RASEINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

SPRENDIMAS

 

DĖL RASEINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS PRIKLAUSOMYBĘ SUKELIANČIŲ MEDŽIAGŲ VARTOJIMO MAŽINIMO IR PREVENCIJOS 2017-2019 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2016 m. gruodžio 22 d. Nr. TS-416

Raseiniai

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 40 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. balandžio 8 d. nutarimu Nr. 416 „Dėl Pavyzdinių savivaldybių narkotikų kontrolės komisijų nuostatų patvirtinimo“ patvirtintų Pavyzdinių savivaldybių narkotikų kontrolės komisijų nuostatų 5.6. papunkčiu ir Raseinių rajono savivaldybės 2016 m. balandžio 21 d. sprendimu Nr. TS-161 „Dėl Raseinių rajono savivaldybės narkotikų kontrolės komisijos sudarymo ir nuostatų patvirtinimo“ patvirtintų Raseinių rajono savivaldybės narkotikų kontrolės komisijos nuostatų 5.6. papunkčiu, Raseinių rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

1.  Patvirtinti Raseinių rajono savivaldybės priklausomybę sukeliančių medžiagų vartojimo mažinimo ir prevencijos 2017-2019 metų programą (pridedama).

2.  Nustatyti, kad šis sprendimas įsigalioja nuo 2017 m. sausio 1 d.

Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                        Algirdas Gricius

 

PATVIRTINTA

Raseinių rajono savivaldybės tarybos

2016 m. gruodžio 22 d. sprendimu

Nr. TS-416

 

RASEINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS PRIKLAUSOMYBĘ SUKELIANČIŲ MEDŽIAGŲ VARTOJIMO MAŽINIMO IR PREVENCIJOS 2017-2019 METŲ PROGRAMA

 

I.      BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Raseinių rajono savivaldybės priklausomybę sukeliančių medžiagų vartojimo mažinimo ir prevencijos 2017–2019 metų programa (toliau – Programa) siekiama veiksmingai mažinti narkotinių, psichotropinių ir kitų priklausomybes sukeliančių medžiagų vartojimo paklausą ir pasiūlą, nustatant kompleksinius ir koordinuotus veiksmus, priemones psichoaktyviųjų medžiagų kontrolės ir narkomanijos prevencijos vykdymui savivaldybėje.

2. Programa pagrįsta šiais strateginiais dokumentais:

2.1. Lietuvos Respublikos Seimo 2011 m. gruodžio 13 d. rezoliucija „Dėl kryptingos narkotikų, tabako ir alkoholio vartojimo prevencijos ir kontrolės politikos“;

2.2. Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymu;

2.3. Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymu;

2.4. Lietuvos Respublikos narkologinės priežiūros įstatymu;

2.5. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. gruodžio 9 d. nutarimu Nr. 1291 „Dėl nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros 2016-2023 metų plėtros programos patvirtinimo“;

2.6. Lietuvos Respublikos Seimo 2014 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. XII-964 „Dėl Lietuvos sveikatos 2014-2025 metų programos patvirtinimo“.

3. Programos paskirtis – nustatyti kompleksinius ir koordinuotus veiksmus bei priemones priklausomybę sukeliančių medžiagų vartojimo mažinimo ir prevencijos vykdymui Raseinių rajono savivaldybėje.

4. Programoje vartojamos sąvokos:

Narkomanijos prevencija – prevencijos priemonės, skirtos užkirsti kelią neteisėtam narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimui, grindžiamos darniu ugdymu šeimose, mokyklose, bendruomenėse, derinamos su alkoholio ir tabako vartojimo prevencija ir vykdomos remiantis bendrosios, atrankinės ir tikslinės prevencijos principais;

Bendroji prevencija – prevencijos priemonės, taikomos asmenims, o ypač vaikams ir jaunimui, siekiant užkirsti kelią neteisėtam narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimui, apimančios žinių apie neteisėto narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo žalą ir pasekmes teikimą, sveikatingumo ugdymą, neigiamų nuostatų į šių medžiagų neteisėtą vartojimą formavimą bei gyvenimo įgūdžių ugdymą;

Atrankinė prevencija – prevencijos priemonės, taikomos asmenims, kurie dar neturi neteisėto narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo patirties, bet dėl neigiamo socialinės aplinkos poveikio padidėja tikimybė, kad jie gali pradėti neteisėtai vartoti narkotines ir psichotropines medžiagas, siekiant mažinti rizikos bei didinti apsauginių veiksnių įtaką ir stiprinti sveikos gyvensenos įgūdžius;

Tikslinė prevencija – prevencijos priemonės, taikomos socialinės rizikos šeimoms, socialinės rizikos suaugusiems asmenims, socialinės rizikos vaikams, neteisėtai vartojantiems narkotines ir psichotropines medžiagas, bet dar neturintiems priklausomybės požymių, siekiant anksti nustatyti tokius asmenis ir motyvuoti nevartoti minėtų medžiagų, teikti jiems reikiamą socialinę ir psichologinę pagalbą, vykdyti ankstyvąją intervenciją;

Paklausos mažinimas – kompleksinės ir integruotos priemonės, apimančios narkomanijos prevencijos, ankstyvosios intervencijos, gydymo, socialinės psichologinės reabilitacijos ir socialinės reintegracijos, žalos mažinimo priemones, skirtas skatinti neteisėtai nevartoti narkotinių ir psichotropinių medžiagų ar sumažinti jų neteisėtą vartojimą bei su tuo susijusias pasekmes;

Pasiūlos mažinimas – kompleksinės priemonės, kuriomis siekiama užkardyti neteisėtą disponavimą narkotinėmis ir psichotropinėmis medžiagomis bei jų pirmtakais (prekursoriais) ir sumažinti neteisėtą narkotinių ir psichotropinių medžiagų bei jų pirmtakų (prekursorių) apyvartą;

Žalos mažinimas – programos, kuriomis siekiama sumažinti galimas su narkotikų vartojimu ir rizikinga elgsena susijusias neigiamas medicinines, socialines, ekonomines, teisines pasekmes visuomenei ir asmeniui.

 

II. ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ

 

5.     Psichoaktyviosiomis medžiagomis priskiriamos tokios medžiagos, kurios veikia žmogaus psichiką ir sukelia sveikatos ir elgesio sutrikimus. Psichoaktyviųjų medžiagų grupei priklauso ne tik narkotinės, psichotropinės medžiagos, bet ir alkoholis, nikotinas.

6.     PSO duomenimis, Lietuva priskiriama vienai pavojingiausiai alkoholį vartojančių populiacijų. Alkoholis yra labiausiai paplitusi psichoaktyvioji medžiaga. 2014 m. atlikto tarptautinio mokyklinio amžiaus vaikų gyvensenos ir sveikatos tyrimo (HBSC) duomenimis, 13-15 m. amžiaus Lietuvos mokinių, kurie bent kelis kartus buvo apsvaigę nuo alkoholio (nes vartojo jį nesaikingai), dalis yra viena didžiausių Europoje (13 m. berniukų – 16 proc. (šalių, kuriose atliktas HBSC tyrimas, vidurkis – 6 proc.), 13 m. mergaičių – 8 proc. (šalių vidurkis – 4 proc.), 15 m. berniukų – 41 proc. (šalių vidurkis – 24 proc.), mergaičių – 33 proc. (šalių vidurkis – 20 proc.). Tokiame jauname amžiuje alkoholio vartojimas gali ypatingai pakenkti fiziniam ir protiniam vystymuisi.

7.  Higienos instituto duomenimis 2015 m. vienam 15 metų ir vyresniam Lietuvos gyventojui teko vidutiniškai 14 litrų absoliutaus (100 %) alkoholio. 2015 m. Lietuvoje nuo alkoholinės kepenų ligos mirė 319 asmenų, o nuo atsitiktinio apsinuodijimo alkoholiu bei jo poveikio 2015 m. mirė 253 asmenys. 2014 m. Raseinių rajono savivaldybėje nuo alkoholinės kepenų ligos mirė 2 žmonės, nuo kepenų cirozės ir fibrozės 4 žmonės. Atsitiktinių apsinuodijimų narkotikais ir psichodisleptikais 2014 m. Raseinių rajone neužfiksuota.

8.  2015 m. Raseinių rajone 22 šeimos buvo įtrauktos į socialinės rizikos šeimų apskaitą dėl girtavimo, psichotropinių medžiagų vartojimo.

9.  Raseinių rajono savivaldybės tarybos 2015 m. liepos 30 d. sprendimu Nr. TS-240 „Dėl prekybos alkoholiniais gėrimais ribojimo švenčių, masinių renginių, parodų, koncertų, teatro spektaklių, cirko ir kitų renginių metu“ buvo uždrausta prekyba alkoholiniais gėrimais Raseinių rajono savivaldybės teritorijoje renginio vietoje:

9.1. švenčių, masinių renginių, parodų, koncertų, teatro spektaklių, cirko ir kitų renginių, skirtų nepilnamečiams metu;

9.2.    švenčių, masinių renginių, skirtų Lietuvos valstybės atkūrimo dienai, Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo dienai, Valstybės (Lietuvos karaliaus Mindaugo karūnavimo) dienai, ŠVČ. Mergelės Marijos ėmimo į dangų dienai ir Šiluvos atlaidų metu.

