Redaguota:1995 06 28
g
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO
PAKEITIMO IR PAPILDYMO
LIETUVOS RESPUBLIKOS
Ž E M Ė S
ĮSTATYMAS
1994 m. balandžio 26 d. Nr.I-446
Vilnius
I. BENDRIEJI NUOSTATAI
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
Šis įstatymas nustato žemės nuosavybės, valdymo ir naudojimo
santykius Lietuvos Respublikoje.
Žemės santykiai reguliuojami taip, kad būtų sudarytos
sąlygos gyventojų poreikių tenkinimui, visų ūkio šakų racionaliam
teritoriniam išdėstymui ir plėtojimui, gamtinės aplinkos
išsaugojimui ir gerinimui, racionaliam žemės naudojimui, žemės
nuosavybės, valdymo ir naudojimo teisės apsaugai.
2 straipsnis. Pagrindinės sąvokos
Šiame įstatyme:
žemė - svarbiausia gamtinės aplinkos dalis, apimanti
Lietuvos Respublikos teritorijoje esančius sausumos, vandens ir
miško plotus, apibūdinama gamtinėmis ir ūkinėmis
charakteristikomis. Žmogaus veikloje žemė yra nekilnojamas
turtas, pagrindinė priemonė žemės ir miškų ūkyje ir teritorinė
bazė kitoms ūkio šakoms plėtoti, gyvenamųjų vietovių,
infrastruktūros sistemos elementams išdėstyti. Žemės santykių
reguliavimo objektas yra visa Lietuvos Respublikos teritorija,
įskaitant racionaliam žemės naudojimui reikalingus žemės
paviršiaus, oro erdvės sluoksnius, vidaus ir teritorinius
vandenis;
žemės sklypas - teritorijos dalis, turinti nustatytas ribas
ir pagrindinę tikslinę žemės naudojimo paskirtį;
žemėnauda - žemės sklypas arba bendra ūkine veikla susieti
du ir daugiau žemės sklypų, nustatyta tvarka įteisinti naudotis
fiziniam arba juridiniam asmeniui;
žemės valda (žemėvalda) - privatinės arba valstybinės
nuosavybės teise valdomas žemės sklypas arba žemėnauda;
žemės naudmenos - žemės plotai, nuo kitų plotų
besiskiriantys jiems būdingomis gamtinėmis savybėmis arba ūkinio
naudojimo ypatumais;
žemės ūkio naudmenos - žemės naudmenos (ariamoji žemė,
sodai, pievos, ganyklos), naudojamos arba tinkamos naudoti be
papildomų gerinimo priemonių žemės ūkio produkcijai auginti;
žemės naudotojas - neišnuomotos privačios žemės savininkas
arba fizinis ar juridinis asmuo, kuriam nustatyta tvarka
išnuomota ar suteikta naudotis valstybinė žemė arba išnuomota
privati žemė;
žemės servitutai - žemės savininko ar valstybinės žemės
naudotojo prievolė įstatymų nustatyta tvarka leisti kitiems
asmenims ribotai naudotis žemės sklypo dalimi;
valstybinis žemės kadastras - Lietuvos valstybinio kadastro
dalis, apimanti visumą žinių apie žemės kiekį, sudėtį, vertę,
ūkinio naudojimo būklę ir teisinę priklausomybę;
valstybinė žemėtvarka - visuma priemonių, skirtų Lietuvos
Respublikos žemės fondo valstybiniam valdymui ir žemės santykių
reguliavimui, kurios laiduoja: 1) teisines ir organizacines
sąlygas visuomenei naudingai ir bendrai tautos gerovei
reikalingai ūkinei veiklai naudoti žemę, su ja susijusius ūkinius
ir infrastruktūros objektus bei kitus gamtos išteklius; 2)
valstybės ir jos piliečių žemės nuosavybės ir naudojimo teisių
apsaugą;
žemės paėmimas visuomenės poreikiams - įstatymų nustatyta
tvarka žemės išpirkimas iš žemės savininkų arba valstybinės žemės
naudojimo teisės bei valstybinės žemės nuomos sutarties
nutraukimas, Lietuvos Respublikos Vyriausybei arba apskričių
valdytojams nustačius, jog ši žemė yra būtina visuomenės
poreikiams;
žemės ūkio įmonė - įmonė, kurios pagrindinė veikla yra
prekinės žemės ūkio produkcijos gamyba ir paslaugos žemės ūkiui
ir kuri šiai veiklai naudoja žemės ūkio naudmenas;
ūkininkas - asmuo, besiverčiantis prekine žemės ūkio
produkcijos gamyba ir naudojantis šiai veiklai žemės ūkio
paskirties žemę.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
3 straipsnis. Žemės nuosavybė
Žemės nuosavybė - tai žemės savininko teisė valdyti jam
priklausančią žemę, ja naudotis ir disponuoti. Įgyvendindamas
savo teises, žemės savininkas neturi pažeisti Lietuvos
Respublikos Konstitucijos ir įstatymų, kitų asmenų teisių ir
laisvių.
Visa žemė Lietuvos Respublikoje nuosavybės teise priklauso
tik Lietuvos Respublikos piliečiams ir valstybei.
Įstatymų nustatyta tvarka ir sąlygomis žemė gali priklausyti
nuosavybės teise užsienio valstybėms - jų diplomatinėms ir
konsulinėms įstaigoms įkurti.
Žemė bendrosios nuosavybės teise šiame įstatyme numatytais
atvejais gali priklausyti keliems piliečiams arba piliečiams ir
valstybei.
4 straipsnis. Išimtinė valstybės nuosavybės teisė į tam
tikrą žemę
Lietuvos Respublikai išimtinės nuosavybės teise priklauso
žemė, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka
priskirta:
1) valstybiniams keliams ir bendrojo naudojimo
geležinkeliams;
2) Kuršių nerijos nacionaliniam parkui;
3) valstybinės reikšmės miškams;
4) valstybinės reikšmės istorijos, archeologijos ir kultūros
objektams. Tokių objektų sąrašą tvirtina Lietuvos Respublikos
Seimas;
5) valstybinės reikšmės vidaus vandenims;
6) teritorinės jūros kontinentiniam šelfui.
Lietuvos Respublikai išimtinės nuosavybės teise
priklausančios žemės įsigyti privatinėn nuosavybėn negalima. Jos
naudojimo sąlygas nustato įstatymai ir poįstatyminiai aktai.
5 straipsnis. Lietuvos Respublikos žemės fondas
Visa Lietuvos Respublikos teritorijoje esanti žemė sudaro
Lietuvos Respublikos žemės fondą.
