Suvestinė redakcija nuo 2024-03-16
Įsakymas paskelbtas: TAR 2024-01-24, i. k. 2024-01075
LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO TECHNINĖS PARAMOS ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2024 m. sausio 23 d. Nr. 3D-51
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsniu ir įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimo Nr. 1322 „Dėl Pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“ 3.1.1 papunktį:
1. T v i r t i n u Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano techninės paramos įgyvendinimo taisykles (pridedama).
2. P a v e d u Nacionalinei mokėjimo agentūrai prie Žemės ūkio ministerijos ir atsakingiems Žemės ūkio ministerijos administracijos savarankiškiems struktūriniams padaliniams parengti Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano techninės paramos įgyvendinimo procedūrų aprašus.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio
ministro 2024 m. sausio 23 d.
įsakymu Nr. 3D-51
LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO TECHNINĖS PARAMOS ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano (toliau – Strateginis planas) techninės paramos įgyvendinimo taisyklės (toliau – taisyklės) parengtos vadovaujantis:
1.1. 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013 su visais pakeitimais;
1.2. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/128, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2021/2116 taikymo taisyklės dėl mokėjimo agentūrų ir kitų įstaigų, finansų valdymo, sąskaitų patvirtinimo, patikrų, užstatų ir skaidrumo;
1.3. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/129, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2021/2115 nustatomos su aliejingosiomis sėklomis, medvilne ir vyno gamybos šalutiniais produktais susijusių intervencinių priemonių rūšių ir informavimo, viešinimo ir matomumo reikalavimų, susijusių su Sąjungos parama ir BŽŪP strateginiais planais, taisyklės;
1.4. 2022 m. rugsėjo 6 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/1475, kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su BŽŪP strateginių planų vertinimu ir stebėsenai bei vertinimui reikalingos informacijos teikimu;
1.5. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginiu planu, patvirtintu 2022 m. lapkričio 21 d. Europos Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022)8272;
1.6. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimu Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“;
1.7. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-102 „Dėl žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Administravimo taisyklės).
2. Šios taisyklės reglamentuoja Strateginio plano techninės paramos (toliau – Techninė parama) pirmosios veiklos srities „Strateginio plano administravimas ir įgyvendinimas“ (toliau – pirmoji veiklos sritis), antrosios veiklos srities „Strateginio plano viešinimas, informacijos sklaida“ (toliau – antroji veiklos sritis) ir trečiosios veiklos srities „Lietuvos kaimo tinklas“ (toliau – trečioji veiklos sritis) veiklos, susijusios su nacionalinio BŽŪP tinklo (toliau – Tinklas) sekretoriato veikla, lėšų planavimo, paskirstymo ir administravimo tvarką. Šios taisyklės nereglamentuoja veiklos srities „Lietuvos kaimo tinklas“ veiklų, susijusių su Tinklo narių projektinėmis veiklomis, administravimo tvarkos.
II SKYRIUS
SUTRUMPINIMAI IR SĄVOKOS
3. Taisyklėse vartojami sutrumpinimai:
4. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
4.1. Paramos gavėjas – pareiškėjas, kuris atitinka visus šiose taisyklėse nustatytus reikalavimus techninei paramai gauti ir kuriam skiriama parama įgyvendinti paramos projektą;
4.2. Paramos projektas – iš techninės paramos lėšų finansuojamas paramos projektas, skirtas paramos gavėjui pavestoms su Strateginio plano įgyvendinimu, administravimu ar viešinimu susijusioms funkcijoms vykdyti;
4.3. Pareiškėjas – institucija, kuri pagal Administravimo taisykles vykdo Strateginio plano įgyvendinimo ir administravimo funkcijas, nustatyta tvarka pateikusi paramos paraišką. Pareiškėju gauti paramą pagal pirmąją veiklos sritį gali būti Ministerija, Agentūra ir ŽŪDC, pagal antrąją veiklos sritį – Ministerija ir Agentūra, o pagal trečiąją veiklos sritį – Ministerija (kaip Tinklo sekretoriatas);
III SKYRIUS
TECHNINĖS PARAMOS TIKSLAI
6. Techninės paramos tikslai:
6.1. pagal pirmąją veiklos sritį – užtikrinti efektyvų ir veiksmingą Strateginio plano administravimą ir įgyvendinimą: Strateginio plano rengimą, paramos administravimą, valdymą, kontrolę, stebėseną, vertinimą, skundų nagrinėjimą, kt.;
6.2. pagal antrąją veiklos sritį – užtikrinti Strateginio plano viešinimą, matomumo didinimą, informacijos, gerųjų pavyzdžių sklaidą;
IV SKYRIUS
REMIAMA VEIKLA
7. Techninės paramos išlaidos, finansuojamos iš EŽŪFKP ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų. Techninės paramos išlaidos finansuojamos 100 proc.
8. Pagal Techninės paramos pirmąją veiklos sritį parama gali būti teikiama:
8.1. pasirengimo įgyvendinti Strateginį planą, jo įgyvendinimo, valdymo, vertinimo, skundų nagrinėjimo procesams organizuoti, reikalingiems administraciniams ištekliams užtikrinti ir palaikyti;
8.2. Strateginio plano valdymo, stebėsenos komitetų veiklai, projektų pagal Strateginio plano intervencines priemones atrankos komitetų, kitų darbo grupių ir komitetų, susijusių su Strateginio plano įgyvendinimu, veiklai organizuoti;
8.3. paramos paraiškų pagal Strateginio plano intervencines priemones vertinimo ir atrankos, paramos projektų pagal Strateginio plano intervencines priemones priežiūros, kontrolės, apskaitos ir mokėjimo procesams organizuoti, taip pat tiesioginių išmokų administravimo procesams įgyvendinti. Agentūra gali pasitelkti ekspertus pagal Strateginio plano intervencines priemones pateiktų paramos paraiškų ir (arba) mokėjimo prašymų vertinimui, tik kai vertinimas reikalauja išskirtinės kompetencijos ar specifinių žinių, tačiau samdomi ekspertai negali visa apimtimi atlikti tiesioginių Agentūrai pavestų funkcijų, t. y. atlikti visą paramos paraiškos ir (arba) mokėjimo prašymo vertinimą;
8.4. darbuotojų esamiems administraciniams gebėjimams stiprinti ir jiems palaikyti, apsikeisti gerąja patirtimi, motyvaciją skatinančioms ir stiprinančioms priemonėms;
8.5. įstaigų, kurios dalyvauja valdant ir administruojant Strateginį planą, bei paramos gavėjų pagal Strateginio plano intervencines priemones administracinei naštai mažinti;
8.6. Strateginio plano auditams, patikroms vietoje organizuoti ir vykdyti bei kitiems kontrolės veiksmams vykdyti;
8.7. kompiuterizuotų valdymo, administravimo, stebėsenos ir vertinimo informacinių sistemų, skirtų užtikrinti tinkamą Strateginio plano valdymą, administravimą, stebėseną ir vertinimą, diegimui, plėtrai bei palaikymui užtikrinti;
9. Pagal Techninės paramos antrąją veiklos sritį parama gali būti teikiama:
9.1. plačiosios visuomenės informavimui apie Strateginio plano rengimą, įgyvendinimą, pasiekimus žemės ūkio, miškų ūkio ir kaimo plėtros sektoriuose, kitus aktualius žemės ūkio, miškų ūkio ir kaimo plėtros procesus, susijusius su Strateginiu planu;
9.2. galimų ir esamų paramos gavėjų informavimui apie Strateginio plano teikiamas paramos galimybes, kvietimus teikti paramos paraiškas, reikalavimus paramai gauti, paramos projektų pagal intervencines priemones įgyvendinimo procesus, įskaitant paramos paraiškų vertinimo, paramos teikimo, skundų nagrinėjimo tvarką ir kt., užtikrinti;
10. Pagal Techninės paramos trečiąją veiklos sritį parama gali būti teikiama Tinklo sekretoriato funkcijoms, susijusioms su Tinklo veiksmų programos įgyvendinimu, vykdyti.
V SKYRIUS
TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS
12. Tinkamos finansuoti išlaidos yra tos, kurios atitinka šiuos reikalavimus:
12.1. patirtos, apmokėtos ir pagrįstos dokumentais įgyvendinant bent vieną iš Techninės paramos tikslų, nurodytų 6 punkte;
12.2. pagal Techninės paramos veiklos sritis patirtos nuo paramos paraiškos pateikimo datos iki 2029 m. spalio 31 d.;
12.3. yra tiesiogiai susijusios su šių taisyklių IV skyriuje nurodyta (-omis) veikla (-omis) pagal atitinkamą Techninės paramos veiklos sritį;
12.5. patirtos vadovaujantis Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo, kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) nuostatomis, Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatyme nustatytais reikalavimais ir kitais ES fondų paramą administruojančių institucijų asmens duomenų tvarkymą reglamentuojančiais teisės aktais, kuriuose nurodyti konkretūs renkami asmens duomenys.
13. Pagal Techninės paramos pirmąją veiklos sritį gali būti finansuojamos šios išlaidos:
13.1. valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis (toliau – darbuotojai), darbo užmokestis (jei šių išlaidų dydis atitinka įprastą projekto vykdytojo darbo užmokesčio praktiką atitinkamos kategorijos pareigoms arba pagal taikomą nacionalinę teisę, kolektyvines sutartis), įskaitant visus darbdaviui ir jo darbuotojui (-ams) Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka privalomus mokėti mokesčius ir kitas privalomas su darbo teisiniais santykiais susijusias išmokas. Išeitinės išmokos, kai atleidžiamas darbuotojas, kuris ilgiau nei 2 metus visą savo darbo laiką skyrė darbui, susijusiam su Strateginio plano įgyvendinimu, taip pat funkcijų, susijusių su ankstesniais ir vėlesniais programiniais laikotarpiais, vykdymu, dėl to, kad darbuotojo atliekamos darbo funkcijos nebereikia įgyvendinant Strateginį planą, jei tokiam darbuotojui vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatomis turi būti išmokama išeitinė išmoka (mokėjimai, susiję su išeitinėmis išmokomis, yra galimi tik tuo atveju, jeigu tokiems mokėjimams pakanka einamaisiais metais projekte numatytų lėšų). Išlaidos tinkamos finansuoti darbuotojams, kurių dalis (ne mažiau kaip 50 proc.) arba visas darbo laikas yra skiriamas darbui, susijusiam su Strateginio plano įgyvendinimu, taip pat funkcijų, susijusių su ankstesniais ir vėlesniais programiniais laikotarpiais, vykdymu;
13.2. darbuotojų, kurie visą arba dalį darbo laiko skiria darbui, susijusiam su Strateginio plano įgyvendinimu, esamų administracinių gebėjimų palaikymo ir jų stiprinimo, apsikeitimo gerąja patirtimi, dalyvavimo konferencijose, seminaruose, mokymuose, kituose renginiuose (toliau – renginiai), kurie savo tematika susiję su BŽŪP parama arba kurie yra netiesiogiai savo tematika susiję su BŽŪP parama, išlaidos:
13.2.1. jeigu darbuotojai, kurių visas darbo laikas skiriamas darbui, susijusiam su Strateginio plano įgyvendinimu, taip pat funkcijų, susijusių su ankstesniais ir vėlesniais programiniais laikotarpiais, vykdymu, dalyvauja renginiuose, kurie:
3.2.1.1. tiesiogiai ir 100 proc. savo tematika susiję su BŽŪP parama, – dalyvavimo minėtuose renginiuose išlaidos tinkamos 100 proc.;
3.2.1.2. yra netiesiogiai savo tematika susiję su BŽŪP parama, tačiau įgytos žinios jiems bus naudingos darbui, susijusiam su Strateginio plano įgyvendinimu, – dalyvavimo minėtuose renginiuose išlaidos tinkamos 100 proc.;
13.2.2. jeigu darbuotojai, kurių ne visas darbo laikas (ne mažiau kaip 50 proc.) skiriamas darbui, susijusiam su Strateginio plano įgyvendinimu, taip pat funkcijų, susijusių su ankstesniais ir vėlesniais programiniais laikotarpiais, vykdymu, dalyvauja renginiuose, kurie:
13.2.2.1. tiesiogiai ir 100 proc. savo tematika susiję su BŽŪP parama, – dalyvavimo minėtuose renginiuose išlaidos tinkamos 100 proc.;
13.2.2.2. yra netiesiogiai savo tematika susiję su BŽŪP parama, tačiau įgytos žinios jiems bus naudingos darbui, susijusiam su Strateginio plano įgyvendinimu, – dalyvavimo renginiuose išlaidos tinkamos pagal proporciją, atsižvelgiant į tai, kokią dalį laiko darbuotojas skiria darbui, susijusiam su Strateginio plano įgyvendinimu, taip pat funkcijų, susijusių su ankstesniais ir vėlesniais programavimo laikotarpiais, vykdymu;
13.3. konsultavimo, vertinimų, studijų, tyrimų, ekspertų, mokymų, vertimo, skundų nagrinėjimo, audito, nuomos, turto draudimo, kitų paslaugų, reikalingų paramos gavėjui priskirtų Strateginio plano įgyvendinimo ir administravimo funkcijų vykdymui, pirkimas;
13.4. informacinių ir kompiuterinių sistemų, susijusių su Strateginio plano administravimu, analizės, projektavimo, kūrimo, modifikavimo, diegimo, plėtros, palaikymo ir priežiūros paslaugų pirkimas;
13.5. renginių, susijusių su Strateginio plano valdymu, įgyvendinimu ir administravimu bei apsikeitimu gerąja patirtimi, organizavimo išlaidos, kai šie renginiai yra skirti Strateginiam planui parengti, valdyti, prižiūrėti, administruoti ir kontroliuoti. Stebėsenos komitetų ir pakomitečių, darbo grupių, kitų posėdžių, susirinkimų, susijusių su Strateginio plano valdymu, įgyvendinimu ir administravimu, organizavimo atveju išlaidos taip pat gali apimti ekspertų ir kitų šių komitetų, pakomitečių, posėdžių ir susirinkimų išlaidas, jeigu jų dalyvavimas yra būtinas, kad būtų užtikrintas tinkamas Strateginio plano įgyvendinimas ir administravimas;
13.6. 2014–2020 metų programinio laikotarpio ex-post vertinimas, auditas, kiti vertinimai ir darbai, būtini rengiant galutines ataskaitas;
13.8. išlaidos, skirtos paramos gavėjų pagal Strateginio plano intervencines priemones administracinės naštos mažinimui;
13.9. patalpų nuomos bei patalpų eksploatavimo išlaidos, įrenginių, baldų, biuro technikos ir įrangos įsigijimo ir (arba) nuomos, įrengimo, aptarnavimo, remonto (išskyrus patalpų remontą), utilizavimo, biuro patalpų komunalinių paslaugų ir patalpų priežiūros išlaidos;
13.10. transporto išlaidos – automobilių eksploatavimui bei jų priežiūrai užtikrinti reikalingų priemonių, taip pat paslaugų įsigijimo išlaidos. Automobilių eksploatavimo išlaidos tinkamos, jeigu vykstama vadovaujantis Taisyklių 13.2.1–13.2.2 papunkčių nuostatomis arba jeigu į konferencijas, seminarus, mokymus, kitus renginius, kurie tiesiogiai ir 100 proc. savo tematika susiję su BŽŪP parama, vyksta darbuotojai, kurių ne visas darbo laikas skiriamas darbui (ne daugiau kaip 49 proc.), susijusiam su Strateginio plano įgyvendinimu, bei funkcijų, susijusių su ankstesniais ir vėlesniais programiniais laikotarpiais, vykdymu;
13.11. išlaidos už kanceliarines prekes, kitas darbuotojų tinkamam darbui užtikrinti reikalingas priemones;
13.13. išlaidos ilgalaikiam materialiajam ir nematerialiajam turtui įsigyti ir eksploatuoti tais atvejais, kai šis turtas yra būtinas Strateginio plano įgyvendinimui ir administravimui užtikrinti. Tinkamos finansuoti yra tik tos ilgalaikio materialiojo ir nematerialiojo turto įsigijimo išlaidos, kurios gali būti priskirtos Strateginio plano ir programinio dokumento, kitą programinį laikotarpį pakeisiančio Strateginį planą, įgyvendinimo laikotarpiui. Už paramos lėšas įgytas turtas gali būti perleistas trečiajai šaliai pagal panaudos sutartį tik tuomet, kai trečioji šalis perleistą turtą naudoja jai priskirtoms funkcijoms, tiesiogiai susijusioms su Strateginio plano įgyvendinimu ar administravimu, vykdyti, ir yra gautas rašytinis paramos teikėjo sutikimas. Paramos gavėjas turi užtikrinti, kad iš paramos projekto lėšų pirktas ilgalaikis turtas projekto įgyvendinimo metu ir po projekto įgyvendinimo pabaigos, kol jo naudingo tarnavimo laikas yra nepasibaigęs, bet ne ilgiau nei 5 metus po paramos projekto įgyvendinimo pabaigos, nebūtų sugadintas, sunaikintas ar kitaip prarastas dėl paramos gavėjo aplaidumo ar kaltės, taip pat užtikrinti, kad ilgalaikis turtas aukščiau minėtu laiku nebus parduotas, įkeistas arba kitokiu būdu nebus suvaržytos daiktinės ar intelektinės teisės į jį ir nebus nutrauktas turto naudojimas Strateginio plano ir programinio dokumento, kitą programinį laikotarpį pakeisiančio Strateginį planą, įgyvendinimo ir administravimo funkcijoms vykdyti be paramos teikėjo rašytinio sutikimo;
13.14. kai ilgalaikis materialusis turtas įsigyjamas išperkamosios nuomos būdu – ta išperkamosios nuomos mokesčio dalis, kuri yra skirta apmokėti turto rinkos kainai ir kurią galima priskirti Strateginio plano ir programinio dokumento, kitą programinį laikotarpį pakeisiančio Strateginį planą, įgyvendinimo laikotarpiui. Papildomos išlaidos (mokesčiai, nuomotojo pelnas, palūkanos, pridėtinės išlaidos, draudimo mokesčiai), susijusios su turto įsigijimu išperkamosios nuomos būdu, nefinansuojamos;
13.15. kitos išlaidos, priemonės, ilgalaikis materialusis ir nematerialusis turtas, prekės ir paslaugos, reikalingos funkcijoms, susijusioms su Strateginio plano intervencinių priemonių įgyvendinimu ir administravimu, atlikti bei veiksmams įgyvendinti, siekiant tinkamai užbaigti praėjusį programinį laikotarpį ir pasirengti naujajam programiniam laikotarpiui.
