Suvestinė redakcija nuo 2010-10-08
Įsakymas paskelbtas: Žin. 2007, Nr. 113-4611, i. k. 1072330ISAK003D-470
LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL SANKCIJŲ UŽ GEROS AGRARINĖS IR APLINKOSAUGOS BŪKLĖS REIKALAVIMŲ PAŽEIDIMUS TAIKYMO METODIKOS PATVIRTINIMO
2007 m. spalio 29 d. Nr. 3D-470
Vilnius
Vadovaudamasi 2003 m. rugsėjo 29 d. Tarybos reglamento (EB) Nr. 1782/2003, nustatančio bendrąsias tiesioginės paramos schemų pagal bendrą žemės ūkio politiką taisykles ir nustatančio tam tikras paramos schemas ūkininkams bei iš dalies keičiančio reglamentus (EEB) Nr. 2019/93, (EB) Nr. 1452/2001, (EB) Nr. 1453/2001, (EB) Nr. 1454/2001, (EB) Nr. 1868/94, (EB) Nr. 1251/ 1999, (EB) Nr. 1254/1999, (EB) Nr. 1673/2000, (EEB) Nr. 2358/71 ir (EB) Nr. 2529/2001 (OL 2004 m. specialusis leidimas, 3 skyrius, 40 tomas, p. 269) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2007 m. gegužės 22 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 552/2007 (OL 2007 L 131, p. 10), 2005 m. rugsėjo 20 d. Tarybos reglamento (EB) Nr. 1698/2005 dėl Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) paramos kaimo plėtrai (OL 2005 L 277, p. 1), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2006 m. gruodžio 19 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 2012/2006 (OL 2006 L 384, p. 8), nuostatomis,
tvirtinu Sankcijų už geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų pažeidimus taikymo metodiką (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2007 m. spalio 29 d. įsakymu Nr. 3D-470
SANKCIJŲ UŽ GEROS AGRARINĖS IR APLINKOSAUGOS BŪKLĖS REIKALAVIMŲ
PAŽEIDIMUS TAIKYMO METODIKA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Sankcijų už geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų pažeidimus taikymo metodikos (toliau – Metodikos) tikslas – nustatyti sankcijų už geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų pažeidimus taikymo žemės ūkio veiklos subjektams, pateikusiems paraiškas gauti tiesiogines išmokas už žemės ūkio naudmenų ir pasėlių plotus ir paramą pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemones „Agrarinės aplinkosaugos išmokos“, „Išmokos ūkininkams vietovėse, kuriose yra kliūčių, išskyrus kalnuotas vietoves“, „NATURA 2000 išmokos ir su direktyva 2000/60/EB susijusios išmokos“, „NATURA 2000 išmokos“, „Miškų aplinkosaugos išmokos“ (toliau – Programos priemonės), taip pat kompensacines išmokas už saugomų teritorijų žemės ūkio naudmenas tvarką.
Punkto pakeitimai:
Nr. 3D-893, 2010-10-04, Žin., 2010, Nr. 119-6065 (2010-10-07), i. k. 1102330ISAK003D-893
2. Pagrindinės šioje Metodikoje vartojamos sąvokos:
Deklaruotas plotas – Paramos paraiškoje nurodytų žemės ūkio naudmenų ar pasėlių laukų, už kuriuos žemės ūkio veiklos subjektas prašo išmokų, plotų suma.
Reikalavimų pažeidimo plotas – Paramos paraiškoje nurodytų atskirų žemės ūkio naudmenų ar pasėlių laukų, už kuriuos žemės ūkio veiklos subjektas prašo išmokų ir kuriuose nustatytas bent vieno iš geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų pažeidimas, plotų suma.
Geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės (toliau – GAAB) reikalavimai – reikalavimai, nustatyti Geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės žemės ūkio naudmenoms reikalavimuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. liepos 10 d. įsakymu Nr. 3D-327 (Žin., 2007, Nr. 78-3157).
Netyčinis reikalavimų pažeidimas – atvejis, kai reikalavimų pažeidimo plotas, kuriame nustatytas bent vieno iš GAAB reikalavimų pažeidimas, sudaro ne daugiau kaip 10 proc. pareiškėjo deklaruoto ploto.
Tyčinis reikalavimų pažeidimas – atvejis, kai reikalavimų pažeidimo plotas, kuriame nustatytas bent vieno iš GAAB reikalavimų pažeidimas, sudaro daugiau kaip 10 proc. pareiškėjo deklaruoto ploto, taip pat atvejis, kai reikalavimų pakartotinis pažeidimas nustatomas po to, kai sankcijos, taikomos pareiškėjui už netyčinį reikalavimų pažeidimą, dydis pasiekia 15 proc. ir pareiškėjas buvo informuojamas, kad kitas reikalavimų pakartotinis pažeidimas bus laikomas tyčiniu.
Kitos šioje Metodikoje vartojamos sąvokos apibrėžiamos Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonių „Išmokos ūkininkams vietovėse, kuriose yra kliūčių, išskyrus kalnuotas vietoves“, „Natura 2000 išmokos ir su direktyva 2000/60/EB susijusios išmokos“ ir „Natura 2000 išmokos“ įgyvendinimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. balandžio 6 d. įsakymu Nr. 3D-151 (Žin., 2007, Nr. 41-1560; 2010, Nr. 39-1869), Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonės „Agrarinės aplinkosaugos išmokos“ programų „Kraštovaizdžio tvarkymas“, „Ekologinis ūkininkavimas“ ir „Rizikos“ vandens telkinių būklės gerinimas“ įgyvendinimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. balandžio 6 d. įsakymu Nr. 3D-152 (Žin., 2007, Nr. 41-1561; 2010, Nr. 41-1995) ir Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonės „Miškų aplinkosaugos išmokos“ įgyvendinimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2008 m. kovo 20 d. įsakymu Nr. 3D-161 (Žin., 2008, Nr. 36-1305; 2010, Nr. 40-1913), bei kasmet žemės ūkio ministro įsakymu tvirtinamose Tiesioginių išmokų už žemės ūkio naudmenų ir pasėlių plotus administravimo bei kontrolės taisyklėse.
Punkto pakeitimai:
Nr. 3D-893, 2010-10-04, Žin., 2010, Nr. 119-6065 (2010-10-07), i. k. 1102330ISAK003D-893
II. SANKCIJŲ UŽ GAAB REIKALAVIMŲ PAŽEIDIMĄ TAIKYMAS
3. Sankcijos taikomos už Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos Kontrolės departamento atliktos patikros vietoje arba nuotolinės patikros metu nustatytus GAAB reikalavimų pažeidimo faktus, išskyrus:
3.1. šios Metodikos priedo 1.6 punkte nurodyto GAAB reikalavimo pažeidimo faktas nustatomas vadovaujantis Aplinkos ministerijos padalinių duomenimis apie pareiškėjų valdose nustatytus žolės deginimo atvejus.
3.2. šios Metodikos priedo 2 punkte nurodyto GAAB reikalavimo pažeidimo faktas nustatomas administracinės patikros metu.
4. Patikros vietoje ataskaitoje pažymėtas arba administracinės patikros metu nustatytas GAAB reikalavimų pažeidimas įvertinamas ir sankcijų dydis nustatomas pagal masto ir pastovumo kriterijus, vadovaujantis šios Metodikos priedu. Taip pat GAAB reikalavimų pažeidimas įvertinamas pagal pasikartojimo kriterijų, t. y. nustatant, ar GAAB reikalavimų pažeidimas yra pakartotinis, ir pagal GAAB reikalavimų pažeidimo sunkumą. Į reikalavimų pažeidimo sunkumą neatsižvelgiama, jei taikomos sankcijos dėl netyčinio reikalavimų pažeidimo.
5. Sankcijos dėl nustatytų GAAB reikalavimų pažeidimų taikomos pagrindinei išmokos daliai ir Programos priemonių išmokoms bei kompensacinėms išmokoms už saugomų teritorijų žemės ūkio naudmenas.
Punkto pakeitimai:
Nr. 3D-893, 2010-10-04, Žin., 2010, Nr. 119-6065 (2010-10-07), i. k. 1102330ISAK003D-893
III. SANKCIJŲ DĖL GAAB REIKALAVIMŲ PAŽEIDIMŲ APSKAIČIAVIMAS
6. Dėl netyčinio reikalavimų pažeidimo taikomos tokios sankcijos:
6.1. pagrindinė išmokos dalis sumažinama 3 proc. ir sankcijos dydis atitinkamai padidinamas ar sumažinamas įvertinus GAAB reikalavimų pažeidimą pagal šios Metodikos priedą:
6.1.1. jeigu GAAB reikalavimų pažeidimo mastas įvertinamas kaip didelis – sankcijos dydis padidinamas 1 procentu;
6.1.2. jeigu GAAB reikalavimų pažeidimo pastovumas įvertinamas kaip pastovus – sankcijos dydis padidinamas 1 procentu;
6.1.3. jeigu GAAB reikalavimų pažeidimo mastas įvertinamas kaip mažas – sankcijos dydis sumažinamas 1 procentu;
7. Nustačius bet kurio GAAB reikalavimo pakartotinį netyčinį pažeidimo atvejį, ankstesniaisiais metais taikytos sankcijos dydis padidinamas tris kartus, tačiau jis negali viršyti 15 proc. pagrindinės išmokos dalies.
8. Kai pirmąjį kartą sankcijos dydis pasiekia 15 proc. pagrindinės išmokos dalies sumažinimo ribą, pareiškėjui išsiunčiamas pranešimas, kad, vėl nustačius bet kurio GAAB reikalavimo pažeidimo atvejį, bus laikoma, kad pareiškėjas tyčia pažeidžia GAAB reikalavimus. Jei po to vėl nustatomas bet kurio GAAB reikalavimo pažeidimo atvejis, sankcijos dydis, kuris būtų taikomas pareiškėjui prieš pasiekiant 15 proc. pagrindinės išmokos dalies sumažinimo ribą (t. y. prieš sankcijos dydžio apribojimą), padidinamas tris kartus.
9. Dėl tyčinio reikalavimų pažeidimo, atsižvelgiant į reikalavimų pažeidimo sunkumą, taikomos tokios sankcijos:
9.1. kai reikalavimų pažeidimo plotas viršija 10 proc., bet neviršija 20 proc. deklaruoto ploto, laikoma, kad tai yra sunkus GAAB reikalavimų pažeidimas, ir pagrindinė išmokos dalis sumažinama 20 proc., o sankcijos dydis atitinkamai padidinamas ar sumažinamas įvertinus GAAB reikalavimų pažeidimą pagal šios Metodikos priedą:
9.1.1. jeigu GAAB reikalavimų pažeidimo mastas įvertinamas kaip didelis – sankcijos dydis padidinamas 1 procentu;
9.1.2. jeigu GAAB reikalavimų pažeidimo pastovumas įvertinamas kaip pastovus – sankcijos dydis padidinamas 1 procentu;
9.1.3. jeigu GAAB reikalavimų pažeidimo mastas įvertinamas kaip mažas – sankcijos dydis sumažinamas 1 procentu;
9.2. kai reikalavimų pažeidimo plotas viršija 20 proc., bet neviršija 30 proc. deklaruoto ploto, laikoma, kad tai yra sunkus GAAB reikalavimų pažeidimas, ir pagrindinė išmokos dalis sumažinama 30 proc., o sankcijos dydis atitinkamai padidinamas ar sumažinamas įvertinus GAAB reikalavimų pažeidimą pagal šios Metodikos priedą:
9.2.1. jeigu GAAB reikalavimų pažeidimo mastas įvertinamas kaip didelis – sankcijos dydis padidinamas 1 procentu;
9.2.2. jeigu GAAB reikalavimų pažeidimo pastovumas įvertinamas kaip pastovus – sankcijos dydis padidinamas 1 procentu;
9.2.3. jeigu GAAB reikalavimų pažeidimo mastas įvertinamas kaip mažas – sankcijos dydis sumažinamas 1 procentu;
9.3. kai reikalavimų pažeidimo plotas viršija 30 proc., bet neviršija 40 proc. deklaruoto ploto, laikoma, kad tai yra sunkus GAAB reikalavimų pažeidimas, ir pagrindinė išmokos dalis sumažinama 40 proc., o sankcijos dydis atitinkamai padidinamas ar sumažinamas įvertinus GAAB reikalavimų pažeidimą pagal šios Metodikos priedą:
9.3.1. jeigu GAAB reikalavimų pažeidimo mastas įvertinamas kaip didelis – sankcijos dydis padidinamas 1 procentu;
9.3.2. jeigu GAAB reikalavimų pažeidimo pastovumas įvertinamas kaip pastovus – sankcijos dydis padidinamas 1 procentu;
9.3.3. jeigu GAAB reikalavimų pažeidimo mastas įvertinamas kaip mažas – sankcijos dydis sumažinamas 1 procentu;
9.4. kai reikalavimų pažeidimo plotas viršija 40 proc., bet neviršija 50 proc. deklaruoto ploto, laikoma, kad tai yra sunkus GAAB reikalavimų pažeidimas, ir pagrindinė išmokos dalis sumažinama 100 proc.;
10. Sankcijos dėl GAAB reikalavimų pažeidimų Programos priemonių išmokoms taikomos tokio pat dydžio kaip ir sankcijos, pritaikytos pagrindinei išmokos daliai. Sankcijos apskaičiuojamos kiekvienai Programos priemonės išmokai atskirai.
Punkto pakeitimai:
Nr. 3D-893, 2010-10-04, Žin., 2010, Nr. 119-6065 (2010-10-07), i. k. 1102330ISAK003D-893
IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
12. Sankcijos dėl GAAB reikalavimų pažeidimo taikomos tam subjektui, kuris tuo metu, kai buvo nustatytas GAAB reikalavimų pažeidimo atvejis, jau buvo pateikęs paraišką. Jei valda buvo perduota kitam subjektui ir valdos perėmėjas nesiėmė priemonių GAAB reikalavimų pažeidimui likviduoti, jis laikomas atsakingu, ir sankcijos už nustatytą GAAB reikalavimų pažeidimo atvejį taikomos valdos perėmėjui.
Sankcijų už geros agrarinės ir aplinkosaugos
būklės reikalavimų pažeidimus taikymo
metodikos
priedas
GEROS AGRARINĖS IR APLINKOSAUGOS BŪKLĖS REIKALAVIMŲ PAŽEIDIMO ĮVERTINIMO PAGAL MASTO IR PASTOVUMO KRITERIJUS LENTELĖ
GAAB reikalavimai |
Kriterijai |
GAAB reikalavimų nesilaikymo įvertinimas |
Aprašymas |
1. Geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimai žemės ūkio naudmenoms: 1.1. Ariamoje žemėje turi būti auginami žemės ūkio augalai arba laikomas sideracinis ar juodasis pūdymas. Žemės ūkio augalų laukuose neturi būti juos stelbiančių piktžolių, išskyrus pavienes piktžoles ar pavienius jų kupstus. Juodąjį pūdymą reikia periodiškai įdirbti arba naudoti chemines priemones, siekiant išnaikinti piktžoles ir pagerinti dirvožemio kokybę. Soduose ir uogynuose, kurių tarpueiliuose laikomas juodasis pūdymas, turi būti laikomasi šiame punkte nurodytų juodojo pūdymo dirbimo reikalavimų. 1.2. Ganyklos arba pievos, taip pat daugiametės ganyklos arba pievos turi būti geros būklės, naudojamos gyvuliams ganyti (iki rugpjūčio 1 d. turi būti bent kartą nuganytos, jei priemonės įgyvendinimo taisyklėse nenumatyti kiti terminai) arba ne rečiau kaip kartą per metus (iki rugpjūčio 1 d., jei priemonės įgyvendinimo taisyklėse nenumatyti kiti terminai) nušienaujamos (žalioji masė šienavimo metu gali būti susmulkinta ir tolygiai paskleista ganyklų arba pievų, taip pat daugiamečių ganyklų arba pievų plotuose). Soduose ir uogynuose, kurių tarpueiliuose laikoma veja ar pieva, turi būti laikomasi šiame punkte nurodytų šienavimo ar ganymo terminų. 1.3. Šienas ar žalioji masė ganyklose arba pievose, taip pat daugiametėse ganyklose arba pievose turi būti sutvarkyti ir išvežti iš lauko iki rugpjūčio 1 d., jei priemonės įgyvendinimo taisyklėse nenumatyti kiti terminai (išskyrus atvejus, kai žalioji masė šienavimo metu susmulkinama ir tolygiai paskleidžiama ganyklų arba pievų, taip pat daugiamečių ganyklų arba pievų plotuose). Šienas, šiaudų ir augalų liekanos gali būti sudėti į kūgius. Soduose ir uogynuose, kurių tarpueiliuose laikoma veja ar pieva, turi būti laikomasi šiame punkte nurodytų reikalavimų. 1.4. Ariamoje žemėje bei ganyklų arba pievų, taip pat daugiamečių ganyklų arba pievų plotuose neturi būti medžių ir krūmų, išskyrus pavienius medžius, kurie yra tradicinio kraštovaizdžio dalis. 1.5. Pievų-ganyklų, taip pat daugiamečių pievų-ganyklų plotuose neturi būti sustabarėjusių, taip pat sėklas subrandinusių arba išbarsčiusių piktžolių (kiečių, pelynų, usnių, varnalėšų, dilgelių ir kt.). Pavienių piktžolių ar žolės kupstų buvimas nelaikomas pažeidimu. 1.6. Ganyklose arba pievose, daugiametėse ganyklose arba pievose žolė, taip pat ražienos negali būti deginamos. 2. Žemės ūkio veiklos subjektai privalo laikytis sėjomainos reikalavimų ir tame pačiame lauke (sėjomainos lauke) tą pačią augalų rūšį (kultūrą) gali auginti ne ilgiau kaip 3 metus iš eilės. Šis reikalavimas pareiškėjams, siekiantiems gauti tik tiesiogines išmokas už žemės ūkio naudmenų ir pasėlių plotus, taikomas nuo 2008 m. 3. Pavieniai medžiai ir krūmai, augantys žemės ūkio naudmenose ir savivaldybės institucijos sprendimu paskelbti saugotinais, turi būti saugomi kraštovaizdžio apsaugos tikslais. Šie medžiai ir krūmai be savivaldybės institucijos išduoto leidimo negali būti iškertami, išskyrus atvejus, jei medžiai yra nulaužti ar išversti vėjo ar sniego, taip pat nudžiūvę medžiai, keliantys grėsmę žmonėms, pastatams, eismui. Šis reikalavimas pareiškėjams, siekiantiems gauti tik tiesiogines išmokas už žemės ūkio naudmenų ir pasėlių plotus, taikomas nuo 2008 m. |
REIKALAVIMŲ NESILAIKYMO MASTAS |
DIDELIS |
Nors vienas iš pareiškėjo deklaruotų laukų, kuriame užfiksuotas GAAB reikalavimų pažeidimas, ribojasi su kito asmens žemės ūkio naudmenomis ir todėl joms turi tiesioginį neigiamą poveikį (arba nenustatyti 2 ir 3 punktuose nurodyti GAAB nesilaikymo faktai). |
MAŽAS |
Nė vienas iš pareiškėjo deklaruotų laukų, kuriame užfiksuotas GAAB reikalavimų pažeidimas, nesiriboja su kito asmens žemės ūkio naudmenomis ir todėl joms neturi tiesioginio neigiamo poveikio (arba nustatyti 2 ir 3 punktuose nurodyti GAAB nesilaikymo faktai). |
||
REIKALAVIMŲ NESILAIKYMO PASTOVUMAS |
PASTOVUS |
Patikros vietoje metu nustatyta, kad pareiškėjas nevykdo bent vieno iš 1.1, 1.2, 1.4, 1.5, 1.6, 2 ir 3 GAAB reikalavimų. |
|
NEPASTOVUS |
Patikros vietoje metu nustatyta, kad pareiškėjas nevykdo tik 1.3 GAAB reikalavimo (t. y. visus likusius GAAB reikalavimus vykdo). |
______________
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, Įsakymas
Nr. 3D-893, 2010-10-04, Žin., 2010, Nr. 119-6065 (2010-10-07), i. k. 1102330ISAK003D-893
Dėl žemės ūkio ministro 2007 m. spalio 29 d. įsakymo Nr. 3D-470 "Dėl Sankcijų už geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų pažeidimus taikymo metodikos patvirtinimo" pakeitimo