Redaguota: 1995 07 19
g
Pakeitimai:
1.Lietuvos Respublikos 1995 04 04
Įstatymas Nr.1-835
Žin., 1995 Nr.30-683
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS
ĮSTATYMO 7 STRAIPSNIO PAKEITIMO
2.Lietuvos Respublikos 1995 07 05
Įstatymas Nr.1-1033
Žin., 1995 Nr.59-1486
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS
ĮSTATYMO PAPILDYMO
3.Lietuvos Respublikos 1995 09 14
Įstatymas Nr.1-1041
Žin., 1995 Nr.79-1820
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS
ĮSTATYMO 19 SRAIPSNIO PAPILDYMO
LIETUVOS RESPUBLIKOS
VIETOS SAVIVALDOS
ĮSTATYMAS
1994 m. liepos 7 d. Nr.I-533
Vilnius
I skyrius
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Vietos savivaldos samprata ir įstatymo
paskirtis
Vietos savivalda (toliau - savivalda) - tai Lietuvos
Respublikos teritorijos administracinio vieneto gyventojų
išrinktos vietos valdžios institucijų teisė ir reali galia pagal
Lietuvos Respublikos Konstituciją ir įstatymus laisvai ir
savarankiškai savo atsakomybe reguliuoti bei tvarkyti visuomenės
reikalus ir tenkinti vietos gyventojų poreikius.
Savivaldybė - tai valstybės teritorijos administracinis
vienetas, kurio gyventojų bendruomenė turi valstybės laiduotą
savivaldos teisę.
Savivaldybės gyventojų bendruomenė - tai konkrečios
savivaldybės gyventojai, susiję savivaldos teisiniais santykiais.
Savivaldos teisinius santykius reguliuoja Lietuvos
Respublikos Konstitucija, šis ir kiti įstatymai, tarybų statutai.
Šis įstatymas nustato bendrą savivaldos institucijų
organizavimo ir veiklos tvarką.
Jeigu savivaldybei deleguojamos kitokios valstybės valdymo
ar administravimo funkcijos arba to reikia jos išskirtiniam
statusui įgyvendinti, tai įstatymai gali nustatyti ir kitokią tos
savivaldybės institucijų organizavimo ir veiklos tvarką.
2 straipsnis. Savivaldos principai
Savivalda realizuojama vadovaujantis šiais principais:
1) savivaldybės ir valstybės interesų derinimo;
2) tiesioginio toje savivaldybėje gyvenančių Lietuvos
Respublikos piliečių dalyvavimo savivaldybės tarybos rinkimuose,
apklausose, gyventojų sueigose ir peticijose;
3) savivaldos institucijų bei jų pareigūnų atskaitingumo
gyventojams;
4) viešumo ir reagavimo į gyventojų nuomonę;
5) teisėtumo ir socialinio teisingumo;
6) ekonominio savarankiškumo.
3 straipsnis. Savivaldos teritorinis pagrindas
Savivaldos teisė laiduojama įstatymo numatytiems valstybės
teritorijos administraciniams vienetams.
II skyrius
SAVIVALDOS INSTITUCIJOS,
JŲ ORGANIZAVIMO IR VEIKLOS TVARKA
4 straipsnis. Savivaldos institucijos
Savivaldos institucijos yra:
l) renkama atstovaujamoji - savivaldybės taryba (toliau -
taryba);
2) vykdomosios - savivaldybės meras arba savivaldybės meras
ir savivaldybės valdyba (sudaroma tarybos sprendimu);
3) kontrolės - savivaldybės kontrolierius.
Kadencijos pradžioje pasirinkta vykdomųjų institucijų,
išvardintų šio straipsnio antrajame punkte, struktūra nekeičiama
iki tarybos įgaliojimų pabaigos.
Per du mėnesius nuo pirmojo naujai išrinktos tarybos
posėdžio sušaukimo dienos turi būti išrinkti savivaldybės meras,
mero pavaduotojas, suformuotos savivaldos institucijos,
patvirtinta administracijos struktūra bei tarybos statutas.
Savivaldybės institucijų įgaliojimai pasibaigia, kai į
pirmąjį posėdį susirenka naujai išrinkta taryba. Pirmajame
tarybos posėdyje atsistatydina meras, valdyba ir kontrolierius, o
taryba paveda jiems eiti pareigas tol, kol nustatyta tvarka bus
išrinkti ar paskirti nauji pareigūnai.
5 straipsnis. Taryba
Tarybų narius dvejiems metams renka savivaldybės gyventojai
- Lietuvos Respublikos piliečiai, remdamiesi visuotine, lygia ir
tiesiogine rinkimų teise, slaptu balsavimu Lietuvos Respublikos
savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo nustatyta tvarka.
Taryba įgyvendina valstybės laiduotą savivaldos teisę ir
turi juridinio asmens teises.
Taryba sudaro komitetus, komisijas ir kitus Lietuvos
Respublikos įstatymų numatytus organus.
Tarybos struktūrą ir veiklos tvarką nustato tarybos
statutas.
Taryba netenka įgaliojimų prieš terminą, kai savivaldybės
teritorijoje laikinai įvedamas tiesioginis valdymas.
6 straipsnis. Tarybos veiklos formos
Tarybos darbo tvarką nustato šis įstatymas ir jos priimtas
statutas.
Posėdis yra pagrindinė tarybos veiklos forma.
Taryba savo įgaliojimus vykdo svarstydama ir spręsdama
klausimus tarybos, komitetų bei komisijų posėdžiuose, frakcijų ir
grupių pasitarimuose. Taryba svarstomais klausimais priima
sprendimus ir organizuoja jų įgyvendinimą bei kontrolę.
Taryba ne rečiau kaip vieną kartą per metus turi informuoti
gyventojus apie savo ir jos suformuotų institucijų veiklą,
šalinti nurodytus darbo trūkumus, įgyvendinti konstruktyvius
pasiūlymus.
Pagrindinėje darbovietėje negautas atlyginimas už tarybos
posėdžiuose praleistą laiką tarybos nariams mokamas ir su darbu
taryboje susijusios išlaidos kompensuojamos tarybos nustatyta
tvarka.
7 straipsnis. Tarybos posėdis
Tarybos posėdis yra teisėtas, jeigu jame dalyvauja nustatyto
viso tarybos narių skaičiaus dauguma.
Pirmąjį naujai išrinktos tarybos posėdį šaukia atitinkamos
rinkimų komisijos pirmininkas ne vėliau kaip per dvi savaites po
rinkimų rezultatų paskelbimo. Jį pradeda rinkimų komisijos
pirmininkas ir pirmininkauja iki mero išrinkimo. Jeigu komisijos
pirmininkas posėdžio nešaukia, tarybos nariai renkasi patys
kitą dieną pasibaigus dviejų savaičių terminui.
Kitus tarybos posėdžius šaukia meras, o jei jo nėra - mero
pavaduotojas savo iniciatyva arba komiteto, valdybos siūlymu,
taip pat kai to raštu reikalauja ne mažiau kaip 1/3 nustatyto
skaičiaus tarybos narių, nurodydami svarstytinus klausimus.
Meras, mero pavaduotojas privalo sušaukti posėdį ir teikti
svarstyti pasiūlytus klausimus ne vėliau kaip per dvi savaites
nuo tarybos narių reikalavimo gavimo.
Jeigu per nustatytą laiką posėdis nesušaukiamas, jį gali
šaukti ne mažiau kaip 1/3 visų tarybos narių, apie tai raštu
pranešę kitiems tarybos nariams ir gyventojams. Jei meras ir jo
pavaduotojas posėdyje nedalyvauja, pirmininkauja ir visus
posėdyje priimtus dokumentus pasirašo vienas iš tarybos narių.
Apie posėdžio sušaukimą bei parengtus svarstyti klausimus
meras, jo pavaduotojas arba 1/3 tarybos narių praneša visiems
tarybos nariams ir gyventojams ne vėliau kaip prieš tris dienas
iki posėdžio pradžios.
Klausimus svarstyti tarybai pateikia komitetai, komisijos,
tarybos nariai, meras, valdyba. Tarybos posėdžio darbotvarkę
sudaro meras. Ji gali būti papildyta ar pakeista tarybos
sprendimu komitetui ar komisijai, frakcijai, grupei,
kontrolieriui ar Vyriausybės atstovui pasiūlius.
Tarybos sprendimai priimami posėdyje dalyvaujančių jos narių
balsų dauguma. Jei balsai pasiskirsto po lygiai, sprendžiamąjį
balsą turi meras. Tarybos narys neturi balsavimo teisės, kai
sprendžiami su juo susiję turtiniai ir finansiniai klausimai.
Tarybos sprendimai įsigalioja kitą dieną po jų paskelbimo, jeigu
juose nenustatyta vėlesnė įsigaliojimo data.
Tarybos posėdžiai yra protokoluojami. Protokolą ir tarybos
sprendimus pasirašo meras. Sprendimą dėl mero išrinkimo pasirašo
rinkimų komisijos ar posėdžio pirmininkas.
Tarybos posėdžiai šaukiami ne rečiau kaip vieną kartą per
ketvirtį.
Tarybos posėdžiai yra vieši. Juose turi teisę dalyvauti ir
pasisakyti kontrolierius, valdybos nariai, Vyriausybės atstovas,
Lietuvos Respublikos Seimo nariai. Įmonių, įstaigų, organizacijų
atstovų ir gyventojų dalyvavimo tarybos posėdžiuose tvarką
nustato tarybos statutas.
Tarybos posėdžiuose svarstomi tik tie klausimai, dėl kurių
tarybos statuto nustatyta tvarka yra pateikti sprendimų
projektai.
Pakeitimai:
1.Lietuvos Respublikos 1995 04 04
Įstatymas Nr.1-835
Žin., 1995 Nr.30-683
8 straipsnis. Tarybos komitetai
Tarybos komitetai - tai tarybos organai, sudaromi klausimams
preliminariai nagrinėti, rengti ir teikti tarybai, merui,
valdybai bei kontroliuoti, kaip laikomasi įstatymų ir vykdomi
tarybos, mero, valdybos sprendimai.
Komitetai gali svarstyti savo kompetencijos klausimus ir
priimti rekomendacinius sprendimus, kuriuos turi apsvarstyti
rekomendacijas ar pasiūlymus gavusios savivaldos institucijos,
administracijos padaliniai, savivaldybės įmonės bei
organizacijos.
Komitetai taip pat teikia pasiūlymus ir išvadas dėl tarybai
svarstyti pateiktų sprendimų ir kitų dokumentų projektų.
Komitetai sudaromi iš tarybos narių. Komitetų ir jų narių
skaičių, kompetenciją bei darbo tvarką nustato tarybos statutas.
Komitetų pirmininkai renkami mero siūlymu.
Komitetų posėdžiai protokoluojami. Išvadas ir sprendimus
pasirašo komitetų pirmininkai.
9 straipsnis. Meras, mero pavaduotojas
Taryba savo įgaliojimų laikui iš tarybos narių renka
savivaldybės merą ir mero siūlymu - mero pavaduotoją. Meras, mero
pavaduotojas renkami slaptu balsavimu. Meras, mero pavaduotojas
laikomi išrinktais, jeigu už jų kandidatūras balsavo nustatyto
viso tarybos narių skaičiaus dauguma.
Už savarankiškosios kompetencijos įgaliojimų vykdymą meras,
mero pavaduotojas yra atsakingi ir atskaitingi tarybai.
Meras, mero pavaduotojas yra tiesiogiai atsakingi už
valstybės deleguotų įgaliojimų vykdymą. Jei meras, mero
pavaduotojas nevykdo arba blogai vykdo valstybės deleguotus
įgaliojimus, Vyriausybė apie tai praneša tarybai, o šiuos
pareigūnus įspėja ir nustato terminą trūkumams pašalinti. Jeigu
per nustatytą laiką trūkumai nepašalinami, Vyriausybė savo
nutarimu kreipiasi į tarybą dėl mero, mero pavaduotojo atleidimo.
Vyriausybės kreipimasis tarybos posėdyje turi būti apsvarstytas
per dvi savaites. Jeigu taryba mero, mero pavaduotojo
neatleidžia, Vyriausybė kreipiasi į Seimą dėl tiesioginio valdymo
įvedimo.
Meras, mero pavaduotojas taip pat netenka savo įgaliojimų,
jeigu:
l) įsigalioja teismo nuosprendis dėl jų padarytų
nusikaltimų;
2) jie neatsisako kito darbo ar pareigų pagal šio straipsnio
dešimtąją dalį;
3) savivaldybės teritorijoje laikinai įvedamas tiesioginis
valdymas.
Prieš terminą motyvuotu tarybos sprendimu meras, mero
pavaduotojas gali būti atleisti iš pareigų 1/3 tarybos narių
iniciatyva, jeigu už tai balsuoja nustatyto viso tarybos narių
skaičiaus dauguma.
Meras, mero pavaduotojas gali būti atleisti iš pareigų prieš
terminą ir kitais Darbo sutarties įstatyme nustatytais pagrindais
ir tvarka.
Jeigu sprendimas atleisti merą, mero pavaduotoją
nepriimamas, tai šį klausimą svarstyti galima tik po pusės metų,
išskyrus tuos atvejus, kai išaiškėja šio straipsnio ketvirtojoje
dalyje išvardintos aplinkybės.
Pasibaigus įgaliojimų laikui, jeigu meras, mero pavaduotojas
neišrenkami naujam terminui ir jų negalima grąžinti į ankstesnį
darbą (pareigas), išmokama trijų mėnesių jų vidutinio darbo
užmokesčio dydžio išeitinė pašalpa.
Mero, mero pavaduotojo atlyginimą pagal Vyriausybės
patvirtintus normatyvus nustato taryba.
Meras, mero pavaduotojas negali eiti jokių kitų renkamų ar
skiriamų pareigų, dirbti jokiose kitose valstybinėse ar
privačiose įmonėse ir gauti papildomai jokio kito atlyginimo,
išskyrus atlyginimą už kūrybinę veiklą.
Mero pavaduotojas vykdo mero jam deleguotus įgaliojimus ir
atlieka visas mero pareigas, kai šio nėra.
Mero pavaduotojas pirmininkauja tarybos bei valdybos
posėdžiui, kai svarstomi su mero asmeniu susiję klausimai.
Merui, mero pavaduotojui įgaliojimai pratęsiami ir po naujų
rinkimų iki reikalų perdavimo naujai išrinktam merui, mero
pavaduotojui arba Vyriausybės įgaliotiniui, kai savivaldybės
teritorijoje laikinai įvedamas tiesioginis valdymas.
10 straipsnis. Valdyba
Taryba gali nuspręsti ir savo įgaliojimų laikui iš tarybos
narių sudaryti kolegialią vykdomąją instituciją - valdybą,
nustatydama ir jos narių skaičių.
Atskirais įstatymuose nurodytais atvejais sudaryti valdybą
gali būti privaloma, o jos sudėtis reglamentuota.
Jeigu valdyba sudaroma, į ją pagal pareigas įeina meras ir
mero pavaduotojas. Valdybos narių kandidatūras tarybai tvirtinti
teikia meras.
Valdybos posėdis yra teisėtas, jeigu jame dalyvauja ne
mažiau kaip 2/3 visų jos narių.
Valdybos posėdžio darbotvarkę sudaro meras. Ji gali būti
papildyta ar pakeista valdybos sprendimu, pasiūlius valdybos
nariams, kontrolieriui ar Vyriausybės atstovui.
Valdybos posėdžiai protokoluojami. Posėdžių protokolus
pasirašo meras.
Valdybos sprendimai priimami posėdyje dalyvaujančių narių
balsų dauguma. Valdybos sprendimai įsigalioja kitą dieną po jų
paskelbimo, jeigu pačiuose aktuose nenustatyta vėlesnė jų
įsigaliojimo data. Valdybos sprendimus tarybos savarankiškosios
kompetencijos klausimais privalo pasirašyti meras. Meras turi
teisę nepasirašyti valdybos sprendimų, susijusių su valstybės
deleguotomis funkcijomis, jeigu jie prieštarauja įstatymams.
Piliečių ir organizacijų teises pažeidžiantys mero veiksmai dėl
sprendimo nepasirašymo gali būti skundžiami teisme.
Taryba gali 1/3 tarybos narių iniciatyva pareikšti
nepasitikėjimą visa valdyba, jeigu ši sudaroma, arba atskiru
valdybos nariu, jeigu už tai balsuoja nustatyto viso tarybos
narių skaičiaus dauguma. Kai pareiškiamas nepasitikėjimas,
valdyba ar atskiras jos narys privalo iš pareigų atsistatydinti.
Jeigu sprendimas pareikšti nepasitikėjimą nepriimamas, tai šį
klausimą svarstyti galima tik po pusės metų.
Valdybos įgaliojimai pratęsiami ir po tarybos narių rinkimų
iki naujos valdybos sudarymo.
11 straipsnis. Administracija
Tarybos, mero, valdybos sprendimus įgyvendina bei tarybą,
merą, valdybą techniškai aptarnauja administracija.
Administracijos struktūrą, jos nuostatus tvirtina taryba, o
etatus bei administracijos darbuotojų atlyginimus - meras
(valdyba, jeigu ji sudaroma), vadovaudamasis įstatymų arba
Vyriausybės nutarimų patvirtintais normatyvais ir neviršydamas
nustatyto mokos fondo.
Administracijai vadovauja administratorius.
Administratorius:
1) yra atskaitingas merui, vykdo jo potvarkius ir nurodymus;
2) organizuoja tarybos ir valdybos posėdžių parengimą ir
dokumentų įforminimą;
3) atsako už administracijos vidaus darbo tvarką;
4) pagal savo kompetenciją leidžia įsakymus.
Administratorių skiria ir atleidžia meras. Jeigu sudaroma
valdyba, ji skiria ir atleidžia administratorių mero teikimu.
Administracijos padalinių vadovus, jų pavaduotojus, merui
pritarus, skiria ir atleidžia administratorius. Kitus
administracijos tarnautojus priima į darbą ir atleidžia
administratorius.
Administracijos darbuotojai negali būti tarybos, kurią jie
aptarnauja, nariai.
12 straipsnis. Seniūnas
Seniūnas yra administracijos pareigūnas seniūnijoje. Jį
skiria ir iš pareigų atleidžia meras.
Seniūnas paprastai turi būti tos seniūnijos gyventojas -
Lietuvos Respublikos pilietis.
Pasibaigus įgaliojimų laikui, jeigu seniūnas neskiriamas
naujam terminui ir jo negalima grąžinti į ankstesnį darbą, jam
išmokama trijų mėnesių vidutinio darbo užmokesčio dydžio išeitinė
pašalpa.
Seniūno įgaliojimai tęsiasi ir po naujų tarybos narių
rinkimų iki reikalų perdavimo naujai paskirtam seniūnui.
Seniūno atlyginimą pagal Vyriausybės patvirtintus normatyvus
nustato meras (valdyba, jeigu ji sudaroma).
13 straipsnis. Kontrolierius
Taryba savo įgaliojimų laikui skiria kontrolierių.
Kontrolieriumi gali būti Lietuvos Respublikos pilietis, turintis
aukštąjį išsilavinimą. Kontrolierius skiriamas slaptu balsavimu.
Kontrolierius laikomas paskirtu, jeigu už jo kandidatūrą balsavo
nustatyto viso tarybos narių skaičiaus dauguma. Tokia pat tvarka
kontrolieriaus teikimu skiriamas kontrolieriaus pavaduotojas.
Kontrolierius, kontrolieriaus pavaduotojas negali eiti jokių
kitų renkamų ar skiriamų pareigų, dirbti jokiose kitose
valstybinėse ar privačiose įmonėse ir gauti papildomai jokio kito
atlyginimo, išskyrus atlyginimą už kūrybinę veiklą.
Jeigu kontrolierius negali eiti savo pareigų arba jo nėra,
šias pareigas eina kontrolieriaus pavaduotojas.
Kontrolierius, kontrolieriaus pavaduotojas gali būti
atleisti iš pareigų prieš terminą 1/3 tarybos narių iniciatyva
motyvuotu tarybos sprendimu, jeigu už tai balsuoja nustatyto viso
tarybos narių skaičiaus dauguma.
Jeigu sprendimas atleisti kontrolierių, kontrolieriaus
pavaduotoją nepriimamas, tai šį klausimą svarstyti galima tik po
pusės metų.
Pasibaigus įgaliojimų laikui, jeigu kontrolierius,
kontrolieriaus pavaduotojas neskiriami naujam terminui ir jų
negalima grąžinti į ankstesnį darbą (pareigas), išmokama trijų
mėnesių jų vidutinio darbo užmokesčio dydžio išeitinė pašalpa.
Kontrolieriaus, kontrolieriaus pavaduotojo įgaliojimai
tęsiasi ir po tarybos narių rinkimų iki reikalų perdavimo naujai
paskirtam kontrolieriui.
III skyrius
SAVIVALDOS INSTITUCIJŲ KOMPETENCIJA
14 straipsnis. Bendrosios nuostatos
Savivaldos institucijų kompetencija yra savarankiškoji ir
valstybės deleguotoji.
Savivaldos institucijos pagal šio įstatymo joms priskirtą
savarankiškąją kompetenciją turi veikimo, iniciatyvos bei
sprendimų priėmimo laisvę, kiek tai leidžia Lietuvos Respublikos
Konstitucija, įstatymai ir poįstatyminiai aktai. Be to,
savivaldybėse sprendžiamos ir kitos jų gyventojų bendruomenės
nariams iškylančios problemos, kurias spręsti nepriskirta
valstybės institucijų kompetencijai.
Valstybės funkcijos deleguojamos savivaldybėms šiuo ir
kitais įstatymais.
Savivaldos institucijos, priimdamos sprendimus valstybės
deleguotosios kompetencijos klausimais, vadovaujasi įstatymais,
Vyriausybės nutarimais bei kitais poįstatyminiais aktais.
Valstybės institucijos veikia bei kontroliuoja savivaldos
institucijas, įgyvendinančias valstybės deleguotąsias funkcijas,
tik įstatymuose numatytais atvejais ir formomis.
15 straipsnis. Tarybos savarankiškoji kompetencija
Taryba:
1) renka bei atleidžia iš pareigų merą ir mero pavaduotoją;
2) sudaro komitetus, o nutarusi - ir valdybą,
administracinę bei kitas komisijas, keičia jų sudėtį, tvirtina
mero pasiūlytas komitetų ir komisijų pirmininkų kandidatūras;
3) nustato administracijos struktūrą, etatų skaičių, darbo
užmokesčio fondą;
4) skiria kontrolierių bei jo pavaduotoją;
5) priima sprendimus dėl savivaldybės teritorijos
suskirstymo į seniūnijas ir nustato jų ribas;
6) tvirtina tarybos statutą;
7) tvirtina mero (valdybos, jeigu ji sudaroma) bei
kontrolieriaus veiklos nuostatus;
8) nutraukia tarybos narių įgaliojimus prieš terminą Vietos
savivaldybės tarybos nario statuso įstatymo nustatytais atvejais
ir tvarka;
9) tvirtina savivaldybės biudžetą ir jo įvykdymo apyskaitą;
10) tvirtina nebiudžetinių fondų ir lėšų sudarymo bei
naudojimo tvarką, jų panaudojimo apyskaitą;
11) skirsto arba įgalioja merą (valdybą, jeigu ji sudaroma)
skirstyti papildomas savivaldybės biudžeto lėšas;
12) tvirtina kainas ir tarifus už valstybinių savivaldybės
įmonių teikiamas gyventojams paslaugas;
13) tvirtina iš savivaldybės biudžeto išlaikomų įstaigų ir
organizacijų bendrą asignavimų sumą ir darbo užmokesčio fondą;
14) įstatymų numatyta tvarka nustato vietines rinkliavas;
15) priima sprendimus įsteigti, reorganizuoti ar likviduoti
veikiančias pagal Įmonių įstatymą savivaldybės įmones ir
organizacijas;
16) priima sprendimus dėl iš savivaldybės biudžeto lėšų
išlaikomų įstaigų, įmonių, organizacijų steigimo, reorganizavimo
bei likvidavimo;
17) nustato mokėjimų arba kompensacijų už išperkamus žemės
sklypus, naudojimąsi savivaldybės įrengimais, objektais bei
gamtos ištekliais dydį;
18) tvirtina savivaldybės teritorijos plėtojimo generalinį
planą ir jo pakeitimus, miestų ir miestelių plėtimo ir kūrimo
generalines schemas;
19) įstatymų nustatyta tvarka steigia ir tvarko savivaldybės
saugomas teritorijas, kraštovaizdžio objektus;
20) nustato savivaldybės sutarčių bei susitarimų su savo ir
kitų savivaldybių teritorijoje esančiomis įmonėmis, įstaigomis ir
organizacijomis, kitomis savivaldybėmis, užsienio įmonėmis
tvirtinimo tvarką;
21) gali teikti finansines lengvatas savo sąskaita įmonėms,
steigiančioms naujas darbo vietas, tenkinančioms kitus
būtiniausius gyventojų poreikius;
22) naudojasi bankų kreditais, ima ir teikia paskolas
įstatymų nustatyta tvarka, nustato savivaldybės vykdomųjų
institucijų naudojimosi bankų kreditais bei paskolų ėmimo ir
teikimo sąlygas;
23) nagrinėja tarybos narių keliamus klausimus, priima dėl
jų sprendimus;
24) išklauso mero (valdybos, jeigu ji sudaroma) bei kitų
tarybos sudarytų organų ataskaitas, tarybos narių paklausimus
administracijos pareigūnams, savivaldybės įmonių, organizacijų
vadovams bei priima dėl jų sprendimus;
25) savo iniciatyva, Vyriausybės atstovo arba kitų
institucijų siūlymu ar reikalavimu panaikina ar atšaukia
įstatymams, Vyriausybės ar tarybos sprendimams prieštaraujančius
tarybos, mero (valdybos, jeigu ji sudaroma) bei kitų savivaldos
institucijų sprendimus ir potvarkius;
26) tvirtina želdinių apsaugos, miestų ir miestelių tvarkymo
ir švaros, prekybos turgavietėse ir kitas taisykles, už kurių
pažeidimą įstatymų nustatyta administracinė atsakomybė;
27) priima sprendimus dėl jungimosi į savivaldybių sąjungas
ir dėl prisijungimo prie tarptautinių savivaldos organizacijų;
28) tvirtina savivaldybės simbolius, teikia siūlymus
patvirtinti savivaldybės herbą;
29) teikia siūlymus dėl savivaldybės teritorijos ribų
keitimo.
16 straipsnis. Valstybės deleguotoji kompetencija
Savivaldos institucijos atlieka civilinės metrikacijos
funkcijas, tvarko savivaldybių ir valstybinių bei privataus
kapitalo įmonių, visuomeninių organizacijų registrą, taip pat
gali valdyti valstybinius parkus (nacionalinius ir regioninius),
organizuoti savivaldybių policiją, civilinę ir priešgaisrinę
saugą organizuoti sveikatinimo
veiklą savivaldybės teritorijoje Vyriausybės nustatyta tvarka,
įgyvendinti kitas įstatymų deleguotas funkcijas.
Savivaldos institucijos, įgyvendindamos deleguotas valstybės
funkcijas, vadovaujasi įstatymais, vykdo Vyriausybės nutarimus.
Pakeitimai:
1.Lietuvos Respublikos 1995 07 05
Įstatymas Nr.1-1033
Žin., 1995 Nr.59-1486
17 straipsnis. Mero įgaliojimai ir kompetencija
Meras numato tarybos posėdžių darbotvarkes, šaukia tarybos
posėdžius ir jiems pirmininkauja, koordinuoja tarybos komitetų ir
komisijų veiklą, pasirašo tarybos sprendimus ir posėdžių
protokolus. Meras organizuoja tarybos sprendimų įgyvendinimą.
Jei sudaroma kolegiali vykdomoji institucija - valdyba,
meras jai vadovauja ir pirmininkauja jos posėdžiams, pasirašo
sprendimus savarankiškosios kompetencijos klausimais ir turi
teisę nepasirašyti valdybos sprendimų valstybės deleguotosios
kompetencijos klausimais, jeigu šie, jo nuomone, prieštarauja
įstatymams ar Vyriausybės nutarimams.
Mero darbą reglamentuoja tarybos patvirtinti nuostatai.
Vykdydamas savo įgaliojimus, meras:
1) atstovauja arba įgalioja kitus asmenis atstovauti tarybai
ir valdybai teisme, santykiuose su kitomis savivaldybėmis,
valstybės ar užsienio valstybių bei savivaldos institucijomis,
savivaldybės gyventojais;
2) siūlo mero pavaduotojo, komitetų, komisijų pirmininkų,
kitų tarybos sudaromų organų vadovų kandidatūras;
3) skiria ir atleidžia administratorių ir seniūnus; tvirtina
seniūno veiklos nuostatus;
4) sudaro ir teikia tarybai tvirtinti sutartis ir
susitarimus su savo ir kitų savivaldybių teritorijoje esančiomis
įmonėmis, įstaigomis, organizacijomis ir užsienio įmonėmis bei
kitomis savivaldybėmis;
5) organizuoja vaikų ir jaunimo bendrąjį lavinimą ir
papildomą ugdymą, suaugusiųjų bendrąjį ugdymą, rūpinasi gyventojų
kultūros ugdymu, bendrosios ir etnokultūros puoselėjimu,
organizuoja gyventojų pirminę sveikatos apsaugą ir sergamumo
prevenciją, ligonių, invalidų ir senelių slaugą, rūpinasi
teritorijos sanitarija ir kad būtų laikomasi higienos bei gamtos
apsaugos reikalavimų, plėtoja gyventojų poilsio ir turizmo
industriją;
6) organizuoja invalidų, vienišų nusenusių asmenų rūpybą,
priežiūrą ir aptarnavimą, labdaros renginius, tarybos nustatyta
tvarka skirsto surinktas lėšas ir aukas.
Vykdydamas šiuos ir kitus įstatymų numatytus įgaliojimus
meras priima potvarkius.
18 straipsnis. Valdybos kompetencija
Jeigu taryba sudaro valdybą, tai ši, vykdydama savo
įgaliojimus:
1) tarybai pavedus nustato kainas ir tarifus už savivaldybės
įmonių teikiamas gyventojams paslaugas;
2) tarybai įgaliojus skirsto papildomas savivaldybės
biudžeto lėšas bei kitus išteklius;
3) organizuoja teritorijos raidos analizę, bendrųjų
ilgalaikių socialinių, kultūrinių, ūkinių, investicinių,
demografinių, ekologinių ir kitų programų projektų rengimą;
4) organizuoja tarybos patvirtintų programų įgyvendinimą
savivaldybės teritorijoje;
5) organizuoja teritorijos generalinio plano, jo pakeitimų
projektų bei detalių planų rengimą;
6) kontroliuoja, kaip laikomasi visų objektų statybos,
plėtimo ir rekonstrukcijos, pastatų ir teritorijos statybų,
kraštovaizdžio, architektūros bei kultūros paminklų apsaugos
reikalavimų;
7) teikia tarybai spręsti arba pati sprendžia socialinės ir
gamybinės infrastruktūros objektų projektavimo ir statybos
klausimus, prižiūri, kad būtų nustatyta jų eksploatavimo tvarka,
o prireikus - atliekamos užsakovo funkcijos;
8) sudaro ir teikia tarybai tvirtinti biudžeto projektą,
biudžeto įvykdymo apyskaitą;
9) pagal tarybos patvirtintus nuostatus sudaro
nebiudžetinius fondus;
10) kontroliuoja, ar tikslingai ir teisėtai naudojami
savivaldybės įsteigti fondai;
11) kontroliuoja, kaip laikomasi tarybos nustatytų
taisyklių, už kurių pažeidimą numatyta administracinė atsakomybė;
12) įstatymų nustatyta tvarka organizuoja gyvenamųjų patalpų
statybą, eksploataciją, sudaro ir tvarko piliečių eiles valstybės
paramai gauti, nuomoja ir parduoda savivaldybių fondo
gyvenamąsias patalpas;
13) tiria ir analizuoja migracijos procesus, kartu su
teritorinėmis darbo biržomis organizuoja racionalų gyventojų
užimtumą, gyventojų kvalifikacijos kėlimą, perkvalifikavimą bei
viešuosius darbus;
14) kartu su kitomis valstybės institucijomis rengia ir
įgyvendina prevencines priemones, gyventojų gelbėjimą nuo
katastrofų, stichinių nelaimių, epidemijų, užkrečiamų ligų,
likviduoja jų padarinius;
15) rengia tarybai pasiūlymus steigti, reorganizuoti ir
likviduoti iš savivaldybės biudžeto lėšų išlaikomas įstaigas,
įmones ir organizacijas;
16) valdo, naudoja ir saugo savivaldybės turtą;
17) rengia gyventojų susirinkimus, kuriuose ne rečiau kaip
kartą per metus pateikia informaciją apie savivaldybės reikalus,
taip pat kartą per metus ir pagal reikalavimą atsiskaito už savo
veiklą tarybai.
Valdybos kompetenciją reguliuoja tarybos patvirtinti
nuostatai.
Jeigu valdyba nesudaroma, tai visus valdybai priskirtus
įgaliojimus vykdo meras.
19 straipsnis. Seniūno kompetencija
Seniūno darbą reglamentuoja jo veiklos nuostatai.
Seniūnas:
1) mero pavedimu rengia ir teikia mero potvarkių (valdybos
sprendimų, jeigu ji sudaroma) projektus seniūnijos klausimais;
2) teikia merui rekomendacijas dėl socialinės globos;
3) teikia merui pasiūlymus dėl savivaldybės saugomų
teritorijų ir kraštovaizdžio objektų priežiūros;
4) renka jo kompetencijai priskirtus statistikos duomenis;
5) išduoda pažymas seniūnijos gyventojams dėl jų socialinės
padėties;
6) šaukia seniūnijos gyventojų sueigas;
7) organizuoja kapinių priežiūrą;
8) renka žinias apie žemės nuomos poreikius;
9) organizuoja rinkliavas ir vietinių mokesčių rinkimą;
10) tvarko ūkines knygas;
11) kontroliuoja ir teikia savivaldybei informaciją apie
tarybos (valdybos, jeigu ji sudaroma) sprendimų, mero potvarkių
įgyvendinimą seniūnijos teritorijoje;
12) kaimo vietovėse registruoja gimimus bei mirtis, išduoda
leidimus laidoti, įstatymų nustatyta tvarka atlieka notarinius
veiksmus įrašo Lietuvos Respublikos piliečio pase duomenis
apie nuolatinę gyvenamąją vietą;
13) atlieka kitas mero potvarkiu (valdybos sprendimu, jeigu
ji sudaroma) deleguotas funkcijas.
Pakeitimai:
1.Lietuvos Respublikos 1995 09 14
Įstatymas Nr.1-1041
Žin., 1995 Nr.79-1820
20 straipsnis. Kontrolieriaus kompetencija
Kontrolierius, neviršydamas Lietuvos Respublikos įstatymų ir
tarybos sprendimų nustatytų įgaliojimų, prižiūri, kaip
naudojamos savivaldybės biudžeto lėšos, ar teisėtai, tikslingai
ir efektyviai eksploatuojama savivaldybės nuosavybė, taip pat
savivaldybei patikėta valstybės nuosavybė.
Kontrolieriaus veiklą reglamentuoja nuostatai. Kontrolierius
pagal savo kompetenciją leidžia įsakymus.
Kontrolierius:
1) vadovauja kontrolieriaus tarnybai, priima į darbą ir
atleidžia tarnybos darbuotojus (neviršydamas biudžeto asignavimų
ir nustatyto mokos fondo);
2) teikia tarybai išvadas dėl savivaldybės biudžeto vykdymo,
dėl nebiudžetinių lėšų ir fondų naudojimo;
3) tarybos, jos komitetų, mero (valdybos, jeigu ji sudaroma)
siūlymu arba savo iniciatyva organizuoja patikrinimus bei
revizijas administracijoje, savivaldybės valstybinėse ir
valstybinėse akcinėse įmonėse, įstaigose, organizacijose;
4) teikia savivaldybės institucijoms išvadas ir pasiūlymus
dėl patikrinimų ir revizijų rezultatų;
5) atlieka kitus veiksmus, užtikrinančius nustatytų
pažeidimų pašalinimą.
Kontrolierius yra juridinis asmuo.
IV skyrius
SAVIVALDYBIŲ EKONOMINĖS VEIKLOS PAGRINDAS
21 straipsnis. Savivaldybės nuosavybė
Savivaldybės ekonominės veiklos pagrindą sudaro savivaldybės
nuosavybė.
Savivaldybės nuosavybė - tai savivaldybei nuosavybės teise
priklausantis turtas, kurio savininko funkcijas pagal įstatymus
įgyvendina taryba.
Savivaldybės nuosavybės objektus nustato įstatymai.
Savivaldybės nuosavybės teisė atsiranda:
1) perduodant įstatymų nustatyta tvarka valstybės nuosavybės
objektus savivaldybės nuosavybėn. Šiuo atveju gali būti
įstatymuose nustatytos disponavimo tokiais objektais apribojimo
sąlygos;
2) sukuriant naujus nuosavybės objektus;
3) sudarant sandorius arba kitais įstatymų nustatytais
atvejais.
Taryba teisę valdyti bei eksploatuoti konkrečius
savivaldybės nuosavybės objektus gali deleguoti savo suformuotoms
institucijoms arba ūkio subjektams.
22 straipsnis. Turtiniai santykiai, keičiant Lietuvos
Respublikos savivaldybių teritorijų ribas
Likviduojant savivaldybę ar keičiant Lietuvos Respublikos
teritorijos administracinio vieneto ribas, kitai savivaldybei
priskiriama ta savivaldybės nekilnojamojo turto dalis, kuri yra
priskiriamojoje teritorijoje; kitas jos turtas ir skolos
paskirstomos savivaldybėms proporcingai iš priskiriamos
teritorijos juridinių ir fizinių asmenų surenkamiems mokesčiams į
savivaldybės biudžetą.
Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų
turtinius ginčus, kilusius dėl teritorijos administracinių
vienetų ribų pertvarkymo, sprendžia teismas.
23 straipsnis. Savivaldybės finansai
Savivaldybės finansinius išteklius sudaro savivaldybės
biudžetas, nebiudžetiniai fondai ir lėšos.
Kiekviena savivaldybė turi savarankišką biudžetą.
Savivaldybės biudžetas sudaromas ir tvirtinamas vieneriems
metams.
Biudžetiniais metais taryba gali keisti biudžetą ir sudaryti
papildomą biudžetą ta pačia tvarka, kokia jis sudaromas ir
tvirtinamas.
Lietuvos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų
santykius reguliuoja Lietuvos Respublikos biudžetinės sandaros ir
Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai.
Savivaldybės biudžeto pajamos formuojamos iš pajamų už jos
nuosavybei priklausančio turto eksploatavimą, iš jos teritorijoje
esančių įmonių, įstaigų ir organizacijų mokamų mokesčių bei kitų
pagal Lietuvos Respublikos įstatymus joms priskirtų pajamų
šaltinių.
Jeigu savivaldybių biudžetams priskirtų pajamų neužtenka jų
socialinėms reikmėms tenkinti, savivaldybių biudžetams gali būti
skiriamos subsidijos iš Lietuvos valstybės biudžeto tikslinėms
programoms įgyvendinti.
Papildomos savivaldybių biudžetų pajamos, gautos vykdant
biudžetą, taip pat sutaupytos išlaidos lieka savivaldybėms.
Jeigu savivaldybių biudžetų pajamos ar išlaidos dėl Lietuvos
valstybės institucijų priimtų aktų keičiasi, pasikeitusios sumos
kompensuojamos atitinkamai iš Lietuvos valstybės ar savivaldybės
biudžetų. Kompensacijų sumas derina suinteresuotos šalys. Kilus
ginčui, galutinį sprendimą priima teismas. Lėšos valstybės
deleguotosioms funkcijoms įgyvendinti skiriamos iš Lietuvos
valstybės biudžeto.
Savivaldybės nebiudžetiniai fondai ir lėšos sudaromi iš
vietinių rinkliavų ir kitų pajamų šaltinių. Vietinių rinkliavų
nustatymo bei savivaldybės nebiudžetinių fondų ir lėšų sudarymo
ir naudojimo tvarką nustato įstatymai.
Savivaldybė gali naudotis bankų kreditais, imti ir teikti
paskolas įstatymų nustatyta tvarka.
V skyrius
SAVIVALDYBIŲ SANTYKIAI SU VALSTYBĖS
INSTITUCIJOMIS IR TARPTAUTINĖMIS ORGANIZACIJOMIS
24 straipsnis. Savivaldybių santykiai su valstybės
institucijomis
Tarybų ir savivaldybės vykdomųjų institucijų santykiai su
valstybės institucijomis grindžiami Lietuvos Respublikos
Konstitucija ir įstatymais.
Savivaldos institucijos nėra pavaldžios valstybės
institucijoms.
Tais atvejais, kai su savivaldybės interesais susijusius
reikalus svarsto aukštesniosios valstybės institucijos, jos apie
tai privalo pranešti savivaldybei. Taryba teikia pasiūlymus,
kuriuos privalo išnagrinėti aukštesniosios valstybės
institucijos.
Vyriausybė ir jos institucijos sprendimus valstybės
teritorijos planavimo klausimais derina su savivaldybėmis ir
savivaldybių ribas siūlo keisti, atsižvelgdamos į savivaldybių
pasiūlymus.
Vyriausybė remia savivaldybes rengiant, tobulinant ir
perkvalifikuojant savivaldybių tarnautojus.
Savivaldybės informuojamos ir konsultuojamos valstybės
institucijose visais su savivaldybėmis susijusiais klausimais.
25 straipsnis. Lietuvos Respublikos savivaldybių
atstovavimas
Lietuvos Respublikos savivaldybėms Seime, santykiuose su
Respublikos Prezidentu, Vyriausybėje ir tarptautinėse
organizacijose atstovauja Respublikinė savivaldybių asociacija.
VI skyrius
SAVIVALDYBIŲ VEIKLOS TEISINĖS GARANTIJOS
26 straipsnis. Savivaldybių veiklos teisinių garantijų
bendrosios nuostatos
Savivaldos institucijų sprendimai, neviršijantys jų
kompetencijos, yra privalomi visoms savivaldybės teritorijoje
esančioms įmonėms, įstaigoms ir organizacijoms, taip pat
pareigūnams ir gyventojams.
Šio įstatymo nustatytos savivaldybės teisės negali būti
varžomos ar ribojamos, išskyrus Lietuvos Respublikos įstatymų
numatytus atvejus.
27 straipsnis. Tarybų veiklos teisinė apsauga
Tarybos dėl savo teisių pažeidimų turi teisę kreiptis į
teismą.
28 straipsnis. Savivaldos institucijų ir pareigūnų
veiklos teisinė priežiūra
Ar savivaldybės laikosi Lietuvos Respublikos Konstitucijos
ir įstatymų, ar vykdo Vyriausybės sprendimus, įstatymų nustatyta
tvarka prižiūri Vyriausybės atstovai.
Piliečių skundus dėl savivaldybės pareigūnų piktnaudžiavimo
ar biurokratizmo tiria Seimo kontrolieriai, kurių įgaliojimus
nustato Seimo kontrolierių įstatymas.
Tarybų, jų vykdomųjų institucijų bei pareigūnų aktai ar
veiksmai, pažeidžiantys piliečių ir organizacijų teises, gali
būti skundžiami teisme.
29 straipsnis. Savivaldybių atributika ir raštvedyba
Savivaldybės herbu laikomas savivaldybės centro herbas.
Savivaldybė, neturinti savo herbo, naudoja valstybės herbą.
Savivaldybės herbas naudojamas herbiniuose savivaldos
institucijų antspauduose, iškabose ir firminiuose blankuose.
Savivaldybių raštvedyba tvarkoma lietuvių kalba ir turi
atitikti valstybės nustatytus raštvedybos reikalavimus.
30 straipsnis. Tiesioginio valdymo įvedimas savivaldybės
teritorijoje
Savivaldybės teritorijoje laikinai, bet ne ilgiau kaip iki
kadencijos pabaigos, Seimo sprendimu gali būti įvestas
tiesioginis valdymas. Įvedus tiesioginį valdymą, savivaldybės
taryba ir jos suformuotos vykdomosios institucijos netenka savo
įgaliojimų.
Tiesioginis valdymas gali būti įvedamas, jeigu:
1) savivaldos institucijos savo veiksmais kėsinasi į
valstybės teritorijos vientisumą bei konstitucinę santvarką;
2) teismai nustato, kad taryba nesilaiko Lietuvos
Respublikos Konstitucijos, nuolat pažeidinėja įstatymus;
3) taryba neišsirenka mero, mero pavaduotojo ir nesuformuoja
savivaldos institucijų per šiame įstatyme nustatytą laiką arba
tris kartus nesusirenka į mero šaukiamą posėdį;
4) meras ir taryba nesilaiko šio įstatymo 9 straipsnio
trečiosios dalies nuostatų.
Siūlymą laikinai įvesti tiesioginį valdymą Seimui gali
pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybė, o išvadas dėl tokio
siūlymo pagrįstumo Seimui teikia Seimo Savivaldybių komitetas.
Seimas, priimdamas sprendimą laikinai įvesti tiesioginį
valdymą, nustato naujų rinkimų į savivaldybės tarybą datą.
Tiesioginį savivaldybės valdymą pagal Lietuvos Respublikos
įstatymą "Dėl administracinių teritorinių vienetų tiesioginio
valdymo" įgyvendina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
31 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
Šis įstatymas įsigalioja pirmą dieną po įvykusių rinkimų į
Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybas. Įsigaliojus šiam
įstatymui, nustoja galios Lietuvos Respublikos vietos savivaldos
pagrindų įstatymas.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
RESPUBLIKOS PREZIDENTAS ALGIRDAS BRAZAUSKAS
_