Suvestinė redakcija nuo 2024-08-09
Įsakymas paskelbtas: TAR 2022-04-27, i. k. 2022-08577
VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS
PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS
VIRŠININKAS
ĮSAKYMAS
DĖL KASOS APARATŲ TECHNINIŲ REIKALAVIMŲ APRAŠO PATVIRTINIMO
2022 m. balandžio 27 d. Nr. VA-40
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. spalio 24 d. nutarimo Nr. 1056 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 13 d. nutarimo Nr. 1283 „Dėl Kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“ 2 punktu, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 1997 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 110 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 22.9 papunkčiu, įgyvendindama Kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 13 d. nutarimu Nr. 1283 „Dėl Kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 5 punktą ir siekdama, kad mokesčių mokėtojams būtų sudarytos sąlygos Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 40 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 42-4 straipsniu įstatymo 3 straipsnio 3–6 dalyse nustatytais terminais pradėti teikti atsiskaitymų už parduodamas prekes (kai prekės superkamos – superkamas prekes) ir teikiamas paslaugas duomenis Valstybinei mokesčių inspekcijai:
2. Nurodau Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Kontrolės departamentui parengti ir ne vėliau kaip iki 2022 m. liepos 1 d. paskelbti Valstybinės mokesčių inspekcijos interneto svetainėje su šiuo įsakymu patvirtinto Aprašo įgyvendinimu susijusią techninę dokumentaciją integracijai su Išmaniosios mokesčių administravimo informacinės sistemos Išmaniųjų elektroninių kasos aparatų posistemiu.
3. Nustatau, kad:
3.1. Aprašo nuostatos taikomos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. spalio 24 d. nutarimo Nr. 1056 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 13 d. nutarimo Nr. 1283 „Dėl Kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“ (toliau – Nutarimas) 3.1.1–3.1.4 papunkčiuose nurodytų ūkio subjektų naudojamiems kasos aparatams Nutarimu nustatytais terminais;
3.2. nuo 2022 m. liepos 1 d. prašymai dėl kasos aparatų modelių įtraukimo į Lietuvos Respublikoje leidžiamų naudoti kasos aparatų ir prekybos (paslaugų teikimo) automatų modelių sąrašą, patvirtintą Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2003 m. balandžio 16 d. įsakymu Nr. V-137 „Dėl Lietuvos Respublikoje leidžiamų naudoti kasos aparatų ir prekybos (paslaugų teikimo) automatų modelių sąrašo bei Kasos aparatų ir prekybos (paslaugų teikimo) automatų modelių įtraukimo į šį sąrašą taisyklių patvirtinimo“, (toliau – Sąrašas) veikiantys kasos aparatai ir jų dokumentacija ekspertinei įmonei, kaip ji apibrėžta Kasos aparatų, kompiuterinių kasų sistemų ir su jais susijusių įrenginių techninės priežiūros bei remonto darbų sertifikavimo taisyklėse, patvirtintose Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2004 m. gruodžio 21 d. įsakymu Nr. VA-198 „Dėl Kasos aparatų, kompiuterinių kasų sistemų ir su jais susijusių įrenginių techninės priežiūros bei remonto darbų sertifikavimo taisyklių patvirtinimo“, ekspertizei atlikti gali būti teikiami tik dėl ekspertizės atlikimo pagal Aprašo nuostatas.
PATVIRTINTA
Valstybinės mokesčių inspekcijos
prie Lietuvos Respublikos
finansų ministerijos viršininko
2022 m. balandžio 27 d. įsakymu Nr. VA-40
KASOS APARATŲ TECHNINIŲ REIKALAVIMŲ APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Kasos aparatų techninių reikalavimų aprašas (toliau – Techninių reikalavimų aprašas) nustato technines sąlygas kasos aparatų, kurie įtraukiami į Lietuvos Respublikoje leidžiamų naudoti kasos aparatų ir prekybos (paslaugų teikimo) automatų modelių sąrašą (toliau – Sąrašas), programinei ir techninei / aparatinei įrangai.
2. Techninių reikalavimų apraše vartojamos sąvokos:
2.1. Aptarnavimo programa – tai kasos aparato programinės priemonės, skirtos sertifikuotos kasos aparatų aptarnavimo įmonės specialistui, kuris programuoja bei tikrina kasos aparato komponentų funkcijas.
2.2. Dienos (pamainos) fiskalinė ataskaita (Z) (toliau – ataskaita (Z)) – tai kasos aparatu suformuoti dienos (pamainos) suminiai fiskaliniai ir kiti duomenys.
2.3. Dienos (pamainos) tarpinė ataskaita (X) (toliau – ataskaita (X)) – tai kasos aparatu suformuoti suminiai duomenys, sukaupti po paskutinės ataskaitos (Z) suformavimo.
2.4. Duomenų perdavimo modulis – kasos aparato (-ų) komponentas, kuris saugioje aplinkoje atlieka duomenų perdavimo operacijas, valdo privačius ir viešus raktus ir sertifikatus bei perduoda kasos aparato dokumentų duomenis. Duomenų perdavimo modulis gali būti integruotas į kasos aparatą arba veikti kaip atskiras komponentas.
2.5. Elektroninė kontrolinė juosta (toliau – EKJ) – tai kasos aparatu registruojamų operacijų duomenų masyvas, saugomas elektroniniuose lustuose arba kitose laikmenose.
2.6. i.EKA – Išmaniosios mokesčių administravimo informacinės sistemos Išmaniųjų elektroninių kasos aparatų posistemis.
2.7. Fiskalinė operacija – tai ūkinė operacija, keičianti kasos aparato fiskalinių duomenų sumuojančių skaitiklių reikšmes.
2.8. Fiskaliniai duomenys – tai ūkinių operacijų piniginė išraiška, taip pat mokesčių tarifai ir apskaičiuotų mokesčių sumos. Šiame Kasos aparatų techninių reikalavimų apraše mokestis suprantamas kaip pridėtinės vertės mokestis.
2.9. Išsami fiskalinė ataskaita – tai kasos aparatu suformuotas nefiskalinis dokumentas, kuriame pateikti nurodyto laikotarpio kiekvienos dienos (pamainos) ataskaitų (Z) fiskaliniai duomenys.
2.10. Kasos aparatas – tai atsiskaitymo priemonė (programinės ir techninės / aparatinės įrangos komponentų visuma), kuria registruojamos prekybinės (paslaugų) operacijos, apskaičiuojami mokesčiai ir bendra mokėtina suma, kaupiami bei saugomi minėtų operacijų duomenys, spausdinami ir (arba) formuojami dokumentai ir ataskaitos bei jų duomenys perduodami į Išmaniosios mokesčių administravimo informacinės sistemos Išmaniųjų elektroninių kasos aparatų posistemį.
2.11. Kasos aparato elektroninė atmintis – kasos aparato naudojama atmintis, kurioje saugomi kasos operacijų vykdymo duomenys.
2.12. Kasos aparato fiskalinis kvitas – tai nustatyto turinio kasos aparatu suformuotas ir išspausdintas arba elektroniniu būdu pateiktas bei elektroninėje kontrolinėje juostoje užfiksuotas prekių (paslaugų) pardavimo ir (ar) pirkimo operacijų dokumentas, atitinkantis šiam dokumentui keliamus reikalavimus.
2.13. Kasos aparato kasa – kasos aparato grynųjų pinigų saugojimo vieta, o jeigu naudojamas nešiojamasis kasos aparatas – viena talpykla (prekystalio stalčius, rankinė ar dėžutė), kurioje saugomi visi grynieji pinigai, gauti iš asmenų už prekes (paslaugas).
2.14. Kasos aparato nefiskalinis kvitas – tai nustatyto turinio kasos aparatu suformuotas ir išspausdintas arba elektroniniu būdu pateiktas bei elektroninėje kontrolinėje juostoje užfiksuotas ūkinių ir ne ūkinių operacijų, išskyrus prekių (paslaugų) pardavimo ir (ar) pirkimo operacijas, dokumentas.
2.15. Kasos aparato skyrius – kasos aparato elektroninės atminties dalis, kurioje gamintojo nustatytu ir instrukcijoje aprašytu būdu kaupiami duomenys apie įplaukas ar išlaidas. Skyriuose įplaukos ar išlaidos gali būti grupuojamos pagal prekių rūšis, atsiskaitymo būdus ir pan.
2.16. Kasos aparato darbo programa – tai operacinė sistema, saugos modulio darbo programa, duomenų perdavimo modulio darbo programa, kasos aparato visų funkcijų valdymo programos, naudotojo taikomos programos ir kitos su kasos aparatu bei su juo susietais ar prijungtais įrenginiais integruotos (kartu naudojamos) programos, turinčios įtakos kasos aparato atliekamoms funkcijoms ir finansiniams duomenims.
2.17. i.EKA kriptograma (toliau – kriptograma) – kriptografijos būdu parašyta šifruota Išmaniosios mokesčių administravimo informacinės sistemos Išmaniųjų elektroninių kasos aparatų posistemio komanda, skirta saugos moduliui, tam tikroms jo funkcijoms valdyti.
