Suvestinė redakcija nuo 2001-05-02 iki 2001-07-07

 

Nutarimas paskelbtas: Lietuvos aidas 1993, Nr. 82-0; Žin. 1993, Nr.14-365, i. k. 0931100NUTA00000276

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL ĮMONIŲ PRIPAŽINIMO NEMOKIOMIS IR PAGRINDINIŲ PROCEDŪRŲ, SUSIJUSIŲ SU LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ BANKROTO ĮSTATYMO ĮGYVENDINIMU, VYKDYMO TVARKOS

 

1993 m. balandžio 20 d. Nr. 276

Vilnius

 

Įgyvendindama Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti pridedamus:

1.1. Neteko galios nuo 1997-12-04

Punkto naikinimas:

Nr. 1305, 1997-11-28, Žin. 1997, Nr. 109-2779 (1997-12-03), i. k. 0971100NUTA00001305

 

1.2. Įmonių, esančių sunkioje ekonominėje būklėje ir negalinčių įvykdyti finansinių įsipareigojimų, sanavimo tvarką;

1.3. Bankrutavusios įmonės likvidavimo tvarką;

1.4. Įmonių finansinių prievolių mokėjimo bankroto procedūrų metu tvarką.

2. Neteko galios nuo 1997-12-04

Punkto naikinimas:

Nr. 1305, 1997-11-28, Žin. 1997, Nr. 109-2779 (1997-12-03), i. k. 0971100NUTA00001305

 

3. Neteko galios nuo 1997-12-04

Punkto naikinimas:

Nr. 1305, 1997-11-28, Žin. 1997, Nr. 109-2779 (1997-12-03), i. k. 0971100NUTA00001305

 

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                                ADOLFAS ŠLEŽEVIČIUS

 

 

 

EKONOMIKOS MINISTRAS                                                                             JULIUS VESELKA

 

Patvirtinta. Neteko galios nuo 1997-12-04

Priedo naikinimas:

Nr. 1305, 1997-11-28, Žin. 1997, Nr. 109-2779 (1997-12-03), i. k. 0971100NUTA00001305

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1993 m. balandžio 20 d. nutarimu Nr. 276

 

Įmonių, esančių sunkioje ekonominėje būklėje ir negalinčių

įvykdyti finansinių įsipareigojimų, sanavimo tvarka

 

1. Įmonių sanavimas, suteikiant joms administracinę, ekonominę ir finansinę paramą, atliekamas tuo atveju, kai yra reali galimybė atkurti normalų įmonių funkcionavimą, finansinių įsipareigojimų vykdymą ir tęsti jų veiklą rinkos sąlygomis.

2. Įmonėms sanuoti gali būti naudojamos valstybės, taip pat kitų Lietuvos Respublikos ir užsienio juridinių bei fizinių asmenų lėšos.

3. Valstybės lėšos valstybinių, valstybinių akcinių ir privataus kapitalo įmonių sanavimo projektams kredituoti skiriamos šia tvarka:

3.1. įmonėms, užtikrinančioms Lietuvos Respublikos ūkio funkcionavimą (energetikos, transporto, ryšių, sveikatos apsaugos);

3.2. įmonėms, užtikrinančioms kitų Lietuvos Respublikos įmonių funkcionavimą (turinčioms technologinius ryšius su keletu Lietuvos Respublikos įmonių);

3.3. įmonėms, kuriose dirba daugiau kaip 25 procentai darbingų miesto (gyvenvietės), kuriame yra bankrutuojanti įmonė, gyventojų;

3.4. kitoms įmonėms, jeigu jų gaminama produkcija arba teikiamos paslaugos yra gyvybiškai būtinos Lietuvos Respublikos ūkiui ir gyventojams.

4. Nesugebančios vykdyti finansinių įsipareigojimų bei siekiančios išvengti bankroto įmonės (valstybinės ir valstybinės akcinės įmonės – suderinusios su steigėju) turi parengti ir pateikti Ekonomikos ministerijai įmonės ūkinės-finansinės veiklos projektą (verslo planą), kuriame visų pirma nurodo priežastis, dėl kurių susidarė tokia būklė, ir konkrečius veiksmus, kurių jos ėmėsi ir numato imtis, kad užtikrintų įmonės funkcionavimą ir finansinių įsipareigojimų vykdymą.

Taip pat įmonės turi pagrįsti sanavimo būtinumą ir įrodyti, kad yra pasirengusios savarankiškai įgyvendinti parengtą nurodytąjį projektą.

5. Įmonės sprendimas siekti sanavimo, taip pat parengtas ūkinės-finansinės veiklos projektas (verslo planas) turi būti suderinti su kreditoriais ir jų pasirašyti. Pritarusių šiam projektui kreditorių reikalavimų suma vertine išraiška turi sudaryti daugiau kaip pusę visų kreditorių pateiktų reikalavimų sumos, neskaitant reikalavimų tų kreditorių, kurie nedalyvavo kreditorių susirinkime be svarbių priežasčių (neturėdami teismo arba kreditorių pripažintų nedalyvavimą pateisinančių dokumentų).

6. Pirmenybę sanuoti bankrutuojančią valstybinę arba valstybinę akcinę įmonę turi jos darbuotojų kolektyvas.

Jeigu darbuotojų kolektyvas nepasinaudoja pirmenybe pareikšti norą sanuoti bankrutuojančią įmonę per mėnesį nuo bankroto bylos iškėlimo dienos, sanavimo dalyviai renkami tik konkurso būdu. Konkursas ir jo vykdymo sąlygos skelbiami spaudoje.

Konkurse gali dalyvauti Lietuvos Respublikos bei užsienio juridiniai ir fiziniai asmenys.

7. Konkursui, nurodytam 6 punkte, pateiktų įmonių sanavimo projektų analizę atlieka nepriklausomų ekspertų grupė, sudaryta prie Ekonomikos ministerijos. Į šią grupę turėtų būti įtraukti ministerijų – įmonių steigėjų, Finansų ministerijos ir bankų atstovai, taip pat kvalifikuoti ekspertai ekonomistai.

8. Sprendimą dėl įmonės, kuriai iškelta bankroto byla, sanavimo Ekonomikos ministerija per mėnesį nuo paklausimo gavimo dienos praneša bankroto bylą iškėlusiam teismui.

Priėmus sprendimą sanuoti įmonę, bankroto byla sustabdoma.

9. Ne vėliau kaip per 15 dienų nuo pareiškimų dalyvauti sanavimo konkurse padavimo, o tais atvejais, kai konkursas nebuvo skelbiamas – ne vėliau kaip per 15 dienų nuo sprendimo sanuoti įmonę priėmimo, Ekonomikos ministerija išnagrinėja kandidatų, pareiškusių norą dalyvauti sanavime, projektus, atrenka juos ir priima šiuo klausimu sprendimą.

10. Per 10 dienų nuo 9 punkte nurodyto sprendimo priėmimo sanavimo dalyviai turi sušaukti susirinkimą, parengti susitarimą ir paskirti atstovą sanavimo administratoriaus funkcijoms vykdyti.

Susitarime turi būti įsipareigota patenkinti visų kreditorių reikalavimus su jais suderintais terminais, nurodyta sanavimo trukmė, numatyti kiekvieno sanavimo dalyvio įsipareigojimai kreditoriams (ir tuo atveju, jeigu prasidėjus sanavimui būtų atsisakyta jame dalyvauti), nurodyta kiekvieno sanavimo dalyvio skiriama lėšų suma skolininko kreditams padengti ir įmonės mokumui atstatyti, skolininko turto dalis, įgyjama nuosavybėn pasibaigus sanavimui, taip pat kitos sanavimo dalyvių ir kreditorių nuomone būtinos sąlygos.

Baigus įmonės sanavimą, jį vykdę asmenys įgyja nuosavybės teisę į įmonės turto dalį, įdėtą į įmonę sanavimo metu.

Turtas negali būti atskirtas nuo įmonės.

Valstybės ar savivaldybės įmonė po sanavimo gali būti reorganizuojama į akcinę bendrovę ar uždarąją akcinę bendrovę.

Atsiskaičius su kreditoriais, akcinės bendrovės ar uždarosios akcinės bendrovės sanuotojui ir akcininkams skiriamas akcijų skaičius, nominalia verte atitinkantis jiems nuosavybės teise priklausančio įstatinio kapitalo dydį.

Administratorius privalo įforminti pasikeitusius nuosavybės santykius ir įstatinio kapitalo pasikeitimą. Pasikeitus įstatiniam kapitalui, akcinės bendrovės ar uždarosios akcinės bendrovės registruojami duomenys Įmonių registre turi būti pakeisti įstatymų nustatyta tvarka.

Įregistravus pasikeitusius duomenis Įmonių registre, teismo arba kreditorių sprendimu bankroto byla nutraukiama.

Įmonė tęsia veiklą, vadovaudamasi įmonių veiklą reglamentuojančiais teisės aktais.

Sanavimo metu kreditorių reikalavimai turi būti tenkinami šia eiliškumo tvarka:

įkaitu garantuoti reikalavimai;

teismo ir administravimo išlaidos, susijusios su bylos nagrinėjimu ir sanavimo rengimu;

reikalavimai dėl neapmokėtų prekių, pateiktų per laikotarpį nuo įmonės bankroto bylos iškėlimo ar viešo įmonės paskelbimo bankrutuojančia dienos iki teismo ar kreditorių ir sanavimo dalyvių susirinkimo sprendimo sanuoti įmonę priėmimo dienos, taip pat kiti reikalavimai, kylantys dėl sprendimų, kuriuos priėmė įmonės administratorius bylos nagrinėjimo metu arba sanavimo dalyviai – sanavimo metu;

reikalavimai dėl mokesčių ir kitų mokėjimų į biudžetą, privalomo valstybinio socialinio draudimo;

įkaitu negarantuoti ir kiti reikalavimai.

Sanavimo dalyviai privalo įvykdyti visus pasižadėjimus kreditoriams ir solidariai už juos atsako, jeigu ko kita nenumatyta sutartyje.

Punkto pakeitimai:

Nr. 565, 1996-05-10, Žin., 1996, Nr. 46-1126 (1996-05-17), i. k. 0961100NUTA00000565

 

11. Sanavimo metu bankrutuojančios valstybinės ar valstybinės akcinės įmonės steigėjas, įmonės savininkas (savininkai), bet kuris iš kreditorių arba darbuotojų kolektyvas gali pateikti teismui pareiškimą dėl neefektyvaus sanavimo vykdymo, taip pat sanavimo dalyvių veiksmų, pažeidžiančių steigėjo, savininko (savininkų), kreditorių arba darbuotojų kolektyvo interesus. Šiuos pareiškimus nagrinėja teismas ir priima atitinkamą sprendimą.

12. Sanavimas gali būti teismo nutrauktas pasibaigus jo vykdymo laikui, neįvykdžius reikalavimų, numatytų sanavimo dalyvių susitarime, taip pat paaiškėjus, kad jis yra neefektyvus.

Nutraukus sanavimą, teismas priima sprendimą tęsti įmonės bankroto bylą įstatymų nustatyta tvarka.

13. Įgyvendinus įmonės sanavimo projekte nustatytus tikslus, teismas priima nutartį nutraukti įmonės bankroto bylos nagrinėjimą. Procesas užbaigiamas vadovaujantis sanavimo dalyvių ir kreditorių sutartimi dėl sanavimo.

______________

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1993 m. balandžio 20 d. nutarimu Nr. 276

 

Bankrutavusios įmonės likvidavimo tvarka

 

1. Teismas arba kreditorių susirinkimas, priėmęs sprendimą likviduoti bankrutavusią įmonę:

1.1. Neteko galios nuo 1997-12-04

Punkto naikinimas:

Nr. 1305, 1997-11-28, Žin. 1997, Nr. 109-2779 (1997-12-03), i. k. 0971100NUTA00001305

Punkto pakeitimai:

Nr. 486, 1995-04-06, Žin., 1995, Nr. 31-727 (1995-04-12), i. k. 0951100NUTA00000486

 

1.2. Neteko galios nuo 1997-12-04

Punkto naikinimas:

Nr. 1305, 1997-11-28, Žin. 1997, Nr. 109-2779 (1997-12-03), i. k. 0971100NUTA00001305

 

1.3. tvirtina likvidacinę komisiją, įpareigoja ją organizuoti ir ne vėliau kaip po 2 mėnesių pradėti bankrutavusios įmonės turto pardavimą ir įstatymų nustatyta tvarka patenkinti kreditorių reikalavimus.

Į likvidacinę komisiją skiriamas bankrutavusios įmonės administratorius (likvidacinės komisijos pirmininkas), kreditorių susirinkimo pasiūlyti atstovai, įmonę aptarnaujančių finansų (mokesčių inspekcijos, socialinio draudimo inspekcijos) ir bankų institucijų atstovai, taip pat po vieną bankrutavusios valstybinės arba valstybinės akcinės įmonės steigėjo ir darbo biržos atstovą.

2. Paskelbus įmonę bankrutavusia:

2.1. nutraukiama jos komercinė veikla;

2.2. įmonės turtas, jos turtiniai įsipareigojimai ir teisės pereina likvidacinės komisijos žinion;

2.3. laikomi suėjusiais visi bankrutavusios įmonės skolų kreditoriams bei debitorių skolų mokėjimo terminai;

2.4. sustabdomas visų finansinių prievolių mokėjimas.

3. Likvidacinė komisija:

3.1. inventorizuoja bankrutavusios įmonės turtą, jį įvertina ir nustato tą jo dalį, kuri bus parduota;

3.2. disponuoja bankrutavusios įmonės turtu ir užtikrina jo apsaugą;

3.3. imasi priemonių, kad būtų išreikalautos bankrutavusios įmonės debitorių skolos;

3.4. organizuoja bankrutavusios įmonės turto pardavimą ir įstatymų nustatyta tvarka patenkina kreditorių reikalavimus;

3.5. pateikia teismui nustatyti, ar teisėtos bankrutavusios įmonės sutartys dėl turto pardavimo, dovanojimo ar kitokių veiksmų, pasirašytos dvylikos mėnesių laikotarpiu iki bankroto bylos iškėlimo, jeigu pasirašant šias sutartis buvo siekiama paslėpti turimą turtą, realizuoti jį už mažesnę negu tuo metu buvusią rinkos kainą, taip pat jeigu tokių sutarčių pasirašymo metu bankrutavusi įmonė jau buvo nemoki arba tokia tapo vykdydama šias sutartis ir galėjo pažeisti kreditorių interesus;

3.6. grąžina bankrutavusios įmonės savininkui (savininkams), o bankrutavus valstybinei arba valstybinei akcinei įmonei – steigėjo įgaliotam asmeniui, turtą, likusį atsiskaičius su kreditoriais.

Baigusi darbą, likvidacinė komisija pateikia teismui likvidacinį balansą ir likusio turto grąžinimo aktą.

4. Neteko galios nuo 1997-12-04

Punkto naikinimas:

Nr. 1305, 1997-11-28, Žin. 1997, Nr. 109-2779 (1997-12-03), i. k. 0971100NUTA00001305

 

5. Neteko galios nuo 1997-12-04

Punkto naikinimas:

Nr. 1305, 1997-11-28, Žin. 1997, Nr. 109-2779 (1997-12-03), i. k. 0971100NUTA00001305

Punkto pakeitimai:

Nr. 486, 1995-04-06, Žin., 1995, Nr. 31-727 (1995-04-12), i. k. 0951100NUTA00000486

 

6. Bankrutavusios įmonės darbuotojai atleidžiami įstatymų nustatyta tvarka.

______________

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1993 m. balandžio 20 d. nutarimu Nr. 276

 

Įmonių finansinių prievolių mokėjimo

bankroto procedūrų metu tvarka

 

1. Teismui priėmus nutartį iškelti įmonės bankroto bylą arba kreditorių susirinkimui priėmus sprendimą vykdyti neteisminę bankroto procedūrą, įmonė skolininkė turi teisę tęsti ūkinę veiklą ir privalo vykdyti einamuosius mokėjimus, susijusius su šia veikla.

Punkto pakeitimai:

TAR pastaba. Įmonių finansinių prievolių mokėjimo bankroto procedūrų metu tvarkos 1 punktas ta apimtimi, kuria nustatyta, jog teismui iškėlus bankroto bylą įmonė skolininkė privalo vykdyti ne tik einamuosius mokėjimus, reikalingus įmonės veiklos procesui bylos nagrinėjimo metu palaikyti, bet ir kitus einamuosius mokėjimus, susijusius su įmonės ūkine veikla, prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 straipsniui ir 94 straipsnio 2 punktui. Įmonių finansinių prievolių mokėjimo bankroto procedūrų metu tvarkos 1 punktas ta apimtimi, kuria nustatyta, jog teismui iškėlus bankroto bylą įmonė skolininkė privalo vykdyti ne tik einamuosius mokėjimus, reikalingus įmonės veiklos procesui bylos nagrinėjimo metu palaikyti, bet ir kitus einamuosius mokėjimus, susijusius su įmonės ūkine veikla, prieštarauja 1992 m. rugsėjo 15 d. Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo (su 1994 m. gegužės 19 d. pakeitimais ir papildymais) 6 straipsnio 7 dalies 2 punktui.

2001-04-26, Žin., 2001, Nr. 37-1259 (2001-05-02), i. k. 1011000NUTARG011229           

 

2. Kitą dieną po bankroto bylos iškėlimo arba kreditorių susirinkimo sprendimo pradėti vykdyti neteisminę bankroto procedūrą priėmimo įmonei turi būti nutraukiamas delspinigių už laiku nesumokėtus mokesčius į Lietuvos valstybės biudžetą bei palūkanų ir delspinigių už kreditus skaičiavimas.

Šie mokėjimai atnaujinami kitą dieną po kreditorių ir skolininko taikos sutarties pasirašymo, taip pat po įmonės reorganizavimo ar sanavimo užbaigimo.

______________

 

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 174, 1994-03-16, Žin., 1994, Nr. 22-353 (1994-03-23), i. k. 0941100NUTA00000174

Dėl Pagrindinių įmonių nemokumo nustatymo kriterijų ir sąlygų 4 punkto pripažinimo netekusiu galios

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 486, 1995-04-06, Žin., 1995, Nr. 31-727 (1995-04-12), i. k. 0951100NUTA00000486

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. balandžio 20 d. nutarimo Nr. 276 ir 1993 m. liepos 30 d. nutarimo Nr. 590 dalinio pakeitimo

 

3.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 565, 1996-05-10, Žin., 1996, Nr. 46-1126 (1996-05-17), i. k. 0961100NUTA00000565

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. balandžio 20 d. nutarimo Nr. 276 "Dėl įmonių pripažinimo nemokiomis ir pagrindinių procedūrų, susijusių su Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo įgyvendinimu, vykdymo tvarkos" dalinio pakeitimo

 

4.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 1305, 1997-11-28, Žin., 1997, Nr. 109-2779 (1997-12-03), i. k. 0971100NUTA00001305

Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų bankroto klausimais pripažinimo netekusiais galios

 

5.

Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas, Nutarimas

2001-04-26, Žin., 2001, Nr. 37-1259 (2001-05-02), i. k. 1011000NUTARG011229               

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. balandžio 20 d. nutarimu Nr. 276 patvirtintos Įmonių finansinių prievolių mokėjimo bankroto procedūrų metu tvarkos 1 punkto atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir 1992 m. rugsėjo 15 d. Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo (su 1994 m. gegužės 19 d. pakeitimais ir papildymais) 6 straipsnio 7 dalies 2 punktui