Suvestinė redakcija nuo 2022-02-02
Įsakymas paskelbtas: TAR 2019-12-19, i. k. 2019-20644
LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL AUKŠTŲJŲ MOKYKLŲ IR UŽSIENIO VALSTYBIŲ AUKŠTŲJŲ MOKYKLŲ FILIALŲ IŠORINIO VERTINIMO IR AKREDITAVIMO TVARKOS APRAŠO, VERTINAMŲJŲ SRIČIŲ IR RODIKLIŲ PATVIRTINIMO
2019 m. gruodžio 19 d. Nr. V-1529
Vilnius
1. Tvirtinu Aukštųjų mokyklų ir užsienio valstybių aukštųjų mokyklų filialų išorinio vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašą, vertinamąsias sritis ir rodiklius (toliau – Aprašas) (pridedama).
2. Pavedu Studijų kokybės vertinimo centrui parengti, suderinti su Švietimo, mokslo ir sporto ministerija ir iki 2020 m. kovo 1 d. patvirtinti Aukštosios mokyklos veiklos vertinimo metodiką.
3. Nustatau, kad Lietuvos Respublikos aukštosios mokyklos, akredituotos iki šio įsakymo įsigaliojimo, laikomos akredituotomis, iki kol bus priimti sprendimai dėl jų akreditavimo Aprašo nustatyta tvarka.
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo
ir sporto ministro 2019 m. gruodžio 19 d.
įsakymu Nr. V-1529
AUKŠTŲJŲ MOKYKLŲ ir užsienio valstybių aukštųjų mokyklų filialų IŠORINIO vertinimo IR AKREDITAVIMO tvarkos aprašas, vertinamosios sritys ir rodikliai
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Aukštųjų mokyklų ir užsienio valstybių aukštųjų mokyklų filialų išorinio vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašas, vertinamosios sritys ir rodikliai (toliau – Aprašas) reglamentuoja Lietuvos Respublikoje įsteigtų ir turinčių leidimą vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą aukštųjų mokyklų, užsienio aukštųjų mokyklų filialų, įsteigtų Lietuvos Respublikoje ir turinčių leidimą vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą (toliau – aukštoji mokykla), veiklos išorinio vertinimo (toliau – išorinis vertinimas) ir akreditavimo atlikimo tvarką, vertinamąsias sritis ir rodiklius.
2. Šis Aprašas netaikomas Egzilio sąlygomis veikiančių aukštųjų mokyklų ir kunigų seminarijų išoriniam vertinimui. Egzilio sąlygomis veikiančių aukštųjų mokyklų išorinį vertinimą organizuoja Studijų kokybės vertinimo centras (toliau – Centras) Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka. Kunigų seminarijų išorinį vertinimą pagal Europos aukštojo mokslo kokybės užtikrinimo gaires ir nuostatas atlieka Šventojo Sosto Bažnytinių universitetų ir fakultetų kokybės vertinimo ir skatinimo agentūra (AVEPRO). AVEPRO kunigų seminarijų išorinį vertinimą atlieka kartu su studijų programų išoriniu vertinimu pagal AVEPRO kriterijus.
3. Išorinio vertinimo tikslas – remiantis išorinio vertinimo išvadomis nustatyti aukštosios mokyklos veiklos kokybę, sukurti prielaidas aukštosios mokyklos veiklai gerinti, skatinti jos kokybės kultūrą, informuoti steigėjus, akademinę bendruomenę ir visuomenę apie aukštosios mokyklos veiklos kokybę.
4. Aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymu bei Europos aukštojo mokslo erdvės studijų kokybės užtikrinimo nuostatomis ir gairėmis.
II SKYRIUS
AUKŠTŲJŲ MOKYKLŲ IŠORINIS VERTINIMAS ir akreditavimas
7. Išorinis vertinimas atliekamas pagal Aprašo priede nustatytas aukštosios mokyklos veiklos vertinamąsias sritis ir rodiklius bei Centro patvirtintoje Aukštosios mokyklos veiklos vertinimo metodikoje (toliau – Veiklos vertinimo metodika) nustatytus kriterijus. Išorinis vertinimas negali užtrukti ilgiau nei 9 mėnesius nuo aukštosios mokyklos savianalizės suvestinės pateikimo Centrui.
Punkto pakeitimai:
Nr. V-142, 2022-02-01, paskelbta TAR 2022-02-01, i. k. 2022-01688
8. Išorinį vertinimą organizuoja Centras vadovaudamasis Mokslo ir studijų įstatymu, šiuo Aprašu, Veiklos vertinimo metodika bei kitais aukštųjų mokyklų veiklą reglamentuojančiais teisės aktais.
9. Išorinis vertinimas atliekamas šiais etapais:
10. Centras ne vėliau kaip prieš 12 mėnesių iki išorinio vertinimo pradžios paskelbia aukštųjų mokyklų savianalizės suvestinių pateikimo Centrui terminus. Atliekant aukštosios mokyklos pakartotinį veiklos vertinimą aukštųjų mokyklų savianalizės suvestinės pateikimo terminas nustatomas ne vėliau kaip prieš 6 mėnesius iki išorinio vertinimo pradžios.
11. Savianalizės suvestinės (dokumento, kuriame pateikiami apibendrinti savianalizės rezultatai) forma nustatoma Veiklos vertinimo metodikoje.
12. Aukštoji mokykla sudaro sąlygas išoriniam vertinimui:
12.1. Centrui teikia Veiklos vertinimo metodikoje nustatytus reikalavimus atitinkančią savianalizės suvestinę;
12.2. organizuoja Centro paskirtos ekspertų grupės susitikimus su tikslinėmis grupėmis, naudojamų materialiųjų išteklių apžiūrą;
13. Išorinio vertinimo metu aukštosios mokyklos veikla vertinama pagal šias vertinamąsias sritis:
14. Išorinį vertinimą atlieka ekspertų grupė, Centro sudaryta pagal Centro patvirtintą ir iš anksto viešai paskelbtą Ekspertų atrankos aprašą. Į išorinį vertinimą įtraukiami ekspertai iš užsienio valstybių.
15. Aukštosios mokyklos išorinio vertinimo metu remiamasi aukštosios mokyklos parengta savianalizės suvestine, vizito į aukštąją mokyklą metu gautais duomenimis bei Centro teikiamais palyginamojo ekspertinio mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros veiklos vertinimo ir (arba) kasmetinio mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros ir meno veiklos formaliojo vertinimo rezultatais, vykdomų studijų krypčių vertinimo rezultatais, kitais aukštosios mokyklos dokumentais, ankstesnio išorinio vertinimo išvadomis bei rekomendacijomis ir duomenimis apie rekomendacijų įgyvendinimo eigą ir rezultatus, duomenimis apie aukštosios mokyklos veiklą iš valstybinių registrų, kita informacija apie aukštosios mokyklos veiklą (apklausų rezultatais, oficialiais statistiniais duomenis ir pan.).
16. Ekspertų grupė ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo vizito į aukštąją mokyklą pabaigos parengia išorinio vertinimo išvadas. Išorinio vertinimo išvadose pateikiama bendra aukštosios mokyklos veiklos analizė pagal vertinamąsias sritis, rodiklius ir kriterijus, siūlymai ir rekomendacijos aukštajai mokyklai dėl veiklos tobulinimo, taip pat apibendrinamasis įvertinimas pagal šio Aprašo 13 punkte nustatytas vertinamąsias sritis bei pagal Aprašo 17 punkte nustatytą įvertinimo skalę.
Punkto pakeitimai:
Nr. V-142, 2022-02-01, paskelbta TAR 2022-02-01, i. k. 2022-01688
17. Vertinant aukštosios mokyklos veiklą turi būti įvertinama kiekviena vertinamoji sritis vienu iš penkių įvertinimų:
17.1. puikiai – 5 balai – sritis yra išskirtinai gera nacionaliniame kontekste ir tarptautinėje erdvėje;
17.2. labai gerai – 4 balai – sritis yra labai gera nacionaliniame kontekste ir tarptautinėje erdvėje, be jokių trūkumų;
17.4. patenkinamai – 2 balai – sritis tenkina minimalius reikalavimus, yra trūkumų, kuriuos būtina pašalinti;
18. Centras per 2 mėnesius nuo ekspertų grupės parengtų išorinio vertinimo išvadų gavimo, vadovaudamasis išorinio vertinimo išvadomis, priima vieną iš galimų sprendimų dėl išorinio vertinimo:
Punkto pakeitimai:
Nr. V-142, 2022-02-01, paskelbta TAR 2022-02-01, i. k. 2022-01688
19. Sprendimas vertinti teigiamai priimamas, kai nei viena iš vertinimo sričių nėra įvertinama nepatenkinamai (1 balu).
20. Sprendimas vertinti neigiamai priimamas, kai bent viena iš vertinimo sričių yra įvertinama nepatenkinamai (1 balu).
21. Centras išorinio vertinimo sprendimą su išorinio vertinimo išvadomis per 3 darbo dienas nuo išorinio vertinimo sprendimo priėmimo išsiunčia aukštajai mokyklai, Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijai (toliau – Ministerija) ir skelbia viešai Centro interneto svetainėje.
22. Remdamasis išorinio vertinimo išvadomis Centras priima vieną iš šių sprendimų dėl aukštosios mokyklos akreditavimo:
23. Centras apie priimtą sprendimą dėl akreditavimo praneša aukštajai mokyklai per 3 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo.
24. Jei aukštoji mokykla akredituojama pagal Aprašo 22.2 papunktį, ji per 3 mėnesius nuo išorinio vertinimo išvadų gavimo turi pateikti Ministerijai veiksmų planą, kaip sustiprins savo veiklą. Veiksmų planą nagrinėja švietimo, mokslo ir sporto ministro sudaryta komisija, kuri ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo veiksmų plano gavimo dienos jį įvertina ir prireikus teikia pastabas dėl veiksmų plano priemonių veiklai sustiprinti tinkamumo. Centras, vykdydamas paskesnę veiklą, bent kartą per nustatytą aukštosios mokyklos akreditavimo laikotarpį atlieka veiksmų plano įgyvendinimo stebėseną ir apie veiksmų plano įgyvendinimo rezultatus informuoja Ministeriją.
25. Aukštąją mokyklą akreditavus pagal Aprašo 22.2 papunktį, ne vėliau kaip prieš 12 mėnesių iki akreditavimo termino pabaigos inicijuojamas pakartotinis išorinis vertinimas pagal Aprašo 13 punkte nustatytas vertinamąsias sritis ir Veiklos vertinimo metodikoje numatytas procedūras. Centras sprendimą dėl aukštosios mokyklos pakartotinio išorinio vertinimo ir akreditavimo skelbia ne vėliau kaip prieš 1 mėnesį iki aukštosios mokyklos akreditavimo termino pabaigos.
26. Švietimo, mokslo ir sporto ministras per 20 darbo dienų nuo Aprašo 22.3 papunktyje sprendimo priėmimo dienos priima sprendimą panaikinti aukštosios mokyklos leidimą vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą. Tais atvejais, kai valstybinėje aukštojoje mokykloje, kurios akreditacija nutrūksta, yra studijavusių, bet jos nebaigusių studentų, švietimo, mokslo ir sporto ministras nustato tolesnes jų studijų galimybes.
27. Įsigaliojus Aprašo 22.1 ir 22.2 papunkčiuose nurodytam Centro sprendimui dėl aukštosios mokyklos akreditavimo pradedama vykdyti paskesnė veikla.
28. Paskesnė veikla apima veiksmų ir priemonių visumą ir yra skirta įgyvendinti išorinio vertinimo metu pateiktus siūlymus ir rekomendacijas, tobulinti aukštosios mokyklos veiklą ir užtikrinti, kad išorinio vertinimo metu nustatyti trūkumai bus pašalinti.
29. Paskesnės veiklos etapai:
29.1. veiklos tobulinimo priemonių numatymas – aukštoji mokykla, gavusi Centro sprendimą pagal išorinio vertinimo išvadose pateiktus siūlymus ir rekomendacijas, numato priemones aukštosios mokyklos veiklai tobulinti ir Veiklos vertinimo metodikoje nustatytais terminais aukštosios mokyklos interneto svetainėje paskelbia veiklos tobulinimo priemonių planą ir apie tai informuoja Centrą;
29.2. numatytų priemonių aukštosios mokyklos veiklai tobulinti įgyvendinimas – aukštoji mokykla įgyvendina numatytas priemones aukštosios mokyklos veiklai tobulinti ir Veiklos vertinimo metodikoje nustatytais terminais parengia ir teikia Centrui išorinio vertinimo rekomendacijų įgyvendinimo pažangos ataskaitą;
29.3. numatytų priemonių aukštosios mokyklos veiklai tobulinti įgyvendinimo rezultatų stebėsena – Centras Veiklos vertinimo metodikoje nustatyta tvarka atlieka aukštosios mokyklos veiklos tobulinimo ir rekomendacijų įgyvendinimo stebėseną. Stebėsena atliekama ne rečiau kaip vieną kartą aukštosios mokyklos akreditavimo laikotarpiu.
Punkto pakeitimai:
Nr. V-142, 2022-02-01, paskelbta TAR 2022-02-01, i. k. 2022-01688
III SKYRIUS
APELIACIJŲ PATEIKIMO IR NAGRINĖJIMO TVARKA
30. Per 10 darbo dienų nuo sprendimo dėl išorinio vertinimo gavimo aukštoji mokykla turi teisę pateikti motyvuotą skundą Centro sudarytai apeliacinei komisijai (toliau – Apeliacinė komisija).
32. Skundo nagrinėjimo procedūras, Apeliacinės komisijos darbo organizavimo tvarką ir priimamus sprendimus nustato Centro direktoriaus tvirtinami Apeliacinės komisijos nuostatai.
33. Apeliacinė komisija išnagrinėja aukštosios mokyklos skundą ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo skundo gavimo dienos.
IV SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
35. Centras sprendimą dėl išorinio vertinimo su išorinio vertinimo išvadomis ir sprendimą dėl aukštosios mokyklos akreditavimo per 5 darbo dienas nuo sprendimų priėmimo dienos paskelbia Centro interneto svetainėje. Aukštoji mokykla Centro sprendimą dėl aukštosios mokyklos įvertinimo su vertinimo išvadomis per 5 darbo dienas paskelbia aukštosios mokyklos interneto svetainėje ir išlaiko iki kito išorinio vertinimo.
Aukštųjų mokyklų ir užsienio valstybių
aukštųjų mokyklų filialų išorinio vertinimo
ir akreditavimo tvarkos aprašo, vertinamųjų
sričių ir rodiklių
priedas
AUKŠTOSIOS MOKYKLOS VEIKLOS vertinamosios sritys ir rodikliai
VERTINAMOJI SRITIS |
RODIKLIAI |
1. Valdymas
|
1.1. Aukštosios mokyklos strateginio veiklos plano atitiktis misijai, jo įgyvendinimo užtikrinimas |
1. 1.2. Aukštosios mokyklos procesų valdymo veiksmingumas |
|
1. 1.3. Informacijos apie aukštosios mokyklos veiklą viešumas ir jos valdymo veiksmingumas |
|
1. 1.4. Personalo valdymo veiksmingumas |
|
1. 1.5. Finansinių ir materialiųjų išteklių valdymo efektyvumas |
|
2. Kokybės užtikrinimas |
2.1. Vidinės kokybės užtikrinimo sistemos funkcionalumas ir veiksmingumas |
3. Studijų ir mokslo (meno) veikla
|
3.1. Mokslo (meno) veiklos lygis, studijų ir mokslo (meno) veiklos suderinamumas ir atitikimas strateginiams veiklos tikslams |
3.2. Studijų, mokslo (meno) tarptautiškumas |
|
4. Poveikis regionų ir visos šalies raidai |
4.1. Poveikio regionų ir visos šalies raidai veiksmingumas |
4.2. Mokymosi visą gyvenimą sąlygų užtikrinimas |
___________________________
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija, Įsakymas
Nr. V-142, 2022-02-01, paskelbta TAR 2022-02-01, i. k. 2022-01688
Dėl švietimo, mokslo ir sporto ministro 2019 m. gruodžio 19 d. įsakymo Nr. V-1529 „Dėl Aukštųjų mokyklų ir užsienio valstybių aukštųjų mokyklų filialų išorinio vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo, vertinamųjų sričių ir rodiklių patvirtinimo“ pakeitimo