Suvestinė redakcija nuo 2021-01-01
Įsakymas paskelbtas: TAR 2020-01-21, i. k. 2020-00895
VALSTYBINĖS ATOMINĖS ENERGETIKOS SAUGOS
INSPEKCIJOS VIRŠININKAS
ĮSAKYMAS
DĖL BRANDUOLINĖS SAUGOS REIKALAVIMŲ BSR-1.3.1-2020 „AVARINĖS PARENGTIES UŽTIKRINIMAS BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTUOSE“ PATVIRTINIMO
2020 m. sausio 21 d. Nr. 22.3-18
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo 4 straipsnio 4 punktu, 11 straipsnio 1 punktu, 23 straipsnio 1 dalimi, 38 straipsnio 5–8 dalimis, Lietuvos Respublikos radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymo 19 straipsnio 3 dalimi:
1. T v i r t i n u Branduolinės saugos reikalavimus BSR-1.3.1-2020 „Avarinės parengties užtikrinimas branduolinės energetikos objektuose“ (pridedama).
2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko 2008 m. spalio 24 d. įsakymą Nr. 22.3-107 „Dėl Avarinės parengties reikalavimų branduolinės energetikos objektą eksploatuojančiai organizacijai patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.
PATVIRTINTA
Valstybinės atominės energetikos
saugos inspekcijos viršininko
2020 m. sausio 21 d.
įsakymu Nr. 22.3-18
BRANDUOLINĖS SAUGOS REIKALAVIMAI bsr-1.3.1-2020
„AVARINĖS PARENGTIES UŽTIKRINIMAS BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTUOSE“
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Branduolinės saugos reikalavimai BSR-1.3.1-2020 „Avarinės parengties užtikrinimas branduolinės energetikos objektuose“ (toliau – Reikalavimai) nustato reikalavimus branduolinės energetikos objektų (toliau – BEO) avarinės parengties funkcijoms ir infrastruktūrai.
2. Reikalavimai taikomi Reikalavimų 4.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 1–5 punktuose nurodytų licencijų turėtojams (toliau – Licencijos turėtojas).
3. Reikalavimų 14.3, 24.1, 24.5, 24.7, 24.12 papunkčiai netaikomi Licencijos turėtojams, kai BEO, įskaitant uždarytą radioaktyviųjų atliekų atliekyną, vykdant Reikalavimų 4.1 papunktyje nurodyto teisės akto 30 straipsnio 3 dalies 4 punkte nurodytą galimų branduolinių ir radiologinių avarijų branduolinės energetikos objekte padarinių analizę yra priskirtas III avarinės parengties kategorijai.
II SKYRIUS
NUORODOS
4. Reikalavimuose pateiktos nuorodos į šiuos teisės aktus:
4.4. Valstybinis gyventojų apsaugos planas branduolinės ar radiologinės avarijos atveju, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. sausio 18 d. nutarimu Nr. 99 „Dėl Valstybinio gyventojų apsaugos plano branduolinės ar radiologinės avarijos atveju patvirtinimo“;
4.5. Lietuvos higienos norma HN 73:2018 „Pagrindinės radiacinės saugos normos“, patvirtinta Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2001 m. gruodžio 21 d. įsakymu Nr. 663 „Dėl Lietuvos higienos normos HN 73:2018 „Pagrindinės radiacinės saugos normos“ patvirtinimo“;
4.6. Lietuvos higienos norma HN 99:2019 „Gyventojų apsauga įvykus branduolinei ar radiologinei avarijai“, patvirtinta Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2011 m. gruodžio 7 d. įsakymu Nr. V-1040 „Dėl Lietuvos higienos normos HN 99:2019 „Gyventojų apsauga įvykus branduolinei ar radiologinei avarijai“ patvirtinimo“;
4.7. Branduolinės saugos reikalavimai BSR-1.9.3-2016 „Radiacinė sauga branduolinės energetikos objektuose“, patvirtinti Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos (toliau – VATESI) viršininko 2011 m. spalio 6 d. įsakymu Nr. 22.3-95 „Dėl Branduolinės saugos reikalavimų BSR-1.9.3-2016 „Radiacinė sauga branduolinės energetikos objektuose“ patvirtinimo“;
4.8. Branduolinės saugos reikalavimai BSR-1.5.1-2019 „Branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimas“, patvirtinti VATESI viršininko 2015 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 22.3-216 „Dėl Branduolinės saugos reikalavimų BSR-1.5.1-2019 „Branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimas“ patvirtinimo“;
4.9. Branduolinės saugos reikalavimai BSR-2.1.2-2010 „Bendrieji atominių elektrinių su RBMK-1500 tipo reaktoriais saugos užtikrinimo reikalavimai“, patvirtinti VATESI viršininko 2010 m. vasario 5 d. įsakymu Nr. 22.3-16 „Dėl Branduolinės saugos reikalavimų BSR-2.1.2-2010 „Bendrieji atominių elektrinių su RBMK-1500 tipo reaktoriais saugos užtikrinimo reikalavimai“ patvirtinimo“;
4.10. Branduolinės saugos reikalavimai BSR-1.4.4-2019 „Asmenų, veikiančių branduolinės energetikos sektoriuje, patirties naudojimas“, patvirtinti VATESI viršininko 2019 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. 22.3-148 „Dėl Branduolinės saugos reikalavimų BSR-1.4.4-2019 „Asmenų, veikiančių branduolinės energetikos sektoriuje, patirties naudojimas“ patvirtinimo“;
4.11. Branduolinės saugos reikalavimai BSR-1.4.3-2017 „Licencijuojamą veiklą branduolinės energetikos srityje vykdančių organizacijų žmogiškieji ištekliai“, patvirtinti VATESI viršininko 2017 m. rugsėjo 20 d. įsakymu Nr. 22.3-160 „Dėl Branduolinės saugos reikalavimų BSR-1.4.3-2017 „Licencijuojamą veiklą branduolinės energetikos srityje vykdančių organizacijų žmogiškieji ištekliai“ patvirtinimo“.
III SKYRIUS
SĄVOKOS
5. Reikalavimuose vartojamos sąvokos:
5.1. Branduolinę ir (ar) radiologinę avariją ar incidentą likviduojantis darbuotojas – asmuo, vykdantis branduolinės ir (ar) radiologinės avarijos ar incidento likvidavimo ir jų padarinių šalinimo darbus, įskaitant civilinės saugos sistemos pajėgų darbuotojus.
Papunkčio pakeitimai:
Nr. 22.3-243, 2020-12-16, paskelbta TAR 2020-12-16, i. k. 2020-27440
5.2. Branduolinės ir (ar) radiologinės avarijos ar incidento padarinių švelninimas – veiksmai įvykus branduolinei ir (ar) radiologinei avarijai ar incidentui, kurių tikslas – mažinti galimą apšvitą ar radionuklidų išmetimą į aplinką branduolinės energetikos objekto aikštelėje ar už jos ribų.
Papunkčio pakeitimai:
Nr. 22.3-243, 2020-12-16, paskelbta TAR 2020-12-16, i. k. 2020-27440
5.3. Kritinės reagavimo funkcijos – veiksmai, apimantys branduolinės ir (ar) radiologinės avarijos ar incidento klasifikavimą ir informacijos apie juos pateikimą, avarinės parengties reagavimo fazės inicijavimą ir valdymą, padarinių sušvelninimą, branduolinę ir (ar) radiologinę avariją ar incidentą likviduojančių darbuotojų apsaugą, skubių apsaugomųjų veiksmų taikymą.
