Suvestinė redakcija nuo 2024-08-21
Įsakymas paskelbtas: Žin. 2009, Nr. 141-6251, i. k. 1092210ISAK0003-600
Nauja redakcija nuo 2017-06-07:
Nr. 3-267, 2017-06-05, paskelbta TAR 2017-06-06, i. k. 2017-09566
LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL VIDAUS VANDENŲ KELIŲ EKSPLOATAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2009 m. lapkričio 25 d. Nr. 3-600
Vilnius
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos susisiekimo
ministro 2009 m. lapkričio 25 d.
įsakymu Nr. 3-600
(Lietuvos Respublikos susisiekimo
ministro 2017 m. birželio 5 d.
įsakymo Nr. 3-267 redakcija)
VIDAUS VANDENŲ KELIŲ EKSPLOATAVIMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Vidaus vandenų kelių eksploatavimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato Lietuvos Respublikos vidaus vandenų kelių priežiūros ir naudojimo tvarką, projektinius vidaus vandenų kelių matmenis ir jų užtikrinimo tvarką, taip pat vidaus vandenų kelių valdytojų ir naudotojų pareigas.
3. Taisyklės privalomos Lietuvos Respublikos vidaus vandenų kelių valdytojams, vidaus vandenų kelių naudotojams.
4. Ribą tarp jūrinių vandens kelių ir vidaus vandenų kelių ženklinimo sistemų nustato Lietuvos transporto saugos administracija.
Punkto pakeitimai:
Nr. 3-381, 2019-08-05, paskelbta TAR 2019-08-05, i. k. 2019-12853
5. Jeigu vidaus vandenų kelias įrengtas upėje, jo reikmėms priskiriamas visas upės plotas, o ežeruose, tvenkiniuose ir Kuršių mariose – 150 m pločio vandens paviršiaus juosta pagal pažymėtą laivakelį.
6. Pagrindinės Taisyklėse vartojamos sąvokos:
6.1. Eksploatuojamas vidaus vandenų kelias – vidaus vandenų kelias, kurio laivakelis paženklintas navigacijos ženklais arba pažymėtas locmano žemėlapyje ir yra prižiūrimas vidaus vandenų kelio valdytojo.
6.2. Garantiniai laivakelio matmenys – nustatyti mažiausi vidaus vandenų kelio laivakelio matmenys (gylis, plotis, posūkio spindulys), kurie turi būti išlaikomi esant projektiniam vandens lygiui.
6.3. Laivakelis – tam tikros grimzlės laivams plaukti tinkama vidaus vandenų kelio juosta, pažymėta navigacijos ženklais arba nurodyta locmano žemėlapyje.
6.4. Navigacijos sezonas – laikotarpis, kai eksploatuojamame vidaus vandenų kelyje vykdomi eksploatacijos, priežiūros ir tvarkymo darbai ir užtikrinamos saugios laivybos sąlygos. Navigacijos sezono pradžią ir pabaigą nustato vidaus vandenų kelio valdytojas. Pasibaigus navigacijos sezonui ir iki jo pradžios, esant palankioms hidrometeorologinėms sąlygoms, vidaus vandenų kelių valdytojai savo nustatytu laiku atlieka vagos valymo, reguliavimo ir kitus vidaus vandenų keliams ir jų infrastruktūrai tvarkyti reikalingus darbus.
6.5. Projektiniai laivakelio matmenys – laivakelio matmenys (gylis, plotis, posūkio spindulys), apskaičiuojami ir nustatomi pagal laivakelio matmenimis esant projektiniam vandens lygiui. Projektinių vidaus vandenų kelio matmenų, nurodytų Vidaus vandenų kelių eksploatavimo taisyklių priede „Projektiniai vidaus vandenų kelių matmenys“, vidaus vandenų kelio valdytojas neprivalo išlaikyti.
6.6. Projektinis vandens lygis – vandens lygis, nustatomas pagal minimalų 95 proc. tikimybės paros vidutinį vandens lygį, išmatuotą vandens matavimo stotyse.
7. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka sąvokas, nustatytas Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekse ir Jungtinių Tautų Europos ekonomikos komisijos Vidaus transporto komiteto 1985 m. lapkričio 15 d. rezoliucija Nr. 24 priimtose Europos vidaus vandenų laivybos taisyklėse (toliau – Europos vidaus vandenų laivybos taisyklės).
II SKYRIUS
EKSPLOATUOJAMI VIDAUS VANDENŲ KELIAI
8. Eksploatuojamuose vidaus vandenų keliuose išlaikomi vidaus vandenų kelio valdytojo nustatyti garantiniai laivakelio matmenys yra privalomi.
9. Garantiniai eksploatuojamo laivakelio matmenys užtikrinami atliekant laivakelio valymo, esamų vagos reguliavimo statinių ar įrenginių remonto, laivakelio ženklinimo, stebėjimo ir kitus reikiamus darbus.
10. Garantiniai eksploatuojamo laivakelio matmenys turi būti užtikrinami visą navigacijos sezono laikotarpį. Garantiniai laivakelio matmenys ne ilgiau kaip 72 valandas nuo jų pasikeitimo gali būti mažesni už nustatytus garantinius laivakelio matmenis, o esant ilgesniam laikotarpiui vidaus vandenų kelio valdytojas nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per 24 valandas paaiškėjus, kad garantinių laivakelio matmenų nepavyks užtikrinti per 72 valandas, informaciją apie esamus eksploatuojamų vidaus vandenų kelių matmenis paskelbia savo interneto svetainėje.
11. Eksploatuojami tarptautinės reikšmės vidaus vandenų keliai ir uostai turi atitikti Europos susitarime dėl svarbiausių tarptautinės reikšmės vidaus vandenų kelių (AGN) nustatytus techninius ir eksploatavimo matmenis.
12. Eksploatuojamų valstybinės reikšmės ir vietinės reikšmės vidaus vandenų kelių sąrašus, kuriuose nurodyti šių vidaus vandenų kelių matmenys (gylis, plotis, posūkio spindulys), navigacijos sezono pradžia ir pabaiga, tvirtina jų valdytojai ir ne vėliau kaip per 3 darbo dienas iki navigacijos sezono pradžios paskelbia savo interneto svetainėse.
III SKYRIUS
VIDAUS VANDENŲ KELIŲ VALDYTOJŲ PAREIGOS
14. Vidaus vandenų kelių valdytojų pareigos:
14.2. išlaikyti eksploatuojamų vidaus vandenų kelių garantinius laivakelio matmenis:
14.2.1. reguliariai stebėti laivakelio būklę ir jame vykstančius procesus, prireikus koreguoti navigacijos ženklų išdėstymo schemą, kad būtų išlaikomi eksploatuojamo vidaus vandenų kelio matmenys;
14.2.2. reguliariai tikrinti laivakelio plotį ir gylį ir informuoti vidaus vandenų kelių naudotojus apie mažiausius gylius ir pločius atskiruose vidaus vandenų kelio ruožuose;
14.3. valyti vagą, ją reguliuoti, šalinti povandenines kliūtis ir atlikti kitus darbus, siekiant išlaikyti eksploatuojamo vidaus vandenų kelio garantinius laivakelio matmenis;
14.5. dalyvauti vykdant laivų ir žmonių gelbėjimo darbus eksploatuojamuose vidaus vandenų keliuose bei gelbėjimo darbus potvynių metu ir likviduojant potvynių padarinius;
14.8. nuolat atnaujinti savo interneto svetainėje informaciją apie vidaus vandenų kelių matmenis, navigacijos sezono pradžią ir pabaigą, navigacijos ženklų išdėstymą ar jų pakeitimus, navigacijos ženklų apšvietimą, susidariusias pavojingas vietas atskiruose eksploatuojamo vidaus vandenų kelio ruožuose.
IV SKYRIUS
VIDAUS VANDENŲ KELIŲ NAUDOTOJŲ PAREIGOS
15. Bet kokia ūkinė veikla, vykdoma vidaus vandenų keliuose ir kranto juostoje, turi būti suderinta su vidaus vandenų kelių valdytoju.
16. Vidaus vandenų transporto priemonių naudotojai privalo užtikrinti, kad jų transporto priemonės neterštų vandens telkinių, neardytų vagų ir krantų, negadintų hidrotechnikos statinių, įrenginių ir komunikacijų, nepažeistų kitų Lietuvos Respublikos vandens įstatyme numatytų vandens naudotojų teisių ir pareigų, taip pat kad būtų laikomasi aplinkos apsaugos reikalavimų.
17. Navigacijos ženklus perėjose prie prieplaukų, uostų akvatorijose, žiemos uostuose savo lėšomis įrengia ir eksploatuoja krantinių, uostų savininkai pagal Europos vidaus vandenų laivybos taisyklių nuostatas.
V SKYRIUS
VIDAUS VANDENŲ KELIŲ ŽENKLINIMO REIKALAVIMAI
19. Vidaus vandenų kelių valdytojas laivakelį ženklina navigacijos ženklais vadovaudamasis Taisyklių, Europos vidaus vandenų laivybos taisyklių reikalavimais.
20. Vidaus vandenų kelių valdytojas privalo suderinti raštu su Lietuvos transporto saugos administracija vidaus vandenų kelių ženklinimo schemas, kurios skelbiamos vidaus vandenų kelių valdytojo interneto svetainėje.
Punkto pakeitimai:
Nr. 3-381, 2019-08-05, paskelbta TAR 2019-08-05, i. k. 2019-12853
21. Kai vidaus vandenų kelių valdytojas priima sprendimą keisti vidaus vandenų kelių ženklinimo schemą, jis turi teisę:
21.1. iš vidaus vandenų kelią žyminčių ženklų palikti tuos ženklus, kurie, jo nuožiūra, yra tinkamiausi numatytam vidaus vandenų keliui arba jų sistemai;
22. Navigacijos ženklai turi būti išdėstyti visame vidaus vandenų kelyje ir nuolat (dieną ir naktį) veikti nuo navigacijos pradžios iki pabaigos. Navigacijos ženklai, nurodantys judėjimo kryptį ir laivakelio ribas, turi būti aiškūs ir suprantami laivavedžiams ir kitiems vidaus vandenų kelių naudotojams.
23. Navigacijos ženklai turi būti išdėstyti taip, kad būtų užtikrintas matomumas nuo ženklo iki ženklo.
24. Plūdrieji navigacijos ženklai turi būti pastatyti taip, kad netrukdytų laivams ir kad būtų užtikrinta saugi laivyba laivakeliu.
25. Plūdrieji navigacijos ženklai turi nuolat, t. y. veikiant bangoms ir vėjui, išlaikyti vertikalią padėtį.
26. Sudarant vidaus vandenų kelių ženklinimo schemą, būtina laikytis šių reikalavimų:
26.1. laivakelio riboms ženklinti ir plaukimo krypčiai reguliuoti naudojami plūdrieji ir kranto ženklai;
26.2. laivakelio riba turi būti paženklinta navigacijos ženklais ir turi atitikti nustatytus vidaus vandenų kelių matmenis (gylį, plotį, posūkio spindulį);
26.3. ženklų pastatymo vietos parenkamos remiantis naujausiais batimetriniais matavimais ir surinktais duomenimis apie laivakelio būklę, kritines vietas, vandens lygį;
27. Dėl seklumų formavimosi procesų keičiantis upės dugno būklei, esamų navigacijos ženklų pastatymo vietos turi būti keičiamos, taip pat gali būti statomi papildomi navigacijos ženklai.
VI SKYRIUS
TILTŲ, ANTVANDENINIŲ IR POVANDENINIŲ KOMUNIKACIJŲ ŽENKLINIMAS
VII SKYRIUS
NAVIGACIJOS ŽENKLŲ PASTATYMO, NUĖMIMO IR ATSTATYMO TVARKA
30. Eksploatuojamuose vidaus vandenų keliuose navigacijos ženklus stato, prižiūri ir nuima vidaus vandenų kelių valdytojas.
31. Plūdrieji navigacijos ženklai eksploatuojamuose vidaus vandenų keliuose su paženklintu laivakeliu turi būti pastatyti pirmąją navigacijos sezono dieną, bet ne vėliau kaip praėjus 3 paroms po ledonešio.
32. Vandenų tėkmės nunešti, sugadinti ar sunaikinti navigacijos ženklai turi būti atstatyti per 12 valandų nuo informacijos apie tai gavimo momento.
VIII SKYRIUS
LAIVAKELIO VALYMO IR REGULIAVIMO DARBAI
34. Laivakelio valymo ir reguliavimo darbus (esamų statinių ar įrenginių remontas) vidaus vandenų keliuose vykdo vidaus vandenų kelių valdytojas, laikydamasis Lietuvos Respublikos aplinkos ministro patvirtintų Aplinkosaugos sąlygų vandens telkinių dugno valymo ir gilinimo darbams laivybos reikmėms reikalavimų.
35. Laivakelio valymo ir reguliavimo darbai vykdomi siekiant palaikyti nustatytus vidaus vandenų kelių matmenis arba įrengti naujus vidaus vandenų kelius.
Vidaus vandenų kelių eksploatavimo taisyklių
priedas
PROJEKTINIAI VIDAUS VANDENŲ KELIŲ MATMENYS
Eil. Nr. |
Paviršinis vandens telkinys
|
Ruožo pradžia ir pabaiga
|
Vidaus vandenų kelių matmenys |
|||
|
ilgis, km |
gylis, cm |
plotis, m |
posūkio spindulys, m |
||
1. |
Valstybinės reikšmės vidaus vandenų keliai |
|||||
1.1. |
Nemuno upė |
Juodosios Ančios upės žiotys–Birštonas |
188 |
75
|
20
|
250
|
1.2. |
Kauno hidroelektrinės tvenkinys |
Birštonas–Kauno hidroelektrinė ir atšaka į Rumšiškes
|
63
|
150
|
35
|
250
|
1.3. |
Nemuno upė
|
Kauno hidroelektrinė–Kauno krovinių prieplauka |
12,5
|
115
|
25
|
250
|
1.4. |
Nemuno upė |
Kauno krovinių prieplauka–Jurbarkas ir Kauno žiemos vidaus vandenų uosto akvatorija |
87,8 |
140
|
30
|
250
|
1.5. |
Nemuno upė |
Jurbarkas–Atmatos upės žiotys, atšaka į Kalnėnus ir Uostadvario vidaus vandenų uosto akvatorija |
127 |
150
|
40
|
350
|
1.6. |
Kuršių marios
|
Atmatos upės žiotys–Klaipėdos valstybinis jūrų uostas ir atšakos į Nidą ir Ventę |
66,9 |
150
|
50
|
500
|
1.7. |
Kuršių marios |
Nidos uostas–Lietuvos Respublikos valstybės siena |
4 |
150
|
50
|
500
|
1.8. |
Kuršių marios |
Dreverna–Ventė |
19,7 |
100 |
25 |
160 |
1.9. |
Kuršių marios |
Juodkrantė–Dreverna |
7,3 |
120 |
25 |
160 |
1.10. |
Kuršių marios |
37-as navigacijos ženklas–15-as valstybės sienos taškas Skirvytėje |
10,7 |
150 |
35 |
500 |
1.11. |
Skirvytės upė |
Nemuno upės ištakos–15-as valstybės sienos taškas Skirvytėje |
9,7 |
150 |
20 |
160 |
1.12. |
Šyšos upė |
Šyšos upės žiotys–Šilutės stacionari vidaus vandenų prieplauka |
5 |
150 |
20 |
160 |
1.13. |
Mituvos kanalas
|
Mituvos kanalo žiotys–Jurbarko krovinių prieplauka |
1
|
150
|
20
|
150
|
1.14. |
Minijos upė |
Minijos upės žiotys–Lankupiai
|
19
|
150
|
20
|
160
|
1.15. |
Neries upė |
Neries upės žiotys–Jonava
|
41
|
120
|
25
|
200
|
1.16. |
Neries upė |
Jonava–Vilnius
|
132,5
|
75
|
20
|
160
|
1.17. |
Nevėžio upė |
Nevėžio upės žiotys–Kėdainiai
|
57
|
75
|
20
|
160
|
1.18. |
Karaliaus Vilhelmo kanalas |
Klaipėdos valstybinis jūrų uostas–Minijos upė |
22
|
150
|
20
|
160
|
1.19. |
Drevernos upė |
Karaliaus Vilhelmo kanalas–Drevernos upė |
1,9 |
120 |
20 |
160 |
1.20. |
Pakalnės upė, Rusnaitės upė, Kuršių marios |
Pakalnės upės ištakos–Rusnaitės upės žiotys
Išplauka į Kuršių marias |
8,4 |
150 |
15 |
160 |
25 |
||||||
1.21. |
Iš viso |
884,4 |
|
|||
2. |
Vietinės reikšmės vidaus vandenų keliai |
|||||
2.1. |
Akmenos–Danės upė |
Akmenos–Danės upės žiotys–Liepų g. tiltas |
4,3
|
150
|
20
|
160
|
2.2. |
Akmenos–Danės upė |
Liepų g. tiltas–Klaipėdos miesto teritorijos riba |
8,5 |
150 |
12 |
160 |
2.3. |
Galvės ežeras
|
Trakų pusiasalis–Užutrakis |
4,6 |
75
|
20
|
160
|
2.4. |
Nevėžio upė |
Skongalio užtvanka–Kėdainių geležinkelio tiltas |
2,3 |
75 |
20 |
160 |
2.5. |
Kauno hidroelektrinės tvenkinys |
Kauno „Žalgirio“ jachtklubas–valstybinės reikšmės vidaus vandenų kelias Birštonas–Kauno hidroelektrinė |
1,2 |
250 |
30 |
160 |
2.6. |
Kauno hidroelektrinės tvenkinys |
Neptūno įlanka– valstybinės reikšmės vidaus vandenų kelias Birštonas– Kauno hidroelektrinė |
1,7 |
250 |
30 |
160 |
2.7. |
Iš viso |
22,6 |
|
|||
3. |
Perspektyviniai vidaus vandenų keliai |
|||||
3.1. |
Zaraso ir Zarasaičio ežerai |
Zaraso, Zarasaičio ežerai
|
-
|
75
|
20
|
160
|
3.2. |
Jūros upė
|
Jūros upės žiotys–tiltas per Jūros upę kelyje Jurbarkas–Mikytai |
7
|
75
|
20
|
160
|
3.3. |
Elektrėnų tvenkinys |
|
-
|
75
|
20
|
160
|
Pastabos:
1. Perspektyviniuose vidaus vandenų keliuose konkretūs maršrutai (maršruto pradžia ir pabaiga) projektuojami tik prieš pradedant naudoti vidaus vandenų kelią.
2. Stacionarių prieplaukų, uostų akvatorijų ir įplaukų kanalų (atstumas nuo artimiausio vidaus vandenų kelio iki stacionarios prieplaukos ar krantinės) projektinis gylis ir plotis, kuris nebuvo nustatytas jų įrengimo projektuose, nustatomas vadovaujantis artimiausio vandens kelio projektiniais matmenimis bei hidrologiniais ir kitais rodikliais, nustatytais normatyviniuose statybos techniniuose dokumentuose, reglamentuojančiuose stacionarių prieplaukų, uostų akvatorijų ir įplaukų kanalų įrengimą.
Priedo pakeitimai:
Nr. 3-289, 2024-08-20, paskelbta TAR 2024-08-20, i. k. 2024-14646
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas
Nr. 3-603, 2010-10-05, Žin., 2010, Nr. 121-6199 (2010-10-13), i. k. 1102210ISAK0003-603
Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2009 m. lapkričio 25 d. įsakymo Nr. 3-600 "Dėl Vidaus vandenų kelių eksploatavimo taisyklių patvirtinimo" pakeitimo
2.
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas
Nr. 3-267, 2017-06-05, paskelbta TAR 2017-06-06, i. k. 2017-09566
Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2009 m. lapkričio 25 d. įsakymo Nr. 3-600 „Dėl Vidaus vandenų kelių eksploatavimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo
3.
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas
Nr. 3-381, 2019-08-05, paskelbta TAR 2019-08-05, i. k. 2019-12853
Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2009 m. lapkričio 25 d. įsakymo Nr. 3-600 „Dėl Vidaus vandenų kelių eksploatavimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo
4.
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas
Nr. 3-268, 2021-05-10, paskelbta TAR 2021-05-10, i. k. 2021-10371
Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2009 m. lapkričio 25 d. įsakymo Nr. 3-600 „Dėl Vidaus vandenų kelių eksploatavimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo
5.
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas
Nr. 3-387, 2022-08-02, paskelbta TAR 2022-08-02, i. k. 2022-16536
Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2009 m. lapkričio 25 d. įsakymo Nr. 3-600 „Dėl Vidaus vandenų kelių eksploatavimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo
6.
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas
Nr. 3-360, 2023-08-10, paskelbta TAR 2023-08-10, i. k. 2023-16119
Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2009 m. lapkričio 25 d. įsakymo Nr. 3-600 „Dėl Vidaus vandenų kelių eksploatavimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo
7.
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas
Nr. 3-289, 2024-08-20, paskelbta TAR 2024-08-20, i. k. 2024-14646
Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2009 m. lapkričio 25 d. įsakymo Nr. 3-600 „Dėl Vidaus vandenų kelių eksploatavimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo