Redagavo: Ramunė Lūžaitė (1997.01.23)
Neoficialus įstatymo tekstas
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS ĮSTATYMO PAKEITIMO IR
PAPILDYMO ĮSTATYMAS
***Pabaiga***
LIETUVOS RESPUBLIKOS
APLINKOS APSAUGOS
ĮSTATYMAS
I SKYRIUS. BENDRIEJI NUOSTATAI
1 straipsnis. Pagrindinės sąvokos
Šiame įstatyme:
aplinka - gamtoje funkcionuojanti visuma tarpusavyje
susijusių elementų (žemės paviršius ir gelmės, oras, vanduo,
dirvožemis, augalai, gyvūnai, organinės ir neorganinės
medžiagos, antropogeniniai komponentai) bei juos vienijančios
natūraliosios ir antropogeninės sistemos;
aplinkos apsauga - aplinkos saugojimas nuo fizinio,
cheminio, biologinio bei kitokio neigiamo poveikio,
atsirandančio naudojant gamtos išteklius;
gamtos ištekliai - gyvosios ar negyvosios gamtos
elementai, kuriuos žmogus naudoja arba gali naudoti savo
poreikiams;
ekosistema - funkcinė gyvųjų ir negyvųjų elementų
sistema, kurios komponentus jungia tarpusavio ryšiai, medžiagų
apykaitos bei energijos pasikeitimo procesai;
aplinkos apsaugos normatyvas - tai nustatyta tvarka
įteisinta ūkinės ar kitos veiklos poveikio aplinkai leistinumo
skaitmeninė ar loginė išraiška;
aplinkos apsaugos standartas - tai nustatyta tvarka
parengtas ir patvirtintas normatyvinis dokumentas, kuriame
nustatomos bendram ir daugkartiniam naudojimui tinkančios
taisyklės, bendrieji principai ar charakteristikos;
gamtos išteklių limitavimas - gamtos išteklių naudojimo
normų nustatymas, atsižvelgiant į turimas žinias apie gamtos
išteklių kiekį, jų atsinaujinimą ir išsaugojimą ateičiai;
kenksmingas poveikis aplinkai - ekosistemos ar jos
komponentų natūralių funkcijų susilpnėjimas arba netekimas;
aplinkos monitoringas - sistemingas aplinkos bei jos
komponentų būklės ir kitimo stebėjimas, antropogeninio
poveikio įvertinimas ir prognozė;
poveikio aplinkai vertinimas - planuojamos veiklos galimo
poveikio aplinkai nustatymo procesas;
ekologinė informacija - duomenų apie aplinkos kokybės
būklę visuma;
ūkinė veikla - ūkinė ir kitokia veikla, kuri turi įtakos
aplinkai;
pavojingos medžiagos - nuodingos, kenksmingos, degios,
sprogstančios, koroziją sukeliančios ir kitos medžiagos,
galinčios pakenkti žmogui ir aplinkoje vykstantiems gamtos
procesams;
teršalų emisija - tai teršiančios medžiagos išmetimas į
aplinką.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
2 straipsnis. Įstatymo paskirtis
Šis įstatymas reguliuoja visuomeninius santykius
aplinkosaugos srityje, nustato pagrindines juridinių bei
fizinių asmenų teises ir pareigas išsaugant Lietuvos
Respublikai būdingą biologinę įvairovę, ekologines sistemas
bei kraštovaizdį, užtikrinant sveiką ir švarią aplinką,
racionalų gamtos išteklių naudojimą Lietuvos Respublikoje, jos
teritoriniuose vandenyse, kontinentiniame šelfe ir ekonominėje
zonoje.
Šio įstatymo pagrindu priimami kiti gamtos išteklių naudojimą
bei aplinkos apsaugą reglamentuojantys įstatymai ir norminiai
aktai.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
3 straipsnis. Aplinkos apsaugos objektas
Aplinkos apsaugos objektas yra Lietuvos Respublikos
teritorijoje esanti aplinka ir Lietuvos Respublikos jurisdikcijai
priklausantys gamtos ištekliai.
4 straipsnis. Aplinkos apsaugos principai
Aplinkos apsauga Lietuvos Respublikoje yra visos valstybės
bei kiekvieno jos gyventojo rūpestis ir pareiga.
Aplinkos apsaugos valdymo politika ir praktika turi nukreipti
visuomeninius bei privačius interesus aplinkos kokybei gerinti,
skatinti gamtos išteklių naudotojus ieškoti būdų ir priemonių,
kaip išvengti arba sumažinti neigiamą poveikį aplinkai, bei
ekologizuoti gamybą.
Gamtos ištekliai turi būti naudojami racionaliai ir
kompleksiškai, atsižvelgiant į aplinkos išsaugojimo bei atkūrimo
galimybes ir Lietuvos Respublikos gamtos bei ekonomikos ypatumus.
Aplinkos apsauga grindžiama visapusiška, teisinga ir
savalaike ekologine informacija.
