Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS PARAMOS DAUGIABUČIAMS NAMAMS ATNAUJINTI (MODERNIZUOTI) ĮSTATYMO NR. I-2455 1 IR 3 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 31 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-2766

 

2015 m. rugpjūčio 26 d. Nr. 921
Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2015 m. balandžio 10 d. sprendimo Nr. SV-S-994 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 10 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo Nr. I-2455 1 ir 3 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 31 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIIP-2766 (toliau – Projektas) dėl šių priežasčių:

1. Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) procesas formalizuotas, sudėtingas ir lėtas. Tačiau įgyvendinant Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugsėjo 23 d. nutarimu Nr. 1213 „Dėl Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos patvirtinimo“, ir diegiant jos naująjį modelį, pagrįstą aktyviu savivaldybės institucijų dalyvavimu daugiabučių gyvenamųjų namų atnaujinimo (modernizavimo) procese, nuo 2013 metų parengti ir su minėtos programos įgyvendinimą administruojančia viešąja įstaiga Būsto energijos taupymo agentūra suderinti 3 654 daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) investicijų planai, iš jų 2 214 planų jau pritarė daugiabučių namų butų ir kitų patalpų savininkai, 1 554 atnaujinimo (modernizavimo) projektai jau įgyvendinami, daugiau kaip 200 projektų įgyvendinta, vyksta statybos rangos darbų konkursai. Iš viso nuo 2013 metų atnaujinti (modernizuoti) 274 daugiabučiai namai, o gyvenimo juose sąlygos pagerėjo beveik 10 000 gyventojų. Atsižvelgiant į tokį daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) proceso proveržį, atliekamų ir numatomų darbų apimtį, manoma, kad bus panaudotos visos 2007–2013 metų ir 2014–2020 metų finansavimo laikotarpių Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos, skirtos daugiabučiams namams atnaujinti energinį efektyvumą didinančiomis priemonėmis.

Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektų rengimo ir įgyvendinimo organizavimo procedūros nuosekliai reglamentuotos teisės aktuose. Šiuos projektus įgyvendinantiems daugiabučių namų butų ir kitų patalpų savininkams pagal Valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) teikimo ir daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektų įgyvendinimo priežiūros taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. gruodžio 16 d. nutarimu Nr. 1725 „Dėl Valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) teikimo ir daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektų įgyvendinimo priežiūros taisyklių patvirtinimo ir daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projektui įgyvendinti skirto kaupiamojo įnašo ir (ar) kitų įmokų didžiausios mėnesinės įmokos nustatymo“, teikiama Lietuvos Respublikos valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatyme Nr. I-2455 nustatyta valstybės parama.

2. Projekte siūloma įtvirtinti alternatyvų daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) procesą ir rengti antrąją daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą, nustatančią kitokias valstybės paramos teikimo sąlygas. Jeigu tokiam siūlymui būtų pritarta, sunkėtų daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) proceso administravimas, daugiabučių namų butų ir kitų patalpų savininkams, patikėjusiems atnaujinimo (modernizavimo) nauda, būtų sunkiau apsispręsti, pagal kurią iš siūlomų alternatyvų atnaujinti (modernizuoti) daugiabutį namą. Gali būti, kad, siekdami pasirinkti palankesnę alternatyvą ir turėti didžiausią naudą, butų ir kitų patalpų savininkai bus priversti rengti du alternatyvius projektus, ir dėl to atsirastų papildomų išlaidų, kurios, kaip matyti iš Projekto nuostatų, nebūtų kompensuojamos. Be to, dažnas iš esmės kintantis teisinis reglamentavimas sutrikdytų procesą ir neužtikrintų jo tęstinumo.

3. Iš Projekto nuostatų neaišku, kokiomis lėšomis būtų finansuojami pagal siūlomą antrąją alternatyvą įgyvendinami projektai, nenurodyti ir valstybės paramos teikimo šaltiniai. Projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad jeigu siūlomiems pakeitimams būtų pritarta, kasmet būtų sutaupoma dalis Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų. Tačiau Projekte siūlomos valstybės paramos teikimo sąlygos, kurios galiotų visiems daugiabučiams namams, todėl papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų valstybės paramai teikti reikėtų daugiau, būtų sunkiau prognozuoti, kiek jų prireiktų kasmet. Be to, kelia abejonių ir Projekto aiškinamajame rašte pateiktas nepagrįstas ketinimas valstybės paramos dydį sieti su minimaliąja mėnesine alga, neatsižvelgta į tai, kad kintant minimaliosios algos dydžiui kistų ir papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų poreikis valstybės paramai teikti. Nenurodyta ir institucija, kuri teiktų valstybės paramą ir vykdytų siūlomo atnaujinimo (modernizavimo) proceso priežiūrą.

4. Projekte nurodyti alternatyvūs valstybės paramos daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti teikimo būdai ir sąlygos ir atsisakoma galiojančiame Lietuvos Respublikos valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatyme Nr. I-2455 nustatytų valstybės paramos būdų – projekto parengimo, įgyvendinimo administravimo ir statybos techninės priežiūros išlaidų ar jų dalies kompensavimo arba apmokėjimo. Be to, ribotas finansines galimybes turintiems nepasiturintiems butų savininkams, pagal Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymą Nr. IX-1675 gaunantiems būsto šildymo išlaidų kompensaciją, nebūtų apmokama jiems tenkanti investicijų dalis. Tikėtina, kad dėl šių priežasčių alternatyvus daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) modelis butų ir kitų patalpų savininkams būtų ne toks patrauklus.

5. Projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad šiuo metu butų ir kitų patalpų savininkai valstybės paramą daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti gali gauti tik tuo atveju, jeigu projektas išimtinai įgyvendinamas pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintą Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą, tačiau iš Projekto nuostatų neaišku, kokia tvarka būtų rengiami ir įgyvendinami atnaujinimo (modernizavimo) projektai pagal siūlomą alternatyvų modelį.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                      Algirdas Butkevičius

 

 

 

Aplinkos ministras                                                                          Kęstutis Trečiokas