Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS PILIEČIŲ ĮSTATYMŲ LEIDYBOS INICIATYVOS ĮSTATYMO NR. VIII-1003 3, 7, 11, 12 IR 13 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-2781(2) IR LIETUVOS RESPUBLIKOS REFERENDUMO ĮSTATYMO NR. IX-929 11 IR 13 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-2782

 

2015 m. rugpjūčio 12 d. Nr. 833
Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2015 m. gegužės 20 d. sprendimo Nr. SV-S-1059 „Dėl įstatymų ir Seimo nutarimo projektų išvadų“ 6 ir 7 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos įstatymo
Nr. VIII-1003 3, 7, 11, 12 ir 13 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-2781(2) (toliau – Projektas Nr. XIIP-2781(2) ir Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo
Nr. IX-929 11 ir 13 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-2782 (toliau – Projektas Nr. XIIP-2782) (kartu – projektai), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti projektus pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Projekto Nr. XIIP-2781(2)  2 straipsnyje ir Projekto Nr. XIIP-2782  1 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad elektroninės formos piliečių parašų rinkimo lapai pasirašomi elektroniniu būdu Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka. Tačiau iš projektų nuostatų neaišku, kaip ir kokiu elektroniniu būdu būtų pasirašomi elektroninės formos piliečių parašų rinkimo lapai. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos elektroninio parašo įstatymu, parašo vienareikšmes sąsajas su pasirašančiu asmeniu, pasirašančio asmens identifikavimą, parašo sukūrimą tik paties pasirašančio asmens valia, pasirašytų duomenų keitimų matomumą garantuoja saugus elektroninis parašas. Todėl Projekto Nr. XIIP-2781(2) 2 straipsnyje ir Projekto Nr. XIIP-2782 1 straipsnio 2 dalyje tikslinga nustatyti, kad elektroninės formos piliečių parašų rinkimo lapai pasirašomi saugiu elektroniniu parašu arba kitu būdu, užtikrinančiu pasirašomų duomenų autentiškumą ir pasirašančio asmens tapatybę.

Be to, būtina pažymėti, kad iš projektų nuostatų neaišku, kaip bus užtikrinama piliečių teisė parašų rinkimo lapuose pasirašyti elektroniniu būdu. Pirma, neaišku, ar visais atvejais, išduodant piliečių parašų rinkimo lapus, turės būti sudaryta galimybė juose pasirašyti ir elektroniniu būdu, ar pasirašymas elektroniniu būdu piliečių parašų rinkimo lapuose bus užtikrinamas tik tada, kai to pageidaus iniciatyvinė grupė. Antra, nustačius, kad Vyriausioji rinkimų komisija atsakinga už elektroniniu būdu pasirašančių piliečių duomenų apsaugą ir elektroniniu būdu pasirašytų piliečių parašų rinkimo lapų kaupimą, Vyriausioji rinkimų komisija turėtų organizuoti prieigą prie elektroninės formos piliečių parašų rinkimo lapų ir sudaryti pasirašymo juose galimybę. Taigi tokia Vyriausiosios rinkimų komisijos pareiga turėtų būti įtvirtinta Lietuvos Respublikos piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos įstatyme ir Lietuvos Respublikos referendumo įstatyme drauge su pareiga išduoti piliečių parašų rinkimo lapus, taip pat nustatomi šios pareigos įgyvendinimo terminas ir sąlygos. Dėl to projektų nuostatas reikėtų tobulinti.

