Suvestinė redakcija nuo 2021-10-01
Įsakymas paskelbtas: TAR 2020-01-02, i. k. 2020-00016
UŽIMTUMO TARNYBOS
PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2019-2022 metų korupcijos prevencijos programos ir jos įgyvendinimo priemonių plano patvirtinimo
2019 m. gruodžio 31 d. Nr. V-470
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 7 straipsniu, Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015-2025 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015-2025 metų programos patvirtinimo“, 40 punktu:
1. Tvirtinu pridedamus:
1.1. Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2019-2022 metų korupcijos prevencijos programą;
2. Pavedu:
2.1. Kokybės vadybos ir kontrolės skyriui organizuoti šio įsakymo paskelbimą Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos interneto svetainėje;
3. Šio įsakymo kontrolę vykdo Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktorius.
PATVIRTINTA
Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos
socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus
2019 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. V-470
UŽIMTUMO TARNYBOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS 2019-2022 METŲ KORUPCIJOS PREVENCIJOS PROGRAMA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2019-2022 metų korupcijos prevencijos programos (toliau – Programa) paskirtis – nustatyti korupcijos prevencijos valdymo ir kontrolės sistemą Užimtumo tarnyboje prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos.
2. Programa parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu, Lietuvos Respublikos nacionaline kovos su korupcija 2015-2025 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015-2025 metų programos patvirtinimo“, vykdant Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2016 m. birželio 20 d. įsakymo Nr. A1-302 „Dėl Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos antikorupcinės programos ir jos priemonių įgyvendinimo“ (toliau – SADM įsakymas) 3.3.1 papunkčio reikalavimus, atsižvelgiant į Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Užimtumo tarnyba) 2019 m. rugsėjo 17 d. motyvuotą išvadą „Dėl įstaigos veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, vertinimo“.
II SKYRIUS
APLINKOS ANALIZĖ
3. Korupcijos prielaidos:
3.1. išskirtinos šios bendrosios korupcijos prielaidos:
3.1.1. teisinės, kurios apima teisinio reguliavimo netobulumus (teisinio reguliavimo neapibrėžtumus – kai tam tikras klausimas nėra konkrečiai reglamentuotas arba visai nereglamentuotas, taip pat prieštaravimus tarp skirtingų teisės aktų ir kt.), dažnus teisės aktų keitimus;
3.1.2. visuomenės ir valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis (toliau kartu vadinama – darbuotojai) pilietiškumo stokos, kurios susijusios su požiūrio į korupciją, jos apraiškas, neapibrėžtumu, prieštaravimais, taip pat žinių, informacijos apie šį reiškinį, jo apraiškas, apie tai, kur kreiptis susidūrus su korupcija, dalyvavimo antikorupcinėje veikloje stoka, pasyvumu priešinantis, netoleruojant darbuotojų, kolegų korupcinio pobūdžio veiksmų;
3.2. specifinės korupcijos prielaidos pagal Užimtumo tarnybos veiklos sritis:
3.2.4. socialinės įmonės statuso juridiniams asmenims suteikimo, panaikinimo ir valstybės pagalbos socialinėms įmonėms teikimo srityje;
4. Korupcijos lygis ir paplitimas:
4.1. Atsižvelgiant į sociologinio tyrimo „Lietuvos korupcijos žemėlapis 2018“ duomenis[1], galima teigti, jog visuomenės požiūris į korupciją kaip labai rimtą problemą mažėja. Nustatyta, kad 40 proc. gyventojų, 30 proc. valstybės tarnautojų ir 27 proc. verslo atstovų mano, jog tai yra labai rimta problema. Šie rodikliai yra mažesni lyginant su 2016 m. (2016 m. korupciją labai rimta problema laikė 56 proc. gyventojų, 35 proc. verslo atstovų ir 32 proc. valstybės tarnautojų). Galima pastebėti, jog verslo sektorius antikorupcinę veiklą vertina daug pozityviau, negu gyventojai ir valstybės tarnautojai. Tyrimas parodė, jog mažėja verslininkų, kurie mano, jog kyšiai sutaupo laiką tvarkant administracines procedūras (nuo 2016 m. 30 proc. sumažėjo iki 2018 m. 23 proc.). Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos inicijuoto 2018 m. tyrimo duomenimis 20 proc. gyventojų, 19 proc. valstybės tarnautojų ir 14 proc. įmonių Užimtumo tarnybą įvertino kaip labai korumpuotą. Lyginant 2016-2018 m. rezultatus (2016 m. duomenimis Lietuvos darbo biržą (Užimtumo tarnybą) kaip labai korumpuotą laikė 16 proc. gyventojų, 8 proc. valstybės tarnautojų ir 5 proc. įmonių) galima pastebėti rodiklio augimą.
4.2. Pagal tarptautinės nevyriausybinės organizacijos „Transparency International“ paskelbtus korupcijos suvokimo indekso (toliau – KSI) 2018 m. tyrimo rezultatus[2] Lietuvai skirta 59 balai iš 100 galimų ir 38 vieta tarp tyrime vertinamų 180 pasaulio valstybių (2017 m. Lietuva gavo 59 balus ir užėmė 38 vietą 180 šalių sąraše, 2016 m. – 59 balus ir užėmė 38 vietą iš 176 valstybių (100 balų – labai skaidri, 0 – labai korumpuota valstybė)). Vidutinis Europos sąjungos (toliau – ES) valstybių įvertis – 65 balai (2017 m. ES vidutinis balas buvo toks pats). Lyginant paskutinių trijų metų korupcijos suvokimo indekso rodiklius, galima pastebėti, jog Lietuvos įvertis ir pasaulinis reitingas išliko stabilūs. Vertinant ES šalių sąrašą pagal KSI rodiklius galima pastebėti, jog Lietuva 28 ES valstybių narių kontekste, kaip ir 2017 m., išlieka 16-18 vietoje.
III SKYRIUS
PROGRAMOS TIKSLAS, UŽDAVINIAI IR VERTINIMO KRITERIJAI
5. Programos tikslas – šalinti prielaidas korupcijos atsiradimui Užimtumo tarnybos veikloje, didinti viešojo administravimo procedūrų ir priimamų sprendimų skaidrumą, sustiprinti korupcijos prevenciją, antikorupcinį švietimą.
6. Programos uždaviniai:
6.1. sukurti veiksmingą, tinkamą korupcijos prevencijos organizavimo, įgyvendinimo, priežiūros ir kontrolės mechanizmą;
6.3. Mažinti korupcijos prielaidas teikiant darbo rinkos paslaugas, įgyvendinant užimtumo rėmimo ir kitas priemones;
7. Programoje nustatytų atskirų sričių uždavinių pasiekimas vertinamas pagal Programos įgyvendinimo priemonių plane nustatytus laukiamų rezultatų kriterijus. Už duomenų, reikalingų nustatyti, ar šie kriterijai pasiekti, surinkimą pagal kompetenciją atsako atitinkami Programos įgyvendinimo priemonių plane nurodyti vykdytojai.
8. Užimtumo tarnyboje taikomos šios korupcijos prevencijos priemonės:
8.2. teisės aktų projektais numatomo reguliavimo poveikio korupcijos mastui vertinimas (toliau – teisės aktų projektų antikorupcinis vertinimas), atliekamas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje nustatytais atvejais. Užimtumo tarnybos direktoriaus pavedimu gali būti atliekamas ir kitų teisės aktų projektų antikorupcinis vertinimas. Antikorupcinį vertinimą atlieka Užimtumo tarnybos korupcijos prevencijos specialistas (toliau – ir korupcijos prevencijos specialistas) per 5 darbo dienas nuo teisės akto projekto jam pateikimo dienos ir pateikia Teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo pažymą teisės akto projekto tiesioginiam rengėjui ir jo tiesioginiam vadovui. Kai teisės akto projektą parengia korupcijos prevencijos specialistas, šio teisės akto projekto antikorupcinį vertinimą atlieka Užimtumo tarnybos Kokybės vadybos skyrius šiame papunktyje numatytais terminais ir pateikia Teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo pažymą korupcijos prevencijos specialistui. Kiti veiksmai, susiję su teisės aktų projektų antikorupciniu vertinimu, atliekami vadovaujantis Teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. kovo 12 d. nutarimu Nr. 243 „Dėl Teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo taisyklių patvirtinimo“;
Papunkčio pakeitimai:
Nr. V-494, 2020-12-17, paskelbta TAR 2020-12-17, i. k. 2020-27592
8.5. visuomenės informavimas apie Užimtumo tarnybos vykdomas korupcijos prevencijos priemones;
Papunkčio numeracijos pakeitimas:
Nr. V-494, 2020-12-17, paskelbta TAR 2020-12-17, i. k. 2020-27592
8.6. informacijos apie nustatytus korupcijos atvejus (teisės aktų pažeidimus) paviešinimas teisės aktų nustatytais būdais ir tvarka.
Papunkčio numeracijos pakeitimas:
Nr. V-494, 2020-12-17, paskelbta TAR 2020-12-17, i. k. 2020-27592
IV SKYRIUS
INFORMAVIMO APIE GALIMAI NETINKAMUS, NETEISĖTUS VEIKSMUS KANALAI
9. Susidūrus su galimai netinkamais, neteisėtais Užimtumo tarnybos darbuotojų veiksmais, apie tai galima pranešti:
9.1. oficialiai, pateikiant pasirašytą skundą ar pranešimą šiais būdais: Užimtumo tarnybai, adresu Geležinio Vilko g. 3A, Vilnius 03131, gyvai arba siunčiant paštu; artimiausiam Užimtumo tarnybos administracijos padaliniui, adresatu nurodant Užimtumo tarnybos korupcijos prevencijos specialistą; elektroninio pašto adresais info@uzt.lt arba stopkorupcija@uzt.lt (visais atvejais atsakymas apie priimtus sprendimus pareiškėjui teikiamas teisės aktų nustatyta tvarka ir terminais);
Papunkčio pakeitimai:
Nr. V-494, 2020-12-17, paskelbta TAR 2020-12-17, i. k. 2020-27592
V SKYRIUS
PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS, STEBĖSENA, VERTINIMAS, ATSKAITOMYBĖ, KONTROLĖ, KEITIMAS, PAPILDYMAS IR ATNAUJINIMAS
10. Programos įgyvendinimas vykdomas pagal Užimtumo tarnybos direktoriaus įsakymu patvirtintą Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2019-2022 metų korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo priemonių planą.
11. Programos įgyvendinimą koordinuoja korupcijos prevencijos specialistas, kontroliuoja – Užimtumo tarnybos direktorius arba jo įsakymu paskirtas (-i) darbuotojas (-ai) ir (ar) Užimtumo tarnybos administracijos padalinys.
Punkto pakeitimai:
Nr. V-494, 2020-12-17, paskelbta TAR 2020-12-17, i. k. 2020-27592
12. Programos įgyvendinimo stebėseną ir vertinimą atlieka korupcijos prevencijos specialistas ne rečiau kaip kartą per metus. Atliekant Programos įgyvendinimo stebėseną ir vertinimą, esant poreikiui, turi dalyvauti ir kiti Užimtumo tarnybos administracijos padaliniai, darbuotojai.
Punkto pakeitimai:
Nr. V-494, 2020-12-17, paskelbta TAR 2020-12-17, i. k. 2020-27592
13. Vadovaujantis SADM įsakymo 3.3.2 papunkčiu, Užimtumo tarnyba kasmet iki sausio 5 d. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai teikia Programos įgyvendinimo priemonių plano vykdymo ataskaitą.
14. Programa, jos įgyvendinimo priemonių planas, keičiami, papildomi, atnaujinami pagal poreikį, atsižvelgiant į pasikeitusią situaciją (nustačius, atsiradus naujiems korupcijos rizikos veiksniams ir kt.). Šiuos pakeitimus gali siūlyti bet kuris Užimtumo tarnybos administracijos padalinys ar darbuotojas pranešdamas apie tai Užimtumo tarnybos korupcijos prevencijos specialistui ir pateikdamas atitinkamus siūlymus ar pastebėjimus dėl Programos ar jos įgyvendinimo priemonių plano keitimo, papildymo ar atnaujinimo, bei imtis pagal kompetenciją veiksmų, siekiant sumažinti ar pašalinti minėtus veiksnius ar aplinkybes.
Punkto pakeitimai:
Nr. V-494, 2020-12-17, paskelbta TAR 2020-12-17, i. k. 2020-27592
Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos
socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2019-
2022 metų korupcijos prevencijos programos
priedas
UŽIMTUMO TARNYBOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS DARBUOTOJŲ TOLERANCIJOS KORUPCIJAI TYRIMAS 2019 M.
Tyrimo tikslas
Tyrimo tikslas – įvertinti Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Užimtumo tarnyba) valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartį (toliau kartu vadinama – darbuotojai) požiūrį į korupciją, kiek plačiai paplitęs šis reiškinys ir kaip Užimtumo tarnybos darbuotojai reaguoja į korupcinio pobūdžio situacijas.
Tyrimo metodologija
Siekiant nustatyti bendrą tolerancijos korupcijai lygį, naudojant „Google formas“ buvo parengta anoniminė tyrimo anketa „Užimtumo tarnybos darbuotojų tolerancijos korupcijai įvertinimo anketa 2019 m.“ kuri darbuotojams buvo išplatinta elektroniniu paštu. Anketai užpildyti buvo skirta 2 darbo dienos, anketa elektroniniu būdu buvo pildoma 2019 m. gruodžio 3-4 dienomis.
Tyrimo metu anoniminę anketą užpildė 670 respondentų, t. y. tyrime dalyvavo 52,1 proc. Užimtumo tarnybos darbuotojų. Daugiau nei pusė apklausoje dalyvavusiųjų (63,2 proc. arba 424 respondentai) turi daugiau nei 10 metų darbo patirtį Užimtumo tarnyboje, dauguma respondentų (97,4 proc. arba 653 darbuotojai) turi aukštąjį išsilavinimą.
Tyrimo rezultatai
Anketą pildžiusių darbuotojų buvo klausiama, ar jie praneštų apie jiems žinomą korupcijos atvejį: 65,8 proc. arba 441 respondentas nurodė, kad praneštų, 33,3 proc. arba 223 respondentai nurodė, jog sunku pasakyti, priklausytų nuo aplinkybių, 0,9 proc. arba 6 respondentai apie korupcijos atvejį nepraneštų.
Darbuotojai, nurodę, kad nepraneštų apie jiems žinomą korupcijos atvejį, kaip pagrindinę priežastį įvardino:
· tie, kurie praneša galų gale nukenčia labiausiai
· nesijaučiu saugus pranešdamas
· nesu tikras, kad tai – korupcijos atvejis
· visi žino apie tuos atvejus, bet niekas nepraneša
2 respondentai, kurie nurodė, kad jaučiasi nesaugūs pranešdami apie korupcijos atvejį, įvardino to priežastis: sunku įrodyti, niekas nepatikėtų bei kad asmenys, pranešę apie korupcijos atvejį, gali nukentėti patys.
Apklausos metu respondentų, kurie nurodė, jog praneštų apie jiems žinomą korupcijos atvejį, buvo klausiama, ar jie žino, kur kreiptis susidūrus su korupcija (pav. 1): 70,1 proc. arba 470 apklaustųjų nurodė, jog žino ir 29,9 proc. arba 200 apklaustųjų teigė, jog nežino kur kreiptis pastebėjus korupcijos atvejį.
pav. 1
Respondentai, kurie nurodė, kad žino kur kreiptis norint pranešti apie korupcijos atvejį, atsakydami į atvirą klausimą kur (kokiais kanalais) reikėtų kreiptis, dažniausiai nurodė:
· tiesioginį vadovą
· Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą;
· Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos;
· Užimtumo tarnybos pasitikėjimo liniją;
· Užimtumo tarnybos Kokybės vadybos ir kontrolės skyrių;
· Prokuratūrą.
Apklausos metu respondentų buvo paklausta, ar per paskutinius 5 metus yra davę kyšį: 96,7 proc. arba 648 respondentai nurodė, kad nėra davę kyšio, 3,3 proc. arba 22 respondentai nurodė, kad yra davę kyšį.
Norint išsiaiškinti apklaustųjų požiūrį į korupciją Užimtumo tarnyboje buvo klausiama, ar darbuotojai yra girdėję apie korupcijos prevencijos priemones Užimtumo tarnyboje (pav. 2): 63,3 proc. arba 424 respondentai nurodė, kad yra girdėję apie Užimtumo tarnyboje vykdomas korupcijos prevencijos priemones.
pav. 2
Respondentai, kurie yra girdėję apie vykdomas korupcijos prevencijos priemones, atsakydami į atvirą klausimą apie kokias korupcijos prevencijos priemones yra girdėję, dažniausiai nurodė šias:
· antikorupcinis švietimas – mokymai;
· dalies teisės aktų vertinimas antikorupciniu požiūriu;
· viešų ir privačių interesų deklaravimas;
· pareiškėjų skundų, susijusių su galimomis korupcijos apraiškomis, analizė.
36,7 proc. arba 246 respondentai anketoje pažymėjo, kad nėra girdėję apie Užimtumo tarnyboje vykdomas korupcijos prevencijos priemones. Iš jų: 34,1 proc. arba 84 respondentai, kaip pagrindinę priežastį, kodėl jiems neteko girdėti apie vykdomas korupcijos prevencijos priemones, nurodė, kad nežino kur tokią informaciją gali rasti, 33,3 proc. arba 82 respondentai nurodė, kad jiems tai neaktualu, nes nesusiję su atliekamu darbu, 29,3 proc. arba 72 respondentai pažymėjo, kad nežino, jog Užimtumo tarnyboje yra vykdoma korupcijos prevencija.
Apklausos metu respondentų buvo klausiama, ar Užimtumo tarnyboje yra paplitusi situacija, kai Užimtumo tarnybos darbuotojams norima papildomai atsilyginti: 56,7 proc. arba 380 atsakiusiųjų teigė, jog tokia situacija nėra paplitusi, 40,1 proc. arba 269 respondentai nurodė, jog negali atsakyti (nežino), 3,1 proc. arba 21 respondentas teigė, jog situacija, kai Užimtumo tarnybos darbuotojams norima papildomai atsilyginti, yra paplitusi.
Norint sužinoti, ar darbuotojai buvo susidūrę su situacija, kai jiems ar jų kolegai buvo siūlomas kyšis ar buvo kitaip darbe susidūrę su korupcija, apie tai buvo užduotas klausimas, į kurį 90,7 proc. arba 608 respondentai atsakė, jog su tokia situacija nebuvo susidūrę (pav. 3).
pav. 3
Tuo tarpu 9,3 proc. arba 62 atsakiusieji teigė, jog jie arba jų kolegos buvo susidūrę su korupcija darbe. Iš jų 37,1 proc. arba 23 respondentai pranešė apie korupcijos atvejį, dažniausiai pranešdavo:
· tiesioginiam vadovui (65,2 proc. arba 15 respondentų);
· Specialiųjų tyrimų tarnybai (8,7 proc. arba 2 respondentai);
· vadovybei (8,7 proc. arba 2 respondentai).
62,9 proc. arba 39 apklaustieji teigė, kad nepranešė ir kaip pagrindinę to priežastį nurodė :
· atvejis toks nereikšmingas, kad apie jį nėra prasmės pranešti (43,6 proc. arba 17 respondentų);
· nebuvau įsitikinęs, kad tai – korupcijos atvejis (30,8 proc. arba 12 respondentų);
· tie, kurie praneša, galų gale nukenčia skaudžiausiai (7,7 proc. arba 3 respondentai);
· visi žino apie tuos atvejus, bet niekas nepraneša (5,1 proc. arba 2 respondentai);
· nemačiau prasmės pranešti, nes su tuo susijusių asmenų vis tiek niekas nenuteistų (5,1 proc. arba 2 respondentai);
· nežino kur pranešti (2,6 proc. arba 1 respondentas);
· nesijaučiau saugus (-i) pranešdamas (-a) (5,1 proc. arba 2 respondentai).
2 respondentai, kurie nurodė, jog jaučiasi nesaugūs pranešdami apie korupcijos atvejį, teigė, jog tokius atvejus sunku įrodyti bei kad tai nelieka konfidencialia informacija.
Apklausos metu respondentų buvo paklausta, ar ateityje susidūrus su korupcija darbe apie tai praneštų: 73 proc. arba 489 respondentai atsakė, jog praneštų apie korupcijos atvejį, 26,4 proc. arba 177 apklaustieji nurodė, kad negali atsakyti (nežino), 0,6 proc. arba 4 respondentai ateityje susidūrę su korupcija darbe apie tai nepraneštų.
Respondentai, nurodę, jog ateityje darbe susidūrę su korupcijos apraiškomis apie tai praneštų, dažniausiai kreiptųsi į tiesioginį vadovą (76,2 proc. arba 369 respondentai), vadovybę (9,7 proc. arba 47 respondentai), Specialiųjų tyrimų tarnybą (7,9 proc. arba 38 respondentai).
Vertinant apklausos duomenis galima pastebėti, jog Užimtumo tarnybos darbuotojų nuomone, situacija, kai Užimtumo tarnybos darbuotojams norima papildomai atsilyginti, nėra paplitusi. Didžioji dauguma Užimtumo tarnybos darbuotojų, susidūrę su situacija, kuomet būtų siūlomas kyšis, apie tai ryžtųsi informuoti tiesioginį vadovą, vadovybę ir Specialiųjų tyrimų tarnybą. 13,6 proc. apklaustųjų norėtų dalyvauti antikorupcinėje Užimtumo tarnybos veikloje. Darbuotojams susidūrusiems su korupcija darbe dažniausiai pritrūksta informacijos korupcijos prevencijos klausimais (kaip atpažinti korupcijos atvejus ir kt.), pagrindinis darbuotojų pasiūlymas rengti seminarus siekiant pagerinti žinias, viešinti informaciją apie nustatytus korupcijos atvejus.
PATVIRTINTA
Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės
apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus
2019 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. V-470
(Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės
apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus
2021 m. rugsėjo 30 d. įsakymo Nr. V-414 redakcija)
UŽIMTUMO TARNYBOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS 2019-2022 METŲ KORUPCIJOS PREVENCIJOS PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS
PRIORITETINĖS SRITYS |
|||||||||
I. Antikorupcinės aplinkos kūrimas, palaikymas ir tobulinimas |
|||||||||
UŽDAVINYS Sukurti veiksmingą, tinkamą korupcijos prevencijos organizavimo, įgyvendinimo, priežiūros ir kontrolės sistemą |
|||||||||
Eilės Nr. |
Problema |
Priemonė |
Vykdytojas (-ai) |
Įvykdymo terminas |
Rezultato vertinimo kriterijus |
||||
1. |
Nėra žinoma kur kreiptis susidūrus su korupcijos apraiškomis arba antikorupcinių kontrolės priemonių pažeidimais |
1.1. Užimtumo tarnyboje skelbti informaciją apie tai, kokiais kontaktais ir kur kreiptis susidūrus su korupcija arba antikorupcinių kontrolės priemonių pažeidimais
|
Komunikacijos skyrius; korupcijos prevencijos specialistas
|
Nuolat, ne vėliau kaip nuo 2021 m. II ketv.
|
Užimtumo tarnyboje skelbiama informacija apie tai, kokiais kontaktais ir kur kreiptis susidūrus su korupcija
|
||||
2. |
Užimtumo tarnybos veiklos srityse atsiranda nauji, kinta esami korupcijos rizikos veiksniai, jų atsiradimas, pasikeitimai, didina korupcijos pasireiškimo tikimybę. |
2.1. Užimtumo tarnybos veiklos sričių vertinimas pagal Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 6 straipsnio 4 dalyje nustatytus kriterijus ir Užimtumo tarnybos veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, vertinimas, kurie atliekami kasmet |
Korupcijos prevencijos specialistas |
Kiekvienų metų III ketv., tačiau ne vėliau kaip rugsėjo 15 d. |
Nustatytos Užimtumo tarnybos veiklos sritys, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė ir atliktas šių veiklos sričių vertinimas |
||||
II. Klientų aptarnavimas |
|||||||||
UŽDAVINYS Šalinti korupcijos priežastis, sąlygas aptarnaujant klientus tiesiogiai |
|||||||||
3. |
Dauguma paslaugų teikiama asmeniui atvykus į Užimtumo tarnybą, dėl ko galimi korupcinio pobūdžio veiksmai tarp asmens ir Užimtumo tarnybos valstybės tarnautojo ar darbuotojo, dirbančio pagal darbo sutartį (toliau kartu vadinama – darbuotojas)
|
3.1. Skaitmenizuoti paslaugų teikimą
3.2. Reglamentuoti paslaugų teikimą/ inicijuoti Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos priimtuose teisės aktuose įtvirtinto teisinio reguliavimo pakeitimus numatant konkrečius atvejus (pagrindus) ir / ar paslaugas, kada ir / ar kokios paslaugos išimtinai turi būti teikiamos asmeniui atvykus į Užimtumo tarnybą |
Priemonių įgyvendinimo organizavimo skyrius (toliau – ir PĮOS); IT plėtros skyrius
PĮOS; Teisės skyrius
|
2020-2022 m.
Ne vėliau kaip 2021 m. II ketv.
|
Skaitmenizuotas paslaugų teikimas – sumažėjęs tiesioginis asmenų aptarnavimas teikiant paslaugas
Reglamentuoti konkretūs atvejai (pagrindai) ir / ar paslaugos, kada ir / ar kokios paslaugos išimtinai turi būti teikiamos asmeniui atvykus į Užimtumo tarnybą – tokiu būdu mažinama korupcijos pasireiškimo tikimybė
|
||||
III. Darbo rinkos paslaugų teikimas, užimtumo rėmimo ir kitų priemonių įgyvendinimas |
|||||||||
UŽDAVINYS Mažinti korupcijos prielaidas teikiant darbo rinkos paslaugas, įgyvendinant užimtumo rėmimo ir kitas priemones |
|||||||||
4. |
Išankstinių susitarimų tarp Užimtumo darbuotojo ir kliento rizika dėl paslaugų teikimo nesilaikant teisės aktų nustatytos tvarkos |
4.1. Užimtumo tarnybos vidaus kontrolės ir rizikos valdymo tvarkos apraše reglamentuoti vidaus kontrolės sistemą, kurią įgyvendinant (be kitų veiklos sričių) bus stebima darbo rinkos paslaugų teikimo ir aktyvios darbo rinkos politikos priemonių (toliau – ir ADRP priemonės) bei kitų priemonių įgyvendinimo atitiktis teisės aktų reikalavimams |
Kokybės vadybos skyrius
|
Ne vėliau kaip 2020 III ketv.
|
Užimtumo tarnybos vidaus kontrolės ir rizikos valdymo tvarkos apraše reglamentuota vidaus kontrolės sistema, kurią įgyvendinant (be kitų veiklos sričių) bus stebima darbo rinkos paslaugų teikimo ir ADRP bei kitų priemonių įgyvendinimo atitiktis teisės aktų reikalavimams
|
||||
5. |
Užimtumo tarnybos valdomoje informacinėje sistemoje nėra automatinių kontrolės funkcijų, ribojančių: asmeniui kompleksiškai taikomų ADRP priemonių finansavimo sumą; pakartotinį kompleksinį ADRP priemonių taikymo organizavimą asmeniui, kuriam šios priemonės buvo taikytos anksčiau nei prieš 3 metus |
5.1. Užimtumo tarnybos valdomoje informacinėje sistemoje įdiegti automatines kontrolės funkcijas, ribojančias: asmeniui kompleksiškai taikomų ADRP priemonių finansavimo sumą; pakartotinį kompleksinį ADRP priemonių taikymo organizavimą asmeniui, kuriam šios priemonės buvo taikytos anksčiau nei prieš 3 metus |
PĮOS; IT plėtros skyrius |
Ne vėliau kaip 2022 m. II ketv. |
Užimtumo tarnybos valdomoje informacinėje sistemoje įdiegta automatinės kontrolės funkcijos, ribojančios: asmeniui kompleksiškai taikomų ADRP priemonių finansavimo sumą – tokiu būdu panaikinama Užimtumo tarnybos darbuotojų galimybė piktnaudžiauti padėtimi, kai nuo jų valios priklauso asmeniui kompleksiškai taikomų ADRP priemonių finansavimo sumos dydžio kontrolė; pakartotinį kompleksinį ADRP priemonių taikymo organizavimą asmeniui, kuriam šios priemonės buvo taikytos anksčiau nei prieš 3 metus – tokiu būdu panaikinama Užimtumo tarnybos darbuotojų galimybė piktnaudžiauti padėtimi, kai nuo jų valios priklauso pakartotinio kompleksiškai taikomų ADRP priemonių organizavimo kontrolė |
||||
6. |
2020 m. įsigaliojus naujoms Lietuvos Respublikos socialinių įmonių įstatymo redakcijoms, juo nustatytas teisinis reguliavimas ribos tinkamą Užimtumo tarnybai pavestų funkcijų, susijusių su iš valstybės biudžeto ir kitų šaltinių gautų lėšų panaudojimo kontrole ir Užimtumo tarnybos direktoriui pavestų funkcijų užtikrinant racionalų Užimtumo tarnybai skiriamų lėšų ir turto naudojimą, veiksmingos Užimtumo tarnybos vidaus kontrolės sistemos sukūrimą, jos veikimą ir tobulinimą, įgyvendinimą, dėl ko nebus sudarytos tinkamos teisinės ir kitos sąlygos paramos socialinėms įmonėms skyrimui ir kontrolei vykdyti
|
6.1. Atlikti išsamią teisinio reguliavimo, susijusio su paramos socialinėms įmonėms teikimu ir kontrole, analizę ir įvertinus šios analizės rezultatus kreiptis į kompetentingas institucijas, dėl teisinio reguliavimo tobulinimo
|
Priemonių įgyvendinimo organizavimo skyrius; Teisės skyrius; korupcijos prevencijos specialistas |
Ne vėliau kaip 2021 m. I ketv. |
Užtikrintas tinkamas paramos socialinėms įmonėms teikimas ir kontrolė |
||||
IV. Personalo valdymas ir atsparumas korupcijai |
|||||||||
UŽDAVINYS Didinti personalo valdymo skaidrumą ir atsparumą korupcijai |
|||||||||
7. |
Nėra nustatyto baigtinio pareigybių, į kurias Užimtumo tarnyboje turi būti priima konkurso būdu, sąrašo |
7.1. Užimtumo tarnybos direktoriaus įsakymu nustatyti, kad Užimtumo tarnyboje į visas pareigybes, kai priimama dirbti pagal darbo sutartį, būtų priimama konkurso būdu
|
Žmogiškųjų išteklių valdymo skyrius |
Ne vėliau kaip 2020 m. I ketv. |
Panaikinta galimybė Užimtumo tarnyboje neskaidriais būdais įdarbinti asmenis
|
||||
8. |
Nepakankamos darbuotojų antikorupcinės žinios |
8.1. Bendradarbiaujant su Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba organizuoti mokymus darbuotojams antikorupcinėmis temomis |
Žmogiškųjų išteklių valdymo skyrius |
Suorganizuoti bent dveji mokymai ne vėliau kaip iki 2022 m. IV ketv.
|
Geros darbuotojų antikorupcinės žinios, darbuotojams sudarytos prielaidos nustatyti ir tinkamai įvertinti korupcijos apraiškas |
||||
9. |
Viešųjų ir privačių interesų konfliktų prevencijos įgyvendinimo netobulumas |
9.1. Reglamentuoti viešųjų ir privačių interesų derinimo priežiūros ir šių interesų konfliktų atsiradimo prevencijos įgyvendinimo tvarką bei nustatyti veiksmus ir jų įgyvendinimo tvarką kilus interesų konfliktui
|
Korupcijos prevencijos specialistas; Žmogiškųjų išteklių valdymo skyrius; Teisės skyrius |
Parengti ir patvirtinti aprašą, kuriame reglamentuojama viešųjų ir privačių interesų derinimo priežiūros ir šių konfliktų atsiradimo prevencijos įgyvendinimo tvarka bei nustatyti veiksmai ir jų įgyvendinimo tvarka kilus interesų konfliktui ne vėliau kaip 2021 II ketv.
|
Užimtumo tarnybos direktoriaus įsakymu patvirtintas aprašas, kuriame reglamentuojama viešųjų ir privačių interesų derinimo priežiūros ir šių konfliktų atsiradimo prevencijos įgyvendinimo tvarka bei nustatyti veiksmai ir jų įgyvendinimo tvarka kilus interesų konfliktui |
||||
10. |
Nėra nustatytos aiškios taisyklės (ribos), kaip Užimtumo tarnyba, jos darbuotojai turi elgtis, kokius santykius palaikyti su kitomis institucijomis, įstaigomis, jų atstovais, kitais asmenimis ir klientais, dėl ko galimi neteisėtos naudos, atlygio gavimo, neteisėtų susitarimų atvejai ar interesų konfliktas (nustatytų ribų peržengimas) darbuotojui vykdant pavestas funkcijas, kurios yra apibrėžtos teisės aktuose ir pareigybės aprašyme. Taip pat nėra atnaujintos pagrindinės klientų aptarnavimo taisyklės |
10.1. Atnaujinti darbuotojų etikos kodeksą, jame nustatant elgesio su kitomis institucijomis, įstaigomis, jų atstovais, kitais asmenimis ir klientais bei pagrindines klientų aptarnavimo taisykles |
Žmogiškųjų išteklių valdymo skyrius; korupcijos prevencijos specialistas |
Ne vėliau kaip 2021 III ketv. |
Atnaujintas darbuotojų etikos kodeksas, kuriame nustatytos elgesio taisykles elgiantis (palaikant santykius) su kitomis institucijomis, įstaigomis, jų atstovais, kitais asmenimis ir klientais bei pagrindinės klientų aptarnavimo taisykles, kurios leis sumažinti interesų konfliktų pasireiškimo riziką ir kurti dalykinę aplinką |
||||
V. Viešųjų pirkimų vykdymas |
|||||||||
UŽDAVINYS Mažinti korupcijos rizikos veiksnius atliekant viešųjų pirkimų procedūras |
|||||||||
11. |
Viešuosius pirkimus atliekant ne elektroniniu būdu, atsiranda prielaidos neskaidriems viešiesiems pirkimams ir korupcijai pasireikšti |
11.1. Viešųjų pirkimų, atliekamų elektroninėmis Centrinės viešųjų pirkimų informacinės sistemos (CVP IS) ir Centrinės perkančiosios organizacijos (CPO) priemonėmis, apimtis – ne mažiau 90 proc. |
Viešųjų pirkimų skyrius |
Per kalendorinius metus pasiekta nurodyta viešųjų pirkimų vykdymo elektroninėmis CVP IS ir CPO priemonėmis apimtis. Ar pasiekta nurodyta apimtis per praėjusius kalendorinius metus, vertinama einamųjų metų sausio mėnesį.
|
Ne mažiau kaip 90 proc. visų viešųjų pirkimų atlikta elektroninėmis CVP IS ir CPO priemonėmis |
||||
VI. Valstybės biudžeto ir Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų panaudojimas |
|||||||||
UŽDAVINYS Didinti valstybės biudžeto ir Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų panaudojimo skaidrumą |
|||||||||
12. |
Nepakankamas Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų panaudojimo viešumas
|
12.1. Už praėjusius kalendorinius metus skelbti informaciją Užimtumo tarnybos interneto svetainės skyriuje „ES investicijos“ apie projektų veiklų įgyvendinimui panaudotas lėšas
12.2. Skelbti informaciją apie įgyvendinamų, planuojamų įgyvendinti projektų vertę |
Projektų valdymo skyrius
Projektų valdymo skyrius
|
Kas mėnesį
Kas mėnesį |
Užtikrinta informacijos apie lėšų panaudojimą sklaida
Užtikrintas lėšų, skiriamų Užimtumo tarnybos vykdomiems projektams įgyvendinti ir finansuoti, panaudojimo skaidrumas
|
||||
13. |
Informacijos apie planuojamas panaudoti ir panaudotas valstybės biudžeto lėšas, skirtas užimtumo rėmimo priemonių įgyvendinimui, stoka
|
13.1. Užimtumo tarnybos interneto svetainėje skelbti ir atnaujinti informaciją apie tai, kokiam skaičiui asmenų planuojama organizuoti ADRP priemones ir planuojamas panaudoti lėšas per metus
13.2. Skelbti aktualią informaciją Užimtumo tarnybos interneto svetainėje apie įstaigos veiklų įgyvendinimui panaudotas lėšas |
Planavimo ir monitoringo skyrius
Veiklos apskaitos skyrius
|
Informacija skelbiama ne vėliau kaip nuo 2020 m. I ketv. ir pagal poreikį atnaujinama, skelbiama informacija peržiūrima ne rečiau kaip kas pusmetį
Kiekvieną ketvirtį |
Viešai prieinama informacija apie planuojamas užimtumo rėmimo priemones ir joms įgyvendinti skirtas lėšas
Viešai paskelbta ir atnaujinta aktuali informacija apie įstaigai skirtų lėšų panaudojimą |
||||
________________________
Pakeitimai:
1.
Užimtumo tarnyba prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Įsakymas
Nr. V-494, 2020-12-17, paskelbta TAR 2020-12-17, i. k. 2020-27592
Dėl Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus 2019 m. gruodžio 31 d. įsakymo Nr. V-470 „Dėl Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2019-2022 metų korupcijos prevencijos programos ir jos įgyvendinimo priemonių plano patvirtinimo“ pakeitimo
2.
Užimtumo tarnyba prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Įsakymas
Nr. V-414, 2021-09-30, paskelbta TAR 2021-09-30, i. k. 2021-20534
Dėl Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus 2019 m. gruodžio 31 d. įsakymo Nr. V-470 „Dėl Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2019-2022 metų korupcijos prevencijos programos ir jos įgyvendinimo priemonių plano patvirtinimo“ pakeitimo