@D1=19920618;D2=19960627;D3=19960812

Pakeitimai:

 1.

 Parlamentas, Įstatymas

{#19950928AA1050 ;} Nr. 1-1050, 95.09.28, Žin., 1995, Nr. 83-1882 (95.10.11)

 DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BUHALTERINĖS APSKAITOS PAGRINDŲ ĮSTATYMO

 PAKEITIMO IR PAPILDYMO

 

 2.

 Parlamentas, Įstatymas

{#19960220AA1213 ;} Nr. 1-1213, 96.02.20, Žin., 1996, Nr. 18-463 (96.02.28)

 LIETUVOS RESPUBLIKOS BUHALTERINĖS APSKAITOS PAGRINDŲ ĮSTATYMO 9,

 10, 20 IR 22 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS

 

 3.

 Parlamentas, Įstatymas

{#19960627AA1410 ;} Nr. 1-1410, 96.06.27, Žin., 1996, Nr. 64-1509 (96.07.05)

 LIETUVOS RESPUBLIKOS BUHALTERINĖS APSKAITOS PAGRINDŲ ĮSTATYMO 9,

 10 IR 20 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS

 

 *** Pabaiga ***

 

                      LIETUVOS RESPUBLIKOS

 

                   BUHALTERINĖS APSKAITOS PAGRINDŲ

 

                            ĮSTATYMAS

 

 

                           I SKIRSNIS

 

                       BENDRIEJI NUOSTATAI

 

 

     1 straipsnis. Įstatymo taikymo sritis

 

     Šiame     įstatyme    nustatyta    privaloma    individualių

(personalinių)  įmonių,  tikrųjų  ūkinių  bendrijų,  komanditinių

(pasitikėjimo)   ūkinių   bendrijų,  akcinių,  uždarųjų  akcinių,

kooperatinių,  žemės ūkio ir investicinių bendrovių, valstybės ir

savivaldybės  įmonių (toliau - įmonių), visuomeninių organizacijų

bei  visų  tipų įmonių ir organizacijų junginių, taip pat įstaigų

ir  organizacijų,  išlaikomų  iš  biudžeto,  finansinės apskaitos

tvarka.

     Kitos  įstaigos  ir  organizacijos, užsiimančios nekomercine

veikla  (veikla,  kuria nesiekiama pelno), buhalterinės apskaitos

tvarką pasirenka savarankiškai, laikydamosi šio įstatymo.

 

Straipsnio pakeitimai:

{#95H[AA1050 ;} Nr. 1-1050, 95.09.28, Žin., 1995, Nr. 83-1882 (95.10.11)

 

 

    2 straipsnis. Įstatymo paskirtis

 

    Buhalterinės apskaitos  pagrindų  įstatymas  reglamentuoja  1

straipsnyje išvardintų  ūkininkavimo subjektų  turto, nuosavybės,

ūkinių  procesų   ir  veiklos   rezultatų  bendruosius  apskaitos

principus (įmonės  besitęsiančios veiklos,  apskaitos  pastovumo,

pajamų  ir  sąnaudų  kaupimo).  Buhalterinė  apskaita  turi  būti

organizuota taip,  kad būtų  teikiama laiku ir tiksli informacija

mokesčius skaičiuojančioms  tarnyboms,  valstybinei  statistikai,

savininkams,  kreditoriams,  komercinės  veiklos  partneriams  ir

garantuojamas  ūkiniams   komerciniams  sandoriams   informacinis

pagrindas.

 

 

    3 straipsnis. Bendras vadovavimas buhalterinei apskaitai

 

    Bendrą  metodinį   vadovavimą  buhalterinei  apskaitai  pagal

Lietuvos   Respublikos    įstatymus,   tarptautinius    apskaitos

standartus  ir  Europos  ekonominės  bendrijos  direktyvas  vykdo

Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

 

 

    4 straipsnis. Buhalterinės apskaitos sistema

 

     Buhalterinės  apskaitos  tvarkymo  sistemą  lemia nuosavybės

forma, įmonės rūšis, įmonės dydis, veiklos pobūdis.

     Įmonės  savarankiškai  pasirenka  vidinę (valdymo) apskaitos

sistemą.

     Visos  įmonės  ir  organizacijos buhalterinę apskaitą tvarko

dvejybine   sistema,   išskyrus   tas,  kurioms  leidžiama  vesti

supaprastintą apskaitą.

     Visos  ūkinės  finansinės  operacijos  turi  būti  pagrįstos

apskaitos  dokumentais.  Ūkinės  operacijos,  kurios  negali būti

dokumentuotos,  turi  būti  pagrįstos  su  jomis  susijusių  kitų

operacijų apskaitos dokumentais.

     Buhalterinė  apskaita  tvarkoma  valstybine  lietuvių kalba.

Bendrose   įmonėse   ir  Lietuvoje  esančiose  užsienio  kapitalo

įmonėse  apskaita  tvarkoma lietuvių kalba, o esant reikalui - ir

užsienio kalba.

 

 

    5 straipsnis. Buhalterinės apskaitos sąskaitų planas

 

    Pavyzdinis buhalterinės apskaitos sąskaitų planas tvirtinamas

Lietuvos Respublikos  Vyriausybės nustatyta tvarka. Įmonės sudaro

individualų sąskaitų planą, kurį tvirtina įmonės vadovas.

 

 

    6 straipsnis. Piniginis matas

 

    Buhalterinė apskaita tvarkoma naudojant Lietuvos Respublikoje

galiojantį  piniginį   vienetą.  Operacijos,   vykdomos  užsienio

valiuta, apskaitoje perskaičiuojamos nustatytu kursu.

 

 

                           II SKIRSNIS

 

                 BUHALTERINĖS APSKAITOS TARNYBA

 

     7 straipsnis. Buhalterinės apskaitos tvarkymas

 

     Buhalterinė apskaita gali būti tvarkoma:

     1) organizavus savarankišką buhalterinės apskaitos tarnybą;

     2)  pagal  sutartis  naudojantis  buhalterinių, auditinių ir

kitų konsultacinių įmonių paslaugomis.

     Savarankiška  buhalterinės  apskaitos tarnyba arba pareigybė

privaloma  valstybės  ir  savivaldybės įmonėse,  akcinėse  ir uždarosiose akcinėse bendrovėse.

     Savarankiškų  buhalterinės  apskaitos tarnybų, buhalterinių,

auditinių  ir  kitų  konsultacinių įmonių funkcijas reglamentuoja

jų veiklos nuostatai.

 

Straipsnio pakeitimai:

{#95H[AA1050 ;} Nr. 1-1050, 95.09.28, Žin., 1995, Nr. 83-1882 (95.10.11)

 

    8 straipsnis. Vyriausiojo finansininko (buhalterio) statusas

 

    Buhalterinę    apskaitą     įmonėje    tvarko    vyriausiasis

finansininkas (buhalteris). Jį skiria ir atleidžia įmonės vadovas

(valdyba), savininkas (savininkai).

    Vyriausiasis  finansininkas   (buhalteris)   pagal   Lietuvos

Respublikos įstatymus  ir poįstatyminius  aktus bei  šį  įstatymą

tvarkydamas buhalterinę  apskaitą, turi  garantuoti  buhalterinių

įrašų teisingumą  ir kad  atskaitomybė būtų  parengta  laiku.  Jo

nurodymai dėl buhalterinės apskaitos yra privalomi visiems įmonės

darbuotojams.

 

 

                          III SKIRSNIS

 

                DOKUMENTAI IR APSKAITOS REGISTRAI

 

     9 straipsnis. Ūkinių operacijų fiksavimas

 

     [Redakcija iki 1997 m. sausio 1 d.]

 

     Dokumentai  yra  įrašų  apie  ūkines  operacijas į apskaitos

registrus   pagrindas.   Jie   įrašomi   ranka   ar   techninėmis

priemonėmis aiškiai ir įskaitomai.

     Įmonės    privalo    naudoti    šiuos   griežtos   apskaitos

buhalterinius  dokumentus:  kasos  pajamų  orderį,  kasos išlaidų

orderį,   sąskaitą-faktūrą,   PVM  sąskaitą-faktūrą,  įgaliojimą,

prekių  gabenimo  važtaraštį.  Jie naudojami Lietuvos Respublikos

Vyriausybės  nustatyta  tvarka.  Be to, įmonės gali naudoti kitus

pavyzdinius, specialius ir laisvos formos dokumentus.

 

     [Redakcija po 1997 m. sausio 1 d.]

 

     Apskaitos dokumentai  yra įrašų  apie  ūkines  operacijas  į

apskaitos registrus  pagrindas. Jie surašomi ranka ar techninėmis

priemonėmis aiškiai  ir įskaitomai.  Įrašai į apskaitos registrus

taip pat  daromi ranka  arba techninėmis  priemonėmis aiškiai  ir

įskaitomai.

     Įmonės  naudoja  specialius  apskaitos  dokumentus.  Be  to,

įmonės gali naudoti pavyzdinius ir laisvos formos dokumentus.

 

 

Straipsnio pakeitimai:

{#95H[AA1050 ;} Nr. 1-1050, 95.09.28, Žin., 1995, Nr. 83-1882 (95.10.11)

{#96ASAA1213 ;} Nr. 1-1213, 96.02.20, Žin., 1996, Nr. 18-463 (96.02.28)

{#19960627AA1410 ;} Nr. 1-1410, 96.06.27, Žin., 1996, Nr. 64-1509 (96.07.05)

 

     10 straipsnis. Apskaitos dokumentų juridinė galia

 

     [Redakcija iki 1997 m. sausio 1 d.]

 

     Apskaitos dokumentuose  privaloma fiksuoti  įvykusias ūkines

operacijas. Dokumentai  surašomi ūkinės operacijos metu arba tuoj

pat jai pasibaigus.

     Apskaitos  dokumentų   (išskyrus  kasos  aparatų  išduodamus

kvitus) privalomi  rekvizitai: įmonės, įstaigos ar organizacijos,

nurodytos šio  įstatymo 1  straipsnyje ir  surašiusios  apskaitos

dokumentą,  pavadinimas,   apskaitos  dokumento  pavadinimas,  jo

surašymo  data,  ūkinės  operacijos  turinys,  ūkinės  operacijos

matavimo  rodikliai,   ūkinės  operacijos  rezultato  kiekinė  ir

piniginė išraiška, asmenų, atlikusių ūkinę operaciją ir atsakingų

už  jos  atlikimą  bei  teisingą  įforminimą,  pareigos,  vardai,

pavardės, parašai.  Fizinio asmens išrašomame apskaitos dokumente

papildomai yra  nurodoma fizinio  asmens vardas,  pavardė, asmens

kodas, paso numeris ir gyvenamoji vieta.

     Kasos aparato  išduodamame kvite turi būti nurodyta: įmonės,

įstaigos ar  organizacijos, nurodytos šio įstatymo 1 straipsnyje,

kodas, o  jeigu įmonė,  įstaiga arba  organizacija, nurodyta  šio

įstatymo 1  straipsnyje, yra pridėtinės vertės mokesčio mokėtoja,

tai pridėtinės  vertės mokesčio  mokėtojo kodas,  unikalus  kasos

aparato  numeris,  prekės  (paslaugos)  pavadinimas  arba  kodas,

prekės arba  paslaugos  kaina,  visa  sumokėtina  suma,  išskyrus

pridėtinės vertės  mokesčio dydį,  kvito išdavimo  data ir  kvito

eilės numeris.

     Griežtos apskaitos  dokumentų blankų  papildomus rekvizitus,

išskyrus nurodytuosius  šio straipsnio  antrojoje dalyje, nustato

Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

     Apskaitos  dokumentas,   kuriame  nėra   šiame   straipsnyje

nurodytų visų rekvizitų, juridinės galios neturi.

 

     [Redakcija po 1997 m. sausio 1 d.]

 

     Apskaitos dokumentuose  privaloma fiksuoti  įvykusias ūkines

operacijas. Dokumentai  surašomi ūkinės operacijos metu arba tuoj

pat jai pasibaigus.

     Apskaitos  dokumentų   (išskyrus  kasos  aparatų  išduodamus

kvitus) privalomi  rekvizitai: įmonės, įstaigos ar organizacijos,

nurodytos šio  įstatymo 1  straipsnyje ir  surašiusios  apskaitos

dokumentą,  pavadinimas,   apskaitos  dokumento  pavadinimas,  jo

surašymo  data,  ūkinės  operacijos  turinys,  ūkinės  operacijos

matavimo  rodikliai,   ūkinės  operacijos  rezultato  kiekinė  ir

piniginė išraiška, asmenų, atlikusių ūkinę operaciją ir atsakingų

už  jos  atlikimą  bei  teisingą  įforminimą,  pareigos,  vardai,

pavardės, parašai.  Fizinio asmens išrašomame apskaitos dokumente

papildomai yra  nurodoma fizinio  asmens vardas,  pavardė, asmens

kodas, paso numeris ir gyvenamoji vieta.

     Kasos  aparato išduodamame kvite turi būti nurodyta: įmonės,

įstaigos ar  organizacijos, nurodytos šio įstatymo 1 straipsnyje,

kodas arba  jeigu įmonė,  įstaiga arba organizacija, nurodyta šio

įstatymo 1  straipsnyje, yra pridėtinės vertės mokesčio mokėtoja,

tai pridėtinės  vertės mokesčio  mokėtojo kodas,  unikalus  kasos

aparato  numeris,  prekės  (paslaugos)  pavadinimas  arba  kodas,

prekės arba  paslaugos kaina,  visa sumokėtina  suma,  išskiriant

pridėtinės vertės  mokesčio dydį,  kvito išdavimo  data ir  kvito

eilės numeris.

     Specialių  apskaitos dokumentų sąrašą, privalomus papildomus

rekvizitus, gaminimo,  platinimo  bei  naudojimo  tvarką  nustato

Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

     Lietuvos  Respublikos  jurisdikcijai  priklausančios  įmonės

išrašytas  apskaitos  dokumentas,  kuriame  nėra  visų  privalomų

rekvizitų, ir  specialus apskaitos  dokumentas, kuriame nėra visų

privalomų ir privalomų papildomų rekvizitų arba jei jis surašytas

ne ant  Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka įsigyto

blanko, juridinės galios neturi.

 

Straipsnio pakeitimai:

{#95H[AA1050 ;} Nr. 1-1050, 95.09.28, Žin., 1995, Nr. 83-1882 (95.10.11)

{#19960627AA1410 ;} Nr. 1-1410, 96.06.27, Žin., 1996, Nr. 64-1509 (96.07.05)

 

     11 straipsnis. Dokumentų pasirašymas ir atsakomybė

 

     Įmonės  vadovas patvirtina asmenų, turinčių teisę pasirašyti

apskaitos  dokumentus,  sąrašą ir jų parašų pavyzdžius. Apskaitos

dokumentai pasirašomi asmeniškai.

     Už  apskaitos  dokumentų  išrašymą  laiku  ir  teisingai, už

juose  esančių  duomenų  tikrumą  ir  ūkinės operacijos teisėtumą

atsako   asmenys,   surašiusieji   ir   pasirašiusieji  apskaitos

dokumentus.

 

Straipsnio pakeitimai:

{#95H[AA1050 ;} Nr. 1-1050, 95.09.28, Žin., 1995, Nr. 83-1882 (95.10.11)

 

     12 straipsnis. Apskaitos registrai

 

     Visų  ataskaitinio  laikotarpio apskaitos dokumentų duomenys

apibendrinami apskaitos registruose.

     Apskaitos  registrai  gali  būti  pavyzdiniai  arba  laisvos

formos. Jie  sudaromi  chronologine,  sistemine,  chronologine  -

sistemine ar kita nustatyta tvarka.

 

Straipsnio pakeitimai:

{#95H[AA1050 ;} Nr. 1-1050, 95.09.28, Žin., 1995, Nr. 83-1882 (95.10.11)

 

                           IV SKIRSNIS

 

                     FINANSINĖ ATSKAITOMYBĖ

 

    13 straipsnis. Sudėtis ir teikimas

 

    Įmonių finansinę  metinę atskaitomybę,  išskyrus  tų  įmonių,

kurios turi  teisę pateikti  supaprastintą  atskaitomybę,  sudaro

balansas, pelno  ataskaita, finansinės  būklės pakitimų ataskaita

ir paaiškinamasis raštas.

    Finansinės atskaitomybės  formas ir  jų teikimo  bei skelbimo

tvarką  nustato   Lietuvos  Respublikos   Vyriausybė.  Reikalauti

nenustatytos finansinės atskaitomybės draudžiama.

 

 

    14 straipsnis. Pagrindiniai reikalavimai

 

    Iki metinės  finansinės atskaitomybės  sudarymo buhalterinėje

apskaitoje turi  būti nurodytos  visos  ataskaitinio  laikotarpio

ūkinės operacijos.  Buhalterinės  apskaitos  duomenys  turi  būti

patvirtinti ilgalaikio turto, prekinių bei materialinių vertybių,

atsiskaitymų, piniginių ir kitų lėšų inventorizacijų duomenimis.

 

    15 straipsnis. Įmonių finansinės atskaitomybės tvirtinimas

 

    Įmonių  finansinė   atskaitomybė,  prieš  pateikiant  valdymo

organams, svarstoma  ir  tvirtinama  įmonių  įstatuose  nustatyta

tvarka.

    Prieš pateikiant  tvirtinti gali  būti  atliekama  finansinės

atskaitomybės auditinė kontrolė. Už pateiktą neteisingą finansinę

atskaitomybę, nors  ji  patikrinta  ir  patvirtinta  auditoriaus,

atsako įmonės administracijos vadovas arba savininkas.

    Juridinio   asmens    teises   turinčios   įmonės   finansinę

atskaitomybę sudaro  gruodžio 31  dienos duomenimis,  o balansą -

dar įmonės steigimo  ir likvidavimo dienos duomenimis.

 

 

                           V SKIRSNIS

 

              TURTO ĮKAINOJIMAS IR INVENTORIZACIJA

 

    16 straipsnis. Turto įkainojimas

 

    Įmonės ilgalaikis  turtas apskaitoje  įkainojamas ir  rodomas

įsigijimo verte,  balanse -  likutine verte  (atskirai  įsigijimo

vertė ir nusidėvėjimas).

    Atsargos   apskaitoje    įkainojamos   įsigijimo   verte,   o

finansinėje atskaitomybėje - faktine savikaina. Faktinė savikaina

 

apskaičiuojama   pirmiausia    nurašant   anksčiausiai   įsigytas

atsargas.

 

 

    17 straipsnis. Inventorizacija

 

    Inventorizacijos   tvarką    nustato   Lietuvos   Respublikos

Vyriausybė.

 

 

    18 straipsnis. Pajamų ir sąnaudų apskaita bei įvertinimas

 

    Apskaitinės pajamos  rodomos tuo laiku, kada jos uždirbtos, o

sąnaudos  apskaitomos   jų  susidarymo  metu,  neatsižvelgiant  į

sumokėjimo laiką.

    Pajamų  ir   sąnaudų  apskaitos   tvarką   nustato   Lietuvos

Respublikos Vyriausybė.

 

 

                           VI SKIRSNIS

 

           DOKUMENTŲ, APSKAITOS REGISTRŲ IR FINANSINĖS

                    ATSKAITOMYBĖS SAUGOJIMAS

 

     19 straipsnis. Klaidų taisymas

 

     Klaidos    apskaitos   dokumentuose   taisomos   išbraukiant

neteisingai  parašytą  tekstą  arba skaičių taip, kad galima būtų

jį  perskaityti,  ir  įrašant  tikrą  skaičių  ar  tekstą.  Šalia

ištaisyto  teksto  ar  skaičiaus apskaitos dokumentuose turi būti

juos  pasirašiusiųjų  asmenų parašai ir taisymo data. Pinginiuose

apskaitos dokumentuose taisymai draudžiami.

     Finansinę  atskaitomybę patvirtinus, jos duomenys netaisomi.

Po  finansinės  atskaitomybės patvirtinimo išaiškintos klaidos ir

netikslumai taisomi sudarant paskesnę finansinę atskaitomybę.

 

     20 straipsnis. Saugojimo tvarka

 

     Apskaitos   dokumentai   ir  apskaitos  registrai  iki  metų

finansinės   atskaitomybės  patvirtinimo  saugomi  įmonių  vadovų

nustatyta    tvarka,    užtikrinančia    dokumentų   išsaugojimą.

Patvirtinus  metų finansinę atskaitomybę, dokumentai ir apskaitos

registrai  saugomi  įmonių  vadovų  nustatyta  tvarka,  laikantis

Lietuvos   archyvų   departamento   prie   Lietuvos   Respublikos

Vyriausybės nustatytų dokumentų saugojimo terminų.

     Įmonių,  perduodančių  dokumentus  valstybiniam  saugojimui,

metų    finansinė    atskaitomybė    saugoma    nuolat.   Įmonių,

neperduodančių  dokumentų valstybiniam saugojimui, metų finansinė

atskaitomybė saugoma 15 metų.

 

Straipsnio pakeitimai:

{#19960627AA1410 ;} Nr. 1-1410, 96.06.27, Žin., 1996, Nr. 64-1509 (96.07.05)

 

 

     21 straipsnis. Dingimo ir paėmimo įforminimas

 

     Dingus  (arba  sugadinus)  apskaitos  dokumentams, apskaitos

registrams  ir  finansinei atskaitomybei, darbuotojas, atsakingas

už  jų  saugojimą,  parašo aiškinamąjį raštą ir įteikia jį įmonės

vadovui (savininkui). Jis priima atitinkamą sprendimą.

     Teisėsaugos,  finansų ir kontrolės organai paimti dokumentus

gali  tik dalyvaujant įmonės, padalinio vadovui (savininkui) arba

buhalteriui.  Apskaitos  dokumentus  paimantys  pareigūnai surašo

protokolą  ir  palieka tų dokumentų kopijas. Jeigu nėra galimybės

palikti   kopijų,  protokole  surašomi  visi  paimtojo  dokumento

rekvizitai.

 

 

     22 straipsnis. Apskaitos perimamumas

 

     Įmonės  likvidavimo atveju, kai jos turtas, teisės, pareigos

ir   atsakomybė  pereina  kitai  įmonei,  šioji  perima  saugomus

apskaitos    dokumentus,   apskaitos   registrus   ir   finansinę

atskaitomybę.  Kai  nėra  teisių  perėmėjo,  kaip  toliau saugoti

apskaitos    dokumentus,   apskaitos   registrus   ir   finansinę

atskaitomybę,  sprendžia organas, kuris priėmė nutarimą šią įmonę

likviduoti.

 

                          VII SKIRSNIS

 

                KOMERCINĖ PASLAPTIS IR ATSAKOMYBĖ

 

    23 straipsnis. Komercinė paslaptis

 

    Apskaitos informacija,  esanti įmonės  komercine  paslaptimi,

neskelbiama.   Komercinę    paslaptį   privalo   saugoti   įmonės

darbuotojai ir  kiti asmenys  (auditoriai, revizoriai, ekspertai,

mokesčių  inspektoriai)   ir  teisėsaugos  pareigūnai,  kurie  ją

sužinojo vykdydami tarnybines pareigas.

    Komercine paslaptimi  negali  būti  finansinės  atskaitomybės

rodikliai.

 

    24 straipsnis. Atsakomybė už buhalterinės apskaitos

                organizavimą

 

    Už   buhalterinės   apskaitos   organizavimą,   atskaitomybės

pateikimą laiku,  apskaitos dokumentų  išsaugojimą atsako  įmonės

administracijos vadovas (savininkas).

    Įmonės pareigūnai, pažeidusieji šio įsatymo ir kitų apskaitos

norminių aktų  reikalavimus, atsako  pagal  Lietuvos  Respublikos

įstatymus.

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

AUKŠČIAUSIOSIOS TARYBOS

PIRMININKAS                             VYTAUTAS LANDSBERGIS

 

Vilnius, 1992 m. birželio 18 d.

    Nr.I-2654

 

 

 

 

 

 

 

_