Suvestinė redakcija nuo 2010-07-23 iki 2011-02-03
Įsakymas paskelbtas: Žin. 2007, Nr. 106-4364, i. k. 1072055ISAK000VA-66
VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKAS
Į S A K Y M A S
DĖL KONSULTACIJŲ IR ATSAKYMŲ Į PAKLAUSIMUS TEIKIMO VALSTYBINĖJE MOKESČIŲ INSPEKCIJOJE TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2007 m. spalio 9 d. Nr. VA-66
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (Žin., 2004, Nr. 63-2243; 2007, Nr. 80-3220) 37 straipsnio 1 dalimi, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 1997 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 110, (Žin., 1997, Nr. 87-2212; 2004, Nr. 82-2966) 18.11 punktu,
1. Tvirtinu Konsultacijų ir atsakymų į paklausimus teikimo Valstybinėje mokesčių inspekcijoje taisykles (pridedama).
2. Pripažįstu netekusiais galios:
2.1. Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2003 m. balandžio 24 d. įsakymą Nr. V-119 „Dėl Paklausimų ir konsultacijų teikimo tvarkos aprašo“ (Žin., 2003, Nr. 42-1960).
2.2. Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2006 m. rugpjūčio 24 d. įsakymą Nr. VA-68 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2003 m. balandžio 24 d. įsakymą Nr. V-119 „Dėl Paklausimų ir konsultacijų teikimo tvarkos aprašo“ pakeitimo“ (Žin., 2006, Nr. 92-3643).
2.3. Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2006 m. rugsėjo 8 d. įsakymą Nr. VA-69 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2003 m. balandžio 24 d. įsakymą Nr. V-119 „Dėl Paklausimų ir konsultacijų teikimo tvarkos aprašo“ pakeitimo“ (Žin., 2006, Nr. 101-3931).
2.4. Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2006 m. lapkričio 10 d. įsakymą Nr. VA-81 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2003 m. balandžio 24 d. įsakymą Nr. V-119 „Dėl Paklausimų ir konsultacijų teikimo tvarkos aprašo“ pakeitimo“ (Žin., 2006, Nr. 130-4936).
2.5. Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2007 m. vasario 26 d. įsakymą Nr. VA-15 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2003 m. balandžio 24 d. įsakymą Nr. V-119 „Dėl Paklausimų ir konsultacijų teikimo tvarkos aprašo“ pakeitimo“ (Žin., 2007, Nr. 27-1013).
2.6. Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2007 m. kovo 15 d. įsakymą Nr. VA-18 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2003 m. balandžio 24 d. įsakymą Nr. V-119 „Dėl Paklausimų ir konsultacijų teikimo tvarkos aprašo“ pakeitimo“ (Žin., 2007, Nr. 35-1299).
PATVIRTINTA
Valstybinės mokesčių inspekcijos prie
Lietuvos Respublikos
finansų ministerijos viršininko
2007 m. spalio 9 d. įsakymu Nr. VA-66
(Valstybinės mokesčių inspekcijos prie
Lietuvos Respublikos
finansų ministerijos viršininko
2010 m. liepos 16 d. įsakymu Nr. VA-81)
KONSULTACIJŲ IR ATSAKYMŲ Į PAKLAUSIMUS TEIKIMO VALSTYBINĖJE MOKESČIŲ INSPEKCIJOJE TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šios Konsultacijų ir atsakymų į paklausimus teikimo Valstybinėje mokesčių inspekcijoje taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato su mokesčių apskaičiavimu, deklaravimu, sumokėjimu, kitų mokestinių procedūrų atlikimu, mokesčių teisės aktų nuostatų paaiškinimu susijusių konsultacijų ir atsakymų Valstybinėje mokesčių inspekcijoje teikimo tvarką.
2. Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymu (Žin., 2004, Nr. 63-2243; 2007, Nr. 80-3220) ir kitais Lietuvos Respublikos teisės aktais.
3. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:
aptarnaujanti AVMI – tai apskrities valstybinė mokesčių inspekcija (toliau – AVMI), kurios aptarnaujamoje teritorijoje yra paklausėjo buveinė, gyvenamoji vieta,
asmens dokumentas – tai teisės aktų nustatyta tvarka asmeniui išduotas dokumentas: asmens tapatybės kortelė, Lietuvos Respublikos pasas arba kitas dokumentas, kuriame įrašyti duomenys apie tą asmenį,
didieji mokesčių mokėtojai – tai mokesčių mokėtojai, kurių sąrašas tvirtinamas Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – VMI prie FM) viršininko įsakymu,
valstybės tarnautojai ir darbuotojai – tai Valstybinės mokesčių inspekcijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis bei gaunantys darbo užmokestį iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto,
konsultacija –valstybės tarnautojų ir darbuotojų individualaus pobūdžio žodinis ar rašytinis paaiškinimas konkrečiam paklausėjui jo mokesčių apskaičiavimo, deklaravimo, mokėjimo ar kitų mokestinių procedūrų, mokesčių teisės aktų nuostatų paaiškinimo klausimais,
konsultuojantis padalinys – tai AVMI švietimo ir konsultavimo skyriai, įskaitant AVMI mokestinių prievolių struktūriniuose padaliniuose konsultacijas teikiančius AVMI švietimo ir konsultavimo skyriaus valstybės tarnautojus ar darbuotojus, taip pat VMI prie FM struktūriniai padaliniai, teikiantys konsultacijas paklausėjams,
konsultavimo telefonai – tai paklausėjams konsultuoti skirti telefonų numeriai;
nesudėtingi paklausimai – tai paklausimai, kuriems tuo klausimu yra parengtas apibendrintas mokesčio įstatymo paaiškinimas (komentaras), nereikia kreiptis į paklausėją patikslinti jo pateiktų duomenų (informacijos), nereikia jokio tyrimo, sprendimo, detalesnės analizės, papildomų duomenų rinkimo ir panašiai,
paklausėjas – tai juridinis ar fizinis asmuo, kuris žodžiu arba raštu kreipiasi į Valstybinę mokesčių inspekciją dėl konsultacijos,
paklausimas – tai paklausėjo raštu arba žodžiu kreipimasis į Valstybinę mokesčių inspekciją dėl konsultacijos,
seminaras – tai Valstybinės mokesčių inspekcijos mokesčių mokėtojams organizuojami ir vedami specialūs užsiėmimai ar pratybos mokesčių teisės aktų praktinio taikymo, mokestinių procedūrų klausimais,
Valstybinė mokesčių inspekcija – tai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos įsteigta institucija, kurią sudaro VMI prie FM ir teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos (AVMI).
4. Informacija apie konsultuojančius padalinius (adresai, darbo laikas, konsultavimo telefonų, faksų numeriai, elektroninio pašto adresai), paklausimų ir paklausėjų priėmimo bei konsultacijų teikimo tvarka skelbiama:
5. Paklausimus Valstybinei mokesčių inspekcijai paklausėjai gali pateikti tokiais būdais:
5.3. pateikti raštu:
5.3.1. tiesiogiai Valstybinės mokesčių inspekcijos padaliniui, kuris registruoja gautus paklausimus, arba konsultuojančiam padaliniui,
5.3.3. atsiųsti elektroniniu paštu per VMI prie FM interneto www.vmi.lt skyrelį „El. paslaugos/Elektroniniai paklausimai“;
II. KONSULTACIJŲ TEIKIMAS ŽODŽIU
Konsultacijų teikimas atvykus į Valstybinę mokesčių inspekciją konsultuotis žodžiu
6. Konsultacijas žodžiu į Taisyklių 5.1 punkte nustatytu būdu (toliau – konsultacija žodžiu) pateiktus paklausimus teikia aptarnaujanti AVMI.
7. Paklausėjas, pageidaujantis konsultaciją gauti žodžiu, gali iš anksto užsiregistruoti atvykęs į Valstybinę mokesčių inspekciją, telefonu arba elektroniniu paštu per VMI prie FM interneto www.vmi.lt skyrelį „El. paslaugos/Registracija į žodines konsultacijas“.
8. Kai paklausėjas iš anksto registruojasi žodinei konsultacijai per VMI prie FM interneto www.vmi.lt skyrelį „El. paslaugos/Registracija į žodines konsultacijas“, turi būti nurodyti visi privalomi laukai.
9. Paklausėjo, pageidaujančio konsultuotis žodžiu, turi būti paprašoma pateikti asmens dokumentą. Jeigu dėl konsultacijos kreipiasi paklausėjo atstovas, jis turi pateikti savo asmens dokumentą ir atstovavimą liudijantį dokumentą.
Jeigu paklausėjas ar jo atstovas nepateikia šiame punkte paminėtų dokumentų, jam suteikiama tik bendro pobūdžio konsultacija mokesčių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais (nesietina su informacija apie paklausėją, kurios laikymą paslaptyje Valstybinė mokesčių inspekcija privalo užtikrinti).
10. Valstybinės mokesčių inspekcijos konsultuojančio padalinio valstybės tarnautojas ar darbuotojas, teikiantis konsultaciją žodžiu, paklausėjo pageidavimu konsultaciją iš Mokesčių informacijos centro konsultacinės duomenų bazės gali jam atspausdinti popieriuje ir turi patvirtinti konsultavimo faktą (uždėti spaudą su konsultaciją suteikusio valstybės tarnautojo ar darbuotojo pareigų pavadinimu, vardu, pavarde, data ir pasirašyti).
11. Jeigu paklausėjui iškart suteikti žodinę konsultaciją nėra galimybės (nors paklausimas nėra sudėtingas, tačiau trūksta papildomos informacijos, reikia išsiaiškinti tam tikras aplinkybes ir panašiai), tai konsultacija turi būti suteikta ne vėliau kaip per 5 darbo dienas paklausėjui patogiu būdu: telefonu, raštu.
12. Žodinės konsultacijos metu paaiškėjus, kad paklausimas yra sudėtingas, reikalaujantis detalesnės analizės, tyrimo, papildomų duomenų rinkimo, reikia parengti apibendrintą mokesčių įstatymo paaiškinimą (komentarą). Valstybinės mokesčių inspekcijos valstybės tarnautojas ar darbuotojas paklausėjui turi pasiūlyti pateikti rašytinį paklausimą.
13. Informacija apie asmens iš trečiųjų šaltinių gautas pajamas ir patirtas išlaidas ar kita informacija, kurios lailymą paslaptyje Valstybinė mokesčių inspekcija privalo užtikrinti, teikiama tik konsultuojant žodžiu ir tik nustačius paklausėjo asmens tapatybę pagal pateiktą asmens dokumentą. Jeigu dėl tokios konsultacijos kreipiasi paklausėjo atstovas, jis turi pateikti savo asmens dokumentą ir atstovavimą liudijantį dokumentą.
Konsultacijų teikimas paskambinus Valstybinės mokesčių inspekcijos paskelbtais konsultavimo telefonais
14. Konsultacijas į Taisyklių 5.2 punkte nustatytu būdu (toliau – konsultavimas telefonu) pateiktus paklausimus teikia VMI prie FM Mokesčių informacijos skyrius (Mokesčių informacijos centras).
15. Visos konsultavimo telefonu teikiamos konsultacijos turi būti įrašomos VMI prie FM Mokesčių informacijos skyriuje (Mokesčių informacijos centre).
16. Telefonu teikiama tik bendro pobūdžio konsultacija mokesčių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais (nesietina su informacija apie paklausėją, kurių laikymą paslaptyje Valstybinė mokesčių inspekcija privalo užtikrinti).
17. Paklausėjo, pageidaujančio konsultuotis telefonu, turi būti prašoma prisistatyti, nurodyti savo vardą, pavardę, gyvenamosios vietos adresą (jeigu paklausėjas fizinis asmuo) arba pavadinimą, identifikacinį numerį (kodą), buveinės adresą (jeigu paklausėjas juridinis asmuo). Esant reikalui (kai pagal nustatytą paklausėjų registravimo Valstybinės mokesčių inspekcijos informacinėse sistemose tvarką reikalingas paklausėjo fizinio asmens mokesčių mokėtojo identifikacinis numeris (kodas) valstybės tarnautojas ar darbuotojas gali paprašyti paklausėjo identifikacinio numerio (kodo).
18. Paklausėjui pageidaujant turi būti sudarytos sąlygos išklausyti jo pokalbio įrašą. VMI prie FM Mokesčių informacijos skyrius (Mokesčių informacijos centras) įrašą turi persiųsti į AVMI konsultuojantį padalinį, kurio valstybės tarnautojas ar darbuotojas turi susisiekti su paklausėju ir sudaryti sąlygas išklausyti jo pokalbio įrašą. Pokalbio įrašo popierinė kopija gali būti pateikta tretiesiems asmenims Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais atvejais, kai tai būtina jų funkcijoms atlikti arba paklausėjui raštu sutikus ar paprašius.
III. KONSULTACIJŲ TEIKIMAS RAŠTU
20. Taisyklių 5.3 punkte nustatytais būdais pateiktus paklausimus nagrinėja šiame Taisyklių skyriuje nurodyti konsultuojantys padaliniai.
21. Aptarnaujanti AVMI atsako į paklausimus:
21.1. gautus Taisyklių 5.3 punkte nurodytais būdais (išskyrus tuos paklausimus, kurių nagrinėjimo tvarka nustatyta Taisyklių VI skyriuje „Didžiųjų mokesčių mokėtojų konsultavimas“);
22. Vilniaus AVMI atsako į iš užsienio valstybės gautus privačių užsienio paklausėjų rašytinius paklausimus.
23. VMI prie FM konsultuojantys padaliniai (išskyrus VMI prie FM Mokesčių informacijos skyrių (Mokesčių informacijos centrą) nagrinėja Taisyklių 5.3 punkte nurodytais būdais gautus paklausimus:
23.1. tų paklausėjų, kurių iš AVMI konsultuojančio padalinio gauta konsultacija netenkina, laikantis Taisyklių 44 ir 51 punktų nuostatų;
23.2. tuos paklausimus, kuriuose išdėstytais klausimais būtina parengti apibendrinto mokesčio įstatymo paaiškinimą (komentarą), taip pat tuos paklausimus, kuriuose išdėstyti klausimai yra susiję su teisės aktų nuostatų taikymo paaiškinimu;
23.3. Lietuvos valstybės ir savivaldybių institucijų, Pramonės ir prekybos amatų rūmų, asociacijų, atstovaujančių mokesčių mokėtojams;
24. VMI prie FM Mokesčių informacijos skyrius (Mokesčių informacijos centras):
24.1. rengia atsakymus į nesudėtingus paklausimus, gautus raštu VMI prie FM adresu visais Taisyklių 5.3 punkte nurodytais būdais. Jei paklausėjas pageidauja konsultacijos telefonu į nesudėtingus paklausimus, gautus elektroniniu paštu per VMI prie FM interneto www.vmi.lt skyrelį „El. paslaugos/Elektroniniai paklausimai“, ji gali būti suteikiama paklausėjo nurodytu telefonu Taisyklių 40 punkte nustatyta tvarka,
24.2. atsiųstus sudėtingus paklausimus elektroniniu paštu per VMI prie FM interneto www.vmi.lt skyrelį „El. paslaugos/Elektroniniai paklausimai“ (Taisyklių 5.3.3 punktas) turi nedelsdamas (ne vėliau kaip kitą darbo dieną) persiųsti paklausėją aptarnaujančiai AVMI arba VMI prie FM konsultuojantiems padaliniams pagal kompetenciją.
25. Į nesudėtingus paklausimus turi būti atsakyta ir tokios rašytinės konsultacijos gali būti pasirašomos įgaliotų valstybės tarnautojų ar darbuotojų Taisyklių 39 punkte nustatyta tvarka.
26. Raštu teikiama tik bendro pobūdžio konsultacija mokesčių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais (nesietina su informacija apie paklausėją, kurių laikymą paslaptyje Valstybinė mokesčių inspekcija privalo užtikrinti).
27. Paklausėjui kreipiantis konsultacijos į aptarnaujantį AVMI konsultuojantį padalinį ir kartu pateikus paklausimą raštu (Taisyklių 5.3.1 punktas), šio padalinio valstybės tarnautojas ar darbuotojas, priimdamas paklausimą, jei reikia, jį patikslina, paaiškina konsultacijos teikimo sąlygas ir aptarnaujančios AVMI nustatyta tvarka turi perduoti registruoti paklausimus registruojančiam padaliniui.
28. Jeigu paklausėjas pageidauja gauti konsultaciją raštu, kuri sietina su duomenų apie jį (kurių laikymą paslaptyje Valstybinė mokesčių inspekcija privalo užtikrinti) paskleidimu, kartu su rašytiniu paklausimu turi pateikti Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintą asmens dokumento kopiją. Kai dėl konsultacijos raštu kreipiasi paklausėjo atstovas, jis turi pateikti savo asmens dokumento ir atstovavimą liudijančio dokumento kopiją, patvirtintą Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.
IV. MOKESČIŲ MOKĖTOJŲ KONSULTAVIMAS SEMINARŲ METU
29. Mokesčių mokėtojų nemokamus seminarus organizuoja Valstybinės mokesčių inspekcijos padaliniai, vykdantys su seminarų organizavimu susijusias funkcijas, ir/ar kiti padaliniai Valstybinės mokesčių inspekcijos viršininkų nustatyta tvarka. Seminarų temos parenkamos atsižvelgiant į mokesčių įstatymų nuostatų aktualumą, naujoves bei mokesčių mokėtojų poreikius.
30. Informacija apie seminarus gali būti skelbiama tokiais būdais:
30.2. AVMI stenduose (AVMI patalpose ar kitose tam skirtose gerai matomose vietose, kur AVMI nuolat skelbia su mokesčiais susijusią informaciją);
31. VMI prie FM internete www.vmi.lt informacija apie seminarus skelbiama specialiame skyrelyje „Naujienos/Seminarai“, duomenys pagal kiekvieną AVMI ir/ar VMI prie FM pateikiami atskirai. Interneto svetainėje apie seminarus tikslinėms grupėms, į kuriuos kviečiama pagal sudarytą sąrašą, skelbiama su nuoroda, kad tai yra seminaras pagal iš anksto sudarytą (sudaromą) dalyvių sąrašą.
32. Pasikeitus seminarų tvarkaraščiui, į atitinkamus seminarus užregistruoti dalyviai turi būti informuojami nedelsiant (ne vėliau kaip kitą darbo dieną po paaiškėjimo, kad pasikeitė seminarų tvarkaraštis).
33. Mokesčių mokėtojai, norintys dalyvauti seminare, gali užsiregistruoti VMI prie FM interneto www.vmi.lt skyrelyje „Naujienos/Seminarai“. Taip pat registruotis į seminarą galima telefonais, nurodytais skelbimuose, taip pat konsultavimo telefonais.
34. Turi būti pateikiama tokia informacija apie planuojamą seminarą:
V. PAKLAUSIMŲ IR KONSULTACIJŲ TEIKIMO REIKALAVIMAI
36. Valstybinei mokesčių inspekcijai pateikti rašytiniai paklausimai turi būti tvarkingai ir įskaitomai parašyti valstybine kalba (išskyrus užsienio valstybės institucijos, kito užsienio subjekto ar tarptautinės organizacijos paštu siunčiamus paklausimus), juose turi būti aiškiai suformuluoti klausimai (aprašyta situacija, dėl kurios norima gauti konsultaciją), paklausėjo pasirašyti, nurodytas konsultacijos gavimo tikslas ir juose turi būti nurodyti:
36.1. paklausėjo – fizinio asmens vardas, pavardė, tikslus gyvenamosios vietos adresas, elektroninio pašto adresas, jeigu paklausėjas pageidautų gauti rašytinę konsultaciją elektroniniu paštu, taip pat telefono numeris (jeigu paklausėjas jį turi). Į pateiktą paklausimą su nurodytais duomenimis, raštu konsultacija teikiama Taisyklių 26 punkte nustatyta tvarka;
37. Jeigu paklausimą raštu pateikia keli paklausėjai, turi būti nurodyti kiekvieno konsultaciją norinčio gauti paklausėjo Taisyklių 36 punkte nurodyti duomenys.
38. Atsakymai nerengiami, jeigu rašytiniai paklausimai yra anoniminiai (nenurodyti Taisyklių 36 punkte išvardyti duomenys). Pagal galimybę tokie paklausimai grąžinami paklausėjui ir nurodoma grąžinimo priežastis.
39. Jeigu per VMI prie FM interneto www.vmi.lt skyrelį „El. paslaugos“/„Elektroniniai paklausimai“ paklausėjo atsiųstas paklausimas yra nesudėtingas, konsultacija turi būti suteikta ne vėliau kaip per 5 darbo dienas. Tokios rašytinės konsultacijos gali būti pasirašomos Valstybinės mokesčių inspekcijos viršininkų įgaliotų valstybės tarnautojų ar darbuotojų.
40. VMI prie FM arba AVMI konsultuojantis padalinys, kuriam pagal kompetenciją priklauso atsakyti į elektroniniu paštu gautus nesudėtingus paklausimus, jeigu konsultuojant nebus atskleidžiama paslaptyje laikoma informacija apie mokesčių mokėtoją, paklausėjo pageidavimu konsultacijas gali suteikti paklausėjo nurodytu telefonu ir DTIS įrašyti konsultacijos datą, laiką ir konsultaciją suteikusio valstybės tarnautojo ar darbuotojo vardą, pavardę, taip pat telefono numerį, kuriuo suteikta konsultacija.
41. Rašytiniai paklausimai, atsiųsti VMI prie FM elektroniniu paštu ne per VMI prie FM interneto www.vmi.lt skyrelį „El. paslaugos/Elektroniniai paklausimai“, nenagrinėjami, išskyrus užsienio paklausėjų pateiktus rašytinius paklausimus. Tokie paklausimai grąžinami paklausėjui ir nurodoma grąžinimo priežastis.
42. Siekdamas parengti tikslią rašytinę konsultaciją ir išvengti neteisingų interpretacijų, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo paklausimo gavimo dienos, rašytinę konsultaciją rengiantis valstybės tarnautojas ar darbuotojas gali paklausėjo paprašyti patikslinti duomenis ar papildyti informaciją, nustatęs konkretų terminą duomenims patikslinti ir papildomai informacijai pateikti. Konsultacija teikiama tik gavus patikslintus duomenis ir/ar papildomą informaciją. Tokiu atveju rašytinės konsultacijos pateikimo terminas šių Taisyklių 52 punkte nustatyta tvarka skaičiuojamas nuo patikslintų duomenų ir/ar papildomos informacijos gavimo iš paklausėjo dienos.
43. Paklausimuose pateikti duomenys netikrinami, t. y. pripažįstama, kad jie yra teisingi, ir konsultacijos teikiamos pagal paklausėjo pateiktus duomenis.
44. Jeigu tas pats paklausėjas pakartotinai kreipiasi į VMI prie FM konsultacijos (Taisyklių 23.1 punktas) tuo pačiu klausimu, nenurodydamas naujų aplinkybių, tai jis informuojamas apie tuo klausimu jau suteiktą konsultaciją ir apie tai, kad pakartotinai konsultacija neteikiama. Jeigu pakartotinai kreipdamasis paklausėjas nurodo naujas aplinkybes, tai toks paklausimas persiunčiamas pirmą kartą konsultaciją suteikusiam konsultuojančiam padaliniui ir kartu apie tai raštu pranešama paklausėjui bei paaiškinama persiuntimo priežastis.
45. Paklausėjo atstovui (įskaitant ir konsultacines bei buhalterines paslaugas teikiančias įmones, kai jos klausia už klientą) konsultacijos teikiamos šiose Taisyklėse nustatyta tvarka tik pateikus Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka įformintą atstovavimą patvirtinantį dokumentą.
46. Rašytinė konsultacija turi būti įforminama vadovaujantis Dokumentų rengimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2001 m. kovo 30 d. įsakymu Nr. 19 (Žin., 2001, Nr. 30-1009; 2006, Nr. 60-2169).
47. Rengiamos rašytinės konsultacijos pradžioje trumpai išdėstoma paklausimo esmė (nagrinėjamas klausimas), o paskui pateikiama išsami konsultacija. Rašytinė konsultacija turi būti aiški ir suprantama, neapsiriboti vien teisės aktų nuorodomis.
48. Jeigu paklausėjas konsultaciją pageidauja gauti vienu iš Taisyklių 5.3 punkte nurodytu konkrečiu būdu, tačiau dėl techninių kliūčių to padaryti nepavyksta, konsultacija raštu gali būti teikiama kitu būdu.
49. Jeigu paklausėjas (išskyrus didžiuosius mokesčių mokėtojus) šių Taisyklių 5.3 punktuose nurodytais būdais rašytinius paklausimus pateikė ne aptarnaujančiai AVMI, o kitai AVMI arba VMI prie FM (išskyrus Taisyklių 23 ir 24 punktuose bei VI skyriuje numatytus atvejus), tai jo paklausimas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas turi būti persiunčiamas į tą paklausėją aptarnaujančią AVMI ir kartu apie tai raštu turi būti pranešama paklausėjui ir paaiškinama persiuntimo priežastis. Tokiu atveju paklausimo gavimo data ir konsultacijos suteikimo terminas skaičiuojamas nuo kitos darbo dienos po paklausimo gavimo persiunčiančioje Valstybinėje mokesčių inspekcijoje dienos.
50. Jeigu paklausime išdėstyti klausimai susiję su kelių institucijų kompetencija, tai dėl tos dalies (jeigu ją galima suteikti atskirai nuo visos prašomos konsultacijos) paklausimo, kuri susijusi su Valstybinės mokesčių inspekcijos kompetencija, konsultacija suteikiama šių Taisyklių nustatyta tvarka, dėl kitos dalies konsultacijos paklausimas persiunčiamas kitai kompetentingai institucijai ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo paklausimo gavimo Valstybinėje mokesčių inspekcijoje dienos ir kartu apie tai raštu turi būti pranešama paklausėjui ir paaiškinama persiuntimo priežastis.
51. Paklausėjai, kurie kreipiasi konsultacijos į VMI prie FM dėl Taisyklių 23.1 punkte išvardytų priežasčių, turi:
51.1. pateikti paklausimo ir iš AVMI konsultuojančio padalinio gautos konsultacijos kopijas, – kai netenkina AVMI raštu suteikta konsultacija;
51.2. nurodyti konsultavusio valstybės tarnautojo ar darbuotojo vardą, pavardę ir aprašyti žodinės konsultacijos turinį, – kai netenkina AVMI suteikta žodinė konsultacija;
52. Valstybinei mokesčių inspekcijai pateiktas rašytinis paklausimas (išskyrus Taisyklių 5.3.3 punkte paminėtu būdu atsiųstus nesudėtingus paklausimus) turi būti išnagrinėtas ir konsultacija paklausėjui suteikta ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo paklausimo gavimo dienos, išskyrus tuos paklausimus, kai atsakymai į paklausimus susiję su šių Taisyklių 53–54 punktuose išvardytomis priežastimis, dėl kurių atsakymo pateikimas gali užsitęsti ilgiau kaip 20 darbo dienų. Paklausimo nagrinėjimo terminas pradedamas skaičiuoti nuo kitos darbo dienos, po kurios Valstybinė mokesčių inspekcija gauna paklausimą.
53. Jeigu dėl objektyvių priežasčių (dėl suformuotos skirtingos ar visai nesuformuotos mokestinės praktikos, dėl informacijos iš kitų institucijų reikalingumo ir panašiai) negalima laiku parengti rašytinės konsultacijos per Taisyklių 52 punkte nustatytą terminą, šis terminas gali būti pratęstas dar iki 20 darbo dienų (išskyrus tuos paklausimus, kai atsakymai į juos susiję su apibendrinto mokesčio įstatymo paaiškinimo (komentaro) parengimu arba informacijos iš užsienio valstybės institucijos gavimu, dėl kurio konsultacijos pateikimas gali užsitęsti ilgiau kaip 20 darbo dienų). Valstybės tarnautojas ar darbuotojas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas po paaiškėjimo, kad rašytinės konsultacijos pateikimas gali užsitęsti ilgiau kaip 20 darbo dienų, turi informuoti paklausėją raštu, kad konsultacijos suteikimo terminas pratęsiamas, ir nurodyti pratęsimo priežastis.
54. Kai rašytinės konsultacijos negalima parengti dėl tų paklausimų, kurie susiję su apibendrinto mokesčio įstatymo paaiškinimo (komentaro) parengimu arba informacijos iš užsienio valstybės institucijos gavimu, per Taisyklių 52 punkte nustatytą terminą, tokios konsultacijos terminas gali būti pratęstas iki tol, kol nebus paskelbtas apibendrintas mokesčio įstatymo paaiškinimas (komentaras) arba negautas atsakymas iš užsienio valstybės institucijos. Apie atsakymo į paklausimą termino pratęsimą ne vėliau kaip per 5 darbo dienas po paaiškėjimo, kad konsultacija sietina su apibendrinto mokesčių įstatymo paaiškinimo (komentaro) parengimu arba informacijos iš užsienio valstybės institucijos gavimu, tokį paklausimą nagrinėjantis valstybės tarnautojas ar darbuotojas turi informuoti paklausėją raštu, kad konsultacijos suteikimo terminas pratęsiamas ir nurodyti pratęsimo priežastis.
55. Kai Taisyklių 54 punkte nurodytos konsultacijos suteikimas susijęs su informacijos iš užsienio valstybės institucijos gavimu ar apibendrinto mokesčių įstatymo paaiškinimo (komentaro) parengimu, tokiu atveju rašytinė konsultacija suteikiama ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo informacijos iš užsienio valstybės institucijos gavimo dienos ar apibendrinto mokesčių įstatymo paaiškinimo (komentaro) paskelbimo dienos.
56. Jeigu paklausimas yra sudėtingas ir tuo klausimu nėra susiklosčiusi mokestinė praktika AVMI turi parengti rašytinės konsultacijos projektą ir jį suderinti su VMI prie FM bei raštu ne vėliau kaip kitą darbo dieną po paaiškėjimo, kad rašto projektas turi būti suderintas su VMI prie FM, informuoti paklausėją, jog konsultacijos pateikimo terminas pratęsiamas ir nurodyti pratęsimo priežastį. Tokiu atveju rašytinė konsultacija suteikiama ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo atsakymo iš VMI prie FM gavimo dienos.
57. Rašytinės konsultacijos į elektroniniu paštu gautus paklausimus turi būti teikiamos tik elektroniniu paštu paklausėjo nurodytu elektroninio pašto adresu, išskyrus atvejus, kai paklausėjas rašytinę konsultaciją pageidauja gauti kitokiu būdu. Jeigu dėl techninių kliūčių, rašytinės konsultacijos elektroniniu paštu išsiųsti nepavyksta, valstybės tarnautojas ar darbuotojas turi informuoti paklausėją jo nurodytu telefonu ir paprašyti patikslinti elektroninio pašto adresą. Jei telefonas nenurodytas, rašytinė konsultacija turi būti išsiunčiama paštu.
58. Paklausėjui konsultacijos teikiamos valstybine kalba. Konsultacijos užsienio paklausėjams gali būti teikiamos ne valstybine kalba (paklausėjui ir konsultacijos teikėjui suprantama kalba).
59. Kai paklausėjas nesupranta valstybinės kalbos arba negali suprantamai išreikšti savo minčių, jį konsultuojant žodžiu turi dalyvauti paklausėjo atstovas, sugebantis konsultacijas versti į paklausėjui suprantamą kalbą, arba paklausimą nagrinėjančios Valstybinės mokesčių inspekcijos iniciatyva pakviestas vertėjas.
VI. DIDŽIŲJŲ MOKESČIŲ MOKĖTOJŲ KONSULTAVIMAS
60. Didžiuosius mokesčių mokėtojus, kurių sąrašas tvirtinamas VMI prie FM viršininko įsakymu, konsultuoja VMI prie FM. Didieji mokesčių mokėtojai kaip ir visi kiti paklausėjai konsultuojami laikantis Taisyklėse nustatytos tvarkos (laikantis atsakymų į paklausimus teikimo nustatytos tvarkos, terminų, kitų paklausimams ir konsultacijoms keliamų reikalavimų).
61. VMI prie FM Didžiųjų mokesčių mokėtojų departamentas didžiuosius mokesčių mokėtojus konsultuoja Taisyklių 5.1, 5.3 punktuose nustatytais būdais.
62. VMI prie FM gautus paklausimus registruojantis padalinys didžiųjų mokesčių mokėtojų raštiškus paklausimus pagal kuruojamus klausimus perduoda nagrinėti:
62.1. VMI prie FM Didžiųjų mokesčių mokėtojų departamentui, – kai paklausimai susiję su Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo (Žin., 2001, Nr. 110-3992; 2004, Nr. 25-748) 40 straipsnio 2 dalies arba Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo (Žin., 2002, Nr. 73-3085; 2004, Nr. 25-749) 15 straipsnio 2 dalies taikymu,
62.2. VMI prie FM Teisės departamentui sudėtingus paklausimus, – kai paklausimai susiję su mokesčių, priskirtų VMI prie FM Teisės departamento kompetencijai, apskaičiavimo, deklaravimo, mokėjimo ir kitais mokesčių administravimo procedūrų atlikimo klausimais, išskyrus šių Taisyklių 62.1 punkte nurodytais klausimais.
63. Didžiųjų mokesčių mokėtojų nesudėtingus paklausimus, elektroniniu paštu atsiųstus per VMI prie FM interneto www.vmi.lt skyrelį „El. paslaugos/Elektroniniai paklausimai“ bei gautus raštu kitais būdais ir susijusius su šių Taisyklių 62 punkte nurodytais klausimais, nagrinėja ir į juos atsako VMI prie FM Didžiųjų mokesčių mokėtojų departamentas, laikydamasis Taisyklių 39 ir 40 punktuose nustatytos tvarkos.
64. Sudėtingi paklausimai Taisyklių 62.2 punkte nurodytais klausimais, atsiųsti per VMI prie FM interneto www.vmi.lt skyrelį „El. paslaugos/Elektroniniai paklausimai“, turi būti perduoti VMI prie FM Teisės departamentui, laikantis VMI prie FM nustatytos dokumentų registravimo tvarkos.
65. Didieji mokesčių mokėtojai, pageidaujantys tiesiogiai atvykti konsultuotis į VMI prie FM, turi iš anksto telefonu suderinti konsultacijos datą ir laiką su VMI prie FM Didžiųjų mokesčių mokėtojų departamentu. Jeigu didysis mokesčių mokėtojas pageidauja konsultuotis su VMI prie FM Teisės departamentu, tai konsultacijos datą ir laiką turi derinti su VMI prie FM Teisės departamentu. Tokiu atveju, konsultuojant didįjį mokesčių mokėtoją, dalyvauja VMI prie FM Teisės departamento ir Didžiųjų mokesčių mokėtojų departamento valstybės tarnautojai ir/ar darbuotojai.
VII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
66. Šios Taisyklės nesusijusios su asmenų skundų, prašymų ir pranešimų registravimu, nagrinėjimu ir atsakymų rengimu pagal Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975; toliau – Viešojo administravimo įstatymas) ir Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų įstatymo (2000, Nr. 10-236; 2005, Nr. 139-5008; toliau – Teisės gauti informaciją įstatymas) nuostatas. Pareiškėjo prašoma Valstybinės mokesčių inspekcijos turima informacija (taip, kaip ji apibrėžta Teisės gauti informaciją įstatyme) teikiama, taip pat asmenų skundai ar pranešimai apie mokesčių administratoriaus veiksmais, neveikimu ar administraciniais sprendimais galimai padarytą asmens, nurodyto skunde ar pranešime, teisių ir teisėtų interesų pažeidimą nagrinėjami Asmenų aptarnavimo Valstybinėje mokesčių inspekcijoje taisyklių, patvirtintų Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2007 m. gruodžio 17 d. įsakymu Nr. VA-77 (Žin., 2007, Nr. 138-5700), nustatyta tvarka.
67. Šios Taisyklės netaikomos teikiant informaciją apie mokesčių mokėtoją pagal Mokesčių administravimo įstatymo 38 ir 39 straipsnius, taip pat oficialią informaciją, kuri teikiama Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka. Informacijos apie mokesčių mokėtoją teikimą tretiesiems asmenims nustato Paslaptyje nelaikomos informacijos apie mokesčių mokėtoją paskleidimo tretiesiems asmenims taisyklės, patvirtintos Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2004 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. VA-147 (Žin., 2004, Nr. 124-4505; 2005, Nr. 83-3097). Oficiali informacija teikiama vadovaujantis Valstybinės mokesčių inspekcijos oficialios informacijos viešinimo taisyklėmis, patvirtintomis Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2006 m. balandžio 13 d. įsakymu Nr. VA-40 (Žin., 2006, Nr. 45-1642).
Priedo pakeitimai:
Nr. VA-81, 2010-07-16, Žin., 2010, Nr. 87-4630 (2010-07-22), i. k. 1102055ISAK000VA-81
Pakeitimai:
1.
Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Įsakymas
Nr. VA-81, 2010-07-16, Žin., 2010, Nr. 87-4630 (2010-07-22), i. k. 1102055ISAK000VA-81
Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2007 m. spalio 9 d. įsakymo Nr. VA-66 "Dėl Konsultacijų ir atsakymų į paklausimus teikimo Valstybinėje mokesčių inspekcijoje taisyklių patvirtinimo" pakeitimo