Suvestinė redakcija nuo 2014-10-22 iki 2018-12-06
Sprendimas paskelbtas: TAR 2014-02-13, i. k. 2014-01464
LIETUVOS RESPUBLIKOS
VYRIAUSIOJI RINKIMŲ KOMISIJA
SPRENDIMAS
DĖL IŠORINĖS POLITINĖS REKLAMOS SKLEIDIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2014 m. vasario 12 d. Nr. Sp-27
Vilnius
Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų įstatymo 45 straipsnio 4 dalimi ir Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 51 straipsnio 4 dalimi, nusprendžia:
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
vyriausiosios rinkimų komisijos
2014 m. vasario 12 d. sprendimu Nr. Sp-27
IŠORINĖS POLITINĖS REKLAMOS SKLEIDIMO TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Išorinės politinės reklamos taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų, Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą, Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų rinkimų ir Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės įstatymais.
Punkto pakeitimai:
Nr. Sp-245, 2014-10-17, paskelbta TAR 2014-10-21, i. k. 2014-14414
2. Taisyklėse nustatoma Respublikos Prezidento rinkimų, rinkimų į Europos Parlamentą ir savivaldybių tarybų rinkimų išorinės politinės reklamos įrengimo ir skleidimo tvarka.
Punkto pakeitimai:
Nr. Sp-245, 2014-10-17, paskelbta TAR 2014-10-21, i. k. 2014-14414
3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
3.1. Išorinė politinė reklama suprantama kaip vaizdo ar garso priemonėmis viešai skleidžiama politinė reklama. Išorine politine reklama taip pat laikoma politinė reklama, skelbiama viešose vietose, pastatuose, transporto priemonėse.
3.2. Politinė reklama – valstybės politiko, politinės partijos, jos nario, politinės kampanijos dalyvio vardu ir (ar) interesais bet kokia forma ir priemonėmis už užmokestį ar neatlygintinai politinės kampanijos laikotarpiu ar tarp politinių kampanijų skleidžiama informacija, kuria siekiama paveikti rinkėjų motyvaciją balsuojant rinkimuose arba kurios skleidimu propaguojamas valstybės politikas, politinė partija, politinės partijos narys ar politinės kampanijos dalyvis, taip pat jų idėjos, tikslai ar programa.
II. IŠORINĖS POLITINĖS REKLAMOS PRINCIPAI IR REIKALAVIMAI
4. Rinkimų agitacija gali būti įvairių formų ir būdų, išskyrus tuos, kurie pažeidžia Lietuvos Respublikos Konstituciją ir įstatymus, prieštarauja moralei, teisingumui ar visuomenės darnai, neatitinka sąžiningų ir garbingų rinkimų.
5. Politinė reklama turi būti teisės aktų nustatyta tvarka pažymėta. Vyriausiosios rinkimų komisijos 2010 m. rugsėjo 7 d. sprendimu Nr. Sp-58 patvirtintas Politinės reklamos žymėjimo tvarkos aprašas. Šiame apraše nustatyti spausdintos ir elektroninėmis priemonėmis skleidžiamos politinės reklamos žymėjimo reikalavimai ir tų reikalavimų laikymosi priežiūros procedūros.
6. Politinė reklama, nepažymėta pagal teisės aktų reikalavimus arba pažymėta nesilaikant teisės aktų reikalavimų, laikoma paslėpta politine reklama ir yra draudžiama. Už jos skleidimą taikoma įstatymų nustatyta atsakomybė.
7. Politinės kampanijos laikotarpiu viešosios informacijos rengėjai ar skleidėjai politinę reklamą gali skleisti tik pagal visiems politinės kampanijos dalyviams vienodus įkainius ir sąlygas, pateiktus Vyriausiajai rinkimų komisijai.
8. Viešosios informacijos rengėjai ar skleidėjai gali atsisakyti skleisti politinę reklamą, kurioje yra kitas politines partijas ar politinės kampanijos dalyvius kompromituojančios medžiagos, jeigu atsisakoma prisiimti galimas atsakomosios nuomonės paskleidimo išlaidas.
9. Viešosios informacijos rengėjai ar skleidėjai negali sudaryti išskirtinių sąlygų kuriai nors partijai ar kandidatui, visuomeniniam rinkimų komitetui, taip pat negali atsisakyti vienodomis sąlygomis sudaryti sutartį su kokia nors partija ar kandidatu, visuomeniniu rinkimų komitetu.
10. Politinei reklamai, be specialių šiose taisyklėse nustatytų reikalavimų, taikomi ir Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatyme reklamai nustatyti principai ir reikalavimai.
11. Išorinė politinė reklama turi atitikti valstybinės kalbos vartojimą reglamentuojančių teisės aktų nuostatoms.
12. Draudžiama įrengti ir skleisti išorinę politinę reklamą:
12.1. ant statinių, kuriuose veikia valstybės valdžios, teisėsaugos, kitos valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos;
12.2. valstybės ar savivaldybių kontroliuojamų įmonių naudojamose viešojo transporto priemonėse ir ant jų. Respublikos Prezidento ir savivaldybių tarybų rinkimų išorinė politinė reklama gali būti skleidžiama tais atvejais, kai reklamos plotai ar vaizdo transliavimo įrenginiai priklauso ar yra perduoti naudotis tretiesiems asmenims, kuriems valstybės ar savivaldybių įmonės negali daryti tiesioginio ar netiesioginio lemiamo poveikio;
Punkto pakeitimai:
Nr. Sp-245, 2014-10-17, paskelbta TAR 2014-10-21, i. k. 2014-14414
12.3. automobilių keliuose ir jų sanitarinės apsaugos zonose, taip pat gatvėse ir prie jų, jeigu ji gali užstoti technines eismo reguliavimo priemones, kelio ženklus, pabloginti matomumą, akinti eismo dalyvius, atitraukti jų dėmesį ir taip kelti pavojų eismo dalyviams, taip pat draudžiama naudoti reklamą, imituojančią kelio ženklus;
13. Išorinė politinė reklama saugomose teritorijose ir nekilnojamosiose kultūros vertybėse, taip pat jų teritorijose leidžiama tik suderinus su valstybės įstaiga, atsakinga už kultūros vertybių apsaugą, ir saugomos teritorijos steigėjo įgaliota įstaiga.
14. Leidus įrengti ir skleisti išorinę politinę reklamą viduje statinių, kuriuose veikia valdžios, teisėsaugos, kitos valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, (jei ten yra įrengtos tradicinės vietos įvairiems skelbimams) turi būti sudarytos vienodos sąlygos visiems politinės kampanijos dalyviams.
III. RINKIMŲ AGITACIJOS DRAUDIMO LAIKOTARPIS
16. Rinkimų agitacija, neatsižvelgiant į jos būdus, formą ir priemones, draudžiama likus 30 valandų iki rinkimų pradžios ir rinkimų dieną iki balsavimo pabaigos, išskyrus nuolatinę vaizdinę agitaciją Respublikos Prezidento rinkimų ir rinkimų į Europos Parlamentą - iškabintą iki prasidedant šiam rinkimų agitacijos draudimui, savivaldybių tarybų rinkimams išskyrus nuolatinę vaizdinę agitaciją, jeigu ji iškabinta likus ne mažiau kaip 48 valandoms iki rinkimų pradžios.
Punkto pakeitimai:
Nr. Sp-245, 2014-10-17, paskelbta TAR 2014-10-21, i. k. 2014-14414
17. Nuolatine vaizdine agitacija laikytina išorinė politinė reklama, kuri nėra techninėmis priemonėmis valdoma, tai yra techniškai gali būti sudėtinga pašalinti per trumpą laiką dėl didelių sąnaudų ir jokiais techniniais būdais negali būti keičiama (valdoma).
Punkto pakeitimai:
Nr. Sp-245, 2014-10-17, paskelbta TAR 2014-10-21, i. k. 2014-14414
18. Politinė reklama ant transporto priemonių nelaikoma stacionaria, todėl tokia politinės reklamos forma negalima rinkimų agitacijos draudimo laikotarpiu, kurio metu nuo tokių transporto priemonių politinė reklama turi būti nuimta, arba tokie automobiliai negali būti naudojami ir laikomi viešose vietose.
19. Neteko galios 2014-10-22.
Punkto pakeitimai:
Nr. Sp-245, 2014-10-17, paskelbta TAR 2014-10-21, i. k. 2014-14414
20. Rinkimų agitacijos draudimo laikotarpiu ir balsavimo iš anksto metu jokių vaizdinių rinkimų agitacijos priemonių (išskyrus tas, kurias išleido Vyriausioji rinkimų komisija) negali būti balsavimo patalpoje ir 50 metrų atstumu aplink pastatą, kuriame yra balsavimo patalpa, bei pastate, kuriame balsuojama specialiu paštu.
21. Jeigu tuo pačiu metu kartu vyksta kitų rinkimų agitacija arba agitacija dėl referendumo, rinkimų agitacija draudžiama likus 30 valandų iki rinkimų pradžios ir rinkimų dieną iki balsavimo pabaigos tokiomis pačiomis, kaip Taisyklių 20 punkte nurodyta, sąlygomis ir tvarka.
22. Informacija apie vykstančius rinkimus ar referendumą, jų svarbą valstybės gyvenimui, atvykusių balsuoti rinkėjų skaičių, dokumentus, kuriuos būtina turėti balsuojant, kvietimas atvykti balsuoti ar kita informacija, kuria neraginama nedalyvauti rinkimuose ar referendume, balsuoti už ar prieš kandidatą ar kandidatų sąrašą arba referendumui teikiamo sprendimo priėmimą, rinkimų (referendumo) agitacija nelaikoma.
IV. REIKALAVIMŲ, KELIAMŲ IŠORINEI POLITINEI REKLAMAI, PRIEŽIŪRA
24. Savivaldybių ir apylinkių rinkimų komisijos prižiūri, kaip laikomasi šių taisyklių reikalavimų jų savivaldybės ar apylinkės teritorijoje.
25. Už išorinės politinės reklamos skleidimo reikalavimų pažeidimą gali būti surašomas administracinio teisės pažeidimo protokolas. Jį gali surašyti vidaus reikalų ir policijos pareigūnai, Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos pareigūnai, valstybiniai miškų pareigūnai ir valstybiniai saugomų teritorijų pareigūnai, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkas ir šios komisijos nariai, savivaldybių, apylinkių rinkimų komisijų ar referendumo komisijų pirmininkai ir šių komisijų nariai.
V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
26. Asmenys, pažeidę šiose taisyklėse nustatytus išorinės politinės reklamos įrengimo ir skleidimo tvarkos reikalavimus, atsako įstatymų nustatyta tvarka.
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija, Sprendimas
Nr. Sp-245, 2014-10-17, paskelbta TAR 2014-10-21, i. k. 2014-14414
Dėl Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos 2014 m. vasario 12 d. sprendimo Nr. Sp-27 „Dėl Išorinės politinės reklamos skleidimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo