Redagavo: Ramunė Lūžaitė (1998.12.02)
Kodeksas paskelbtas: Žin., 1996, Nr.105-2393
Neoficialus kodekso tekstas
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas
Nr. VIII-926, 98.11.17, Žin., 1998, Nr.105-2897 (98.12.02)
LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS VANDENŲ TRANSPORTO KODEKSO 30 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMAS
*** Pabaiga ***
LIETUVOS RESPUBLIKOS
VIDAUS VANDENŲ TRANSPORTO
K O D E K S A S
1996 m. rugsėjo 24 d. Nr. I-1534
Vilnius
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Kodekso paskirtis
1. Vidaus vandenų transporto kodeksas reguliuoja vidaus
vandenų laivybos, uostų veiklos, keleivių, krovinių, bagažo,
pašto vežimo, buksyravimo bei draudimo santykius, taip pat
nustato atsakomybę už žalą, padarytą vidaus vandenų
transporto, bei už kitus šio kodekso nuostatų pažeidimus.
2. Vidaus vandenų ir žemės nuosavybės, darbo, kitus
vidaus vandenų transporto dalyvių santykius reguliuoja šis
kodeksas, Lietuvos Respublikos įstatymai bei kiti teisės
aktai.
2 straipsnis. Vidaus vandenų transporto sąvoka
1. Vidaus vandenų transportas - ūkinės veiklos sritis,
kuri apima keleivių, krovinių, bagažo, pašto vežimą,
buksyravimą vidaus vandenų keliais.
2. Vidaus vandenų transportui priklauso laivai, laivų
eksploatacijos ir remonto bei kitos vidaus vandenų transporto
priemonės, vidaus vandenų keliai, uostai ir prieplaukos, tam
tikslui įrengti hidrotechnikos statiniai, ryšių ir radijo
navigacijos įrenginiai.
3 straipsnis. Vidaus vandenų transporto objektų nuosavybė
1. Vidaus vandenų transporto priemonės, uostų ir
prieplaukų pastatai ir įrenginiai nuosavybės teise gali
priklausyti Lietuvos Respublikos valstybei, savivaldybėms,
Lietuvos Respublikos ir užsienio fiziniams bei juridiniams
asmenims, užsienio valstybėms.
2. Valstybinės reikšmės vidaus vandenų keliai nuosavybės
teise priklauso tik Lietuvos valstybei.
4 straipsnis. Vidaus vandenų transporto valstybinis
valdymas
1. Vidaus vandenų transporto valstybinį valdymą vykdo
Susisiekimo ministerija, kuri pagal savo kompetenciją leidžia
visiems fiziniams ir juridiniams asmenims privalomus teisės
aktus ir tiesiogiai bei per įgaliotas institucijas
kontroliuoja šių aktų vykdymą.
2. Vyriausybė gali steigti ir kitas specialias vidaus
vandenų transporto valstybinio valdymo institucijas.
3. Lietuvos Respublikos vidaus vandenų kelius valdo,
prižiūri ir tvarko Susisiekimo ministerija arba jos įgaliota
institucija.
4. Valstybinės ir vietinės reikšmės vidaus vandenų kelių
būklės, laivybos, uostų veiklos valstybinę kontrolę, atlieka
laivų avarinius atvejus nagrinėja Susisiekimo ministerija arba
jos įgaliota institucija.
5 straipsnis. Tarptautinės sutartys
Jeigu Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių yra
nustatytos kitokios taisyklės, negu tos, kurias numato šis
kodeksas, taikomos tarptautinių sutarčių taisyklės.
ANTRASIS SKIRSNIS
VIDAUS VANDENŲ KELIAI IR JŲ ĮRENGINIAI
6 straipsnis. Vidaus vandenų kelių sąvoka
1. Vidaus vandenų keliai - laivybai tinkamos upės,
ežerai, dirbtiniai vandens telkiniai ir Lietuvos Respublikai
priklausanti Kuršių marių dalis, kuriuose yra navigacijos
ženklų arba kurių locmano žemėlapiuose pažymėtas farvateris.
2. Vidaus vandenų keliai skirstomi į valstybinės ir
vietinės reikšmės. Valstybinės reikšmės vidaus vandenų kelių
sąrašą tvirtina Vyriausybė, o vietinės reikšmės ir
perspektyvinių vidaus vandenų kelių sąrašus - Susisiekimo
ministerija.
7 straipsnis. Vidaus vandenų kelių naudotojai
1. Vidaus vandenų kelių naudotojai - fiziniai ir
juridiniai asmenys, besiverčiantys laivyba šiuose keliuose.
2. Vidaus vandenų kelių naudotojais taip pat laikomi
fiziniai ir juridiniai asmenys, kurie, suderinę su vidaus
vandenų kelių valdytojais, nepažeisdami laivybos taisyklių,
naudoja vidaus vandenis hidrotechnikai, žvejybai, sportui,
poilsiui bei kitoms reikmėms.
8 straipsnis. Vidaus vandenų kelių naudotojų pareigos
1. Vidaus vandenų kelių naudotojai privalo vykdyti
įstatymų, laivybos taisyklių ir kitų teisės aktų reikalavimus,
užtikrinti racionalų ir saugų vandenų kelių naudojimą,
neardyti vandens telkinių vagų ir krantų, negriauti ir
negadinti hidrotechnikos bei kitų įrenginių ir komunikacijų,
nepažeisti kitų vidaus vandenų naudotojų teisių, laikytis
aplinkos apsaugos reikalavimų.
2. Hidrotechnikos įrenginių, tiltų, antvandeninių ir
povandeninių komunikacijų savininkai (valdytojai) įpareigojami
vykdyti ir reikalavimus, išdėstytus šio kodekso 9 bei 10
straipsniuose.
