Redaguota: 1992.12.10

Neteko galios 1992 11 02

 

Pakeitimai:

 

  1. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-34, priimtas 90.03.17, Žin., 1990, Nr. 9-245

 

  2. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-89, priimtas 90.03.29, Žin., 1990, Nr. 11-333

 

  3. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-419, priimtas 90.07.27, Žin., 1990, Nr. 23-556

 

  4. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-544, priimtas 90.09.11, Žin., 1990, Nr. 27-637

 

  5. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-546, priimtas 90.09.11, Žin., 1990, Nr. 27-639

 

  6. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-548, priimtas 90.09.11, Žin., 1990, Nr. 27-641

 

  7. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-550, priimtas 90.09.11, Žin., 1990, Nr. 27-643

 

  8. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-552, priimtas 90.09.11, Žin., 1990, Nr. 27-645

 

  9. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-554, priimtas 90.09.11, Žin., 1990, Nr. 27-647

 

 10. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-556, priimtas 90.09.11, Žin., 1990, Nr. 27-649

 

 11. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-558, priimtas 90.09.11, Žin., 1990, Nr. 27-651

 

 12. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-560, priimtas 90.09.11, Žin., 1990, Nr. 27-653

 

 13. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-692, priimtas 90.10.23, Žin., 1990, Nr. 31-752

 

 14. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-918, priimtas 91.01.08, Žin., 1991, Nr. 2-42

 

 15. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-1113, priimtas 91.02.28, Žin., 1991, Nr. 8-227

 

 16. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-1625, priimtas 91.07.30, Žin., 1991, Nr. 23-596

 

 17. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-1773, priimtas 91.09.10, Žin., 1991, Nr. 27-733

 

 18. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-2077, priimtas 91.12.10, Žin., 1991, Nr. 36-980

 

 19. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-2211, priimtas 92.01.16, Žin., 1992, Nr. 3-42

 

 20. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-2304, priimtas 92.02.11, Žin., 1992, Nr. 7-154

 

 21. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-2719, priimtas 92.07.07, Žin., 1992, Nr. 22-634

 

*** Pabaiga ***

 

 

            LIETUVOS RESPUBLIKOS LAIKINASIS PAGRINDINIS

                           ĮSTATYMAS

 

                       1  s k i r s n i s

 

                       BENDRIEJI NUOSTATAI

 

 

     1 straipsnis. Lietuvos Respublika yra suvereni demokratinė

Valstybė, išreiškianti Lietuvos liaudies bendrą valią bei

interesus.

 

     2 straipsnis. Suvereni Valstybės valdžia priklauso Lietuvos

liaudžiai. Liaudis savo suvereninę galią laisvai išreiškia per

įstatymų sumanymo iniciatyvą, deputatų rinkimus, piliečių arba

deputatų balsavimą konstituciniais klausimais ir demokratišką

referendumą. Niekas negali varžyti šios galios ar jos pasisavinti.

     Lietuvos Respublikos piliečiai turi teisę priešintis bet kam,

kas prievarta kėsinasi į Lietuvos valstybės suverenumą ir

vientisumą.

     Valstybinę valdžią Lietuvoje vykdo Lietuvos Respublikos

Aukščiausioji Taryba, Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Teismas.

 

      Pakeitimai:1-1113;1991.02.28;Žin.,1991,Nr.8-227

 

 

     3 straipsnis. Svarbiausi Lietuvos valstybinio bei

visuomeninio gyvenimo klausimai pateikiami visuomenės svarstymui,

taip pat sprendžiami referendumu.

     Referendumą skelbia Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba

savo iniciatyva arba kai to reikalauja trys šimtai tūkstančių

rinkimų teisę turinčių Lietuvos piliečių.

     Svarbiausių valstybinio gyvenimo klausimų pateikimo

visuomenės svarstymui ir referendumo vykdymo tvarką nustato

įstatymai.

 

      Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

 

 

     4 straipsnis. Lietuvos Respublikos teritorija yra vientisa ir

nedaloma, jos sienos gali būti keičiamos tik tarptautine

sutartimi, ją ratifikavus Lietuvos Aukščiausiajai Tarybai 4/5 visų

deputatų balsų.

 

     5 straipsnis. Partijos, visuomeninės organizacijos ir

visuomeniniai judėjimai steigiami įstatymų nustatyta tvarka ir

veikia Lietuvos Respublikos Laikinojo Pagrindinio Įstatymo bei

įstatymų ribose.

 

     6 straipsnis. Politinės, profesinės, jaunimo, moterų,

veteranų, kooperatinės, visuomeninės organizacijos ir

visuomeniniai judėjimai, kūrybinės sąjungos ir mokslo draugijos

sutinkamai su savo įstatų bei programų uždaviniais dalyvauja

tvarkant valstybinius ir visuomeninius reikalus, sprendžiant

politinius, ūkinius ir socialinius klausimus.

 

     7 straipsnis. Valstybinė Lietuvos Respublikos kalba yra

lietuvių kalba.

     Lietuvos Respublika užtikrina lietuvių kalbos vartojimą

Valstybės ir visuomenės organų veikloje, švietimo, kultūros,

mokslo, gamybos ir kitose įstaigose, įmonėse bei organizacijose,

Valstybės rūpinimąsi visapusišku lietuvių kalbos ugdymu ir mokymu.

Sudaromos sąlygos vartoti ir ugdyti tautinių bendrijų kalbas.

 

     8 straipsnis. Krašto apsaugą reglamentuoja įstatymas.

     Karo propaganda Lietuvos Respublikoje draudžiama.

 

     9 straipsnis. Lietuvos Respublikos valstybinis Herbas yra

baltas Vytis raudoname lauke.

 

     10 straipsnis. Lietuvos Respublikos valstybinė vėliava yra

tautinė vėliava , kurią sudaro audeklas, susidedantis iš trijų

lygių horizontalių juostų: viršutinės - geltonos, vidurinės -

žalios, žemutinės - raudonos. Vėliavos pločio ir ilgio santykis -

1:2.

 

     11 straipsnis. Lietuvos Respublikos valstybinis Himnas -

V.Kudirkos "Tautiška giesmė"

 

     12 straipsnis. Lietuvos Respublikos sostinė yra Vilniaus

miestas, ilgaamžė istorinė Lietuvos sostinė.

 

 

                          2  s k i r s n i s

 

                          LIETUVOS PILIETYBĖ

 

     13 straipsnis. Lietuvos pilietybės turinį, įgijimo bei

netekimo sąlygas ir tvarką nustato Lietuvos pilietybės įstatymas.

     Lietuvos pilietis paprastai negali būti kartu ir kitos

valstybės piliečiu.

     Lietuvos piliečius už Lietuvos Respublikos ribų gina ir

globoja Lietuvos Valstybė.

     Imigraciją į Lietuvos Respubliką reguliuoja įstatymas.

 

     14 straipsnis. Lietuvos piliečiai yra lygūs prieš įstatymą

nepriklausomai nuo rasės, lyties, kilmės, socialinės ir turtinės

padėties, visuomeninių pažiūrų, religijos ir tautybės.

     Lietuvos piliečių lygiateisiškumas užtikrinamas visose

ekonominio, politinio, socialinio ir kultūrinio gyvenimo srityse.

 

     15 straipsnis. Moteris ir vyras Lietuvoje turi lygias teises.

     Šių teisių įgyvendinimą užtikrina moterims suteiktos lygios

teisės su vyrais, galimybės įgyti mokslą ir profesinį parengimą,

dirbti, gauti atlyginimą už darbą ir būti paaukštintoms darbe,

dalyvauti visuomeninėje, politinėje ir kultūrinėje veikloje, taip

pat specialios moterų darbo ir sveikatos apsaugos priemonės.

     Motinystė ir šeima yra ypatingoje Valstybės globoje.

Įstatymai numato motinystės ir vaikų teisių gynimą, materialinį ir

moralinį rėmimą, įskaitant apmokamų atostogų, lengvatų teikimą

nėščioms moterims, daugiavaikėms šeimoms ir motinoms, kūdikių

gimimo pašalpas, darbo laiko trumpinimą dirbančioms motinoms,

turinčioms mažamečių vaikų.

     Motinų, kurios namuose augina ir auklėja du ar daugiau vaikų,

darbas pripažįstamas visuomenei reikšminga veikla ir atlyginamas

įstatymų numatyta tvarka.

 

     16 straipsnis. Įvairių rasių ir tautybių Lietuvos piliečiai

turi lygias teises. Bet koks tiesioginis ar netiesioginis Lietuvos

piliečių teisių apribojimas, tiesioginių ar netiesioginių

pranašumų pagal kilmę, visuomenines pažiūras, tikėjimą ar tautybę

nustatymas, piliečio žeminimas pagal šiuos požymius kaip ir

visokia rasinio ar nacionalinio išimtinumo, nesantaikos ar

niekinimo propaganda yra baudžiama pagal įstatymą.

 

     17 straipsnis. Užsienio piliečiams ir asmenims be pilietybės

Lietuvos Respublikoje garantuojamos įstatymo numatytos teisės ir

laisvės, tarp jų teisė kreiptis į teismą ir kitokius valstybinius

organus ginti jiems priklausančias asmenines, turtines, šeimynines

ir kitokias teises.

     Lietuvos teritorijoje esantys užsienio piliečiai ir asmenys

be pilietybės privalo laikytis Lietuvos Laikinojo Pagrindinio

Įstatymo ir kitų Lietuvos Respublikos įstatymų.

 

 

                          3  s k i r s n i s

 

       PAGRINDINĖS LIETUVOS PILIEČIŲ TEISĖS, LAISVĖS IR PAREIGOS

 

 

     18 straipsnis. Lietuvos piliečiai turi teisę gauti darbą,

apmokamą pagal jo kiekį ir kokybę, ir ne mažiau už Valstybės

nustatytą minimalų dydį, taip pat teisę pasirinkti profesiją,

užsiėmimo rūšį ar darbą pagal pašaukimą, sugebėjimus, profesinį

pasirengimą, išsilavinimą ir atsižvelgiant į visuomenės poreikius.

 

     19 straipsnis. Lietuvos piliečiai turi teisę į poilsį. Šią

teisę užtikrina ne ilgesnė kaip 40 valandų darbo savaitė,

kasmetinės apmokamos atostogos, poilsio dienų suteikimas kiekvieną

savaitę, taip pat kultūros, švietimo ir sveikatos įstaigų, masinio

sporto, kūno kultūros ir turizmo plėtojimas, galimybių poilsiui

gyvenamojoje vietoje ir kitų sąlygų racionaliai leisti laisvalaikį

sudarymas.

     Kolūkiečių darbo laiko ir poilsio trukmę reguliuoja kolūkiai.

 

      Pakeitimai:1-544;1990.09.11;Žin.,1990,Nr.27-637

 

 

     20 straipsnis. Lietuvos piliečiai turi teisę į sveikatos

apsaugą. Šią teisę užtikrina nemokama kvalifikuota medicinos

pagalba, kurią teikia valstybinės sveikatos apsaugos įstaigos;

piliečių gydymo ir sveikatos stiprinimo įstaigų tinklo plėtimas;

saugumo technikos ir gamybinės sanitarijos vystymas bei

tobulinimas; plačiai įgyvendinamos profilaktinės priemonės;

ypatingas rūpinimasis augančios kartos sveikata, įskaitant vaikų

darbo, nesusijusio su mokymu ir darbiniu auklėjimu, uždraudimą;

plėtojami moksliniai tyrimai, kuriais siekiama užkirsti kelią

ligoms ir mažinti sergamumą, užtikrinti ilgą aktyvų piliečių

gyvenimą.

     Kiekvienas Lietuvos pilietis turi teisę į sveiką gamtinę ir

gyvenamąją aplinką.

 

     21 straipsnis. Lietuvos piliečiai turi teisę į materialinį

aprūpinimą senatvėje, ligos atveju, visiškai arba iš dalies netekę

darbingumo, taip pat netekę maitintojo. Šią teisę garantuoja

darbininkų, tarnautojų ir kolūkiečių socialinis draudimas, laikino

nedarbingumo pašalpos; iš Valstybės ir kolūkio lėšų mokamos

amžiaus, invalidumo, maitintojo netekimo pensijos; piliečių, iš

dalies netekusių darbingumo, įdarbinimas; rūpinimasis nusenusiais

piliečiais ir invalidais; kitos socialinio aprūpinimo formos.

 

     22 straipsnis. Lietuvos piliečiai turi teisę į gyvenamąjį

plotą.

     Šią teisę užtikrina valstybinio ir visuomeninio butų fondo

vystymas ir apsauga, kooperatinės ir individualinės gyvenamųjų

namų statybos rėmimas, teisingas visuomenės kontroliuojamas

gyvenamojo ploto, suteikiamo vykdant gerai įrengtų namų statybos

programą, skirstymas, taip pat nedideli buto nuompinigiai ir

nedidelis mokestis už komunalines paslaugas. Lietuvos piliečiai

turi rūpestingai prižiūrėti jiems suteiktą gyvenamąjį plotą.

 

     23 straipsnis. Lietuvos piliečiai turi teisę į mokslą.

     Šią teisę užtikrina tai, kad mokymas Lietuvos Respublikos

valstybinėse bendrojo lavinimo ir profesinėse mokyklose yra

nemokamas, įgyvendinamas visuotinis jaunimo iki 16 metų (imtinai)

bendrasis lavinimas arba profesinis mokymas; įstatymų nustatyta

tvarka galimybių mokytis gimtąja kalba sudarymas.

     Mokslas valstybinėse aukštesniosiose ir aukštosiose mokymo

įstaigose Lietuvos piliečiamas yra nemokamas, išskyrus įstatymo

numatytus atvejus.

     Lietuvos Respublikos įstatymai numato atvejus, kai aukštosios

mokyklos turi akademinę autonomiją ir apibrėžia jos teises.

     Įstatymų nustatyta tvarka valstybinių mokymo įstaigų

moksleiviams bei studentams teikiamos stipendijos, pašalpos ir

lengvatos.

     Be valstybinių mokymo ir mokslo įstaigų, įstatymo nustatyta

tvarka gali būti steigiamos fiziniams ar juridiniams asmenims

priklausančios mokymo ir mokslo įstaigos.

 

      Pakeitimai:1-1625;1991.07.30;Žin.,1991,23-596

 

 

     24 straipsnis. Lietuvos piliečiai turi teisę naudotis

kultūros laimėjimais.

     Šią teisę užtikrina tai, kad visiems prieinamos Lietuvos ir

pasaulinės kultūros vertybės, esančios valstybiniuose ir

visuomeniniuose fonduose; kultūros švietimo įstaigų vystymas ir

tolygus išdėstymas Lietuvos teritorijoje; televizijos ir radijo,

knygų leidybos ir periodinės spaudos, nemokamų bibliotekų tinklo

vystymas; kultūrinių mainų su užsienio valstybėmis plėtimas.

     Valstybės dotacijomis išlaikomos kultūros saugyklos, įstaigos

ir fondai, įgyvendinantys visuomenės, jos sluoksnių bei grupių

interesus bei savaveiksmiškumą, yra nacionalinis turtas.

 

      Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

 

 

     25 straipsnis. Lietuvos piliečiams garantuojama mokslinės,

techninės ir meninės kūrybos laisvė. Ją užtikrina tyrimų,

išradybos ir racionalizacijos veiklos plėtojimas, literatūros ir

meno vystymas. Valstybė sudaro tam būtinas materialines sąlygas,

remia kūrybines sąjungas.

     Autorių, išradėjų ir racionalizatorių teises saugo Valstybė.

 

     26 straipsnis. Lietuvos piliečiai turi teisę dalyvauti

tvarkant valstybinius ir visuomeninius reikalus, svarstant ir

priimant visos Valstybės įstatymus ir vietinės reikšmės

sprendimus.

     Šią teisę užtikrina galimybė rinkti ir būti išrinktiems į

Seimą, taip pat savivaldybių tarybas ir kitus renkamus

valstybinius organus, dalyvauti visuomenės svarstymuose ir

balsavimuose, kontrolės, valstybinių organų, visuomeninių

organizacijų ir visuomenės savaveiksmių organų darbe, darbo

kolektyvų susirinkimuose ir susirinkimuose pagal gyvenamąją vietą.

 

      Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

             1-2719;1992.07.07;Žin.,1992,Nr.

 

 

     27 straipsnis. Kiekvienas Lietuvos pilietis turi teisę

pateikti valstybiniams organams ir visuomeninėms organizacijoms

pasiūlymus dėl jų veiklos gerinimo, kritikuoti darbo trūkumus.

     Lietuvos piliečiai taip pat turi peticijos teisę, t.y. teisę

kreiptis į valstybinės valdžios organus su reikalavimu įstatymų

leidimo tvarka arba kitais būdais spręsti jų keliamus

visuomeniškai reikšmingus klausimus.

     Pareigūnai privalo nustatytais terminais svarstyti piliečių

pasiūlymus, pareiškimus ir peticijas, į juos atsakyti ir imtis

reikiamų priemonių.

     Persekioti už kritiką draudžiama. Asmenys, persekiojantys už

kritiką, traukiami atsakomybėn.

 

     28 straipsnis. Lietuvos piliečiams garantuojama teisė rinkti

ir platinti informaciją visais klausimais, išskyrus tai, kas

susiję su Valstybės paslaptimis, asmens orumo ir garbės pažeidimu.

 

     29 straipsnis. Lietuvos piliečiams garantuojamos žodžio,

spaudos, susirinkimų, mitingų ir demonstracijų laisvės.

     Šių politinių laisvių įgyvendinimą garantuoja visuomeninių

pastatų, gatvių ir aikščių suteikimas piliečiams ir jų

organizacijoms, platus informacijos skleidimas, galimybė naudotis

spauda, televizija ir radiju.

     Šios politinės laisvės negali būti naudojamos rasinės arba

tautinės nesantaikos ir antihumaniškų pažiūrų propagavimui.

 

      Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

 

 

     30 straipsnis. Lietuvos piliečiai turi teisę jungtis į

politines partijas, visuomenines organizacijas realizuoti savo

politinius, ekonominius, ekologinius, mokslinius, kultūrinius,

religinius ir kitokius interesus, jeigu jie neprieštarauja

įstatymams.

     Organizacijoms garantuojamos sąlygos jų įstatuose numatytiems

uždaviniams įgyvendinti.

     Politinių partijų, visuomeninių organizacijų steigimo,

registravimo ir likvidavimo tvarką nustato įstatymai.

 

     31 straipsnis. Lietuvos Respublikoje užtikrinama minties,

sąžinės ir tikybos ar netikėjimo laisvė ir lygi teisė pavieniui ar

bendrai su kitais išpažinti ir taikiais būdais reikšti bei

skleisti savo įsitikinimus ir pažiūras.

     Niekas negali kito asmens versti nei pats būti verčiamas

kalbėti, elgtis ar veikti prieš savo sąžinę ar įsitikinimus.

     Valstybinės institucijos, jos mokymo ir auklėjimo įstaigos

yra pasaulietinės. Šios institucijos bei įstaigos įstatymų

numatyta tvarka bendrauja su bažnyčia ir kitomis religinėmis

organizacijomis, ugdydamos visuomenės dorovę.

     Bažnyčiai ir kitoms religinėms organizacijoms pripažįstamas

juridinio asmens statusas ir užtikrinama teisė vidaus gyvenime

tvarkytis savarankiškai.

 

     32 straipsnis. Šeimą gina Valstybė.

     Santuoka grindžiama savanorišku moters ir vyro sutikimu:

sutuoktiniai šeimos santykiuose yra visiškai lygiateisiai.

 

     33 straipsnis. Lietuvos piliečiams garantuojama asmens

neliečiamybė.

     Remiantis nekaltumo prezumpcija, niekas negali būti

persekiojamas kaip nusikaltėlis be įstatymo numatyto pagrindo ir

nustatytos tvarkos. Niekas negali būti suimamas kitaip, kaip tik

įstatymo nustatytais atvejais ir tik pagal teismo sprendimą,

teisėjo nutarimą ar prokuroro sankciją.

 

      Pakeitimai:1-2077;1991.12.10;Žin.,1991,Nr.36-980

 

     34 straipsnis. Lietuvos piliečiams garantuojama buto

neliečiamybė. Niekas neturi teisės be įstatyminio pagrindo įeiti į

butą prieš jame gyvenančių asmenų valią.

 

     35 straipsnis. Piliečių asmeninį gyvenimą, susirašinėjimą,

telefoninių pasikalbėjimų ir telegrafinių pranešimų slaptumą saugo

įstatymas.

 

     36 straipsnis. Gerbti piliečių asmenybę, saugoti jų teises ir

laisves - visų valstybinių organų, visuomeninių organizacijų ir

pareigūnų pareiga.

     Lietuvos piliečiai turi teisę į teisminį gynimą nuo

pasikėsinimų į asmens garbę ir orumą, gyvybę ir sveikatą, į jo

laisvę ir turtą.

 

     37 straipsnis. Lietuvos piliečiai turi teisę apskųsti

pareigūnų, valstybinių ir visuomeninių organų veiksmus. Skundai

turi būti apsvarstyti įstatymo nustatyta tvarka ir terminais.

     Pareigūnų veiksmai, pažeidžiantys įstatymą, viršijantys

įgaliojimus, varžantys piliečių teises, gali būti apskųsti teismui

įstatymo nustatyta tvarka.

     Lietuvos piliečiai turi teisę, kad jiems būtų atlyginta žala,

kurią neteisėtais veiksmais yra padariusios valstybinės arba

visuomeninės organizacijos, taip pat pareigūnai, eidami savo

tarnybines pareigas.

 

     38 straipsnis. Teisių ir laisvių įgyvendinimas neatskiriamas

nuo piliečio pareigų vykdymo.

     Lietuvos pilietis turi laikytis Lietuvos Respublikos

Laikinojo Pagrindinio Įstatymo ir kitų Lietuvos Respublikos

įstatymų.

 

     39 straipsnis. Lietuvos pilietis privalo saugoti Lietuvos

Valstybės interesus ir ją ginti.

     Karinė tarnyba Lietuvos Respublikos kariuomenėje - garbinga

Lietuvos piliečių pareiga.

 

     40 straipsnis. Kiekvieno Lietuvos piliečio pareiga - gerbti

kito žmogaus orumą bei garbę.

 

     41 straipsnis. Lietuvos piliečiai privalo rūpintis vaikų

auklėjimu, ruošti juos visuomenei naudingam darbui. Vaikai privalo

rūpintis tėvais ir teikti jiems paramą.

 

     42 straipsnis. Lietuvos piliečiai privalo saugoti gamtą,

tausoti jos turtus, kurti sveiką gamtinę aplinką.

 

     43 straipsnis. Rūpinimasis istorijos paminklų ir kitų

kultūros vertybių išsaugojimu - Lietuvos piliečių pareiga ir

prievolė.

                                                                      

                          4  s k i r s n i s                          

                                                                      

                           EKONOMINĖ SISTEMA                          

                                                                      

     44 straipsnis. Lietuvos ekonominės sistemos pagrindas yra

Lietuvos Respublikos nuosavybė, kurią sudaro piliečių privatinė

nuosavybė, piliečių, susijungusių į grupes (kolektyvus), nuosavybė

ir valstybinė nuosavybė.

     Nuosavybės santykius reglamentuoja Lietuvos įstatymai ir

nuosavybės subjektų sudarytos sutartys.

     Kitų valstybių, tarptautinių organizacijų ir kitų valstybių

piliečių bei jų grupių (kolektyvų) nuosavybės objektų buvimo

Lietuvos Respublikos teritorijoje sąlygas nustato Lietuvos

įstatymai ir tarpvalstybinės sutartys.

     Lietuvos Respublika garantuoja visiems nuosavybės subjektams

galimybę savarankiškai valdyti jiems nuosavybės teise

priklausančius objektus, jais naudotis ir disponuoti pagal

Lietuvos įstatymus. Nuosavybės teisėms įgyvendinti savininkai

pagal Lietuvos įstatymus turi teisę samdyti kitus asmenis.

     Visiems nuosavybės subjektams nustatomos vienodos teisinės

gynimo priemonės.

     Lietuvos Respublika gina nuosavybės subjektų teises kitose

valstybėse.

 

     45 straipsnis. Žemė, jos gelmės, vidaus ir teritoriniai

vandenys, miškai, kita augmenija, gyvūnija bei kiti gamtos

ištekliai yra Lietuvos nacionalinis turtas ir išimtinė Lietuvos

Respublikos nuosavybė. Žemės gelmės nuosavybės teise gali

priklausyti tik Lietuvos Valstybei. Kiti Lietuvos Respublikos

išimtinės nuosavybės objektai nuosavybės teise gali priklausyti ir

Lietuvos piliečiams, jų grupėms (kolektyvams).

     Žemės sklypai nuosavybės teise Lietuvos Respublikos įstatymų

nustatyta tvarka ir sąlygomis gali priklausyti užsienio valstybių

diplomatinėms ir konsulinėms įstaigoms.

     Lietuvos Respublikai priklauso išimtinės teisės į oro erdvę

virš Lietuvos Respublikos teritorijos, jos kontinentinį šelfą ir

ekonominę zoną Baltijos jūroje.

 

      Pakeitimai:1-2304;1992.02.11;Žin.,1992,Nr.7-154

 

 

     46 straipsnis. Valstybinės nuosavybės teise Lietuvos

Respublikai priklausantis turtas Lietuvos įstatymų nustatyta

tvarka gali būti perduotas atlygintinai arba neatlygintinai

piliečių, jų grupių (kolektyvų) nuosavybėn.

     Išimtinais atvejais, kai reikia apsaugoti Lietuvos interesus,

piliečių, jų grupių (kolektyvų), taip pat kitų valstybių, jų

piliečių ar grupių (kolektyvų) turtas gali būti atlygintinai

nacionalizuotas specialiu įstatymu.

 

 

                                                                       

                          5  s k i r s n i s                          

                                                                      

                          BIUDŽETINĖ SISTEMA                          

                                                                       

 

     47 straipsnis. Lietuvos Respublikos biudžetinę sistemą sudaro

savarankiški Lietuvos Valstybės ir vietos savivaldybių biudžetai.

     Lietuvos Valstybės biudžete sukaupiama nacionalinių pajamų

dalis, skiriama Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo, sveikatos

apsaugos ir socialinės šalpos programoms įgyvendinti, ekonomikai

ir infrastruktūrai vystyti, valstybinės valdžios ir valstybinio

valdymo įstaigoms išlaikyti bei išlaidoms, susijusioms su krašto

apsauga padengti. Per šį biudžetą taip pat perskirstomi

finansiniai ištekliai vietos savivaldybės poreikiams patenkinti.

 

     48 straipsnis. Lietuvos Respublikos biudžeto projektą rengia

Vyriausybė, remdamasi numatomomis ir vykdomomis valstybinėmis

programomis, galiojančiais Lietuvos Respublikos įstatymais, ir

pateikia tvirtinti Aukščiausiajai Tarybai.

 

      Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

 

 

     49 straipsnis. Lietuvos Respublikos biudžetą svarsto ir

tvirtina Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba, remdamasi

Lietuvos Respublikos Vyriausybės pranešimu ir nuolatinių komisijų

išvadomis.

     Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos deputatai

svarstymo metu gali siūlyti didinti projekte numatomas išlaidas

tik nurodydami šių išlaidų padengimo šaltinį.

     Bendrieji patvirtinto biudžeto rodikliai skelbiami visų

žiniai.

 

      Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

 

 

     50 straipsnis. Lietuvos Respublikos biudžeto vykdymą

organizuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

 

      Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

 

 

     51 straipsnis. Lietuvos Valstybės biudžeto vykdymo apyskaitą

sudaro Vyriausybė, svarsto ir tvirtina Aukščiausioji Taryba.

Bendrieji biudžeto vykdymo rodikliai skelbiami visų žiniai.

 

      Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

 

 

     52 straipsnis. Kiekviena vietos savivaldybė turi savarankišką

biudžetą. Savivaldybių biudžetuose sukaupiamos lėšos socialinėms,

ekonominėms ir kitoms vietinės reikšmės programoms finansuoti ir

savivaldybės įstaigoms išlaikyti.

 

 

 

     53 straipsnis. Lietuvos Respublikos biudžeto pajamos ir

išlaidos tarp biudžetinės sistemos grandžių paskirstomos pagal

Lietuvos Respublikos biudžetinės sandaros įstatymą bei kitus

Lietuvos Respublikos įstatymų aktus.

 

 

                                                                       

                          6  s k i r s n i s                          

                                                                      

                    SOCIALINIS VYSTYMAS IR KULTŪRA                     

                                                                      

 

     54 straipsnis. Valstybė teikia paramą visiems nedarbingiems,

besimokantiems ar laikinai darbo netekusiems piliečiams.

 

 

 

     55 straipsnis. Tautinės bendrijos, kurios sudaro žymią

piliečių dalį, turi teisę savarankiškai tvarkyti savo tautinės

kultūros reikalus, švietimą, labdarybę, savitarpio pagalbą.

Valstybė teikia joms paramą.

 

      Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

 

 

     56 straipsnis. Lietuvos Respublika saugo savo piliečių

sveikatą, plėtoja socialinio aprūpinimo sistemas.

 

     57 straipsnis. Lietuvos Respublikoje veikia nacionalinė

švietimo sistema, atitinkanti krašto istorines ir kultūros

tradicijas bei ūkio kryptis. Švietimo sistema teikia gyventojams

profesinį pasirengimą ir humanitarizuotą bendrąjį išsilavinimą,

būtiną ugdant sąmoningus ir visuomeniškai aktyvius piliečius.

     Lietuvoje esančioms tautinėms bendrijoms sudaromos galimybės

turėti ikimokyklines įstaigas ir mokyti vaikus gimtąja kalba bei

ruošti pedagogų kadrus, puoselėti savo nacionalinę kultūrą,

išmokti lietuvių kalbą, susipažinti su lietuvių kultūra, tautos

istorija.

     Švietimo sistemos organizavimą nustato Lietuvos Respublikos

švietimo įstatymas.

 

      Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

 

     58 straipsnis. Valstybė rūpinasi mokslo, nacionalinės

kultūros ugdymu, dvasinių vertybių gausinimu ir puoselėjimu,

kultūrinio palikimo - istorinių, architektūros, meno ir kitų

kultūros paminklų apsauga ir jų plačiu naudojimu žmonių doroviniam

ir estetiniam ugdymui ir kultūros kėlimui.

     Lietuvoje visokeriopai skatinamos profesinio meno ir liaudies

meninės kūrybos vystymas.

 

     59 straipsnis. Lietuvos Respublika rūpinasi užsienyje

gyvenančių lietuvių nacionalinės kultūros ir švietimo poreikiais.

 

                                                                      

                          7  s k i r s n i s                          

                                                                      

       LIAUDIES DEPUTATŲ TARYBŲ SISTEMA IR JŲ VEIKLOS PRINCIPAI       

                                                                      

                             (panaikintas)                            

                                                                       

 

     60 straipsnis. (Panaikintas)

 

     61 straipsnis. (Panaikintas)

 

     62 straipsnis. (Panaikintas)

 

     63 straipsnis. (Panaikintas)

 

     64 straipsnis. (Panaikintas)

 

 

                                                                       

                          8  s k i r s n i s                          

                                                                      

                            RINKIMŲ SISTEMA                           

                                                                      

 

     65 straipsnis. Deputatais į Lietuvos Respublikos Seimą, taip

pat savivaldybių tarybas renkami Lietuvos Respublikos piliečiai,

remiantis visuotine ir lygia rinkimų teise, tiesioginiuose

rinkimuose slaptu balsavimu.

     Seimo deputatų rinkimo tvarką nustato Seimo rinkimų

įstatymas.

 

      Pakeitimai:1-2719;1992.07.07;

 

 

     66 straipsnis. Deputatų rinkimai yra visuotiniai: teisę

rinkti turi Lietuvos Respublikos piliečiai, kurie rinkimų dieną

yra ne jaunesni kaip 18 metų.

     Savivaldybių tarybų deputatu gali būti renkamas Lietuvos

Respublikos pilietis, turintis aktyviąją rinkimų teisę ir

pastaruosius vienerius metus gyvenantis atitinkamos savivaldybės

teritorijoje.

     Seimo deputatu gali būti renkamas Lietuvos Respublikos

pilietis, kuris rinkimų dieną yra ne jaunesnis kaip 21 metų ir

pastaruosius trejus metus nuolat gyvena Lietuvoje.

     Deputatais negali būti renkami asmenys, rinkimų dieną

atliekantys tikrąją karinę arba alternatyvią tarnybą, taip pat

neišėję į atsargą krašto apsaugos sistemos, policijos ir vidaus

tarnybos karininkai, puskarininkiai ir liktiniai, kitų sukarintų

ir saugumo tarnybų pareigūnai.

     Seimo deputatais negali būti renkami asmenys, neatlikę

bausmės pagal teismo paskirtą nuosprendį.

     Rinkimuose nedalyvauja piliečiai, teismo pripažinti

neveiksniais.

 

      Pakeitimai:1-2719;1992.07.07;

 

 

     67 straipsnis. Deputatų rinkimai yra lygūs: rinkėjo balsas

yra lygiavertis kiekvieno kito turinčio teisę rinkti piliečio

balsui.

 

      Pakeitimai:1-2719;1992.07.07;

 

 

     68 straipsnis. Deputatų rinkimai yra tiesioginiai: deputatus

piliečiai renka be tarpininkų.

 

      Pakeitimai:1-2719;1992.07.07;

 

 

     69 straipsnis. Rinkėjai balsuoja asmeniškai ir slaptai.

Rinkėjų valią rinkimuose kontroliuoti draudžiama.

 

      Pakeitimai:1-2719;1992.07.07;

 

 

     70 straipsnis. Teisę kelti kandidatus į Seimo ir savivaldybių

tarybų deputatus turi politinės partijos, visuomeniniai politiniai

judėjimai, taip pat pavieniai asmenys save, jeigu jų kandidatūrą

remia įstatymuose numatytos rinkėjų grupės.

 

      Pakeitimai:1-2719;1992.07.07;

 

 

     70-1 straipsnis. Deputatų rinkimai rengiami atvirai ir

viešai.

     Rinkimus organizuoja rinkimų komisijos, kurios sudaromos iš

politinių partijų ir visuomeninių politinių judėjimų atstovų.

     Rinkimų komisijos informuoja piliečius apie savo darbą,

rinkimų apygardų ir apylinkių sudarymą, rinkimų komisijų sudėtį,

buvimo vietą ir darbo laiką, apie rinkėjų sąrašus, kandidatus ir

rinkimų rezultatus.

     Masinės informacijos priemonės informuoja apie rinkimų

rengimą ir vykdymą. Jų atstovai turi teisę nekliudomai dalyvauti

visuose renginiuose, kuriuos organizuoja rinkimų komisijos, taip

pat gauti informaciją apie rinkimų rengimą ir vykdymą.

 

 

 

     71 straipsnis. Rinkimų rengimo ir vykdymo išlaidas apmoka

valstybė.

     Rinkiminė agitacija finansuojama iš valstybės, taip pat iš

politinių partijų, visuomeninių politinių judėjimų ir kandidatų į

deputatus gautų lėšų.

     Rinkimų komisijų narių darbas atlyginamas įstatymų nustatyta

tvarka.

 

      Pakeitimai:1-2719;1992.07.07;

 

 

     71-1 straipsnis. Lietuvos Respublikos piliečiams, politinėms

partijoms, visuomeniniams politiniams judėjimams ir kitoms

visuomeninėms organizacijoms garantuojama galimybė laisvai ir

nekliudomai apsvarstyti kandidatų į deputatus politines,

dalykines, asmenines ir dorovines savybes, taip pat teisė agituoti

už ar prieš kandidatą susirinkimuose, spaudoje, per televiziją,

radiją, jeigu tai nežemina žmogaus orumo ir nepažeidžia Lietuvos

Respublikos įstatymų.

 

 

 

     72 straipsnis. Skundus dėl rinkimų apygardų, rinkimų

apylinkių, apygardų ir apylinkių rinkimų komisijų sudarymo, taip

pat dėl rinkimų komisijų sprendimų nagrinėja atitinkamos rinkimų

komisijos ir Lietuvos Respublikos teismai įstatymų nustatyta

tvarka.

 

      Pakeitimai:1-2719;1992.07.07;

 

 

     72-1 straipsnis. Išrinktas Seimo deputatas privalo nuolat

dirbti Seime, išskyrus atvejus, kai jis paskiriamas Vyriausybės

nariu.

     Lietuvos Respublikos Seimo deputato pareigos, išskyrus jo

pareigas Seime, savininko teisių įgyvendinimą, pedagoginę,

mokslinę ir kūrybinę veiklą, nesuderinamos su jokiomis kitomis

pareigomis valstybinėse įstaigose ir organizacijose, taip pat su

darbu verslo, komercijos bei kitose privačiose įstaigose ar

įmonėse. Seimo deputatas taip pat negali būti savivaldybės tarybos

deputatu.

     Deputato darbas Seime atlyginamas įstatymų nustatyta tvarka.

 

 

                                                                       

                          9  s k i r s n i s                          

                                                                      

                               DEPUTATAS                              

                                                                       

 

     73 straipsnis. (Panaikintas)

 

 

 

     74 straipsnis. Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos

deputatas Aukščiausiosios Tarybos sutikimu gali vykdyti savo

įgaliojimus ir nenutraukdamas darbinės veiklos. Deputato darbas

Aukščiausioje Taryboje atlyginamas įstatymo nustatyta tvarka.

     Savivaldybių tarybos deputatas vykdo savo įgaliojimus

paprastai nenutraukdamas gamybinės arba tarnybinės veiklos.

     Savivaldybių tarybų sesijų posėdžių laikui, taip pat deputato

įgaliojimams įgyvendinti kitais įstatymo numatytais atvejais

deputatas atleidžiamas nuo gamybinių arba tarnybinių pareigų, jo

išlaidas, susijusias su deputato veikla, ir uždarbį kompensuojant

iš vietinio biudžeto lėšų.

 

      Pakeitimai:1-2719;1992.07.07;

 

 

     75 straipsnis. Deputatas turi teisę pateikti paklausimą

atitinkamiems valstybiniams organams ir pareigūnams, kurie privalo

atsakyti į paklausimą Aukščiausiosios Tarybos arba savivaldybės

tarybos sesijoje.

     Deputatas turi teisę deputatų veiklos klausimais kreiptis į

visus valstybinius ir visuomeninius organus, įmones, įstaigas,

organizacijas, gauti iš jų reikalingą informaciją ir dalyvauti

svarstant jo iškeltus klausimus. Atitinkamų valstybinių ir

visuomeninių organų, įmonių, įstaigų ir organizacijų vadovai

privalo neatideliodami priimti deputatą ir apsvarstyti jo

pasiūlymus nustatytais terminais.

 

 

 

     76 straipsnis. Deputatui užtikrinamos sąlygos netrukdomai ir

efektyviai įgyvendinti jo teises bei pareigas.

     Deputatų neliečiamybę, taip pat kitas deputatų veiklos

garantijas nustato įstatymai.

 

 

 

     77 straipsnis. Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos

deputato, paskirto ar išrinkto į Aukščiausiosios Tarybos sudaromų

valstybinių organų sudėtį, įgaliojimai apribojami įstatymo

nustatytose ribose tol, kol deputatas dirba šiose pareigose.