Papunkčio pakeitimai:
Nr. 22.3-243, 2020-12-16, paskelbta TAR 2020-12-16, i. k. 2020-27440
5.4. Pasirengimo fazė – laikotarpis, kuriuo parengiamos avarinės parengties priemonės, skirtos branduolinės ir (ar) radiologinės avarijos ar incidento padariniams veiksmingai sumažinti, ir kuris apima avarinės parengties plano bei avarinės parengties organizacijos priemonių bei kompetencijų parengimą, jų nuolatinį palaikymą bei išbandymą pratybų metu.
Papunkčio pakeitimai:
Nr. 22.3-243, 2020-12-16, paskelbta TAR 2020-12-16, i. k. 2020-27440
5.5. Reagavimo fazė – laikotarpis nuo branduolinės ir (ar) radiologinės avarijos ar incidento pradžios iki avarinio reagavimo priemonių taikymo pabaigos.
Papunkčio pakeitimai:
Nr. 22.3-243, 2020-12-16, paskelbta TAR 2020-12-16, i. k. 2020-27440
IV SKYRIUS
LICENCIJOS TURĖTOJO AVARINĖS PARENGTIES UŽDUOTYS
6. Licencijos turėtojas privalo užtikrinti branduolinių ir (ar) radiologinių avarijų bei incidentų (toliau – avarija) prevenciją, o, joms įvykus, – pasirengimą nedelsiant:
6.1. vykdyti priemones, kad BEO būtų grąžintas į būseną, kurioje užtikrinamas ilgalaikis saugos funkcijų vykdymas (toliau – saugi būsena);
6.3. švelninti branduolinės ir (ar) radiologinės avarijos ar incidento padarinius (toliau – avarijos padarinių švelninimas);
Papunkčio pakeitimai:
Nr. 22.3-243, 2020-12-16, paskelbta TAR 2020-12-16, i. k. 2020-27440
6.5. informuoti apie avariją VATESI ir, vadovaujantis Reikalavimų 4.4 papunktyje nurodytu teisės aktu, kitas valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, dalyvaujančias reagavime į avariją;
6.7. avarijų padarinių švelninimui ir avarijų padarinių likvidavimui įsigyti reikalingas paslaugas, darbus ir (ar) priemones iš už BEO aikštelės ribų esančių fizinių ir (ar) juridinių asmenų;
7. Licencijos turėtojas turi turėti priemones ir žmogiškuosius išteklius Reikalavimų 6 punkte nurodytoms avarinės parengties užduotims įgyvendinti.
V SKYRIUS
REIKALAVIMAI AVARINĖS PARENGTIES ORGANIZACIJOS FUNKCIJOMS
PIRMASIS SKIRSNIS
AVARIJOS VALDYMO VEIKSMAI
9. Siekdamas užtikrinti avarijos valdymo veiksmus, Licencijos turėtojas turi:
9.2. turėti procedūras, priemones ir žmogiškuosius išteklius, užtikrinančius perėjimą nuo normalaus BEO eksploatavimo ar eksploatavimo nutraukimo bei radioaktyviųjų atliekų atliekyno priežiūros veiksmų prie avarijos valdymo ir jos likvidavimo veiksmų;
9.4. užtikrinti kitų BEO, esančių BEO aikštelėje, kurioje įvyko avarija, ir veiklų, nepaveiktų avarijos, vykdomų BEO aikštelėje, kurioje įvyko avarija, saugią būseną;
9.6. užtikrinti visų BEO, civilinės saugos sistemos pajėgų bei kitų organizacijų darbuotojų, reaguojančių į avariją, veiksmų BEO aikštelės teritorijoje ir jo sanitarinės apsaugos zonoje koordinavimą;
9.7. nustatyti visų BEO darbuotojų, vykdančių reagavimą į avariją, funkcijas bei išteklius, skirtus toms funkcijoms įgyvendinti, ir nustatyti kokias civilinės saugos sistemos pajėgas reikės pasitelkti;
ANTRASIS SKIRSNIS
AVARIJŲ KLASIFIKAVIMAS IR ANKSTYVASIS PERSPĖJIMAS
10. Siekdamas užtikrinti avarijų klasifikavimą, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų informavimą bei Licencijos turėtojo avarinės parengties organizacijos veiklos inicijavimą, Licencijos turėtojas turi:
10.2. turėti procedūras ir priemones leidžiančias, atlikus avarijos klasifikavimą, nedelsiant inicijuoti avarinio reagavimo veiksmus bei informuoti VATESI ir kitas reagavime į avariją dalyvaujančias valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas;
10.3. išbandyti VATESI ir kitų reagavime į avariją dalyvaujančių valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų informavimo priemones ir procedūras;
10.5. turėti procedūras ir priemones, skirtas nuolat vertinti avarijos eigą, o pasikeitus aplinkybėms – iš naujo atlikti avarijos klasifikavimą;
10.6. turėti procedūras, kaip, vadovaujantis pirminiu pranešimu apie avariją, skubiai sušaukti Licencijos turėtojo avarinės parengties organizacijos narius;
TREČIASIS SKIRSNIS
AVARIJOS PADARINIŲ ŠVELNINIMAS
12. Siekdamas užtikrinti avarijos padarinių švelninimą, Licencijos turėtojas turi:
12.2. parengti procedūras ir priemones, kurios užkirstų kelią avarijos vystymuisi ir BEO grąžintų į saugią būseną;
12.3. parengti procedūras ir priemones, skirtas avarijos padariniams švelninti avarijos vietoje, išvengti nekontroliuojamo radionuklidų išmetimo į aplinką arba, jei nėra įmanoma jo išvengti, jį sumažinti;
12.4. parengti procedūras ir priemones, skirtas BEO darbuotojų, branduolinę ir (ar) radiologinę avariją ar incidentą likviduojančių darbuotojų (toliau – avariją likviduojantys darbuotojai) ir gyventojų apšvitai išvengti arba jai sumažinti;
Papunkčio pakeitimai:
Nr. 22.3-243, 2020-12-16, paskelbta TAR 2020-12-16, i. k. 2020-27440
12.5. nustatyti ryšio tarp BEO padalinių, dalyvaujančių reagavime į avariją, būdus bei turėti tam skirtas priemones. Licencijos turėtojas turi užtikrinti, kad šios ryšio priemonės veiks ir avarijos metu;
12.6. avarinės parengties plane nustatyti, kaip ir kada bus pasitelkiami avariją likviduojantys darbuotojai bei kitos civilinės saugos sistemos pajėgos ir priemonės avarijai likviduoti, kokiu būdu jie bus informuojami apie esamą avariją, jos aplinkybes bei keliamą pavojų sveikatai ir kaip jie galės patekti į BEO;
12.7. numatyti, kaip ir kada bus pasitelkiami avarijų valdymui, avarijų padarinių švelninimui ir avarijų padarinių likvidavimui įsigyti reikalingos paslaugos, darbai ir (ar) priemonės iš už BEO aikštelės ribų esančių fizinių ir (ar) juridinių asmenų;
13. Avarijos padarinių švelninimo priemonės turi būti parinktos atsižvelgiant į visas įmanomas neigiamas sąlygas, kurias nulemtų BEO aikštelėje ar už jos ribų galintys įvykti gamtiniai ar žmogaus veiklos galimi sukelti įvykiai (toliau – išoriniai pavojai) ir avarijos BEO, įskaitant avarijas skirtinguose BEO vienu metu, kurios galėtų apriboti šių priemonių taikymo veiksmingumą ar daryti joms įtaką.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
SKUBŪS APSAUGOMIEJI VEIKSMAI
14. Siekdamas užtikrinti skubiems apsaugomiesiems veiksmams skirtų priemonių planavimą, Licencijos turėtojas turi:
14.1. turėti procedūras ir priemones, skirtas operatyviai identifikuoti pradinius įvykius BEO, apšvitos ir radioaktyviųjų bei kitų pavojingų medžiagų išmetimo kelius, radiologines sąlygas BEO ir Reikalavimų 14.3 papunktyje nustatytu atveju, už jo sanitarinės apsaugos zonos ribų, identifikuoti bet kokią tikrą ar potencialią BEO darbuotojų, avariją likviduojančių darbuotojų bei gyventojų apšvitą;
14.2. nustatyti galimybę Reikalavimų 14.1 papunktyje nurodytą informaciją panaudoti atliekant avarijos padarinių švelninimą, atliekant avarijos klasifikavimą, numatant apsaugomųjų veiksmų taikymą BEO ir Reikalavimų 14.3 papunktyje nustatytu atveju, už jų sanitarinės apsaugos zonos ribų, identifikuojant asmenis, nukentėjusius nuo jonizuojančiosios spinduliuotės, kuriems reikalinga medicininė pagalba;
14.3. užtikrinti, kad, priklausomai nuo avarijos klasės, kol Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija nepateikė rekomendacijų dėl skubių apsaugomųjų veiksmų taikymo gyventojams, Licencijos turėtojas nedelsdamas pateiks pirmines rekomendacijas valstybės institucijoms ir įstaigoms ir savivaldybių, patenkančių į prevencinių apsaugomųjų veiksmų zoną ir skubių apsaugomųjų veiksmų zoną, institucijoms ir įstaigoms dėl skubių apsaugomųjų veiksmų taikymo gyventojams;
14.4. nustatyti būdus ir turėti priemones BEO bei jų sanitarinės apsaugos zonose esančių žmonių įspėjimui apie avariją bei skubių apsaugomųjų veiksmų taikymui;
14.5. nustatyti žmonių, esančių BEO, susirinkimo vietas, kuriose reagavimo fazės metu atliekama radiologinė stebėsena;
14.6. BEO patalpose ir aikštelėje įrengti evakuacijos maršrutus, kuriais, įvykus avarijai, BEO darbuotojai ir kiti teisėtai BEO esantys žmonės galėtų pasišalinti iš BEO patalpų ir aikštelės. Šie keliai turi būti tvarkingi (pavyzdžiui, juose negali būti pašalinių daiktų, galinčių trukdyti žmonių judėjimui), pažymėti, užtikrintas jų apšvietimas ir vėdinimas taip, kad žmonės galėtų nesunkiai ir saugiai jais pasinaudoti bet kuriuo paros metu;
14.7. užtikrinti pirmosios pagalbos nukentėjusiems BEO ir jo sanitarinės apsaugos zonoje teikimą bei skubių apsaugomųjų veiksmų įgyvendinimą;
14.8. užtikrinti ryšio priemones, skirtas teikti informaciją žmonėms, esantiems BEO ir jo sanitarinės apsaugos zonoje, apie skubių apsaugomųjų veiksmų įgyvendinimą avarijos metu;
PENKTASIS SKIRSNIS
AVARIJĄ LIKVIDUOJANČIŲ DARBUOTOJŲ APSAUGA
15. Siekdamas užtikrinti avariją likviduojančių darbuotojų apsaugą, Licencijos turėtojas turi:
15.1. turėti darbuotojus, būtinus įgyvendinti apsaugomuosius veiksmus BEO, užtikrinant šių darbuotojų apsaugą nuo jonizuojančiosios spinduliuotės ir švelninant avarijos padarinius;
15.2. nustatyti avariją likviduojančių darbuotojų informavimo tvarką apie apšvitos riziką ir jonizuojančiosios spinduliuotės poveikį;
15.3. įvertinti ir nustatyti sveikatai pavojingas sąlygas, kuriose avariją likviduojantiems darbuotojams BEO ir jo sanitarinės apsaugos zonoje gali tekti vykdyti reagavimo funkcijas;
15.4. nustatyti avariją likviduojančių darbuotojų gautų dozių kontrolės ir įvertinimo tvarką, leidžiančią kontroliuoti avarijos metu avariją likviduojančių darbuotojų gautas dozes ir, viršijus Reikalavimų 4.5 papunktyje nurodytame teisės akte nustatytas dozių ribas, nutraukti jų veiklą avarijų likvidavimo darbuose, kuriuos atliekant galima papildoma apšvita;
15.5. nustatyti tvarką, kaip informacija apie gautas dozes likviduojant avariją bei galimą jų poveikį sveikatai bus pateikta avariją likviduojantiems darbuotojams;
15.6. turėti priemones, skirtas užtikrinti medicininę ir psichologinę pagalbą avariją likviduojantiems darbuotojams;
15.7. turėti priemones, skirtas užtikrinti bendradarbiavimą avarinės parengties srityje su ūkio subjektais, esančiais BEO sanitarinės apsaugos zonoje, įskaitant bendrų mokymų ir pratybų vykdymą;
15.8. turėti priemones, užtikrinančias ūkio subjektų, esančių BEO sanitarinės apsaugos zonoje, informavimą įvykus avarijai BEO bei rekomendacijų dėl skubių apsaugomųjų veiksmų taikymo teikimą;
15.10. prieš pradedant reagavimo į avariją darbus, instruktuoti ir apmokyti tuos avariją likviduojančius darbuotojus, kurie pasirengimo fazės metu nebuvo įtraukti į Licencijos turėtojo avariją likviduojančių darbuotojų sąrašus, vykdyti jiems priskirtas funkcijas;
15.11. turėti priemones, užtikrinančias avariją likviduojančių darbuotojų, vykdančių reagavimo funkcijas, apsaugą nuo sveikatai pavojingų sąlygų ir aprūpinti priemonėmis, skirtomis sumažinti avarijas likviduojančių darbuotojų apšvitą;
ŠEŠTASIS SKIRSNIS
MEDICININĖS PAGALBOS BEO IR JO SANITARINĖS APSAUGOS ZONOJE ESANTIEMS ŽMONĖMS UŽTIKRINIMAS
16. Siekdamas užtikrinti medicininę pagalbą BEO ir jo sanitarinės apsaugos zonoje esantiems žmonėms, Licencijos turėtojas turi:
16.1. užtikrinti, kad būtų pirmosios pagalbos suteikimo priemonės ir ištekliai BEO ir jo sanitarinės apsaugos zonoje nukentėjusiems (užterštiems radioaktyviosiomis medžiagomis, apšvitintiems arba sužeistiems) žmonėms;
16.2. turėti arba numatyti galimybę operatyviai pasitelkti transporto priemones, sužeistiesiems išgabenti iš BEO ir jo sanitarinės apsaugos zonos;
16.3. būti nusistatęs vietas, kur bus gabenami ir gydomi užteršti radioaktyviosiomis medžiagomis, apšvitinti ir (arba) sužeisti žmonės;
SEPTINTASIS SKIRSNIS
BENDRAVIMAS SU VISUOMENE IR ŽINIASKLAIDA
17. Siekdamas užtikrinti bendravimą su žiniasklaida ir gyventojais, Licencijos turėtojas turi:
17.1. teikti informaciją gyventojams apie BEO avarinės parengties planuose numatytas priemones, galinčias turėti įtakos įprastinėms gyvenimo sąlygoms;
17.3. turėti informacijos teikimo priemones, užtikrinančias informacijos teikimą net ir įvykus sunkiosioms avarijoms, kai dėl išorinių pavojų (pavyzdžiui, žemės drebėjimas, potvynis) yra pažeistos įprastinės komunikavimo priemonės;
17.5. koordinuoti informacijos pateikimą gyventojams ir žiniasklaidai su valstybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centru;
17.6. turėti priemones, užtikrinančias, kad gyventojams ir žiniasklaidai teikiama informacija būtų aiški ir suprantama;
AŠTUNTASIS SKIRSNIS
RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMAS
18. Licencijos turėtojas turi būti pasirengęs tvarkyti radioaktyviąsias atliekas BEO ir jo sanitarinės apsaugos zonoje, susidariusias dėl avarijos padarinių likvidavimo ir apsaugomųjų veiksmų taikymo.
DEVINTASIS SKIRSNIS
KITI REIKALAVIMAI AVARINĖS PARENGTIES ORGANIZACIJOS FUNKCIJOMS
20. Licencijos turėtojas turi nustatyti kriterijus ir sąlygas, leidžiančias avariją BEO laikyti pasibaigusia.
21. Siekiant užkirsti kelią avarijoms, kitiems saugai svarbiems neįprastiesiems įvykiams, išvengti jų pasikartojimo bei užtikrinti saugą BEO ir toliau ją gerinti, Licencijos turėtojas privalo sistemingai analizuoti savo ir kitų asmenų, eksploatuojančių BEO ar vykdančių jų eksploatavimo nutraukimą bei vykdančių uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno priežiūrą, patirtį vadovaudamasis Reikalavimų 4.10 papunktyje nurodytu teisės aktu.
VI SKYRIUS
REIKALAVIMAI AVARINĖS PARENGTIES ORGANIZACIJAI
PIRMASIS SKIRSNIS
AVARINĖS PARENTIES ORGANIZACIJOS DARBUOTOJŲ KOMPETENCIJA IR ATSAKOMYBĖ
22. Licencijos turėtojas turi nustatyti reikalavimus avarinės parengties organizacijos darbuotojų kompetencijai ir nustatyti atsakomybę už:
22.7. techninę įrangą, leidžiančią BEO eksploatuojantiems, vykdantiems eksploatavimo nutraukimą ar prižiūrintiems uždarytą radioaktyviųjų atliekų atliekyną darbuotojams švelninti avarijos padarinius;
22.9. civilinės saugos sistemos pajėgų ir priemonių avarijos likvidavimui pasitelkimą į pagalbą ir sąlygų joms patekti į BEO sudarymą;
22.12. medicininės pagalbos, apšvitą gavusiems, radioaktyviosiomis medžiagomis užterštiems ar kitaip nukentėjusiesiems žmonėms, organizavimą;
22.14. avariją likviduojančių darbuotojų, dirbsiančių ir (ar) dirbančių radioaktyviosiomis medžiagomis užterštoje zonoje, pasitelkimą, apšvitos dozių kontrolę, aprūpinimą avarijos likvidavimui skirta įranga ir individualiosiomis apsaugos priemonėmis;
22.17. perėjimo nuo reagavimo fazės iki avarinės parengties priemonių taikymo pabaigos veiksmų planavimą;
22.18. darbuotojų skydliaukės blokavimo jodu organizavimą įvykus avarijai, kuriai vystantis galimas radioaktyviojo jodo pasklidimas BEO ir jo sanitarinės apsaugos zonoje;
ANTRASIS SKIRSNIS
AVARINĖS PARENGTIES ORGANIZACIJOS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS
23. Organizuodamas avarinės parengties organizacijos veiklą, Licencijos turėtojas turi:
23.1. patvirtinti avarinės parengties organizacijos struktūrą ir nustatyti sąsajas tarp avarinės parengties organizacijos struktūrinių padalinių;
23.2. nustatyti, kokiu būdu bus koordinuojami veiksmai tarp avarinės parengties organizacijos padalinių;
23.3. nustatyti kiekvieno avarinės parengties organizacijos struktūrinio padalinio funkcijas ir atsakomybę;
23.4. nustatyti, kokiu būdu bus koordinuojami BEO avarinės parengties organizacijos struktūrinių padalinių veiksmai su valstybės ir savivaldybių institucijomis ir įstaigomis, dalyvaujančiomis reagavime į avariją;
23.5. prieš įtraukiant BEO darbuotoją į avarinės parengties organizacijos veiklą, įvertinti jo tinkamumą (kompetenciją, fizines ir psichologines galimybes) vykdyti jam avarinės parengties organizacijoje priskirtas funkcijas;
23.6. turėti kiekvienam avarinės parengties organizacijos nariui pavaduojantį asmenį, galintį perimti jo vykdomas funkcijas keičiantis pamainai ar susidarius situacijai, kai pagrindinis avarinės parengties organizacijos narys negali vykdyti savo funkcijų;
23.7. užtikrinti, kad asmenims, vykdantiems kritines reagavimo funkcijas, nėra priskirtos papildomos funkcijos, galinčios sumažinti kritinių funkcijų vykdymo užtikrinimo veiksmingumą;
23.8. avarinės parengties plane nustatyti BEO struktūrinius padalinius, kurie dalyvaus avarijos likvidavime;
23.9. turėti darbuotojus, BEO esančius 24 valandas per parą ir galinčius įvykus avarijai nedelsiant pradėti vykdyti reagavimo į avariją funkcijas;
23.10. turėti tokį darbuotojų skaičių, kad likviduojant avariją jų pakaktų dirbant 24 valandas per parą, visą avarijos valdymo ir jos padarinių likvidavimo laiką, vienu metu įvykus avarijai keliuose Licencijos turėtojui priklausančiuose BEO ir (ar) keliuose to paties BEO įrenginiuose;
23.11. užtikrinti, kad vykdant avarinės parengties plane numatytus veiksmus jame numatytos priemonės bus veiksmingos, o išteklių pakaks tuo atveju, jei BEO aikštelėje ir (ar) jos aplinkoje dėl išorinių pavojų bus apgadinti ar sugriauti pastatai, sugadintos ryšio priemonės, vandens bei elektros tiekimas, apgadinti arba nepravažiuojami keliai.
TREČIASIS SKIRSNIS
AVARINĖS PARENGTIES ORGANIZACIJOS MATERIALINIS-TECHNINIS APRŪPINIMAS
24. Siekdamas užtikrinti materialinį-techninį aprūpinimą, avarijų valdymo įrangos, ryšių sistemų ir išteklių planavimą, Licencijos turėtojas turi:
24.1 turėti priemones ir procedūras, užtikrinančias, kad avarinės parengties organizacija galės vykdyti savo funkcijas, kai BEO ir (ar) už jo sanitarinės apsaugos zonos ribų esantys pastatai yra apgadinti ar sugriauti, ryšio priemonės, vandens bei elektros tiekimas yra sutrikę, keliai apgadinti arba nepravažiuojami;
24.2. turėti procedūras, avarijų eigos analizės priemones ir kompiuterines programas avarinio reagavimo funkcijoms įgyvendinti;
24.3. turėti įrankius, priemones, atsargas, įrangą, ryšių sistemas, dokumentus, reikalingus avarinės parengties organizacijos funkcijoms atlikti;
24.4. turėti atsarginę avarijos likvidavimo įrangą, alternatyvias vandens bei elektros tiekimo sistemas;
24.5. užtikrinti, kad BEO turima infrastruktūra, skirta reaguoti į avarijas, galėtų būti panaudota reagavimo į avariją už sanitarinės apsaugos zonos ribų stebėsenai ir vertinimui;
24.6. prieš įvežant branduolinio kuro ciklo medžiagas į BEO aikštelę, įrengti BEO avarijų valdymo centrą, skirtą valdyti avarijas BEO ir sanitarinės apsaugos zonoje, galintį užtikrinti avarinės parengties organizacijos veiklą (elektros energijos tiekimas, prietaisai, ryšio priemonės, dokumentai, būtini įgyvendinant avarinės parengties planus), darbuotojų apsaugą nuo jonizuojančiosios spinduliuotės bei kitų avarijos padarinių avarijų, įskaitant sunkiąsias (neprojektines) avarijas, metu ir esant išoriniams pavojams, bei darbuotojų apšvitos stebėseną ir kontrolę;
24.7. BEO avarijų valdymo centrą aprūpinti įranga ir darbuotojais ir nustatyti funkcijas, skirtas palaikyti bei koordinuoti energijos bloko valdymo pulto ir atsarginio valdymo pulto darbuotojų veiksmus;
24.9. turėti ryšio priemones, skirtas BEO padalinių, dalyvaujančių reagavime į avariją, komunikavimui;
24.10. nustatyti metodiką ir turėti įrangą, skirtą avarijos vystymosi eigos ir jos galimų padarinių įvertinimui;
24.11. turėti techninę įrangą BEO, kuri leistų veiksmingai švelninti avarijos padarinius ir būtų lengvai prieinama darbuotojams;
24.12. turėti priemones ir įrenginius, leidžiančius atlikti dirvožemio ir vandens bandinių analizę stacionarioje arba mobiliojoje laboratorijoje, esančioje už skubių apsaugomųjų veiksmų zonos ribos, jei BEO esantys įrenginiai, skirti atlikti bandinių analizę, tampa neprieinami arba užteršti radioaktyviosiomis medžiagomis;
24.13. turėti priemones, leidžiančias stebėti jonizuojančiosios spinduliuotės lygį BEO viduje, jo aikštelėje bei sanitarinės apsaugos zonoje;
24.15. turėti pagrindinę ir dubliuojančią įrangą, kuria informacija avarijos metu bus teikiama BEO darbuotojams, VATESI, kitoms reagavime į avariją dalyvaujančioms valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms bei visuomenei;
24.17. užtikrinti avarinei parengčiai skirtų priemonių parengtumą ir jį reguliariai tikrinti (pavyzdžiui, atliekant vizualinę apžiūrą, patikrinant jų galiojimo terminus, jei tokie nustatyti, įvertini techninę būklę bei atitiktį gamintojų nustatytoms specifikacijoms) Licencijos turėtojo avarinę parengtį reglamentuojančių vadybos sistemos dokumentų nustatyta tvarka. Avarinei parengčiai skirtos priemonės turi būti išbandomos pratybų metu;
24.18. užtikrinti, kad avarinės parengties planas, visos avarinės parengties instrukcijos, informacinė medžiaga, dokumentai, reikalingi avarinės parengties funkcijoms vykdyti, būtų prieinami tose vietose, kur šios funkcijos vykdomos;
24.19. nustatyti tvarką, kaip bus išbandomos avarinės parengties priemonės, kompiuterinės programos bei galimų avarijos padarinių prognozavimo įrankiai, siekiant įvertinti jų patikimumą bei paklaidas, atliekant avarijos padarinių prognozavimą ir reagavimo veiksmų taikymo planavimą;
KETVIRTASIS SKIRSNIS
BEO AVARINĖS PARENGTIES ORGANIZACIJOS MOKYMAI IR PRATYBOS
25. Siekdamas užtikrinti BEO avarinės parengties organizacijos mokymų ir pratybų planavimą ir vykdymą, darbuotojų kvalifikaciją, Licencijos turėtojas turi:
25.1. nustatyti, kokių žinių ir įgūdžių reikia, kad BEO darbuotojai būtų parengti reaguoti į avarijas;
25.2. parengti mokymo ir pratybų programas žinioms ir įgūdžiams, kaip reaguoti į avarijas ir išorinius pavojus, įgyti ir tobulinti, kuriose nurodomos mokymų ir pratybų sąrašas, temos ir terminai;
25.3. užtikrinti, kad Reikalavimų 25.2 papunktyje nurodyti mokymai ir pratybos būtų organizuojami Licencijos turėtojo nustatytu periodiškumu;
25.4. užtikrinti, kad reagavimo į avarijas ir išorinius poveikius būtų mokomi visi avarinės parengties organizacijos nariai;
25.6. patikrinti komunikaciją su už BEO aikštelės ribų esančiais fiziniais ar juridiniais asmenimis, kurių paslaugas planuojama pasitelkti vykdant avarinės parengties planą;
25.7. patikrinti komunikaciją su Reikalavimų 4.4 papunktyje nurodytame teisės akte nurodytomis valstybės ir savivaldybių institucijomis;
25.8. atnaujinti mokymo ir pratybų programas atsižvelgiant į patirtį, įgytą pratybų ar avarijų metu;
25.9. vertinti mokymų ir pratybų veiksmingumą bei pritaikyti jo rezultatus rengiant ir atnaujinant mokymų ir pratybų programas;
25.10. užtikrinti, kad BEO darbuotojai yra apmokyti ir pratybų metu praktiškai patikrintas jų gebėjimas reaguoti į avariją prieš pradedant BEO eksploatavimą, BEO eksploatacijos nutraukimą ar uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno priežiūrą;
25.11. užtikrinti, kad BEO darbuotojai, atsakingi už kritines reagavimo funkcijas, bent kartą per metus dalyvautų avarinės parengties pratybose;
25.12. Licencijos turėtojo nustatytu periodiškumu organizuoti pratybas, kurių metų treniruojamasi likviduoti avarijas viename Licencijos turėtojui priklausančiame BEO ir vienu metu keliuose Licencijos turėtojui priklausančiuose BEO;
26. Mokymo programų rengimas, peržiūra ir atnaujinimas atliekamas vadovaujantis Reikalavimų 4.11 papunktyje nurodyto teisės akto reikalavimais.
27. Mokymo metodai ir priemonės turi atitikti Reikalavimų 4.11 papunktyje nurodyto teisės akto reikalavimus.
VII SKYRIUS
REIKALAVIMAI AVARINĖS PARENGTIES PLANŲ RENGIMUI
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDRIEJI REIKALAVIMAI AVARINĖS PARENGTIES PLANŲ IR AVARINĖS PARENGTIES INSTRUKCIJŲ RENGIMUI
29. Pareiškėjas, siekiantis gauti Reikalavimų 4.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 1 ir 3 punktuose nurodytą licenciją, pirminį avarinės parengties planą turi parengti atsižvelgdamas į galimų branduolinių ir radiologinių avarijų BEO padarinių analizės rezultatus, pirminės saugos analizės ir pagrindimo rezultatus, BEO techninę specifikaciją.
30. Pareiškėjas, siekiantis gauti Reikalavimų 4.2 papunktyje nurodyto teisės akto įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytą licenciją ir šio straipsnio 2 dalies 1, 2 ar 3 punktuose nurodytus leidimus, ir šių licencijų ir (ar) leidimų turėtojas galutinį avarinės parengties planą turi parengti atsižvelgdamas į atnaujintos galimų branduolinių ir radiologinių avarijų BEO padarinių analizės rezultatus, atnaujintos saugos analizės ir pagrindimo rezultatus, BEO techninę specifikaciją, BEO statybos metu atliktas projekto modifikacijas ir pagal konstrukcijų, sistemų ir komponentų bandymų, atliktų pagal su VATESI suderintą BEO pripažinimo tinkamu eksploatuoti programą, rezultatus, BEO avarinio eksploatavimo procedūrų aprašus ir neprojektinių avarijų valdymo gairių aprašus.
31. Pareiškėjas, siekiantis gauti Reikalavimų 4.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 2 dalies 4 punkte nurodytą leidimą, galutinį avarinės parengties planą turi atnaujinti atsižvelgdamas į atnaujintos galimų branduolinių ir radiologinių avarijų BEO padarinių analizės rezultatus, galutinės saugos analizės ir pagrindimo rezultatus, BEO techninę specifikaciją, bandymų, atliktų pagal suderintą su VATESI BEO pripažinimo tinkamu eksploatuoti programą panaudojant branduolines ir (arba) branduolinio kuro ciklo medžiagas, rezultatus ir neprojektinių avarijų valdymo gairių aprašus.
32. Pareiškėjas, siekiantis gauti Reikalavimų 4.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytą licenciją, avarinės parengties planą (toliau – BEO eksploatavimo nutraukimo vykdymo avarinės parengties planas) turi parengti atsižvelgdamas į atnaujintos galimų branduolinių ir radiologinių avarijų BEO padarinių analizės rezultatus, BEO eksploatavimo nutraukimo saugos analizės ir pagrindimo rezultatus, galutinį branduolinės energetikos objekto eksploatavimo nutraukimo planą, BEO techninę specifikaciją ir neprojektinių avarijų valdymo gairių aprašus.
33. Pareiškėjas, siekiantis gauti Reikalavimų 4.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytą licenciją, avarinės parengties planą (toliau – Uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno avarinės parengties planas) turi parengti atsižvelgdamas į galimų branduolinių ir radiologinių avarijų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo atliekyne padarinių analizės rezultatus, veiklos saugos analizės ir pagrindimo rezultatus, radioaktyviųjų atliekų tvarkymo atliekyno techninę specifikaciją.
34. Reikalavimų 29–33 punktuose nurodytuose avarinės parengties planuose turi būti vartojamos Lietuvos Respublikos teisės aktuose vartojamos sąvokos. Tais atvejais, kai dėl objektyvių aplinkybių avarinės parengties planuose vartojamos kitos nei Lietuvos Respublikos teisės aktuose vartojamos sąvokos arba jos apibrėžiamos kitaip nei Lietuvos Respublikos teisės aktuose, šios sąvokos ir jų apibrėžimai privalo būti nurodyti avarinės parengties planuose.
35. Rengiant Reikalavimų 29–33 punktuose nurodytus avarinės parengties planus būtina atsižvelgti į prognozuojamas avarijų nulemtas sąlygas (pavyzdžiui, jonizuojančios spinduliuotės lygį, taršą cheminėmis medžiagomis, garsą, drėgnumą, temperatūrą) BEO patalpose ir aikštelėje.
36. Reikalavimų 29–33 punktuose nurodyti avarinės parengties planai turi derėti su Reikalavimų 4.4 papunktyje nurodytu teisės aktu ir savivaldybių, kurių teritorijose yra branduolinės energetikos objektai arba kurių teritorijose galimi žalingi avarijų padariniai, ekstremaliųjų situacijų valdymo planais.
ANTRASIS SKIRSNIS
PIRMINIS AVARINĖS PARENGTIES PLANAS
38. Pirminiame avarinės parengties plane turi būti pateiktas planuojamų įdiegti avarinės parengties užtikrinimo organizacinių ir techninių priemonių, kuriomis bus įgyvendinti BEO avarinei parengčiai Reikalavimų V skyriuje keliami reikalavimai, aprašymas.
39. Pirminiame avarinės parengties plane pateikiamos informacijos tikslas yra parodyti, kad BEO planuojamos avarinės parengties organizacinės ir techninės priemonės įgyvendins avarinės parengties tikslus BEO eksploatavimo etape.
40. Pirminio avarinės parengties plano struktūra ir turinys turi atitikti Reikalavimų 41 punkto nuostatas. Pirminio avarinės parengties plano rengimas, derinimas, tvirtinimas, atnaujinimas turi būti reglamentuoti Reikalavimų 29 punkte nurodytų pareiškėjų ir (ar) licencijos turėtojų vadybos sistemos dokumentuose.
41. Pirminiame avarinės parengties plane turi būti:
41.1. bendrosios nuostatos. Šioje dalyje turi būti aprašyta:
41.1.1. planuojama vykdyti avarinės parengties politika, kurioje pateikiami vadovybės ketinimai (siekiai), prioritetai, veiklos kryptys bei pagrindiniai principai BEO avarinės parengties srityje;
41.1.3. pirminio avarinės parengties plano taikymo apimtis (BEO, kuriems bus taikomas šis planas, sąrašas);
41.1.4. Lietuvos Respublikos teisės aktų ir branduolinės saugos normatyvinių techninių dokumentų, kuriais vadovaujantis parengtas pirminis avarinės parengties planas, sąrašas;
41.1.5. avarinės parengties instrukcijų, techninių dokumentų, avarinių tarnybų dokumentų, susijusių su pirminio avarinės parengties plano tikslų įgyvendinimu, sąrašas;
41.2. avarinės parengties planavimas. Šioje dalyje turi būti aprašyta:
41.2.3. avarijų valdymui, avarijų padarinių švelninimui ir avarijų padarinių likvidavimui reikalingų civilinės saugos sistemos pajėgų, neįeinančių į avarinės parengties organizacijos sudėtį, sąrašas, jų funkcijos avarinės parengties srityje bei priemonės avarijos likvidavimui;
41.2.4. avarijų valdymui, avarijų padarinių švelninimui ir avarijų padarinių likvidavimui įsigyti reikalingos paslaugos, darbai ir (ar) priemonės iš už BEO aikštelės ribų esančių fizinių ir (ar) juridinių asmenų;
41.2.5. avarinės parengties organizacijos struktūra, sudėtis ir funkcijos. Turi būti pateikiamas avarinės parengties organizacijos narių pareigybių sąrašas bei struktūrinė avarinės parengties organizacijos schema;
41.2.6. planuojama avarijų valdymui skirta infrastruktūra (avarijų valdymo centras, techninio palaikymo centras ir kitos avarijų valdymui skirtos patalpos);
41.2.7. keitimosi informacija apie avariją, jos pradžią ir pabaigą avarinės parengties organizacijoje, tarp avarinės parengties organizacijos ir avarinių tarnybų bei BEO darbuotojų organizavimo užtikrinimas;
41.2.8. pranešimų apie avariją, jos pradžią ir pabaigą teikimo valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms užtikrinimas;
41.3. reagavimas į avarijas. Šioje dalyje turi būti aprašyta:
41.3.1. avarinės parengties organizacijos sušaukimo bei pirmųjų pranešimų valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms pateikimo užtikrinimas;
41.3.2. avarijų valdymo veiksmų organizavimo ir koordinavimo su valstybės ir savivaldybių institucijomis ir įstaigomis užtikrinimas;
41.3.3. avarijos padarinių švelninimo veiksmų (žalos vertinimas, gaisrų gesinimas, medicininės pagalbos nukentėjusiems BEO teikimas, avarinių tarnybų įtraukimas) užtikrinimas;
41.3.4. tvarka, kuria vadovaujantis avarijos atveju, prireikus, būtų gaunamos Reikalavimų 41.2.3 ir 41.2.4 papunkčiuose nurodytos paslaugos ir (ar) priemonės;
41.3.6. planuojamų skubių apsaugomųjų veiksmų BEO darbuotojams taikymo, pirminių rekomendacijų dėl skubių apsaugomųjų veiksmų už BEO sanitarinės apsaugos zonos ribų teikimo užtikrinimas;
41.3.7. avariją likviduojančių darbuotojų apsaugos nuo jonizuojančiosios spinduliuotės organizavimas;
41.3.8. informacijos apie avarijos eigą ir galimus padarinius visuomenei ir žiniasklaidai teikimo organizavimas;
41.3.9. medicininės ir psichologinės pagalbos nukentėjusiems nuo jonizuojančiosios spinduliuotės teikimo organizavimas;
41.3.10. sistema, skirta BEO pradinių įvykių ir radionuklidų išmetimui aptikti, avarijos klasifikavimui atlikti ir preliminariai vertinti avarijos padarinius;
41.4. pasirengimo reaguoti į avarijas planavimas. Šioje dalyje turi būti aprašyta:
41.4.2. planuojamų avarinei parengčiai užtikrinti būtinų organizacinių ir techninių priemonių parengimas;
41.4.3. avarijų valdymui ir jų padarinių likvidavimui reikiamų pareigybių, jų funkcijų ir atsakomybių nustatymas;
TREČIASIS SKIRSNIS
GALUTINIS AVARINĖS PARENGTIES PLANAS
43. BEO galutiniame avarinės parengties plane turi būti pateiktas BEO įdiegtų avarinės parengties užtikrinimo organizacinių ir techninių priemonių, įgyvendinančių BEO avarinei parengčiai V skyriuje keliamus reikalavimus, aprašymas.
44. Galutinio avarinės parengties plano struktūra ir turinys turi atitikti Reikalavimų 41 punkto nuostatas. Galutinio avarinės parengties plano rengimas, derinimas, tvirtinimas, atnaujinimas turi būti reglamentuoti Reikalavimų 30 punkte nurodytų pareiškėjų ir (ar) licencijos turėtojų vadybos sistemos dokumentuose.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
BEO EKSPLOATAVIMO NUTRAUKIMO VYKDYMO AVARINĖS PARENGTIES PLANAS
45. BEO eksploatavimo nutraukimo vykdymo avarinės parengties plane turi būti pateiktas įdiegtų avarinės parengties užtikrinimo organizacinių ir techninių priemonių, įgyvendinančių BEO avarinei parengčiai Reikalavimų V skyriuje keliamus reikalavimus, aprašymas.
46. BEO eksploatavimo nutraukimo vykdymo avarinės parengties plane pateikiamos informacijos tikslas yra parodyti, kad BEO įdiegtos avarinės parengties organizacinės ir techninės priemonės įgyvendins avarinės parengties tikslus BEO eksploatavimo nutraukimo etape.
47. BEO eksploatavimo nutraukimo vykdymo avarinės parengties plano rengimas, derinimas, tvirtinimas, atnaujinimas turi būti reglamentuoti Reikalavimų 32 punkte nurodytų pareiškėjų ir (ar) licencijos turėtojų vadybos sistemos dokumentuose.
PENKTASIS SKIRSNIS
UŽDARYTO RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ ATLIEKYNO AVARINĖS PARENGTIES PLANAS
49. Uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno avarinės parengties plane turi būti pateiktas įdiegtų avarinės parengties užtikrinimo organizacinių ir techninių priemonių, įgyvendinančių uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno avarinei parengčiai Reikalavimų V skyriuje keliamus reikalavimus, aprašymas.
50. Uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno avarinės parengties plane pateikiamos informacijos tikslas yra parodyti, kad uždarytame radioaktyviųjų atliekų atliekyne įdiegtos avarinės parengties organizacinės ir techninės priemonės įgyvendins avarinės parengties tikslus vykdant uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno priežiūrą.
51. Avarinės parengties plano struktūra ir turinys turi atitikti Reikalavimų 52 punkto nuostatas. Avarinės parengties plano rengimas, derinimas, tvirtinimas, atnaujinimas turi būti reglamentuoti Reikalavimų 33 punkte nurodytų pareiškėjų ir (ar) licencijos turėtojų vadybos sistemos dokumentuose.
52. Uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno avarinės parengties plane turi būti:
52.1. bendrosios nuostatos. Šioje dalyje turi būti aprašyta:
52.1.1. vykdoma avarinės parengties politika, kurioje pateikiami vadovybės ketinimai (siekiai), prioritetai, veiklos kryptys bei pagrindiniai principai uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno avarinės parengties srityje;
52.1.4. Lietuvos Respublikos teisės aktų ir branduolinės saugos normatyvinių techninių dokumentų, kuriais vadovaujantis parengtas avarinės parengties planas, sąrašas;
52.1.5. avarinės parengties instrukcijų, techninių dokumentų, avarinių tarnybų dokumentų, susijusių su avarinės parengties plano tikslų įgyvendinimu, sąrašas;
52.2. avarinės parengties planavimas. Šioje dalyje turi būti aprašyta:
52.2.1. uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno avarinės parengties kategorijos ir taikomos avarijų klasės;
52.2.3. avarijų valdymui, avarijų padarinių švelninimui ir avarijų padarinių likvidavimui reikalingų civilinės saugos sistemos pajėgų, neįeinančių į avarinės parengties organizacijos sudėtį, sąrašas, jų funkcijos avarinės parengties srityje bei priemonės avarijos likvidavimui;
52.2.4. avarijų valdymui, avarijų padarinių švelninimui ir avarijų padarinių likvidavimui įsigyti reikalingos paslaugos, darbai ir (ar) priemonės iš už uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno aikštelės ribų esančių fizinių ir (ar) juridinių asmenų;
52.2.5. avarinės parengties organizacijos struktūra, sudėtis ir funkcijos. Pateikiamas avarinės parengties organizacijos narių pareigybių sąrašas bei struktūrinė avarinės parengties organizacijos schema;
52.2.6. avarijų valdymui skirta infrastruktūra (avarijų valdymo centras, techninio palaikymo centras ir kitos avarijų valdymui skirtos patalpos);
52.2.7. keitimosi informacija apie avariją, jos pradžią ir pabaigą avarinės parengties organizacijoje tarp avarinės parengties organizacijos ir avarinių tarnybų bei uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno personalo užtikrinimo organizavimas;
52.2.8. pranešimų apie avariją, jos pradžią ir pabaigą teikimo valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms organizavimas;
52.3. reagavimas į avarijas. Šioje dalyje turi būti aprašyta:
52.3.1. avarinės parengties organizacijos sušaukimo bei pirmųjų pranešimų valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms pateikimo organizavimas;
52.3.2. avarijų valdymo veiksmų organizavimo ir koordinavimo su valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms užtikrinimas;
52.3.3. avarijos padarinių švelninimo veiksmų (žalos vertinimas, gaisrų gesinimas, medicininės pagalbos nukentėjusiems uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno aikštelėje teikimas, avarinių tarnybų įtraukimas) organizavimas;
52.3.4. tvarka, kuria vadovaujantis avarijos atveju, prireikus, būtų gaunamos Reikalavimų 40.2.3 ir 40.2.4 papunkčiuose nurodytos paslaugos ir (ar) priemonės;
52.3.9. medicininės ir psichologinės pagalbos nukentėjusiems nuo jonizuojančiosios spinduliuotės teikimas;
52.3.10. sistema, skirta uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno pradinėms avarinėms sąlygoms ir radionuklidų išmetimui aptikti, avarijos klasifikavimui atlikti ir preliminariai vertinti avarijos padarinius;
52.3.13. uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno aplinkos ir sistemų atstatomųjų darbų organizavimas;
52.3.14. finansinių lėšų uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno avarinės parengties organizavimui užtikrinimas;
52.4. pasirengimo reaguoti į avarijas planavimas. Šioje dalyje turi būti aprašyta:
52.4.5. avarinės parengties organizacijos ir uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno personalo mokymų ir pratybų organizavimas;
ŠEŠTASIS SKIRSNIS
AVARINĖS PARENGTIES PLANO IR GALUTINIO AVARINĖS PARENGTIES PLANO IŠBANDYMO TVARKA
53. Pareiškėjas, siekiantis gauti Reikalavimų 4.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytą licenciją, arba šios licencijos turėtojas, siekiantis gauti Reikalavimų 4.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 2 dalies 1, 2 ar 3 punktuose nurodytus leidimus, turi organizuoti pratybas ir išbandyti galutinį avarinės parengties planą bei parengti galutinio avarinės parengties plano išbandymo ataskaitą (pratybų ataskaitą). Galutinis avarinės parengties planas turi būti išbandytas pasirenkant galutiniame avarinės parengties plane aprašytą neprojektinės avarijos scenarijų.