9 straipsnis. Hidrotechnikos statinių valdytojų pareigos
Fiziniai ir juridiniai asmenys, kuriems priklauso
hidroelektrinės, užtvankos ir kiti hidrotechnikos statiniai
vidaus vandenų keliuose, nustatyta tvarka privalo:
1) aukščiau ir žemiau įrenginių išlaikyti vandens lygį,
būtiną saugiai laivybai per visą navigacijos laikotarpį;
2) sudaryti sąlygas, kad laivai nekliudomai ir saugiai
praplauktų pro hidrotechnikos įrenginius;
3) išleisti vandenį iš vandens saugyklų vidaus vandenų
kelių valdymo institucijų nustatytu laiku;
4) prižiūrėti hidrotechnikos įrenginių techninę būklę.
10 straipsnis. Tiltų, antvandeninių ir povandeninių
komunikacijų valdytojų pareigos
Tiltų, antvandeninių ir povandeninių komunikacijų
(kabelių linijų, diukerių ir kt.) valdytojai privalo:
1) derinti su vidaus vandenų kelių valdymo institucijomis
tiltų statybos, rekonstrukcijos ir remonto, antvandeninių ir
povandeninių komunikacijų įrengimo projektus;
2) įrengti ir aptarnauti įrenginius, garantuojančius
saugų ir nekliudomą laivų plaukimą po tiltais ir
antvandeninėmis komunikacijomis bei virš povandeninių
komunikacijų. Kranto juostoje įrengti perspėjamieji ir
nurodomieji (signaliniai) ženklai privalo atitikti vidaus
vandenų laivybos reikalavimus;
3) pastačius ir suremontavus tiltus, įrengus ir
pertvarkius antvandenines ir povandenines komunikacijas,
atlikti dugno gilinimo ir valymo darbus;
4) pakelti plūduriuojančiųjų ar pakeliamųjų tiltų
tarpatramius pagal laivybos taisykles.
11 straipsnis. Apsaugos juosta ir kranto juosta
1. Vidaus vandenų kelių valdytojai turi teisę vandens
telkinių, priskirtų vandens keliams, apsaugos juostoje atlikti
su laivybos saugumu susijusius darbus, įrengti navigacijos
ženklus, o kad jie būtų geriau matomi, - kirsti medžius ir
krūmus, suderinus su aplinkos apsaugos tarnyba bei žemės
(miško) savininkais, valdytojais. Šiuos darbus atliekant
padaryti žemės savininkams nuostoliai atlyginami įstatymų
nustatyta tvarka.
2. Apsaugos juosta - žemės juosta pagal vandens telkinį,
kurios ribos nustatomos pagal Vyriausybės patvirtintą tvarką.
Apsaugos juostos dalis - 20 metrų pločio žemės juosta nuo
vandens krašto arba kranto briaunos stačiose pakrantėse -
vadinama kranto juosta.
3. Fiziniai ir juridiniai asmenys, naudojantys kranto
juostos iškasenas, statantys tiltus ar atliekantys kitus
darbus, privalo garantuoti laivybos reikmėms skirtų statinių,
įrenginių bei navigacijos ženklų saugumą, nedelsdami privalo
atstatyti darbo metu sugadintus įrenginius ir navigacijos
ženklus.
12 straipsnis. Statiniai ir įrenginiai kranto juostoje
1. Vidaus vandenų kelių valdytojams kranto juostoje,
nuosavybės teise priklausančioje valstybei, suderinus su
aplinkos apsaugos tarnyba, leidžiama:
1) įrengti nuolatinius arba laikinus statinius,
įrenginius laivams bei kitiems plaukiojantiems objektams
(keltams, žemsiurbėms, dokams ir kt.) priplaukti ir laivybos
bei krovinių saugumui užtikrinti;
2) neįrengiant nuolatinių statinių, pakrauti ir iškrauti
laivus, laikyti laivų kietąjį kurą, laikinai saugoti žvejybos
įrangą, laivų reikmenis.
2. Statinių ir įrenginių statyba kranto juostoje turi
būti suderinta su kranto juostos savininku.
3. Kranto juostos savininkai savo statinių ir įrenginių
statybą kranto juostoje privalo derinti su vidaus vandenų
kelių valdytojais.
13 straipsnis. Uostai ir prieplaukos
1. Uostas - vidaus vandenų akvatorija ir kranto
teritorija su joje esančiais pastatais ir įrenginiais, skirta
laivams įplaukti, stovėti, juos remontuoti, iškrauti, pakrauti
ir išplaukti.
2. Prieplauka - stacionari arba plaukiojanti
(debarkaderis) laivų priplaukimo, stovėjimo, pakrovimo,
iškrovimo, išplaukimo vieta, neturinti visų uostui būdingų
požymių, išvardytų šio straipsnio 1 dalyje.
3. Uostai ir prieplaukos pagal atliekamų darbų pobūdį yra
keleiviniai, krovininiai ir mišrieji.
4. Uostų ir prieplaukų pastatai, statiniai ir įrenginiai
turi atitikti nustatytus techninius ir aplinkos apsaugos
reikalavimus, užtikrinti keleivių, krovinių, bagažo ir pašto
saugumą, greitą ir patogų krovinių pakrovimą bei iškrovimą.
5. Vidaus vandenų uostai gali būti valstybės,
savivaldybių ir privatūs.
6. Vidaus vandenų uostai steigiami Vyriausybės nustatyta
tvarka.
7. Susisiekimo ministerija registruoja vidaus vandenų
uostus, o jos įgaliotos institucijos atlieka juose valstybinę
laivybos priežiūrą.
8. Vidaus vandenų uostų kapitonus steigėjo teikimu
tvirtina Susisiekimo ministerija.
9. Tarptautinio vidaus vandenų uosto statusą Susisiekimo
ministerijos teikimu suteikia Vyriausybė.
10. Visų nuosavybės formų vidaus vandenų uostų savininkai
privalo užtikrinti visų vežėjų vienodas teises įplaukti į
uostus, naudotis uostų krantinėmis ir kitais įrenginiais
kroviniams pakrauti ir iškrauti, įlaipinti ir išlaipinti
keleivius, naudotis visomis logistinėmis vidaus vandenų
transporto paslaugomis juose, mokant su tuo susijusius
mokesčius ir rinkliavas.
TREČIASIS SKIRSNIS
VIDAUS VANDENŲ TRANSPORTO PRIEMONĖS
14 straipsnis. Vidaus vandenų transporto priemonių sąvoka
Vidaus vandenų transporto priemonės - laivai, vežantys
keleivius, krovinius, bagažą, paštą, buksyruojantys
nesavaeigius laivus, bei kiti plaukiojantys objektai,
eksploatuojantys, aptarnaujantys vandens kelius.
15 straipsnis. Laivų paskirtis ir registras
1. Vidaus vandenų keliais plaukiojantys laivai pagal
teisinę registraciją bei paskirtį skirstomi į keleivinius,
krovininius, mišriuosius, žvejybos, specialiuosius techninius,
mažuosius ir sportinius.
2. Laivų registras - valstybės institucija, kuri atlieka
laivų techninę priežiūrą bei apžiūrą ir išduoda leidimus
eksploatuoti laivus.
16 straipsnis. Laivų registravimas
1. Vidaus vandenų keliais turi teisę plaukioti tik vidaus
vandenų laivybos inspekcijos upių-jūrų skyriaus knygoje-
rejestre ar mažųjų ir sportinių laivų registro skyriaus
rejestre įregistruoti laivai.
2. Laivų knygoje-rejestre registruojami savaeigiai
laivai, kurių pagrindinių variklių galingumas yra didesnis
kaip 110 kw (150 AG); laivai, pritaikyti vežti ir vežantys
daugiau kaip 12 keleivių, neskaitant laivo įgulos ir žmonių,
susijusių su darbine veikla laive, ir nesavaeigiai laivai,
kurių bendroji talpa 80 ir daugiau registro tonų.
3. Mažųjų ir sportinių laivų rejestre registruojami
savaeigiai laivai, kurių galingumas 110 kw (150 AG) ir
mažesnis, ir nesavaeigiai, mažesni kaip 80 registro tonų
bendros talpos laivai (išskyrus laivus, vežančius keleivius),
jachtos, burlaiviai, baidarės, kanojos, guminės valtys iki 130
kg keliamosios galios, turistiniai plaustai, plaukiojantys
vasarnamiai, mažųjų ir sportinių laivų stovėjimo įrenginiai,
vandens dviračiai ir motociklai bei pramoginiai laivai
neatsižvelgiant į jų nuosavybės formą.
4. Laivų knygoje-rejestre įregistruoto laivo savininkui
išduodamas laivo bilietas, nuosavybės teisės liudijimas,
tinkamumo plaukioti laivu liudijimas, leidimas plaukioti su
Lietuvos valstybės vėliava.
5. Laivo registravimo tvarką ir sąlygas, kitų šio
straipsnio 4 dalyje nurodytų dokumentų išdavimą reguliuoja
Laivų, plaukiojančių vidaus vandenyse, registravimo taisyklės,
kurias tvirtina Susisiekimo ministerija.
17 straipsnis. Laivų valdytojai
1. Laivo valdytojas yra savininkas ar kitas asmuo, kuris
teisėtai naudojasi laivu.
2. Perleidus nuosavybės teisę į laivą, sudarius dėl jo
nuomos ar panaudos sutartį, įrašai apie naują valdytoją
nustatyta tvarka daromi Laivų knygoje-rejestre ar mažųjų ir
sportinių laivų rejestre.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
VIDAUS VANDENŲ TRANSPORTO PERSONALAS
18 straipsnis. Personalo sąvoka
1. Vidaus vandenų transporto personalą sudaro turintys
specialų pasirengimą laivų įgulų nariai bei kranto
darbuotojai, kurie tiesiogiai aptarnauja vidaus vandenų
transportą. Šių pareigybių sąrašą tvirtina Susisiekimo
ministerija.
2. Personalo priėmimo ir atleidimo tvarką, jo teises bei
pareigas ir tarnybos laivuose sąlygas nustato darbo įstatymai,
šis kodeksas, kiti teisės aktai, Susisiekimo ministerijos
patvirtintos Tarnybos Lietuvos Respublikos vidaus vandenų
laivuose statutas (toliau - Tarnybos laivuose statutas) ir
pareiginiai nuostatai.
19 straipsnis. Transporto priemonės įgula
1. Transporto priemonės įgulą sudaro kapitonas (škiperis)
ir kiti įgulos nariai.
2. Privalomąją įgulos sudėtį nustato Tarnybos laivuose
statutas.
3. Laivo kapitonu (škiperiu) ir kitais įgulos nariais
gali būti asmenys, turintys reikiamą diplomą arba
kvalifikacijos liudijimą.
20 straipsnis. Laivo kapitonas (škiperis)
1. Savaeigį laivą valdo kapitonas, nesavaeigį laivą -
škiperis.
2. Laivo kapitonas (škiperis) vadovauja įgulos darbui ir
atsako už laivo, jo įgulos, keleivių bei krovinio saugumą. Jo
nurodymai, kuriais siekiama laive garantuoti saugumą ir
palaikyti tvarką, privalomi visiems laive esantiems asmenims.
3. Įgulos nariai į laivą priimami, jei kapitonas
(škiperis) sutinka.
4. Kapitono (škiperio) teises ir pareigas nustato
Tarnybos laivuose statutas.
21 straipsnis. Kapitono veiksmai, kilus pavojui laivui,
žmonėms ir gamtai
1. Jeigu kyla pavojus laivo saugumui, kapitonas
(škiperis) nedelsdamas turi imtis visų priemonių pavojui
pašalinti ir atlikti visus reikalingus veiksmus.
2. Jeigu laivui gresia neišvengiama žūtis, kapitonas
privalo imtis būtinų priemonių, kad keleiviai, o po to ir
agula saugiai apleistų laivą. Kapitonas laivą palieka
paskutinis. Palikdamas laivą, kapitonas turi pasiimti laivo
dokumentus.
3. Gavęs nelaimės signalą arba vidaus vandenų kelyje
aptikęs pavojuje žmogų ar laivą, kapitonas privalo suteikti
žmonėms pagalbą, jeigu tai nesudaro rimto pavojaus jo laivui,
keleiviams ir įgulai.
4. Įvykus avarijai ir užteršus aplinką, laivo kapitonas
(škiperis) privalo imtis priemonių teršalams lokalizuoti ir
neigiamoms pasekmėms likviduoti.
22 straipsnis. Atlyginimas už pagalbos suteikimą
1. Už pagalbos suteikimą pavojuje atsidūrusiam laivui,
jeigu visiškai ar iš dalies buvo išgelbėtas laivas, krovinys
ar kitas jame buvęs turtas, laivo valdytojas turi sumokėti
atlyginimą.
2. Pagalba pavojuje atsidūrusiam laivui, jo kroviniui
teikiama, tik jei yra kapitonų susitarimas dėl pagalbos. Už
pagalbos suteikimą priklausančio atlyginimo dydis nustatomas
šiame susitarime.
3. Išgelbėti žmonės neprivalo mokėti už savo išgelbėjimą.
4. Asmenys, gelbėję žmones, turi teisę į dalį atlyginimo
už turto gelbėjimą kartu su gelbėjusiais turtą žmonėmis.
PENKTASIS SKIRSNIS
LAIVYBA
23 straipsnis. Vidaus vandenų kelio ženklai
1. Vidaus vandenų kelių valdytojai privalo žymėti kelią
navigacijos (nurodomaisiais ir įspėjamaisiais) ženklais.
2. Ženklų įrengimo, naudojimo ir nuėmimo tvarką nustato
Vidaus vandenų kelių eksploatavimo taisyklės, kurias tvirtina
Susisiekimo ministerija.
24 straipsnis. Plaukiojimo vaga (farvateris)
1. Plaukiojimo vaga (farvateris) - vidaus vandenų kelio
juosta, tinkanti plaukti tam tikros grimzlės laivams.
2. Plaukiojimo vaga (farvateris) turi būti pažymėta
navigacijos ženklais arba nurodyta locmano žemėlapiuose.
25 straipsnis. Laivybos saugumas
1. Laivybos saugumas užtikrinamas organizacinėmis,
techninėmis, sanitarijos, gamtosaugos ir teisinėmis
priemonėmis.
2. Šias priemones įgyvendina vidaus vandenų kelių,
transporto priemonių, uostų, prieplaukų, hidrotechnikos, ryšių
bei kitų vidaus vandenų transporto objektų valdytojai.
26 straipsnis. Valstybinė laivybos saugumo kontrolė
Valstybinę laivybos vidaus vandenų keliais saugumo
kontrolę atlieka Vyriausybės įsteigta inspekcija.
27 straipsnis. Avarijų vidaus vandenų keliuose tyrimas
Vidaus vandenų keliuose įvykusių avarijų registravimo ir
tyrimo tvarką nustato Laivų avarijų tyrimo taisyklės, kurias
tvirtina Susisiekimo ministerija.
ŠEŠTASIS SKIRSNIS
ŽYMINIS MOKESTIS IR RINKLIAVOS
28 straipsnis. Žyminis mokestis
Už laivo įregistravimą, perregistravimą, išregistravimą
ir atitinkamų dokumentų išdavimą mokamas nustatyto dydžio
žyminis mokestis.
29 straipsnis. Rinkliavos
1. Už naudojimąsi Lietuvos Respublikos uostais, vidaus
vandenų keliais imamos rinkliavos.
2. Rinkliavų dydžius ir jų mokėjimo tvarką nustato
Vyriausybė.
SEPTINTASIS SKIRSNIS
KELEIVIŲ IR BAGAŽO VEŽIMAS
30 straipsnis. Keleivio ir bagažo vežimo sutartys
1. Keleivio vežimo sutartyje vežėjas įsipareigoja nuvežti
keleivį ir jo rankinį bagažą į paskirties punktą, o keleivis
įsipareigoja sumokėti nustatytą užmokestį už nuvežimą. Keleivių
vežimo vidaus vandenų transportu tarifus nustato vežėjas,
maksimalius jų dydžius suderinęs su Valstybine kainų ir
energetikos kontrolės komisija.
2. Bagažo vežimo sutartyje vežėjas įsipareigoja nugabenti
keleivio bagažą į paskirties punktą ir išduoti jį gavėjui, o
keleivis įsipareigoja sumokėti nustatytą užmokestį už bagažo
nuvežimą.
3. Draudžiamų vežti daiktų sąrašą numato Keleivių ir
bagažo vežimo vidaus vandenų transportu taisyklės, kurias
tvirtina Susisiekimo ministerija.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. VIII-926, 98.11.17, Žin., 1998, Nr.105-2897 (98.12.02)
31 straipsnis. Licencija (leidimas) verstis keleivių
vežimu
1. Vežti keleivius vidaus vandenų keliais turi teisę
įmonės, turinčios licenciją (leidimą) verstis keleivių vežimu.
2. Licenciją (leidimą) verstis keleivių vežimu vidaus
vandenų keliais Vyriausybės nustatyta tvarka išduoda
Susisiekimo ministerija.
32 straipsnis. Keleivio bilietas
1. Keleivio bilietas - keleivio vežimo sutartį
patvirtinantis dokumentas.
2. Bilietų pardavimo tvarką nustato Keleivių ir bagažo
vežimo vidaus vandenų transportu taisyklės.
3. Biliete turi būti nurodyta išvykimo ir paskirties
prieplaukos, kaina, išvykimo data ir laikas. Taisyklėse
numatytais atvejais biliete, parduotame pradinėje
prieplaukoje, turi būti nurodytas vietos numeris.
33 straipsnis. Keleivio teisės
Keleivis turi teisę:
1) užimti nurodytą biliete vietą;
2) nemokamai vežtis vieną ne vyresnį kaip 5 metų vaiką,
jei jis neužima atskiros vietos;
3) nemokamai vežtis rankinį bagažą, o kitą bagažą - už
nustatytą užmokestį;
4) su tuo pačiu bilietu plaukti to paties valdytojo ar
jei yra laivų valdytojų susitarimas - kitais laivais, kai
laivas dėl kokių nors priežasčių negali plaukti;
5) nutraukti keleivio ir bagažo vežimo sutartis ir,
grąžinęs į kasą bilietą arba bagažo kvitą, gauti sumokėtus
pinigus. Kai keleivio vežimo sutartis nutraukiama ne dėl nuo
keleivio priklausančių priežasčių, pinigai už bilietą
grąžinami proporcingai nuo bilieto grąžinimo laiko Keleivių ir
bagažo vežimo vidaus vandenų transportu taisyklėse nustatyta
tvarka.
34 straipsnis. Keleivio pareigos
1. Keleivis privalo:
1) sumokėti už vežimą;
2) saugoti bilietą ir bagažo kvitą iki kelionės pabaigos
ir jį pateikti kontroliuojančiam asmeniui pareikalavus;
3) laikytis nustatytos elgesio tvarkos.
2. Jei keleivis nesumoka už vežimą, nesilaiko nustatytos
tvarkos, kapitono nurodymu jis gali būti išlaipintas iš laivo
prieplaukoje.
35 straipsnis. Bagažo kvitas
1. Bagažo kvitas - bagažo vežimo sutartį patvirtinantis
dokumentas.
2. Bagažo kvite turi būti nurodyta numeris, daiktų
skaičius, svoris ir kaina už vežimą.
36 straipsnis. Bagažo išdavimas ir saugojimas
1. Vežėjas privalo grąžinti keleiviui bagažą, kai
keleivis jam pateikia bagažo kvitą.
2. Neatsiimtas bagažas saugomas prieplaukų bagažinėse. Už
bagažo saugojimą imamas nustatytas užmokestis.
3. Per 30 parų nuo pristatymo į paskirtą vietą dienos
neatsiimtas bagažas realizuojamas nustatyta tvarka.
37 straipsnis. Rasti daiktai
1. Rasti laive daiktai perduodami laivo kapitonui arba
uosto (prieplaukos) administracijai.
2. Rastų daiktų saugojimo ir realizavimo tvarką nustato
Keleivių ir bagažo vežimo vidaus vandenų transportu taisyklės.
AŠTUNTASIS SKIRSNIS
KROVINIO IR PAŠTO VEŽIMAS
38 straipsnis. Krovinio vežimo sutartis
Krovinio vežimo sutartyje vežėjas pagal priimtą užsakymą
įsipareigoja priimti krovinį, pateikti laivą, pagal važtaraštį
nugabenti patikėtą jam krovinį į paskirties punktą ir išduoti
jį gavėjui, o siuntėjas įsipareigoja pateikti krovinį ir už jo
vežimą sumokėti nustatytą užmokestį.
39 straipsnis. Užsakymas
1. Užsakymas - siuntėjo pasiūlymas jo nurodytomis
sąlygomis vežėjui pateikti reikalingą laivą užsakyme nurodytam
kroviniui vežti.
2. Užsakymo pateikimo būdą pasirenka siuntėjas.
3. Užsakyme turi būti šie rekvizitai:
1) krovinio siuntėjo - juridinio asmens pavadinimas arba
fizinio asmens vardas ir pavardė; adresas;
2) krovinio gavėjo - juridinio asmens pavadinimas arba
fizinio asmens vardas ir pavardė; adresas;
3) krovinio išsiuntimo ir paskirties punktai;
4) krovinio pavadinimas, kiekis (svoris) ir rūšis;
5) laivo pateikimo laikas;
6) laivo pateikimo vieta;
7) pakrovimo ir iškrovimo bei vežimo terminai.
4. Siuntėjo užsakymas laikomas priimtu, kai vežėjas raštu
arba kitomis komunikacijos priemonėmis praneša apie užsakymo
priėmimą.
40 straipsnis. Važtaraštis
1. Važtaraštis - krovinio vežimo sutartį patvirtinantis
dokumentas. Važtaraštyje siuntėjas privalo nurodyti:
1) krovinio siuntėjo - juridinio asmens pavadinimą arba
fizinio asmens vardą, pavardę; adresą;
2) krovinio gavėjo - juridinio asmens pavadinimą arba
fizinio asmens vardą, pavardę; adresą;
3) krovinio pavadinimą;
4) krovinio kiekį (svorį), rūšį;
5) svorio nustatymo būdą;
6) vežimo sutarties sąlygas;
7) krovinį lydinčiuosius dokumentus;
8) krovinio ženklus;
9) krovinio ypatybes;
10) užmokestį už vežimą (važtapinigius) ir už suteiktas
paslaugas (pakrovimą ir iškrovimą).
2. Važtaraštį pasirašo siuntėjas. Vežėjas krovinio
priėmimą patvirtina savo parašu ir kalendoriniu spaudu.
3. Važtaraštyje gali būti žymos apie krovinio įvertinimą,
įpakavimą (tarą) ir kitos.
4. Važtaraštis surašomas 3 egzemplioriais. Vieną
egzempliorių gauna siuntėjas, antrąjį su kroviniu išduoda
gavėjui, trečiąjį pasilieka vežėjas.
5. Krovinys laikomas priimtu vežti, kai vežėjas priima
krovinį ir pasirašo važtaraštį.
41 straipsnis. Laivo parengimas
1. Vežėjas privalo pateikti švarų ir tinkamą vežti tos
rūšies kroviniui laivą, atitinkantį gamtos apsaugos
reikalavimus.
2. Laivas, kuriuo vežamas krovinys, turi atitikti
techninius reikalavimus ir sanitarines sąlygas, nustatytas
Krovinių vežimo vidaus vandenų keliais taisyklėse, kurias
tvirtina Susisiekimo ministerija.
42 straipsnis. Krovinio priėmimas
1. Vežėjas, priimdamas krovinį iš siuntėjo į savo sandėlį
arba jį pakraudamas savo priemonėmis, privalo tikrinti
krovinio kiekį (svorį) ir būklę.
2. Jeigu krovinį pakrauna siuntėjas savo priemonėmis,
vežėjas turi teisę tikrinti krovinio kiekį (svorį) ir būklę.
3. Jeigu priimant krovinį buvo pastebėti krovinio
įpakavimo (taros) trūkumai arba krovinys netinkamas vežti,
siuntėjas arba vežėjas tai privalo nurodyti pakrovimo -
iškrovimo akte.
4. Krovinio kiekis (svoris) nustatomas pagal Krovinių
vežimo vidaus vandenų keliais taisykles.
5. Krovinys laikomas priimtu, kai vežėjas ir siuntėjas
pasirašo pakrovimo - iškrovimo aktą.
43 straipsnis. Krovinio pakrovimas ir iškrovimas
1. Krovinį pakrauna ir iškrauna vežėjas, jeigu sutartyje
nenumatyta kitaip.
2. Vežėjas privalo tikrinti, ar krovinių pakrovimas,
išdėstymas, tvirtinimas laive atitinka technines sąlygas,
nustatytas Krovinių vežimo vidaus vandenų keliais taisyklėse.
3. Visi siuntėjui priklausantys krovinių įtvirtinimai ir
medžiagos, įtraukti į važtaraštį, vežami kaip krovinys ir
išduodami gavėjui kartu su kroviniu paskirties punkte.
44 straipsnis. Krovinio vežimo, pakrovimo ir iškrovimo
terminai
1. Krovinio vežimo, pakrovimo ir iškrovimo terminai
nustatomi šalių sutartyje.
2. Vežėjas privalo pristatyti krovinį į paskirties punktą
sutartyje nustatytu laiku.
3. Jeigu krovinį krauna siuntėjas (gavėjas) savo
priemonėmis, pakrovimo ir iškrovimo terminai pradedami
skaičiuoti nuo to momento, kai laivas yra atvykęs į pakrovimo
ar iškrovimo punktą ir parengtas atlikti tokius darbus.
4. Jeigu per sutartyje ar Krovinių vežimo vidaus vandenų
keliais taisyklėse nustatytą terminą nebuvo pranešta apie
laivo pateikimą pakrovimui ar iškrovimui, siuntėjui ar gavėjui
turi būti suteikiamas papildomas terminas šiems darbams
pasirengti.
45 straipsnis. Krovinio peradresavimas
Krovinio siuntėjas vežimo laikotarpiu turi teisę
nekeisdamas paskirties punkto keisti važtaraštyje nurodytą
krovinio gavėją. Gavėjo keitimo tvarką nustato Krovinių vežimo
vidaus vandenų keliais taisyklės. Vežėjas atlieka siuntėjo
nurodymus tik tuo atveju, kai krovinys dar neperduotas
ankstesniam gavėjui.
46 straipsnis. Pranešimas apie krovinio pristatymą
Apie laivo atvykimą vežėjas nedelsdamas privalo pranešti
krovinio gavėjui, bet ne vėliau kaip per 12 val. po laivo
atvykimo į paskirties punktą.
47 straipsnis. Krovinio išdavimas
1. Paskirties punkte vežėjas išduoda krovinį gavėjui
patikrinęs jo kiekį (svorį) ir būklę.
2. Išduodamas krovinį, vežėjas kartu su gavėju tikrina:
1) jeigu krovinys plombuotas, krovinio plombas, jų būklę;
2) krovinio įpakavimo (taros), konteinerių būklę;
3) krovinio kiekį (svorį).
3. Vežėjas išduoda gavėjui ir siuntėjui pakrovimo -
iškrovimo aktą, patvirtinantį krovinio priėmimą vežti ir
pakrovimo ar iškrovimo darbų atlikimą.
4. Pakrovimo - iškrovimo aktas surašomas 3
egzemplioriais. Jį pasirašo vežėjas ir gavėjas. Pakrovimo -
iškrovimo aktas kartu su važtaraščiu ir kroviniu paskirties
punkte išduodamas gavėjui.
5. Jeigu krovinys atvežtas netvarkingame laive arba su
netinkamomis, pažeistomis plombomis, arba nesilaikant greitai
gendančių krovinių pristatymo termino, arba jeigu krovinio
kiekio (svorio) trūksta ar yra sužalojimų, vežėjas kartu su
gavėju privalo tai nurodyti pakrovimo - iškrovimo akte. Jeigu
surašant šį aktą kyla ginčai dėl krovinio kiekio (svorio)
trūkumų ar sužalojimų, kviečiamas ekspertas.
6. Gavėjas gali atsisakyti priimti krovinį, kai krovinį
sužalojus ar pablogėjus jo kokybei visiškai ar iš dalies
negalima krovinio naudoti pagal tikslinę jo paskirtį.
48 straipsnis. Krovinio saugojimas
1. Krovinio gavėjas privalo laiku priimti ir išgabenti iš
uosto ar prieplaukos krovinį.
2. Krovinys paskirties uoste ar prieplaukoje nemokamai
saugomas 24 val. neskaičiuojant krovinio atgabenimo dienos. Po
šio termino už kiekvieną saugojimo parą imamas sutartyje ar
Krovinių vežimo vidaus vandenų keliais taisyklėse nustatyto
dydžio užmokestis.
3. Jeigu krovinio išdavimas vilkinamas dėl vežėjo kaltės,
užmokestis už krovinio saugojimą nemokamas.
4. Krovinio saugojimo uoste ar prieplaukoje tvarką
nustato Krovinių vežimo vidaus vandenų keliais taisyklės.
49 straipsnis. Licencija (leidimas) verstis krovinių
vežimu tarptautiniais maršrutais
Vežti krovinius tarptautiniais maršrutais turi teisę
įmonės, turinčios licenciją (leidimą) verstis krovinių vežimu
tarptautiniais maršrutais. Šias licencijas (leidimus) išduoda
Susisiekimo ministerija Vyriausybės nustatyta tvarka.
50 straipsnis. Krovinių vežimų ribojimas ar uždraudimas
dėl nenugalimos jėgos ar kitų įvykių
1. Uosto ar prieplaukos administracija gali uždrausti
arba apriboti krovinių vežimą, atsižvelgdama į vidaus vandens
kelių techninę būklę, hidrometeorologijos tarnybų informaciją
bei kitus pranešimus.
2. Jeigu dėl nenugalimos jėgos ar kitų įvykių, trukusių
ilgiau kaip 24 val., buvo sustabdyti ar uždrausti krovinių
vežimai, uosto ar prieplaukos administracija privalo apie tai
pranešti nurodydama priežastį ir sustabdymo trukmę siuntėjui
ar gavėjui.
3. Jeigu dėl nurodytų priežasčių uosto ar prieplaukos
darbas nutraukiamas ilgiau kaip 48 val., apie tai skelbiama
visuomenės informavimo priemonėse nurodant priežastį ir
nutraukimo trukmę.
51 straipsnis. Pašto vežimo sutartis
1. Pašto vežimo sutartyje vežėjas įsipareigoja nugabenti
siuntėjo patikėtą jam paštą į paskirties punktą ir išduoti
gavėjui, o siuntėjas įsipareigoja už pašto vežimą sumokėti
nustatytą užmokestį.
2. Pašto siuntos pristatymo į laivą ir vežimo terminai
nustatomi šalių susitarime. Pašto siuntų priėmimo ir išdavimo
tvarką nustato bendros Susisiekimo ministerijos ir Ryšių ir
informatikos ministerijos taisyklės.
52 straipsnis. Pavojingų krovinių vežimas
1. Pavojingi kroviniai vežami vidaus vandenų transportu
Vyriausybės nustatyta tvarka.
2. Pavojingų krovinių sąrašą tvirtina Vyriausybė.
DEVINTASIS SKIRSNIS
BUKSYRAVIMAS
53 straipsnis. Buksyravimo sutartis
1. Buksyravimo sutartyje laivo valdytojas įsipareigoja
vilkti arba stumti (buksyruoti) laivą tam tikrą nuotolį ar tam
tikrą laiką, taip pat atlikti manevrą, o stumiamo ar velkamo
laivo valdytojas įsipareigoja sumokėti nustatytą užmokestį.
2. Buksyravimo sutartis gali būti sudaryta rašytine forma
ar kitu šalių pasirinktu būdu (pasikeičiant raštais,
telefonogramomis, faksogramomis ir kt.).
54 straipsnis. Nesavaeigių laivų parengimas buksyravimui
Nesavaeigių laivų valdytojas privalo sutartyje
nustatytais terminais tinkamai parengti ir numatytoje vietoje
pateikti buksyravimui laivus.
55 straipsnis. Nesavaeigių laivų priėmimas buksyravimui
Buksyruojančio laivo valdytojas, priimdamas buksyravimui
nesavaeigius laivus, privalo:
1) patikrinti nesavaeigių laivų techninę būklę;
2) nustatyti, ar nesavaeigiai laivai tinka buksyravimui;
3) surašyti aktą apie nesavaeigio laivo priėmimą
buksyravimui.
56 straipsnis. Laivų įgulos pavaldumas
Buksyruojamųjų laivų įgula yra pavaldi buksyruojančio
laivo kapitonui ir privalo tiksliai vykdyti jo nurodymus,
jeigu kitaip nenumatyta buksyravimo sutartyje.
57 straipsnis. Buksyruojančio laivo kapitono pareigos
įvykus avarijai
Įvykus avarijai, buksyruojančio laivo kapitonas privalo
imtis visų priemonių žmonių saugumui užtikrinti, avarijai
likviduoti, nesavaeigiam laivui išsaugoti.
58 straipsnis. Buksyravimo pasibaigimas
1. Baigus buksyravimo sutartyje numatytą laivo vilkimą,
stūmimą arba manevrą, sutarties šalys surašo sutarties
įvykdymo aktą arba padaro reikiamas žymas laivo buksyravimo
dokumentuose.
2. Jeigu buksyravimo metu laivas buvo sužalotas, iš
dalies arba visai prarastas laive esantis krovinys, apie tai
nurodoma sutarties atlikimo akte.
DEŠIMTASIS SKIRSNIS
ATSAKOMYBĖ IR DRAUDIMAS
59 straipsnis. Atsakomybė už keleivio sveikatos
sužalojimą ar gyvybės atėmimą
1. Vežėjas, kaip didesnio pavojaus šaltinio valdytojas,
privalo atlyginti keleiviui žalą, padarytą didesnio pavojaus
šaltinio, jeigu nėra įrodymų, kad žala atsirado dėl
nenugalimos jėgos arba nukentėjusiojo tyčios.
2. Vežėjas atsako už žalą, kuri padaryta keleiviui laive
arba įsodinimo ar išlaipinimo iš jo metu, neatsižvelgiant į
tai, ar laivas plaukė, ar stovėjo.
60 straipsnis. Žalos, padarytos keleivio sveikatai ar
gyvybei, atlyginimas
Žala, padaryta keleivio sveikatai ar gyvybei vežimo metu,
atlyginama pagal Civilinį kodeksą.Vežėjui atskirai susitarus
su keleiviu, gali būti nustatyta didesnė atsakomybė, negu
nustatyta įstatymų.
61 straipsnis. Atsakomybė už laivo įgulos nario sveikatos
sužalojimą ar gyvybės atėmimą
1. Vežėjas atsako už žalą, padarytą laivo įgulos nario
sveikatai ar gyvybei. Žala atlyginama Žmonių saugos darbe ir
Draudimo nuo nelaimingų atsitikimų darbe įstatymų nustatytais
dydžiais bei tvarka.
2. Pagal šiuos įstatymus neatlygintą žalos dalį privalo
atlyginti laivo valdytojas pagal Civilinį kodeksą.
62 straipsnis. Atsakomybė už krovinio ar bagažo
praradimą, trūkumą ar sužalojimą
1. Krovinys ar bagažas laikomas prarastu, jeigu jis
nepristatytas į paskirties vietą per 30 dienų nuo krovinio ar
bagažo priėmimo vežti dienos. Krovinio ar bagažo trūkumu
laikomas jo kiekybinis sumažėjimas, o sužalojimu - jo
kokybinių savybių pablogėjimas.
2. Vežėjas, priėmęs nustatyta tvarka iš siuntėjo krovinį
ar bagažą, atsako už žalą, padarytą dėl krovinio ar bagažo
praradimo, trūkumo ar sužalojimo.
3. Vežimu laikomas laikotarpis, per kurį krovinys ar
bagažas buvo vežėjo žinioje neatsižvelgiant į tai, ar jis buvo
laive, uoste, prieplaukoje ar kitoje vietoje. Jeigu vežėjas
atliko priimto krovinio ar bagažo pakrovimą, perkrovimą ar
perdavimą, tai padaryta tokiu metu žala laikoma atsiradusia
vežimo laivu metu.
63 straipsnis. Atsakomybė už pavėluotą vežimą
1. Vežėjas, pažeidęs vežimo terminą, privalo atlyginti
keleivio, krovinio, bagažo gavėjo ar siuntėjo dėl to turėtus
nuostolius, jeigu sutartyje nebuvo numatyta atsakomybė
netesybomis. Negautos pajamos neatlyginamos.
2. Vežimo terminas laikomas nepažeistu, jeigu vežėjas
savo įsipareigojimo negalėjo atlikti dėl nenugalimos jėgos,
kurios vežėjas negalėjo ir neturėjo numatyti ir išvengti.
64 straipsnis. Atsakomybė už žalą, padarytą susidūrus
laivams
1. Susidūrus laivams, žalą, padarytą laivams ar kitam
turtui, atlygina laivo valdytojas, dėl kurio kaltės įvyko
susidūrimas.
2. Žalą, padarytą keleiviams, kroviniui ar bagažui
susidūrus keliems laivams, solidariai atlygina dėl to kalti
laivų valdytojai.
65 straipsnis. Atsakomybė už žalą, padarytą tretiesiems
asmenims
Žalą, padarytą tretiesiems asmenims ar jų turtui vežant
vidaus vandenų keliais, atlygina laivo valdytojas pagal
Civilinį kodeksą.
66 straipsnis. Atsakomybė už laivo prastovą
Už laivo prastovą dėl pavėluoto pakrovimo ar iškrovimo,
ar dėl dokumentų, susijusių su pervežimu, neįforminimo ar
nepateikimo nustatytu laiku ir kitus pažeidimus, dėl ko įvyko
laivo prastova, šalys gali nustatyti netesybas. Netesybų
nustatymas turi būti įformintas raštu.
67 straipsnis. Atsakomybė už vežėjui padarytą žalą
Keleiviai, krovinio siuntėjai ir gavėjai, kelių
valdytojai, atlygina vežėjui padarytą žalą pagal Civilinį
kodeksą.
68 straipsnis. Susitarimo dėl atleidimo nuo atsakomybės
už padarytą žalą negaliojimas
Bet kokie vežėjo susitarimai su keleiviu, krovinio ar
bagažo siuntėju ar gavėju dėl vežėjo atleidimo nuo atsakomybės
už padarytą žalą ar jos dydžio sumažinimo negalioja. Tokio
susitarimo negaliojimas nepanaikina vežimo sutarties.
69 straipsnis. Pretenzijų ir ieškinių dėl žalos
atlyginimo pateikimo tvarka
1. Ieškiniai dėl reikalavimų, kylančių iš vežimo
sutarties, pareiškiami teismui. Ieškovas gali iki ieškinio
pareiškimo vežėjui pareikšti pretenziją. Vežėjas praneša apie
pretenzijos patenkinimą arba atsisakymą ją patenkinti ne
vėliau kaip per vieną mėnesį nuo jos gavimo dienos. Jei per tą
laiką atsakymas į pretenziją negautas, laikoma, kad vežėjas
jos nepatenkino.
2. Ieškiniui, kylančiam iš vežimo sutarties, pareikšti
nustatomas dvejų metų ieškininės senaties terminas.
3. Pretenzijos pareiškimas pratęsia ieškininės senaties
terminą vienam mėnesiui.
70 straipsnis. Atsakomybė už vidaus vandenų transporto
priemonių ir jų stovėjimo įrenginių registravimo ir
eksploatavimo taisyklių pažeidimą
Vidaus vandenų transporto priemonių bei jų stovėjimo
įrenginių registravimo ir eksploatavimo, taip pat vidaus
vandenų transporto priemonių laivybos taisyklių pažeidimus,
jeigu už tai nenumatyta baudžiamoji atsakomybė, užtraukia
atsakomybę pagal Administracinių teisės pažeidimų kodeksą.
71 straipsnis. Atsakomybė už vidaus vandenų transporto
laivybos ir eksploatacijos taisyklių pažeidimą
1. Vidaus vandenų transporto laivybos ir eksploatacijos
taisyklių pažeidimas, tyčinis vandens kelių, juose esančių
įrenginių, laivų, signalizacijos ar ryšių priemonių išardymas,
sužalojimas, taip pat blogas jų remontas, sukėlęs ar galėjęs
sukelti nelaimingų atsitikimų žmonėms, laivo katastrofą,
avariją ar kitas sunkias pasekmes, užtraukia atsakomybę pagal
baudžiamuosius įstatymus.
2. Juridinis ar fizinis asmuo, sugadinęs ar sunaikinęs
vidaus vandenų keliuose ar uostų akvatorijose navigacinius
įrenginius ar hidrotechninius statinius, privalo atlyginti
žalą, taip pat avarijų, įvykusių dėl navigacinio ar uosto
įrenginio sugadinimo, pasekmių likvidavimo išlaidas.
72 straipsnis. Atsakomybė už vidaus vandenų teršimą
Vidaus vandenų transporto priemonėms užteršus vidaus
vandenų telkinius medžiagomis, kenksmingomis žmonių sveikatai,
žemės ūkiui ar gyvajai gamtai, taikoma įstatymų numatyta
civilinė, administracinė ar baudžiamoji atsakomybė.
73 straipsnis. Privalomasis keleivių draudimas
Keleiviai, vežami laivais, privalomai draudžiami nuo
nelaimingų atsitikimų pagal Lietuvos Respublikos įstatymus.
74 straipsnis. Savanoriškasis bagažo ir krovinių
draudimas
Kroviniai ir bagažas, vežami laivais, gali būti
draudžiami savanoriškuoju draudimu.
75 straipsnis. Laivo ir vežėjo civilinės atsakomybės
draudimas
Laivas ir vežėjo civilinė atsakomybė gali būti draudžiami
savanoriškuoju draudimu.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
RESPUBLIKOS PREZIDENTAS ALGIRDAS BRAZAUSKAS