Suvestinė redakcija nuo 2010-12-11

 

Įsakymas paskelbtas: Informaciniai pranešimai 2006, Nr. 6-59, i. k. 10611RRISAK0001V-78

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS RYŠIŲ REGULIAVIMO TARNYBOS DIREKTORIUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL ŪKIO SUBJEKTO AB „LIETUVOS TELEKOMAS“, TURINČIO DIDELĘ ĮTAKĄ DIDMENINĖS PLAČIAJUOSČIO RYŠIO PRIEIGOS RINKOJE

 

2006 m. sausio 18 d. Nr. 1V-78

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo (Žin., 2004, Nr. 69-2382) (toliau – Elektroninių ryšių įstatymas) 15 straipsnio 1 dalimi, 16 straipsnio 1, 3 ir 9 dalimis, 17 straipsnio 1 dalimi ir Rinkos tyrimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymu Nr. 1V-297 „Dėl Rinkos tyrimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 141-5174), 24 ir 25 punktais, atsižvelgdamas į 2003 m. vasario 11 d. Europos Komisijos rekomendaciją dėl atitinkamų produktų ir paslaugų rinkų elektroninių ryšių srityje, reikalaujančių ex-ante reguliavimo pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2002/21/EB dėl elektroninių ryšių tinklų ir paslaugų bendrosios reguliavimo sistemos, bei išnagrinėjęs didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos (pradinės paslaugos) rinkos tyrimo metu juridinių asmenų pateiktus atsakymus į Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos (toliau -Tarnyba) 2005 m. kovo 29 d. raštu Nr. (25.18)-1B-1052 pateiktą didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos (pradinės paslaugos) rinkos tyrimo anketą ir atsižvelgdamas į didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos rinkos tyrimo ataskaitą (toliau – Ataskaita):

1. Nustačiau ir konstatuoju:

1.1. Didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos rinka apibrėžta, kaip nurodyta Ataskaitos 2 skyriuje, t. y. didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos rinka apibrėžiama kaip visą Lietuvos Respublikos teritoriją aprėpianti (nacionalinė) rinka, kurią sudaro AB „Lietuvos telekomas“ teikiama didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslauga – didmeninės skaitmeninės abonentinės linijos (angl. Digital Subscriber Line – xDSL) paslauga, kuomet didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugų gavėjui suteikiama galimybė pasiekti galutinius mažmeninių plačiajuosčio ryšio paslaugų gavėjus per metalinę vytos poros (varinę ir pan.) liniją, naudojant asimetrinės skaitmeninės abonentinės linijos (angl. Asymmetric Digital Subscriber Line – ADSL) technologiją.

1.2. Atlikto tyrimo dėl konkurencijos didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos rinkoje veiksmingumo rezultatai, pateikti Ataskaitos 4.1 ir 4.2 skyriuose, parodė, kad konkurencija atitinkamoje rinkoje nėra veiksminga, nes:

1.2.1. išanalizavus pagrindinius kriterijus (rinkos struktūrą, vertikalios integracijos buvimą ar nebuvimą, įėjimo į rinką barjerų dydį, pirkėjo derybinę galią bei potencialios konkurencijos buvimą ar nebuvimą), kuriais remiantis sprendžiama, ar konkurencija didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos rinkoje yra veiksminga, nustatyta, kad:

1.2.1.1. AB „Lietuvos telekomas“ užima 100 procentų didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos rinkos;

1.2.1.2. didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugai būdingas vertikalus integruotumas, kuris suteikia AB „Lietuvos telekomas“ pranašumą kitų ūkio subjektų atžvilgiu ir sudaro nevienodas konkurencines sąlygas mažmeninėje plačiajuosčio ryšio rinkoje;

1.2.1.3. įėjimo į didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos rinką barjerai dėl sunkiai dubliuojamos infrastruktūros kontrolės ir kitam ūkio subjektui reikalingų didelių negrįžtamų sąnaudų yra aukšti;

1.2.1.4. kitas ūkio subjektas, pirkdamas didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugą iš AB „Lietuvos telekomas“, derybinės galios neturi;

1.2.1.5. potencialios konkurencijos didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos rinkoje nėra.

1.2.2. Atlikus konkurencijos didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos rinkoje analizę, išskirtos šios konkurencijos problemos:

1.2.2.1. vertikali integracija ir disponuojamos infrastruktūros kontrolė AB „Lietuvos telekomas“ suteikia esminį pranašumą kainos atžvilgiu palyginti su konkurentais;

1.2.2.2. AB „Lietuvos telekomas“ turi motyvų ir galimybes nesuteikti prieigos;

1.2.2.3. AB „Lietuvos telekomas“ riboja informacijos apie didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugos kainas gavimo galimybes, viešai neskelbdama šios paslaugos kainų.

1.3. Kaip nurodyta Ataskaitos 2.2.1 skyriuje, ūkio subjektą TEO LT, AB, sudaro TEO LT, AB, kartu su susijusiais juridiniais asmenimis, t. y. UAB „Baltic Data Center“, UAB „Interdata“, UAB „Hosting“, UAB „Hostex“, UAB „Kompetencijos ugdymo centras“, UAB „Omnitel“, UAB „Lintel“, UAB „Verslo investicijos“ ir VšĮ „Ryšių istorijos muziejus“.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1V-688, 2007-05-14, Informaciniai pranešimai, 2007, Nr. 38-573 (2007-05-18), i. k. 10711RRISAK001V-688

Nr. 1V-880, 2009-07-17, Informaciniai pranešimai, 2009, Nr. 58-729 (2009-07-24), i. k. 10911RRISAK001V-880

Nr. 1V-111, 2010-01-29, Informaciniai pranešimai, 2010, Nr. 24-356 (2010-04-02), i. k. 11011RRISAK001V-111

Nr. 1V-1117, 2010-11-22, Informaciniai pranešimai, 2010, Nr. 94-1113 (2010-12-10), i. k. 11011RRISAK01V-1117

 

2. Pripažįstu ūkio subjektą AB „Lietuvos telekomas“ turinčiu didelę įtaką didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos rinkoje, kaip nustatyta Ataskaitos 4.3 skyriuje, nes:

2.1. AB „Lietuvos telekomas“ teikiamą didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugą sudaro elektroninių ryšių infrastruktūros nuo tinklo galinio taško iki pagrindinio tinklo elementų, įskaitant pagrindinio tinklo elementus, suteikimas kitam ūkio subjektui plačiajuosčiam duomenų perdavimui abiem kryptimis.

2.2. AB „Lietuvos telekomas“ teikiama didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslauga sudaro 100 procentų didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos rinkos dalį. AB „Lietuvos telekomas“ yra vienintelė didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos teikėja.

2.3. Kitas ūkio subjektas, norėdamas teikti mažmenines plačiajuosčio ryšio paslaugas AB „Lietuvos telekomas“ tinklo galiniams taškams, yra priverstas pirkti didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugą iš AB „Lietuvos telekomas“.

2.4. AB „Lietuvos telekomas“, parduodama didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugą kitiems ūkio subjektams, nesusiduria su pirkėjo derybine galia, kuri galėtų daryti įtaką didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugos kainai ir kitoms didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugos teikimo sąlygoms.

2.5. AB „Lietuvos telekomas“, parduodama didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugą kitiems ūkio subjektams, nesusiduria nei su potencialia, nei su realia konkurencija, galinčia nulemti didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugos kainą, kadangi AB „Lietuvos telekomas“ yra vienintelė didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos teikėja.

2.6. AB „Lietuvos telekomas“ turi galimybes bei ekonominį interesą vienašališkai nustatyti kitiems ūkio subjektams AB „Lietuvos telekomas“ teikiamos didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugos teikimo sąlygas, tokias kaip kainos, kokybė, prieigos suteikimo laikas ir pan., bei apriboti informaciją apie kitiems ūkio subjektams teikiamos didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugos teikimo sąlygas gavimą.

2.7. AB „Lietuvos telekomas“ turi motyvus ir galimybes diskriminuoti kitus ūkio subjektus, taikydama skirtingas didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugos kainas, bei nustatyti aukštesnes kainas, nei teikdama analogišką paslaugą sau.

2.8. AB „Lietuvos telekomas“ turi galimybes bei ekonominį interesą siūlyti grobuoniškas kainas galutiniams savo mažmeninių paslaugų gavėjams, taip sukurdama kainų spaudimą ir stabdydama konkurenciją mažmeninių produktų (paslaugų) rinkoje.

3. Pakeičiu Ryšių reguliavimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2002 m. lapkričio 28 d. įsakymu Nr. 158 „Dėl Rinkų, kuriose didelę įtaką turintiems ūkio subjektams taikomas įpareigojimas suteikti prieigą, sąrašo patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 117-5284) patvirtintame Rinkų, kuriose didelę įtaką turintiems ūkio subjektams taikomas įpareigojimas suteikti prieigą, sąraše nustatytą Lietuvos Respublikos telekomunikacijų įstatymo (Žin., 1998, Nr. 56-1548; 2002, Nr. 75-3215) (toliau – Telekomunikacijų įstatymas) 16 straipsnyje nurodytą įpareigojimą, Ryšių reguliavimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2002 m. gruodžio 5 d. įsakymu Nr. 170 „Dėl didelę įtaką viešojo fiksuoto telefono ryšio tinklų ir paslaugų rinkoje turinčių ūkio subjektų“ („Informaciniai pranešimai“, 2002, Nr. 97-518; 2003, Nr. 1-11) nustatytus Telekomunikacijų įstatymo 11, 12, 13, 14, 15, 16, 21, 22, 24 straipsniuose nurodytus įpareigojimus bei Ryšių reguliavimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2002 m. gruodžio 13 d. įsakymu Nr. 177 „Dėl Rinkų, kuriose didelę įtaką turintiems ūkio subjektams taikomas skaidrumo įpareigojimas, sąrašo ir reikalaujamos skelbti informacijos masto, detalumo ir paskelbimo būdo nustatymo“ (Žin., 2002, Nr. 119-5390) patvirtintame Rinkų, kuriose didelę įtaką turintiems ūkio subjektams taikomas skaidrumo įpareigojimas, sąrašo ir reikalaujamos skelbti informacijos masto, detalumo ir paskelbimo būdo apraše nustatytą Telekomunikacijų įstatymo 12 straipsnyje nurodytą įpareigojimą tokia apimtimi, kiek jie yra susiję didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos teikimu (likusia apimtimi Telekomunikacijų įstatymo pagrindu nustatyti įpareigojimai lieka galioti pagal Elektroninių ryšių įstatymo 79 straipsnį), į šiuos įpareigojimus, kuriuos AB „Lietuvos telekomas“ privalo vykdyti nuo šio įsakymo įsigaliojimo dienos, kaip nurodyta Ataskaitos 5 skyriuje:

3.1. įpareigojimą suteikti prieigą, nurodytą Elektroninių ryšių įstatymo 21 straipsnio 1 dalies 1, 2, 3, 5, 6, 7 ir 8 punktuose. Kiek tai susiję su didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugos teikimu, ūkio subjektas AB „Lietuvos telekomas“ privalo:

3.1.1. patenkinti pagrįstus kitų ūkio subjektų prašymus suteikti prieigą prie elektroninių ryšių infrastruktūros nuo tinklo galinio taško iki pagrindinio tinklo elementų, įskaitant ir pagrindinio tinklo elementus, plačiajuosčiam duomenų perdavimui abiem kryptimis ir (ar) priemonių kitiems ūkio subjektams;

3.1.2. suteikti prieigą prie konkrečių tinklo elementų ir (ar) priemonių kitiems ūkio subjektams;

3.1.3. sąžiningai derėtis su kitais ūkio subjektais, prašančiais suteikti didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugą;

3.1.4. nenutraukti prieigos prie jau suteiktų priemonių;

3.1.5. suteikti atvirą prieigą prie techninių sąsajų, protokolų ar kitų technologijų, kurios yra būtinos paslaugų suderinamumui ar virtualaus tinklo paslaugoms teikti;

3.1.6. suteikti prieigą prie patalpų ar kitus elektroninių ryšių infrastruktūros bendro naudojimo būdus;

3.1.7. suteikti konkrečias paslaugas, būtinas užtikrinti paslaugų teikimą galutiniams paslaugų gavėjams;

3.1.8. suteikti prieigą prie veiklos palaikymo sistemų ar kitų panašių programinių sistemų, būtinų sąžiningai paslaugų teikimo konkurencijai užtikrinti;

3.1.9. Ūkio subjektas AB „Lietuvos telekomas“ gali atsisakyti suteikti didmeninę plačiajuosčio ryšio prieigos prieigą, vienašališkai sustabdyti jos teikimą ar ją nutraukti tik tais atvejais, kai tai yra pagrįsta objektyviais kriterijais, įskaitant techninių galimybių nebuvimą arba būtinybę užtikrinti tinklo vientisumą.

3.2. Nediskriminavimo įpareigojimą, nurodytą Elektroninių ryšių įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje. Ūkio subjektas AB „Lietuvos telekomas“ privalo nediskriminuoti didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugos ir su jos teikimu susijusių priemonių gavėjų, įskaitant analogiškų sąlygų analogiškomis aplinkybėmis taikymą ir tos pačios kokybės bei tokiomis pačiomis sąlygomis, kokias turi pats arba teikia savo padaliniams, dukterinėms įmonėms ar bet kuriems kitiems ūkio subjektams, paslaugų bei informacijos teikimą.

3.3. Skaidrumo įpareigojimą, nurodytą Elektroninių ryšių įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 1, 2, 3, 4 ir 5 punktuose bei to paties straipsnio 2 dalyje. Ūkio subjektas AB „Lietuvos telekomas“ privalo, kiek tai susiję su didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugos teikimu:

3.3.1. standartiniame pasiūlyme suteikti didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugą viešai skelbti detalią informaciją, įskaitant apskaitos informaciją, technines specifikacijas, tinklo charakteristikas, prieigos teikimo bei naudojimo sąlygas, prieigos ir susijusių paslaugų kainas pagal Tarnybos nustatytas taisykles;

3.3.2. per 30 dienų nuo šio įpareigojimo nustatymo dienos paskelbti standartinį pasiūlymą suteikti didmeninę plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugą, kuris būtų pakankamai detalus, kad būtų galima sudaryti sutartis dėl didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugos;

3.3.3. teikti kitiems ūkio subjektams, siekiantiems gauti didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugas, visą informaciją, būtiną šioms paslaugoms gauti;

3.3.4. pateikti Tarnybai visas didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugų suteikimo sutarčių kopijas, įskaitant sutarčių pakeitimų ir papildymų, susijusių su didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugos teikimu, kopijas, per 10 darbo dienų nuo šių sutarčių (taip pat ir papildymų, pakeitimų) sudarymo dienos, o sutarčių, sutarčių pakeitimų ir papildymų, sudarytų iki šio įpareigojimo nustatymo dienos, kopijas pateikti per 10 darbo dienų nuo šio įpareigojimo nustatymo dienos.

3.4. Apskaitos atskyrimo įpareigojimą, nurodytą Elektroninių ryšių įstatymo 20 straipsnio 1 dalyje. Ūkio subjektas AB „Lietuvos telekomas“ privalo, kiek tai susiję su didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugos teikimu, vykdyti Elektroninių ryšių įstatymo 20 straipsnio 1 dalyje numatytą apskaitos atskyrimo įpareigojimą pagal Tarnybos nustatytas apskaitos atskyrimo taisykles ir su apskaitos atskyrimu susijusius reikalavimus.

3.5. Kainų kontrolės ir sąnaudų apskaitos įpareigojimus, nurodytus Elektroninių ryšių įstatymo 23 straipsnio 1 dalyje. Ūkio subjektas AB „Lietuvos telekomas“, kiek tai susiję su didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugos teikimu, privalo:

3.5.1. užtikrinti, kad didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugų kaina neviršytų kainų, orientuotų į sąnaudas, apskaičiuotas pagal visiškai paskirstytų sąnaudų metodą, ir pateikti Tarnybai tai patvirtinančius dokumentus. Taip pat ūkio subjektas AB „Lietuvos telekomas“ turi užtikrinti didmeninės plačiajuosčio ryšio prieigos paslaugos atskirų sudedamųjų dalių kainų orientavimą į sąnaudas, t. y. nustatyti kainas, orientuotas į sąnaudas pagal pilnai paskirstytų sąnaudų metodą didmeninei plačiajuosčio ryšio prieigai:

3.5.1.1. nuo tinklo galinio taško iki skaitmeninės abonentinės linijos multiplekserio (angl. Digital Subscriber LineAccess Multiplexer – DSLAM) (įskaitant DSLAM);

3.5.1.2. už suteiktą pralaidumą duomenų perdavimui pagrindiniame tinkle;

3.5.2. vykdyti sąnaudų apskaitą pagal Tarnybos nustatytas Sąnaudų apskaitos pagal visiškai paskirstytų sąnaudų metodą taisykles.

4. Informuoju, kad šis įsakymas gali būti apskųstas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-308; 2000, Nr. 85-2566) nustatyta tvarka ir terminais.

5. Nurodau šį įsakymą paskelbti „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“.

 

 

 

DIREKTORIUS                                                                                       TOMAS BARAKAUSKAS

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, Įsakymas

Nr. 1V-688, 2007-05-14, Informaciniai pranešimai, 2007, Nr. 38-573 (2007-05-18), i. k. 10711RRISAK001V-688

Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus įsakymų pakeitimo

 

2.

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, Įsakymas

Nr. 1V-880, 2009-07-17, Informaciniai pranešimai, 2009, Nr. 58-729 (2009-07-24), i. k. 10911RRISAK001V-880

Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus įsakymų pakeitimo

 

3.

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, Įsakymas

Nr. 1V-111, 2010-01-29, Informaciniai pranešimai, 2010, Nr. 24-356 (2010-04-02), i. k. 11011RRISAK001V-111

Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus įsakymų pakeitimo

 

4.

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, Įsakymas

Nr. 1V-1117, 2010-11-22, Informaciniai pranešimai, 2010, Nr. 94-1113 (2010-12-10), i. k. 11011RRISAK01V-1117

Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus įsakymų pakeitimo