54. Reikalavimų 4.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 2 arba 3 punktuose nurodytų licencijų turėtojas, siekiantis gauti Reikalavimų 4.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 2 dalies 4 punkte nurodytą leidimą, turi pakartotinai pratybų metu išbandyti Reikalavimų 31 punkte nurodytą atnaujintą galutinį avarinės parengties planą ir parengti jo išbandymo ataskaitą (pratybų ataskaitą). Atnaujintas galutinis avarinės parengties planas turi būti išbandytas pasirenkant atnaujintame galutiniame avarinės parengties plane aprašytą neprojektinės avarijos scenarijų.
55. Pareiškėjas, siekiantis gauti Reikalavimų 4.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytą licenciją, turi organizuoti pratybas ir išbandyti BEO eksploatavimo nutraukimo vykdymo avarinės parengties planą bei parengti šio plano išbandymo ataskaitą (pratybų ataskaitą). Pareiškėjas, siekiantis gauti Reikalavimų 4.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytą licenciją, turi organizuoti pratybas ir išbandyti uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno avarinės parengties planą bei parengti šio plano išbandymo ataskaitą (pratybų ataskaitą). Šiame punkte nurodyti avarinės parengties planai turi būti išbandyti pasirenkant juose plane aprašytą neprojektinės avarijos scenarijų.
56. Po Reikalavimų 53–55 punktuose nurodytų pratybų parengtoje avarinės parengties plano išbandymo ataskaitoje (pratybų ataskaitoje) turi būti aprašyta:
56.4. pratybų vertinimo rezultatai, pastebėjimai, rekomendacijos, geroji praktika ir pasiūlymai gerinimui;
57. Pratybų išvadose turi būti patvirtinta, kad avarinės parengties planas ir jo įgyvendinimui skirti žmogiškieji ištekliai bei priemonės yra tinkami užtikrinti avarinę parengtį ir įgyvendinti avarinės parengties organizacines ir technines priemones.
58. Atsižvelgiant į pratybų metu nustatytas rekomendacijas (jei jų yra) turi būti parengtas koreguojamųjų priemonių planas, skirtas pratybų metu nustatytoms rekomendacijoms įgyvendinti.
59. Koreguojamųjų priemonių plane turi būti pateikta:
59.1. trumpa informacija apie pratybų ataskaitą (pratybų pavadinimas, pratybų atlikimo data, pratybų ataskaitos patvirtinimo data ir numeris);
59.2. pratybų metu nustatytoms rekomendacijoms įgyvendinti ir trūkumams pašalinti skirtos koreguojamosios priemonės;
60. Galutinio BEO avarinės parengties plano, uždarytų radioaktyviųjų atliekų atliekynų avarinės parengties plano bei BEO eksploatavimo nutraukimo vykdymo avarinės parengties plano išbandymo metu nenustačius trūkumų, kurie galėtų sutrukdyti užtikrinti avarinę parengtį ir įgyvendinti avarinės parengties organizacines ir technines priemones, šie planai laikomi tinkamais.
SEPTINTASIS SKIRSNIS
AVARINĖS PARENGTIES PLANŲ PERŽIŪRA
61. Galutinis BEO avarinės parengties planas, uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno avarinės parengties planas bei BEO eksploatavimo nutraukimo vykdymo avarinės parengties planas ir su jais susijusios avarinės parengties instrukcijos turi būti peržiūrimi kas 3 metus po jų patvirtinimo.
62. Reikalavimų 61 punkte nurodyti avarinės parengties planai turi būti peržiūrimi nesuėjus Reikalavimų 61 punkte nustatytam terminui, esant BEO gyvavimo etapo ar veiklos pakeitimams ir atsižvelgiant į:
63. Atnaujinti Reikalavimų 61 punkte nurodyti planai turi būti pateikti VATESI peržiūrai ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo jų atnaujinimo dienos.
64. VATESI, vadovaudamasi Reikalavimų VII skyriaus nuostatomis bei Reikalavimų II skyriuje išvardytais teisės aktais, Reikalavimų 4.2 papunktyje nurodyto teisės akto 34 straipsnio 2 dalies terminais įvertina plano atitiktį Reikalavimas ir Reikalavimų II skyriuje nurodytiems teisės aktams ir pateikia išvadas Licencijos turėtojui dėl plano atitikties jiems.
65. Reikalavimų 61 punkte nurodyti avarinės parengties planai, atlikus jų peržiūrą vadovaujantis Reikalavimų 61 ir 62 punktų nuostatomis, po VATESI peržiūros, nurodytos Reikalavimų 64 punkte, turi būti išbandyti pratybų metu.
66. Įvykdęs pratybas Licencijos turėtojas, ne vėliau kaip per 20 darbo dienų, parengia avarinės parengties plano išbandymo ataskaitą (pratybų ataskaita) ir ją teikia VATESI.
67. Reikalavimų 66 punkte nurodytoje avarinės parengties plano išbandymo ataskaitoje (pratybų ataskaitoje) pateikiama Reikalavimų 56 ir 57 punktuose nurodyta informacija.
68. Atsižvelgiant į pratybų metu nustatytas rekomendacijas (jei jų yra) Licencijos turėtojas parengia koreguojamųjų priemonių planą, skirtą pratybų metu nustatytoms rekomendacijoms įgyvendinti, atitinkantį Reikalavimų 59 punkto nuostatas.
69. Licencijos turėtojo parengtas koreguojamųjų priemonių planas, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo pratybų ataskaitos patvirtinimo, turi būti pateiktas VATESI.
70. Galutinio BEO avarinės parengties plano, uždaryto radioaktyviųjų atliekų atliekyno avarinės parengties plano bei BEO eksploatavimo nutraukimo vykdymo avarinės parengties plano išbandymo metu nenustačius trūkumų, kurie galėtų sutrukdyti užtikrinti avarinę parengtį ir įgyvendinti avarinės parengties organizacines ir technines priemones, šie planai laikomi tinkamais.
71. Atlikus Reikalavimų 61 punkte išvardytų avarinės parengties planų išbandymą vadovaujantis 52, 53, 54 ir 65 punktais, vėliau planai turi būti išbandomi ne rečiau nei kartą per metus stalo ir (ar) funkcinių pratybų metu, ir ne rečiau kaip kas 3 metus kompleksinių pratybų metu.
VIII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
Pakeitimai:
1.
Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija, Įsakymas
Nr. 22.3-243, 2020-12-16, paskelbta TAR 2020-12-16, i. k. 2020-27440
Dėl Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko 2020 m. sausio 21 d. įsakymo Nr. 22.3-18 „Dėl Branduolinės saugos reikalavimų BSR-1.3.1-2020 „Avarinės parengties užtikrinimas branduolinės energetikos objektuose“ patvirtinimo“ pakeitimo