2.18. Išankstinė sąskaita – tai viešbučių, restoranų, kavinių ir kitų viešojo maitinimo paslaugas teikiančių įmonių, prieš išduodant fiskalinį kvitą, klientui apmokėti už parduotas prekes ir (arba) suteiktas paslaugas pateikiamas dokumentas su nurodyta bendra mokėtina suma.
2.19. Nefiskalinė operacija – tai ūkinė operacija, nekeičianti kasos aparato fiskalinių duomenų sumuojančių skaitiklių reikšmių.
2.20. Saugos modulis – tai kasos aparato (-ų) komponentas (aparatinė įranga), saugioje aplinkoje atliekantis kasos aparato dokumentų duomenų pasirašymą, kriptografines operacijas, taip pat valdantis privačius ir viešus raktus, sertifikatus. Saugos modulis gali būti integruotas į kasos aparatą arba veikti kaip atskiras komponentas.
2.21. Savitarnos kasos aparatas – tai kasos aparatas, kuris veikia be kasininko ar kito ūkio subjekto darbuotojo.
2.22. Suminė fiskalinė ataskaita – tai kasos aparatu sudarytas nefiskalinis kvitas, kuriame pateikiami nurodyto laikotarpio ar tam tikrų dienos (pamainos) fiskalinių ataskaitų (Z) fiskaliniai suminiai duomenys.
2.23. Virtuali fiskalizacija – elektroninė paslauga, skirta kasos aparatu, kuris veikia tiesiogiai prisijungęs prie Išmaniosios mokesčių administravimo informacinės sistemos Išmaniųjų elektroninių kasos aparatų posistemio, vykdomoms ūkinėms operacijoms registruoti ir dokumentų duomenims pasirašyti Išmaniosios mokesčių administravimo informacinės sistemos Išmaniųjų elektroninių kasos aparatų posistemyje.
2.24. Virtualios fiskalizacijos kasos aparatas – tai kasos aparatas, kuris veikia tiesiogiai prisijungęs prie Išmaniosios mokesčių administravimo informacinės sistemos Išmaniųjų elektroninių kasos aparatų posistemio ir dokumentų registracijai naudoja Išmaniosios mokesčių administravimo informacinės sistemos Išmaniųjų elektroninių kasos aparatų posistemio elektroninę paslaugą, skirtą jo vykdomoms ūkinėms operacijoms registruoti ir dokumentų duomenims pasirašyti.
3. Kasos aparato techninę priežiūrą ir remontą gali atlikti sertifikuota kasos aparatų aptarnavimo įmonė (toliau – aptarnavimo įmonė), turinti Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Valstybinė mokesčių inspekcija) nustatyta tvarka išduotą kasos aparatų techninės priežiūros ir remonto sertifikatą, leidžiantį:
3.1. atlikti jame įrašytų kasos aparatų modelių ir su jais susijusių įrenginių techninės priežiūros ir remonto darbus;
3.2. teikti kasos operacijų pasirašymo funkcijų paslaugas, jeigu saugos modulis realizuojamas aparatinės įrangos saugos modulio (angl. hardware security module, toliau – HSM) pagrindu, kai jis yra daugiau nei vieno kasos aparato komponentas, naudojamas skirtingų mokesčių mokėtojų kasos aparatams, įrengtiems skirtingose pardavimų vietose. Aptarnavimo įmonė gali sudaryti paslaugų teikimo sutartį su kita aptarnavimo įmone, turinčią sertifikatą, leidžiantį teikti kasos operacijų pasirašymo funkcijų paslaugas, jeigu saugos modulis realizuojamas HSM pagrindu.
II SKYRIUS
KASOS APARATŲ BENDRIEJI REIKALAVIMAI
4. Kasos aparatai pagal jiems keliamus techninius reikalavimus yra skirstomi į atskiras kategorijas: bendros paskirties, viešbučių ir viešojo maitinimo, degalinių, vaistinių, transporto.
Pagal naudojimo pobūdį kasos aparatui gali būti priskiriamas papildomas požymis: savitarnos kasos aparatas, nešiojamasis kasos aparatas.
Kasos aparatai pagal jų suformuotų dokumentų pasirašymo būdą skirstomi į tokius tipus: veikiantis su saugos moduliu arba dokumentų registracijai naudojantis virtualią fiskalizaciją.
5. Kasos aparato korpuse ir (ar) prie jo pritvirtintoje etiketėje turi būti nurodomi kasos aparatą identifikuojantys duomenys: modelis (modifikacija), gamintojo suteiktas serijos numeris, gamintojo pavadinimas.
6. Visi kasos aparatu formuojami ir spausdinami dokumentai turi būti unikaliai numeruojami nuosekliai didėjančia tvarka. Kiekvienas dokumentas turi turėti bendrą dokumento eilės numerį ir atitinkamo dokumento tipo numerį.
7. Visi kasos aparatų formuojamų ir spausdinamų dokumentų pavadinimai turi atitikti šiame Techninių reikalavimų apraše nurodytus pavadinimus.
8. Kasos aparatas su gamintojo numatyta supirkimo funkcija, kai juo registruojamos supirkimo operacijos, turi užtikrinti už supirktas prekes išmokėtų sumų fiksavimą atskiruose duomenų skaitikliuose. Šio kasos aparato fiskaliniame kvite supirkimo operacijos turi būti atskirtos.
9. Kasos aparatu registruojama prekių grąžinimo ir (arba) paslaugų atsisakymo operacija gali būti vykdoma tik kaip nefiskalinė operacija. Tokios prekių grąžinimo ir (arba) paslaugų atsisakymo operacijos neturi daryti įtakos fiskalinių duomenų skaitiklių (įplaukų ir mokesčių) sukauptoms sumoms. Registruoti prekių grąžinimą ir (arba) paslaugų atsisakymą galima tik tokiu kasos aparatu, kuriame yra gamintojo įdiegta prekės grąžinimo ir (arba) paslaugų atsisakymo funkcija.
10. Kasos aparatas turi užtikrinti kasos aparato duomenų perdavimą ir gavimą į / iš Išmaniosios mokesčių administravimo informacinės sistemos Išmaniųjų elektroninių kasos aparatų posistemio (toliau – i.EKA).
11. Kasos aparatu apskaitomų ūkinių operacijų duomenų nepakeičiamumas ir atsekamumas privalo būti užtikrinamas saugos modulio funkcijomis arba kvitų registracijai naudojant virtualią fiskalizaciją.
12. Kasos aparato dokumentų formavimas ir spausdinimas turi būti automatiškai stabdomas, jeigu:
12.1. kasos aparato dokumento pasirašymo metu atjungiamas / prarandamas ryšys su saugos moduliu arba negaunamas vykdomos operacijos patvirtinimas;
13. Kasos aparatas neturi vykdyti tokių funkcijų:
14. Kasos aparatu registruojamos nuolaidos (antkainiai) turi keisti pardavimų bei mokesčių sumas proporcingai pakitusioms prekių kainoms.
15. Kvitai ir ataskaitos turi būti spausdinami ir (arba) formuojami lietuvių kalba. Formuojamų ir (arba) spausdinamų specialių simbolių ir sutrumpinimų paaiškinimai turi būti pateikti kasos aparato naudotojo instrukcijoje.
16. Kasos aparatas fiskaliniuose kvituose turi pateikti unikalų kasos aparato numerį. Unikalus kasos aparato numeris suteikiamas i.EKA kasos aparato registracijos metu.
17. Visi kasos aparatu suformuoti dokumentai (fiskaliniai kvitai, ataskaitos (Z), nefiskaliniai kvitai) turi būti pasirašyti kasos aparato saugos moduliu arba dokumentų registracijai naudojant virtualią fiskalizaciją.
18. Fiskaliniuose kvituose ir išankstinėse sąskaitose turi būti informacija, skirta dokumentams tikrinti:
18.1. kasos aparate, veikiančiame su saugos moduliu, tikrinimo informaciją sudaro bendras dokumento eilės numeris, saugos modulio identifikacinis numeris, dokumento parašas, konvertuotas į skaitomą formą, dokumento kodas (skaitomos formos dokumento parašas, užšifruotas saugos modulio simetriniu AES raktu);
19. Formuojamų ir spausdinamų kasos aparato kvitų bei kitų dokumentų duomenys turi būti įrašomi ir saugomi EKJ. Kasos aparatas, perduodamas pasirašyti dokumentą, turi suskaičiuoti pasirašomo dokumento duomenų kopijos, įrašytos EKJ, maišos (angl. hash) funkcijos reikšmę, apskaičiuotą SHA256 algoritmu.