     Savivaldybės tarybos deputatas, prieš skiriant ar renkant į

tarybos sudaromus valdymo organus, turi raštu įsipareigoti, kad

atsisakys deputato įgaliojimų.

 

      Pakeitimai:1-34;1990.03.17;Žin.,1990,Nr.9-245

             1-2719;1992.07.07;

 

                                                                      

                          10  s k i r s n i s                         

                                                                      

               LIETUVOS RESPUBLIKOS AUKŠČIAUSIOJI TARYBA              

                                                                       

 

     78 straipsnis. Aukščiausiasis Lietuvos Respublikos

valstybinės valdžios organas yra Lietuvos Respublikos

Aukščiausioji Taryba.

     Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos kompetencijai

priklauso:

     1) priimti Lietuvos Respublikos Konstituciją, daryti joje

pakeitimus;

     2) skirti Lietuvos Respublikos deputatų rinkimus ir tvirtinti

Respublikos rinkiminės komisijos sudėtį;

     3) tvirtinti Lietuvos Respublikos svarbiausių ekonominio ir

socialinio vystymo programų projektus; tvirtinti Lietuvos

Valstybės biudžetą; kontroliuoti, kaip vykdomos programos ir

biudžetas; tvirtinti jų įvykdymo ataskaitas; jei reikia, daryti

biudžeto pakeitimus;

     4) įstatymiškai reguliuoti nuosavybės santykius, ūkio,

socialinės ir kultūrinės veiklos valdymo organizavimą, biudžetinės

ir finansinės sistemos, darbo apmokėjimo, kainodaros ir

apmokestinimo santykius, aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių

naudojimo, taip pat piliečių konstitucinių teisių, laisvių ir

pareigų realizavimo organizavimą ir kitus santykius;

     5) aiškinti Lietuvos Respublikos įstatymus;

     6) steigti Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai

atskaitingus valstybės organus; nustatyti Lietuvos Respublikos

aukščiausiųjų ir vietinės valstybinės valdžios organų steigimo ir

jų veiklos tvarką;

     7) nustatyti Lietuvos Respublikos prokuratūros, teismų ir

kitų teisingumo organų sistemą, įstatymiškai įtvirtinti jų

kompetenciją bei veiklos tvarką;

     8) rinkti Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos

Pirmininką;

     9) rinkti Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos

Pirmininko pavaduotojus ir Sekretorių;

     10) skirti Lietuvos Respublikos Ministrą Pirmininką ir kitus

Vyriausybės narius, daryti Vyriausybės pakeitimus, Vyriausybės

pasiūlymu sudaryti ir panaikinti Lietuvos Respublikos

ministerijas;

     11) skirti Lietuvos Aukščiausiojo teismo pirmininką, šio

teismo skyrių pirmininkus, Aukščiausiojo Teismo pirmininko siūlymu

skirti šio teismo teisėjus, tvirtinti Lietuvos Respublikos

Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumo paskirtus Lietuvos apeliacinio

teismo teisėjus, skirti Lietuvos Respublikos generalinį prokurorą

ir jo pavaduotojus, skirti Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai

Tarybai atskaitingų valstybės organų vadovus; tvirtinti Lietuvos

Respublikos prokuratūros ir kitų steigiamų Lietuvos Respublikos

Aukščiausiajai Tarybai atskaitingų valstybės organų kolegijas;

     12) reguliariai išklausyti jos sudaromų arba renkamų organų,

išskyrus Lietuvos aukščiausiąjį teismą, taip pat jos skiriamų

pareigūnų ataskaitas; prireikus, slaptu balsavimu spręsti

pasitikėjimo Lietuvos Respublikos Vyriausybe, kitais

Aukščiausiosios Tarybos sudaromais valstybės organais ar konkrečiu

jų nariu, išskyrus Lietuvos aukščiausiąjį teismą, klausimą;

     13) nustatyti reikiamas priemones Valstybės saugumo ir

viešosios tvarkos užtikrinimo srityje; prireikus, svarstyti

nacionalinių ir tarpnacionalinių santykių klausimus;

     14) keisti Lietuvos Respublikos administracinį teritorinį

suskirstymą ir nustatyti šių klausimų sprendimo tvarką;

     15) keisti administracinio teritorinio vieneto pavadinimą ir

statusą; spręsti kitus administracinės teritorinės struktūros

klausimus;

     16) svarstyti Lietuvos Respublikos užsienio politikos

klausimus; nustatyti Lietuvos Respublikos užsienio politikos

pagrindinius principus;

     17) ratifikuoti ir denonsuoti Lietuvos Respublikos

tarptautines sutartis;

     18) steigti Lietuvos Respublikos valstybinius apdovanojimus;

     19) priimti sprendimą surengti referendumą savo iniciatyva

arba kai to pareikalauja ne mažiau kaip trys šimtai tūkstančių

Lietuvos Respublikos piliečių;

     20) leisti amnestijos aktus;

     21) panaikinti Vyriausybės nutarimus ir potvarkius, taip pat

rajonų ir Respublikos miestų Tarybų sprendimus, jeigu jie

prieštarauja įstatymams;

     22) spręsti kitus valstybinės reikšmės klausimus.

     Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba priima Lietuvos

Respublikos įstatymus ir nutarimus.

     Lietuvos įstatymai gali būti priimami ir referendumu.

 

     Pakeitimai:1-89;1990.03.29;Žin.,1990,Nr.11-333

            1-419;1990.07.27;Žin.,1990,Nr.23-556

            1-548;1990.09.11;Žin.,1990,Nr.27-641

            1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

                1-2211;1992.01.16;Žin.,1992,Nr.3-42

 

 

     79 straipsnis. Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba

susideda iš ketveriems metams renkamo 141 deputato.

     Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba gali nutraukti savo

įgaliojimus anksčiau laiko. Toks nutarimas gali būti priimtas

dviejų trečdalių bendro deputatų skaičiaus balsų dauguma. Tokiu

atveju skelbiami pirmalaikiai rinkimai, o Aukščiausioji Taryba

vykdo valstybinės valdžios funkcijas tol, kol išrinkta nauja

Lietuvos Respublikos aukščiausioji valstybinės valdžios

institucija susirinks į pirmąjį posėdį.

     Aukščiausioji Taryba savo išrinktos Mandatų komisijos teikimu

priima sprendimą dėl deputatų įgaliojimų pripažinimo. Konstatavus

rinkimų įstatymo pažeidimo atvejį kurioje nors rinkiminėje

apygardoje, turintį lemiamos įtakos rinkimų rezultatams, deputato

rinkimai toje apygardoje pripažįstami negaliojančiais.

 

      Pakeitimai:1-2719;1992.07.07;

 

 

     80 straipsnis. Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba

kasmet renkasi į eilines - pavasario ir rudens - sesijas.

Pavasario sesija prasideda kovo 10 dieną ir baigiasi birželio 30

dieną, o rudens sesija prasideda rugsėjo 10 dieną ir baigiasi

gruodžio 23 dieną. Aukščiausioji Taryba savo nutarimu gali sesiją

pratęsti.

     Neeilines sesijas šaukia Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios

Tarybos Prezidiumas savo iniciatyva arba pasiūlius ne mažiau kaip

trečdaliui Aukščiausiosios Tarybos deputatų.

     Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos sesija susideda

iš Aukščiausiosios Tarybos posėdžių, taip pat Aukščiausiosios

Tarybos nuolatinių komisijų posėdžių, rengiamų laikotarpiu tarp

jų. Sesija pradedama ir baigiama Aukščiausiosios Tarybos

posėdžiuose.

     Aukščiausiosios Tarybos posėdžiams vadovauja Lietuvos

Respublikos Aukščiausiosios Tarybos Pirmininkas arba jo

pavaduotojas. Aukščiausiosios Tarybos Pirmininko pavedimu Lietuvos

Respublikos Aukščiausiosios Tarybos posėdžiams gali pirmininkauti

Aukščiausiosios Tarybos renkami seniūnas arba jo pavaduotojas.

     Pirmoji naujojo šaukimo Aukščiausiosios Tarybos sesija

šaukiama, kai pasibaigia ankstesniojo šaukimo Aukščiausiosios

Tarybos įgaliojimų laikas ir yra išrinkti ne mažiau kaip du

trečdaliai visų deputatų.

     Pirmąjį po rinkimų Aukščiausiosios Tarybos posėdį pradeda

Respublikos rinkiminės komisijos pirmininkas, o po to posėdžiui

vadovauja Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos Pirmininkas

arba jo pavaduotojas.

 

      Pakeitimai:1-89;1990.03.29;Žin.,1990,Nr.11-333

             1-550;1990.09.11;Žin.,1990,Nr.27-643

 

 

     81 straipsnis. Įstatymų leidybos inciatyvos teisė Lietuvos

Respublikos Aukščiausiojoje Taryboje priklauso Aukščiausiosios

Tarybos deputatams, Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumui,

Aukščiausiosios Tarybos Pirmininkui, Aukščiausiosios Tarybos

nuolatinėms komisijoms, Vyriausybei, Aukščiausiajam teismui,

Lietuvos Respublikos generaliniam prokurorui.

     Įstatymų leidybos iniciatyvos teisę taip pat turi politinės

partijos, visuomeninės organizacijos jų respublikinių organų

asmenyje.

 

     Pakeitimai:1-419;1990.07.27;Žin.,1990,Nr.23-556

            1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

 

 

     82 straipsnis. Įstatymų projektai ir kiti klausimai, pateikti

svarstyti Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai Tarybai,

preliminariai aptariami jos posėdžiuose, po to perduodami

nagrinėti vienai arba kelioms Aukščiausiosios Tarybos komisijoms.

     Šių projektų ir kitų klausimų svarstymas Aukščiausiosios

Tarybos posėdžiuose tęsiamas po to, kai išklausomos atitinkamų

komisijų išvados bei rekomendacijos dėl projektų.

     Lietuvos Respublikos įstatymai, Aukščiausiosios Tarybos

nutarimai arba kitokie aktai laikomi priimti, jeigu už juos

balsavo dauguma Aukščiausiosios Tarybos deputatų, dalyvaujančių

sesijoje.

     Įstatymų projektai ir kiti svarbiausi Respublikos valstybinio

bei visuomeninio gyvenimo klausimai Aukščiausiosios Tarybos

sprendimu gali būti pateikti visuomenės svarstymui.

 

      Pakeitimai:1-552;1990.09.11;Žin.,1990,Nr.27-645

 

 

     83 straipsnis. Lietuvos Respublikos įstatymai,

Aukščiausiosios Tarybos nutarimai ir kitokie aktai skelbiami

Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos Pirmininko

pasirašyti.

 

 

 

     84 straipsnis. Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos

Prezidiumas yra atskaitingas Aukščiausiajai Tarybai organas,

užtikrinantis Aukščiausiosios Tarybos darbo organizavimą ir

atliekantis kitus įgaliojimus Lietuvos Respublikos Laikinojo

Pagrindinio Įstatymo ir kitų įstatymų numatytose ribose.

     Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumas

sudaromas iš vienuolikos asmenų.

     Į Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumą pagal pareigas įeina:

Aukščiausiosios Tarybos Pirmininkas, Aukščiausiosios Tarybos

Pirmininko pavaduotojai ir Aukščiausiosios Tarybos sekretorius.

Kitus Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumo narius renka

Aukščiausioji taryba.

     Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumui

vadovauja Aukščiausiosios Tarybos Pirmininkas, o jam nesant -

Pirmininko pavaduotojas.

 

      Pakeitimai:1-89;1990.03.29;Žin.,1990,Nr.11-333

 

 

     85 straipsnis. Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos

Prezidiumas:

     1) šaukia naujojo šaukimo Aukščiausiosios Tarybos pirmąją

sesiją;

     2) organizuoja Aukščiausiosios Tarybos sesijų rengimą;

     3) koordinuoja Aukščiausiosios Tarybos nuolatinių komisijų

veiklą;

     4) prireikus padeda Aukščiausiosios Tarybos deputatams

vykdyti jų įgaliojimus;

     5) sprendžia metodinės paramos teikimo savivaldybių taryboms

klausimus;

     6) padeda organizuoti ir vykdyti referendumus, taip pat

Lietuvos Respublikos įstatymų projektų ir kitų svarbiausių

Respublikos valstybinio bei visuomeninio gyvenimo klausimų

visuomenės svarstymus;

     7) suteikia Lietuvos Respublikos pilietybę; sprendžia

klausimus dėl Lietuvos pilietybės netekimo, dėl prieglobsčio

suteikimo;

     8) skiria Lietuvos Respublikos apdovanojimus ir suteikia

garbės vardus;

     9) teikia malonę asmenims, kuriuos yra nuteisę Lietuvos

teismai;

     9-1) skiria apylinkių ir apygardų, taip pat Lietuvos

apeliacinio teismo teisėjus;

     10) skiria ir atšaukia Lietuvos diplomatinius atstovus

užsienio valstybėse ir prie tarptautinių organizacijų;

     11) vykdo kitokius Aukščiausiosios Tarybos pavedimus;

     11-1) suteikia ir atima aukščiausius Lietuvos Respublikos

diplomatinius rangus.

     Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumas

leidžia nenormatyvinius įsakus ir priima nutarimus.

     Pasibaigus Aukščiausiosios Tarybos įgaliojimams,

Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumas išlaiko savo įgaliojimus, kol

naujai išrinkta Aukščiausioji Taryba susirinks į pirmąją sesiją ir

sudarys naująjį Prezidiumą.

 

     Pakeitimai:1-554 ;1990.09.11;Žin.,1990,Nr.27-647

            1-692 ;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

            1-1773;1991.09.10;Žin.,1991,Nr.27-733

            1-2211;1992.01.16;Žin.,1992,Nr.3-42

                1-2719;1992.07.07;

 

     86 straipsnis. Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos

Pirmininkas yra aukščiausias Lietuvos Respublikos pareigūnas ir

atstovauja Lietuvos Respubliką tarptautiniuose santykiuose.

     Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos Pirmininką renka

Aukščiausioji Taryba iš Aukščiausiosios Tarybos deputatų slaptu

balsavimu penkeriems metams ir ne daugiau kaip dviem kadencijoms

paeiliui. Jį slaptu balsavimu gali atšaukti Aukščiausioji Taryba.

     Aukščiausiosios Tarybos Pirmininkas atskaitingas

Aukščiausiajai Tarybai.

 

     87 straipsnis. Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos

Pirmininkas:

     1) vykdo bendrąjį vadovavimą rengimui klausimų, kuriuos turi

apsvarstyti Aukščiausioji Taryba; pasirašo Lietuvos Respublikos

įstatymus ir kitus Aukščiausiosios Tarybos ir Aukščiausiosios

Tarybos Prezidiumo priimtus aktus;

     2) pateikia Aukščiausiajai Tarybai pranešimus dėl Respublikos

padėties ir dėl svarbių Lietuvos vidaus ir užsienio politikos

klausimų;

     3) pateikia Aukščiausiajai Tarybai kandidatūras išrinkimui į

Aukščiausiosios Tarybos Pirmininko pavaduotojų ir Aukščiausiosios

Tarybos Sekretoriaus pareigas;

     4) pateikia Aukščiausiajai Tarybai kandidatūras paskyrimui

arba išrinkimui į Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko,

Lietuvos Aukščiausiojo teismo pirmininko, šio teismo skyrių

pirmininkų, Lietuvos Respublikos generalinio prokuroro, kitų

Aukščiausiajai Tarybai atskaitingų valstybės organų vadovų

pareigas;

     5) veda derybas ir pasirašo Lietuvos Respublikos tarptautines

sutartis, pateikdamas jas ratifikuoti Lietuvos Respublikos

Aukščiausiajai Tarybai;

     6) priima užsienio valstybių diplomatinių atstovų

įgaliojamuosius ir atšaukiamuosius raštus.

     Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos Pirmininkas

leidžia potvarkius.

     Aukščiausiosios Tarybos Pirmininko pavaduotojai vykdo

Pirmininko įgaliojimu kai kurias jo funkcijas ir pavaduoja

Pirmininką, jeigu jo nėra arba jis negali eiti savo pareigų.

 

      Pakeitimai:1-89;1990.03.29;Žin.,1990,Nr.11-333

             1-419;1990.07.27;Žin.,1990,Nr.23-556

             1-1773;1991.09.10;Žin.,1991,Nr.27-733

             1-2211;1992.01.16;Žin.,1992,Nr.3-42

 

 

     88 straipsnis. Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba

sudaro iš Aukščiausiosios Tarybos deputatų nuolatines komisijas

rengti įstatymų projektams, preliminariai nagrinėti ir ruošti

klausimams, priskirtiems Aukščiausiosios Tarybos kompetencijai,

taip pat padėti įgyvendinti Lietuvos Respublikos įstatymus ir

kitus Aukščiausiosios Tarybos priimtus sprendimus, kontroliuoti

valstybinių organizacijų veiklą.

     Aukščiausioji Taryba prireikus sudaro tardymo, revizijos ir

kitas komisijas bet kuriuo klausimu.

 

      Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

 

 

     89 straipsnis. Pareigūnai, įeinantys į Lietuvos Vyriausybės

sudėtį, kitų Aukščiausiosios Tarybos sudaromų valstybės organų

vadovai, Lietuvos Aukščiausiojo teismo teisėjai, taip pat Lietuvos

Respublikos prokuratūros ir Lietuvos Valstybinio arbitražo

kolegijų nariai renkami ir skiriami, kai yra atitinkamų

Aukščiausiosios Tarybos nuolatinių komisijų išvada.

     Naujai išrinkta Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba

gali skirti Ministrą Pirmininką ir jo pavaduotojus dar neišrinkusi

Aukščiausiosios Tarybos nuolatinių komisijų.

     Visi valstybiniai ir visuomeniniai organai, organizacijos ir

pareigūnai privalo vykdyti Aukščiausiosios Tarybos komisijų

reikalavimus, pateikti joms reikiamą medžiagą ir dokumentus.

     Komisijų rekomendacijas privalo apsvarstyti valstybiniai ir

visuomeniniai organai, įstaigos ir organizacijos. Apie svarstymo

rezultatus ir priemones, kurių imtasi, turi būti pranešta

komisijoms jų nustatytu laiku.

 

      Pakeitimai:1-34 ;1990.03.17;Žin.,1990,Nr.9-245

             1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

 

     90 straipsnis. Aukščiausiosios Tarybos deputatas

Aukščiausiosios Tarybos sesijose turi teisę pateikti paklausimą

Vyriausybei, jos nariams, kitų valstybės organų, kuriuos sudaro

arba išrenka Aukščiausioji Taryba, vadovams. Jie privalo atsakyti

žodžiu arba raštu Aukščiausiosios Tarybos sesijoje ne vėliau kaip

per tris dienas arba kitokia Aukščiausiosios Tarybos nustatyta

tvarka.

     Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos deputatas negali

būti patrauktas baudžiamojon atsakomybėn, suimtas, jam teismine

tvarka negali būti skiriamos administracinės nuobaudos be

Aukščiausiosios Tarybos sutikimo, o laikotarpiu tarp jos sesijų -

be Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumo sutikimo.

 

     Pakeitimai:1-556;1990.09.11;Žin.,1990,Nr.27-649

 

     91 straipsnis. Aukščiausiosios Tarybos ir jos organų veiklos

tvarką nustato Aukščiausiosios Tarybos reglamentas bei kiti

Lietuvos Respublikos įstatymai, leidžiami remiantis Lietuvos

Respublikos Laikinuoju Pagrindiniu Įstatymu.

 

     92 straipsnis. Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba

kontroliuoja visų jai atskaitingų valstybinių organų veiklą.

     Valstybinės kontrolės funkcijoms vykdyti Lietuvos

Aukščiausioji Taryba steigia kontrolės organus. Jų organizavimo ir

veiklos tvarką nustato įstatymas.

                                                                      

                          11  s k i r s n i s                         

                                                                      

                    LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ                   

                                                                      

 

     93 straipsnis. Vykdomąją valdžią Lietuvos Respublikoje

įgyvendina Vyriausybė. Lietuvos Respublikos Vyriausybę sudaro

Ministras Pirmininkas, Ministro Pirmininko pavaduotojai,

ministrai.

 

     Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

 

     94 straipsnis. Ministras Pirmininkas vadovauja Vyriausybei ir

jai atstovauja.

     Ministrą Pirmininką skiria Aukščiausioji Taryba

Aukščiausiosios Tarybos Pirmininko teikimu. Ministro Pirmininko

pavaduotojus ir ministrus skiria Aukščiausioji Taryba Ministro

Pirmininko teikimu. Vyriausybės sudarymo tvarką nustato

Vyriausybės įstatymas ir Aukščiausiosios Tarybos reglamentas.

 

      Pakeitimai:1-558;1990.09.11;Žin.,1990,Nr.27-651

 

 

     95 straipsnis. Lietuvos Vyriausybė atsakinga Lietuvos

Respublikos Aukščiausiajai Tarybai ir jai atskaitinga, o

laikotarpiu tarp Aukščiausiosios Tarybos sesijų - Aukščiausiosios

Tarybos Prezidiumui, kuriam yra atskaitinga.

     Vyriausybė reguliariai atsisako už darbą Aukščiausiajai

Tarybai ir privalo turėti jos pasitikėjimą. Jeigu Aukščiausioji

Taryba slaptu balsavimu daugiau kaip pusės bendro deputatų

skaičiaus balsų dauguma pareiškia nepasitikėjimą Vyriausybe ar jos

nariu, visa Vyriausybė ar tas Vyriausybės narys turi

atsistatydinti.

 

     Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

            1-918;1991.01.08;Žin.,1991,Nr.2-42

 

     96 straipsnis. Ministrą Pirmininką pavaduoja Ministro

Pirmininko pavaduotojas, kai Ministras Pirmininkas negali eiti

pareigų arba kai Ministras Pirmininkas paveda save pavaduoti.

 

     97 straipsnis. Lietuvos Vyriausybė, remdamasi Lietuvos

įstatymų aktais ir juos vykdydama, priima nutarimus bei leidžia

potvarkius, organizuoja ir tikrina jų vykdymą.

     Vyriausybės nutarimai ir potvarkiai turi būti vykdomi visoje

Lietuvos teritorijoje.

 

     Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

 

 

     98 straipsnis. Lietuvos Vyriausybė savo kompetencijos ribose

turi teisę panaikinti ministerijų ir kitų jai pavaldžių organų

aktus. Vyriausybė turi teisę užprotestuoti Aukščiausiojoje

Taryboje aukštesniosios pakopos savivaldybės tarybos sprendimus,

jeigu jie prieštarauja Lietuvos įstatymams.

     Lietuvos įstatymų numatytais atvejais Vyriausybė gali

sustabdyti ir užprotestuoti aukštesniosios pakopos savivaldybės

valdymo organų sprendimus šioje savivaldybės taryboje. Kilus

ginčui, klausimą galutinai sprendžia Aukščiausioji Taryba.

 

     Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

 

     99 straipsnis. Vyriausybė grąžina savo įgaliojimus naujai

išrinktai Aukščiausiajai Tarybai jos pirmojoje sesijoje.

 

     Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

 

     100 straipsnis. Vyriausybės sudėtį, kompetenciją ir veiklos

principus nustato Vyriausybės įstatymas.

                                                                      

                          12  s k i r s n i s                          

                                                                      

                         SAVIVALDYBIŲ TARYBOS                         

                                                                      

 

     101 straipsnis. Lietuvos Respublika nustato savo

administracinį teritorinį suskirstymą.

     Lietuvos Respublikoje yra:

     rajonai: Akmenės, Alytaus, Anykščių, Biržų, Ignalinos,

Jonavos, Joniškio, Jurbarko, Kaišiadorių, Kauno, Kėdainių, Kelmės,

Klaipėdos, Kretingos, Kupiškio, Lazdijų, Marijampolės, Mažeikių,

Molėtų, Pakruojo, Panevėžio, Pasvalio, Plungės, Prienų,

Radviliškio, Raseinių, Rokiškio, Skuodo, Šakių, Šalčininkų,

Šiaulių, Šilalės, Šilutės, Širvintų, Švenčionių, Tauragės, Telšių,

Trakų, Ukmergės, Utenos, Varėnos, Vilkaviškio, Vilniaus, Zarasų;

     Respublikos miestai: Vilnius, Alytus, Birštonas,

Druskininkai, Kaunas, Klaipėda, Marijampolė, Neringa, Palanga,

Panevėžys, Šiauliai.

 

     Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

 

 

     102 straipsnis. Rajonų, miestų, gyvenviečių, apylinkių

valstybinės valdžios organai yra atitinkamos savivaldybių tarybos,

kurios renkamos ketveriems metams.

     Savivaldybių tarybos renka pirmininką, o rajonų ir

Respublikos miestų tarybos taip pat suformuoja ir savo prezidiumą.

 

     Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

            1-2719;1992.07.07

 

     103 straipsnis. Savivaldybių tarybos, vadovaudamosi

valstybiniais ir Tarybos teritorijoje gyvenančių piliečių

interesais bei savivaldos principais, sprendžia visus vietos

reikalus, įgyvendina aukštesniųjų valstybinių organų sprendimus,

svarsto valstybinės reikšmės klausimus, teikia dėl jų savo

pasiūlymus.

     Savivaldybių tarybos savo teritorijoje vadovauja

valstybiniam, ūkiniam ir socialiniam kultūriniam darbui; tvirtina

vietinį biudžetą ir jo vykdymo ataskaitą; vadovauja joms

pavaldiems organams, įmonėms ir organizacijoms, kontroliuoja jų

teritorijoje veikiančias įstaigas, įmones ir organizacijas;

užtikrina Lietuvos Respublikos Laikinojo Pagrindinio Įstatymo ir

įstatymų laikymąsi, valstybinės ir viešosios tvarkos, piliečių

teisių apsaugą.

 

      Pakeitimai:1-2719;1992.07.07;

 

 

     104 straipsnis. Įgaliojimų ribose savivaldybių tarybos

užtikrina kompleksinį ekonominį ir socialinį vystymąsi savo

teritorijoje; kontroliuoja, kaip šioje teritorijoje esančios

aukštesnio pavaldumo įmonės, įstaigos ir organizacijos laikosi

įstatymų; koordinuoja ir kontroliuoja jų veiklą žemės ir kitų

gamtos turtų naudojimo, gamtos apsaugos, statybos, darbo išteklių

naudojimo, istorijos ir kultūros paminklų apsaugos, plataus

vartojimo prekių gamybos, socialinio kultūrinio, buitinio ir

kitokio gyventojų aptarnavimo srityse.

 

      Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

             1-2719;1992.07.07;

 

 

     105 straipsnis. Savivaldybių tarybos priima sprendimus

Lietuvos įstatymų joms suteiktų įgaliojimų ribose. Savivaldybių

tarybų sprendimus privalo vykdyti visos Tarybos teritorijoje

esančios įmonės, įstaigos ir organizacijos, taip pat pareigūnai ir

piliečiai.

 

 

 

     106 straipsnis. Savivaldybių tarybos turi teisę svarstyti ir

spręsti sesijose bet kuriuos klausimus, įstatymų priskirtus jų

kompetencijai. Tik sesijose svarstomų ir sprendžiamų klausimų

sąrašą nustato įstatymai.

 

      Pakeitimai:1-2719;1992.07.07;

 

 

     107 straipsnis. Savivaldybių tarybos išrenka iš deputatų

nuolatines komisijas preliminariai nagrinėti bei rengti

klausimams, priskirtiems savivaldybių tarybų kompetencijai, taip

pat padėti įgyvendinti tarybų sprendimus, kontroliuoti valstybinių

organų, įmonių, įstaigų ir organizacijų veiklai.

     Savivaldybių tarybų nuolatinių komisijų rekomendacijas

privalo apsvarstyti atitinkami valstybiniai ir visuomeniniai

organai, įmonės, įstaigos ir organizacijos. Apie svarstymo

rezultatus arba apie priemones, kurių imtasi, turi būti pranešta

komisijoms nustatytu terminu.

 

      Pakeitimai:1-2719;1992.07.07;

 

 

     108 straipsnis. Žemesniosios pakopos savivaldybės tarybos

turi teisę užprotestuoti Aukščiausiojoje Taryboje aukštesniosios

pakopos savivaldybės organų sprendimus klausimais, kurie priskirti

žemesniosios pakopos savivaldybės išimtinei kompetencijai.

     Aukštesniosios pakopos savivaldybės taryba turi teisę

sustabdyti žemesniosios pakopos savivaldybės organų sprendimus,

jeigu jie prieštarauja Lietuvos įstatymams. Kilus ginčui, klausimą

galutinai sprendžia Aukščiausioji Taryba.

 

      Pakeitimai:1-2719;1992.07.07;

 

 

     109 straipsnis. Savivaldybių tarybos veikia, glaudžiai

bendradarbiaudamos su visuomeninėmis organizacijomis ir darbo

kolektyvais, pateikia svarbiausius klausimus piliečiams svarstyti,

įtraukia juos į nuolatinių komisijų, kitų Taryboms atskaitingų

organų darbą, duoda kryptį vietinių savanoriškųjų draugijų veiklai

ir ugdo gyventojų visuomeninį savaveiksmiškumą.

 

      Pakeitimai:1-2719;1992.07.07;

 

                                                                       

                                                                      

                          13  s k i r s n i s                         

                                                                      

                  VIETOS SAVIVALDYBIŲ VALDYMO ORGANAI                 

                                                                      

 

     110 straipsnis. Lietuvos įstatymams, taip pat savivaldybių

tarybų sprendimams įgyvendinti savivaldybių tarybos sudaro joms

atskaitingus valdymo organus.

 

      Pakeitimai:1-2719;1992.07.07;

 

 

     111 straipsnis. Pasibaigus savivaldybės Tarybų įgaliojimams

valdymo organai išlaiko savo įgaliojimus iki naujo šaukimo

savivaldybių Tarybos sudaro valdymo organus.

 

 

 

     112 straipsnis. Vietos savivaldybių valdymo organų sudarymo

tvarką nustato Lietuvos vietos savivaldos įstatymai.

 

 

                                                                      

                          14  s k i r s n i s                         

                                                                       

                         TEISMAS IR ARBITRAŽAS                        

                                                                      

 

     113 straipsnis. Teisingumą Lietuvos Respublikoje vykdo tik

teismas. Teismai su ypatingais įgaliojimais Lietuvoje negali būti

steigiami.

     Lietuvos Respublikos teismai yra Lietuvos Aukščiausiasis

teismas, Lietuvos apeliacinis teismas, apygardų ir apylinkių

teismai.

     Lietuvos teismų organizavimo ir veiklos tvarką nustato

Lietuvos įstatymai.

 

      Pakeitimai:1-2211;1992.01.16;Žin.,1992,Nr.3-42

 

 

     114 straipsnis. Lietuvos teismai sudaromi iš skiriamų teisėjų

ir renkamų tarėjų.

     Lietuvos Aukščiausiojo Teismo pirmininką, šio teismo skyrių

pirmininkus ir teisėjus skiria Lietuvos Respublikos Aukščiausioji

Taryba.

     Lietuvos Respublikos apylinkių, apygardų teismų ir Lietuvos

apeliacinio teismo teisėjus skiria Lietuvos Respublikos

Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumas.

     Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumo

paskirtus Lietuvos apeliacinio teismo teisėjus tvirtina Lietuvos

Respublikos Aukščiausioji Taryba.

     Lietuvos Respublikos teismų teisėjai skiriami penkeriems

metams. Pasibaigus šiam laikotarpiui, jie skiriami: moterys iki 60

metų, vyrai iki 65 metų amžiaus.

     Teisėjai atsakingi Lietuvos Respublikos Aukščiausiajai

Tarybai ir tik jos sprendimu įstatymo nustatyta tvarka ir

pagrindais gali būti atleisti iš užimamų pareigų.

 

      Pakeitimai:1-2211;1992.01.16;Žin.,1992,Nr.3-42

 

 

     115 straipsnis. Lietuvos Aukščiausiasis teismas yra

aukščiausioji teisminė valdžia Lietuvos Respublikoje, kuri

Lietuvos įstatymų nustatoma tvarka vykdo teisingumą ir prižiūri

Lietuvos teismų teisminę veiklą.

     Lietuvos Aukščiausiasis teismas susideda iš pirmininko,

pirmoninko pavaduotojų, teisėjų ir teismo tarėjų.

 

     116 straipsnis. Civilines ir baudžiamasias bylas visi teismai

nagrinėja kolegialiai, išskyrus įstatymo numatytas išimtis.

     Vykdydami teisingumą, teismo tarėjai turi visas teisėjo

teises.

 

     117 straipsnis. Teisėjai ir teismo tarėjai yra nepriklausomi

ir klauso tik įstatymo.

     Teisėjams ir teismo tarėjams užtikrinamos sąlygos nekliudomai

ir efektyviai vykdyti jų teises ir pareigas.

     Valstybės valdžios ir valdymo organų, politinių partijų,

visuomeninių organizacijų, visuomeninių judėjimų, pareigūnų ir

kitų piliečių kišimasis į teisėjų ir teismo tarėjų veiklą, vykdant

teisingumą, draudžiamas ir užtraukia baudžiamąją atsakomybę

įstatymo numatyta tvarka.

     Teisėjų ir teismo tarėjų neliečiamumą, taip pat kitas jų

nepriklausomumo garantijas nustato Lietuvos teismų santvarkos ir

teisėjų statuso įstatymas bei kiti Lietuvos įstatymų aktai.

 

 

 

     118 straipsnis. Visi Lietuvos piliečiai prieš įstatymą ir

teismą lygūs.

 

     119 straipsnis. Visuose teismuose bylos nagrinėjamos viešai.

Nagrinėti bylas uždarame teismo posėdyje leidžiama tik įstatymo

nustatytais atvejais, laikantis visų proceso taisyklių.

 

     120 straipsnis.Teisė į gynybą garantuojama asmeniui, kuris

įtariamas nusikaltimo padarymu, arba kaltinamajam nuo jų pirmosios

apklausos momento.

 

     Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

                1-2077;1991.12.10;Žin.,1991,Nr.36-980

 

     121 straipsnis. Teisminis procesas Lietuvos Respublikoje

vyksta lietuvių kalba. Byloje dalyvaujantiems asmenims,

nemokantiems lietuvių kalbos, užtikrinama teisė visapusiškai

susipažinti su bylos medžiaga, dalyvauti teisminiuose veiksmuose

per vertėją ir teisė kalbėti teisme gimtaja kalba.

 

     122 straipsnis. Asmuo laikomas nekaltu, kol jo kaltumas nebus

įrodytas įstatymo nustatyta tvarka ir pripažintas įsiteisėjusiu

teismo nuosprendžiu. Nuosprendžiai priimami Lietuvos Respublikos

vardu.

 

     123 straipsnis. Teisinę pagalbą piliečiams ir organizacijoms

teikia Lietuvos Respublikos advokatūra. Įstatymų numatytais

atvejais teisinė pagalba piliečiams teikiama nemokamai.

     Advokatūros organizavimo ir veiklos tvarką nustato Lietuvos

Respublikos advokatūros įstatymas.

 

      Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

 

 

     124 straipsnis. Ūkinius ginčus tarp įmonių, įstaigų ir

organizacijų sprendžia valstybinio arbitražo organai,

vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos įstatymais.

 

      Pakeitimai:1-692;1990.10.23;Žin.,1990,Nr.31-752

 

                                                                       

                          15  s k i r s n i s                         

                                                                      

                              PROKURATŪRA                             

                                                                       

           pakeistas 1-419, 1990.07.27, Žin.,1990,Nr.23-556           

                                                                      

 

     125 straipsnis. Priežiūrą, kad visos ministerijos,

departamentai, kontrolės organai, valstybinės tarnybos,

inspekcijos, vietinės valstybinės valdžios ir valdymo organai,

komercinės ūkinės veiklos dalyviai, kitokie valdymo organai,

partijos, visuomeninės organizacijos ir visuomeniniai judėjimai,

pareigūnai, taip pat piliečiai Lietuvos Respublikos teritorijoje

vykdytų įstatymus, įgyvendina Lietuvos Respublikos generalinis

prokuroras bei jam pavaldūs teritorijų prokurorai.

 

      Pakeitimai:1-419;1990.07.27;Žin.,1990,Nr.23-556

 

 

     126 straipsnis. Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos

Pirmininko teikimu Lietuvos Respublikos generalinį prokurorą

skiria Aukščiausioji Taryba, kuriai jis yra atsakingas ir

atskaitingas.

 

      Pakeitimai:1-419;1990.07.27;Žin.,1990,Nr.23-556

 

 

     127 straipsnis. Lietuvos Respublikos generalinio prokuroro

pavaduotojus Respublikos generalinio prokuroro teikimu skiria

Aukščiausioji Taryba.

     Vyriausiuosius teritorijų prokurorus skiria Lietuvos

Respublikos generalinis prokuroras.

 

      Pakeitimai:1-419;1990.07.27;Žin.,1990,Nr.23-556

 

 

     128 straipsnis. Lietuvos Respublikos generalinio prokuroro,

jo pavaduotojų ir vyriausiųjų teritorijų prokurorų įgaliojimų

laikas - penkeri metai.

 

      Pakeitimai:1-419;1990.07.27;Žin.,1990,Nr.23-556

 

 

     129 straipsnis. Lietuvos Respublikos prokuratūros organai

vykdo savo įgaliojimus nepriklausomai nuo kitų valstybinės

valdžios ir valdymo organų, pareigūnų, būdami pavaldūs tik

Lietuvos Respublikos generaliniam prokurorui.

     Prokuratūros organizavimo ir veiklos tvarką nustato Lietuvos

Respublikos prokuratūros įstatymas.

 

      Pakeitimai:1-419;1990.07.27;Žin.,1990,Nr.23-556

 

                                                                      

                          16  s k i r s n i s                         

                                                                       

                         BAIGIAMIEJI NUOSTATAI                        

                                                                      

 

     130 straipsnis. Visi Lietuvos įstatymai ir kitokie

valstybinių organų aktai leidžiami remiantis šiuo Lietuvos

Respublikos Laikinuoju Pagrindiniu Įstatymu ir sutinkamai su juo.

 

 

 

     131 straipsnis. Lietuvos Respublikos Laikinasis Pagrindinis

Įstatymas keičiamas Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos

sprendimu, priimtu ne mažiau kaip dviejų trečdalių bendro

Aukščiausiosios Tarybos deputatų skaičiaus dauguma arba

referendumu.

 

 

 

     132 straipsnis. Lietuvos Respublikos Laikinojo Pagrindinio

Įstatymo pakeitimo arba papildymo sumanymą Lietuvos Respublikos

Aukščiausioji Taryba turi svarstyti, kai jį pateikia nuolatinė

komisija arba ne mažesnė kaip viena penkioliktoji bendro deputatų

skaičiaus deputatų grupė, arba Vyriausybė.

 

      Pakeitimai:1-560;1990.09.11;Žin.,1990,Nr.27-653

 

                                                                       

                                                                      

 LIETUVOS RESPUBLIKOS

 AUKŠČIAUSIOSIOS TARYBOS PIRMININKAS                 V.LANDSBERGIS

                                                                       

 Vilnius, 1990 m. kovo 11 d.

_