5 straipsnis. Lietuvos Respublikos Seimo kompetencija
aplinkos apsaugos srityje
Lietuvos Respublikos Seimas, formuodamas aplinkos
apsaugos valstybės politiką:
1) nustato pagrindines aplinkos apsaugos ir gamtos
išteklių naudojimo politikos kryptis;
2) tvirtina aplinkos apsaugos strategiją;
3) tvirtina valstybės biudžeto asignavimus aplinkos
apsaugos priemonėms finansuoti;
4) ratifikuoja ir denonsuoja svarbiausias Lietuvos
Respublikos aplinkos apsaugos bei gamtos išteklių naudojimo
tarptautines sutartis;
5) vykdo kitas įstatymų nustatytas funkcijas.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
6 straipsnis. Valstybinio aplinkos apsaugos valdymo sistema
Valstybinį aplinkos apsaugos valdymą Lietuvos
Respublikoje vykdo Vyriausybė, Aplinkos apsaugos ministerija,
kitos įgaliotos valstybės institucijos.
Aplinkos apsaugos valdymą savivaldybių teritorijose
įstatymų nustatyta tvarka vykdo vietos savivaldos atitinkamos
institucijos.
Kiekviena iš šių institucijų atsako už šio įstatymo joms
priskirtų funkcijų vykdymą.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, įgyvendindama aplinkos
apsaugos valstybės politiką:
1) Aplinkos apsaugos ministerijos teikimu tvirtina
aplinkos apsaugos strategijos veiksmų programą, valstybines
gamtos išteklių naudojimo ir aplinkos apsaugos programas bei
schemas;
2) įstatymų nustatyta tvarka formuoja valstybės
institucijų, įgyvendinančių aplinkos apsaugos ir gamtos
išteklių naudojimo politiką, sistemą;
3) koordinuoja valstybės ir vietos savivaldos valdymo
institucijų veiklą aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių
naudojimo srityje;
4) sudaro ir įgyvendina Lietuvos Respublikos
tarpvalstybines sutartis aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių
naudojimo srityje;
5) vykdo kitas įstatymų nustatytas funkcijas.
Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos ministerija,
vykdydama aplinkos apsaugos valdymą ir valstybinį gamtos
išteklių naudojimo reguliavimą:
1) organizuoja ir koordinuoja valstybės strategijos
įgyvendinimą aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo
srityje, rengia valstybines ilgalaikes ir tikslines aplinkos
apsaugos bei gamtos išteklių naudojimo programas, numato jų
įgyvendinimo tvarką ir kontroliuoja, kaip jos vykdomos;
2) organizuoja ir koordinuoja valstybinės svarbos
aplinkos apsaugos schemų, kitų aplinkos apsaugos priemonių
rengimą, taip pat rengia šias schemas ir priemones, numato jų
įgyvendinimo (taikymo) mechanizmą, kontroliuoja, kaip jos
vykdomos (taikomos);
3) rengia įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės
nutarimų ir kitų teisės aktų aplinkos apsaugos ir gamtos
išteklių naudojimo klausimais projektus, organizuoja bendrųjų,
specialiųjų bei detaliųjų teritorinio planavimo dokumentų
aplinkos apsaugos klausimais rengimą, pagal savo kompetenciją
derina ministerijų, kitų Vyriausybės įstaigų, apskrities,
vietos savivaldos, kitų institucijų teisės aktų,
reguliuojančių ūkinę ir kitokią veiklą, galinčią turėti
poveikio aplinkai, projektus bei teritorinio planavimo
dokumentus, kad jie atitiktų aplinkos apsaugos įstatymus ir
kitus teisės aktus;
4) pagal savo kompetenciją rengia ir tvirtina aplinkos
apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo normas, normatyvus,
standartus bei taisykles;
5) pagal savo kompetenciją nustato gamtos išteklių
naudojimo limitus ir sąlygas, leidimų išdavimo tvarką,
reglamentuoja ir kontroliuoja gamtos išteklių apskaitą,
organizuoja valstybinių kadastrų bei registrų, priskirtų
ministerijos kompetencijai, sudarymą bei tvarkymą;
6) teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei valstybinių
rezervatų, draustinių,valstybinių parkų, gamtos paminklų, kitų
gamtinio pobūdžio saugomų teritorijų steigimo projektus;
7) reglamentuoja ir kontroliuoja veiklą saugomose
teritorijose, organizuoja valstybinių rezervatų valdymą,
sudaro ir tikslina Raudonąją knygą, organizuoja ir atlieka
darbus, susijusius su retų bei nykstančių augalų, grybų ir
gyvūnų išsaugojimu bei gausinimu, reglamentuoja augalų, gyvūnų
medžioklės ir žūklės trofėjų įvežimo, išvežimo, taip pat
gyvūnų laikymo nelaisvėje tvarką;
8) nustato ir kontroliuoja teršalų (ir radioaktyviųjų
medžiagų) emisijos į aplinką normas bei apskaitos tvarką,
nustato leidimų atlikti teršalų (ir radioaktyviųjų medžiagų)
emisiją išdavimo tvarką;
9) nustato pavojingų cheminių medžiagų ir pavojingų
atliekų, radioaktyviųjų medžiagų bei potencialių biologinės
taršos šaltinių gamybos ir įvežimo, tranzito, išvežimo,
naudojimo, saugojimo, laidojimo, nukenksminimo, utilizavimo ir
apskaitos tvarką bei radiacinio saugumo normatyvus;
10) nustato tvarką, kuria įvertinama, ar produkcija
atitinka aplinkos apsaugos reikalavimus, organizuoja šį darbą;
11) rengia ir tvirtina aplinkai padarytos žalos
apskaičiavimo metodikas;
12) organizuoja ir koordinuoja kompleksinį aplinkos
monitoringą, kuria ir nuolat papildo aplinkos apsaugos ir
gamtos išteklių naudojimo kompiuterizuotą informacijos
sistemą, naudojasi šia informacija;
13) pagal savo kompetenciją organizuoja ir koordinuoja
mokslo tyrimus, susijusius su gamtos ištekliais ir jų
naudojimu bei aplinkos apsauga;