10.     Rūkymas yra vienas iš pagrindinių daugelio plaučių ligų, taip pat ir lėtinės obstrukcinės plaučių ligos, bronchinės astmos ir plaučių vėžio rizikos veiksnių. 2009-2011 m. organizacijos „Mentor Lietuva“ atliktais tyrimais Lietuvoje parodė, kad rūkantys mokiniai 3 kartus dažniau vartoja alkoholinius gėrimus, lyginant su nerūkančiais jų bendraamžiais. Tabako ir alkoholio vartojimas daro įtaką tolesniam apsisprendimui eksperimentuoti su narkotikais – apie 40 proc. rūkančių vaikų sutiktų su pasiūlymu rūkyti kanapes.

11.     Raseinių rajono savivaldybės tarybos 2014 m. balandžio 24 d. sprendimu Nr. (1.1)TS-143 „Dėl nerūkymo zonų paskelbimo Raseinių mieste“ buvo paskelbtos šios nerūkymo zonos Raseinių mieste – Raseinių nepriklausomybės aikštė, Žemaičio aikštė ir Maironio parkas.

12.     Raseinių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2016 m. kovo 2 d. įsakymu Nr. A1-169 „Dėl Raseinių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos priežiūros 2016-2018 metų strategijos patvirtinimo“ buvo patvirtinta Raseinių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos priežiūros 2016-2018 metų strategija, kurios vieni iš tikslų yra: mažinti rūkymo paplitimą ir su tuo susijusias pasekmes sveikatai bei sumažinti nesaikingo alkoholio vartojimo sąlygotą neigiamą poveikį sveikatai.

13.     2015 m. Raseinių rajono savivaldybės Visuomenės sveikatos biuras, bendradarbiaudamas su Lietuvos psichologų sąjunga, atliko Raseinių rajono savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklose 6-12 klasių mokinių psichotropinių medžiagų vartojimo paplitimo iniciatyvinį tyrimą. Atlikto tyrimo rezultatai parodė, kad nors vieną kartą gyvenime alkoholio yra vartoję 28,2 proc. tyrime dalyvavusių 6 klasių berniukų ir 12,6 proc. mergaičių, 46,6 proc. 8 klasių berniukų ir 31 proc. mergaičių, 60,1 proc. 12 klasių berniukų ir 61,5 proc. mergaičių. 39,2 proc. tyrime dalyvavusių 6 klasių berniukų, 16,2 proc. mergaičių, 54 proc. 9 klasių berniukų ir 28,2 proc. mergaičių nurodė, kad bent vieną kartą gyvenime yra rūkę cigaretes. 30,1 proc. tyrime dalyvavusių 12 klasių berniukų ir 16,9 proc. mergaičių nurodė, kad yra vartoję kitų psichotropinių medžiagų. Tyrimo rezultatai pavaizduoti 1 lentelėje (žr. 1 lentelę).

 

 

 1 lentelė. Raseinių rajono savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklų 6-12 klasių mokinių psichotropinių medžiagų vartojimo paplitimo tyrimas 2015 m. (pavartota nors vieną kartą gyvenime).

 

 

14.     2 lentelėje pateikiamas Raseinių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos stebėsenos 2014 m. rodiklių palyginimas su Lietuvos rodikliais (žr. 2 lentelė).

 

Rodiklis

Savivaldybės rodiklis

Lietuvos rodiklis

Mirtingumas dėl priežasčių, susijusių su narkotikų vartojimu, rodiklis 100 000 gyv.

0

3,7

Standartizuotas mirtingumo dėl priežasčių, susijusių su narkotikų vartojimu, rodiklis 100 000 gyv.

0

3,7

Mirtingumas dėl priežasčių, susijusių su alkoholio vartojimu, rodiklis 100 000 gyv.

17.0

25.8

Standartizuotas mirtingumo dėl priežasčių, susijusių su alkoholio vartojimu, rodiklis 100 000 gyv.

17,2

25,7

Nusikalstamos veikos, susijusios su disponavimu narkotinėmis medžiagomis ir jų kontrabanda (nusikaltimai)

8,5

65,2

Sergamumas ŽIV (B20-B24) ir lytiškai plintančiomis ligomis (A50-64) rodiklis 100 000 gyv.

5,1

3,5

Socialinės rizikos šeimų skaičius 1000 gyv.

6,7

3,4

2 lentelė. Raseinių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos stebėsenos 2014 m. rodikliai

 

15.     VšĮ Raseinių psichikos sveikatos centras (toliau – VšĮ Raseinių PSC) vykdo pirminę ambulatorinę priklausomybės ligų sveikatos priežiūrą. 2015 m. VšĮ Raseinių PSC 118 asmenų buvo gydomi prailginto veikimo priešalkoholiniais vaistais „Torpedo“. 2015 m. priklausomybių ligų registre buvo 401 asmenų, iš jų 3 dėl narkotikų.

16.     2015 m. Raseinių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras parengė 4 informacinius pranešimus, straipsnius psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos klausimais, organizavo 4 psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos renginius, kuriuose dalyvavo 140 asmenų.

17.     2015 m. VšĮ Raseinių socialinių paslaugų centras įgyvendino programą „Visuomenės sveikatos sauga Raseinių rajone“, finansuojamą Raseinių rajono savivaldybės Visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos lėšomis. Iš programai skirtų lėšų 46 asmenims buvo apmokėtos gydymosi nuo priklausomybės alkoholiu išlaidos. Iš 46 gydytų pacientų, 16 (34,8 proc.) asmenų vėl pradėjo vartoti alkoholį. 30 (65,2 proc.) programoje dalyvavusių Raseinių rajono gyventojų  nebevartoja alkoholio.

18.     Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato Raseinių rajono policijos komisariate (toliau – Raseinių rajono policijos komisariatas) 2014 m. buvo užregistruotos 4 nusikalstamos veikos, susijusios su narkotinėmis ir psichotropinėmis medžiagomis, 2015 m. – 8. Kiekvienais metais Raseinių rajono policijos komisariate yra sudaromi priemonių planai dėl prevencinių priemonių užkardant teisės pažeidimus, susijusius su narkotinių ir psichotropinių medžiagų nelegalia apyvarta. Atsižvelgiant į numatytas priemones yra organizuojami reidai , siekiant nustatyti asmenis, neteisėtai auginančius opijines aguonas ar kanapes. Lankomasi mokyklose, vaikų vasaros stovyklose, vaikų ir jaunimo klubuose, kur supažindinama su narkotinių ir psichotropinių medžiagų žala jaunam organizmui bei atsakomybe už teisės pažeidimus, susijusius su neteisėta šių medžiagų apyvarta, vykdoma kita švietėjiška veikla. 2014 m. skaityta 10 paskaitų, 2015 metais - 12. Bendruomenės pareigūnai dalyvauja kitų įstaigų ir organizacijų organizuojamuose seminaruose, konferencijose priklausomybę sukeliančių medžiagų vartojimo mažinimo ir prevencijos temomis.  Vykdydami saugaus eismo kontrolę, Patrulių būrio pareigūnai ypatingą dėmesį atkreipia į vairuotojus ir kitus transporto priemonėje esančius asmenis, apsvaigusius nuo alkoholio, narkotikų ar psichotropinių medžiagų, bei galimai gabenančius narkotines medžiagas. Organizuojami reidai, kurių metu dėmesys skiriamas jaunimo pamėgtoms susibūrimo vietoms, prie vandens telkinių, apleistų pastatų, kitoms laisvalaikio praleidimo ir poilsio zonoms. Vykdomos prevencijos ir kontrolės priemonės masinių renginių metu. Siekdami nustatyti fizinius ir juridinius asmenis, padedančius nepilnamečiams įsigyti alkoholinius gėrimus ir tabako gaminius, juos nuperkančius ar perduodančius nepilnamečiams bei išaiškinti ir užkardyti teisės pažeidimus, susijusius su narkotinių ir psichotropinių medžiagų nelegalia apyvarta, policijos pareigūnai tikrina prekybos ir viešojo maitinimo įstaigas, jų prieigas, viešąsias ir kitas jaunimo susibūrimo vietas. Patrulių būrio pareigūnai narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo kontrolę vykdo nuolat, o ir kitų padalinių pareigūnai (tyrėjai), vykdydami kitas prevencines priemones (pvz. "Viešoji vieta"), nuolat didelį dėmesį skiria šių medžiagų nelegalios apyvartos kontrolei, todėl šių reidų bei vykdytų prevencinių priemonių tikslaus skaičiaus nurodyti negalime. 3 lentelėje pateikti duomenis apie 2014 – 2015 m. administracine tvarka nubaustus asmenis (žr. 3 lentelę).

3 lentelė. 2014 – 2015 m. administracine tvarka nubaustų asmenų skaičius

 

2014 m.

2015 m.

Už rūkymą vietose, kuriose draudžiama tai daryti

21

13

Už tabako gaminių ar susijusių gaminių nupirkimą ar kitokį perdavimą nepilnamečiui

9

1

Už neteisėtą narkotinių ar psichotropinių medžiagų įsigijimą ar laikymą nedideliais kiekiais arba narkotinių ar psichotropinių medžiagų vartojimą be gydytojo paskyrimo

14

28

Už neteisėtą opijinių aguonų, kanapių ar kokamedžių auginimą

4

5

 

 

19.     Sergamumo ŽIV infekcija rodiklis Lietuvoje 2014 m., palyginti su 2013 m., sumažėjo – atitinkamai nuo 5,9 iki 4,8 atvejo 100 tūkst. gyventojų. Pastarųjų 5 metų tendencija – daugėja užsikrėtusių ŽIV per lytinius santykius, santykinai mažėja per švirkščiamųjų narkotikų vartojimą, tačiau prognozuojama, kad per švirkščiamųjų narkotinių medžiagų vartotojų lytinius partnerius ŽIV infekcija gali išplisti į visą populiaciją. Raseinių rajone 2013 m. nustatytas 1 ŽIV atvejis, 2014 m. – 1, 2015 m. - 0.

20.     Priklausomybės ligomis sergančių Raseinių rajono gyventojų gydymo ir kitų paslaugų gavimo galimybės pateiktos Programos 1 priede (žr. 1 priedas).

21.     Palankūs esamos situacijos veiksniai:

21.1.  visuomenė informuojama apie sveiką gyvenseną, psichoaktyviųjų medžiagų kontrolę ir prevenciją;

21.2.  savivaldybių tarybos, siekdamos užtikrinti viešąją tvarką ir visuomenės saugumą ir įvertinusios prekybos alkoholiniais gėrimais vietą, gyventojų, bendrijų, bendruomenių ar jų atstovų, asociacijų ar kitų institucijų raštu pareikštą nuomonę, policijos komisariatų pasiūlymus, turi teisę riboti laiką, kuriuo leidžiama prekiauti alkoholiniais gėrimais, neišduoti licencijos verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais;

21.3.  savivaldybių tarybos turi teisę uždrausti rūkyti viešose (parkuose, skveruose ir kt.) ir kitose jų valdymo kompetencijai priklausančiose vietose.

22. Nepalankūs esamos situacijos veiksniai:

22.1.  rinkoje atsiranda naujų narkotiniu ir psichotropiniu poveikiu pasižyminčių medžiagų, pavojingų žmogaus sveikatai ir visuomenės saugumui;

22.2.  alkoholinių gėrimų vartojimas pripažįstamas kaip socialinė norma ir kultūros dalis;

22.3.  dėl priklausomybės ligų specifikos yra nepakankama asmenų, priklausomų nuo psichoaktyviųjų medžiagų, motyvacija gydytis ir dalyvauti socialinės ir psichologinės reabilitacijos programose.

 

III. PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

23. Programos tikslas – mažinti psichoaktyviųjų medžiagų vartojimą, jo daromą žalą žmonių sveikatai.

24. Programos uždaviniai:

24.1. vykdyti bendrąją priklausomybę sukeliančių medžiagų vartojimo prevenciją;

24.2. mažinti priklausomybę sukeliančių medžiagų vartojimą ugdant neigiamą požiūrį į narkotines ir psichotropines medžiagas tarp vaikų ir jaunimo;

24.3. mažinti priklausomybę sukeliančių medžiagų pasiūlą;

24.4. stiprinti įstaigų, organizacijų, institucijų ir kt. bendradarbiavimą priklausomybę sukeliančių medžiagų vartojimo mažinimo, kontrolės ir prevencijos srityse.

 

IV. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS

 

25. Programos įgyvendinimo priemonės pateiktos 2 priede (žr. 2 priedas).

 

V. PROGRAMOS FINANSAVIMAS, ĮGYVENDINIMAS IR ATSKAITOMYBĖ

 

26. Programa įgyvendinama iš Lietuvos Respublikos valstybės ir rajono Savivaldybės biudžete atitinkamoms institucijoms ir įstaigoms, atsakingoms už Programos priemonių įgyvendinimą, patvirtintų bendrųjų asignavimų.

27. Programos įgyvendinimą organizuoja ir koordinuoja rajono Savivaldybės Narkotikų kontrolės komisija.

28. Programos įgyvendinimo kontrolę vykdo rajono Savivaldybės taryba.

29. Programos priemonių atsakingi vykdytojai kasmet iki sausio 31 d. pateikia rajono Savivaldybės Narkotikų kontrolės komisijai informaciją apie įgyvendintas priemones.