14. Pagal pirmąją veiklos sritį gali būti finansuojamos visos 13.1–13.3 ir 13.9–13.15 papunkčiuose išvardytos išlaidos (ilgalaikis turtas tinkamas tik toks, kuris skirtas tinkamam Tinklo sekretoriato darbuotojų darbo vietos įkūrimui), skirtos Tinklo sekretoriato veiklos administravimui užtikrinti.
15. Pagal Techninės paramos antrąją veiklos sritį gali būti finansuojamos išlaidos:
15.1. Strateginio plano viešinimo ir informavimo veiksmų planų rengimo, įgyvendinimo, viešosios nuomonės analizės, žiniasklaidos stebėsenos paslaugos;
15.2. seminarų, konferencijų, mokymų, konsultacijų, viešinimo kampanijų, konkursų bei kitų renginių, tiesiogiai susijusių su Strateginio plano įgyvendinimu ir administravimu ir kurių tikslinės grupės nėra paramos gavėjo bei su Strateginio plano įgyvendinimu ir administravimu susijusių institucijų atstovai, organizavimo išlaidos;
15.3. viešinimo ir informavimo apie Strateginį planą per radiją, televiziją, spaudoje, internete, parodose, per naujienų agentūrų tinklus, Ministerijos ir Agentūros interneto svetainėse ir kitais būdais paslaugos;
15.4. informacinės medžiagos apie Strateginį planą rengimo, leidinių leidybos ir platinimo, informacinių, reklaminių, techninių ir kitų Strateginio plano įvaizdžio formavimo priemonių gamybos, interneto svetainių sukūrimo, modifikavimo, palaikymo ir priežiūros paslaugos, taip pat kitos išlaidos, susijusios su Strateginio plano viešinimu ir informavimu;
16. Pagal Techninės paramos trečiąją veiklos sritį gali būti finansuojamos šios Tinklo sekretoriato veiklos išlaidos:
16.1. konsultavimo, mokymų, studijų, tyrimų, vertimo, kitų paslaugų, susijusių su Tinklo sekretoriatui priskirtomis Tinklo veiksmų programos įgyvendinimo veiklomis, pirkimas;
16.3. informacinių, kultūrinių ir kitokio pobūdžio renginių (posėdžių, konferencijų, seminarų ir kt. renginių), inicijuojamų Tinklo sekretoriato ir susijusių su Tinklo veikla, organizavimo išlaidos;
16.5. išlaidos ilgalaikiam materialiajam ir nematerialiajam turtui įsigyti ir eksploatuoti, pagal sąlygas, nurodytas šių taisyklių 13.13–13.15 papunkčiuose, tais atvejais, kai šis turtas yra būtinas Tinklo sekretoriato funkcijoms vykdyti;
17. Pridėtinės vertės mokestis (toliau – PVM), kurį paramos gavėjas pagal Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymą neturi ar negalėtų turėti galimybės įtraukti į PVM atskaitą, yra tinkamas finansuoti iš paramos lėšų.
18. Pagal Techninės paramos veiklos sritis paramos gavėjas visus pirkimus privalo vykdyti Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme nustatyta tvarka. Prireikus viešųjų pirkimų procedūras paramos gavėjas derina su Agentūra.
19. Seminarai, konferencijos, mokymai, posėdžiai, konsultavimas, informaciniai renginiai, viešinimo renginiai ir panaši veikla, remiama pagal Techninės paramos veiklos sritis, gali būti vykdoma organizuojant renginius fiziškai, nuotoliniu arba hibridiniu būdu.
20. Darbuotojų tarnybinių komandiruočių į užsienio valstybes bei Lietuvos Respublikos teritorijoje išlaidos privalo būti apmokamos vadovaujantis Komandiruočių išlaidų apmokėjimo biudžetinėse įstaigose taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 29 d. nutarimu Nr. 526 „Dėl dienpinigių ir kitų komandiruočių išlaidų apmokėjimo“, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2004 m. lapkričio 29 d. įsakymu Nr. 3D-633 „Dėl komandiruočių Lietuvos Respublikos teritorijoje įforminimo tvarkos“, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2012 m. birželio 13 d. įsakymu Nr. 3D-416 „Dėl Žemės ūkio ministerijos darbuotojų ir ministerijos valdymo sričiai priskirtų biudžetinių įstaigų, viešųjų įstaigų ir valstybės įmonių vadovų tarnybinių komandiruočių į užsienį“, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. sausio 28 d. nutarimu Nr. 99 „Dėl Komandiruočių sąnaudų atskaitymo iš pajamų taisyklių patvirtinimo“.
21. Iš Techninės paramos lėšų netinkamos finansuoti:
21.1. pagal Techninės paramos veiklos sritis paramos gavėjo patirtos išlaidos, tiesiogiai nesusijusios su jam priskirtomis Strateginio plano įgyvendinimo, administravimo, viešinimo funkcijomis, taip pat funkcijomis, susijusiomis su ankstesniais ir vėlesniais žemės ūkio ir kaimo plėtros programiniais laikotarpiais bei atitinkamai Tinklo sekretoriato funkcijomis;
21.2. piniginės išmokos, jeigu jos nėra skirtos už atliktą darbą, išeitinės išmokos, mokamos, kai darbuotojas atleidžiamas iš pareigų į tas pareigas teismo sprendimu grąžinus anksčiau jas ėjusį darbuotoją arba paaiškėjus, kad priimant darbuotoją į pareigas buvo pažeisti teisės aktų reikalavimai ir šių pažeidimų neįmanoma pašalinti, išlaidos, skirtos pašalpoms (išskyrus darbdavio mokamą ligos pašalpą už pirmas 2 ligos dienas), įmokoms į pensijų ir kitus fondus (išskyrus privalomąsias įmokas);
21.3. kompensacijos darbuotojo šeimos nariams, kai darbuotojas žuvo arba mirė, arba yra pripažintas nežinia kur esančiu; darbuotojui, kuris buvo sužalotas atlikdamas tarnybines pareigas arba susirgo sunkia liga dėl priežasčių, susijusių su tarnybinių pareigų atlikimu;
21.4. pašalpos darbuotojams, kurių materialinė būklė sunki dėl jų pačių ligos, šeimos narių ligos ar mirties, stichinės nelaimės ar turto netekimo;
21.5. nekilnojamojo turto įsigijimo išlaidos, naudoto turto įsigijimo išlaidos, baudos, nuobaudos ir bylinėjimosi išlaidos, instruktažo pravedimo išlaidos, išskyrus atvejus, kai instruktažo paslauga įsigyjama su įranga, technika, mechanizmais, programomis, pastatų, kitų statinių ir patalpų statybos, rekonstravimo, remonto ir panašios išlaidos;
21.6. su Reglamento (ES) 2021/2116 12 straipsnyje nurodytomis tvirtinančiosiomis įstaigomis susijusios išlaidos;
21.7. išlaidos, patirtos įgyvendinant projekte numatytas veiklas, naudojamas politinei reklamai, ar viešinimo veiklas, kurias vykdant reklamuojamos tam tikros politinės partijos ar atskiri subjektai – fiziniai ir (arba) juridiniai asmenys (išskyrus paramos gavėjus, kai viešinant Strateginį planą yra pristatoma geroji patirtis pagal Strateginį planą ar Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 m. programą), kurių viešinimas jiems suteiktų išskirtinį pranašumą.