14) nustatyta tvarka formuoja valstybinį gamtos apsaugos
fondą ir disponuoja jo lėšomis;
15) nustatyta tvarka pagal savo kompetenciją palaiko
ryšius su užsienio valstybių atitinkamomis institucijomis ir
tarptautinėmis organizacijomis, rengia tarptautinių sutarčių
projektus, pasirašo šias sutartis, organizuoja jų
įgyvendinimą, taip pat Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar
Ministro Pirmininko pavedimu atstovauja Lietuvos Respublikai
užsienio valstybėse ar tarptautinėse organizacijose;
16) informuoja visuomenę apie aplinkos būklę ir
koordinuoja ekologinį švietimą, rūpinasi aplinkos apsaugos
specialistų rengimu bei tobulinimu, atlieka atestacinį -
licencinį darbą;
17) vykdo valstybinę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių
naudojimo kontrolę, nustato valstybinės aplinkos apsaugos ir
gamtos išteklių naudojimo kontrolės vykdymo tvarką;
18) teikia pasiūlymus dėl aplinkos apsaugos ir gamtos
išteklių naudojimo ekonominės sistemos formavimo, dalyvauja
nustatant muitų už įvežamus ir išvežamus gamtos išteklius
politiką;
19) organizuoja kitų aplinkos apsaugos priemonių
įgyvendinimą ir kontrolę;
20) vykdo kitas įstatymų nustatytas funkcijas.
Kitų valstybės institucijų funkcijas aplinkos apsaugos
srityje nustato kiti įstatymai bei šių institucijų nuostatai.
Vietos savivaldos institucijos, organizuodamos aplinkos
apsaugos įstatymų, Vyriausybės bei Aplinkos apsaugos
ministerijos priimtų norminių aktų aplinkos apsaugos
klausimais įgyvendinimą:
1) valdo, naudoja ir saugo joms priskirtus gamtos
išteklius ir aplinkosaugos objektus;
2) paskirsto pagal savivaldybėms nustatytus limitus
valstybinius gamtos išteklius;
3) rengia, tvirtina ir įgyvendina savivaldybių aplinkos
apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo programas, schemas ir
kitas aplinkos apsaugos priemones;
4) formuoja savivaldybės gamtos apsaugos fondą ir
disponuoja juo, tvirtina asignavimus aplinkos apsaugai;
5) steigia ir tvarko įstatymų nustatyta tvarka
savivaldybės saugomas teritorijas, kraštovaizdžio objektus;
6) pagal kompetenciją nagrinėja ir derina planuojamos
veiklos objektų projektus;
7) tvarko miestų ir kaimų gyvenamųjų vietovių želdynus,
rengia ir tvirtina želdinių apsaugos taisykles;
8) nustato savo teritorijoje griežtesnius už valstybinius
normatyvus, suderinusios su juos patvirtinusiomis valstybės
institucijomis;
9) pagal kompetenciją priima sprendimus ir kontroliuoja
jų vykdymą;
10) vykdo kitas įstatymų nustatytas funkcijas.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
II SKYRIUS. LIETUVOS RESPUBLIKOS PILIEČIŲ IR VISUOMENINIŲ
ORGANIZACIJŲ TEISĖS IR PAREIGOS
7 straipsnis. Piliečių ir visuomeninių organizacijų teisės
Piliečiai ir visuomeninės organizacijos turi teisę:
1) laiku gauti teisingą informaciją apie aplinkos būklę
ir gamtos išteklių naudojimą, planuojamos veiklos įtaką
aplinkai, kitą aplinkosaugos informaciją;
2) dalyvauti planuojamos veiklos poveikio aplinkai
vertinimo procese;
3) reikalauti, kad būtų nutrauktas kenksmingas ūkinės
veiklos objektų poveikis aplinkai;
4) reikalauti atlikti poveikio aplinkai vertinimą;
5) atlikti visuomeninį poveikio aplinkai vertinimą;
6) organizuoti ir dalyvauti vykdant visuomeninę aplinkos
apsaugos kontrolę;
7) reikalauti, kad valstybės valdžios ir valdymo
institucijos organizuotų ekologinį švietimą ir mokymą,
nevaržomai propaguoti aplinkos apsaugos idėjas;
8) reikalauti nubausti asmenis, kaltus dėl kenksmingo
poveikio aplinkai, ir pareigūnus, netinkamai vykdančius jiems
pavestas aplinkos apsaugos funkcijas;
9) lankytis gamtinėse teritorijose, išskyrus tas, kurių
lankymas draudžiamas ar ribojamas nustatyta tvarka.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
8 straipsnis. Valstybinės valdžios, valdymo ir kontrolės
institucijų pareigos užtikrinant piliečių ir
visuomeninių organizacijų teises
Valstybės valdžios, valdymo ir kontrolės institucijos
pagal savo kompetenciją privalo :
1) stebėti aplinkos kokybės pokyčius ir informuoti apie
tai visuomenę, nustatyti ekologiškai pagrįstus ir techniniu
požiūriu įgyvendinamus aplinkos kokybės normatyvus bei
standartus;
2) tenkinti arba motyvuotai atmesti piliečių ir
visuomeninių organizacijų pasiūlymus aplinkos apsaugos
klausimais;
3) viešai skelbti ūkinės veiklos, galinčios turėti
kenksmingo poveikio aplinkai, projektus;
4) neleisti, kad ūkinės veiklos subjektai pažeistų
aplinkos apsaugos įstatymus, normatyvus ir standartus;
5) visuomenei reikalaujant, organizuoti poveikio aplinkai
vertinimą arba motyvuotai jo atsisakyti;
6) įvertinti visuomenės pastabas ir pasiūlymus dėl
planuojamos veiklos galimo poveikio aplinkai;
7) užtikrinti, kad būtų atlyginta neteisėta veikla
padaryta žala aplinkai, o kalti asmenys nubausti;
8) organizuoti ekologinį švietimą ir mokymą;
9) skatinti piliečius, visuomenines organizacijas
dalyvauti saugant aplinką.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
9 straipsnis. Piliečių ir visuomeninių organizacijų pareigos
Lietuvos Respublikos piliečiai ir visuomeninės organizacijos
privalo saugoti aplinką, tausoti gamtos išteklius ir nepažeisti
kitų gamtos išteklių naudotojų teisių bei interesų.
