Įstatymas skelbtas: Žin., 1999, Nr. 33-943
Neoficialus įstatymo tekstas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
SEIMO LAIKINŲJŲ TYRIMO KOMISIJŲ
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
Šis įstatymas nustato Lietuvos Respublikos Seimo laikinųjų tyrimo komisijų sudarymą, uždavinius, įgaliojimus ir darbo tvarką.
2 straipsnis. Komisijos sudarymas ir jos veiklos trukmė
1. Seimas, pripažinęs būtinybę ištirti valstybinės svarbos klausimą, gali sudaryti Seimo laikinąją tyrimo komisiją (toliau - komisija).
2. Komisijos sudarymo tvarką reglamentuoja Seimo statutas. Komisijos niekada negali sudaryti vienos Seimo narių frakcijos atstovai.
3. Komisijos tiriamas klausimas ir darbo trukmė nustatomi Seimo nutarimu.
3 straipsnis. Komisijos uždaviniai
1. Komisija turi išsiaiškinti ir nustatyti, ar buvo atlikti veiksmai, priimti sprendimai dėl klausimų, kuriuos jai pavesta ištirti, taip pat išsiaiškinti kitas su tiriamu klausimu susijusias aplinkybes. Komisijos nustatytos aplinkybės turi būti patvirtinamos dokumentais ar kitais įrodymais.
2. Komisija, tirdama jai pavestą klausimą ir įgyvendindama savo teises, nesikiša į teismo, teisėjo, prokuroro, ikiteisminio tyrimo pareigūno veiklą, kai jie atlieka ikiteisminį tyrimą ar nagrinėja bylą teisme.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. IX-1471, 2003-04-03, Žin., 2003, Nr. 38-1716 (2003-04-24)
4 straipsnis. Komisijos teisės
1. Komisija turi teisę:
1) susipažinti su informacija, susijusia su tiriamu klausimu, ir gauti iš visų valstybės valdžios ir valdymo institucijų, Lietuvos banko, valstybės ir savivaldybių įmonių (taip pat ir jų kontroliuojamų), įstaigų ir organizacijų dokumentus, duomenis ar žinias, net jeigu tai yra valstybės, komercinė, banko, tarnybinė paslaptis, taip pat gauti pirminius bei kitus dokumentus, kuriuose šie duomenys ar žinios užfiksuoti. Jeigu žinios sudaro valstybės paslaptį, jos komisijai turi būti pateiktos Valstybės paslapčių ir jų apsaugos bei Operatyvinės veiklos įstatymų nustatyta tvarka;
1 punkto redakcija nuo 2013-01-01:
1) susipažinti su informacija, susijusia su tiriamu klausimu, ir gauti iš visų valstybės valdžios ir valdymo institucijų, Lietuvos banko, valstybės ir savivaldybių įmonių (taip pat ir jų kontroliuojamų), įstaigų ir organizacijų dokumentus, duomenis ar žinias, net jeigu tai yra valstybės, komercinė, banko, tarnybinė paslaptis, taip pat gauti pirminius bei kitus dokumentus, kuriuose šie duomenys ar žinios užfiksuoti. Jeigu žinios sudaro valstybės paslaptį, jos komisijai turi būti pateiktos Valstybės ir tarnybos paslapčių bei Kriminalinės žvalgybos įstatymų nustatyta tvarka;
2) gauti iš visų valstybės valdžios ir valdymo institucijų, Lietuvos banko, valstybės ir savivaldybių įmonių (taip pat ir jų kontroliuojamų), įstaigų ar organizacijų vadovų bei kitų darbuotojų žodinius, raštiškus paaiškinimus ar pažymas komisijos tiriamais klausimais, taip pat pažymas apie valstybės institucijų, įmonių, įstaigų ar organizacijų turimą medžiagą, dokumentus;
3) kviesti į komisijos posėdžius valstybės ir savivaldybių politikus, pareigūnus, tarnautojus, taip pat kitus valstybės ir savivaldybių institucijose dirbančius asmenis, išklausyti jų pranešimus ar paaiškinimus, reikalauti iš jų informacijos ar duomenų komisijos tiriamu klausimu ir juos gauti raštu ar žodžiu;
4) kviesti į komisijos posėdžius kitus asmenis ir prašyti juos komisijos tiriamu klausimu pateikti pranešimus, paaiškinimus, informaciją ar duomenis raštu ar žodžiu;
5) suderinusi su Generaline prokuratūra, Valstybės kontrole, Valstybės saugumo departamentu ar ikiteisminio tyrimo įstaiga įstatymų nustatyta tvarka susipažinti su jų žinioje esančia baudžiamąja byla ar kita medžiaga, dokumentais;
6) suderinusi su valstybės institucijų, įstaigų, įmonių ar organizacijų vadovais, pasitelkti jų darbuotojus tikrinimams ir revizijoms atlikti;
7) kreiptis į gyventojus per visuomenės informavimo priemones ir prašyti jų pagalbos tiriamu klausimu;
8) teikti pasiūlymus Seimui, Vyriausybei, kitoms valstybės institucijoms dėl klausimų, susijusių su pavestu tyrimu, sprendimo;
9) teikti Seimui, Vyriausybei pasiūlymus dėl teisės aktų pakeitimo, papildymo, pripažinimo netekusiais galios ar naujų teisės aktų parengimo ir priėmimo;
10) teikti Seimui pasiūlymus dėl komisijos nario pašalinimo iš komisijos už šio įstatymo pažeidimus.
2. Tais atvejais, kai atsisakoma pateikti šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytus komisijos reikalaujamus dokumentus, medžiagą, komisija turi teisę pasitelkti policijos pareigūnus ir paimti šiuos dokumentus, medžiagą, išskyrus atvejus, kai tokie dokumentai, medžiaga yra baudžiamojoje, operatyvinės įskaitos byloje arba kortelėje, civilinėje ar administracinėje byloje, taip pat Baudžiamojo proceso kodekso nustatyta tvarka yra daromo patikrinimo medžiaga. Asmenys, paimantys dokumentus, medžiagą, surašo jų paėmimo aktą (protokolą) ir palieka dokumentų, medžiagos kopijas. Jeigu nėra galimybės palikti kopijų, protokole surašomi visi paimtų dokumentų, medžiagos rekvizitai.
2 dalies redakcija nuo 2013-01-01:
2. Tais atvejais, kai atsisakoma pateikti šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytus komisijos reikalaujamus dokumentus, medžiagą, komisija turi teisę pasitelkti policijos pareigūnus ir paimti šiuos dokumentus, medžiagą, išskyrus atvejus, kai tokie dokumentai, medžiaga yra baudžiamojoje byloje, kriminalinės žvalgybos informacinėse sistemose ir kriminalinės žvalgybos tyrimų bylose, civilinėje ar administracinėje byloje. Asmenys, paimantys dokumentus, medžiagą, surašo jų paėmimo aktą (protokolą) ir palieka dokumentų, medžiagos kopijas. Jeigu nėra galimybės palikti kopijų, protokole surašomi visi paimtų dokumentų, medžiagos rekvizitai.
3. Šio straipsnio 1 dalies 2, 3 ir 4 punktuose nurodyti asmenys raštu įspėjami dėl baudžiamosios atsakomybės už melagingų pranešimų, paaiškinimų, informacijos ar duomenų teikimą komisijai, taip pat dėl administracinės atsakomybės už komisijos reikalavimų nevykdymą. Asmenys, teikiantys komisijai paaiškinimus, negali būti verčiami teikti paaiškinimus prieš save, savo šeimos narius ar artimus giminaičius, tačiau, jiems sutikus duoti paaiškinimus, šie asmenys turi būti įspėti dėl atsakomybės už melagingus parodymus.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. IX-1471, 2003-04-03, Žin., 2003, Nr. 38-1716 (2003-04-24)
Nr. XI-522, 2009-12-03, Žin., 2009, Nr. 146-6485 (2009-12-10)
Nr. XI-2258, 2012-10-02, Žin., 2012, Nr. 122-6117 (2012-10-20)
5 straipsnis. Komisijos narių pareigos
1. Komisijos nariai privalo:
1) vadovautis Lietuvos Respublikos Konstitucija, įstatymais, kitais teisės aktais;
2) laikyti paslaptyje duomenis ar žinias, kuriuos jie sužinojo vykdydami tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybinę arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;
3) nenaudoti šios dalies 2 punkte nurodytų duomenų ar žinių asmeninei ar kitų asmenų naudai;
4) iki komisija nebaigs tyrimo, niekam neteikti jokios informacijos apie vykdomo tyrimo aplinkybes, su tyrimu susijusius asmenis, turimą medžiagą, duomenis.
2. Šio straipsnio nuostatos galioja ir komisijos pasitelktiems asmenims, ir jos darbuotojams.
3. Komisijos nariai už šiame straipsnyje nustatytų pareigų pažeidimą atsako įstatymų nustatyta tvarka.
6 straipsnis. Komisijos darbo organizavimas
1. Komisija, suderinusi su atitinkamų valstybės institucijų vadovais, tyrimui atlikti turi teisę pasitelkti prokuratūros, Valstybės kontrolės, Valstybės saugumo departamento, taip pat bet kurių kitų valstybės valdymo institucijų darbuotojus. Komisijos pasitelkti asmenys privalo vykdyti jos pavedimus.
2. Prireikus komisija iš savo narių gali sudaryti tyrimo grupes. Šios grupės turi tik tuos įgaliojimus, kuriuos joms suteikė komisija.
7 straipsnis. Komisijos darbo tvarka
1. Komisijos darbo tvarką nustato jos reglamentas.
2. Komisija savo sprendimus priima posėdyje. Komisijos posėdis yra teisėtas, kai jame dalyvauja daugiau kaip pusė jos narių.
3. Komisijos posėdžiams pirmininkauja komisijos pirmininkas arba jo pavedimu - pirmininko pavaduotojas.
4. Komisijos sprendimai priimami atviru balsavimu paprasta posėdyje dalyvaujančių komisijos narių balsų dauguma.
5. Nesutinkantys su komisijos sprendimu komisijos nariai turi teisę pareikšti atskirąją nuomonę, kuri pridedama prie sprendimo.
6. Jeigu nagrinėjamas klausimas yra susijęs su valstybės paslaptimi, komisijos posėdžiai uždari visiems asmenims, išskyrus kviestuosius. Kviečiamųjų asmenų sąrašas sudaromas pagal komisijos narių pageidavimus. Kitais atvejais komisija rengti uždarus posėdžius gali tik gavusi Seimo pritarimą.
7. Po kiekvieno komisijos posėdžio gali būti parengiamas pranešimas visuomenės informavimo priemonėms. Pranešimą raštu arba žodžiu gali pateikti tik komisijos pirmininkas ar komisijos įgaliotas jos narys ir tik tokį, kokį įgaliojo pateikti komisija.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. IX-1806, 2003-11-06, Žin., 2003, Nr. 107-4785 (2003-11-13)
8 straipsnis. Komisijos sprendimai
1. Komisijos tyrimo rezultatai surašomi išvados projekte. Jame nurodoma tyrimo metu išaiškintos aplinkybės, surinkti įrodymai bei pateikiamas situacijos teisinis įvertinimas.
2. Apsvarsčiusi išvados projektą, komisija gali:
1) nuspręsti perduoti medžiagą ikiteisminio tyrimo įstaigoms ar prokuratūrai;
2) pasiūlyti valstybės valdymo, savivaldos institucijoms patraukti pažeidimus padariusius asmenis drausminėn atsakomybėn arba spręsti, ar šie asmenys tinka einamoms pareigoms;
3) konstatuoti, kad, komisijos nuomone, nebuvo atlikti veiksmai ar priimti sprendimai, kuriuos komisijai pavesta ištirti, taip pat, kad atlikti veiksmai ar priimti sprendimai neprieštarauja įstatymams ir kitiems teisės aktams.
3. Komisijos išvada ne vėliau kaip kitą dieną po jos priėmimo turi būti pateikta Seimui.
4. Komisijos išvada taip pat perduodama valstybės valdymo ar savivaldos institucijoms. Šios institucijos per komisijos sprendime nurodytą laiką privalo išvadą išnagrinėti ir informuoti komisiją apie nagrinėjimo rezultatus.
5. Komisija, pateikusi Seimui išvadą ir priimtą sprendimą, apie tai praneša visuomenės informavimo priemonėms. Neskelbiami duomenys ar žinios, kurie yra valstybės, komercinė, banko, tarnybinė, privataus gyvenimo ar kita įstatymų saugoma paslaptis.
6. Informaciją visuomenės informavimo priemonėms komisijos vardu teikia jos pirmininkas ar komisijos įgaliotas narys. Komisijos nariai, posėdyje pareiškę atskirąją nuomonę dėl tyrimo išvadų, turi teisę apie tai pateikti informaciją.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. IX-1471, 2003-04-03, Žin., 2003, Nr. 38-1716 (2003-04-24)
9 straipsnis. Baigiamosios nuostatos
1. Vykdydami tyrimą, komisijos nariai ir jos pasitelkti asmenys netrikdo valstybės institucijų, kitų įmonių, įstaigų ar organizacijų darbo ir privalo susilaikyti nuo preliminarių vertinimų bei išvadų, kol nebus baigtas tyrimas ir nėra komisijos išvados.
2. Šį įstatymą pažeidę komisijos nariai ir kiti asmenys atsako įstatymų nustatyta tvarka.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
RESPUBLIKOS PREZIDENTAS VALDAS ADAMKUS
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas
Nr. IX-1471, 2003-04-03, Žin., 2003, Nr. 38-1716 (2003-04-24)
SEIMO LAIKINŲJŲ TYRIMO KOMISIJŲ ĮSTATYMO 3, 4 IR 8 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS
Šis Įstatymas įsigalioja kartu su
Lietuvos Respublikos baudžiamuoju kodeksu (Žin., 2000, Nr. 89-2741) ir
Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodeksu (Žin., 2002, Nr. 37-1341), t.y. nuo
2003 m.
gegužės 1 d.
2.
Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas
Nr. IX-1806, 2003-11-06, Žin., 2003, Nr. 107-4785 (2003-11-13)
SEIMO LAIKINŲJŲ TYRIMO KOMISIJŲ ĮSTATYMO 7 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMAS
3.
Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas
Nr. XI-522, 2009-12-03, Žin., 2009, Nr. 146-6485 (2009-12-10)
SEIMO LAIKINŲJŲ TYRIMO KOMISIJŲ ĮSTATYMO 4 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMAS
4.
Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas
Nr. XI-2258, 2012-10-02, Žin., 2012, Nr. 122-6117 (2012-10-20)
SEIMO LAIKINŲJŲ TYRIMO KOMISIJŲ ĮSTATYMO 4 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMAS
Šis įstatymas įsigalioja 2013 m. sausio 1 d.
*** Pabaiga ***
Redagavo Aušrinė Trapinskienė (2012-10-22)
ausrine.trapinskiene@lrs.lt