VI SKYRIUS
PARAMOS SKYRIMO TVARKA IR PARAMOS PARAIŠKŲ
TEIKIMAS, VERTINIMAS, TVIRTINIMAS
22. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano techninės paramos finansiniame plane, tvirtinamame Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu (toliau – Techninės paramos finansinis planas), numatomos Techninės paramos lėšos (atitinkamai išlaikant nurodytas EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo įnašo normas) pamečiui išskaidant pagal veiklos sritis ir paramos gavėjus. Techninės paramos finansinis planas nurodo didžiausią galimą paramos sumą kiekvieniems metams, kiekvienam paramos gavėjui paramos projektams įgyvendinti. Kasmet, prieš tvirtinant metinius Techninės paramos išlaidų planus atsižvelgiant į planuotų ir faktiškai Europos Komisijai deklaruotų tinkamų finansuoti išlaidų pagal Strateginio plano kaimo plėtros intervencines priemones santykį, gali būti tikslinamas Techninės paramos finansinis planas tikslinant Techninės paramos sumą paramos gavėjams.
23. Kasmet, iki einamųjų metų lapkričio 30 d. galimi pareiškėjai teikia paskesnių metų Techninės paramos išlaidų planus pagal kiekvieną Techninės paramos veiklos sritį (1 priedas). Agentūra ir ŽŪDC rengia savo, kaip galimų pareiškėjų, išlaidų planus ir teikia Ministerijai. Ministerija, įvertinusi Agentūros ir ŽŪDC numatomų išlaidų tinkamumą, išvadas kartu su savo, kaip galimos pareiškėjos, parengtu Techninės paramos išlaidų planu teikia Europos Sąjungos paramos programų Techninės paramos priežiūros komitetui, patvirtintam Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. lapkričio 27 d. įsakymu Nr. 3D-777 „Dėl Europos Sąjungos paramos programų Techninės paramos priežiūros komiteto sudarymo ir jo darbo reglamento patvirtinimo“ (toliau – Priežiūros komitetas). Jeigu ankstesniais kalendoriniais metais, atsižvelgiant į faktiškai patirtas išlaidas (apmokėtas iš paramos gavėjo sąskaitos), buvo grąžintos ankstesniais metais nepanaudotos paramos lėšos, teikiant paskesnių metų Techninės paramos išlaidų planus, paramos gavėjas nurodo, kokia ankstesniais metais nepanaudotų lėšų suma bus naudojama planuojamaisiais metais.
Punkto pakeitimai:
Nr. 3D-207, 2024-03-15, paskelbta TAR 2024-03-15, i. k. 2024-04726
24. Priežiūros komitetas apsvarsto metinius Techninės paramos išlaidų planus bei išvadas dėl planuojamų išlaidų ir priima sprendimą dėl metiniuose Techninės paramos išlaidų planuose numatyto lėšų poreikio tikslingumo, taip pat ar planuojamos išlaidos neviršija Techninės paramos finansiniame plane bei valstybės biudžeto programos sąmatose, pagal kurias finansuojama Techninė parama, suplanuotų sumų. Ministerija apie priimtą Priežiūros komiteto sprendimą informuoja Agentūrą ir ŽŪDC.
25. Atsižvelgiant į Priežiūros komiteto sprendimą, Paramos paraiškos (2 priedas) teikiamos atskirai pagal kiekvieną Techninės paramos veiklos sritį.
26. Paramos paraiškoje turi būti nurodyta numatoma finansuoti veikla (pagal metinį Techninės paramos išlaidų planą), pagrindžiant veiklos atitiktį Techninės paramos tikslams ir remiamai veiklai. Veiklos vykdymui planuojamos išlaidos turi būti:
26.1. nurodytos šių taisyklių V skyriuje kaip tinkamos finansuoti išlaidos ir Techninės paramos išlaidų plane, ir kurias galima patikrinti kontrolės (pvz., patikrų vietoje, auditų) metu;
26.2. neviršijančios rinkos kainų. Laikoma, kad prašomos finansuoti išlaidos neviršija rinkos kainų, jeigu planuojamos išlaidos pagrįstos (nurodomi alternatyvūs būdai):
26.2.1. bent 3 (trimis) skirtingų prekių tiekėjų ir (arba) paslaugų teikėjų, prekiaujančių panašiomis prekėmis ir (arba) teikiančių panašias paslaugas ir kuriems tai yra įprasta komercinė-ūkinė veikla, komerciniais pasiūlymais arba jų interneto tinklalapiuose esančiomis kainomis kompiuterio ekrano nuotraukų forma (angl. „Print Screen“), arba kitu būdu, leidžiančiu objektyviai palyginti bent 3 (trijų) skirtingų prekių tiekėjų ir (arba) paslaugų teikėjų, prekiaujančių panašiomis prekėmis ir (arba) teikiančių panašias paslaugas ir kuriems tai yra įprasta komercinė-ūkinė veikla, siūlomas kainas. Kilus įtarimui dėl kainų padidinimo, Paramos teikėjas vadovaujasi Administravimo taisyklių 114 punktu, taip pat kitomis paramos teikėjo vidaus procedūrose nustatytomis kainų pagrįstumo kontrolės priemonėmis;
26.2.2. Ministerijos, Agentūros ar kitų ESIF administruojančių institucijų patvirtintais arba nepriklausomų ekspertų atliktais, viešai ESIF administruojančių institucijų interneto svetainėse skelbiamais prekių ir (arba) paslaugų, ir (arba) darbų kainų rinkos tyrimais, kurie taikomi tokioms pat išlaidoms, įgyvendinant panašaus pobūdžio projektus, ir panašiems paramos gavėjams. Europos Sąjungos struktūriniams fondams (Europos socialiniam fondui, Europos regioninės plėtros fondui, Europos sanglaudos fondui) taikomi rinkos kainų tyrimai (supaprastinto išlaidų apmokėjimo tyrimai) skelbiami interneto tinklalapio www.esinvesticijos.lt nuorodos „Dokumentai“ skyriaus „Tyrimai“ poskyryje „Supaprastinto išlaidų apmokėjimo tyrimai“);
26.2.3. pagal paramos gavėjo turimose ir (arba) turėtose prekių ar paslaugų teikimo sutartyse arba sąskaitose faktūrose (kai nesudaromos sutartys) nurodytas kainas ir (arba) faktiškai patirtomis išlaidomis (pvz., biuro patalpų komunalinių išlaidų dydis arba kitos paramos gavėjo išlaidos, kurių neįmanoma iš anksto tiksliai suplanuoti (išlaidos kanceliarijos prekėms ir popieriui, komandiruotėms, ryšių paslaugoms, biuro technikos remontui, mokesčiai už automobilio stovėjimą mokamose stovėjimo aikštelėse ir pan.);
26.2.4. viešųjų paslaugų teikėjų taikomais įkainiais, jeigu tai yra paramos gavėjui priskirtų, su Strateginio plano įgyvendinimu susijusių funkcijų vykdymui būtina viešoji paslauga ir nėra galimybės gauti alternatyvių komercinių pasiūlymų (pvz., banko mokesčiai už atsiskaitomosios sąskaitos, skirtos paramos lėšoms, administravimą, mokesčiai už VĮ Registrų centro Juridinių asmenų registro teikiamus išrašus);
26.2.5. komisijos, sudarytos planuojant konkretų pirkimą, nustatyta galima pirkimo verte. Taikoma tik tais atvejais, kai dėl perkamų prekių, paslaugų ir (arba) darbų specifiškumo ir (arba) riboto galimų tiekėjų skaičiaus neįmanoma išlaidų pagrįsti šių taisyklių 26.2.1–26.2.4 papunkčiuose nurodytais būdais.
27. Jeigu skirtinguose informacijos šaltiniuose pateikiamas skirtingas tos pačios išlaidos įkainis, vadovaujamasi įkainiu, patvirtintu vėliausiai priimtu teisės aktu.
28. Jeigu metiniuose Techninės paramos išlaidų planuose ateinančiais metais numatyta lėšas skirti tęstinėms veikloms, t. y. įgyvendinamame paramos projekte numatytoms paramos gavėjams priskirtoms Strateginio plano įgyvendinimo funkcijoms vykdyti, kurios nepakeičia paramos projekto tikslų, Priežiūros komitetui priėmus teigiamą sprendimą dėl Techninės paramos išlaidų planuose numatyto poreikio tikslingumo, nauja paramos paraiška neteikiama, atitinkamai didinama paramos gavėjo jau įgyvendinamo paramos projekto galima didžiausia paramos suma.
29. Paramos teikėjas vertina paramos paraiškos atitiktį šių taisyklių reikalavimams. Paramos paraiška ir su ja teikiami dokumentai gali būti teikiami šiais būdais:
30. Paramos teikėjas per 30 kalendorinių dienų nuo paramos paraiškos gavimo dienos įvertina paramos paraišką (patikslintą paramos paraišką) ir per 10 darbo dienų nuo sprendimo priėmimo dienos informuoja raštu pareiškėją apie priimtą sprendimą dėl paramos skyrimo arba neskyrimo.
32. Paramos gavėjas įsipareigoja:
32.1. laikydamasis paramos projekto tikslų ir uždavinių, įgyvendinti paramos projektą, naudoti paramos lėšas tik paramos projektui įgyvendinti;
32.2. turėti atskirą banko sąskaitą paramos lėšoms gauti ir tvarkyti atskirą paramos projekto išlaidų buhalterinę apskaitą taip, kad su paramos projektu susiję buhalterinės apskaitos įrašai būtų atskirti nuo kitų operacijų arba su kitais vykdomais projektais susijusių operacijų, o apskaitos informacija būtų tinkama, objektyvi, pateikiama laiku, išsami ir naudinga vidaus ir išorės vartotojams, bei laikytis Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų norminių teisės aktų;
32.3. saugoti su paramos projekto vykdymu susijusius dokumentus vadovaujantis Administravimo taisyklių nuostatomis, bet ne trumpiau kaip 5 metus po paramos projekto įgyvendinimo pabaigos;
32.4. bendradarbiauti su paramos projektą kontroliuojančiais asmenimis bei su institucijomis ir asmenimis, nurodytais taisyklių 71 punkte, laiku teikti jiems visą prašomą informaciją, leisti ir sudaryti sąlygas atlikti paramos projekto įgyvendinimo patikras vietoje, įeiti į visas paramos gavėjo patalpas, apžiūrėti paramos projekto vykdymo vietą ir savo veiklą, susipažinti su paramos projekto įgyvendinimo ir apskaitos dokumentais;
32.5. pranešti paramos teikėjui apie duomenų, pateiktų paramos paraiškos 1–2 dalyse, jam žinomus pasikeitimus ne vėliau kaip per 14 darbo dienų;
32.6. iš Techninės paramos lėšų finansuodamas išlaidas išlaikyti Techninės paramos finansiniame plane nurodytą EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo lėšų santykį;
32.7. paskirti paramos projekto atsakingus asmenis: bent projekto vadovą, projekto vyriausiąjį buhalterį ir projekto įgyvendinimą prižiūrintį asmenį;
32.8. užtikrinti, kad iš paramos projekto lėšų pirktas ilgalaikis turtas projekto įgyvendinimo metu ir po projekto įgyvendinimo pabaigos, kol jo naudingo tarnavimo laikas yra nepasibaigęs, bet ne ilgiau kaip 5 metus po paramos projekto įgyvendinimo pabaigos, nebūtų sugadintas, sunaikintas ar kitaip prarastas dėl paramos gavėjo aplaidumo ar kaltės, taip pat užtikrinti, kad ilgalaikis turtas pirmiau minėtu laiku nebus parduotas, įkeistas arba kitokiu būdu nebus suvaržytos daiktinės ar intelektinės teisės į jį ir nebus nutrauktas turto naudojimas Strateginio plano ir programinio dokumento, kitą programinį laikotarpį pakeisiančio Strateginį planą, įgyvendinimo ir administravimo funkcijoms vykdyti be paramos teikėjo rašytinio sutikimo;
32.9. jei paramos gavėjas iš paramos projekto lėšų įsigyja ilgalaikį turtą, kurio naudingo tarnavimo laikas tęsiasi po paramos projekto įgyvendinimo pabaigos:
32.9.1. iki paramos projekto įgyvendinimo pabaigos paskirti ir paskutinėje metinėje paramos projekto įgyvendinimo ataskaitoje nurodyti paramos gavėjo atstovą, atsakingą už tęstinės veiklos priežiūrą po paramos projekto užbaigimo;
32.9.2. kasmet, ne vėliau kaip per 30 dienų praėjus kiekvieniems metams po paramos projekto įgyvendinimo pabaigos, teikti Agentūrai Tęstinės veiklos ataskaitą po paramos projekto užbaigimo (3 priedas). Tęstinės veiklos ataskaita po paramos projekto užbaigimo gali būti teikiama spausdintine (popieriuje teikiama) forma – užpildant šių taisyklių 3 priede nurodytą formą, arba elektroniniu būdu – naudojantis dokumentų valdymo sistemų priemonėmis, užpildyta MS Word formatu ir patvirtinta saugiu elektroniniu parašu.
33. Paramos gavėjas turi teisę paramos projektui skirtas lėšas perskirstyti tarp paramos paraiškoje numatytų veiklų arba paramos projekto lėšas skirti nenumatytoms paramos paraiškoje veikloms (tinkamoms pagal Taisyklių nuostatas), jeigu toks pakeitimas nepakeičia paramos projekto tikslų ir neviršija paramos gavėjui pagal Techninės paramos finansinį planą atitinkamiems metams skirtos sumos, ketinimą perskirstyti paramos lėšas paramos gavėjas privalo pateikti paramos teikėjui, nurodydamas perskirstymą lėmusias aplinkybes, perskirstomas sumas ir perskirstymo poveikį paramos projekto tikslams. Jeigu paramos teikėjui kyla abejonių dėl paramos gavėjo numatomų lėšų perskirstymo tarp paramos paraiškoje numatytų veiklų tikslingumo ir (arba) pagrįstumo, jis gali kreiptis į Priežiūros komitetą ir tik gavęs pritarimą perskirstyti paramos lėšas, paramos gavėjas raštu apie tai informuojamas.
34. Paramos teikėjas apie priimtą sprendimą dėl paramos projekto lėšų perskirstymo informuoja paramos gavėją ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo. Jeigu, paramos teikėjo nuomone, inicijuojamas paramos projekto keitimas nėra pakankamai pagrįstas ir negali būti atliktas, arba paramos teikėjas, kilus abejonių dėl paramos gavėjo numatomo lėšų perskirstymo kreipėsi nuomonės į Priežiūros komitetą, arba dėl inicijuotų paramos projekto pakeitimų reikėtų atlikti valstybės biudžeto programos sąmatų, pagal kurias finansuojama Techninė parama, pakeitimus, paramos gavėjas apie tai informuojamas raštu. Jeigu dėl paramos lėšų perskirstymo turi būti atlikti valstybės biudžeto programos sąmatų, pagal kurias finansuojama Techninė parama, pakeitimai, paramos gavėjas yra informuojamas apie pritarimą paramos lėšų perskirstymui po minėtų pakeitimų atlikimo.
35. Paramos teikėjas turi teisę vienašališkai nutraukti paramos teikimą ir (arba) reikalauti grąžinti dalį arba visą suteiktą paramą, jeigu paramos gavėjas:
35.1. prašydamas paramos, taip pat vykdydamas paramos projektą nepateikė (nuslėpė) ar pateikė neteisingą informaciją, turinčią reikšmės sprendimui dėl paramos suteikimo arba turinčią reikšmės tinkamai paramos projekto vykdymo kontrolei;
36. Paramos projekto įgyvendinimas nutraukiamas:
VII SKYRIUS
ATSISKAITYMO UŽ PATIRTAS IŠLAIDAS TVARKA
38. Už patirtas išlaidas paramos gavėjas atsiskaito Agentūrai teikdamas mokėjimo prašymus (4 priedas). Mokėjimo prašymas ir jo priedai turi būti užpildyti lietuvių kalba, išskyrus atvejus, kai deklaruojamos komandiruočių, tarptautinių renginių ir mokymų išlaidos. Viename mokėjimo prašyme negali būti deklaruojamos skirtingais kalendoriniais metais patirtos išlaidos. Paramos gavėjas, teikdamas mokėjimo prašymą, kuriame baigiamos deklaruoti kalendoriniais metais patirtos išlaidos, informuoja Agentūrą apie konkrečių kalendorinių metų faktinių išlaidų baigtą deklaravimą. Mokėjimo prašymams vertinti Agentūra gali pasitelkti nepriklausomus auditorius. Kai paramos gavėja yra Agentūra, mokėjimo prašymus Agentūra privalo tvirtinti atsižvelgdama į nepriklausomo auditoriaus išvadas, paremtas nepriklausomo auditoriaus atliktu mokėjimo prašymų ir išlaidų pagrindimo dokumentų patikrinimu. Kai paramos gavėja yra Agentūra, Ministerija per 10 darbo dienų nuo sprendimo priėmimo dienos informuojama apie Agentūros priimtą sprendimą dėl mokėjimo prašyme nurodytų išlaidų tinkamumo finansuoti iš Techninės paramos lėšų bei pateikiamos nepriklausomo auditoriaus išvados dėl mokėjimo prašyme nurodytų išlaidų tinkamumo finansuoti iš Techninės paramos lėšų ir mokėjimo prašymo (be pagrindžiančių dokumentų) kopijos. Agentūra, baigusi vertinti konkrečių kalendorinių metų paramos gavėjo patirtas ir deklaruotas išlaidas, pateikia paramos gavėjui ataskaitinių metų paramos projekto pripažintų tinkamomis finansuoti išlaidų ataskaitą (5 priedas), kuri gali būti teikiama spausdintine (popieriuje teikiama) forma – užpildant šių taisyklių 5 priede nurodytą formą, arba elektroniniu būdu –naudojantis dokumentų valdymo sistemų priemonėmis, užpildyta excel formatu ir patvirtinta saugiu elektroniniu parašu.
39. Mokėjimo prašymas ir su juo teikiami dokumentai gali būti teikiami spausdintine (popieriuje teikiama) forma užpildant šių taisyklių 4 priede nurodytą formą, arba elektroniniu būdu – naudojantis dokumentų valdymo sistemų priemonėmis, užpildyta excel formatu ir patvirtinta saugiu elektroniniu parašu.
40. Kartu su mokėjimo prašymu paramos gavėjas privalo pateikti iš Techninės paramos lėšų apmokėtų išlaidų apmokėjimo įrodymo ir išlaidų pagrindimo dokumentus, kitus išlaidų apmokėjimo įrodymo ir išlaidų pagrindimo dokumentus, susijusius su Strateginio plano administravimo funkcijų vykdymu (originalus arba kopijas arba elektronine forma (pvz., elektroninėje laikmenoje pateikiamas nuskenuotas popierinis dokumentas, elektroninėje dokumentų tvarkymo sistemoje pateiktas elektroninis dokumentas, patvirtintas elektroniniu parašu), laikydamasis šių reikalavimų:
40.1. išlaidų darbo užmokesčiui, kitų su darbo santykiais susijusių išlaidų pagrindimas. Paramos gavėjas kartu su mokėjimo prašymu privalo pateikti visų dokumentų, įrodančių, jog darbuotojų dalis arba visos atliekamos funkcijos yra tiesiogiai susijusios su Strateginio plano įgyvendinimo ir administravimo funkcijų vykdymu ir dalis arba visas darbo užmokestis šiems darbuotojams mokamas tik už Strateginio plano įgyvendinimo ir administravimo funkcijas, taip pat šių išlaidų pagrindimo dokumentų (darbuotojų pareigybių aprašymų, darbo sutarčių (jei jos sudaromos), paramos gavėjo institucijos vadovo įsakymų ir (arba) kitų institucijos vidaus dokumentų, kuriuose darbuotojams yra pavedama atlikti Strateginio plano įgyvendinimo ir administravimo funkcijas, darbo užmokesčio priskaitymo ir apmokėjimo dokumentų, įmokų Valstybinio socialinio draudimo fondui, priskaitymo ir apmokėjimo dokumentų, kitų patirtų išlaidų apmokėjimo įrodymo ir išlaidų pagrindimo dokumentų) kopijas;
40.2. konferencijų, seminarų, mokymų, kitų renginių, komandiruočių išlaidų pagrindimas. Paramos gavėjas privalo pateikti dokumentų, nurodytų šių taisyklių 41 punkte, kopijas. Paramos gavėjas taip pat privalo pateikti kelionės bilietų, naudojimosi viešojo transporto paslaugomis kvitų, vadovo įsakymų, komandiruotės prašymų, potvarkių dėl komandiruotės, į komandiruotę vykusių darbuotojų komandiruočių ataskaitų patvirtintas kopijas, taip pat renginio programą (darbotvarkę). Jei į komandiruotę vykstama automobiliu, paramos gavėjas privalo pateikti teises į automobilį patvirtinančių dokumentų (tik tais atvejais, kai į komandiruotę vykstama ne tarnybiniu automobiliu), kelionės lapų, kuro pirkimo sąskaitų, kitų patirtų išlaidų pagrindimo ir išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų kopijas. Jei renginį organizuoja paramos gavėjas, jis taip pat privalo pateikti renginio dalyvių sąrašų kopijas. Jeigu renginys yra organizuojamas fiziškai – dalyvavimu renginyje yra laikomas tik fizinis asmens atvykimas į renginį ir sudalyvavimas jame, tokiu atveju dalyvių skaičius nustatomas pagal renginyje fiziškai dalyvavusių ir savo dalyvavimą parašu patvirtinusių asmenų sąrašą. Jeigu renginys yra organizuojamas nuotoliniu būdu – dalyvavimu renginyje yra laikomas tik nuotoliniu būdu dalyvavusių asmenų dalyvavimo fakto užfiksavimas, tokiu atveju dalyvių skaičius nustatomas pagal prisijungusių dalyvių skaičių, dalyvių sąrašą pateikiant iš skaitmeninės registracijos sistemos, kuriame būtų renginyje faktiškai dalyvavusių virtualių dalyvių sąrašas. Jeigu organizuojamas hibridinis renginys – dalyvavimu renginyje yra laikomas gyvai fiziškai dalyvaujančių asmenų ir virtualiai tuo pat metu interaktyviai dalyvaujančių asmenų dalyvavimo fakto užfiksavimas, tokiu atveju dalyvių skaičius nustatomas pagal renginyje fiziškai dalyvavusių ir savo dalyvavimą parašu patvirtinusių asmenų sąrašą bei pagal nuotoliu prisijungusių dalyvių skaičių, dalyvių sąrašą pateikiant iš skaitmeninės registracijos sistemos, kuriame būtų renginyje faktiškai dalyvavusių virtualių dalyvių sąrašas;
41. Paramos gavėjas privalo pateikti visų viešųjų pirkimų pagrindimo dokumentų, t. y. darbų (prekių, paslaugų) priėmimo–perdavimo aktų, kitų patirtų išlaidų apmokėjimo įrodymo ir išlaidų pagrindimo dokumentų, kopijas, pagal Viešųjų pirkimų įstatymą parengtų ir Viešųjų pirkimų tarnybai pateiktų pirkimo procedūrų ataskaitų, pirkimų ataskaitų ir įvykdytų ar nutrauktų pirkimo sutarčių ataskaitų kopijas. Paramos gavėjui su mokėjimo prašymu nereikia teikti dokumentų, kurie, pirkimus atliekant CVP IS priemonėmis, yra paskelbti CVP IS. To paties viešojo pirkimo pagrindimo dokumentai teikiami Agentūrai ar nepriklausomiems auditoriams ne daugiau nei vieną kartą, t. y. jeigu paramos gavėjas įgyvendina kelis paramos projektus pagal skirtingas Techninės paramos veiklos sritis, bet išlaidas, įgyvendindamas paramos projektus, patiria pagal vieną darbų (prekių, paslaugų) pirkimo sutartį, tokių išlaidų pagrindimui visi viešųjų pirkimų dokumentai teikiami pirmą kartą deklaruojant išlaidas, patirtas pagal konkrečią pirkimo sutartį, vėliau deklaruojant išlaidas, patirtas pagal tą pačią pirkimo sutartį, mokėjimo prašyme nurodomas paramos projekto numeris ir mokėjimo prašymo, su kuriuo buvo pateikti visi viešųjų pirkimų dokumentai (pirkimo pagrindimo dokumentai), numeris.
42. Kai iš patirtų išlaidų tik tam tikra dalis priskiriama tinkamoms finansuoti išlaidoms ir apmokama iš paramos projekto lėšų bei nurodoma mokėjimo prašyme, paramos gavėjas su mokėjimo prašymu pateikia metodiką ar išaiškinimą, kaip ta išlaidų dalis buvo apskaičiuota.
43. Paramos gavėjas mokėjimo prašymus gali teikti nuo paramos paraiškos patvirtinimo dienos ir turi teikti ne rečiau kaip kas pusmetį. Galutinis mokėjimo prašymas turi būti pateiktas ne vėliau kaip iki 2029 m. gruodžio 1 d. Pavėluotai teikiami mokėjimo prašymai priimami 60 darbo dienų nuo mokėjimo prašymo pateikimo termino pabaigos, galutinio mokėjimo prašymo atveju – ne vėliau kaip iki 2029 m. gruodžio 1 d. Vėliau pateikti mokėjimo prašymai nepriimami, išskyrus atvejus, kai paramos gavėjas dėl pateisinamų priežasčių nori pratęsti mokėjimo prašymo teikimo terminą, jis iki mokėjimo prašymo pateikimo termino pabaigos turi Agentūrai pateikti argumentuotą prašymą dėl termino pratęsimo. Agentūra informuoja paramos gavėją apie priimtą sprendimą dėl mokėjimo prašymo teikimo termino atidėjimo per 10 darbo dienų nuo sprendimo priėmimo dienos.
44. Mokėjimo prašymą pateikus pavėluotai dėl nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių, paramos gavėjas turi Agentūrai raštu paaiškinti vėlavimo priežastis ir pateikti įrodymo dokumentus.
45. Agentūra per 40 darbo dienų nuo mokėjimo prašymo gavimo dienos nustato tinkamų finansuoti išlaidų sumą. Tais atvejais, kai vertinant mokėjimo prašymą Agentūra paramos gavėjo prašo pateikti trūkstamus duomenis, ištaisyti nurodytus mokėjimo prašymo trūkumus, yra atliekamos patikros vietoje, pateiktas prašymas kitoms institucijoms dėl papildomos informacijos pateikimo, vyksta tyrimas dėl įtariamo pažeidimo arba atliekama ekspertizė, mokėjimo prašymo vertinimas atitinkamai pratęsiamas paklausimo išsiuntimo ir atsakymo gavimo, patikros vietoje atlikimo, pažeidimo tyrimo ar ekspertizės atlikimo laikotarpiui.
46. Vertinant mokėjimo prašymą, tinkamų finansuoti išlaidų sumai nustatyti taikomos išlaidų patyrimo metu galiojančios taisyklės.
47. Jeigu Agentūra ar nepriklausomas auditorius negali įvertinti išlaidų tinkamumo dėl pateiktos ne visos informacijos, t. y. pridėtos ne visos išlaidų pagrindimo ir išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų kopijos, jis paprašo paramos gavėjo pateikti trūkstamą informaciją, nurodydamas trūkstamos informacijos pateikimo terminą (tokiu atveju mokėjimo prašymų įvertinimo terminas pratęsiamas tiek laiko, kiek reikia trūkstamai informacijai gauti), arba patvirtina tinkamomis finansuoti tik išlaidų sumas, dėl kurių paramos gavėjas pateikė išlaidų pagrindimo ir išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų kopijas. Paramos gavėjui prašymas dėl trūkstamos informacijos pateikimo siunčiamas raštu arba elektroniniu paštu (jeigu paramos gavėjas yra nurodęs). Jei nebuvo laiku pateiktos būtinų išlaidų apmokėjimo įrodymo ir išlaidų pagrindimo dokumentų kopijos, šios išlaidos gali būti pripažintos tinkamomis finansuoti paramos gavėjui pateikus kitus mokėjimo prašymus ir pridėjus išlaidų apmokėjimo įrodymo ir išlaidų pagrindimo dokumentų kopijas.
48. Jeigu vertinant mokėjimo prašymą kyla įtarimų, kad dokumentuose pateikta neteisinga informacija, Agentūra ar nepriklausomas auditorius atlieka patikrą vietoje. Mokėjimo prašymas vertinamas vadovaujantis patikros vietoje metu gautais duomenimis.
49. Agentūra, priėmusi sprendimą dėl paramos gavėjo mokėjimo prašymo (viso ar jo dalies) patvirtinimo arba jo atmetimo, jį apie tai informuoja raštu arba elektroniniu paštu (jeigu paramos gavėjas yra nurodęs).
50. Pasibaigus kalendoriniams metams, iki einamųjų metų kovo 1 d. paramos gavėjas pateikia paramos teikėjui metinę paramos projekto įgyvendinimo ataskaitą (jeigu ataskaita teikiama spausdintine (popieriuje teikiama) forma – užpildant šių taisyklių 6 priede nurodytą formą, jeigu ataskaita teikiama elektroniniu būdu, – elektroninė metinė paramos projekto įgyvendinimo ataskaita teikiama naudojantis dokumentų valdymo sistemų priemonėmis, užpildyta MS Word formatu ir patvirtitnta saugiu elektroniniu parašu. Metinėje paramos projekto įgyvendinimo ataskaitoje turi būti pateikta informacija apie paramos gavėjo įvykdytas veiklas bei faktiškai per ataskaitinius metus patirtas Techninės paramos išlaidas (apmokėtas iš paramos gavėjo sąskaitos).
51. Paramos teikėjas, gavęs metinę paramos projekto įgyvendinimo ataskaitą, per 20 darbo dienų įvertina, ar paramos projektas vykdomas pagal paramos paraišką, ir priima vieną iš šių sprendimų:
51.1. patvirtinti metinę paramos projekto įgyvendinimo ataskaitą. Patvirtinimas yra galimas, kai metinėje paramos projekto įgyvendinimo ataskaitoje pateikiama visa privaloma informacija, nurodyta metinės paramos projekto įgyvendinimo ataskaitos formoje. Paramos teikėjas, patvirtinęs metinę paramos projekto ataskaitą per 10 darbo dienų nuo sprendimo priėmimo, apie priimtą sprendimą informuoja paramos gavėją;
52. Tais atvejais, kai paramos teikėjas paramos gavėjui grąžina patikslinti metinę paramos projekto įgyvendinimo ataskaitą, metinės paramos projekto įgyvendinimo ataskaitos vertinimas atitinkamai pratęsiamas ataskaitos tikslinimo laikotarpiui.
53. Agentūra, patvirtinusi ŽŪDC metinę paramos projekto įgyvendinimo ataskaitą per 10 darbo dienų nuo sprendimo priėmimo, pateikia Ministerijai patvirtintą metinės paramos projekto įgyvendinimo ataskaitos kopiją.
54. Baigęs įgyvendinti paramos projektą, paramos gavėjas pateikia Agentūrai ar nepriklausomam auditoriui galutinį mokėjimo prašymą bei paskutinę paramos projekto įgyvendinimo ataskaitą. Jei Agentūra ar nepriklausomas auditorius nustato, kad paramos gavėjui buvo išmokėta didesnė paramos suma, nei buvo skirta paramos suma paramos projektui įgyvendinti, apie tai informuoja paramos teikėją, kuris pareikalauja paramos gavėjo grąžinti perviršinę sumą.
VIII SKYRIUS
PARAMOS LĖŠŲ IŠMOKĖJIMO TVARKA
55. Paramos gavėjas vykdo paramos projektą iš gaunamo avanso, Agentūra per 10 darbo dienų nuo sprendimo dėl paramos skyrimo priėmimo dienos ir per 5 darbo dienas nuo kiekvieno ketvirčio pradžios avansu užsako paramos lėšas, numatytas paramos paraiškoje atitinkamam ketvirčiui. Jei Ministerija, kaip asignavimų valdytoja, iš valstybės biudžeto negauna finansavimo paramai išmokėti, paramos lėšų užsakymo terminas atidedamas. Paramos gavėjas gali užsakyti mažesnę kito ketvirčio avanso sumą, nei suplanuota paramos projekto sąmatoje, – apie ketinimus užsakyti mažesnę avanso sumą paramos gavėjas informuoja Agentūrą raštu, bet ne vėliau nei likus 10 darbo dienų iki kito ketvirčio pradžios. Užsakius mažesnį ketvirčio avansą, prireikus per einamąjį ketvirtį, ne vėliau kaip iki einamojo ketvirčio paskutinio mėnesio 5 darbo dienos, paramos gavėjas gali paprašyti kitos dalies likusių avanso lėšų (visos arba jo dalies), neviršydamas galimo einamojo ketvirčio ir ankstesnių ketvirčių (jeigu ankstesniais ketvirčiais buvo užsakyta mažesnė avanso suma, nei buvo numatyta paramos projekto sąmatoje) avanso sumos paramos projekto sąmatoje atitinkamo ketvirčio kiekvienai išlaidų eilutei numatytų lėšų. Apie ketinimus užsakyti kitą dalį likusios avanso sumos (visos arba jos dalies) paramos gavėjas informuoja Agentūrą raštu. Per 5 darbo dienas nuo paramos gavėjo prašymo gavimo Agentūra užsako kitą dalį likusios avanso sumos (visą arba jos dalį), neviršydama galimo einamojo ketvirčio ir ankstesnių ketvirčių (jeigu ankstesniais ketvirčiais buvo užsakyta mažesnė avanso suma, nei buvo numatyta paramos projekto sąmatoje) avanso sumos paramos projekto sąmatoje atitinkamo ketvirčio kiekvienai išlaidų eilutei numatytų lėšų.
56. Paramos gavėjas privalo grąžinti paramos teikėjui gautą didesnę paramos sumą, nei numatyta paramos paraiškoje.
57. Paramos gavėjui patikslinus paramos paraišką, kaip tai numatyta šių taisyklių 33 punkte, prireikus atitinkamai patikslinamos jam avansu pervestos lėšos.
58. Agentūra užtikrina, kad išmokant lėšas paramos gavėjams nebūtų viršyta Techninės paramos finansiniame plane nustatyta didžiausia leistina suma.
59. Paramos lėšos užsakomos ir išmokamos Lėšų Europos Sąjungos žemės ūkio fondų ir Europos Sąjungos žuvininkystės fondų priemonėms įgyvendinti išmokėjimo ir gavimo iš Europos Komisijos taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2006 m. spalio 17 d. įsakymu Nr. 3D-403 „Dėl Lėšų Europos Sąjungos žemės ūkio fondų ir Europos Sąjungos žuvininkystės fondų priemonėms įgyvendinti išmokėjimo ir gavimo iš Europos Komisijos taisyklių patvirtinimo“, nustatyta tvarka.
60. Metų pabaigoje, ne vėliau kaip iki gruodžio 23 d., paramos gavėjas grąžina nepanaudotas lėšas. Ne vėliau kaip iki sausio 10 d. raštu arba el. paštu paramos gavėjas informuoja Ministeriją apie grąžintą per praėjusius metus nepanaudoto avanso ir (arba) neužsakyto avanso sumą (nurodomos konkrečios sumos pagal ekonominę ir funkcinę klasifikaciją).
61. Metams pasibaigus, bet ne vėliau nei iki metinės paramos projekto įgyvendinimo ataskaitos pateikimo datos, paramos gavėjas, atsižvelgdamas į faktiškai patirtas išlaidas (apmokėtas iš paramos gavėjo sąskaitos), patikslina paramos projekto paraiškos sąmatą pagal faktiškai ankstesniais metais patirtas išlaidas ir raštu apie tai informuoja paramos teikėją. Paramos gavėjui grąžinus per praėjusius ataskaitinius metus nepanaudotas paramos lėšas gali būti:
62. Agentūrai patvirtinus ataskaitinių metų tinkamas finansuoti išlaidas, paramos gavėjas, jei reikia, patikslina paramos projekto sąmatą ir raštu apie tai informuoja paramos teikėją.
63. Paramos gavėjas, gavęs sprendimą dėl paramos teikimo sustabdymo, nutraukimo ir (arba) reikalavimo grąžinti visas arba dalį paramos lėšų, per sprendime nustatytą terminą privalo įvykdyti sprendime išvardytus reikalavimus.
64. Pripažintas netinkamomis finansuoti išlaidas ir neteisingai panaudotas paramos lėšas paramos gavėjas grąžina paramos teikėjui. Paramos gavėjas grąžindamas lėšas turi nurodyti paramos projekto numerį, laikotarpį, už kurį grąžinamos nepanaudotos / neteisingai panaudotos paramos lėšos. Grąžinamos lėšos turi būti suskirstytos pagal finansavimo šaltinius ir valstybės funkcijų bei ekonominę klasifikaciją.
IX SKYRIUS
ATSAKOMYBĖ
65. Už paramos projektų administravimą, jų įgyvendinimo priežiūros vykdymą bei už paramos gavėjo mokėjimo prašymų, visų išlaidų pagrindimo, išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų tikrinimą ir išlaidų tinkamumo finansuoti nustatymą atsako Agentūra.
66. Paramos teikėjas užtikrina, kad paramos paraiškoje numatyta paramos projekto vertė nebūtų didesnė nei Techninės paramos finansiniame plane numatyta lėšų suma.
68. Paramos gavėjui pažeidus pirkimo vykdymo tvarką, sankcijos taikomos pagal sankcijų apskaičiavimo ir taikymo tvarką, nustatytą Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 14 d. įsakymu Nr. 3D-80 „Dėl Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikos patvirtinimo“.
69. Tęstinės veiklos ataskaitoje po paramos projekto užbaigimo nustačius netikslumų, Agentūra turi prašyti paramos gavėjo šią ataskaitą patikslinti arba atlikti patikrą vietoje. Agentūra Tęstinės veiklos ataskaitą po paramos projekto užbaigimo patvirtina arba atmeta, nurodydama atmetimo priežastis, per 30 dienų nuo jos gavimo dienos. Jeigu Agentūra atlieka patikrą vietoje, Tęstinės veiklos ataskaita po paramos projekto užbaigimo turi būti patvirtinta arba atmesta per 14 dienų nuo patikros vietoje užbaigimo dienos. Jeigu paramos gavėjas laiku nepateikia Tęstinės veiklos ataskaitos po paramos projekto užbaigimo, Agentūra turi raštu jam apie tai priminti ir nustatyti terminą, per kurį Tęstinės veiklos ataskaita po paramos projekto užbaigimo turi būti pateikta. Jeigu paramos gavėjas nesilaiko Taisyklių 13.13 papunktyje nustatytų reikalavimų, Agentūra inicijuoja pažeidimo tyrimą pagal Administravimo taisyklėse nustatytą tvarką, o nustačius pažeidimą ir priėmus sprendimą dėl lėšų grąžinimo, inicijuojamas išmokėtų paramos projekto dalies lėšų susigrąžinimas.
X SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
71. ES ir Lietuvos institucijos, Agentūra ir (arba) jos įgalioti nepriklausomi auditoriai turi teisę atlikti paramos projekto auditą ir kontroliuoti, kaip jis vykdomas, taip pat turi teisę atlikti paramos gavėjo veiklos, susijusios su paramos projekto įgyvendinimu, auditą ir kontroliuoti šią paramos gavėjo veiklą, tikrinti visas kitas aplinkybes, susijusias su paramos projekto vykdymu.
72. Paramos paraiškos ar mokėjimo prašymų administravimo bet kuriame etape gali būti atliekamos patikros paramos projekto administravimo ir (arba) įgyvendinimo vietoje, kurias atlieka Agentūra ar nepriklausomi auditoriai, vadovaudamiesi Administravimo taisyklių III skyriaus penktojo skirsnio nuostatomis bei pagal Agentūroje suderintą tvarką, išskyrus atvejus, kai Agentūra yra paramos gavėja. Kai Agentūra yra paramos gavėja, patikras vietoje atlieka nepriklausomi auditoriai. Patikros paramos projekto įgyvendinimo metu turi būti atliekamos ne rečiau kaip vieną kartą per metus. Patikros vietoje metu tikrinami pareiškėjo ir (arba) paramos gavėjo paramos paraiškoje ir jų prieduose pateikti duomenys, duomenys, gauti vykdant patikrą išlaidų patyrimo metu, bei mokėjimo prašyme pateikti duomenys ir jų atitiktis tikrovei. Atlikus patikrą vietoje, parengiama patikros vietoje ataskaita. Paramos gavėjas projekto įgyvendinimo metu ne vėliau kaip iki kiekvieno mėnesio 20 d. Agentūrai el. paštu techninepagalba.iv@nma.lt turi pateikti kito mėnesio renginių (išskyrus Tinklo sekretoriato organizuojamus posėdžius, pasitarimus, dirbtuves), organizuojamų pagal Techninės paramos antrąją veiklos sritį ir trečiąją veiklos sritį, grafiką excel formatu (Taisyklių 7 priedas). Kiekvienos veiklos srities grafikas turi būti pateiktas atskiru dokumentu ir pateiktas atskiru el. laišku. Apie grafiko pasikeitimus privaloma informuoti el. paštu techninepagalba.iv@nma.lt ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas iki renginių vykdymo dienos pateikiant informavimo apie renginių grafiko pasikeitimus lentelę excel formatu (Taisyklių 8 priedas). Taip pat Agentūra turi teisę paprašyti paramos gavėjo atsiųsti reikiamą informaciją (pagal Agentūros svetainėje pateiktą Mokymų-renginių-parodomųjų bandymų-nemokamų savanoriškų darbų atmintinę) apie vykstančius numatytus renginius mobiliąja programėle „NMA agro“ renginių vykdymo faktams patikrinti.
73. Nustačius paramos projekto pažeidimų, Agentūra ar nepriklausomi auditoriai apie tai informuoja Ministeriją. Ministerija gavusi Agentūros ar nepriklausomų auditorių išvadas dėl nustatytų pažeidimų arba pati nustačiusi pažeidimus įpareigoja Agentūrą sustabdyti mokėjimo prašymų nagrinėjimą ir paramos lėšų avansinį išmokėjimą, kol bus pašalinti nustatyti pažeidimai. Mokėjimo prašymų nagrinėjimas ir paramos lėšų išmokėjimas gali būti atnaujintas tik paramos gavėjui pašalinus visus nustatytus pažeidimus.
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, Įsakymas
Nr. 3D-207, 2024-03-15, paskelbta TAR 2024-03-15, i. k. 2024-04726
Dėl žemės ūkio ministro 2024 m. sausio 23 d. įsakymo Nr. 3D-51 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano techninės paramos įgyvendinimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo