Suvestinė redakcija nuo 2023-08-31 iki 2024-11-08
Įsakymas paskelbtas: TAR 2017-05-04, i. k. 2017-07512
AUDITO, APSKAITOS, TURTO VERTINIMO IR NEMOKUMO VALDYMO TARNYBOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL AUDITORIŲ IR AUDITO ĮMONIŲ ATLIKTO FINANSINIŲ ATASKAITŲ AUDITO KOKYBĖS UŽTIKRINIMO ORGANIZAVIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2017 m. balandžio 18 d. Nr. V3-19
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo 41 straipsnio 4 dalies 1 punktu ir 45 straipsnio 3 dalies 1 punktu, atsižvelgdamas į Audito priežiūros komiteto 2017 m. balandžio 10 d. nutarimą A1-6.3:
t v i r t i n u Auditorių ir audito įmonių atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės užtikrinimo organizavimo tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Audito, apskaitos, turto vertinimo ir
nemokumo valdymo tarnybos prie
Lietuvos Respublikos finansų ministerijos
direktoriaus 2017 m. balandžio 18 d.
įsakymu Nr. V3-19
AUDITORIŲ IR AUDITO ĮMONIŲ ATLIKTO FINANSINIŲ ATASKAITŲ AUDITO KOKYBĖS UŽTIKRINIMO ORGANIZAVIMO TVARKOS APRAŠAS
I skyrius
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Auditorių ir audito įmonių atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės užtikrinimo organizavimo tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato viešojo ir ne viešojo intereso įmonių auditorių ir audito įmonių atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės užtikrinimo organizavimo tvarką ir procedūras.
2. Šis Tvarkos aprašas parengtas vykdant Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo (toliau - Įstatymas) 41 straipsnio 4 dalies 1 punkto ir 45 straipsnio 3 dalies 1 punkto reikalavimus.
II skyrius
ATLIKTO FINANSINIŲ ATASKAITŲ audito kokybės užtikrinimO PAGRINDAI
4. Viešojo intereso įmonių auditorių ir audito įmonių atlikto finansinių ataskaitų audito kokybė užtikrinama atliekant finansinių ataskaitų audito kokybės tikrinimus, kurie atliekami pagal metinius tikrinimų planus. Metiniai tikrinimų planai sudaromi taip, kad:
4.1. Viešojo intereso įmonių, kurios pagal Lietuvos Respublikos finansinės atskaitomybės įstatymą laikomos didelėmis įmonėmis, auditorių ir audito įmonių atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės tikrinimai būtų atliekami ne rečiau kaip kas 3 metus.
5. Įstatymo 41 straipsnio 5 dalies 2 punkte ir šio Tvarkos aprašo 4 punkte nurodyti metiniai planai sudaromi remiantis rizika paremta analize, tai yra atsižvelgiama į auditoriaus ir audito įmonės veiklos mastą ir sudėtingumą, vertinama auditoriaus ir audito įmonės atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės rizika, auditoriaus ir audito įmonės atlikto finansinių ataskaitų audito svarba visuomenei, finansų rinkai, investuotojams, galima įtaka audito rinkos stabilumui, kiek plačiai auditoriaus ir audito įmonės atlikto finansinių ataskaitų audito rezultatais galėjo būti naudojamasi, atsižvelgiama į kitas svarbias aplinkybes ir rizikas.
6. Sudarant finansinių ataskaitų audito kokybės tikrinimų planą įvertinami ir rizikai įtaką darantys veiksniai, kuriuos ne rečiau kaip kas 2 metus apsvarsto iš naujo Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnyba prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Tarnyba). Tarnyba turi teisę nurodyti veiksnius į kuriuos turi atsižvelgti Lietuvos auditorių rūmai sudarydami finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūrų planą.
III skyrius
VIEŠOJO INTERESO ĮMONIŲ AUDITORIŲ IR AUDITO ĮMONIŲ ATLIKTO FINANSINIŲ ATASKAITŲ AUDITO KOKYBĖS UŽTIKRINIMAS
7. Viešojo intereso įmonių auditorių ir audito įmonių atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės užtikrinimą įgyvendina Tarnyba. Tarnybos teisės ir pareigos įgyvendinant viešojo intereso įmonių auditorių ir audito įmonių atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės užtikrinimą nustatytos 2014 m. balandžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) Nr. 537/2014 dėl konkrečių viešojo intereso įmonių teisės aktų nustatyto audito reikalavimų, ir Įstatyme.
8. Įgyvendindama viešojo intereso įmonių auditorių ir audito įmonių atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės užtikrinimą Tarnyba atlieka šio Tvarkos aprašo 4 punkte nurodytus finansinių ataskaitų audito kokybės tikrinimus. Tikrinimai atliekami vadovaujantis Finansinių ataskaitų audito kokybės tikrinimo atlikimo tvarka.
9. Metinį tikrinimų planą, vadovaudamasi šio Tvarkos aprašo 4-6 punktų nuostatomis, sudaro ir, gavusi Audito priežiūros komiteto nuomonę, iki einamųjų metų kovo 31 d. tvirtina Tarnyba.
10. Metiniame tikrinimų plane nurodomi viešojo intereso įmonių auditą atlikę auditoriai ir audito įmonės, kurių atlikto audito kokybę planuojama patikrinti tais tikrinimų metais.
IV skyrius
NE VIEŠOJO INTERESO ĮMONIŲ AUDITORIŲ IR AUDITO ĮMONIŲ ATLIKTO FINANSINIŲ ATASKAITŲ AUDITO KOKYBĖS UŽTIKRINIMAS
12. Tarnybos ir Lietuvos auditorių rūmų teisės ir pareigos įgyvendinant ne viešojo intereso įmonių auditorių ir audito įmonių atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės užtikrinimą nustatytos Įstatyme.
13. Tvarka ir procedūros, kuriomis vadovaudamiesi Lietuvos auditorių rūmai įgyvendina ne viešojo intereso įmonių auditorių ir audito įmonių atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės užtikrinimą, nustatytos Finansinių ataskaitų audito kokybės užtikrinimo Lietuvos auditorių rūmuose tvarkoje.
14. Pagal šio Tvarkos aprašo 13 punkte nurodytą tvarką Lietuvos auditorių rūmai turi užtikrinti, kad:
14.1. Metinis finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūrų planas būtų sudarytas ir Tarnybai suderinti pateiktas iki einamųjų metų kovo 31 d. Finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūrų planas sudaromas vadovaujantis šio Tvarkos aprašo 5 ir 6 punktų nuostatomis. Tarnybai suderinti teikiamame finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūrų plane, be Įstatyme nurodytos informacijos, nurodoma, kada paskutinį kartą buvo daryta auditoriaus ir audito įmonės atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūra, auditorių ir audito įmonių įtraukimo į peržiūrų planą motyvai ir rizika pagrįstos analizės išvados, kita tų metų peržiūrų planui sudaryti, auditorių ir audito įmonėms įtraukti į tų metų peržiūrų planą svarbi informacija. Patvirtintas metinis finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūrų planas skelbiamas Lietuvos auditorių rūmų interneto svetainėje, o jo kopija per 5 darbo dienas po patvirtinimo pateikiama Tarnybai.
Papunkčio pakeitimai:
Nr. V3-19, 2023-08-30, paskelbta TAR 2023-08-30, i. k. 2023-17066
14.2. Išnagrinėtos auditorių ir audito įmonių atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros ataskaitos ir su šiomis peržiūromis, jų nagrinėjimu Lietuvos auditorių rūmuose susijusi informacija, taip pat siūlymai skirti auditoriui ar audito įmonei Įstatymo 56 straipsnio 3 dalyje nustatytą (-us) nurodymą (-us) ir (arba) 56 straipsnio 4 dalyje nustatytą (-as) poveikio priemonę (-es) arba siūlymai atlikti finansinių ataskaitų audito kokybės tyrimą Tarnybai būtų pateikiami per 30 kalendorinių dienų nuo finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros ataskaitos ir visos su peržiūra susijusios informacijos gavimo Lietuvos auditorių rūmuose dienos. Teikiant siūlymus skirti auditoriui ar audito įmonei Įstatymo 56 straipsnio 3 dalyje nustatytą (-us) nurodymą (-us) ir (arba) 56 straipsnio 4 dalyje nustatytą (-as) poveikio priemonę (-es) arba siūlymą atlikti finansinių ataskaitų audito kokybės tyrimą turi būti pateikiami siūlymo argumentai. Teikiant siūlymus skirti auditoriui ar audito įmonei Įstatymo 56 straipsnio 3 dalyje nustatytą (-us) nurodymą (-us) ir (arba) 56 straipsnio 4 dalyje nustatytą (-as) poveikio priemonę (-es) taip pat turi būti įvertintos Įstatymo 57 straipsnyje nurodytos aplinkybės.
14.3. Informacija apie praeitų metų finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūrų plano faktinį įvykdymą Tarnybai turi būti pateikiama pagal šio Tvarkos aprašo 1 priede pateiktą formą iki einamųjų metų kovo 31 d.
Papunkčio pakeitimai:
Nr. V3-19, 2023-08-30, paskelbta TAR 2023-08-30, i. k. 2023-17066
V skyrius
NURODYMŲ IR POVEIKIO PRIEMONIŲ SKYRIMAS
15. Gavusi šio Tvarkos aprašo 14.2 punkte nurodytą Lietuvos auditorių rūmų siūlymą skirti auditoriui ar audito įmonei Įstatymo 56 straipsnio 3 dalyje nustatytą (nustatytus) nurodymą (nurodymus) ir (arba) 56 straipsnio 4 dalyje nustatytą (nustatytas) poveikio priemonę (priemones), Tarnyba raštu, siunčiamu auditoriaus ar audito įmonės Tarnybai nurodytu ar oficialiai deklaruotu buveinės ar gyvenamosios vietos adresu, arba siunčiamu Tarnybai nurodytu ar oficialiai deklaruotu elektroninio pašto adresu, kreipiasi į auditorių ir (ar) audito įmonę, kurių atlikto audito kokybės peržiūra buvo atlikta, prašydama pateikti paaiškinimus dėl finansinių ataskaitų atlikto audito kokybės peržiūros ataskaitos. Auditorius ir (ar) audito įmonės paaiškinimus turi teisę pateikti per 7 darbo dienas.
16. Tarnyba, išnagrinėjusi šio Tvarkos aprašo 14.2 punkte nurodytą Lietuvos auditorių rūmų siūlymą skirti auditoriui ar audito įmonei Įstatymo 56 straipsnio 3 dalyje nustatytą (nustatytus) nurodymą (nurodymus) ir (arba) 56 straipsnio 4 dalyje nustatytą (nustatytas) poveikio priemonę (priemones) ir šio Tvarkos aprašo 15 punkte nurodytą paaiškinimą, jei jis buvo gautas iki šio Tvarkos aprašo 15 punkte nurodyto paaiškinimo pateikimo termino pabaigos – siūlomą Įstatymo 44 straipsnio 5 dalyje nurodytą įvertinimą teikia svarstyti Audito priežiūros komitetui.
17. Auditorių ir (ar) audito įmonę, dėl kurių atlikto audito kokybės peržiūros rezultatų svarstomas nurodymų ir (ar) poveikio priemonių skyrimo klausimas, apie Audito priežiūros komiteto posėdį Tarnyba informuoja Įstatymo 56 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka.
18. Tarnyba, teikdama Audito priežiūros komitetui svarstyti galimų nurodymo (nurodymų) ar poveikio priemonės (priemonių) skyrimo klausimą, atsižvelgia į Įstatymo 57 straipsnyje nurodytas aplinkybes ir:
18.1. Pagal Įstatymo 57 straipsnio 1 dalies 2 punktą vertinant atsakingo asmens atsakomybės dydį, vertinama, pavyzdžiui, atsakingo fizinio asmens einamų pareigų, atliekamų funkcijų turinys, jo pavaldumas aukštesnes pareigas einantiems asmenims, atsakingo fizinio ar juridinio asmens dalyvavimo darant pažeidimą pobūdis ir mastas.
18.2. Pagal Įstatymo 57 straipsnio 1 dalies 3 punktą atsakingo asmens finansinis pajėgumas vertinamas tada, kai teikiamas siūlymas skirti Įstatymo 56 straipsnio 4 dalies 6 punkte nurodytą poveikio priemonę. Vertinant atsakingo asmens finansinį pajėgumą, vertinamos jo vykdomos ūkinės komercinės veiklos, su kuria susijęs padarytas pažeidimas, praėjusių paskutinių finansinių metų metinės pajamos ir metinis veiklos rezultatas.
19. Audito priežiūros komiteto posėdyje apsvarsčius atlikto audito kokybės peržiūros metu nustatytus finansinių ataskaitų audito trūkumus ir Tarnybos siūlomą įvertinimą, Tarnyba, Audito priežiūros komitetui pateikus nuomonę, per 10 darbo dienų priima sprendimą dėl finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros rezultatų įvertinimo ir nurodymų ir (arba) poveikio priemonių skyrimo.
6 skyrius. Neteko galios nuo 2023-08-31
Skyriaus naikinimas:
Nr. V3-19, 2023-08-30, paskelbta TAR 2023-08-30, i. k. 2023-17066
Auditorių ir audito įmonių atlikto
finansinių ataskaitų audito kokybės
užtikrinimo organizavimo tvarkos aprašo
1 priedas
(Lietuvos auditorių rūmų ataskaitos dėl auditorių ir audito įmonių atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūrų plano faktinio įvykdymo forma)
Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybai prie Lietuvos Respublikos
finansų ministerijos ____________Nr.______
(data)
Lietuvos auditorių rūmų ataskaita dėl AUDITORIŲ IR AUDITO ĮMONIŲ ATLIKTO finansinių ataskaitų AUDITO KOKYBĖS peržiūrų plano faktinio įvykdymo
1. Iš viso pagal metinį _________ m. auditorių ir audito įmonių atlikto audito
(metai)
kokybės peržiūros planą (toliau – peržiūrų planas) numatyta atlikti____________
(įmonių skaičius)
audito įmonių ir _____________ auditorių atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūrų (toliau
(auditorių skaičius)
kartu – peržiūros).
2. Nebuvo atlikta ____________ planuotų atlikti audito įmonių ir _________
(įmonių skaičius) (auditorių skaičius)
auditorių peržiūrų.
2.1. Nurodomos planuotų atlikti audito įmonių atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūrų neatlikimo priežastys (informacija pateikiama atskirai apie kiekvieną audito įmonę, kurios planuota atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūra nebuvo atlikta):
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.2. Nurodomos planuotų atlikti auditorių atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūrų neatlikimo priežastys (informacija pateikiama atskirai apie kiekvieną auditorių, kurio planuota atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūra nebuvo atlikta):
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Iš viso buvo atlikta ____________ audito įmonių, ____________ auditorių
(įmonių skaičius) (auditorių skaičius)
peržiūrų.
4. Peržiūrų metu nustatyti trūkumai:
4.1. Duomenys apie peržiūrų metu nustatytus audito įmonių ir auditorių audito atlikimo trūkumus pagal atskiras sritis pateikiami lentelėje:
Sritys, kuriose peržiūrų metu nustatyta trūkumų: |
Audito įmonių, kurių atlikto audito trūkumų buvo nustatyta, skaičius |
Auditorių, kurių atlikto audito trūkumų buvo nustatyta, skaičius |
||
Reikšmingi trūkumai (nurodomas audito įmonių skaičius) |
Trūkumai (nurodomas audito įmonių skaičius) |
Reikšmingi trūkumai (nurodomas auditorių skaičius) |
Trūkumai (nurodomas auditorių skaičius) |
|
Nepriklausomumas |
|
|
|
|
Įgūdžiai ir kompetencija |
|
|
|
|
Mokymas ir kvalifikacijos kėlimas |
|
|
|
|
Įmonės, jos aplinkos supratimas ir reikšmingo iškraipymo rizikos vertinimas |
|
|
|
|
Planavimas |
|
|
|
|
Audito įrodymai |
|
|
|
|
Darbo dokumentai |
|
|
|
|
Darbo dokumentų saugojimas |
|
|
|
|
Finansinės ataskaitos |
|
|
|
|
Auditoriaus išvada |
|
|
|
|
Ryšio su vadovybe palaikymas |
|
|
|
|
Audito įmonės kokybės kontrolė |
|
|
|
|
Įstatymų ir kitų teisės aktų nuostatų laikymasis |
|
|
|
|
Iš viso nustatyta trūkumų: |
|
|
|
|
4.2. Pateikiamas peržiūrų metu nustatytų trūkumų detalesnis atskleidimas, nurodant dažniausiai pasitaikančius trūkumus:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Veiksmai, kurių imtasi atlikus peržiūras:
5.1. Atlikus peržiūras, kurių metu audito atlikimo trūkumų nenustatyta, Tarnybai
pateikta _____________ sprendimų dėl audito įmonių ir ______________
(sprendimų skaičius) (sprendimų skaičius)
sprendimų dėl auditorių peržiūros.
5.2. Informacija apie siūlytus sprendimus peržiūrų metu nustačius audito atlikimo trūkumų, pateikiama lentelėse.
Informacija apie audito įmonėms siūlomus skirti nurodymus ir (arba) poveikio priemones |
|
Nurodymas ir (arba) poveikio priemonė |
Audito įmonių skaičius |
|
|
Informacija apie auditoriams siūlomus skirti nurodymus ir (arba) poveikio priemones |
|
Nurodymas ir (arba) poveikio priemonė |
Auditorių skaičius |
|
|
5.3. Peržiūros metu nustačius audito atlikimo trūkumų, priimta
___________ sprendimų kreiptis į Tarnybą dėl audito įmonių
(sprendimų skaičius)
ir __________ sprendimų dėl auditorių atlikto audito tyrimo iniciavimo.
(sprendimų skaičius)
6. Kita svarbi, su peržiūrų atlikimu susijusi informacija, įskaitant informaciją apie duotų nurodymų ir drausminių nuobaudų vykdymą einamaisiais kalendoriniais metais: __________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________ ______________ ________________________________________
(Lietuvos auditorių rūmų atstovo pareigos) (parašas) (vardas, pavardė)
Pakeitimai:
1.
Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnyba prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Įsakymas
Nr. V3-19, 2023-08-30, paskelbta TAR 2023-08-30, i. k. 2023-17066
Dėl audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos direktoriaus 2017 m. balandžio 18 d. įsakymo Nr. V3-19 „Dėl Auditorių ir audito įmonių atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės užtikrinimo organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo