Įsakymas netenka galios 2011-12-01:

Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija, Įsakymas

Nr. 22.3-99, 2011-10-07, Žin., 2011, Nr. 123-5856 (2011-10-13), i. k. 1115310ISAK022.3-99

Dėl Branduolinės saugos reikalavimų BSR-1.8.2-2011 "Branduolinės energetikos objekto modifikacijų kategorijos ir modifikacijų atlikimo tvarkos aprašas" patvirtinimo

 

Suvestinė redakcija nuo 2009-03-06 iki 2011-11-30

 

Įsakymas paskelbtas: Žin. 2008, Nr. 126-4829, i. k. 1085310ISAK022.3-96

 

VALSTYBINĖS ATOMINĖS ENERGETIKOS SAUGOS INSPEKCIJOS (VATESI) VIRŠININKO

ĮSAKYMAS

 

DĖL BRANDUOLINĖS SAUGOS REIKALAVIMŲ BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTO MODIFIKACIJOMS PATVIRTINIMO

 

2008 m. spalio 3 d. Nr. 22.3-96

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. liepos 1 d. nutarimu Nr. 1014 patvirtintų Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos nuostatų (Žin., 2002, Nr. 69-2814) 7.2 punktu:

1. Tvirtinu Branduolinės saugos reikalavimus branduolinės energetikos objekto modifikacijoms, P-2008-02 (pridedama).

2. Pripažįstu netekusiu galios VATESI viršininko 2000 m. gegužės 8 d. įsakymą Nr. 14 „Dėl Reikalavimų branduolinės energetikos objekto modifikacijoms“.

 

 

 

RADIACINĖS APSAUGOS DEPARTAMENTO DIREKTORIUS,

PAVADUOJANTIS VATESI VIRŠININKĄ                                          VIDAS PAULIKAS


 

PATVIRTINTA

Valstybinės atominės energetikos saugos

inspekcijos (VATESI) viršininko

2008 m. spalio 3 d. įsakymu Nr. 22.3-96

 

BRANDUOLINĖS SAUGOS REIKALAVIMAI BRANDUOLINĖS ENERGETIKOS OBJEKTO MODIFIKACIJOMS

P-2008-02

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Eksploatacinė sauga ir techniniai ekonominiai branduolinės energetikos objekto (toliau – BEO) rodikliai priklauso nuo BEO personalo, projektavimo ir konstravimo organizacijų, įmonių gamintojų, branduolinės energetikos techninės paramos organizacijų darbo efektyvumo, įdiegiant techninio projekto, BEO sistemų ir elementų pakeitimus, paremtus eksploatacine patirtimi, mokslo ir technikos pasiekimais bei kintančiais saugos gerinimo reikalavimais.

2. „Reikalavimai branduolinės energetikos objekto modifikacijoms“ (toliau – Reikalavimai) yra dokumentas, reglamentuojantis Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos (toliau – VATESI) reikalavimus paruošiant, pagrindžiant ir įgyvendinant modifikacijas, darančias įtaką branduolinei saugai ir radiacinei BEO apsaugai. Šie Reikalavimai reglamentuoja sąlygas, kurių turi būti laikomasi įgyvendinant modifikacijas.

3. Reikalavimai parengti remiantis Branduolinės energijos įstatymu, kitais įstatymais, branduolinės saugos ir radiacinės apsaugos normomis ir taisyklėmis, VATESI nuostatais, Bendraisiais atominių elektrinių saugos užtikrinimo nuostatais ir Tarptautinės atominės energijos agentūros (TATENA) dokumentais.

4. BEO sauga turi būti užtikrinama nuosekliai įgyvendinant „apsaugos gilyn“ principą, pagrįstą barjerų sistema, kuri užkerta kelią jonizuojančiajai spinduliuotei ir radioaktyviosioms medžiagoms plisti į aplinką bei naudojant techninių ir organizacinių priemonių sistemą apsaugo šiuos barjerus ir palaiko jų efektyvumą.

5. Saugai svarbių sistemų ar elementų sudėties ir/ar charakteristikų, taip pat eksploatacijos ribų ir sąlygų, nurodytų BEO techniniame projekte ir eksploatacijos technologiniame reglamente, bei licenciato organizacinės struktūros pakeitimai, kurie gali įtakoti BEO saugą, turi būti pagrįsti ir suderinti su VATESI prieš licenciatui priimant atitinkamus sprendimus.

Punkto pakeitimai:

Nr. 22.3-29, 2009-02-26, Žin., 2009, Nr. 25-1010 (2009-03-05), i. k. 1095310ISAK022.3-29

 

51. Licenciatas, siekdamas užtikrinti BEO saugą kiekviename jo gyvavimo etape, privalo sukurti, patvirtinti, įgyvendinti ir, prireikus, keisti organizacinę struktūrą. Prireikus atlikti organizacinės struktūros pakeitimus, licenciatas privalo parengti ir pateikti VATESI detalų naujos organizacinės struktūros aprašymą, jos saugos pagrindimą bei priemonių planą, užtikrinantį sklandų, be neigiamos įtakos BEO saugai, perėjimą prie jos.

Papildyta punktu:

Nr. 22.3-29, 2009-02-26, Žin., 2009, Nr. 25-1010 (2009-03-05), i. k. 1095310ISAK022.3-29

 

6. Reikalavimai yra privalomi visiems fiziniams ir juridiniams asmenims, dalyvaujantiems bet kuriame BEO modifikacijų įgyvendinimo etape.

7. EO turi iš anksto informuoti VATESI apie visas planuojamas modifikacijas.

 

II. SĄVOKOS

 

8. ALARA principas – (angl. „As Low As Reasonably Achievable“ santrumpa) koncepcija, pagal kurią projektuojant ir naudojant jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinius, taip pat vykdant su tuo susijusią veiklą apšvita turi būti tokia maža, kokią tik įmanoma ir tikslinga pasiekti atsižvelgiant į ekonominius ir socialinius veiksnius.

9. Bandymai – BEO sistemų (elementų) veikimo, atitikimo projektinėms charakteristikoms ir gebėjimo patenkinti nustatytus reikalavimus patikrinimas veikiant fiziniams bei cheminiams veiksniams, taip pat veikiant aplinkai arba normalios eksploatacijos sąlygoms.

10. Branduolinės energetikos objektas (BEO) – atominė elektrinė, branduolinis reaktorius, branduolinių medžiagų ir radioaktyviųjų atliekų saugykla, jų perdirbimo objektas.

11. Elementai – įrengimai, prietaisai, vamzdynai, kabeliai, statybinės konstrukcijos ir kiti gaminiai, užtikrinantys nustatytų funkcijų atlikimą savarankiškai ar sistemų sudėtyje ir priimami struktūriniu vienetu atliekant saugos ir patikimumo įvertinimą.

12. Fizinė apsauga – fizinės saugos sudedamoji dalis, kuri numato fizines, operatyvines, technines inžinerines ir kitas priemones, užtikrinančias, kad į branduolinės energetikos objekto teritoriją neteisėtai nepatektų asmenys, nebūtų įgabenami ginklai, šaudmenys, sprogmenys, sprogstamosios medžiagos, kitos pavojingos medžiagos ir įrenginiai bei išgabenamos materialinės vertybės, kad nebūtų neteisėtai užvaldomos branduolinės medžiagos bei panaudotas branduolinis kuras ar nebūtų sukeltas teroro aktas.

13. Laikinos modifikacijos – modifikacijos, kurios įgyvendinamos ribotam laikui.

14. Modifikacijos:

14.1. projekto, konstrukcijų, sistemų ir/arba jų charakteristikų, programinės įrangos arba BEO pastatų ar statinių pakeitimas;

14.2. eksploatacijos ribų ir sąlygų, nurodytų BEO techniniame projekte ir eksploatacijos technologiniame reglamente, pakeitimas;

14.3. licenciato organizacinės struktūros pakeitimai, galintys daryti įtaką branduolinės energetikos objekto saugai;

Papildyta punktu:

Nr. 22.3-29, 2009-02-26, Žin., 2009, Nr. 25-1010 (2009-03-05), i. k. 1095310ISAK022.3-29

 

14.4. aukščiau nurodytų pakeitimų derinys.

Punkto numeracijos pakeitimas:

Nr. 22.3-29, 2009-02-26, Žin., 2009, Nr. 25-1010 (2009-03-05), i. k. 1095310ISAK022.3-29

 

15. Modifikacijos įgyvendinimas – procesas, kurį sudaro tokie modifikacijos diegimo etapai kaip planavimas, projektavimas, pirkimai, montavimas, inspekcijos ir bandymai, personalo mokymai, pakeitimų įtraukimas į esamą dokumentaciją ir/arba naujos dokumentacijos sukūrimas, atidavimas eksploatuoti, ataskaitinių dokumentų parengimas.

16. Nepriklausoma analizė – modifikacijos dokumentų nagrinėjimas, siekiant įvertinti, ar modifikacija atliekama pagal nustatytas procedūras ir ar visi saugos klausimai yra peržiūrėti, įvertinti ir atitinka galiojančius reikalavimus. Nepriklausomą analizę atlieka EO personalas.

17. Nepriklausoma ekspertizė – modifikacijos dokumentų nagrinėjimas, siekiant įvertinti, ar modifikacija atliekama pagal nustatytas procedūras ir ar visi saugos klausimai yra peržiūrėti, įvertinti ir atitinka galiojančius reikalavimus. Nepriklausomą ekspertizę atlieka techninės paramos organizacijos.

18. Normali eksploatacija – BEO eksploatacija laikantis projekte nurodytų eksploatacijos ribų ir sąlygų.

19. Normalios eksploatacijos sistemos (elementai) – sistemos (elementai), skirtos normaliai eksploatacijai vykdyti.

20. Priėmimo bandymai – sistemų (elementų) bandymai, atliekami pagal priėmimo bandymų programą, pagal kurių rezultatus priimamas sprendimas apie jų tinkamumą įsigyti, naudoti arba eksploatuoti.

201. Organizacinė struktūra – atsakomybių, funkcijų, įgaliojimų ir ryšių paskirstymas organizacijoje nustatant padalinius, juose esamas pareigybes, atitinkamų darbuotojų skaičių, pavaldumą bei jiems keliamus kompetencijos ir kitus reikalavimus.

Papildyta punktu:

Nr. 22.3-29, 2009-02-26, Žin., 2009, Nr. 25-1010 (2009-03-05), i. k. 1095310ISAK022.3-29

 

21. Programa – administracinių-techninių priemonių kompleksas, apibūdinantis darbų pobūdį ir sąlygas, terminus, atlikėjus ir atsiskaitomybę, įskaitant dokumentus, būtinus kokybiškam darbų atlikimui.

22. Saugos pagrindimas – techninis saugos pagrindimas ir/arba BEO saugos įvertinimas, atliekamas visais BEO ciklo etapais.

23. Saugos sistemos (elementai) – sistemos (elementai), atliekantys saugos funkciją.

24. Sistema – elementų visuma, skirta užduotoms funkcijoms vykdyti.

25. Svarbios saugai sistemos (elementai) – saugos sistemos ir elementai, taip pat normalios eksploatacijos sistemos (elementai), kurių gedimas pažeidžia normalią BEO eksploataciją ir gali sukelti projektines arba neprojektines avarijas.

26. Technologinis reglamentas – dokumentas, apibrėžiantis saugų eksploatavimą, pagrindinius saugaus BEO eksploatavimo būdus, bendrą operacijų, susijusių su sauga, atlikimo tvarką, taip pat saugaus BEO eksploatavimo ribas ir sąlygas.

27. Valstybės valdymo ir priežiūros institucijos – vykdomieji valstybės organai: Vyriausybė, ministerijos, vyriausybinės įstaigos, institucijos prie ministerijų, įgalioti vietiniai centrinių organų atstovai ir vietos savivaldos institucijos.

28. Kitos Reikalavimuose vartojamos sąvokos atitinka Branduolinės energijos įstatyme (Žin., 1996, Nr. 119-2771) vartojamas sąvokas.

 

III. MODIFIKACIJOS

 

29. Modifikacijų etapų diegimui EO turi turėti ir taikyti atitinkamas procedūras. Modifikacijai įgyvendinti EO turi paskirti vadovą.

 

I. TIKSLAI

 

30. Modifikacijos įgyvendinamos siekiant:

30.1. pagerinti BEO saugos sistemų patikimumą;

30.2. pašalinti gedimus, aptiktus eksploatacijos ir remonto metu;

30.3. sumažinti personalo klaidų galimybes;

30.4. padaryti sistemas tinkamesnes remontui;

30.5. įdiegti neidentiškus keičiamus elementus;

30.6. pritaikyti licenciato organizacinę struktūrą tam, kad ji užtikrintų BEO saugą tam tikrame jo gyvavimo etape.

Papildyta punktu:

Nr. 22.3-29, 2009-02-26, Žin., 2009, Nr. 25-1010 (2009-03-05), i. k. 1095310ISAK022.3-29

 

II. MOTYVAI

 

31. Modifikacijos gali būti įgyvendinamos tiek EO iniciatyva, tiek ir pagal valstybės valdymo ir priežiūros institucijos pasiūlymą ar reikalavimą.

32. Modifikacijų įgyvendinimo pagrindas gali būti:

32.1. BEO EO ir pramoninės eksploatacijos patirties analizė;

32.2. papildomai atliktos saugos analizės ir įvertinimai;

32.3. projektavimo, konstravimo, mokslo-tiriamojo, statybos-montavimo organizacijų, įmonių gamintojų, techninės paramos organizacijų pagrįstos rekomendacijos;

32.4. valstybės valdymo ir priežiūros institucijų reikalavimai pagerinti BEO saugą pasikeitus normoms ir taisyklėms;

32.5. BEO gyvavimo etapų ir (ar) jų atskirų fazių pasikeitimai (pavyzdžiui, pereinant nuo branduolinės energetikos objekto eksploatavimo prie jo eksploatavimo nutraukimo).

Papildyta punktu:

Nr. 22.3-29, 2009-02-26, Žin., 2009, Nr. 25-1010 (2009-03-05), i. k. 1095310ISAK022.3-29

 

III. KLASIFIKACIJA

 

33. Modifikacijos klasifikuojamos pagal Bendruosiuose atominių elektrinių saugos užtikrinimo nuostatuose pateiktus BEO sistemų ir elementų klasifikavimo reikalavimus.

34. EO privalo turėti sistemą, kuri užtikrintų modifikacijų klasifikavimą ir keliamus joms reikalavimus. Modifikacijų klasifikacija turi būti nustatoma įvertinant modifikacijos paskirtį, poveikį saugai bei modifikuojamos sistemos ir(ar) elemento vykdomas funkcijas. Organizacinės struktūros modifikacijų klasifikacija turi būti nustatoma atsižvelgus į struktūrinių padalinių ir (ar) atitinkamas pareigas einančių darbuotojų vykdomas funkcijas užtikrinant saugai svarbių sistemų ir (ar) elementų patikimumą bei BEO saugą, taip pat į modifikacijos vykdymo sudėtingumą.

Punkto pakeitimai:

Nr. 22.3-29, 2009-02-26, Žin., 2009, Nr. 25-1010 (2009-03-05), i. k. 1095310ISAK022.3-29

 

35. Modifikacijos skirstomos į šias kategorijas:

Punkto pakeitimai:

Nr. 22.3-29, 2009-02-26, Žin., 2009, Nr. 25-1010 (2009-03-05), i. k. 1095310ISAK022.3-29

35.1. 1-ajai kategorijai priskiriamos šilumą išskiriančių elementų modifikacijos, taip pat modifikacijos sistemų ir(ar) elementų, kurių gedimas tampa pradiniu įvykiu, sukeliančiu šilumą išskiriančių elementų pažeidimus, viršijančius nustatytas projektinės avarijos ribas esant projektiniam saugos sistemų funkcionavimui;

35.2. 2-ajai kategorijai priskiriamos:

35.2.1. modifikacijos sistemų ir(ar) elementų, kurių gedimas tampa pradiniu įvykiu, sukeliančiu šilumą išskiriančių elementų pažeidimus nustatytose projektinės avarijos ribose, esant projektiniam saugos sistemų funkcionavimui, ir normuotam projektinei avarijai gedimų kiekiui;

35.2.2. modifikacijos saugos sistemų elementų, kurių gedimai sukelia šių sistemų funkcijų neatlikimą;

35.3. 3-iajai kategorijai priskiriamos:

35.3.1. modifikacijos svarbių saugai sistemų elementų, nepriskirtų 1 ir 2 kategorijoms;

35.3.2. modifikacijos sistemų ir(ar) elementų, kuriuose yra radioaktyviųjų medžiagų, esant gedimams patenkančių į aplinką (įskaitant ir gamybines BEO patalpas) viršijant leidžiamas normas;

35.3.3. personalo ir gyventojų radiacinės apsaugos kontrolės sistemos ir(ar) elementų modifikacijos;

35.3.4. fizinės apsaugos sistemų ir(ar) elementų modifikacijos;

35.4. 4-ajai kategorijai priskiriamos neturinčios įtakos BEO saugai normalios eksploatacijos sistemų ir(ar) elementų modifikacijos, nepriskirtos 1, 2 ir 3 kategorijoms;

35.5. Organizacinės struktūros pakeitimai, galintys daryti įtaką BEO saugai – licenciato organizacinės struktūros keitimai, turintys įtakos darbuotojų, kurių darbas susijęs su branduolinės ir fizinės saugos, radiacinės apsaugos bei branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės užtikrinimu, pavaldumui, ryšiams, įgaliojimams, atsakomybėms, funkcijoms, jiems keliamiems reikalavimams ir tokių darbuotojų skaičiui organizacijoje.

Papildyta punktu:

Nr. 22.3-29, 2009-02-26, Žin., 2009, Nr. 25-1010 (2009-03-05), i. k. 1095310ISAK022.3-29

 

IV. LAIKINOSIOS MODIFIKACIJOS

 

36. Laikinosios modifikacijos įgyvendinamos ribotam laikui, o kai kuriais atvejais gali būti kaip tarpiniai nuolatinių modifikacijų etapai.

37. EO vadovybė turi paskirti atsakingus asmenis, be kurių raštiško leidimo ir(ar) suderinimo negalima keisti saugai svarbių sistemų.

38. EO turi siekti, kad laikinųjų modifikacijų būtų kiek galima mažiau, riboti jų kiekį ir galiojimo laiką.

39. EO turi parengti ir patvirtinti BEO laikinųjų modifikacijų kontrolės procedūrą. Procedūroje turi būti nurodyta:

39.1. personalas, kuriam leidžiama inicijuoti, įgyvendinti, atlikti, atšaukti ar patvirtinti laikinąsias modifikacijas;

39.2. reikalavimai modifikacijų atlikimo pagrindimui. Laikinųjų modifikacijų atlikimo pagrindimas turi būti atliktas iki jas įgyvendinant;

39.3. reikalavimai nepriklausomoms analizėms bei nepriklausomoms ekspertizėms;

39.4. tinkamo įrašų, susijusių su laikinosiomis modifikacijomis, vedimo eksploatacijos ir remonto dokumentacijoje bei avarinėse procedūrose kontrolė, siekiant užtikrinti saugią BEO eksploataciją modifikacijų įgyvendinimo metu;

39.5. laikinųjų modifikacijų registracija ir žymėjimas;

39.6. eksploatacinio personalo informavimo apie laikinąsias modifikacijas tvarka, valdymo pulto operatorių atliekama laikinųjų modifikacijų kontrolė;

39.7. laikinųjų modifikacijų galiojimo trukmė ir jų pratęsimo ar atšaukimo tvarka;

39.8. laikinosios modifikacijos panaikinimo patikrinimas ir personalo informavimas apie modifikacijos atšaukimą;

39.9. teisės ir pareigos, saugos priemonės, dokumentavimas.

40. Saugai svarbios sistemos laikinosios modifikacijos atlikimui EO turi gauti VATESI suderinimą vadovaujantis VI skyriuje nustatytais reikalavimais.

41. Atliekant laikinąsias modifikacijas turi būti įrodyta, kad tos modifikacijos nesukels eksploatacinių ribų ir sąlygų viršijimo ir nesukels nenumatytų saugos pažeidimų. Pasiūlytų laikinųjų modifikacijų analizėje turi būti įvertintos ir galiojančios laikinosios modifikacijas.

42. EO turi periodiškai peržiūrėti laikinąsias modifikacijas, siekiant patvirtinti tolesnį jų būtinumą.

 

V. NEPRIKLAUSOMA EKSPERTIZĖ IR NEPRIKLAUSOMA ANALIZĖ

 

43. EO privalo užtikrinti, kad būtų atlikta 1 ir 2 kategorijos modifikacijų techninio sprendimo ir modifikacijų projekto nepriklausoma ekspertizė. Nepriklausomos ekspertizės metu turi būti visapusiškai išnagrinėtos visos galimos pasiūlytos modifikacijos pasekmės BEO eksploatacijai bei būtini gamybinių procedūrų pakeitimai.

44. Nepriklausomai ekspertizei pateiktas 1 ir 2 kategorijos modifikacijų techninis sprendimas ir modifikacijų projektas turi būti parengti pagal eksploatuojančios organizacijos kokybės užtikrinimo sistemos reikalavimus. Pateikiami dokumentai turi detalizuoti funkcinius ir saugos reikalavimus modifikacijoms ir aprašyti, kaip šie reikalavimai bus vykdomi.

45. Modifikacijų dokumentaciją EO turi pateikti nepriklausomai ekspertizei pagal EO patvirtintą procedūrą.

46. BEO personalas pagal nustatytą procedūrą privalo atlikti modifikacijos nepriklausomą analizę. BEO personalas, atliekantis nepriklausomą analizę, negali dalyvauti įgyvendinant modifikacijas.

 

VI. TECHNINIO SPRENDIMO PARENGIMAS IR SUDERINIMAS SU VATESI

 

47. Atlikti 1–3 kategorijos modifikacijas EO turi gauti VATESI suderinimą.

48. 1–3 kategorijos modifikacijų įgyvendinimo procedūros turi būti suderintos su VATESI. Jose turi būti nustatyta dokumentų pateikimo ir derinimo su VATESI tvarka bei būdai.

49. EO privalo išnagrinėti siūlomą BEO sistemos (elemento) modifikaciją, atlikti numatomos modifikacijos analizę, nustatyta tvarka parengti ir pateikti peržiūrėjimui techninį sprendimą (toliau – TS) VATESI. Tuo atveju, jei yra reikalingas kitų valdymo ir priežiūros institucijų leidimas arba suderinimas, EO privalo gauti ir pateikti minėtų institucijų sprendimą VATESI.

50. TS (ar jo prieduose) turi būti ši informacija (prireikus papildomai gali būti pateikiama ir kita informacija):

50.1. numatomos modifikacijos tikslas ir trumpas aprašymas, įskaitant pagrindinius modifikacijos įgyvendinimo darbų etapus;

50.2. modifikacijos techninė užduotis;

50.3. modifikacijos kategorija;

50.4. modifikacijos analizė;

50.5. TS įgyvendinimo planas, reikalingų resursų apimtis;

50.6. organizacijų, kurių dalyvavimas planuojamas įvairiuose TS įgyvendinimo etapuose, sąrašas.

51. Peržiūrėjus TS bei prireikus gavus kitų valdymo ir priežiūros institucijų sprendimus, VATESI derina TS arba nederina, nurodydama priežastį.

52. EO, suderinusi su VATESI TS, pradeda vykdyti modifikacijos įgyvendinimo etapus pagal šių Reikalavimų VII skyrių.

53. Jeigu VATESI nesuderino TS, EO arba paruošia papildomus pagrindimus ir pakartotinai pateikia TS derinimui, atsižvelgdama į šių Reikalavimų nuostatas, arba atsisako numatytos modifikacijos.

54. TS nagrinėjimo metu VATESI, įvertinusi modifikacijos paskirtį, poveikį saugai ar modifikuojamos sistemos ir(ar) elemento vykdomas funkcijas, gali pareikalauti, kad EO planuojamai modifikacijai priskirtų aukštesnę kategoriją.

 

VII. MODIFIKACIJŲ ĮGYVENDINIMAS

 

I. MODIFIKACIJŲ ANALIZĖ

 

55. Visus modifikacijų įdiegimo etapus, įskaitant įrengimų, gaminių ir paslaugų pirkimą, montavimą, inspekcijas ir bandymus, personalo mokymą, pakeitimų paruošimą ir jų įtraukimą į eksploatacinę ir remontinę dokumentaciją, vykdo EO, laikydamasi galiojančių branduolinės energetikos saugos normų ir taisyklių ir remdamasi BEO kokybės užtikrinimo procedūromis.

56. EO privalo atlikti siūlomų modifikacijų analizę, kurios metu reikia įvertinti:

56.1. ar užtikrinamas aktyviosios zonos ir „apsaugos gilyn“ barjerų nepažeidžiamumas;

56.2. ar užtikrinama BEO svarbių saugai sistemų valdymo galimybė, rezervavimas, nepriklausomumas ir įvairiapusiškumas;

56.3. vidinius ir išorinius poveikius;

56.4. apsaugą nuo potencialių gedimų ir vienetinio gedimo bei gedimų dėl bendros priežasties principo laikymosi;

56.5. apsaugą nuo personalo klaidų (žmogiškasis faktorius);

56.6. atitikimą ALARA principui;

56.7. gaisro ir pramoninę saugą, cheminį režimą;

56.8. personalo ir aplinkos apsaugą nuo jonizuojančiosios spinduliuotės.

57. Modifikacijos analizė turi įvertinti jos įtaką BEO branduolinei saugai ir radiacinei apsaugai modifikacijos įdiegimo bei parengimo eksploatacijai etapuose, atliekant modifikuotos sistemos bandymus ir priėmimą eksploatacijai, jos techninį aptarnavimą ir eksploataciją. Analizės metu turi būti nustatyta galima įtaka kitoms BEO svarbioms saugai sistemoms.

58. Atliekant analizę ir saugios eksploatacijos sąlygų bei ribų laikymosi pagrindimą, turi būti taikomas konservatyvus požiūris.

59. EO turi įsitikinti organizacijų, kurių dalyvavimas yra numatomas BEO sistemos (elementų) modifikacijos įgyvendinimo procese, kompetencija. Organizacijos turi pateikti reikiamus valstybės valdymo ir priežiūros institucijų išduotus dokumentus, suteikiančius teisę verstis atitinkama veikla.

60. Jeigu remiantis atlikta analize neįmanoma padaryti išvados, kad modifikacija neturi neigiamos įtakos esamam BEO saugos lygiui, EO privalo atlikti detalesnę saugos analizę, įskaitant ir tikimybinę saugos analizę (toliau – TSA). TSA apimtis ir detalizacijos lygis priklauso nuo modifikacijos potencialios įtakos BEO saugai.

 

II. MODIFIKACIJŲ, KURIOMS REIKIA VATESI SUDERINIMO, ĮGYVENDINIMAS

 

Techninės užduoties paruošimas

 

61. EO, suderinusi TS su VATESI, privalo parengti techninę užduotį (toliau – TU) projektavimui ir suderinti ją su VATESI.

62. TU yra pagrindinis dokumentas, nustatantis reikalavimus ir tvarką, pagal kurį vykdomas saugos pagrindimas, modifikacijos projekto parengimas, modifikacijos priėmimas ir paruošimas eksploatacijai.

63. Techninę užduotį rengia EO, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos teisės aktais. TU tvirtina EO vadovybė.

64. Reikalavimai, įtraukti į TU, turi atitikti šiuolaikinį mokslo ir technikos lygį. Modifikacijos TU turi būti šie skyriai:

64.1. tikslas ir paskirtis;

64.2. numatoma įtaka BEO saugai (saugos įvertinimas), nurodant, kokią dokumentaciją reikia parengti, reikalavimus diagnostikos priemonėms, papildomus reikalavimus saugai, išorinių įvykių įvertinimui;

64.3. sistemos charakteristika, ruošiamos sistemos suderinamumo su esamomis BEO sistemomis analizė;

64.4. įgyvendinimo darbų sudėtis ir turinys (pagrindinių etapų ir techninių reikalavimų paruošimui, gamybai ir bandymams, taip pat sistemos (elemento) paruošimo eksploatacijai aprašymas);

64.5. reikalavimai kokybės užtikrinimui;

64.6. reikalavimai inspekcijoms ir bandymams, priimtinumo kriterijai;

64.7. reikalavimai dokumentacijai (dokumentų tipų ir komplektų sąrašas, egzempliorių kiekis, ataskaitinių dokumentų parengimo būdas, atitinkamų pakeitimų įvedimas);

64.8. normatyvinių dokumentų, kurių pagrindu bus ruošiamas projektas, sąrašas (jeigu projektas ruošiamas remiantis tarptautiniais normatyviniais dokumentais, tai turi būti pateikta jų ir Lietuvos Respublikos teisės aktų palyginamoji analizė, parodanti, kad naudojami normatyviniai reikalavimai atitinka Lietuvos Respublikos teisės aktuose nustatytus reikalavimus arba yra griežtesni);

64.9. reikalavimai 1 ir 2 kategorijos modifikacijų projekto nepriklausomai analizei ir/arba nepriklausomai ekspertizei (įskaitant atitikimo ALARA principui, įtakos radiacinei, gaisro bei pramoninei saugai, vandens cheminiam režimui ir aplinkai įvertinimą);

64.10. reikalavimai naudojamų programinių priemonių validacijai ir/arba verifikacijai;

64.11. reikalavimai organizacijoms, dalyvaujančioms modifikacijų įgyvendinimo procese.

65. EO vadovybės raštiškas kreipimasis kartu su patvirtinta TU nustatyta tvarka pateikiami peržiūrai VATESI, kuri rašte nurodo savo sprendimą – suderina TU arba nesuderina, nurodydama priežastį. Jei VATESI nesuderino TU, EO rengia papildomą pagrindimą ir pakartotinai pateikia TU VATESI suderinti vadovaujantis šių Reikalavimų nuostatomis arba atsisako numatytos modifikacijos.

66. Modifikacijos projekto pakeitimai yra įforminami EO nustatyta tvarka pagal kokybės užtikrinimo sistemos reikalavimus.

67. Jeigu modifikacijos įgyvendinimo darbai buvo pradėti ir pagrįstai negali būti baigti nustatytu laiku, apie 1, 2 ir 3 kategorijos modifikacijų įdiegimo terminų pakeitimus EO raštu informuoja VATESI.

 

Modifikacijos projekto parengimas ir jo suderinimas su VATESI

 

68. Projekto parengimą ir visus kitus modifikacijos įgyvendinimo etapus, įskaitant įrengimų, gaminių ir paslaugų pirkimą, montavimą, inspekcijas ir bandymus, personalo apmokymą, pakeitimų paruošimą ir jų įtraukimą į eksploatacinę ir remontinę dokumentaciją, vykdo EO, vadovaudamasi branduolinės energetikos saugos teisės aktais ir BEO kokybės užtikrinimo procedūromis.

69. Prieš pateikdama projektą VATESI, EO privalo atlikti projekto analizę ir pateikti sprendimą dėl projekto tinkamumo.

70. EO, paruošusi 1 ir 2 kategorijos modifikacijos projektą, pateikia jį VATESI suderinti. Į modifikacijos projektą turi būti įtraukta:

70.1. paaiškinamasis raštas;

70.2. techninė užduotis;

70.3. techninis saugos pagrindimas;

70.4. ekspertų išvados;

70.5. darbo brėžinių komplektas.

71. Pagal projekto peržiūros rezultatus VATESI suderina projektą arba nesuderina, nurodydama nesuderinimo priežastį. Jei VATESI nesuderino projekto, EO rengia papildomą pagrindimą ir pakartotinai pateikia projektą VATESI suderinti vadovaujantis šių Reikalavimų nuostatomis.

 

Montavimo darbai

 

72. EO modifikuotas BEO sistemas turi montuoti pagal projekto reikalavimus, kokybės užtikrinimo procedūras ir branduolinės energetikos saugos teisės aktų reikalavimus.

73. EO parengia ir patvirtina procedūras, kurios nustato reikalavimus tiekėjams, inspekcijoms ir bandymams gamybos metu, montavimo eigoje ir po jo, tiekėjo dokumentacijos pateikimo tvarką ir apimtį, taip pat garantinius įsipareigojimus.

74. Tiekimo eigoje EO privalo kontroliuoti, ar sistemos atitinka nustatytus techninius reikalavimus ir jų kokybę bei projektinę dokumentaciją. Prireikus EO dalyvauja gamyklų inspekcijose ir jų atliekamuose bandymuose, atlieka patiektų prekių ir paslaugų įeitinę kontrolę ir priima atliktus darbus.

75. Modifikuojamų BEO sistemų montavimo metu aptikus potencialiai pavojingas situacijas, susijusias su BEO būkle, EO privalo nutraukti montavimo darbus ir imtis priemonių BEO saugai užtikrinti.

 

Bandymai ir priėmimas

 

76. EO sumontuotas modifikuotas BEO sistemas turi išbandyti ir priimti.

77. Modifikuotos sistemos bandymai ir priėmimas turi parodyti, kad modifikacijos atitinka projekto reikalavimus. Modifikuotos sistemos turi būti bandomos ir priimamos pagal bandymų prieš priimant eksploatuoti programą.

78. Kompiuterinės programos prieš pradedant jas naudoti turi būti testuojamos.

79. EO patvirtintoje bandymų programoje turi būti nurodyti priimtinumo kriterijai. 1 ir 2 kategorijos modifikacijų bandymų programa turi būti suderinta su VATESI.

80. VATESI, remdamasi bandymų programos nagrinėjimo rezultatais, suderina ją arba nesuderina, nurodydama priežastį. Jei VATESI nesuderino programos, vadovaudamasi šiais Reikalavimais EO parengia papildomą pagrindimą ir jį pateikia nagrinėti VATESI.

81. EO turi užtikrinti, kad matavimų ir bandymų įranga būtų tinkama ir kokybiška, prietaisų jautrumas ir tikslumo klasė atitiktų nustatytus reikalavimus.

82. EO turi išnagrinėti bandymų ir priėmimo rezultatus. Remiantis bandymų rezultatais, turi būti parengta ataskaita apie modifikuotos BEO sistemos būklę. Ataskaitą turi patvirtinti EO vadovybė. Atitikimas projekto reikalavimams ir bandymų teigiami rezultatai yra pagrindas modifikuotai BEO sistemai eksploatuoti.

 

Atidavimas eksploatuoti

 

83. Atidavimas eksploatuoti yra paskutinis modifikacijos proceso etapas. Modifikacijos paruošiamos eksploatacijai remiantis įgyvendinamos modifikacijos paruošimo eksploatacijai programa ir atitinkamais dokumentais, reglamentuojančiais modifikacijos procesą BEO.

84. Po 1 ir 2 kategorijos modifikacijos EO turi pateikti VATESI ataskaitinius dokumentus apie sistemos paruošimo eksploatacijai darbų rezultatus ir dokumentacijoje atliktus pakeitimus.

85. EO, gavusi suderinimą iš VATESI, gali pradėti eksploatuoti modifikuotą sistemą.

86. Programinę įrangą naudoti galima tik kokybiškai patikrinus visos programinės įrangos darbą indikaciniame režime prieš pervedant ją į eksploatacinį režimą. Siekiant patvirtinti programinės įrangos atitikimą projektinėms ir darbinėms sąlygoms rekomenduojama, kad programinė įranga kurį laiką iki jos eksploatacijos pradžios dirbtų lygiagrečiai su eksploatuojama programine įranga, bet negalėtų aktyvuoti vykdomųjų įrengimų.

87. Modifikacijų įtaka turi būti įvertinta treniruokliu ir su juo susijusiais kompiuterių programų kompleksais. Atitinkami procesų bei procedūrų pakeitimai turi būti įgyvendinti tiek pačiame treniruoklyje, tiek technologinio proceso modeliavimo pasikeitimuose treniruoklyje ir su juo susijusiose kompiuterių programose.

88. Modifikacija laikoma pabaigta tik tada, kai visi susiję su modifikacija darbai baigti, atlikti visi bandymai, gauti teigiami rezultatai, visi dokumentacijos pakeitimai, susieti su modifikacija, atlikti, ir patvirtinti visi būtini protokolai, apmokytas personalas.

89. Įgyvendinusi pirmosios ar antrosios kategorijos modifikaciją, EO išsiunčia VATESI ataskaitą apie modifikacijos įgyvendinimą. Ataskaitoje turi būti nurodytas dokumentų sąrašas, kuris buvo naudojamas įdiegiant modifikaciją, aprašyta įgyta patirtis ir modifikacijos įdiegimo rezultatai.

 

VIII. PERSONALAS

 

90. EO turi užtikrinti, kad visas personalas, įskaitant ir subrangovinių organizacijų personalą, kuris dirbs visuose modifikacijos etapuose, būtų paruoštas, atestuotas ir turėtų patirties atliekant modifikacijos darbus ir papildomai mokomas, jei tai yra būtina.

91. Siekiant užtikrinti modifikuotos sistemos saugią ir patikimą eksploataciją, personalas, atsakingas už modifikuotų sistemų eksploataciją ir remontą, turi būti mokomas. Atitinkamas mokymas turi būti baigtas prieš modifikuotos sistemos eksploatacijos pradžią.

92. Modifikacijos proceso etapuose turi būti atliekama mokymo būtinumo analizė. Prireikus parengiami mokymo planai ir, esant būtinybei, jie turi būti koreguojami.

93. Turi būti išnagrinėtas pakartotino atestavimo tikslingumas tam BEO personalui, kuris vykdys savo pareigas, susijusias su įdiegtomis BEO modifikacijomis.

 

IX. DOKUMENTACIJA

 

94. Eksploatuojanti organizacija privalo turėti kokybės užtikrinimo sistemą, užtikrinančią tinkamą modifikacijos dokumentų parengimą bei kreipimąsi į valstybės valdymo ir priežiūros institucijas reikiamiems leidimams ar suderinimams gauti.

95. EO turi užtikrinti galiojančių branduolinės energetikos saugos teisės aktų laikymąsi, kokybės užtikrinimo procedūrų taikymą visuose BEO modifikacijų atlikimo etapuose.

96. EO privalo turėti modifikacijų dokumentacijos valdymo, klasifikavimo ir kontrolės sistemą. Ši sistema turi užtikrinti su modifikacija susijusių dokumentų išsaugojimą atitinkamose informacijos laikmenose visą jų saugojimo laiką.

97. EO privalo turėti sistemą, užtikrinančią būtinų dokumentų saugojimo tvarką ir sąlygas, užkertančias kelią modifikacijų dokumentų nesankcionuotam pakeitimui ir/arba naikinimui.

 

X. EKSPLOATUOJANČIOS ORGANIZACIJOS ATSAKOMYBĖ

 

98. Už modifikacijų vykdymą bei jų galimą poveikį saugai yra atsakinga EO. EO atsakomybė nesumažėja dėl įmonių, įstaigų, organizacijų ir jų susivienijimų, pareigūnų ir kitų asmenų, vykdančių darbus eksploatuojančiai organizacijai ar teikiančių jai (projektavimo, tiekimo, statybos, derinimo darbų, remonto ir kt.) paslaugas, taip pat valstybės valdymo ir priežiūros institucijų vykdomos veiklos.

99. EO atsako už BEO įgyvendinamų modifikacijų branduolinę saugą bei radiacinę apsaugą, modifikacijų atlikimo sistemos sukūrimą, modifikacijų nagrinėjimą, techninį-ekonominį pagrindimą, suderinimą, reikiamų leidimų ir suderinimų gavimą, tinkamą modifikacijų įgyvendinimą, taip pat EO galiojančių dokumentų atitikimą šiems Reikalavimams.

100. EO atsako už modifikacijų įgyvendinimo programų, planų, grafikų, instrukcijų ir procedūrų paruošimą ir įgyvendinimą. EO, vykdydama modifikacijas, užtikrina BEO personalo bei modifikacijas atliekančių rangovų organizacijų personalo apšvitos apskaitą ir kontrolę, sistemų (elementų) dezaktyvacijos priemonių paruošimą ir realizaciją, personalo apšvitos dozių sumažinimą vadovaujantis ALARA principu.

101. EO atsako už modifikacijų įdiegimą, kontrolę, ALARA principo įgyvendinimą, atliktų darbų kokybę, atsakomybių nustatymą bei atitinkamų resursų paskirstymą.

102. EO atsako už eksploatacinės ir pramoninės patirties analizę bei tinkamą informacijos surinkimą, siekiant įvertinti modifikacijos tikslingumą, pakeisti dokumentaciją ir/ar apmokyti personalą įvertinant saugos reikalavimus.

103. EO atsako už kompetentingos organizacijos ir personalo parinkimą pateiktų projektų įvertinimui, darbo vadovavimui ir projekto studijavimui, ruošiant BEO modifikacijas.

 

XI. KITŲ ORGANIZACIJŲ ATSAKOMYBĖ

 

104. Eksploatuojanti organizacija gali samdyti kitas organizacijas modifikacijoms atlikti, bet EO lieka atsakinga už modifikacijos įdiegimo kokybę ir BEO saugą.

105. Modifikacijos procese dalyvaujančių organizacijų personalas turi būti kompetentingas, jo kvalifikacija turi atitikti branduolinės energetikos saugos teisės aktų reikalavimus.

106. Modifikacijos procese dalyvaujančios organizacijos atsako už kokybišką darbų atlikimą pagal EO reikalavimus.

 

_________________

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija, Įsakymas

Nr. 22.3-29, 2009-02-26, Žin., 2009, Nr. 25-1010 (2009-03-05), i. k. 1095310ISAK022.3-29

Dėl Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko 2008 m. spalio 3 d. įsakymo Nr. 22.3-96 "Dėl Branduolinės saugos reikalavimų branduolinės energetikos objekto modifikacijoms patvirtinimo" pakeitimo