2. Projekto Nr. XIIP-2781(2) 2 straipsnyje ir Projekto Nr. XIIP-2782 1 straipsnio 2 dalyje Vyriausioji rinkimų komisija įpareigojama užtikrinti elektroniniu būdu pasirašančių piliečių duomenų apsaugą. Kadangi projektuose nenustatyta, ar elektroninės formos piliečių parašų rinkimo lapai būtų pasirašomi elektroniniu parašu, ar kitu elektroniniu būdu, neaiški ir Vyriausiajai rinkimų komisijai nustatomos pareigos užtikrinti piliečių duomenų apsaugą apimtis. Taip pat neaišku, kokius būtent piliečių duomenis siekiama apsaugoti. Jeigu galvoje turimi asmens duomenys, kaip jie apibrėžti Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatyme, tokie duomenys tvarkomi ir jų apsauga užtikrinama pagal Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymą. Todėl Projekto Nr. XIIP-2781(2) 2 straipsnyje ir Projekto Nr. XIIP-2782 1 straipsnio 2 dalyje reikėtų tikslinti nuostatą dėl Vyriausiajai rinkimų komisijai nustatomos pareigos užtikrinti piliečių duomenų apsaugą.

3. Atkreipti dėmesį į tai, kad elektroniniu būdu pasirašomi piliečių parašų rinkimo lapai projektuose vadinami taip pat kaip popierinės šių dokumentų formos („piliečių parašų rinkimo lapai“), dėl to kai kurios projektų, Lietuvos Respublikos piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos įstatymo, Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo nuostatos tampa netikslios, pavyzdžiui, Projekto Nr. XIIP-2781(2) 2 straipsnio ir Projekto Nr. XIIP-2782 2 straipsnio 3 dalies nuostata, kad neįskaitomi piliečio parašai, jeigu pilietis pasirašė „piliečių parašų rinkimo lape ir elektroniniu būdu“; Projekto Nr. XIIP-2781(2) 5 straipsnio ir Projekto Nr. XIIP-2782 2 straipsnio 1 dalies nuostata dėl piliečių parašų rinkimo lapų pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui (neaišku, ar Lietuvos Respublikos Seimui turės būti pateikti elektroniniu būdu pasirašyti piliečių parašų rinkimo lapai); Lietuvos Respublikos piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos įstatymo 8 straipsnio, Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo 10 straipsnio nuostata dėl piliečių parašų rinkimo lapų išdavimo (elektroninės formos piliečių parašų rinkimo lapai nebūtų išduodami). Taigi šias nuostatas reikėtų tobulinti.

4. Projektuose nurodoma, kad Vyriausioji rinkimų komisija nustatys elektroninės formos piliečių parašų rinkimo lapų pasirašymo elektroniniu būdu tvarką, todėl projektus reikėtų papildyti baigiamosiomis nuostatomis dėl projektų nuostatų įsigaliojimo ir Vyriausiosios rinkimų komisijos pareigos iki tam tikro termino parengti pirmiau nurodytą tvarką.

5. Kadangi projektų tikslas tas pats − nustatyti galimybę piliečių parašų rinkimo lapus pasirašyti elektroniniu būdu, Projektą Nr. XIIP-2781(2) reikėtų papildyti nuostata (kaip nustatoma Projekte Nr. XIIP-2782) dėl draudimo klastoti piliečių parašus ir papirkti piliečius renkant jų parašus ir tokių pažeidimų pasekmių, taip pat piliečių teisės atšaukti savo parašą.

6. Projekto Nr. XIIP-2781(2) 1 straipsnyje žodžiai „arba šio Įstatymo 7 straipsnio nustatytus reikalavimus atitinkančiame elektroninės formos piliečių parašų rinkimo lape Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka“ brauktini kaip pertekliniai, tačiau siekiant užtikrinti teisinį aiškumą prieš žodžius „pasirašo piliečių parašų rinkimo lape“ įrašytini žodžiai „šio įstatymo nustatyta tvarka“.

7. Projekto Nr. XIIP-2781(2) 2 straipsnio nuostata, kad „elektroniniu būdu pasirašytus piliečių parašų rinkimo lapus kaupia Vyriausioji rinkimų komisija“ kartojama ir Projekto Nr. XIIP-2781(2)  3 straipsnyje. Ją reikėtų palikti tik viename iš minėtų straipsnių. 

8. Tikslintini Projekto Nr. XIIP-2781(2) 4 straipsnis ir Projekto Nr. XIIP-2782 2 straipsnio 1 dalis, aiškiai nurodant, kokius būtent dokumentus gauna Vyriausioji rinkimų komisija, taip pat nuo kurio momento turėtų būti skaičiuojamas 15 dienų terminas.

9. Be to, tikslintina Projekto Nr. XIIP-2781(2)  4 straipsnio ir Projekto Nr. XIIP-2782 2 straipsnio 1 dalies nuostata, kad „Vyriausioji rinkimų komisija nustato, ar piliečių parašai atitinka šio Įstatymo reikalavimus“, kadangi nei projektai, nei projektais keičiami įstatymai nenustato reikalavimų elektroniniu būdu surinktiems piliečių parašams.

10. Iš projektų nuostatų neaišku, kokia informacija turi būti nurodyta iniciatyvinės grupės baigiamajame akte. Be to, Lietuvos Respublikos piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos įstatyme iniciatyvinės grupės baigiamasis aktas iš viso neminimas. Todėl projektus reikėtų tikslinti – nustatyti iniciatyvinės grupės baigiamojo akto turinį, o Projektą Nr. 2781(2) papildyti nuostatomis, aiškiai nurodančiomis, kas ir kada surašo ir pasirašo iniciatyvinės grupės baigiamąjį aktą, kam ir kada jį pateikia.

11. Projekto Nr. XIIP-2781(2) 5 straipsnyje prieš žodį „grupės“ įrašytinas žodis „iniciatyvinės“.

12. Reikėtų atsisakyti Projekto Nr. XIIP-2782 1 straipsnio 1 dalies nuostatos, kad „grupė turi teisę rinkti piliečių parašus viešose vietose, piliečių sutikimu jų gyvenamosiose patalpose“ kaip perteklinės, nes galiojantis Lietuvos Respublikos referendumo įstatymas nenustato draudimo rinkti piliečių parašų viešose vietose ar piliečių sutikimu jų gyvenamosiose patalpose. Be to, galiojantys teisės aktai neapibrėžia viešosios vietos sąvokos, todėl pritarus Projekto Nr. XIIP-2782 1 straipsnyje siūlomam pakeitimui liktų neaišku, kokiose vietose negalėtų būti renkami piliečių parašai.  

13. Pravartu pažymėti, kad pagal Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo 13 straipsnio 2 dalį Vyriausioji rinkimų komisija, nustačiusi, kad trūksta labai nedaug (iki 0,5 procento) piliečių parašų, apie tai praneša grupei ir nustato iki 15 dienų terminą šiems trūkumams pašalinti; per nustatytą laiką šiuos trūkumus pašalinus, reikalavimas paskelbti referendumą toliau nagrinėjamas bendra tvarka. Atsižvelgiant į tai, reikėtų suderinti Projekto Nr. XIIP-2782  2 straipsnio 2 dalies nuostatas su Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo 13 straipsnio 2 dalimi.  

14. Projekto Nr. XIIP-2782 2 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių „Parašai taip pat neįskaičiuojami“ įrašyti žodžius „Piliečio parašas taip pat neįskaičiuojamas“.

15. Projektu Nr. XIIP-2782 siekiama pakeisti sąvokas – nustatyti, kad renkami, pasirašomi ar perduodami ne piliečių reikalavimai, o piliečių parašų rinkimo lapai. Dėl to tikslinga suvienodinti visas šias Lietuvos Respublikos referendumo įstatyme vartojamas sąvokas.

16. Projektas Nr. XIIP-2782 ir jo lyginamasis variantas tikslintini pagal Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 13 straipsnio 1 dalį.

17. Atsižvelgiant į Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ (toliau – Rekomendacijos), 83 punktą, Projekte Nr. XIIP-2782 turėtų būti pateikiamos naujos Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo 11 ir 13 straipsnių redakcijos.

18. Vadovaujantis Rekomendacijų 77.1.2 papunkčiu, Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo 11 straipsnio 5–9 dalys turėtų būti pernumeruotos vienoje Projekto Nr. XIIP-2782 1 straipsnio dalyje.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                      Algirdas Butkevičius

 

 

 

Teisingumo ministras                                                                      Juozas Bernatonis