ir akvakultūros sektoriuje.

3.6. Turto balansinė vertė – suma, kuria turtas yra parodytas balanse.

3.7. Valstybės pagalba – bet kokią ūkinę veiklą vykdančiam subjektui, nepaisant jo teisinio statuso ir finansavimo būdų, suteikta pagalba iš valstybės lėšų arba remiama valstybės, kuri teikia ūkio subjektams išskirtinę ekonominę naudą, kurios jie negautų rinkos sąlygomis, yra skirta kai kurių prekių gamybai ar paslaugoms teikti arba kai kuriems ūkio subjektams (selektyvumas) bei iškraipo arba gali iškraipyti konkurenciją ir veikti prekybą tarp ES šalių.

3.8. Privačiose rinkose taikomos palūkanos – Lietuvos banko skelbiamos Lietuvos pinigų finansų įstaigų euro zonos ne finansų bendrovių (įmonių) ir namų ūkių (gyventojų) naujiems paskolų susitarimams eurais taikomos vidutinės metinės palūkanų normos.

3.9. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka MAĮ, CPK, ABTĮ vartojamas sąvokas.

 

II SKYRIUS

Taikos sutarties civilinėse ir administracinėse bylose BENDROSIOS SĄLYGOS IR PAGRINDAI

 

4. Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau VMI prie FM), sudarydama taikos sutartį civilinėje arba administracinėje byloje, gali atidėti piniginės prievolės įvykdymo terminus.

5. Įvertinus Taisyklių III skyriaus nuostatas, sprendimas sudaryti taikos sutartį civilinėje arba administracinėje byloje priimamas, pasirašant taikos sutartį. Taikos sutartis civilinėje arba administracinėje byloje laikoma sudaryta, taikos sutartį patvirtinus teismui.

6. Tais atvejais, kai, įvertinus taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje reikalavimo dydį, kitus valstybės pagalbos požymius, konstatuojama, kad taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje projekte numatomos nuolaidos (lengvatos) viršija (de minimis) valstybės pagalbos sumą, sprendimas, ar pritarti taikos sutarčiai civilinėje arba administracinėje byloje, yra priimamas po to, kai gaunamas Europos Komisijos sprendimas.

7. Siekdamas, kad, priėmus sprendimą dėl taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje sudarymo, nebūtų pažeistos nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumų viršutinės ribos, VMI prie FM valstybės tarnautojas ar darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį (toliau – darbuotojas), gavęs prašymą sudaryti taikos sutartį civilinėje arba administracinėje byloje, Registre privalo:

7.1. patikrinti, ar bylos šaliai ir su ja susijusiems asmenims per 3 paskutinius fiskalinius metus buvo suteikta nereikšminga (de minimis) valstybės pagalba (nuolaida);

7.2. patikrinti, ar, bylos šaliai ir su ja susijusiems asmenims pagal pateiktą taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje projektą suteikus nereikšmingą (de minimis) pagalbą, nebus viršytas didžiausias leidžiamas nereikšmingos (de minimis) pagalbos dydis;

7.3. pagal taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje projekte pateiktas planuojamas nuolaidos (lengvatos) taikymo sąlygas apskaičiuoja nereikšmingos (de minimis) pagalbos dydį ir pateikia duomenis Registrui pagalbai rezervuoti.

8. Taisyklių 67 punktai netaikomi, jeigu skolininkas vykdymo proceso metu sudarytoje taikos sutartyje įsipareigoja mokėti papildomas privačiose rinkose taikomas palūkanas.

9. Bylos šalys gali baigti bylą taikos sutartimi, jeigu ją sudaryti galima, atsižvelgiant į ginčo pobūdį.

10. Taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje pagrįstumas vertinamas, atsižvelgiant į juridinio ar fizinio asmens galimybes įvykdyti taikos sutartimi prisiimtus įsipareigojimus bei vadovaujantis principu, jog, sudarius taikos sutartį civilinėje arba administracinėje byloje, bylos šalis išvengs nemokumo ar bankroto bylos iškėlimo.

11. Visos taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje sudarymo išlaidos apmokamos šalių susitarimu.

12. Taikos sutartis turi neprieštarauti imperatyvioms įstatymų ir kitų teisės aktų nuostatoms, viešajam interesui, nepažeisti trečiųjų suinteresuotų asmenų teisių ar teisėtų interesų.

 

III SKYRIUS

Taikos sutarties civilinėse ir administracinėse bylose sudarymas ir vykdymas

 

13. Sprendimo sudaryti taikos sutartį civilinėje arba administracinėje byloje sudarymo procedūra pradedama, kai VMI prie FM gauna:

13.1. motyvuotą bylos šalies prašymą sudaryti taikos sutartį civilinėje arba administracinėje byloje;

13.2. siūlomos taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje projektą. Šio papunkčio nuostatos netaikomos, jeigu bylos šalis yra fizinis asmuo ir byloje neturi advokato.

14. Taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje sudarymo su bylos šalimi, juridiniu asmeniu, tikslingumas vertinamas pagal šiuos kriterijus:

14.1. bylos šalies įsipareigojimai iki taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje pasirašymo:

14.1.1. jeigu bylos šalis iki taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje pasirašymo įsipareigoja sumokėti 50 proc. ir daugiau ieškinio sumos, skiriami 3 taškai;

14.1.2. jeigu bylos šalis iki taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje pasirašymo įsipareigoja sumokėti nuo 30 proc. iki 49 proc. ieškinio sumos, skiriami 2 taškai;

14.1.3. jeigu bylos šalis iki taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje pasirašymo įsipareigoja sumokėti nuo 10 proc. iki 29 proc. ieškinio sumos, skiriamas 1 taškas;

14.1.4. jeigu bylos šalis iki taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje pasirašymo įsipareigoja sumokėti mažiau nei 9 proc. ieškinio sumos, skiriama 0 taškų;

14.2. papildomų įsipareigojimų užtikrinimo priemonių taikymo galimybė ir mastas:

14.2.1. jei bylos šalis taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje reikalavimams užtikrinti taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje vykdymo laikotarpiui pasiūlo įkeisti turtą, kurio vidutinė rinkos vertė prašymo sudaryti taikos sutartį civilinėje arba administracinėje byloje nagrinėjimo dieną sudaro ne mažiau kaip 50 proc. taikos sutartimi prisiimtų įsipareigojimų, skiriami 3 taškai;

14.2.2. jei bylos šalis taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje reikalavimams užtikrinti taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje vykdymo laikotarpiui pasiūlo įkeisti turtą, kurio vidutinė rinkos vertė prašymo sudaryti taikos sutartį civilinėje arba administracinėje byloje nagrinėjimo dieną sudaro nuo 25 proc. iki 49 proc. taikos sutartimi prisiimtų įsipareigojimų, skiriami 2 taškai;

14.2.3. jei bylos šalis taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje reikalavimams užtikrinti taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje vykdymo laikotarpiui pasiūlo įkeisti turtą, kurio vidutinė rinkos vertė prašymo sudaryti taikos sutartį civilinėje arba administracinėje byloje nagrinėjimo dieną sudaro mažiau kaip 25 proc. taikos sutartimi prisiimtų įsipareigojimų, skiriamas 1 taškas;

14.2.4. jei bylos šalis taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje reikalavimams užtikrinti taikos sutarties vykdymo laikotarpiui nesiūlo įkeisti turto, skiriama 0 taškų;

14.3. bylos šalies įsipareigojimų santykis su balansine turto verte:

14.3.1. jei bylos šalies balanse nurodyti įsipareigojimai sudaro mažiau kaip 50 proc. balansinio turto vertės, skiriami 3 taškai;

14.3.2. jei bylos šalies balanse nurodyti įsipareigojimai sudaro nuo 51 proc. iki 75 proc. balansinio turto vertės, skiriami 2 taškai;

14.3.3. jei bylos šalies balanse nurodyti įsipareigojimai sudaro nuo 76 proc. iki 100 proc. balansinio turto vertės, skiriamas 1 taškas;

14.3.4. jei bylos šalies balanse nurodyti įsipareigojimai sudaro 101 proc. ir daugiau balansinio turto vertės, skiriama 0 taškų;

14.4. atsiskaitymo su VMI prie FM terminai:

14.4.1. jeigu pagal taikos sutartį civilinėje arba administracinėje byloje su VMI prie FM numatoma atsiskaityti per mažiau nei 6 mėnesius, skiriami 3 taškai;

14.4.2. jeigu pagal taikos sutartį civilinėje arba administracinėje byloje su VMI prie FM numatoma atsiskaityti per mažiau nei 1 metus, skiriami 2 taškai;

14.4.3. jeigu pagal taikos sutartį civilinėje arba administracinėje byloje su VMI prie FM numatoma atsiskaityti per mažiau nei 2 metus, skiriamas 1 taškas;

14.4.4. jeigu pagal taikos sutartį civilinėje arba administracinėje byloje su VMI prie FM numatoma atsiskaityti per ilgesnį nei 2 metų laikotarpį, skiriama 0 taškų;

14.5. papildomų privačiose rinkose taikomų palūkanų mokėjimas:

14.5.1. jeigu skolininkas vykdymo proceso metu sudarytoje taikos sutartyje įsipareigoja mokėti papildomas privačiose rinkose taikomas palūkanas, skiriamas 1 taškas;

14.5.2. jeigu skolininkas vykdymo proceso metu sudarytoje taikos sutartyje neįsipareigoja mokėti papildomų privačiose rinkose taikomų palūkanų, skiriama 0 taškų.

15. Taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje sudarymo su bylos šalimi, fiziniu asmeniu, tikslingumas vertinamas pagal šiuos kriterijus:

15.1. papildomų įsipareigojimų užtikrinimo priemonių taikymo galimybė ir mastas:

15.1.1. jei bylos šalis taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje reikalavimams užtikrinti taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje vykdymo laikotarpiui pasiūlo įkeisti turtą, kurio vidutinė rinkos vertė prašymo sudaryti taikos sutartį civilinėje arba administracinėje byloje nagrinėjimo dieną sudaro ne mažiau kaip 25 proc. taikos sutartimi prisiimtų įsipareigojimų, skiriami 2 taškai;

15.1.2. jei bylos šalis taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje reikalavimams užtikrinti taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje vykdymo laikotarpiui pasiūlo įkeisti turtą, kurio vidutinė rinkos vertė prašymo sudaryti taikos sutartį civilinėje arba administracinėje byloje nagrinėjimo dieną sudaro mažiau kaip 25 proc. taikos sutartimi prisiimtų įsipareigojimų, skiriamas 1 taškas;

15.1.3. jei bylos šalis taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje reikalavimams užtikrinti taikos sutarties vykdymo laikotarpiui nesiūlo įkeisti turto, skiriama 0 taškų;

15.2. bylos šalies priverstinai išieškomų įsipareigojimų santykis su turimo turto vidutine rinkos verte:

15.2.1. jei iš bylos šalies turto išieškomi įsipareigojimai sudaro mažiau kaip 50 proc. turimo turto vidutinės rinkos vertės, skiriami 3 taškai;

15.2.2. jei iš bylos šalies turto išieškomi įsipareigojimai sudaro nuo 51 proc. iki 75 proc. turimo turto vidutinės rinkos vertės, skiriami 2 taškai;

15.2.3. jei iš bylos šalies turto išieškomi įsipareigojimai sudaro nuo 76 proc. iki 100 proc. turimo turto vidutinės rinkos vertės, skiriamas 1 taškas;

15.2.4. jei iš bylos šalies turto išieškomi įsipareigojimai sudaro 101 proc. ir daugiau turimo turto vidutinės rinkos vertės, skiriama 0 taškų;

15.3. atsiskaitymo su VMI prie FM terminai:

15.3.1. jeigu pagal taikos sutartis civilinėje arba administracinėje byloje su VMI prie FM numatoma atsiskaityti per mažiau nei 6 mėnesius, skiriami 3 taškai;

15.3.2. jeigu pagal taikos sutartis civilinėje arba administracinėje byloje su VMI prie FM numatoma atsiskaityti per mažiau nei 1 metus, skiriami 2 taškai;

15.3.3. jeigu pagal taikos sutartis civilinėje arba administracinėje byloje su VMI prie FM numatoma atsiskaityti per mažiau nei 2 metus, skiriamas 1 taškas;

15.3.4. jeigu pagal taikos sutartis civilinėje arba administracinėje byloje su VMI prie FM numatoma atsiskaityti per ilgesnį nei 2 metų laikotarpį, skiriama 0 taškų;

15.4. papildomų privačiose rinkose taikomų palūkanų mokėjimas:

15.4.1. jeigu skolininkas vykdymo proceso metu sudarytoje taikos sutartyje įsipareigoja mokėti papildomas privačiose rinkose taikomas palūkanas, skiriamas 1 taškas;

15.4.2. jeigu skolininkas vykdymo proceso metu sudarytoje taikos sutartyje neįsipareigoja mokėti papildomų privačiose rinkose taikomų palūkanų, skiriama 0 taškų.

16. Taikos sutartis civilinėje arba administracinėje byloje nėra sudaroma, jeigu:

16.1. ieškinio reikalavimą ar jo dalį sudaro baudžiamojoje arba administracinio nusižengimo byloje paskirtos baudos ir taikos sutartimi būtų išdėstomas baudžiamojoje arba administracinio nusižengimo byloje paskirtos baudos (jos dalies) mokėjimo terminas;

16.2. per paskutinius 3 metus sudarytos taikos sutartys civilinėse arba administracinėse bylose buvo nevykdomos arba netinkamai vykdomos;

16.3. bylos šalis ir VMI prie FM buvo sudariusi mokestinės paskolos sutartį pagal MAĮ 88 straipsnį ir per paskutinius 3 metus bylos šalis buvo gavusi įspėjimą apie ketinimą nutraukti mokestinės paskolos sutartį arba mokestinės paskolos sutartis buvo nutraukta;

16.4. bylos šaliai, prisiimančiai įsipareigojimus pagal taikos sutartį civilinėje arba administracinėje byloje, yra iškelta nemokumo byla Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymo nustatyta tvarka arba yra iškelta bankroto byla Lietuvos Respublikos fizinių asmenų bankroto įstatymo nustatyta tvarka;

16.5. VMI prie FM yra nustačiusi neteisėtus bylos šalies veiksmus, dėl kurių yra kreiptasi į teismą arba yra pradėtas ikiteisminis tyrimas, o taikos sutartis civilinėje arba administracinėje byloje leistų bylos šaliai ar jos atstovams išvengti atsakomybės;

16.6. bylos šalis, juridinis asmuo, teisės aktų nustatyta tvarka Juridinių asmenų registrui nėra pateikęs finansinės atskaitomybės dokumentų.

17. Taisyklių 16.2, 16.3 ir 16.6 papunkčių nuostatos netaikomos, jeigu taikos sutartimi prisiimtų įsipareigojimų įvykdymas yra užtikrinamas hipoteka, įkeitimu.

18. VMI prie FM priima sprendimą sudaryti su bylos šalimi, juridiniu asmeniu, taikos sutartį civilinėje arba administracinėje byloje tais atvejais, kai pagal Taisyklių 14 punkte numatytus kriterijus taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje skiriami 8 ir daugiau taškų ir nėra Taisyklių 16 punkte nurodytų aplinkybių.

19. VMI prie FM priima sprendimą sudaryti su bylos šalimi, fiziniu asmeniu, taikos sutartį civilinėje arba administracinėje byloje tais atvejais, kai pagal Taisyklių 15 punkte numatytus kriterijus taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje skiriami 4 ir daugiau taškų ir nėra Taisyklių 16 punkte nurodytų aplinkybių.

20. Jeigu skolininkas taikos sutartyje įsipareigoja mokėti papildomas privačiose rinkose taikomas palūkanas, jos nustatomos pagal taikos sutarties pasirašymo dieną Lietuvos banko taikomas vidutines metinių palūkanų normas. Pasikeitus Lietuvos banko taikomų vidutinių metinių palūkanų normoms, nuo atitinkamo ketvirčio pirmos dienos turi būti perskaičiuojamos ir mokamos pakeistos papildomos privačiose rinkose taikomos palūkanos.

21. Taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje vykdymo metu bylos šalis įsipareigoja laiku ir tinkamai mokėti taikos sutartimi civilinėje arba administracinėje byloje išdėstytas įmokas ir papildomas privačiose rinkose taikomas palūkanas, jei tokios palūkanos yra numatytos taikos sutartyje, bei laikytis kitų taikos sutartyje numatytų sąlygų.

22. VMI prie FM kreipiasi į teismą dėl taikos sutarties civilinėje arba administracinėje byloje nevykdymo ir vykdomojo rašto išdavimo, jeigu yra bent vienas iš nustatytų pagrindų:

22.1. bylos šalis ilgiau nei 2 mėnesius nesumokėjo visų ar dalies taikos sutartimi civilinėje arba administracinėje byloje išdėstytų įmokų ir (ar) papildomų privačiose rinkose taikomų palūkanų, jei tokios palūkanos yra numatytos taikos sutartyje, ir (ar) nesilaiko kitų taikos sutartyje numatytų sąlygų;

22.2. bylos šaliai, prisiimančiai įsipareigojimus pagal taikos sutartį civilinėje arba administracinėje byloje, yra iškeliama bankroto byla Lietuvos Respublikos fizinių asmenų bankroto įstatymo nustatyta tvarka.

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

23. Pasikeitus įstatymų ar kitų teisės aktų nuostatoms, vadovaujamasi šiais teisės aktais, nelaukiant Taisyklių nuostatų pakeitimo.

24. Už šių Taisyklių nevykdymą ar netinkamą vykdymą atsakoma Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

______________