10 straipsnis. Užsienio valstybių piliečių ir asmenų be
pilietybės teisės ir pareigos
Užsienio valstybių piliečiai bei asmenys be pilietybės
privalo vykdyti šio įstatymo nustatytas Lietuvos Respublikos
piliečių pareigas ir turi visas šiame įstatyme įtvirtintas
Lietuvos Respublikos piliečių teises, jeigu kiti Lietuvos
Respublikos įstatymai nenumato kitko.
III SKYRIUS. GAMTOS IŠTEKLIŲ NAUDOJIMAS IR APSKAITA
11 straipsnis. Gamtos išteklių naudojimo objektas
Gamtos išteklių naudojimo objektas yra Lietuvos Respublikos
jurisdikcijai priklausantys gamtos ištekliai.
12 straipsnis. Saugomos teritorijos ir gamtinis karkasas
Saugomos teritorijos yra:
1) išsaugančios - rezervatai, draustiniai bei saugomi
kraštovaizdžio objektai;
2) apsaugančios - įvairios paskirties apsaugos zonos;
3) gamtos išteklius atkuriančios - saugomi gamtos
išteklių sklypai;
4) kompleksinės paskirties - valstybiniai (nacionaliniai
ir regioniniai) parkai, biosferos monitoringo teritorijos -
biosferos rezervatai ir biosferos poligonai.
Gamtinio pobūdžio saugomas teritorijas ir kitas aplinkos
apsaugos požiūriu svarbias bei pakankamai natūralias
teritorijas, garantuojančias bendrą kraštovaizdžio stabilumą,
į bendrą kraštotvarkos ekologinio kompensavimo zonų sistemą
jungia gamtinis karkasas.
Saugomų teritorijų apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą
jose reglamentuoja Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų
įstatymas,kiti įstatymai ir teisės aktai.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
13 straipsnis. Valstybinė gamtos išteklių apskaita
Valstybinės gamtos išteklių apskaitos, kadastrų tvarkymo
ir atskaitomybės tvarką nustato Lietuvos Respublikos
Vyriausybė.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
14 straipsnis. Gamtos išteklių naudotojai
Gamtos išteklių naudotojais gali būti juridiniai ir fiziniai
asmenys.
Gamtos išteklių naudojimo pagrindas yra nuosavybės arba
naudojimosi teisė.
Gamtos išteklių naudotojai privalo:
1) savo lėšomis įvertinti ūkinės veiklos galimą poveikį
aplinkai;
2) racionaliai ir taupiai naudoti gamtos išteklius;
3) įgyvendinti priemones, naikinančias arba mažinančias
neigiamą poveikį aplinkai;
4) paaiškėjus, kad aplinkai gresia pavojus, imtis priemonių,
kad būtų jo išvengta, o atsiradus žalingiems padariniams,
neatidėliodami juos pašalinti ir informuoti atitinkamus aplinkos
apsaugos pareigūnus bei institucijas;
5) nepažeisti kitų gamtos išteklių naudotojų teisių bei
teisėtų interesų;
6) neteisėta veika padarę žalos aplinkai padarytąją žalą
atlyginti;
7) vykdyti teisėtus įgaliotų aplinkos apsaugos institucijų
bei jų pareigūnų reikalavimus.
IV SKYRIUS. ŪKINĖS VEIKLOS REGULIAVIMAS
15 straipsnis. Poveikio aplinkai vertinimas
Ūkinė veikla planuojama ir vykdoma remiantis šiuo ir
kitais įstatymais, norminiais aktais, aplinkos monitoringo,
valstybinės gamtos išteklių apskaitos duomenimis, aplinkos
apsaugos programomis bei schemomis, kraštotvarkos projektais
bei generaliniais planais atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos
gamtos potencialą.
Juridiniai ir fiziniai asmenys, planuojantys užsiimti
ūkine veikla, savo lėšomis įstatymų nustatyta tvarka atlieka
poveikio aplinkai vertinimą, parengia dokumentaciją apie
tokios veiklos galimą poveikį aplinkai ir teikia ją derinimui
pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintą planuojamos
veiklos rūšių ir objektų priskyrimo vietos savivaldos
institucijų ar Aplinkos apsaugos ministerijos kompetencijai
sąrašą.
Šio straipsnio antrojoje dalyje nurodytos institucijos
įvertina pateiktą dokumentaciją apie galimą ūkinės veiklos
įtaką aplinkai ir pateikia pagal savo kompetenciją išvadas
arba motyvuotą sprendimą dėl veiklos galimumo. Sprendimas
privalomas institucijai, išduodančiai leidimus ūkinei veiklai.
Dokumentacijos apie ūkinės veiklos galimą įtaką aplinkai
rengimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos
ministerija.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
16 straipsnis. Ūkinės veiklos, galinčios turėti poveikio
aplinkai, projektavimas
Juridinių bei fizinių asmenų ūkinės veiklos, galinčios
turėti poveikį aplinkai, teritorinis organizavimas ir aplinkos
tvarkymo valstybinis reguliavimas vykdomas pagal bendrojo ir
specialiojo teritorinio planavimo dokumentus.
Juridiniai ir fiziniai asmenys, projektuojantys objektų,
galinčių turėti poveikio aplinkai, statybą, rekonstravimą ar
plėtimą, rengiantys bendruosius ir specialiuosius teritorinio
planavimo projektus, projektinėje dokumentacijoje privalo
numatyti priemones gamtos ištekliams racionaliai naudoti,
neigiamam poveikiui aplinkai išvengti.
Projektinė dokumentacija nustatyta tvarka suderinama su
vietos savivaldos institucijomis ir Aplinkos apsaugos
ministerija.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
17 straipsnis. Ūkinės veiklos objektų statyba, rekonstravimas
ir plėtimas
Juridiniai ir fiziniai asmenys gali statyti, rekonstruoti ar
plėsti ūkinės veiklos objektus tik turėdami šio įstatymo 16
straipsnio reikalavimus atitinkančią projektinę dokumentaciją.
Ūkinės veiklos objektų statyba, rekonstravimas ar plėtimas be
projektinės dokumentacijos, numatytos šio įstatymo 16
straipsnyje, arba nesilaikant joje nustatytų aplinkos apsaugos
reikalavimų, pažeidžiant statybos, rekonstravimo ar plėtimo darbų
aplinkosauginius apribojimus užtraukia įstatymų numatytą
atsakomybę.
Atsakomybės taikymas neužkerta kelio šio įstatymo 6
straipsnyje nurodytoms valstybinio aplinkos apsaugos valdymo ir
kontrolės institucijoms arba jų pareigūnams nustatyta tvarka
sustabdyti ūkinės veiklos objektų statybos, rekonstravimo ar
plėtimo darbus.
18 straipsnis. Pastatytų, rekonstruotų ir išplėstų ūkinės
veiklos objektų priėmimas
Pastatyti, rekonstruoti ir išplėsti ūkinės veiklos objektai
priimami eksploatuoti tik įvykdžius visas projektinėje
dokumentacijoje numatytas aplinkos apsaugos priemones.
Priimant pastatytus, rekonstruotus, išplėstus ūkinės
veiklos objektus, dalyvauja Aplinkos apsaugos ministerijos
sistemos pareigūnai arba pateikiamos jų išvados.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
19 straipsnis. Ūkinės veiklos objektų eksploatavimas
Juridiniai ir fiziniai asmenys, prieš pradėdami
eksploatuoti ūkinės veiklos objektus, privalo Aplinkos
apsaugos ministerijos nustatyta tvarka gauti gamtos išteklių
naudojimo ir teršalų emisijos į aplinką leidimą (gamtos
išteklių naudojimo leidimą).
Juridiniai ir fiziniai asmenys ūkinės veiklos objektus
eksploatuoja pagal leidime nustatytas sąlygas ir neviršydami
aplinkos apsaugos normatyvų bei standartų.
Juridiniai ir fiziniai asmenys, eksploatuodami ūkinės
veiklos objektus, kurių veikla susijusi su kenksmingu poveikiu
aplinkai, privalo savo lėšomis stebėti aplinkos teršimo
laipsnį, teršimo poveikį aplinkai, užtikrinti informacijos
apie tai viešumą ir sudaryti sąlygas teršimo kontrolei.
Juridiniai ir fiziniai asmenys, eksploatuodami ūkinės
veiklos objektus, privalo nustatyta tvarka vykdyti gamtos
išteklių naudojimo ir teršalų emisijos apskaitą.
Juridiniai ir fiziniai asmenys, eksploatuojantys ūkinės
veiklos objektus, kuriems nereikalingas gamtos išteklių
naudojimo ir teršalų emisijos į aplinką leidimas, privalo
laikytis tokiems objektams nustatytų aplinkos apsaugos
normatyvų ir standartų.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
20 straipsnis. Pavojingų cheminių medžiagų gamyba ir
naudojimas
Juridiniai ir fiziniai asmenys, naudodami pavojingas
chemines medžiagas, privalo laikytis nustatytos šių medžiagų
naudojimo, saugojimo, apskaitos, laidojimo, nukenksminimo,
transportavimo, tranzito, įvežimo ir išvežimo tvarkos. Tokios
medžiagos saugomos, laidojamos ir nukenksminamos jų gamintojo
ar naudotojo lėšomis.
Pavojingų cheminių medžiagų naudojimo, saugojimo,
apskaitos ir leidimų išdavimo, laidojimo, nukenksminimo,
tranzito, įvežimo, išvežimo tvarką nustato Aplinkos apsaugos
ministerija.
Lietuvos Respublikoje draudžiama cheminio ginklo gamyba,
dislokavimas, tranzitas ir įvežimas.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
21 straipsnis. Radioaktyviųjų medžiagų gamyba ir naudojimas
Radioaktyviųjų medžiagų ir atliekų bei kitų
jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinių naudojimo, saugojimo,
apskaitos, laidojimo, nukenksminimo, transportavimo, tranzito,
įvežimo, išvežimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos
Vyriausybės įgaliotos institucijos.
Gaminti radioaktyviąsias medžiagas, skirtas branduoliniam
ginklui arba atominių elektrinių kurui, taip pat perdirbti jau
panaudotus tokio kuro elementus Lietuvos Respublikos
teritorijoje draudžiama.
Lietuvos Respublikoje draudžiama branduolinio ginklo
gamyba, dislokavimas, tranzitas ir įvežimas.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
22 straipsnis. Biologiniai taršos šaltiniai
Potencialių biologinių taršos šaltinių naudojimo,
saugojimo, apskaitos, kūrimo, dauginimo, nukenksminimo,
tranzito, įvežimo, išvežimo tvarką bei normatyvus nustato
Aplinkos apsaugos ministerija kartu su Sveikatos apsaugos
ministerija.
Lietuvos Respublikoje draudžiama biologinio ginklo
gamyba, dislokavimas, tranzitas ir įvežimas.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
23 straipsnis. Atliekų tvarkymas
Juridiniai ir fiziniai asmenys privalo tvarkyti atliekų
apskaitą, laikytis Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotų
institucijų nustatytos atliekų laikymo, saugojimo, rūšiavimo,
utilizavimo ir nukenksminimo tvarkos. Atliekos tvarkomos,
laikomos, saugomos, laidojamos, nukenksminamos ir
transportuojamos gamintojų arba naudotojų lėšomis.
Juridiniai bei fiziniai asmenys atsako už gamybos proceso
metu susidariusias atliekas tol, kol jos neperdirbtos,
nenukenksmintos arba nustatyta tvarka neperduotos kitiems
juridiniams bei fiziniams asmenims.
Žemės sklypus pavojingoms ir radioaktyviosioms atliekoms
laikyti, saugoti bei nukenksminti nustatyta tvarka skiria
Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
Pavojingos ir radioaktyviosios atliekos laikomos,
saugomos ir nukenksminamos specialiuose įrenginiuose ar
saugyklose.
Pavojingų ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymą organizuoja
Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos, o
kitų - vietos savivaldos institucijos.
Atliekas įvežti į Lietuvos Respubliką joms saugoti,
nukenksminti arba laidoti draudžiama.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
24 straipsnis. Ypatingosios ekologinės situacijos
Ypatingoji ekologinė situacija - pavojinga aplinkos
būklė, kai dėl ūkinės veiklos, avarijos ar kitokio įvykio bei
gamtinių priežasčių labai ir (ar) nuolat viršijami aplinkos
kokybės normatyvai, degraduoja aplinka.
Vietovės, kuriose susidarė ypatingoji ekologinė
situacija,skelbiamos ekologinio pavojaus arba ekologinės
nelaimės zonomis.
Vietovę, kurioje labai viršijami aplinkos kokybės
normatyvai, pavojingai degraduoja aplinka, Aplinkos apsaugos
ministerija skelbia ekologinio pavojaus zona.
Vietovę, kurioje dėl ūkinės veiklos, avarijos, kitokio
poveikio ar gamtinių priežasčių negrįžtamai degradavo aplinka
ir ji nebetinka žmonėms gyventi, Aplinkos apsaugos
ministerijos teikimu Lietuvos Respublikos Vyriausybė skelbia
ekologinės nelaimės zona.
Vietovė, kuri paskelbiama ekologinės nelaimės zona,
žymima specialiais ženklais.
Ekologinio pavojaus ir ekologinės nelaimės zonose
sustabdoma, ribojama arba uždraudžiama neigiamos įtakos
aplinkai ir žmonių sveikatai turinti veikla. Ekologinio
pavojaus zonos režimą nustato Aplinkos apsaugos ministerija, o
ekologinės nelaimės zonos režimą - Lietuvos Respublikos
Vyriausybė.
Ypatingųjų ekologinių situacijų metu juridiniai ir
fiziniai asmenys šalina priežastis, likviduoja padarinius,
vykdo kitas nustatyto režimo priemones.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, apskrities valdytojas ar
vietos savivaldos institucijos turi teisę pasitelkti
specialiąsias tarnybas, organizacijas bei gyventojus
ekologinių nelaimių priežastims ir padariniams likviduoti,
priimti sprendimus dėl gyventojų evakuacijos.
Ekologinių nelaimių likvidavimo išlaidas atlygina kalti
juridiniai ir fiziniai asmenys, o kitais atvejais - valstybė.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
V SKYRIUS. APLINKOS BŪKLĖS STEBĖJIMO IR NEIGIAMO
POVEIKIO APLINKAI RIBOJIMO SISTEMA
25 straipsnis. Aplinkos būklės stebėjimo sistema
Aplinkai ir jos komponentų būklei stebėti Lietuvos
Respublikoje sudaroma vieninga aplinkos monitoringo sistema,
apimanti valstybinį ir ūkio subjektų aplinkos monitoringą.
Aplinkos apsaugos ministerija vykdo aplinkos monitoringą ir
koordinuoja ūkio subjektų vykdomą aplinkos monitoringą.
Valstybinis aplinkos monitoringas finansuojamas iš
valstybės lėšų.Ūkio subjektai aplinkos monitoringą vykdo savo
lėšomis.
Valstybinio ir ūkio subjektų aplinkos monitoringo turinį,
struktūrą bei vykdymo tvarką nustato Aplinkos monitoringo
įstatymas.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
26 straipsnis. Neigiamo poveikio aplinkai ribojimo sistema
Neigiamas ūkinės veiklos poveikis aplinkai ribojamas
aplinkos apsaugos normatyvais, standartais, limitais,
teisinėmis ir ekonominio reguliavimo priemonėmis.
Lietuvos Respublikoje nustatomi teršalų koncentracijos
aplinkoje bei atskiruose aplinkos komponentuose, teršalų
emisijos į aplinką, cheminių ir kitokių aplinkai pavojingų
medžiagų naudojimo, gamtos išteklių naudojimo, triukšmo,
vibracijos, elektromagnetinių laukų ir kitokio poveikio,
radiacinio saugumo, bendrosios antropogeninės apkrovos ir kiti
aplinkos apsaugos normatyvai.
Prieš naujos technologijos, gaminio ar medžiagos kūrimą,
gamybos pradžią ir įdiegimą būtina atlikti poveikio aplinkai
vertinimą.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
27 straipsnis. Poveikio aplinkai vertinimo valstybinė
ekspertizė
Poveikio aplinkai vertinimo valstybinę ekspertizę
nustatyta tvarka organizuoja Aplinkos apsaugos ministerija.
Poveikio aplinkai vertinimo valstybinės ekspertizės
išvados yra privalomos visiems juridiniams ir fiziniams
asmenims.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
VI SKYRIUS. EKONOMINIS APLINKOS APSAUGOS MECHANIZMAS
28 straipsnis. Aplinkos apsaugos ekonominės priemonės
Ekologiniai ir ekonominiai valstybės interesai derinami
taikant Lietuvos Respublikos įstatymuose bei kituose teisės
aktuose įtvirtintą ekonominį aplinkos apsaugos mechanizmą. Jį
sudaro:
1) mokesčiai už gamtos išteklių naudojimą;
2) mokesčiai už aplinkos teršimą;
3) kreditavimo reguliavimas;
4) valstybės subsidijos;
5) kainų politika;
6) ekonominės sankcijos ir nuostolių kompensavimas;
7) kiti ekologiniai mokesčiai ir priemonės.
29 straipsnis. Aplinkos apsaugos ekonominių priemonių
įgyvendimo būdai
Mažaatliekių technologijų diegimas, ekologiškos produkcijos
gamyba skatinami mažinant mokesčius, teikiant kreditavimo
lengvatas bei valstybės subsidijas.
30 straipsnis. Aplinkos apsaugos priemonių valstybinis
finansavimas
Aplinkos apsaugos priemones pagal atitinkamus norminius aktus
finansuoja gamtos išteklių naudotojai, valstybė bei savivaldybės.
Aplinkos apsaugai skiriamos valstybės biudžeto lėšos
naudojamos pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytas
prioritetines kryptis ir programas.
Valstybinis gamtos apsaugos fondas ir savivaldybių gamtos
apsaugos fondai yra papildomi aplinkos apsaugos finansavimo
šaltiniai. Papildomas finansavimo šaltinis gali būti užsienio
kreditai.
Valstybinio gamtos apsaugos fondo sudarymo ir disponavimo
juo tvarką nustato Lietuvos Respublikos Seimas.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
VII skyrius. Aplinkos apsaugos valstybinė kontrolė ir
teisinė atsakomybė
Skyriaus pavadinimas pakeistas:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
31 straipsnis. Valstybinė aplinkos apsaugos kontrolė
Lietuvos Respublikoje valstybinę aplinkos apsaugos ir
gamtos išteklių naudojimo kontrolę vykdo Aplinkos apsaugos
ministerijos sistemos pareigūnai - valstybiniai aplinkos
apsaugos inspektoriai.
Vykdydami tarnybines pareigas, valstybiniai aplinkos
apsaugos inspektoriai turi teisę:
1) nustatyta tvarka sustabdyti ūkinės ir kitos veiklos
objektų statybą ar rekonstravimą, sustabdyti ar apriboti
juridinių ir fizinių asmenų veiklą, jeigu pažeidžiami aplinkos
apsaugos įstatymai arba ši veikla neatitinka aplinkos apsaugos
normatyvų, taisyklių, limitų ir kitų nustatytų sąlygų;
2) pateikę tarnybinį pažymėjimą, netrukdomi įeiti
(įvažiuoti) į visų įmonių, įstaigų, organizacijų, ūkių,
karinių dalinių, pasienio ruožo teritorijas ir objektus, kad
vykdytų juose valstybinę aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių
naudojimo kontrolę ir atliktų kontrolinius tyrimus bei
matavimus;
3) surašyti protokolus, aktus ir kitokius nustatytos
formos dokumentus;
4) nustatyta tvarka nagrinėti administracinių teisės
pažeidimų bylas ir skirti administracines nuobaudas;
5) sustabdyti ir tikrinti Lietuvos Respublikos bei
užsienio valstybių laivus, kitas vandens transporto priemones
Lietuvos Respublikos vidaus, teritoriniuose vandenyse ir
ekonominėje zonoje - vykdyti juose valstybinę aplinkos
apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę, taip pat
vykdyti šią kontrolę tarptautiniuose vandenyse esančiuose
Lietuvos Respublikos laivuose;
6) kad būtų užkirstas kelias aplinkos apsaugos įstatymų
pažeidimams, už kuriuos numatyta administracinė ar baudžiamoji
atsakomybė, sustabdyti ir apžiūrėti įtariamų asmenų transporto
priemones, nustatyta tvarka atlikti asmens apžiūrą ir daiktų
patikrinimą, paimti daiktus ir dokumentus, apžiūrėti įvykio
vietą;
7) pagal tarptautinius įsipareigojimus tikrinti Lietuvos
Respublikos juridinių ir fizinių asmenų veiklą, susijusią su
gamtos išteklių naudojimu tarptautiniuose vandenyse;
8) įstatymų numatytais atvejais pristatyti aplinkos
apsaugos įstatymų pažeidėjus į policiją arba gyvenvietės,
apylinkės savivaldybės patalpas asmenybei nustatyti;
9) saugoti, nešioti ir panaudoti nustatyta tvarka
tarnybinį ginklą bei specialiąsias priemones - antrankius,
asmens apsaugai skirtas dujas, tarnybinius šunis, transporto
priverstinio stabdymo priemones;
10) dėvėti nustatyto pavyzdžio uniformą.
Aplinkos apsaugos ministerija, vykdydama valstybinę
aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo kontrolę,
steigia neetatinių aplinkos apsaugos inspektorių institucijas,
tvirtina jų nuostatus.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
32 straipsnis. Neteisėta veika padarytos žalos aplinkai
atlyginimo būdai
Juridiniai ir fiziniai asmenys, neteisėta veika padarę žalos
aplinkai, žmonių sveikatai ir gyvybei, kitų juridinių ir fizinių
asmenų turtui bei interesams, privalo atlyginti visus nuostolius
ir, esant galimybei, atstatyti aplinkos objekto būklę.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
33 straipsnis. Ieškiniai dėl neteisėta veika padarytos žalos
atlyginimo
Pareikšti ieškinius dėl neteisėta veika padarytos žalos
turi teisę:
1) juridiniai ir fiziniai asmenys, kurių sveikatai,
turtui ar interesams padaryta žalos;
2) Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos ministerijos
pareigūnai, kiti įstatymų įgalioti pareigūnai, kai padaryta
žalos valstybės interesams.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
34 straipsnis. Teisinė atsakomybė, ginčų aplinkos
apsaugos klausimais nagrinėjimo
ir sprendimų priėmimo tvarka
Juridiniai ir fiziniai asmenys, pažeidę aplinkos apsaugos
reikalavimus, traukiami atsakomybėn pagal Lietuvos Respublikos
įstatymus.
Ginčus aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo
klausimais įstatymų nustatyta tvarka nagrinėja ir sprendžia
Lietuvos Respublikos teismai.
Ginčai tarp Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių
juridinių bei fizinių asmenų sprendžiami Lietuvos Respublikos
įstatymų nustatyta tvarka, jeigu Lietuvos Respublikos
tarptautinėse sutartyse nenumatyta kita šių ginčų nagrinėjimo
ir sprendimo tvarka.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. I-1352, 96.05.28, Žin., 1996, Nr.57-1335 (96.06.19)
VIII SKYRIUS. LIETUVOS RESPUBLIKOS TARPTAUTINIS
BENDRADARBIAVIMAS APLINKOS APSAUGOS SRITYJE
35 straipsnis. Lietuvos Respublikos tarptautinis bendra-
darbiavimas aplinkos apsaugos klausimais
Lietuvos Respublika, vadovaudamasi visuotinai pripažintais ir
skelbiamais tarptautiniais aplinkos apsaugos principais, sudaro
tarptautines sutartis aplinkos apsaugos klausimais, dalyvauja
tarptautinių aplinkos apsaugos organizacijų veikloje.
Bendradarbiaudama su kitomis valstybėmis aplinkos apsaugos
klausimais, Lietuvos Respublika:
1) siekia regioninio ir visuotinio ekologinio saugumo;
2) sprendžia regionines bei globalines aplinkos apsaugos
problemas;
3) teikia suinteresuotoms šalims objektyvią informaciją apie
ekologinę situaciją Lietuvoje;
4) tvarko ir reguliuoja bendrus gamtos išteklių klausimus;
5) prisideda likviduojant neigiamus ekologinių nelaimių bei
avarijų padarinius;
6) plėtoja mokslo ir techninius ryšius;
7) vykdo kitus tarptautinius įsipareigojimus aplinkos
apsaugos klausimais.
36 straipsnis. Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos
įstatymų santykis su tarptautinėmis aplinkos
apsaugos sutartimis
Lietuvos Respublikos įstatymai turi atitikti Lietuvos
ratifikuotas tarptautines sutartis aplinkos apsaugos klausimais
ir visuotinai pripažintas tarptautines aplinkos apsaugos normas.
Lietuvos Respublikos tarptautinėse sutartyse aplinkos
apsaugos klausimais įtvirtinamos taisyklės turi atitikti Lietuvos
Respublikoje nustatytus aplinkos kokybės normatyvus ir
standartus.
LIETUVOS RESPUBLIKOS
AUKŠČIAUSIOSIOS TARYBOS
PIRMININKO PAVADUOTOJAS BRONISLOVAS KUZMICKAS
Vilnius, 1992 m. sausio 21 d.
Nr.I-2223