Suvestinė redakcija nuo 2024-04-13

 

Įsakymas paskelbtas: TAR 2024-03-21, i. k. 2024-05050

 

 

Logo  Description automatically generated

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTRAS

 

 

ĮSAKYMAS

Dėl Energetikos ministerijos Energetikos plėtros programos pažangos priemonės Nr. 03-001-06-03-02 „Didinti atsinaujinančių energijos išteklių dalį, užtikrinant atsinaujinančių išteklių integraciją į elektros tinklus“ veiklos Nr. 10 „ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGIJOS BENDRIJŲ IR PILIEČIŲ ENERGETIKOS BENDRIJŲ, SIEKIANČIŲ MAŽINTI ENERGETINĮ NEPRITEKLIŲ, INVESTICIJOS Į ELEKTROS ENERGIJOS IŠ AEI GAMYBOS ĮRENGINIUS“ VALSTYBĖS PAGALBOS TEIKIMO schemos patvirtinimo

 

2024 m. kovo 21 d. Nr. 1-56

Vilnius

 

 

T v i r t i n u  Energetikos ministerijos Energetikos plėtros programos pažangos priemonės Nr. 03-001-06-03-02 „Didinti atsinaujinančių energijos išteklių dalį, užtikrinant atsinaujinančių išteklių integraciją į elektros tinklus“ veiklos Nr. 10 „Atsinaujinančių išteklių energijos bendrijų ir piliečių energetikos bendrijų, siekiančių mažinti energetinį nepriteklių, investicijos į elektros energijos iš AEI gamybos įrenginius“ valstybės pagalbos teikimo schemą (pridedama).

 

 

 

Energetikos ministras                                                                                                 Dainius Kreivys

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos energetikos ministro

2024 m. kovo 21 d. įsakymu Nr. 1-56

 

ENERGETIKOS MINISTERIJOS ENERGETIKOS PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS NR. 03-001-06-03-02 „DIDINTI ATSINAUJINANČIŲ ENERGIJOS IŠTEKLIŲ DALĮ, UŽTIKRINANT ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ INTEGRACIJĄ Į ELEKTROS TINKLUS“ VEIKLOS NR. 10 „ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGIJOS BENDRIJŲ IR PILIEČIŲ ENERGETIKOS BENDRIJŲ, SIEKIANČIŲ MAŽINTI ENERGETINĮ NEPRITEKLIŲ, INVESTICIJOS Į ELEKTROS ENERGIJOS IŠ AEI GAMYBOS ĮRENGINIUS“ VALSTYBĖS PAGALBOS TEIKIMO SCHEMA

 

Eil.

Nr.

Pagrindiniai

elementai

Paaiškinimas

1.

Teisinis pagrindas

1.1. 2014 m. birželio 17 d. Komisijos reglamentas (ES) Nr. 651/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties 107 ir 108 straipsnius, su visais pakeitimais (toliau – Reglamentas (ES) Nr. 651/2014). Teikiant pagalbą pagal Reglamento (ES) Nr. 651/2014 41 straipsnį turi būti užtikrinta atitiktis minėto straipsnio 1 daliai; laikomasi 41 straipsnio 7 ir 8 dalyse nurodytų intensyvumų ir laikomasi visų Reglamento (ES) Nr. 651/2014 I skyriaus reikalavimų.

1.2. 2015 m. vasario 18 d.  steigimo ir finansavimo sutartis, sudaryta tarp Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos ir uždarosios akcinės bendrovės „Investicijų ir verslo garantijos“ (toliau – Paskolos davėjas arba INVEGA) dėl Energijos efektyvumo fondo (toliau – ENEF) steigimo ir finansavimo (toliau – ENEF sutartis).

1.3. 2023 m. gruodžio 13 d. Komisijos reglamentas (ES) Nr. 2023/2831 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (toliau – Reglamentas (ES) Nr. 2023/2831).

2.

 

Finansinei priemonei „Atsinaujinančių išteklių energijos bendrijų ir piliečių energetikos bendrijų, siekiančių mažinti energetinį nepriteklių, investicijos į elektros energijos iš AEI gamybos įrenginius (toliau – Priemonė) skiriama finansavimo suma ir metinis valstybės pagalbos biudžetas

2.1. Iki 206 640 000 (du šimtai šeši milijonai šeši šimtai keturiasdešimt tūkstančių) Eur, įskaitant techninei pagalbai finansuoti skiriamus 3 000 000 (trys milijonai) Eur Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų.

2.2. Pagal Priemonės schemos 12 punktą apskaičiuotas vidutinis metinis galimas suteikti valstybės pagalbos dydis neturi viršyti Reglamento (ES) Nr. 651/2014 1 straipsnio 2 dalies a punkte nustatytų ribų.

3.

Priemonės schemos (toliau – Schema) galiojimo trukmė

Pagal šią Schemą finansavimas bus teikiamas Reglamento (ES) Nr. 651/2014 taikymo laikotarpiu.

4.

Paskolos davėjas

Priemonę įgyvendins ir finansavimą teiks INVEGA kaip ENEF valdytoja, paskirta vadovaujantis ENEF sutartimi, kuri finansavimą pagal Priemonę teiks tiesiogiai paskolų gavėjams.

5.

Sąvokos

Schemoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Reglamento (ES) Nr. 651/2014 2 straipsnyje, Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos įmonių grupių konsoliduotosios atskaitomybės įstatyme, Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatyme, Lietuvos Respublikos įmonių atskaitomybės įstatyme, Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos statybos įstatyme, Lietuvos Respublikos žemės įstatyme, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įmonių įstatyme, Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatyme, Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatyme, Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatyme.

6.

Finansavimas pagal Priemonę

Finansinė priemonė, kurios apimtyje lengvatinė paskola (toliau – Paskola) derinama su dotacija, įskaitant dotaciją techninei pagalbai gauti. 

7.

Priemonės lėšomis finansuojamos veiklos

Saulės ir (ar) vėjo energiją naudojančių elektrinių (toliau – elektrinės) statymas, įrengimas arba visos nutolusios elektrinės įsigijimas.

8.

 

Paskolos gavėjai ir jiems keliami reikalavimai

 

 

8.1. Finansavimas pagal Priemonę teikiamas:

8.1.1. Atsinaujinančių išteklių energijos bendrijai (toliau – AIEB), kurios dalyviai savivaldybės ir (ar) savivaldybių įstaigos, vykdančios ekonominę veiklą,  ar Piliečių energetikos bendrijai (toliau – PEB), kurios dalyviai savivaldybės ir (ar) savivaldybių įstaigos, vykdančios ekonominę veiklą, ir (ar) savivaldybių valdomos įmonės, kai AEIB ar PEB steigimo sutartyje ar įstatuose nurodyta, kad įrengtos ar įsigytos elektrinės galios dalis bus neatlygintinai perduodama naudotis savivaldybėje gyvenantiems, teisę į socialinę pašalpą turintiems (kaip nustatyta Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatyme (toliau – Įstatymas) gyventojams;

8.1.2. Pelno nesiekiantiems juridiniams asmenims, siekiantiems įgyti AIEB ar PEB statusą (toliau – Pelno nesiekiantiems JA), kurių dalyviais yra savivaldybės ir (ar) savivaldybių įstaigos, vykdančios ekonominę veiklą, ir (ar) savivaldybių valdomos įmonės, ir kurių steigimo sutartyje ar įstatuose nurodyta, kad įrengtos ar įsigytos elektrinės galios dalis bus neatlygintinai perduodama naudotis savivaldybėje gyvenantiems, teisę į socialinę pašalpą turintiems (kaip nustatyta Įstatyme), gyventojams..

8.2. Paskolos gavėjas atitinka šiuos reikalavimus:

8.2.1. Paskolos gavėjui, jo vadovui, atstovui, Paskolos gavėjo nuosavybės ir valdymo struktūroje esantiems asmenims, naudos gavėjui, kaip jis apibrėžtas Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje, arba fiziniams ir juridiniams asmenims, kurių naudai bus naudojamas finansavimas pagal Priemonę, sandorio ir (arba) mokėjimo bei tiekimo grandinėje dalyvaujantiems subjektams nėra taikomos tarptautinės sankcijos ir (ar) ribojamosios priemonės, kaip šios sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatyme, taip pat sankcijos, kurias nustato, taiko ar administruoja Jungtinių Amerikos Valstijų Vyriausybė (įskaitant Jungtinių Amerikos Valstijų Iždo departamento Užsienio lėšų kontrolės biurą (angl. The Office of Foreign Assets Control of the U.S. Department of the Treasury), Jungtinė Didžiosios Britanijos ir Šiaurės Airijos Karalystė;

8.2.2. Paskolos gavėjas ir įmonių grupė (jei Paskolos gavėjas priklauso įmonių grupei) sprendimo suteikti Paskolą metu nėra patiriantys sunkumų, kaip tai apibrėžta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 2 straipsnio 18 punkte. Paskolos davėjas, siekdamas įsitikinti, kad Paskolos gavėjas ir įmonių grupė (jei Paskolos gavėjas priklauso įmonių grupei) sprendimo suteikti Paskolą metu nėra patiriantys sunkumų, iki sprendimo suteikti Paskolą patikrina Paskolos gavėjo ir įmonių grupės (jei Paskolos gavėjas priklauso įmonių grupei) patvirtintus paskutinių dvejų finansinių metų metinių finansinių ataskaitų rinkinius. Jei paaiškėja, kad pagal paskutinių dvejų finansinių metų metinių finansinių ataskaitų rinkinius Paskolos gavėjas ir (ar) įmonių grupė (jei Paskolos gavėjas priklauso įmonių grupei) buvo patiriantys sunkumų, tačiau Paskolos gavėjui pateikus pagrindžiančius dokumentus (Paskolos gavėjas pateikia Paskolos davėjui finansinės atskaitomybės už paskutinį praėjusį ketvirtį arba mėnesio, ėjusio prieš paraiškos gauti Paskolą pateikimą, paskutinę dieną dokumentus ir, jei per laikotarpį nuo finansinių metų metinių finansinių ataskaitų rinkinio patvirtinimo iki sprendimo suteikti Paskolą dienos paraiškos įvyko nuosavybės struktūros (kapitalo, akcijų priedų, perkainojimo rezervų, rezervų) pokyčių, – dokumentus, pagrindžiančius šiuos pokyčius (sukauptų nuostolių padengimo, kapitalo padidinimo apmokėjimo, turto vertinimo ir (arba) kitus susijusius dokumentus), kad iki sprendimo suteikti Paskolą dienos Paskolos gavėjas ir įmonių grupė (jei Paskolos gavėjas priklauso įmonių grupei) nebėra laikomi sunkumų patiriančiais, bus laikoma, kad toks Paskolos gavėjas ir įmonių grupė (jei Paskolos gavėjas priklauso įmonių grupei) Paskolos suteikimo metu nėra patiriantys sunkumų; 

8.2.3. Paskolos gavėjui nėra iškelta bankroto ir (ar) restruktūrizavimo byla pagal Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymą, jis nėra likviduojamas;   

8.2.4. Paskolos gavėjas  yra pateikęs valstybės įmonei Registrų centrui finansinių ataskaitų už paskutinius dvejus finansinius metus ar trumpesnį terminą (jei Paskolos gavėjas veikia trumpiau nei dvejus metus) rinkinį, kuriame būtų išsamiai pateikta nuosavo kapitalo sudėtis. Jei Paskolos gavėjas priklauso įmonių grupei, valstybės įmonei Registrų centrui turi būti pateiktas įmonių grupės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų už paskutinius dvejus finansinius metus ar trumpesnį terminą (jei Paskolos gavėjas veikia trumpiau nei dvejus metus) rinkinys, kuriame būtų išsamiai pateikta nuosavo kapitalo sudėtis;

8.2.5 priimant sprendimą dėl paskolos suteikimo Paskolos gavėjas nėra gavęs valstybės pagalbos, kuri Paskolos davėjo sprendimu buvo pripažinta nepagrįstai išmokėta, arba, kaip nurodyta Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 55 straipsnio 2 dalyje Europos Komisijos buvo pripažinta nesuderinama su Europos Sąjungos vidaus rinka (toliau – nesuderinama pagalba), arba pagalbos teikėjo, kaip jis apibrėžtas Konkurencijos įstatyme, sprendimu pripažinta neteisėta pagalba (toliau – neteisėta pagalba), arba yra grąžinęs visą jos sumą, įskaitant palūkanas, kaip nustatyta 2015 m. liepos 13 d. Tarybos reglamente (ES) 2015/1589, nustatančiame išsamias Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio taikymo taisykles;

8.2.6. Paskolos gavėjui gali būti suteikta atitinkamo dydžio valstybės pagalba, vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 4 straipsnio 1 dalies s) punkto ir 41 straipsnio nuostatomis;

8.2.7. Paskolos gavėjui pagalba nėra teikiama Reglamento (ES) Nr. 651/2014 1 straipsnio 2 dalies c ir d punktuose, 3 dalies a ir c punktuose išvardintais atvejais;

8.2.8. Paskolos gavėjo ir (ar) Paskolos negrąžinimo rizika yra priimtino rizikingumo lygio, įskaitant riziką, susijusią su Paskolos gavėjo, jo vadovo, savininkų, Naudos gavėjų reputacija, o Paskolos gavėjo įgyvendinamas projektas pagal šią Priemonę (toliau – Projektas) Paskolos davėjo yra pripažintas ekonomiškai pagrįstu ir finansiškai gyvybingu. Rizikingumo lygio ir Projekto ekonominio pagrįstumo bei finansinio gyvybingumo vertinimas atliekamas Paskolos davėjo vidaus procedūrų nustatyta tvarka;

8.2.9. Paskolos gavėjas neturi arba yra nutraukęs prekybinius įsipareigojimus su Rusijos Federacijos ir (ar) Baltarusijos Respublikos  fiziniais ir (ar) juridiniais asmenimis. Atitiktis šiame papunktyje nurodytam reikalavimui vertinama pagal Paskolos gavėjo Paskolos davėjui pateiktą informaciją (laisvos formos patvirtinimą apie prekybinių įsipareigojimų nutraukimą arba jų neturėjimą);  

8.2.10. Paskolos gavėjas nepalaiko verslo santykių su juridiniais asmenimis, registruotais teritorijose, kurios pagal savo jurisdikciją nebendradarbiauja su Europos Sąjunga tarptautiniu mastu suderintų mokesčių taikymo srityje, taip pat nevykdo arba neketina vykdyti sandorių su tikslinėse teritorijose registruotais juridiniais asmenimis (tikslinių teritorijų sąrašas patvirtintas Lietuvos Respublikos finansų ministro 2001 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. 344 „Dėl tikslinių teritorijų sąrašo patvirtinimo“);

8.2.11. Paskolos gavėjo teisinė forma – asociacija arba viešoji įstaiga.

9.

Tinkamos finansuoti Projekto išlaidos

9.1. Pagal Priemonę, vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 41 straipsnio nuostatomis Paskolos lėšomis gali būti finansuojamos šios Projekto išlaidos:

9.1.1. elektrinės įrengimas:

9.1.1.1. pasirengimo statybai ir prijungimo dokumentacijos parengimo išlaidos iki rangos sutarties pasirašymo;

9.1.1.2. sklypo paruošimo elektrinių įrengimui darbų išlaidos;

9.1.1.3. privažiavimo kelių iki sklypo, kuriame įrengiama elektrinė, statybos išlaidos, kai jos sudaro ne daugiau nei 10 proc. visų tinkamų finansuoti išlaidų vertės;

9.1.1.4. elektrinės ir reikalinga įsigyti susijusi elektrotechninė įranga, konstrukcijos, kabeliai bei susiję montavimo (derinimo) darbai ir kiti susiję elektrinės įrengimo darbai;

9.1.1.5. elektros kabelio tiesimo statyba iki elektrinės prijungimo prie elektros tinklų vietos (taško);

9.1.1.6. elektrinės prijungimo prie elektros energijos skirstomojo ir (ar) perdavimo tinklo mokestis (įmoka) pagal prisijungimo sąlygas (sutartį);

9.1.1.7. žemės sklypo sutvarkymas, infrastruktūros ir inžinerinių tinklų bei sistemų žemės sklype įrengimas ir (ar) sutvarkymas ir apsaugos įrengimo darbai (įskaitant sklypo aptvėrimo, apšvietimo išlaidas) (jei saulės ir (ar) vėjo elektrinė statoma ant žemės).

9.1.2. nutolusios elektrinės įsigijimas.

9.1.3. Techninės pagalbos AIEB, PEB, Pelno nesiekiantiems JA išlaidos, finansuojamos vadovaujantis Reglamentu (ES) Nr. 2023/2831. Techninė pagalba apima šiuos elementus:

9.1.3.1. pagalbą parengti Projektui įgyvendinti reikalingus dokumentus;

9.1.3.2. pagalbą parengti dokumentus ir (arba) gauti leidimus, reikalingus elektrinės pastatymui ir įrengimui arba pagalbą parengti dokumentus, reikalingus elektrinės pirkimui bei pačių viešųjų pirkimų vykdymui ir rangos darbų sutarties įgyvendinimo priežiūrai;

9.1.3.3. pagalbą tinkamų elektrinės statybai sklypų ir prisijungimo prie elektros skirstymo ar perdavimo tinklų vietos (pralaidumų) paieškai;

9.1.3.4. kitas konsultacines paslaugas pagal Paskolos gavėjo poreikį.

9.1.4. Pridėtinės vertės mokestis (toliau – PVM), kai Paskolos gavėjas teisės aktų nustatyta tvarka neturi galimybės įtraukti jo į PVM atskaitą.

9.2. Vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 41 straipsnio 5 dalimi, investicinė pagalba teikiama naujiems įrenginiams.

9.3. Tinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos visos investicinės išlaidos (Reglamento (ES) Nr. 651/2014 41 straipsnio 6 dalis).

10.

Netinkamos finansuoti išlaidos  

 

 

10.1. Priemonės lėšomis netinkamos finansuoti išlaidos:

10.1.1. išlaidos, kurios buvo anksčiau finansuotos (apmokėtos) iš Europos Sąjungos fondų, kitų Europos Sąjungos finansinės paramos priemonių ir (ar) kitos tarptautinės paramos ar nacionalinių lėšų, jei, suteiktus finansavimą pagal Priemonę, išlaidos būtų finansuotos daugiau nei 100 procentų išlaidų vertės;

10.1.2. išlaidos, kurios nėra susijusios su Paskolos gavėjo Projektu ir kurios neatitinka Schemos 9.1 papunktyje nurodytų tinkamų finansuoti Projekto išlaidų.

10.1.3.  žemės įsigijimo ir (ar) nuomos ir su tuo susijusios išlaidos;

10.1.4. Projektui, kurio investicijos pradėtos įgyvendinti iki paraiškos pateikimo dienos, t. y. iki paraiškos pateikimo dienos jau pasirašyta (-os) sutartis (-ys) ir (arba) apmokėta sąskaita dėl turto įsigijimo, prekių tiekimo ir (ar) paslaugų atlikimo, rangos darbų pradėjimo taip, kaip numatyta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 6 straipsnyje;

10.1.5. atsiskaitymams su Rusijos Federacijoje ir Baltarusijos Respublikoje registruotais fiziniais ir (ar) juridiniais asmenimis;

10.1.6. PVM laikomas netinkamu finansuoti Priemonės lėšomis tuo atveju, jei Paskolos gavėjas teisės aktų nustatyta tvarka turi galimybę jį įtraukti į PVM atskaitą ir nesvarbu, ar Paskolos gavėjas faktiškai pasinaudos teise į atskaitą.

10.2. Paskolos neteikiamos juridiniams asmenims, vykdantiems veiklą žuvininkystės, akvakultūros sektoriuje, saulės ir (ar) vėjo elektrinių parkų vystytojams, elektros energijos gamintojams ir investiciniams fondams, kurie ketina finansuoti elektrines, siekiant gaminti elektros energiją ne savo vartojimo reikmėms ir ūkio poreikiams tenkinti ir nesilaikantiems AIEB ar PEB veiklos sąlygų.

11.

 

Paskolų teikimo sąlygos

 

11.1. Paskolos suteikiamos Paskolos gavėjo Projektui finansuoti, sudarant paskolos sutartį tarp Paskolos davėjo ir Paskolos gavėjo (toliau – Paskolos sutartis);

11.2. Dotacijos dydis priklauso nuo įrengtos ar įsigytos elektrinės galios dalies paskirstymo (ne mažiau, kaip 30 proc. įrengtosios galios turi būti neatlygintinai paskirstoma savivaldybėje gyvenantiems, teisę į socialinę pašalpą turintiems asmenims) ir nuo savivaldybėje gyvenančių, teisę į socialinę pašalpą turinčių asmenų, kuriems paskirstyta įrengtos ar įsigytos elektrinės įrengtosios galios dalis (turi būti paskirstoma ne mažiau kaip 30 proc. visų savivaldybėje gyvenančių, teisę į socialinę pašalpą turinčių asmenų) skaičiaus;

11.3. Maksimalus Paskolos laikotarpis – iki 15 metų, įskaitant paskolos grąžinimo atidėjimo laikotarpį;

11.4. Paskolos gavėjas gali Paskolą ar jos dalį grąžinti anksčiau nei Paskolos sutartyje nurodytas Paskolos laikotarpis be jokių papildomų mokesčių;

11.5. Metinė palūkanų norma nustatoma kaip kintamos palūkanos, kurias sudaro 1 proc. marža ir  6 mėn. EURIBOR (esant neigiamai 6 mėn. EURIBOR reikšmei, laikoma, kad 6 mėn. EURIBOR reikšmė lygi 0 proc.) Visais atvejais metinė palūkanų norma negali viršyti 3 proc.

11.6. Finansavimo pagal Priemonę išmokėjimo laikotarpis ne ilgesnis nei 48 mėnesiai (imtinai) nuo Paskolos sutarties pasirašymo, bet ne ilgiau nei iki Projekto įgyvendinimo pabaigos (nuosavybės ribų akto gavimo dienos);

11.7. Esant pagrįstoms aplinkybėms, Paskolos gavėjo prašymu, Finansavimo pagal Priemonę išmokėjimo laikotarpis Paskolos davėjo sprendimu gali būti pratęstas;

11.8. Paskolos gavėjas Paskolą turi pradėti grąžinti pagal Paskolos gavėjui pateikiamą grafiką, kuris yra sudedamoji Paskolos sutarties dalis;

11.9. Už Paskolos panaudojimą pagal Paskolos sutartyje nurodytą paskirtį atsakingas Paskolos gavėjas;

11.10. Paaiškėjus, kad Paskola Paskolos gavėjui buvo nepagrįstai išmokėta, nes Paskolos gavėjas pateikė neteisingą informaciją ir (ar) dokumentus, ir (ar) nuslėpė informaciją, turinčią reikšmės sprendimo dėl Paskolos priėmimui, Paskolos gavėjas privalo grąžinti Paskolos davėjui visą nepagrįstai gautą Paskolą su Paskolos sutartyje nustatytomis palūkanomis (Paskolos grąžinimo dienai) ir su palūkanomis, nustatytomis Komisijos pranešime dėl dabartinių valstybės pagalbos susigrąžinimo palūkanų normų ir taikomų orientacinių bei diskonto normų, paskelbtų remiantis Komisijos reglamento (EB) Nr. 794/2004 10 straipsniu (sprendimo dėl Paskolos suteikimo dienai), kurios skaičiuojamos nuo nepagrįstai išmokėtos Paskolos suteikimo Paskolos gavėjui dienos iki jos susigrąžinimo dienos;

11.11. Paaiškėjus, kad Paskolos gavėjui buvo suteikta neteisėta pagalba arba nesuderinama pagalba, Paskolos gavėjas privalo grąžinti suteiktą neteisėtą pagalbą arba nesuderinamą pagalbą, t. y. visą suteiktą ir negrąžintą Paskolą su Paskolos sutartyje nustatytomis palūkanomis (Paskolos grąžinimo dienai) ir su palūkanomis, kaip nustatyta Reglamente (ES) 2015/1589;

11.12. Paaiškėjus, kad pagal Schemą buvo suteikta neteisėta ir (arba) nesuderinama pagalba, vadovaujantis Konkurencijos įstatymo 551 straipsnio nuostatomis, Paskolos gavėjas privalo jam išmokėtą pagalbos sumą sugrąžinti savanoriškai arba ši suma išieškoma ne ginčo tvarka;

11.13. Išsami Priemonės įgyvendinimo tvarka ir procedūros  nustatomos Priemonės įgyvendinimo sąlygų aprašyme, tvirtinamame INVEGA generalinio direktoriaus įsakymu;

11.14. Priemonės lėšomis finansuojamas ilgalaikis turtas arba kitas Paskolos davėjui priimtinas lygiavertis ilgalaikis turtas (t. y. ne mažesnės vertės nei paskolos lėšomis finansuojamas turtas) turi būti įkeistas pirminiu įkeitimu Paskolos davėjo naudai. Paraiškos vertinimo metu nustačius didesnę Projekto neįgyvendinimo ir (ar) Paskolos negrąžinimo riziką, Paskolos davėjas turi teisę pareikalauti papildomų užtikrinimo priemonių.

12.

 

Paskolos dydis vienam Paskolos gavėjui ir Projektui

 

Suteikiamos Paskolos dydis Paskolos gavėjui  apskaičiuojamas atsižvelgiant į galimą suteikti valstybės pagalbos dydį vienam  Projektui, kaip nurodyta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 4 straipsnio 1 dalies s) punkte.

13.

Valstybės pagalbos apskaičiavimas

13.1. Valstybės pagalbos, suteikiamos Paskolos gavėjui, dydį (susidedantį iš dotacijos ir  paskolos BSE) skaičiuoja INVEGA, vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 41 straipsnio nuostatomis ir atsižvelgdama į Europos Komisijos komunikatą dėl orientacinių ir diskonto normų nustatymo metodo pakeitimo (2008/C 14/02);

13.2. Vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 41 straipsnio nuostatomis įvertinamas, didžiausias galimas pagalbos dydis, kuris apskaičiuojamas taip:

D = K x L, kurioje:

D – didžiausias galimas suteikti pagalbos dydis eurais;

K – tinkamų finansuoti išlaidų suma eurais (be PVM, išskyrus tuos atvejus kai Paskolos gavėjas teisės aktų nustatyta tvarka neturi galimybės įtraukti jo į PVM ataskaitą):

L – didžiausias galimas pagalbos intensyvumas.

13.3. Suteikta pagalba Paskolos atveju išreiškiama bendruoju subsidijos ekvivalentu (BSE), kuris apskaičiuojamas suteikiant paskolą, įvertinus palūkanų skirtumą tarp 2008 m. sausio 19 d. Europos Komisijos komunikate dėl orientacinių ir diskonto normų nustatymo metodo pakeitimo (2008/C 14/02) (toliau – Europos Komisijos komunikatas) nustatytos bazinės paskolų palūkanų normos su atitinkama palūkanų marža (priklausančia nuo rizikos reitingo ir užstato santykio su paskola) ir paskolai pritaikytos palūkanų normos pagal Schemos 10.5 papunktį;

13.4.  Su paskola Paskolos gavėjui papildomai skiriama ir dotacija;

13.5. Bendra paskolos ir dotacijos valstybės pagalbos suma apskaičiuojama taip: galimos dotacijos suma (pvz., 30 proc. nuo tinkamų finansuoti Projekto išlaidų) + paskolos BSE, apskaičiuotas nuo 70 proc. tinkamų projekto išlaidų sumos;

13.6. Ateityje mokama pagalba diskontuojama pagalbos suteikimo momentu esamos jos vertės. Diskonto norma nustatoma atsižvelgiant į Europos Komisijos komunikatą dėl orientacinių ir diskonto normų nustatymo metodo pakeitimo (2008/C 14/02);

13.7. Jeigu dotacija kartu su paskolos BSE viršija didžiausią galimą suteikti valstybės pagalbos dydį pagal Reglamento 651/2014 41 straipsnį, atitinkamai, suderinus su Paskolos gavėju, yra keičiamos Paskolos suteikimo ar dotacijos sąlygos (paskolos suma, Paskolos laikotarpis, dotacijos dydis), arba paskola nesuteikiama;

13.8. Dotacija ir paskolos BSE turi neviršyti 45 procentų tinkamų finansuoti išlaidų.

14.

 

Valstybės pagalbos sumavimas

Pagal Schemą teikiama valstybės pagalba sumuojama, kaip tai nurodyta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 8 straipsnyje.

15.

 

Stebėsena

 

15.1. Paskolos davėjas turi užtikrinti, kad teikiamos Paskolos atitiktų Reglamento (ES) Nr. 651/2014 ir Priemonės schemos nuostatas;

15.2. Paskolos davėjas turi skelbti duomenis apie suteiktą pagalbą Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrui, vadovaudamasi Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“.

16.

Skaidrumo reikalavimai

16.1. Vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 9 straipsnio nuostatomis, informaciją apie suteiktą valstybės pagalbą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo valstybės pagalbos suteikimo dienos būtina paskelbti Europos Komisijos valstybės pagalbos skaidrumo viešos paieškos interneto svetainėje https://webgate.ec.europa.eu/competition/transparency/public?lang=en.

16.2. Reglamento (ES) Nr. 651/2014 III priede nurodytą informaciją Pagalbos davėjas ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo pagalbos suteikimo dienos pateikia Lietuvos Respublikos energetikos ministerijai, kuri ją paskelbia Schemos 16.1 papunktyje nurodytoje interneto svetainėje.

16.3. Lietuvos Respublikos energetikos ministerija užtikrina, kad įgyvendinant valstybės pagalbos schemą, kuriai taikoma išimtis pagal Reglamentą (ES) Nr. 651/2014, vadovaujantis šio reglamento 11 straipsnyje nustatyta tvarka, Europos Komisijai būtų perduodama informacijos apie tokią pagalbą santrauka pagal šio reglamento II priede pateiktą standartinę formą. Užpildyta forma Europos Komisijai perduodama per Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybą.

16.4. Informacija ir dokumentai, susiję su valstybės pagalbos teikimu ir Schemos reikalavimų įgyvendinimu, saugomi 10 metų nuo paskutinės pagalbos pagal Schemą suteikimo dienos ar atitinkamai nuo paskutinio dokumento dėl pagalbos suteikimo gavimo datos.

16.5. Duomenų valdytoja – INVEGA, juridinio asmens kodas 110084026, buveinės adresas: Konstitucijos pr. 7, 09308 Vilnius, tel. (8 5) 210 7510, el. paštas info@invega.lt (duomenų apsaugos pareigūno el. paštas duomenu.apsauga@invega.lt), tvarko su Priemonės įgyvendinimu susijusius paraiškoje ir jos prieduose pateiktus bei iš kitų duomenų šaltinių surinktus asmens duomenis: Paskolos gavėjo vadovo ar atstovo, jo naudos gavėjų vardai, pavardės, asmens kodai, gimimo datos, pilietybė, visi asmens tapatybės dokumento duomenys, elektroninio pašto adresai, telefono ryšio numeriai, informacija apie svarbias viešąsias pareigas, ryšius su politikoje dalyvaujančiais asmenimis, kaip tai numatyta Lietuvos Respublikos Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatyme, Paskolos gavėjo dalyvių (dalininkų) pavadinimai, kapitalo ar balsavimo teisių dalis, sąsajos pagal turimus sutartinius įsipareigojimus su kitais juridiniais asmenimis, bet kokia kita informacija, kurią pateiks Paskolos gavėjas (Paskolos gavėjo atstovas) INVEGAI ar bus gauta iš kitų šaltinių teisės aktų nustatyta tvarka. Prievolę tvarkyti asmens duomenis numatantys teisės aktai, duomenų subjektų teisės bei kita informacija dėl asmens duomenų tvarkymo įgyvendinant Priemonę yra nurodyta Privatumo pranešime, kuris yra skelbiamas INVEGA interneto svetainėje (https://invega.lt/).

 

_____________________

Priedo pakeitimai:

Nr. 1-71, 2024-04-12, paskelbta TAR 2024-04-12, i. k. 2024-06877

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos energetikos ministerija, Įsakymas

Nr. 1-71, 2024-04-12, paskelbta TAR 2024-04-12, i. k. 2024-06877

Dėl energetikos ministro 2024 m. kovo 21 d. įsakymo Nr. 1-56 „Dėl energetikos ministerijos energetikos plėtros programos pažangos priemonės Nr. 03-001-06-03-02 „Didinti atsinaujinančių energijos išteklių dalį, užtikrinant atsinaujinančių išteklių integraciją į elektros tinklus“ veiklos Nr. 10 „Atsinaujinančių išteklių energijos bendrijų ir piliečių energetikos bendrijų, siekiančių mažinti energetinį nepriteklių, investicijos į elektros energijos iš AEI gamybos įrenginius“ valstybės pagalbos teikimo schemos patvirtinimo“ pakeitimo