20. Kasos aparatuose turi būti įdiegti apvalinimo funkcionalumai, kurie aktyvuojami atskira nustatymo komanda. Atsiskaitant grynaisiais pinigais, bendra už vienu metu įsigyjamas prekes (paslaugas) mokėtina suma apvalinama iki artimiausio 5 euro centų kartotinio. Apvalinimas taikomas taip:
20.1. jeigu bendra mokėtina suma baigiasi 1 arba 2 euro centais, ji apvalinama į mažesnę pusę iki 0;
20.2. jeigu bendra mokėtina suma baigiasi 3 arba 4 euro centais, ji apvalinama į didesnę pusę iki 5;
20.3. jeigu bendra mokėtina suma baigiasi 6 arba 7 euro centais, ji apvalinama į mažesnę pusę iki 5;
20.4. jeigu bendra mokėtina suma baigiasi 8 arba 9 euro centais, ji apvalinama į didesnę pusę iki 10;
20.6. tais atvejais, kai atsiskaitymas atliekamas keliomis skirtingomis mokėjimo priemonėmis, apvalinama tik grynaisiais pinigais mokama sumos dalis ir tik, kai ji mokama paskiausiai;
Papunkčio pakeitimai:
Nr. VA-69, 2024-08-08, paskelbta TAR 2024-08-08, i. k. 2024-14308
20.7. mokestis skaičiuojamas nuo bendros mokėtinos sumos (iki apvalinimo pritaikymo).
Apvalinant kvituose, be kitų rekvizitų, taip pat turi būti nurodomos pritaikyta apvalinimo suma ir bendra mokėtina suma, pritaikius apvalinimą. Esant galimybei, taikant apvalinimą, pirkėjui skirtame ekrane, be kitos informacijos, taip pat turi būti nurodomos pritaikyta apvalinimo suma ir bendra mokėtina suma, pritaikius apvalinimą. Ši informacija apie pritaikytą apvalinimo sumą ir bendrą mokėtiną sumą, pritaikius apvalinimą, turi būti saugoma ir atsispindėti kasos aparato ataskaitoje (X), ataskaitoje (Z), suminėje fiskalinėje ataskaitoje ir išsamioje fiskalinėje ataskaitoje.
Analogiškos apvalinimo taisyklės, kvitų rekvizitų pakeitimai ir duomenų saugojimas taikomas ir prekių (paslaugų) grąžinimui bei supirkimui, atliekamam grynaisiais pinigais.
21. Kasos aparatas turi būti programuojamas taip, kad ataskaitose (X) ir ataskaitose (Z) būtų fiksuojami išsamūs duomenys apie kiekvieno funkcinio klavišo panaudojimą ar kitokius įregistruotą įplaukų sumą galinčius pakeisti veiksmus (prekės grąžinimą ar paslaugos atsisakymą, pirkimo panaikinimą, klaidų taisymą, darbą ne prekių registravimo režimu ir pan.). Pagrindinė (turinti gamintojo įgaliojimus) aptarnavimo įmonė nustato privalomus kasos aparatų modelių programavimo parametrus ir jų aprašymus pateikia ekspertinei įmonei, kaip ji apibrėžta Kasos aparatų, kompiuterinių kasų sistemų ir su jais susijusių įrenginių techninės priežiūros bei remonto darbų sertifikavimo taisyklėse, patvirtintose Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2004 m. gruodžio 21 d. įsakymu Nr. VA-198 „Dėl Kasos aparatų, kompiuterinių kasų sistemų ir su jais susijusių įrenginių techninės priežiūros bei remonto darbų sertifikavimo taisyklių patvirtinimo“, ir visoms šios įmonės įgaliojimus turinčioms aptarnavimo įmonėms. Kasos aparato techninės priežiūros bei remonto metu turi būti tikrinama, ar tas kasos aparatas tinkamai suprogramuotas ir techniškai tvarkingas.
III SKYRIUS
KASOS APARATŲ ĮRANGOS TECHNINIAI REIKALAVIMAI
23. Kasos aparatą privalo sudaryti tokie funkciniai komponentai:
23.1. saugos modulis. Reikalavimas kasos aparatui turėti funkcinį komponentą – saugos modulį, netaikomas virtualios fiskalizacijos kasos aparatams;
23.4. kasininkui ir pirkėjui skirti ekranai, kuriuose rodomos kvituose suformuotos ir (arba) išspausdinamos sumos (kainos). Reikalavimas kasos aparatui turėti funkcinį komponentą – pirkėjui skirtą ekraną, netaikomas nešiojamiesiems kasos aparatams, kasos aparatams, naudojamiems transporte, ir kasos aparatams, naudojamiems viešbučiuose, restoranuose, kavinėse bei kitose viešojo maitinimo paslaugas teikiančiose įmonėse, kuriose apmokėti už parduotas prekes ir (arba) suteiktas paslaugas klientui, prieš išduodant fiskalinį kvitą, pateikiamos išankstinės sąskaitos;
23.5. kvitų ir kitų dokumentų spausdintuvas (-ai) arba sąsaja su spausdintuvu, užtikrinanti kvitų spausdinimo funkciją;
24. Pirkėjui skirtame ekrane turi būti pateikiama tokia informacija:
25. Tik išspausdinus ir (arba) suformavus ataskaitą (Z), gali būti atliekamos tokios procedūros:
26. Kasos aparato dokumentų duomenys turi būti įrašyti į EKJ ir pateikti i.EKA. Kasos aparato su saugos moduliu dokumentų duomenys turi būti pateikti pagal i.EKA nustatytus parametrus (Techninių reikalavimų aprašo 41.1.12–41.1.16 papunkčiai), bet ne ilgiau nei per 72 valandas. Virtualios fiskalizacijos kasos aparato dokumentų duomenys teikiami i.EKA jų pasirašymo metu.
28. Kasos aparatas turi formuoti įspėjamąjį pranešimą, įrašydamas jį į kiekvieną fiskalinę ataskaitą, likus ne mažiau kaip 30 dienų iki aktyvių kasos aparato naudojamų sertifikatų galiojimo pabaigos.
29. Kasos aparato konstrukcija turi būti tokia, kad per įvedimo–išvedimo sąsajų įtaisus nebūtų galima pakeisti kasos aparatu suformuotų ir pasirašytų dokumentų duomenų.
IV SKYRIUS
SAUGOS MODULIO REIKALAVIMAI
PIRMASIS SKIRSNIS
SAUGOS MODULIO BENDRIEJI REIKALAVIMAI
31. Saugos modulio tipai:
31.2. daugiau nei vieno kasos aparato komponentas, naudojamas vienoje mokesčių mokėtojo pardavimo vietoje;
32. Kai saugos modulis yra kelių kasos aparatų bendras komponentas, jame turi būti užtikrinami visi saugos moduliui keliami reikalavimai kiekvienam kasos aparatui atskirai.
33. Saugos modulis turi vykdyti tokias funkcijas:
33.1. generuoti kriptografinius raktus pagal RSA algoritmą, kurio rakto ilgis 2048 bitų (RSA PKCS #1 v2.2);
33.3. pasirašyti kasos aparatu suformuotus dokumentus ir kitus duomenis (RSASSA-PKCS1-v1_5 arba naujesnė Signature Generation);
33.7. generuoti sertifikato pasirašymo užklausą. Turi būti palaikomos X.509 formato sertifikato pasirašymo užklausos (angl. Certificate Signing Request);
33.8. atnaujinti saugos modulio sertifikatą; atnaujinimo metu vykdoma:
33.10. pateikti saugomų sertifikatų būsenas (sertifikatas įkeltas (galioja, negalioja), sertifikatas neįkeltas);
33.11. pateikti saugos modulio būsenas (aktyvus, neaktyvus, veikla laikinai sustabdyta i.EKA, deaktyvuotas);
33.12. patikrinti kasos aparatu suformuotų dokumentų duomenų atitikimą reikalavimams ir pateikiamų dokumentų nuoseklumą pagal Techninių reikalavimų aprašo 50.3–50.8 papunkčius;
33.13. formuoti informacinius blokus kasos aparatui pasirašyti teikiamų dokumentų duomenims pagal Techninių reikalavimų aprašo 51 punkto reikalavimus;
33.14. formuoti išankstinį perspėjimą dėl saugos modulyje naudojamų sertifikatų galiojimo pabaigos, i.EKA neperduotų pasirašytų fiskalinių kvitų kiekio limito ir trukmės termino pabaigos;
33.15. tvarkyti skirtingų tipų duomenis pagal Techninių reikalavimų aprašo IV skyriaus trečiajame skirsnyje „Saugos modulyje tvarkomi duomenys“ nustatytus reikalavimus;
33.16. leisti nuskaityti saugos modulyje tvarkomus duomenis pagal Techninių reikalavimų aprašo IV skyriaus trečiajame skirsnyje „Saugos modulyje tvarkomi duomenys“ nustatytus reikalavimus;
33.17. priimti saugos modulio veikimo nustatymo komandas ar duomenų užklausas, suformuotas šaltinio, kurio sertifikato viešasis raktas yra saugos modulyje, ir jų pagrindu vidinėmis saugos modulio komandomis atlikti nustatymų pakeitimą ar duomenų pateikimą pagal užklausą;
33.18. vykdyti tokias kriptogramas:
33.18.1. riboti dokumentų pasirašymo funkciją pagal i.EKA neperduotų pasirašytų dokumentų kiekio ir trukmės nustatymus;
33.19. formuoti duomenis viešai kvitų patikrai:
34. Jei kasos aparatas neturi gamintojo numatytos prekių supirkimo funkcijos, šiame skyriuje saugos modeliui nustatyti reikalavimai dėl prekių supirkimo funkcionalumo ir susijusių duomenų tvarkymo netaikomi.
35. Saugos modulio korpuse ir (ar) prie jo pritvirtintoje etiketėje turi būti nurodomi saugos modulio įrenginį identifikuojantys duomenys: modelis (modifikacija), gamintojo suteiktas serijos numeris, gamintojo pavadinimas. Integruotose saugos moduliuose įrenginį identifikuojantys duomenys nurodomi prie kasos aparato korpuso pritvirtintoje etiketėje.
ANTRASIS SKIRSNIS
SAUGOS MODULIO PARUOŠIMO DARBUI IR DEAKTYVAVIMO REIKALAVIMAI
36. Paruošiant saugos modulį darbui, atliekami šie veiksmai:
36.1. įkeliamas i.EKA sertifikatas. Įkeliant i.EKA sertifikatą saugos modulis turi patikrinti sertifikato galiojimo laiką, sertifikato parašą sertifikate nurodytu viešuoju raktu. Sėkmingo patikrinimo atveju i.EKA sertifikate nurodytas viešasis raktas gali būti naudojamas:
36.2. įkeliamas aptarnavimo įmonės sertifikatas. Įkeliant aptarnavimo įmonės sertifikatą, saugos modulis turi patikrinti sertifikato galiojimo laiką, ar sertifikatas buvo pasirašytas i.EKA. Sėkmingo patikrinimo atveju aptarnavimo įmonės sertifikate nurodytas viešasis raktas gali būti naudojamas:
36.3. saugos modulyje išsaugomi kasos aparato naudotojo, kasos aparato ir saugos modulio identifikaciniai duomenys pagal Techninių reikalavimų aprašo 41.1.3–41.1.5 papunkčius;
36.4. generuojami saugos modulio raktai. Kriptografiniai saugos modulio raktai yra generuojami pačiame modulyje. Sugeneruotas privatus raktas negali būti pradėtas naudoti kasos aparato dokumentams pasirašyti, kol nėra pabaigtas saugos modulio sertifikato patvirtinimo aptarnavimo įmonėje procesas, tačiau yra naudojamas saugos modulio sertifikato pasirašymo užklausoje;
36.5. generuojama saugos modulio sertifikato pasirašymo užklausa (angl. certificate signing request (CSR)). Užklausoje turi būti nurodytas saugos modulio identifikacinis numeris;
36.7. aptarnavimo įmonė, gavusi saugos modulio sertifikato pasirašymo užklausą, turi:
36.7.2. patikrinti užklausoje nurodyto saugos modulio identifikacinio numerio ir kasos aparato, su kuriuo naudojamas saugos modulis, duomenų teisingumą;
36.8. įkeliamas aptarnavimo įmonės pasirašytas saugos modulio sertifikatas. Įkeliant saugos modulio sertifikatą, saugos modulis turi patikrinti, kad:
36.8.1. sertifikate nurodytas saugos modulio identifikacinis numeris atitiktų saugos modulyje išsaugotą identifikacinį numerį;
36.8.2. sertifikate nurodytas saugos modulio viešasis raktas atitinka saugos modulio sugeneruotą viešąjį raktą;
36.9. saugos modulio sertifikatas aktyvuojamas kasos aparato dokumentams pasirašyti. Aktyvavimas galimas, jei buvo sėkmingai įvykdyti Techninių reikalavimų aprašo 36.1–36.8 papunkčiuose nustatyta tvarka nurodyti veiksmai;
36.10. sugeneruojami saugos modulio simetriniai raktai pagal AES algoritmą, kurių vienas naudojamas fiskaliniams kvitams pasirašyti, antras – išankstinėms sąskaitoms;
36.12. aktyvavus sertifikatą, saugos modulyje sugeneruojama i.EKA skirta informacija su saugos modulio kontroliniais duomenimis, pasirašoma kasos aparato suformuota ataskaita (Z);
37. Saugos modulio sertifikato galiojimo laikui artėjant į pabaigą, turi būti inicijuotas sertifikato atnaujinimas:
37.1. prieš pradedant sertifikato atnaujinimo darbus, saugos modulis pasirašo ataskaitą (Z), sugeneruoja i.EKA skirtą informaciją su saugos modulio kontroliniais duomenimis;
37.2. saugos modulio sertifikato atnaujinimas vyksta Techninių reikalavimų aprašo 36.4–36.9 papunkčiuose nustatyta tvarka;
37.4. aktyvavus naują sertifikatą, saugos modulyje pasirašoma kasos aparato suformuota ataskaita (Z), kuri turi būti perduodama i.EKA;
38. Kasos aparato naudotojui pakeitus aptarnavimo įmonę, saugos modulyje turi būti pakeistas aptarnavimo įmonės sertifikatas.
39. Saugos modulio simetriniai raktai, sugeneruoti pagal AES algoritmą, nustatytu periodiškumu turi būti atnaujinami ir perduodami i.EKA.
40. Deaktyvuojant saugos modulį, atliekami šie veiksmai:
40.1. deaktyvavimo metu saugos modulis sugeneruoja i.EKA skirtą deaktyvavimo informaciją su saugos modulio kontroliniais duomenimis;
40.2. i.EKA patikrina iš saugos modulio gautą informaciją. Jei duomenys teisingi, i.EKA sugeneruoja saugos moduliui skirtą kriptogramą, suteikiančią leidimą deaktyvuoti saugos modulį;
40.3. į saugos modulį įkėlus i.EKA kriptogramą, suteikiančią leidimą deaktyvuoti saugos modulį, saugos modulis deaktyvuojamas:
TREČIASIS SKIRSNIS
SAUGOS MODULYJE TVARKOMI DUOMENYS
41. Saugos modulyje turi būti tvarkomi šie duomenys:
41.1. techniniai operaciniai duomenys:
41.1.2. saugos modulio identifikacinis numeris, suteiktas aptarnavimo įmonės saugos modulio paruošimo darbui metu;
41.1.3. kasos aparato registracijos metu i.EKA suteiktas saugos modulio identifikacinis numeris. Saugos modulio i.EKA suteikiamas identifikacinis numeris nustatomas vieną kartą, kai registruojamas kasos aparatas;
41.1.7. i.EKA sertifikato informacija:
41.1.8. aptarnavimo įmonės sertifikato informacija:
41.1.9. saugos modulio sertifikato informacija:
41.1.12. naujai pasirašomam dokumentui leistinas maksimalus ankstesnis laikas sekundėmis nei paskutinio pasirašyto dokumento laikas. Šis parametras naudojamas tik laiko keitimo dieną, įvedant žiemos laiką, laikrodžius grąžinant 1 valanda atgal;
41.1.13. maksimali leistina laiko trukmė pasirašyti fiskalinius kvitus, neperdavus jų i. EKA;
Papunkčio pakeitimai:
Nr. VA-69, 2024-08-08, paskelbta TAR 2024-08-08, i. k. 2024-14308
41.1.16. maksimalus leistinas pasirašyti i.EKA neperduotų nefiskalinių kasos aparato dokumentų skaičius;
41.2. fiskalinio kvito duomenys:
41.2.4. paskutinio pasirašyto ir pasirašomo fiskalinių kvitų bendros pardavimų (įskaitant mokesčius) sumos;
41.2.7. kasos aparato suskaičiuotas paskutinio pasirašyto ir pasirašomo fiskalinių kvitų maišos (angl. hash) funkcijos reikšmės, suskaičiuotos, naudojant SHA256 algoritmą;
41.3. ataskaitos (Z) duomenys:
41.3.4. paskutinės pasirašytos ir pasirašomos ataskaitos (Z) bendros pardavimų (įskaitant mokesčius) sumos;
41.3.6. paskutinės pasirašytos ir pasirašomos ataskaitos (Z) kvitų bendros už supirktas prekes išmokėtos sumos;
41.3.7. kasos aparato suskaičiuotos paskutinės pasirašytos ir pasirašomos ataskaitos (Z) maišos (angl. hash) funkcijos, reikšmės, suskaičiuotos, naudojant SHA256 algoritmą;
41.4. nefiskalinių kvitų duomenys:
41.4.4. kasos aparato suskaičiuotos paskutinio pasirašyto ir pasirašomo ne fiskalinių dokumentų maišos (angl. hash) funkcijos reikšmės, suskaičiuotos, naudojant SHA256 algoritmą;
42. Saugos moduliu tvarkomų duomenų tipai:
42.1. Duomenys, nurodyti Techninių reikalavimų aprašo 41 punkte, išskyrus nurodytus Techninių reikalavimų aprašo 41.1.1–41.1.3 ir 41.1.10 papunkčiuose, gali būti nuskaitomi išorinėmis priemonėmis ir gali būti keičiami tik vidinėmis saugos modulio komandomis bei naudojami saugos modulio;
42.2. duomenys, nurodyti Techninių reikalavimų aprašo 41.1.1–41.1.3. papunkčiuose, gali būti nuskaitomi išorinėmis priemonėmis ir įrašomi tik vieną kartą bei negali būti pakeisti;
43. Parengiant naują saugos modulį, Techninių reikalavimų aprašo 41.1.20–41.1.22 papunkčiuose nurodytų skaitliukų vertės nustatomos į nulinę padėtį ir didinamos, saugos moduliui pasirašius fiskalinį kvitą pagal šio kvito duomenis. Šių bendrų pardavimų, mokesčių ir už superkamas prekes išmokamų sumų duomenų skaitliukai negali būti mažinami.
44. Parengiant naują saugos modulį, Techninių reikalavimų aprašo 41.1.23–41.1.25 papunkčiuose nurodytos parametro vertės nustatomos į nulinę padėtį ir, saugos moduliui pasirašius atitinkamo dokumento tipą, didinamos vienetu.
45. Duomenų, nurodytų Techninių reikalavimų aprašo 41.1.26–41.1.29 papunkčiuose, reikšmės nustatomos, remiantis i.EKA perduota ir saugos modulio priimta informacija apie paskutinio i.EKA gauto fiskalinio kvito datą ir laiką bei atitinkamo tipo dokumento numerį. Šie duomenys naudojami kontroliuoti saugos modulyje galimų pasirašyti neperduotų i.EKA dokumentų kiekį ir laiką.
46. Saugos modulis, generuodamas i.EKA skirtą informaciją, su saugos modulio kontroliniais duomenimis naudoja Techninių reikalavimų aprašo 41.1.1–41.1.6, 41.1.20–41.1.29 papunkčiuose nurodytus duomenis ir Techninių reikalavimų aprašo 41.1.7.4, 41.1.9.4 papunkčiuose nurodytų duomenų maišos reikšmę (angl. hash), suskaičiuotą naudojant SHA256 algoritmą.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
KASOS APARATO DOKUMENTŲ PASIRAŠYMAS SU SAUGOS MODULIU
48. Saugos modulis pasirašo šiuos kasos aparatu suformuotus dokumentus:
49. Vykdant kasos aparatu suformuotų dokumentų pasirašymą, kasos aparatas saugos moduliui perduoda šiuos duomenis:
49.7. kasos aparato suskaičiuotą pasirašomo dokumento maišos (angl. hash) funkcijos reikšmę, suskaičiuotą SHA256 algoritmu;
49.8. papildomus duomenis, kai pasirašomas fiskalinis kvitas:
50. Saugos modulis prieš dokumento pasirašymą patikrina:
50.4. palygina, ar Techninių reikalavimų aprašo 49.1 ir 49.2 papunkčiuose nurodyti kasos aparatu perduoti duomenys atitinka saugos modulyje išsaugotus parametrus;
50.5. palygina pasirašyti gauto dokumento bendrą eilės numerį su paskutiniu saugos modulio pasirašyto dokumento bendru eilės numeriu. Naujo dokumento bendras eilės numeris turi būti nuosekliai augantis vienu vienetu;
50.6. palygina pasirašyti gauto atitinkamo tipo dokumento numerį su paskutiniu saugos modulio pasirašyto to paties dokumento tipo numeriu. To paties tipo dokumento numeris, vykdant dienos (pamainos) operacijas, turi būti nuosekliai augantis vienu vienetu;
50.7. palygina pasirašyti gauto dokumento datą ir laiką su paskutiniu saugos modulio pasirašyto dokumento data ir laiku. Paskutinio pasirašyto dokumento data ir laikas turi būti ne ankstesnis nei pasirašomo dokumento data ir laikas;
50.8. atlieka specifinį patikrinimą, skirtą ataskaitai (Z). Tai reiškia, jog palygina pasirašyti gautos ataskaitos (Z) bendras dienos (pamainos) pardavimų, mokesčių ir už supirktas prekes išmokėtas sumas su saugos modulio GT skaitliukuose užfiksuotais duomenimis;
50.9. saugos modulis dokumento pasirašymo proceso netęsia ir dokumento nepasirašo, jei:
50.9.2. pasibaigęs saugos modulio naudojamo ir saugos modulyje saugomo i.EKA sertifikatų galiojimo laikas;
51. Saugos modulis, atlikęs duomenų patikrinimus ir nenustatęs Techninių reikalavimų aprašo 50.9 papunktyje nurodytų aplinkybių, gautos informacijos bei pačiame modulyje išsaugotų duomenų pagrindu suformuoja informacinį bloką:
51.1. pasirašomo fiskalinio kvito informaciniame bloke naudojami duomenys:
51.1.2. kasos aparato saugos moduliui teikiami pasirašomo fiskalinio kvito duomenys:
51.1.3. saugos modulyje saugomi paskutinio pasirašyto fiskalinio kvito duomenys:
51.1.3.4. Neteko galios nuo 2024-08-09
Papunkčio naikinimas:
Nr. VA-69, 2024-08-08, paskelbta TAR 2024-08-08, i. k. 2024-14308
51.2. pasirašomos ataskaitos (Z) informaciniame bloke naudojami duomenys:
51.2.2. kasos aparato saugos moduliui perduoti pasirašomos ataskaitos (Z) duomenys:
51.2.3. saugos modulyje saugomi paskutinės pasirašytos Z ataskaitos duomenys:
51.2.3.4. paskutinės pasirašytos ataskaitos (Z) bendra dienos (pamainos) pardavimų, įskaitant mokesčius, suma;
51.2.3.6. paskutinės pasirašytos ataskaitos (Z) bendra dienos (pamainos) už supirktas prekes išmokėta suma;
51.3. pasirašomame nefiskalinio kvito informaciniame bloke naudojami duomenys:
51.3.2. kasos aparato saugos moduliui perduoti nefiskalinio kvito duomenys:
51.3.3. saugos modulyje saugomi paskutinio pasirašyto ne fiskalinio kvito duomenys:
52. Saugos modulis suformuotą informacinį bloką pasirašo, naudodamas RSA šifravimo algoritmą ir saugos modulio privatų raktą.
53. Saugos modulis suformuotą informacinį bloką užšifruoja, naudodamas RSA šifravimo algoritmą ir i.EKA viešąjį raktą.
56. Saugos moduliui pasirašius dokumentą:
56.1. atnaujinami saugos modulyje saugomi paskutiniai pasirašyto dokumento duomenys, kurie bus naudojami kitam iš eilės einančiam dokumentui pasirašyti:
56.1.1. pasirašius fiskalinį kvitą, atnaujinami Techninių reikalavimų aprašo 51.1.3 papunktyje nurodyti duomenys;
56.1.2. pasirašius ataskaitą (Z), atnaujinami Techninių reikalavimų aprašo 51.2.3 papunktyje nurodyti duomenys;
56.2. atnaujinamas saugos modulyje saugomas atitinkamas paskutinio pasirašyto dokumento informacinis blokas;
56.3. padidinamas saugos modulio pasirašytų atitinkamo tipo dokumento kiekis:
56.3.1. pasirašius fiskalinį kvitą, vienetu didinamas saugos modulio pasirašytų fiskalinių kvitų kiekis;
56.3.2. pasirašius ataskaitą (Z), vienetu didinamas saugos modulio pasirašytų fiskalinių dienos ataskaitų kiekis;
56.4. atsižvelgiant į pasirašyto dokumento duomenis, atnaujinami pardavimų mokesčių ir už supirktas prekes išmokėtų sumų duomenys (skaitliukai):
56.4.1. pasirašius fiskalinį kvitą, pagal jo duomenis didinami šie skaitliukai:
57. Saugos modulis, vykdydamas kasos aparato dokumento pasirašymo procesą, kasos aparatui grąžina šiuos duomenis:
57.4. saugos modulio suformuotą pasirašyto kasos aparato dokumento informacinį bloką, užšifruotą Valstybinės mokesčių inspekcijos viešuoju raktu;
57.6. pasirašius fiskalinį kvitą arba išankstinę sąskaitą, saugos modulis kasos aparatui grąžina papildomus duomenis:
V SKYRIUS
DUOMENŲ PERDAVIMO MODULIO REIKALAVIMAI
59. Pagrindinės duomenų perdavimo modulio funkcijos:
59.1. generuoti kriptografinius raktus pagal RSA algoritmą, kurio rakto ilgis – 2048 bitų (RSA PKCS #1 v2.2);
59.5. generuoti sertifikato pasirašymo užklausą. Turi būti palaikomos X.509 formato sertifikato pasirašymo užklausos (angl. Certificate Signing Request);
59.6. atnaujinti duomenų perdavimo modulio sertifikatą, kurio metu vykdomi Techninių reikalavimų aprašo 59.1, 59.5 papunkčiuose nustatyti veiksmai;
59.8. priimti ir apdoroti i.EKA atsakymus ir kriptogramas. Duomenų perdavimo modulis kriptogramas iš i.EKA priima kaip papildomus duomenis kartu su atsakymu į perduotus fiskalinio kvito, ataskaitos (Z), nefiskalinio kvito duomenis arba kaip atsakymą į nustatytu periodiškumu teikiamą užklausą į i.EKA dėl kriptogramos gavimo.
60. Duomenų perdavimo modulis turi turėti šiuos parametrus (parametrai netaikomi virtualios fiskalizacijos kasos aparatams):
61. Kai duomenų perdavimo modulis yra kelių kasos aparatų bendras komponentas, jame turi būti užtikrinami visi duomenų perdavimo moduliui keliami reikalavimai kiekvienam kasos aparatui atskirai.
62. Paruošiant duomenų perdavimo modulį darbui, atliekami šie veiksmai:
62.1. įkeliamas i.EKA sertifikatas. Įkeliant i.EKA sertifikatą, duomenų perdavimo modulis turi patikrinti sertifikato galiojimo laiką, sertifikato parašą sertifikate nurodytu viešuoju raktu;
62.2. įkeliamas aptarnavimo įmonės sertifikatas. Įkeliant aptarnavimo įmonės sertifikatą, duomenų perdavimo modulis turi patikrinti sertifikato galiojimo laiką, ar sertifikatas buvo pasirašytas i.EKA;
62.3. generuojami duomenų perdavimo modulio raktai. Kriptografiniai duomenų perdavimo modulio raktai yra generuojami pačiame modulyje. Sugeneruotas privatus raktas negali būti pradėtas naudoti kasos aparato dokumentams perduoti, kol nėra pabaigtas duomenų perdavimo modulio sertifikato patvirtinimo aptarnavimo įmonėje procesas, tačiau yra naudojamas duomenų perdavimo modulio sertifikato pasirašymo užklausoje;
62.4. generuojama duomenų perdavimo modulio sertifikato pasirašymo užklausa (angl. certificate signing request (CSR)). Užklausoje turi būti nurodytas kasos aparato unikalus numeris;
62.6. aptarnavimo įmonė, gavusi duomenų perdavimo modulio sertifikato pasirašymo užklausą, turi:
62.6.2. patikrinti užklausoje nurodyto kasos aparato, su kuriuo naudojamas duomenų perdavimo modulis, duomenų teisingumą;
62.6.3. jei duomenys teisingi, duomenų perdavimo modulio sertifikatą pasirašyti savo privačiu raktu;
62.7. įkeliamas aptarnavimo įmonės pasirašytas duomenų perdavimo modulio sertifikatas. Įkeliant duomenų perdavimo modulio sertifikatą, duomenų perdavimo modulis turi patikrinti, kad:
62.7.1. sertifikate nurodytas duomenų perdavimo modulio viešasis raktas atitinka duomenų perdavimo modulio sugeneruotą viešąjį raktą;
63. Duomenų perdavimo modulio sertifikato atnaujinimas turi būti inicijuotas iki jo galiojimo pabaigos Techninių reikalavimų aprašo 62.3–62.7 papunkčiuose nustatyta tvarka.
VI SKYRIUS
KASOS APARATU FORMUOJAMŲ IR (ARBA) SPAUSDINAMŲ DOKUMENTŲ REIKALAVIMAI
66. Kasos aparatu gali būti spausdinami ar elektroniniu būdu teikiami ir reklaminio ar informacinio pobūdžio dokumentai.
67. Kasos aparato fiskaliniame kvite turi būti formuojami ir spausdinami arba elektroniniu būdu teikiami tokie duomenys:
67.1. fiskalinio kvito antraštė:
67.1.1. įmonės pavadinimas, kasos aparato įrengimo adresas ir PVM mokėtojo (jeigu ūkio subjektas yra pridėtinės vertės mokesčio mokėtojas) arba įmonės kodas, ne mažiau kaip 2 programuojamos eilutės;
67.2. fiskalinio kvito numeris ataskaitoje (Z), einamosios ataskaitos (Z) numeris, bendras dokumento eilės numeris, data (metai – 4 ženklai, mėnuo – 2 ženklai, diena – 2 ženklai) ir laikas (valanda – 2 ženklai, minutės – 2 ženklai);
67.4. prekės (paslaugos) kaina ir suma (ne mažiau kaip 7 ženklai, iš kurių 2 yra skirti šimtosioms dalims reikšti, neskaitant dešimtainio taško);
67.7. mokesčių suma pagal kiekvieną mokesčio tarifą, nurodant jai priskirtą mokesčio tarifą ar jo kodą;
67.11. bendra mokėtina suma (bendra išmokėtina suma, kai prekės superkamos);
Papunkčio pakeitimai:
Nr. VA-69, 2024-08-08, paskelbta TAR 2024-08-08, i. k. 2024-14308
67.15. informacija kvitui tikrinti:
67.15.2. saugos modulio identifikacinis numeris, virtualios fiskalizacijos kasos aparatuose nurodomas unikalus kasos aparato numeris;
67.15.4. kvito kodas (skaitomos formos kvito parašas, užšifruotas saugos modulio simetriniu AES raktu, skirtu fiskaliniams kvitams) (netaikomas virtualios fiskalizacijos kasos aparatams);
68. Duomenys, nurodyti Techninių reikalavimų aprašo 67.1 ir 67.15 papunkčiuose, žymi kasos aparato fiskalinio kvito pradžią ir pabaigą.
69. Kasos aparato nefiskaliniame kvite turi būti formuojami ir spausdinami arba elektroniniu būdu pateikiami tokie duomenys:
69.1. kvito antraštė:
69.1.1. įmonės pavadinimas, kasos aparato įrengimo adresas ir PVM mokėtojo arba įmonės kodas, ne mažiau kaip 2 programuojamos eilutės;
69.2. nefiskalinio kvito numeris ataskaitoje (Z), einamosios ataskaitos (Z) numeris, bendras dokumento eilės numeris, data (metai – 4 ženklai, mėnuo – 2 ženklai, diena – 2 ženklai) ir laikas (valanda – 2 ženklai, minutės – 2 ženklai);
70. Duomenys, nurodyti Techninių reikalavimų aprašo 69.1 ir 69.6 papunkčiuose, žymi kasos aparato nefiskalinio kvito pradžią ir pabaigą.
71. Ataskaitoje (Z) turi būti tokie duomenys:
71.1. ataskaitos (Z) antraštė:
71.1.1. įmonės pavadinimas, kasos aparato įrengimo adresas ir PVM mokėtojo (jeigu ūkio subjektas yra pridėtinės vertės mokesčio mokėtojas) arba įmonės kodas;
71.5. dienos pardavimų ir mokesčių sumos, atitinkančios kiekvieną mokesčio kodą, taip pat neapmokestinta suma. Mokesčių sumos turi atitikti pirkėjo kvituose apskaičiuotų mokesčių sumas;
71.9. jei supirkimo operacijos registruojamos kasos aparatu:
71.10. šios ataskaitos laikotarpiu išspausdintų ir elektroniniu būdu pateiktų fiskalinių ir nefiskalinių kvitų skaičius;
71.12. jeigu operacijos buvo registruotos, tai ir tokie duomenys:
72. Duomenys, nurodyti Techninių reikalavimų aprašo 71.1 ir 71.18 papunkčiuose, žymi kasos aparatu išspausdintos / suformuotos ataskaitos (Z) pradžią ir pabaigą.
73. Suminėje fiskalinėje ataskaitoje turi būti tokie duomenys:
73.1. ataskaitos antraštė:
73.1.1. įmonės pavadinimas, kasos aparato įrengimo adresas ir PVM mokėtojo (jeigu ūkio subjektas yra pridėtinės vertės mokesčio mokėtojas) arba įmonės kodas;
73.3. nefiskalinio kvito numeris ataskaitoje (Z), einamosios ataskaitos (Z) numeris, bendras dokumentų eilės numeris, data ir laikas;
73.7. nurodyto laikotarpio pardavimų ir mokesčių sumos, atitinkančios kiekvieną mokesčio kodą, ir neapmokestinama suma;
73.9. bendra nurodyto laikotarpio už supirktas prekes išmokėta suma, jei supirkimo operacijos registruojamos kasos aparatu;
74. Duomenys, nurodyti Techninių reikalavimų aprašo 73.1 ir 73.12 papunkčiuose, žymi kasos aparatu išspausdintos / suformuotos suminės fiskalinės ataskaitos pradžią ir pabaigą.
75. Išsamioje fiskalinėje ataskaitoje turi būti tokie duomenys:
75.1. ataskaitos antraštė:
75.1.1. įmonės pavadinimas, kasos aparato įrengimo adresas ir PVM mokėtojo (jeigu ūkio subjektas yra pridėtinės vertės mokesčio mokėtojas) arba įmonės kodas;
75.3. nefiskalinio kvito numeris ataskaitoje (Z), einamosios ataskaitos (Z) numeris, bendras dokumentų eilės numeris, dokumento data ir laikas;
75.5. kiekvienos ataskaitos pardavimų ir mokesčių sumos, atitinkančios kiekvieną mokesčio kodą, ir neapmokestinama suma;
75.6. kiekvienos ataskaitos už supirktas prekes išmokėta suma, jei buvo registruotos prekių supirkimo operacijos;
75.8. bendra nurodyto laikotarpio už supirktas prekes išmokėta suma, jei buvo registruotos prekių supirkimo operacijos;
76. Duomenys, nurodyti Techninių reikalavimų aprašo 75.1 ir 75.11 papunkčiuose, žymi kasos aparatu išspausdintos / suformuotos išsamios fiskalinės ataskaitos pradžią ir pabaigą.
77. Ataskaitoje (X) turi būti tokie duomenys:
77.1. ataskaitos (X) antraštė:
77.1.1. įmonės pavadinimas, kasos aparato įrengimo adresas ir PVM mokėtojo (jeigu ūkio subjektas yra pridėtinės vertės mokesčio mokėtojas) arba įmonės kodas;
77.3. nefiskalinio kvito eilės numeris ataskaitoje (Z), einamosios ataskaitos (Z) numeris, bendras dokumentų eilės numeris, data ir laikas;
77.5. pardavimų ir mokesčių sumos, atitinkančios kiekvieną mokesčio kodą, taip pat neapmokestinama suma;
77.10. jeigu operacijos buvo registruotos, tai ir tokie duomenys:
VII SKYRIUS
ELEKTRONINĖS KONTROLINĖS JUOSTOS KAUPIMO IR SAUGOJIMO ĮRANGOS TECHNINIAI REIKALAVIMAI
79. Kasos aparatu formuojami ir spausdinami ar elektroniniu būdu teikiami kvitų, dokumentų ir elektroninės kontrolinės juostos (EKJ) įrašų duomenys turi būti tapatūs, išskyrus papildomą techninę informaciją, išsaugomą EKJ.
80. EKJ turi būti išsaugota ne mažiau kaip dvejose elektroninės informacijos nuolatinio saugojimo laikmenose. EKJ saugoma kompiuterinės bylos formatu. Bylos pavadinimas sudaromas pagal unikalų kasos aparato numerį, EKJ formavimo datą iš 8 skaičių (YYYYMMDD – pirmieji 4 skaičiai nurodo metus, kiti 4 – atitinkamai mėnesį ir dieną), ataskaitos (Z) numerį.
81. Saugoma EKJ turi būti ekranuose vaizduojama ir spausdinama standartinėmis tekstinės bylos peržiūros priemonėmis.
VIII SKYRIUS
KASOS APARATŲ PAPILDOMI REIKALAVIMAI
84. Virtualios fiskalizacijos kasos aparatai turi užtikrinti tiesioginį prisijungimą prie i.EKA ir dokumentų registracijai (pasirašyti) naudoti virtualią fiskalizaciją. Virtualios fiskalizacijos kasos aparatai pirkėjams teikiamus dokumentus turi spausdinti arba pateikti elektroniniu būdu tik po to, kai jie buvo užregistruoti i.EKA.
85. Degalinių kasos aparatai turi atitikti tokius papildomus reikalavimus:
85.1. kasos aparatas turi būti sujungtas su degalų įpylimo kolonėlėmis taip, kad, neįregistravus prekybinės operacijos kasos aparatu, būtų neįmanoma įpilti degalų;
85.2. kasos aparatas turi valdyti kolonėles taip, kad išpiltų degalų kiekis sutaptų su kasos aparatu įregistruotų degalų kiekiu;
85.3. kasos aparatas turi blokuoti sistemos arba degalų įpylimo kolonėlės darbą, pažeidus informacijos perdavimą linijomis, jungiančiomis atskirus modulius ir kolonėles. Šį faktą turi registruoti kasos aparatas kontrolinėje juostoje;
85.4. kasos aparatas negali turėti galimybės, nepažeidus kolonėlės plombavimo, iš sistemos kompiuterio reguliuoti kolonėlės pilstomo kuro dozatoriaus tikslumo;
85.5. kasos aparato fiskalinis kvitas turi būti spausdinamas ir (arba) formuojamas, tiktai baigus pilti degalus;
85.6. ataskaitoje (Z) turi būti išspausdinti duomenys apie parduotų degalų kiekį ir jų pardavimo sumas pagal kiekvieną degalų rūšį, visų techninių pylimų (kalibravimo, metrologinio patikrinimo ir pan.) kiekį ir sumas bei Techninių reikalavimų aprašo 85.3 papunktyje nurodytą informacijos perdavimo pažeidimų skaičių;
86. Nešiojamasis kasos aparatas – tai pagal konstrukciją pritaikytas nešioti kasos aparatas, turintis autonominį maitinimo šaltinį, kuris:
86.1. gali neturėti šių funkcinių įrenginių:
87. Kasos aparatas, skirtas atsiskaitymams valiuta, turi užtikrinti:
87.1. iš pirkėjo gautos ir jam išmokamos užsienio šalies valiutos sutrumpinto pavadinimo pateikimą kasos aparato kvite;
87.2. užsienio šalių valiutos konvertavimą pagal Europos Centrinio Banko paskelbtą orientacinį euro ir užsienio valiutos santykį, o tais atvejais, kai orientacinio euro ir užsienio valiutos santykio Europos Centrinis Bankas neskelbia, – pagal Lietuvos banko skelbiamą orientacinį euro ir užsienio valiutos konvertavimo santykį. Šis santykis turi būti pateikiamas ataskaitoje (X) ir ataskaitoje (Z). Kasos aparatuose, kuriuose nėra galimybės nustatyti bei naudoti tiesioginiu būdu išreikšto valiutos konvertavimo santykio, galima nustatyti ir naudoti netiesioginiu (atvirkštiniu) būdu išreikštą valiutos konvertavimo santykį.
88. Viešbučių, restoranų, kavinių ir kitų viešojo maitinimo paslaugas teikiančių ūkio subjektų, kurie, prieš išduodami fiskalinį kvitą, klientui apmokėti už parduotas prekes ir (arba) suteiktas paslaugas pateikia išankstines sąskaitas su nurodyta bendra mokėtina suma, kasos aparatų programinė įranga turi užtikrinti:
88.1. išankstinių sąskaitų turinio įrašymą elektroninėje kontrolinėje juostoje, nedidinant pardavimo sumos;
88.2. šių duomenų pateikimą:
88.2.2. informaciją kvitui tikrinti:
88.2.2.2. saugos modulio identifikacinį numerį, virtualios fiskalizacijos kasos aparatuose nurodomas unikalus kasos aparato numeris;
88.2.2.4. dokumento kodą (skaitomos formos kvito parašas, užšifruotas saugos modulio simetriniu AES raktu skirtu išankstinėms sąskaitoms) (netaikomas virtualios fiskalizacijos kasos aparatams);
88.3. fiskalinio kvito spausdinimą ir (arba) formavimą, uždarant išankstinę sąskaitą, išskyrus išankstines sąskaitas, kurios neapmokamos ūkio subjekto (teikiančio viešojo maitinimo ir apgyvendinimo paslaugas) viešojo maitinimo padalinyje, o perduodamos į apgyvendinimo paslaugas teikiančio padalinio apskaitos sistemą (toliau – perduodamos neapmokėtos išankstinės sąskaitos). Dienos pabaigoje viešojo maitinimo padalinys išspausdina ir (arba) suformuoja ataskaitą (Z), joje nurodant perduodamų neapmokėtų išankstinių sąskaitų kiekį bei sumą. Jeigu viešojo maitinimo padalinyje dienos pabaigoje, be perduodamų neapmokėtų išankstinių sąskaitų, yra ir dėl kitų priežasčių (klientas atsisakė apmokėti ir panašiai) neapmokėtų išankstinių sąskaitų (toliau – kitos neapmokėtos išankstinės sąskaitos), vadovaudamasis Techninių reikalavimų aprašo 88.4 papunkčiu, dienos pabaigoje spausdindamas ir (arba) suformuodamas ataskaitą (Z), joje nurodo perduodamų neapmokėtų išankstinių sąskaitų bei kitų neapmokėtų išankstinių sąskaitų kiekius ir sumas;
88.4. neapmokėtų išankstinių sąskaitų kiekių ir sumų spausdinimą ir (arba) formavimą ataskaitoje (Z);
88.5. uždarant išankstinę sąskaitą fiskaliniu kvitu, fiskaliniame kvite privaloma nurodyti išankstinės sąskaitos numerį, o jei išankstinė sąskaita išskaidyta į kelias išankstines sąskaitas, tada fiskaliniame kvite turi būti nurodytas ir pirminės išankstinės sąskaitos numeris, ir išskaidytos išankstinės sąskaitos numeris.
89. Vaistinėse ir jų filialuose (toliau – vaistinė), išduodančiose (parduodančiose) kompensuojamus vaistus ir (arba) medicinos pagalbos priemones, kurių įsigijimo išlaidos arba jų dalis kompensuojamos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų pagal elektroninį receptą, popierinį receptą, išrašytą 3 formos recepto blanke (toliau – 3 formos receptas) ar 3 formos (išimties atvejams) recepto blanke (toliau – 3 formos (išimties atvejams) receptas), vadovaujantis Receptų rašymo ir vaistinių preparatų, medicinos priemonių (medicinos prietaisų) ir kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių išdavimo (pardavimo) vaistinėse gyventojams ir popierinių receptų saugojimo, išdavus (pardavus) vaistinius preparatus, medicinos priemones (medicinos prietaisus) ir kompensuojamąsias medicinos pagalbos priemones vaistinėje taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2002 m. kovo 8 d. įsakymu Nr. 112 „Dėl Receptų rašymo ir vaistinių preparatų, medicinos priemonių (medicinos prietaisų) ir kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių išdavimo (pardavimo) vaistinėse gyventojams ir popierinių receptų saugojimo, išdavus (pardavus) vaistinius preparatus, medicinos priemones (medicinos prietaisus) ir kompensuojamąsias medicinos pagalbos priemones vaistinėje, taisyklių patvirtinimo“, kasos aparatas turi užtikrinti, kad:
89.1. atskirai būtų registruojama už kiekvieną vaistą ir (arba) medicinos pagalbos priemonę suteikiama kompensacija;
89.2. visos vienam pirkėjui suteikiamos kompensacijos už vienu metu vaistinėje išduodamus (parduodamus) kompensuojamus vaistus ir (arba) medicinos pagalbos priemones pagal visuose elektroniniuose receptuose ar 3 formos receptuose arba 3 formos (išimties atvejams) receptuose nurodytus kompensuojamus vaistus ir (arba) medicinos pagalbos priemones būtų registruojamos viename kasos aparato kvite;
89.3. pirkėjui sumokėjus iš dalies kompensuojamųjų vaistų ir (arba) medicinos pagalbos priemonių nekompensuojamą jų kainos dalį arba kartu su kompensuojamais vaistais ir (arba) medicinos pagalbos priemonėmis perkant ir nekompensuojamų vaistų bei vaistinių prekių, visa sumokėta suma būtų registruojama antrame kasos aparato kvite arba atskirame kasos aparato skyriuje.
90. Vaistinėse, teisės aktų nustatytais atvejais išduodančiose (parduodančiose) receptinius vaistus ir (arba) medicinos pagalbos priemones, kurių įsigijimo išlaidos arba jų dalis kompensuojamos valstybės biudžeto lėšomis (toliau – valstybės biudžeto lėšomis kompensuojami receptiniai vaistai ir (arba) medicinos pagalbos priemonės), kasos aparatas turi užtikrinti, kad:
90.1. būtų atskirai registruojamas kiekvieno valstybės biudžeto lėšomis kompensuojamo receptinio vaisto ir (arba) medicinos pagalbos priemonės išdavimas (pardavimas), nurodant, kokia jo suma kompensuotina valstybės biudžeto lėšomis;
90.2. valstybės biudžeto lėšomis kompensuojamų receptinių vaistų ir (arba) medicinos pagalbos priemonių išdavimas (pardavimas) būtų registruojamas atskirai nuo vaistų ir medicinos pagalbos priemonių, kompensuojamų iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų;
90.3. pirkėjui sumokėjus receptinių valstybės biudžeto lėšomis kompensuojamų vaistų ir (arba) medicinos pagalbos priemonių nekompensuojamą kainos dalį arba kartu su valstybės biudžeto lėšomis kompensuojamais receptiniais vaistais ir (arba) medicinos pagalbos priemonėmis perkant ir valstybės biudžeto lėšomis nekompensuojamų vaistų bei vaistinių prekių, visa sumokėta suma būtų registruojama antrame kasos aparato kvite arba atskirame kasos aparato skyriuje.
91. Ūkio subjektuose, išskyrus vaistines, išduodančiuose (parduodančiuose) medicinos pagalbos priemones, kurių įsigijimo išlaidos arba jų dalis kompensuojamos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų, arba teisės aktų nustatytais atvejais išduodančiuose (parduodančiuose) medicinos pagalbos priemones, kurių įsigijimo išlaidos arba jų dalis kompensuojamos iš valstybės biudžeto lėšų, kasos aparatas turi užtikrinti atitinkamai Aprašo 89 arba 90 punkto reikalavimus.
93. Savitarnos kasos aparatas gali neturėti šių funkcinių įrenginių:
94. Savitarnos kasos aparatas turi turėti funkcinę galimybę spausdinti kasos aparato fiskalinį kvitą.
95. Visų prekybos ir viešojo maitinimo ūkio subjektų, prekiaujančių alkoholiniais gėrimais, kasos aparatai turi formuoti ir atspausdinti informaciją apie per dieną parduotų alkoholinių gėrimų sumą.
96. Keleivinio kelių transporto priemonėse įrengtų kasos aparatų spausdinami ir (arba) formuojami kvitai, kuriuose yra visi susisiekimo ministro nustatyti privalomi rekvizitai, gali būti naudojami kaip bilietai, tačiau jiems taikomi visi Kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 13 d. nutarimu Nr. 1283 „Dėl Kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, reikalavimai.
IX SKYRIUS
KASOS APARATŲ TECHNINĖ EKSPERTIZĖ
97. Į Sąrašą gali būti įtraukiami tiktai techninius reikalavimus atitinkantys kasos aparatų modeliai, kurių techninių reikalavimų atitikimo ekspertizę atliko ekspertinė įmonė. Ekspertizei pateikiamas veikiantis kasos aparatas kartu su:
97.4. kasos aparato, saugos modulio ir duomenų perdavimo modulio principinės elektroninės schemos, specifikacijos ir elementų išdėstymo plokštėje brėžiniais (nuotraukomis);
97.5. kasos aparato darbo programa, kasos aparato saugos modulio, duomenų perdavimo modulio ir kasos funkcijų valdymo darbo programa;
97.6. gamintojo (-ų) etikete (jos kopija, brėžiniu), kurios tvirtinamos ant kasos aparato korpuso ir (arba) saugos modulio;
98. Kartu su kasos aparatu ekspertizei papildomai pateikiami:
Punkto pakeitimai:
Nr. VA-69, 2024-08-08, paskelbta TAR 2024-08-08, i. k. 2024-14308
98.1. blokinė schema, saugos modulio, duomenų perdavimo modulio darbo programos, saugos ir duomenų perdavimo modulių funkcijų valdymo darbo programos (etaloninė) ir jų sudedamosios dalys bei jų aprašymai. Naudotojo taikomųjų programų, valdančių kasos aparato funkcijas, sąrašas pateikiamas kartu su garantiniu raštu, kuris patvirtina taikomųjų programų atitiktį keliamiems techniniams reikalavimams ir finansinių duomenų saugumą;
98.5. pateikiant degalinių kasos aparatus, kuriems Valstybinė mokesčių inspekcija yra nustačiusi papildomas funkcijas ir (arba) specialius reikalavimus, pateikiama blokinė schema, saugos ir duomenų perdavimo modulių ir kasos aparato funkcijų valdymo darbo programos ir jų aprašymai;
100. Kasos aparatų įtraukimo į Sąrašą tvarka nustatyta Kasos aparatų ir prekybos (paslaugų teikimo) automatų modelių įtraukimo į Lietuvos Respublikoje leidžiamų naudoti kasos aparatų ir prekybos (paslaugų teikimo) automatų modelių sąrašą taisyklėse, patvirtintose Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2003 m. balandžio 16 d. įsakymu Nr. V-137 „Dėl Lietuvos Respublikoje leidžiamų naudoti kasos aparatų ir prekybos (paslaugų teikimo) automatų modelių sąrašo bei Kasos aparatų ir prekybos (paslaugų teikimo) automatų modelių įtraukimo į šį sąrašą taisyklių patvirtinimo“.
X SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
101. Kasos aparatų tiekėjai turi užtikrinti, kad visų modelių Lietuvos Respublikos rinkai tiekiamų (gaminamų) kasos aparatų elektroninė įranga bus tokia pati, kaip įtrauktojo į Sąrašą pavyzdžio.
Kasos aparato modelio, įtraukto į Sąrašą, techniniai ir programiniai pakeitimai, kurie gali turėti įtakos finansiniams duomenims ir (arba) finansinių duomenų saugumui (toliau – pakeitimai), turi būti patvirtinti įmonės, atlikusios pakeitimus, garantiniu raštu. Pakeitimai ir su jais susiję dokumentai turi būti pateikti ekspertinei įmonei ne mažiau kaip prieš 10 darbo dienų iki pakeitimų naudojimo pradžios. Apie techninius ir programinius pakeitimus ekspertinė įmonė privalo informuoti Valstybinę mokesčių inspekciją per 10 darbo dienų nuo pakeitimų ir su jais susijusių visų dokumentų gavimo dienos.
Pakeitimai:
1.
Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Įsakymas
Nr. VA-69, 2024-08-08, paskelbta TAR 2024-08-08, i. k. 2024-14308
Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2022 m. balandžio 27 d. įsakymo Nr. VA-40 „Dėl Kasos aparatų techninių reikalavimų aprašo patvirtinimo“ pakeitimo