Lietuvos Respublikos žemės fondas naudojamas atsižvelgiant į
visuomenės interesus bei aplinkos apsaugos reikalavimus,
laikantis:
1) įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytų
specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų;
2) pagrindinės tikslinės žemės naudojimo paskirties, veiklos
apribojimų, žemės servitutų ir teritorijos tvarkymo reikalavimų,
kuriuos nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka
parengti žemėtvarkos projektai bei kiti teritorinio planavimo
dokumentai.
Pagal pagrindinę tikslinę žemės naudojimo paskirtį Lietuvos
Respublikos žemės fondą sudaro:
1) žemės ūkio paskirties žemė;
2) miškų ūkio paskirties žemė;
3) konservacinės paskirties žemė;
4) kitos paskirties žemė.
Nesuteikta naudotis ir neišnuomota valstybinė žemė sudaro
laisvos valstybinės žemės fondą.
Žemė, kurią užima neprivatizuoti vandenys, sudaro
valstybinio vandenų fondo žemę.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
6 straipsnis. Valstybinės žemės valdymo teisė
Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimu valstybinės žemės
valdymo teisė suteikiama valstybinėms institucijoms, vietos
savivaldos institucijoms, miškų urėdijoms, nacionalinių ir
regioninių parkų administracijoms, iš valstybės biudžeto
išlaikomoms valstybinėms įstaigoms ir valstybinėms įmonėms. Kitą
valstybinę žemę apskrities teritorijoje valdo apskrities valdytojas.
Valstybinės žemės valdytojas turi teisę neviršydamas
suteiktų įgaliojimų naudoti žemę, laikotarpiui iki 3 metų ją
išnuomoti kitiems fiziniams ir juridiniams asmenims, taip pat
priimti sprendimus dėl žemės suteikimo naudotis fiziniams ir
juridiniams asmenims, jeigu įstatymuose ar teisės aktuose
nenumatyta kitaip. Žemės naudojimo, jos nuomos arba suteikimo
naudotis juridiniams ir fiziniams asmenims bendrą tvarką nustato
Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
7 straipsnis. Žemės savininkų teisės
Žemės savininkas turi teisę:
1) parduoti, palikti testamentu, dovanoti, įkeisti, mainyti,
išnuomoti žemę arba jos dalį, leisti laikinai ja naudotis kitiems
fiziniams ir juridiniams asmenims, laikydamasis įstatymų
nustatytos tvarkos;
2) užsiimti bei leisti kitiems asmenims žemės sklype
užsiimti įstatymų nedraudžiama ūkine veikla;
3) nustatyti savo žemės sklype žemės servitutus;
4) įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta
tvarka gavęs leidimą, pakeisti pagrindinę tikslinę žemės
naudojimo paskirtį;
5) reikalauti panaikinti arba pakeisti žemės naudojimui,
žemės teritoriniam tvarkymui ar veiklai nustatytas sąlygas ir
apribojimus, žemės servitutus;
6) kreiptis į teismą arba valstybinę žemės naudojimo
kontrolę vykdančią instituciją dėl žemės nuosavybės teisių
pažeidimo, gauti kompensaciją už jo veiklai ar turtui šiuo
pažeidimu padarytus nuostolius;
7) naudoti privataus žemės sklypo teritoriją ūkinei ir kitai
veiklai, nepažeisdamas nustatytos pagrindinės tikslinės žemės
naudojimo paskirties, specialiųjų žemės ir miško naudojimo
sąlygų, veiklos apribojimų ir žemės servitutų: statyti pastatus
ir įrenginius, melioruoti žemę, tiesti kelius, sodinti želdinius
ir mišką, rengti tvenkinius ir infrastruktūros objektus, tiesti
komunikacijas;
8) naudoti savo ūkio reikalams (ne pardavimui) žemės sklype
esančias naudingąsias žemės gelmių savybes, požeminį ir paviršinį
vandenį, naudingąsias iškasenas (išskyrus gintarą, naftą, dujas,
kvarcinį smėlį, kurių naudojimą, pardavimą ir nuomą nustato kiti
įstatymai ir norminiai aktai), laikydamasis įstatymų ir Lietuvos
Respublikos Vyriausybės nustatytų jų eksploatavimo ir apsaugos
reikalavimų. Žemės savininkas savo sklype esančias naudingąsias
iškasenas gali eksploatuoti ne savo ūkio reikalams tik gavęs tam
leidimą Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka;
9) disponuoti savo žemės sklype išauginta produkcija ir iš
šio žemės sklypo gautomis pajamomis.
Šios žemės savininkų teisės gali būti apribotos tik įstatymų
nustatyta tvarka.
8 straipsnis. Žemės naudotojų teisės
Privačios ir valstybinės žemės nuomininkai ir fiziniai bei
juridiniai asmenys, kuriems Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba
jos įgaliotos institucijos suteikė teisę naudotis žeme, turi
teisę:
1) naudoti žemės sklypo teritoriją savo ūkinei ir kitai
veiklai, nepažeisdami nustatytos pagrindinės tikslinės žemės
naudojimo paskirties, specialiųjų žemės ir miško naudojimo
sąlygų, veiklos apribojimų, žemės servitutų bei žemės nuomos
sutartyje arba valstybinės žemės suteikimo naudotis dokumentuose
nustatytų sąlygų;
2) naudoti savo ūkio reikalams (ne pardavimui) žemės sklype
esančias naudingąsias žemės gelmių savybes, požeminį ir paviršinį
vandenis, naudingąsias iškasenas (išskyrus gintarą, naftą, dujas,
kvarcinį smėlį), jeigu žemės nuomos sutartyje arba valstybinės
žemės suteikimo naudotis dokumentuose nėra numatyta kitaip,
laikydamiesi įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės
nustatytų jų eksploatavimo ir apaugos reikalavimų;
3) disponuoti žemės sklype išauginta produkcija ir iš šio
žemės sklypo gautomis pajamomis, jei žemės nuomos sutartyje
nenumatyta kitaip.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
9 straipsnis. Žemės naudotojų pareigos
Žemės naudotojai privalo:
1) naudoti žemę pagal pagrindinę tikslinę jos naudojimo
paskirtį;
2) laikytis žemės sklypui nustatytų specialiųjų žemės ir
miško naudojimo sąlygų, teritorinio planavimo dokumentuose
apibrėžtų statybas ir kitą veiklą ribojančių sąlygų, žemės
servitutų, valstybinės žemės suteikimo naudotis dokumentuose
nustatytų arba žemės nuomos sutartyje numatytų kitų žemės
naudojimo sąlygų;
3) racionaliai naudoti ir tausoti žemės ūkio ir rekreacines
naudmenas, mišką, vandenis, leistas eksploatuoti naudingąsias
iškasenas ir kitus gamtos išteklius bei kraštovaizdžio savybes;
4) įgyvendinti įstatymuose ir poįstatyminiuose aktuose
numatytas priemones žemės, miško ir vandenų apsaugai nuo
užteršimo, žemės ūkio naudmenų dirvožemių apsaugai nuo erozijos
ir nualinimo, aplinkos apsaugai, kad neblogėtų ekologinė būklė;
5) laikytis melioracijos įrenginių ir kelių priežiūros bei
eksploatavimo, miškų tvarkymo, apsaugos, naudojimo ir atkūrimo
reikalavimų;
6) vykdant statybas ir eksploatuojant naudingąsias
iškasenas, laikytis įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės
nustatytų reikalavimų, kad būtų išsaugotas derlingasis dirvožemio
sluoksnis ir rekultivuotos pažeistos žemės;
7) savo naudojamuose žemės sklypuose vykdydami ūkinę ir kitą
veiklą, nepažeisti gretimų žemės naudotojų ir gyventojų interesų;
8) leisti vykdyti žemės ir jos gelmių tyrimus ir matavimus,
šalims suderinus tyrimų trukmę, sklypų ribas, darbų atlikimo
laiką ir nuostolių kompensaciją, nenaikinti ir nežaloti
užkonservuotų gręžinių ir mokslo tikslams naudojamų įrenginių;
9) leisti statyti geodezinius, geofizinius ženklus
pastatuose, statiniuose ir žemėje bei juos saugoti.
10 straipsnis. Žemės naudojimo sąlygos ir veiklos
apribojimai
Specialiąsias žemės ir miško naudojimo sąlygas sudaro
nustatyta tvarka patvirtinti nuostatai ir reikalavimai:
1) žemės ir miško naudojimo saugomose teritorijose;
2) krūmų, pelkių, akmenynų, kitų nenaudojamų žemių,
natūralių pievų bei ganyklų naudojimo būdo ir pertvarkymo į kitas
žemės naudmenas;
3) rekreacinių teritorijų ir objektų, gamtos, istorijos,
archeologijos ir kultūros objektų, jų apsaugos zonų, kitų
vertingų kraštovaizdžio objektų, paskirų miško sklypų
eksploatavimo ir apsaugos;
4) valstybinio geodezinio pagrindo punktų eksploatavimo ir
apsaugos;
5) išsaugoti požeminio vandens monitoringo stebimuosius
gręžinius, užkonservuotus naftos gręžinius ir išžvalgytų telkinių
reperius;
6) laikytis kitų įstatymų nustatytų žemės ir miško naudojimo
sąlygų.
Veiklos apribojimai žemės sklypams nustatomi pagal
nustatyta tvarka patvirtintus teritorijų planavimo dokumentus.
Žemės sklypai perleidžiami ir išnuomojami nekeičiant jiems
nustatytų žemės naudojimo sąlygų.
Žemės naudotojai, nesilaikantys nustatytų žemės naudojimo
sąlygų ir veiklos apribojimų, traukiami atsakomybėn įstatymų
nustatyta tvarka ir privalo atlyginti turto savininkams už jiems
padarytą žalą bei kompensuoti už aplinkai ir visuomenei padarytą
žalą.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
11 straipsnis. Žemės servitutai
Žemės servitutai nustatomi:
1) įstatymų;
2) Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar apskrities valdytojo
sprendimu, atsižvelgiant į visuomenės poreikius;
3) žemės savininkų ir fizinių bei juridinių asmenų
tarpusavio susitarimu, sudarant rašytinę sutartį. Sutartys,
kuriomis nustatyta privačios žemės savininko prievolė leisti
naudotis jam nuosavybės teise priklausančio žemės sklypo dalimi
kitiems asmenims, tvirtinamos notariškai.
Žemės servitutai įrašomi į žemės sklypų naudojimo sąlygas ir
įregistruojami valstybinį žemės kadastrą tvarkančiose įstaigose.
Žemės savininkams ir kitiems naudotojams už nuostolius dėl
nustatytų servitutų (išskyrus privačios žemės savininkams dėl
servitutų, nustatytų pagal šio straipsnio pirmosios dalies 3
punktą) gali būti atlyginama Lietuvos Respublikos Vyriausybės
nustatyta tvarka suinteresuotų asmenų ar valstybės lėšomis.
Privačios žemės savininkams už nuostolius dėl žemės savininkų ir
fizinių bei juridinių asmenų tarpusavio susitarimu nustatytų
servitutų gali būti atlyginama šalių susitarimu suinteresuotų
asmenų lėšomis.
Šio straipsnio pirmosios dalies 1 ir 2 punktuose nurodyta
tvarka nustatyti žemės servitutai kartu su žemės sklypo
nuosavybės bei naudojimo teisės perleidimu pereina kitiems
asmenims.
Žemės servitutai panaikinami šia tvarka:
1) nustatyti įstatymų - įstatymu;
2) nustatyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba apskrities
valdytojo sprendimais - šių institucijų sprendimais;
3) nustatyti žemės savininkų ir fizinių bei juridinių
asmenų tarpusavio susitarimu - šalių susitarimu arba teismo
sprendimu.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
12 straipsnis. Žemės teisinis registravimas
Žemės sklypai, žemės valdos ir kitos žemėnaudos bei jų
teisinė padėtis registruojami valstybinį žemės kadastrą
tvarkančiose įstaigose įstatymų ir Lietuvos Respublikos
Vyriausybės nustatyta tvarka.
Žemės teisinio registravimo įrašai tikslinami:
1) pasikeitus žemės sklypo savininkui;
2) padidėjus arba sumažėjus žemės sklypui;
3) padalijus žemės sklypą bendrasavininkiams arba atidalijus
bendrasavininkiams jų bendro žemės sklypo dalį;
4) perdalijus bendrai valdomo žemės sklypo plotą tarp
bendrasavininkių ar kitaip pasikeitus bendrasavininkių dalims;
5) prijungus kitą žemės sklypą;
6) išnuomojus ar kitaip perleidus naudoti žemės sklypą ne
trumpesniam kaip 3 metų laikotarpiui;
7) pasikeitus specialiosioms žemės naudojimo sąlygoms ir
veiklos apribojimams arba kitoms žemės kadastro
charakteristikoms.
Valstybinį žemės kadastrą tvarkančios įstaigos gali
motyvuotai atsisakyti registruoti žemę, jeigu teisę į ją
patvirtinantys dokumentai neatitinka norminių aktų. Ginčai, kilę
dėl žemės registravimo, sprendžiami teismine tvarka.
Valstybinį žemės kadastrą tvarkančios
įstaigos išduoti dokumentai apie žemės sklypo teisinę
registraciją yra pagrindinė oficiali valstybinė informacija apie
žemės nuosavybės bei žemės naudojimo teisę ir kitais dokumentais
nekeičiama.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
II. ŽEMĖS SANDORIAI
13 straipsnis. Žemės sandoriai
Žemės sandoriai yra fizinių ir juridinių asmenų veiksmai,
kuriais siekiama sukurti, pakeisti ar panaikinti žemės
nuosavybės, valdymo ar naudojimo teises ir su tuo susijusias
prievoles.
Žemės sandoriams taikomos šio įstatymo, Lietuvos Respublikos
civilinio kodekso ir kitų įstatymų teisės normos. Esant įstatymų
kolizijai, taikomos šio įstatymo normos.
14 straipsnis. Žemės sandorių forma
Žemės sandoriai sudaromi raštu. Privačios žemės sandoriai
(išskyrus žemės nuomos ir panaudos) turi būti patvirtinti
notariškai. Privaloma bet kurio žemės sandorio dalis - žemės
sklypo (sandorio objekto) planas, patvirtintas valstybinės
žemėtvarkos tarnybos.
Visi žemės sandoriai per tris mėnesius užregistruojami
valstybinį žemės kadastrą tvarkančiose įstaigose įstatymų
nustatyta tvarka.
Piliečiai, nustatyta tvarka neįregistravę įsigyto žemės
sklypo, neturi teisės juo disponuoti.
15 straipsnis. Žemės sandorių objektas ir rūšys
Žemės sandorio objektas yra nustatyta tvarka valstybinį
žemės kadastrą tvarkančioje įstaigoje įregistruotas žemės sklypas
arba tokio žemės sklypo dalis bendrojoje nuosavybėje.
Įstatymų nustatyta tvarka gali būti sudaromi šie žemės
sandoriai:
1) valstybinės žemės sklypų pardavimas privačion nuosavybėn,
perleidimas privačion nuosavybėn neatlygintinai, mainai į
privačią žemę, nuoma, panauda, susitarimai dėl servitutų;
2) privačios žemės sklypų pirkimas ir pardavimas,
dovanojimas, mainai, nuoma, panauda, įkeitimas, susitarimai dėl
servitutų.
16 straipsnis. Žemės perleidimo sutarties turinys ir
sąlygos
Žemės perleidimo sutartyse turi būti nurodoma:
1) sutarties šalys (vardai, pavardės, juridinio asmens
pavadinimas, adresai, asmens kodai);
2) žemės sandorio objektas ir pagrindiniai žemės kadastro
duomenys, apibūdinantys perleidžiamą žemės sklypą;
3) įrašai, rodantys žemės savininko valią perleisti
sutartyje nurodytą žemės sklypą;
4) perleidžiamo žemės sklypo kaina (vertė);
5) parduodant žemę išsimokėtinai - mokėjimo terminai;
6) perleidžiamam žemės sklypui nustatyti žemės servitutai,
žemės naudojimo sąlygos ir kiti apribojimai.
Žemės perleidimo sutartyje gali būti nustatytos šios
perleisto žemės sklypo valdymą ir disponavimą ribojančios
sąlygos:
1) išlaikyti iki gyvos galvos (sutarties galiojimo metu
negalima perleisti žemės trečiajam asmeniui);
2) nekeisti pagrindinės tikslinės žemės naudojimo paskirties
iki žemės perleidėjo gyvos galvos, bet ne ilgiau kaip 10 metų;
3) neperleisti žemės trečiajam asmeniui iki žemės perleidėjo
gyvos galvos, bet ne ilgiau kaip 10 metų, su žemės perleidėjo
teise per šį laiką atpirkti žemę už sutartyje fiksuotą kainą.
Tais atvejais, kai žemės savininkas perleidžia dalį žemės
sklypo, prieš sudarant perleidimo sutartį ši dalis turi būti
atidalyta iš bendro sklypo ir įregistruota kaip atskiras žemės
sklypas valstybinį žemės kadastrą tvarkančioje įstaigoje.
Atidalijamas žemės sklypas formuojamas laikantis šio įstatymo 18
straipsnio reikalavimų.
17 straipsnis. Privačios žemės nuosavybės teisė
Lietuvos Respublikos piliečiams priklauso žemė:
1) susigrąžinta arba gauta nuosavybėn neatlygintinai pagal
Lietuvos Respublikos įstatymą "Dėl piliečių nuosavybės teisių į
išlikusį nekilnojamąjį turtą atstatymo tvarkos ir sąlygų";
2) įsigyta iš valstybės pagal Žemės reformos įstatymą bei šį
įstatymą;
3) įsigyta iš kitų piliečių įstatymų nustatyta tvarka pagal
žemės perleidimo sutartis, taip pat paveldėta pagal įstatymą arba
testamentą.
Žemės savininkų teises saugo ir gina valstybė. Privati žemė
iš savininkų gali būti paimama tik šio įstatymo ir kitų įstatymų
nustatyta tvarka visuomenės poreikiams (teisingai atlyginant) ir
šio įstatymo 33 straipsnyje numatytais atvejais.
Kartu su įsigyjama žeme piliečiams nuosavybės teise pereina
žemės sklype esantys vandenys ir miškas, medžių ir krūmų
želdiniai, daugiamečiai sodiniai, privačios žemės savininkui
nuosavybės teise priklausantys melioracijos įrenginiai.
18 straipsnis. Privačios žemės perleidimo ir padalijimo
sąlygos
Privačios žemės sklypas gali būti perleistas kitiems
piliečiams, jeigu jie perima savininkui nustatytas specialiąsias
žemės naudojimo sąlygas, veiklos apribojimus ir žemės servitutus.
Jeigu perleidžiamuose žemės sklypuose savininkas pasilieka
nuosavybe pastatus, įrenginius ar kitą nekilnojamąjį turtą, jam
nustatomos servituto teisės perleistuose žemės sklypuose
(privažiuoti prie nuosavybės teise priklausančių objektų, tiekti
elektrą, vandenį, tiesti komunikacijas ir kt.).
Privati žemė perleidžiama abiejų šalių tarpusavio
susitarimu.
Piliečiai turi pirmumo teisę pirkti pardavėjo nustatyta
kaina žemę, kurią užima nuosavybės teise jiems priklausantys
pastatai ir įrenginiai, taip pat žemę, reikalingą šių objektų
aptarnavimui.
Parduodant privatine nuosavybe esančią žemę nacionaliniuose
ir regioniniuose parkuose, pirmumą ją pirkti tomis pačiomis
sąlygomis pardavėjo ir pirkėjo sutarta kaina turi valstybė.
Parduodant privatinės nuosavybės žemę miestuose, miesto tipo
ir kaimo gyvenvietėse, pirmumą ją pirkti tomis pačiomis sąlygomis
pardavėjo ir pirkėjo sutarta kaina turi valstybė miesto ūkio,
bendroms gyventojų reikmėms, visuomeninei statybai bei
rekreacijai, jeigu ši žemė pagal teritorinio planavimo dokumentus
numatyta priskirti šioms reikmėms.
Ūkinei-komercinei veiklai žemę gali įsigyti piliečiai,
turintys įstatymo nustatyta tvarka įregistruotą leidimą užsiimti
šia veikla.
Bankrutavusio žemės savininko žemė parduodama ir įsigyjama
įstatymų nustatyta tvarka rinkos kaina.
Privačios žemės ūkio paskirties žemės ir miško sklypai gali
būti padalijami arba atskiriamos jų dalys žemės perleidimui ar
išnuomojimui tik suderinus su žemėtvarkos projektu arba kitu
nustatyta tvarka patvirtintu teritorinio planavimo dokumentu.
Privačios žemės sklypas gali būti skaidomas į du ar daugiau
sklypų, numatytų naudoti gyvenamajai, visuomeninei ir ūkinei -
komercinei statybai, tik jeigu ši statyba nustatyta teritorinio
planavimo dokumentuose ir išlaikomas nustatytas sklypo dydis bei
užstatymo tankumas ir pobūdis.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
19 straipsnis. Privačios žemės paveldėjimas
Privati žemė paveldima pagal įstatymą ir pagal testamentą
šiame įstatyme ir Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse
nustatyta tvarka.
Paveldėtos žemės sklypas per tris mėnesius nuo paveldėjimo
teisės liudijimo išdavimo dienos turi būti įregistruotas
valstybinį žemės kadastrą tvarkančioje įstaigoje. Jeigu vieną
žemės sklypą paveldi keli asmenys, šis žemės sklypas
registruojamas visų priėmusių palikimą asmenų vardu, nurodant jų
dalis bendrojoje nuosavybėje.
Jeigu žemę paveldi ne Lietuvos Respublikos pilietis, o kiti
Lietuvos Respublikos ar užsienio valstybių fiziniai bei
juridiniai asmenys, jie įgyja teisę tik į pinigų sumą, gautą
pardavus paveldėtą žemės sklypą. Šis žemės sklypas Lietuvos
Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka įpėdinio prašymu
parduodamas jo nurodytam pirkėjui - Lietuvos Respublikos
piliečiui arba aukcione. Šį žemės sklypą parduoda rajono (miesto)
savivaldybė įpėdinio prašymu jo nurodytam pirkėjui Lietuvos
Respublikos piliečiui arba aukcione. Išduodamame paveldėjimo
teisės liudijime nurodoma pinigų suma, gauta pardavus žemę ir
atskaičius pardavimo arba aukciono organizavimo išlaidas.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
20 straipsnis. Privačios žemės įkeitimas
Privati žemė įkeičiama įstatymų nustatyta tvarka. Įkeičiant
dalį žemės, ji turi būti įregistruota valstybinį žemės kadastrą
tvarkančioje įstaigoje kaip atskiras žemės sklypas.
Žemės sklypo įkeitimo sutartys sudaromos raštu, tvirtinamos
notariškai ir per tris mėnesius nuo jų patvirtinimo dienos
užregistruojamos valstybinį žemės kadastrą tvarkančiose
įstaigose.
Įkeista žeme disponuoja žemės savininkas. Įkaito turėtojui
žemė nuosavybėn neperduodama.
Dalijant įkeistą žemės sklypą asmenims, valdantiems ją
bendrosios nuosavybės teise, ar atsidalijant ją iš bendro žemės
sklypo, kiekvienai daliai tenka įsipareigojimai pagal įkeitimo
sutartį proporcingai sklypo vertei, jeigu bendrasavininkiai
nesusitaria kitaip.
Įkeisti žemės sklypai gali būti sujungiami į vieną,
kreditoriams susitarus dėl reikalavimų pagal įkeitimo sutartį
tenkinimo eilės. Sujungus du ar kelis žemės sklypus, kai įkeistas
buvo tik vienas iš jų, po sujungimo įregistravimo įkeitimas apima
visą žemę.
Įkeista žemė gali būti perleista tik sutikus piliečiui,
kuriam ši žemė perleidžiama. Šiuo atveju pilietis perima visus
buvusio žemės savininko įsipareigojimus pagal įkeitimo sutartis.
Įkeistos žemės savininkui neįvykdžius skolinio
įsipareigojimo sutartyje nustatytu terminu ir gavus įstaigos,
kuriai įkeista žemė, įspėjimą, kad negrąžinus skolos įkeista
žemės bus parduota iš varžytinių, ši žemė negali būti
perleidžiama kitiems asmenims, taip pat įkeičiama, išnuomojama ar
apsunkinama kitokiu žemės disponavimo ir naudojimo teisių
suvaržymu.
III. VALSTYBINĖ ŽEMĖS NUOSAVYBĖ
21 straipsnis. Valstybinės nuosavybės žemė
Lietuvos valstybei priklauso: šio įstatymo 4 straipsnyje
nurodyta žemė, valstybei dovanota ir valstybės paveldėta žemė,
kita žemė, įstatymų nustatyta tvarka paimta, išpirkta ar kitokiu
būdu įgyta valstybės nuosavybėn.
Žemę, grąžintiną pagal įstatymą "Dėl piliečių nuosavybės
teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atstatymo tvarkos ir
sąlygų", iki jos sugrąžinimo natūra privačion nuosavybėn valstybė
gali išnuomoti Žemės nuomos įstatymo nustatyta tvarka.
Valstybine žeme gali naudotis fiziniai ir juridiniai
asmenys, jeigu šio įstatymo 23 straipsnyje nurodytos institucijos
suteikia šią žemę naudotis arba išnuomoja. Šių institucijų
sprendimai dėl žemės suteikimo naudotis priimami arba valstybinės
žemės nuomos sutartys sudaromos atsižvelgiant į teritorinio
planavimo dokumentuose numatomą pagrindinę tikslinę žemės
naudojimo paskirtį, turimos žemės kiekį ir pateiktą žemės
poreikio bei ūkinės veiklos pagrindimą.
22 straipsnis. Valstybinės žemės suteikimas naudotis ir
nuomojimas
Valstybinė žemė suteikiama neterminuotai arba terminuotai
naudotis įstaigoms ir organizacijoms, išlaikomoms iš biudžeto,
nesudarant valstybinės žemės nuomos sutarčių Lietuvos Respublikos
Vyriausybės nustatyta tvarka.
Valstybinės žemės suteikimo naudotis Krašto apsaugos
ministerijos nustatytiems objektams tvarką nustato įstatymai ir
Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
Valstybinės žemės nuomojimo tvarką nustato įstatymai ir
Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
23 straipsnis. Institucijos, turinčios teisę suteikti
naudotis ir nuomoti valstybinę žemę
Teisę naudotis valstybine žeme suteikia:
1) Lietuvos Respublikos Vyriausybė;
2) apskrities valdytojas;
3) valstybinės žemės valdytojai.
Apskrities valdytojas ar kiti valstybinės žemės valdytojai
suteikia teisę naudotis žemės sklypais, kurių dydis ir suteikimo
atvejai yra nustatyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
24 straipsnis. Valstybinės žemės perleidimas privatinėn
nuosavybėn
Valstybinę žemę parduoda ar kitaip privatinėn nuosavybėn
perleidžia apskričių valdytojai įstatymų ir Lietuvos Respublikos
Vyriausybės nustatyta tvarka.
Sudarant valstybinės žemės sklypų pirkimo-pardavimo, nuomos
ir panaudos sutartis, valstybei atstovauja apskrities valdytojas
arba jo įgaliotas apskrities valdytojo administracijos
žemėtvarkos ir geodezijos tarnybos vadovas.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
IV. BENDROJI ŽEMĖS NUOSAVYBĖ
25 straipsnis. Bendrosios žemės nuosavybės sąvoka ir
rūšys
Žemės sklypas gali priklausyti bendrosios nuosavybės teise
dviems ar keliems Lietuvos Respublikos piliečiams arba valstybei
ir vienam ar keliems piliečiams.
Galima žemės sklypo bendroji nuosavybė su nustatytomis
dalimis - dalinė nuosavybė, o be nustatytų dalių - jungtinė
nuosavybė.
Bendrosios dalinės nuosavybės teise valdomos žemės sklypas
įregistruojamas valstybinį žemės kadastrą tvarkančiose įstaigose,
nurodant bendrasavininkius, bendro žemės sklypo buvimo vietą ir
kiekvienam bendrasavininkiui priklausančią šio žemės sklypo ploto
ir vertės dalį, o bendrosios jungtinės nuosavybės teise valdomas
žemės sklypas - nurodant bendrasavininkius, bendro žemės sklypo
buvimo vietą bei jo bendrą plotą ir vertę.
Bendrosios nuosavybės teisė laikoma daline, jeigu įstatymo
nenustatyta kitaip.
26 straipsnis. Žemės įsigijimas ir valdymas bendrosios
dalinės nuosavybės teise, kai
bendrasavininkiai yra piliečiai
Žemė bendrosios dalinės nuosavybės teise, kai
bendrasavininkiai yra du ar keli piliečiai, įgyjama arba įsigyta
žemė sujungiama ir valdoma šiame įstatyme ir Lietuvos Respublikos
civiliniame kodekse nustatyta tvarka.
Perkant žemę bendrosios dalinės nuosavybės teise,
bendrasavininkių dalys nustatomos jų tarpusavio susitarimu ir
įrašomos žemės pirkimo ir pardavimo sutartyje nurodant dalių dydį
bei vertę.
Privačios žemės sklypų savininkams susitarus, du ar keli
žemės sklypai gali būti sujungti į vieną žemės sklypą, valdomą
bendrosios dalinės nuosavybės teise. Žemės sklypai sujungiami
sudarant rašytinę sutartį, kuri patvirtinama notariškai ir per
tris mėnesius užregistruojama valstybinį žemės kadastrą
tvarkančiose įstaigose.
27 straipsnis. Žemės įsigijimas ir valdymas bendrosios
dalinės nuosavybės teise, kai
bendrasavininkiai yra valstybė ir vienas
ar keli piliečiai
Žemė bendrosios dalinės nuosavybės teise, kai
bendrasavininkiai yra valstybė ir vienas ar keli piliečiai,
įsigyjama ir valdoma šiame įstatyme ir Lietuvos Respublikos
civiliniame kodekse nustatyta tvarka.
Bendra dalinė valstybės ir piliečių žemės nuosavybė
atsiranda piliečiams įsigijus iš valstybės namų valdos žemės
sklypo dalį. Tokį žemės sklypą valdant, juo naudojantis ir
disponuojant, susitarimas tarp valstybės ir kitų bendrasavininkių
reikalingas tik šio įstatymo 29 straipsnyje nurodytais atvejais
arba kai bendrai valdomas sklypas perdalijamas tarp
bendrasavininkių, arba kai pakeičiami jų naudojamos žemės plotai
ir naudojimo sąlygos. Šiais atvejais valstybei atstovauja
apskrities valdytojas arba jo įgaliotas administracijos atstovas.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
28 straipsnis. Žemės įsigijimas ir valdymas bendrosios
jungtinės nuosavybės teise
Žemė bendrosios jungtinės nuosavybės teise gali priklausyti
tik Lietuvos Respublikos piliečiams. Ji įsigyjama ir valdoma
šiame įstatyme, Lietuvos Respublikos civiliniame bei Santuokos ir
šeimos kodeksuose nustatyta tvarka.
29 straipsnis. Žemės valdymo bendrosios dalinės
nuosavybės teise nutraukimas ir žemės
atidalijimas iš bendro žemės sklypo
Žemės sklypo, valdomo bendrosios dalinės nuosavybės teise,
bendrasavininkiai turi teisę tarpusavio susitarimu nutraukti
žemės valdymą bendrosios dalinės nuosavybės teise, o kiekvienas
iš bendrasavininkių - reikalauti atidalyti savo dalį.
Žemės sklypas, valdomas bendrosios dalinės nuosavybės teise,
gali būti padalytas tarp bendrasavininkių arba atidalytos žemės
ploto dalys - vienam ar keliems bendrasavininkiams natūra,
laikantis šio įstatymo 18 straipsnio reikalavimų.
Žemės sklypo, valdomo bendrosios dalinės nuosavybės teise,
padalijimas ir bendrasavininkio žemės ploto dalies atidalijimas
iš bendro žemės sklypo įforminamas rašytine sutartimi, kuri
patvirtinama notariškai ir per tris mėnesius užregistruojama
valstybinį žemės kadastrą tvarkančioje įstaigoje. Atidalijant
žemės sklypą natūra, prie sutarties turi būti pridedamas
atidalyto žemės sklypo planas.
Ginčai tarp bendrosios dalinės nuosavybės teisės dalyvių dėl
žemės sklypo padalijimo ar atidalijimo sprendžiami teismine
tvarka.
30 straipsnis. Valstybės kompetencija reguliuojant
žemės santykius
Lietuvos Respublikos Seimas:
leidžia ir tikslina įstatymus dėl žemės santykių
reguliavimo.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė:
1) įstatymų nustatyta tvarka leidžia ir tikslina norminius
aktus žemės nuosavybės, valdymo, naudojimo ir kitais žemės
santykių reguliavimo klausimais;
2) rengia ir įgyvendina žemės naudojimo, teritorijų
optimizavimo ir žemės gerinimo programas;
3) rengia ir tvirtina Lietuvos Respublikos teritorijos
tvarkymo generalinį planą, tvirtina kitus valstybinės reikšmės
teritorinio planavimo dokumentus;
4) planuoja ir finansuoja valstybinius žemėtvarkos,
miškotvarkos ir žemės kadastro darbus;
5) nustato specialiąsias žemės ir miško naudojimo sąlygas;
6) sprendžia žemės paėmimo ir suteikimo, pagrindinės
tikslinės žemės naudojimo paskirties keitimo bei kitus žemės
fondo valdymo klausimus, jeigu jie nėra priskirti apskrities
valdytojo ( o kai žemė suteikiama naudotis - vietos savivldos
institucijų) kompetencijai;
7) nustato veiklos apribojimus ir žemės naudojimo sąlygas
suteikiamuose naudotis žemės plotuose.
Žemės ūkio ministerija arba specialiai Lietuvos Respublikos
Vyriausybės įgaliota institucija valstybiniam žemės fondui
valdyti:
1) vadovauja įstaigoms ir įmonėms, vykdančioms valstybinio
žemės kadastro ir valstybinės žemėtvarkos darbus;
2) rengia medžiagą Lietuvos Respublikos Vyriausybei žemės
paėmimo ir suteikimo visuomenės reikmėms, pagrindinės žemės
naudojimo tikslinės paskirties keitimo, kitiems žemėtvarkos
klausimams spręsti;
3) organizuoja valstybinę žemės naudojimo kontrolę.
Apskrities valdytojas apskrities teritorijoje:
1) įgyvendina valstybės politiką teritorijos planavimo,
žemės naudojimo ir apsaugos srityse;
2) parduoda ar kitaip perleidžia privatinėn nuosavybėn ir
išnuomoja valstybinę žemę;
3) suteikia naudotis arba išnuomoja valstybinę žemę,
išskyrus žemę, kuri perduota valdyti vietos savivaldos
institucijoms;
4) organizuoja valstybinio žemės kadastro darbus, atlieka
žemės teisinį registravimą;
5) sprendžia žemės paėmimo visuomenės poreikiams,
pagrindinės tikslinės žemės naudojimo paskirties keitimo
klausimus, jeigu paimamas žemės plotas ne didesnis kaip 1 ha
miestuose ir 10 ha kaimo vietovėje;
6) įgyvendina žemės reformą;
7) vykdo žemės naudojimo valstybinę kontrolę;
8) tvirtina ir įgyvendina žemėtvarkos schemas ir projektus
bei kitus teritorinio planavimo dokumentus, numatančius žemėnaudų
ir žemės valdų (žemėvaldų) ribų bei pagrindinės tikslinės žemės
naudojimo paskirties keitimą ir veiklos apribojimus;
9) Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka nustato
žemės servitutus ir veiklos apribojimus;
10) atlieka kitų įstatymų nustatytas funkcijas dėl žemės
fondo valstybinio valdymo ir žemės naudojimo reguliavimo.
Vietos savivaldos institucijos savivaldybės teritorijoje:
1) tvirtina savivaldybės teritorijos plėtojimo generalinį
planą ir jo pakeitimus, miestų ir miestelių plėtimo ir kūrimo
generalines schemas;
2) tvirtina ir įgyvendina savivaldybės teritorijai arba jos
daliai rengiamus detalius planus;
3) pagal suteiktus įgaliojimus tvarko ir naudoja joms
suteiktą valdyti žemę, kurios plotas negali būti mažesnis negu
yra reikalingas vietos savivaldos institucijų kompetencijai
įgyvendinti;
4) pagal miestų detalius planus teikia apskrities valdytojui
pasiūlymus dėl naujų valstybinės žemės sklypų pardavimo ir
ilgalaikės nuomos fiziniams ir juridiniams asmenims kitai
paskirčiai;
5) atlieka kitas įstatymų joms nustatytas funkcijas žemės
naudojimo ir apsaugos srityje.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
31 straipsnis. Pagrindinės tikslinės žemės naudojimo
paskirties nustatymo ir keitimo tvarka
Žemės naudotojai, norintys ją naudoti kitai paskirčiai, negu
buvo nustatyta žemę įgyjant arba išsinuomojant bei suteikiant
naudotis, privalo gauti Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba
apskrities valdytojo leidimą.
Pagrindinę tikslinę žemės naudojimo paskirtį nustato
teritorinio planavimo dokumentai: savivaldybių teritorijų
tvarkymo planai, miestų ir gyvenviečių generaliniai bei detalieji
planai, specialios paskirties teritorijų planai, žemėtvarkos ir
miškotvarkos projektai.
Pagrindinė tikslinė žemės naudojimo paskirtis nustatoma arba
keičiama pagal teritorinio planavimo dokumentus. Sprendimą dėl
žemės sklypo pagrindinės tikslinės paskirties nustatymo arba
keitimo priima:
1) apskrities valdytojas - kai žemės plotas ne didesnis
kaip 1 ha miestuose bei 10 ha kaimo
vietovėje, jeigu šiuos žemės sklypus suteikti Lietuvos
Respublikos Vyriausybės nustatytais atvejais nėra priskirta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės kompetencijai, taip pat ir kai
didesni žemės plotai, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta
tvarka suderinusi su suinteresuotomis ministerijomis;
2) Lietuvos Respublikos Vyriausybė - kitais atvejais ir
Žemės ūkio ministerijos teikimu.
Kai keičiama žemės naudojimo paskirtis, sprendime Lietuvos
Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka nurodomos pagrindinės
tikslinės žemės naudojimo paskirties pakeitimo sąlygos ir dėl šio
pakeitimo susidariusių žemės ūkio gamybos ir miškų ūkio nuostolių
kompensavimas. Sprendimas dėl miško žemės sklypo tikslinės
paskirties pakeitimo priimamas tik suderinus su Žemės ūkio
ministerija, Miškų ūkio ministerija ir Aplinkos apsaugos
ministerija.
Vadovaujantis priimtu sprendimu, patikslinami valstybinio
žemės kadastro duomenų registro įrašai bei kiti valstybinio žemės
kadastro duomenys.
Pagrindinė žemės naudojimo tikslinė paskirtis draustinių,
nacionalinių ir regioninių parkų teritorijose keičiama tik pagal
patvirtintus saugomų teritorijų tvarkymo projektus arba gavus
Aplinkos apsaugos ministerijos leidimą.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
32 straipsnis. Žemės paėmimas visuomenės poreikiams
Žemė visuomenės poreikiams iš privačios žemės savininkų
gali būti paimama arba tam tikslui valstybinės žemės naudojimo
teisė bei valstybinės žemės nuomos sutartis prieš terminą
nutraukiama tik išimties atvejais Lietuvos Respublikos
Vyriausybės arba apskrities valdytojo sprendimu pagal savivaldos
institucijos, ministerijos ar kitos valdymo institucijos prašymą,
kai ši žemė reikalinga:
1) krašto apsaugai;
2) valstybiniams aerodromams, uostams ir jų įrenginiams;
3) valstybiniams geležinkeliams, valstybiniams keliams ir
magistraliniams vamzdynams, aukštos įtampos elektros linijoms
tiesti;
4) svarbioms valstybinės reikšmės statyboms, miestų,
miestelių ir kaimų infrastruktūrai plėsti, bendroms gyventojų
reikmėms, visuomeninei statybai bei rekreacijai;
5) naudingosioms iškasenoms, išžvalgytoms valstybės lėšomis,
eksploatuoti;
6) valstybinių geodezinių, gravimetrinių ir astronominių
tinklų punktams įtvirtinti;
7) gamtos, archeologijos ir istorijos kompleksų bei objektų
apsaugos reikalams;
8) vietos savivaldybių poreikiams ir bendram (viešam)
naudojimui, jeigu tai numatyta nustatyta tvarka patvirtintuose
miestų, miestelių ir kaimų detaliuose planuose arba žemėtvarkos
projektuose.
Institucijos sprendimas paimti žemę visuomenės poreikiams
skelbiamas vietinėje spaudoje du kartus su 15 dienų pertrauka.
Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar apskrities valdytojo
sprendimą dėl žemės sklypo paėmimo visuomenės poreikiams
suinteresuotieji asmenys gali skųsti teismui per vieną mėnesį po
jo antrojo paskelbimo spaudoje.
Savivaldos institucijų, ministerijų ar kitų valdymo
institucijų prašymų paimti žemę visuomenės poreikiams pateikimo
ir nagrinėjimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
Paimant privačios žemės sklypą visuomenės poreikiams, žemės
savininkui atlyginama reali žemės sklypo vertė pinigais arba
suteikiamas lygiavertis žemės sklypas toje pat vietovėje, taip
pat atlyginami kiti nuostoliai, atsiradę dėl žemės sklypo
paėmimo, įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta
tvarka.
Paimant visuomenės poreikiams suteiktą naudotis ar išnuomotą
valstybinę žemę, žemės naudojimo teisė ar žemės nuomos sutartis
nutraukiama prieš terminą ir dėl to atsiradę nuostoliai žemės
nuomininkams bei kitiems naudotojams atlyginami įstatymų ir
Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.
Nuostolius, atsiradusius dėl žemės paėmimo visuomenės
poreikiams, privačios žemės savininkams bei kitiems teisėtiems
privačios ir valstybinės žemės naudotojams atlygina
suinteresuotas žemės paėmimu asmuo tarpusavio sutartyje
nustatytomis sąlygomis ir terminais.
Ginčus dėl atlyginimo būdo ir dydžio sprendžia teismas.
Po to, kai yra priimtas sprendimas paimti privačią žemę
visuomenės poreikiams, žemės savininkas neturi teisės jos įkeisti
ar kitaip apsunkinti. Žemės nuosavybės teisė pereina valstybei,
kai ji ar suinteresuotas žemės paėmimu asmuo visiškai atsiskaito
su žemės savininku.
Jeigu žemė ar jos dalis, paimta visuomenės poreikiams,
nepanaudojama sprendime nurodytam tikslui ir yra perleidžiama
privačion nuosavybėn, pirmumo teisę ją išpirkti turi buvęs žemės
savininkas, iš kurio žemė buvo paimta visuomenės poreikiams. Ši
nuostata netaikoma asmenims, kuriems bus kompensuota lygiaverčiu
žemės sklypu.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
33 straipsnis. Žemės paėmimas į laisvos valstybinės
žemės fondą
Iš žemės savininkų žemė paimama į laisvos valstybinės žemės
fondą, kai:
1) jie savo noru atsisako nuosavybės teisės valstybės
naudai;
2) žemės savininkas miršta ir nėra nei testamentinių, nei
įstatyminių įpėdinių;
3) žemės nuosavybės teisė nutraukiama, teismo sprendimu žemę
perdavus valstybei.
Iš valstybinės žemės naudotojų ir kitų asmenų, sudariusių
valstybinės žemės nuomos sutartis, žemė paimama į laisvos
valstybinės žemės fondą:
1) kai savo noru atsisako naudotis jiems suteikta naudotis
arba išnuomota žeme;
2) kai pasibaigia terminas, kuriam buvo suteikta naudotis
arba išnuomota žemė, ir žemės nuomos sutartis nepratęsiama;
3) kai įstatymų nustatyta tvarka žemės nuomos sutartis arba
žemės naudojimo teisė nutraukiama prieš terminą.
Žemė paimama į laisvos valstybinės žemės fondą Lietuvos
Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.
34 straipsnis. Žemės nuosavybės ir naudojimo teisių
apsauga
Valstybė gina žemės nuosavybės ir naudojimo teises, taip pat
Lietuvos Respublikos gyventojų, kuriems gali turėti įtakos žemės
naudotojų veikla, interesus.
Asmenims, pažeidusiems vietovėje nustatytas žemėnaudų ribas
arba dėl savo ūkinės veiklos naudojamoje žemėje pažeidusiems kitų
privačios žemės savininkų, valstybės ir gyventojų teisėtus
interesus bei aplinkos apsaugos reikalavimus, taikomos įstatymų
nustatytos sankcijos.
Valstybinės institucijos, kiti fiziniai ir juridiniai
asmenys, dėl kurių kaltės žemės savininkai negalėjo naudotis
žeme, ją valdyti ir ja disponuoti, o žemės naudotojai negalėjo
tinkamai naudoti žemės, privalo atlyginti dėl to susidariusius
nuostolius žemės savininkams arba žemės naudotojams.
Fiziniai ir juridiniai asmenys, dėl kurių veiklos jų
naudojamoje žemėje buvo pažeisti kitų žemės naudotojų ar
gyventojų interesai ir aplinkos apsaugos reikalavimai, privalo
atlyginti dėl šių pažeidimų padarytą žalą.
V. ŽEMĖS ŪKIO PASKIRTIES ŽEMĖ
35 straipsnis. Žemės ūkio paskirties žemė ir jos
teritorijos tvarkymas
Žemės ūkio paskirties žemę sudaro žemės ūkio įmonių bei
ūkininkų ūkių funkcionavimui ir kiti žemės ūkio veiklai plėtoti
naudojami arba skirti naudotis žemės sklypai, tarp jų žemės ūkio
naudmenos, žemė, užimta gyvenamųjų namų ir ūkinių pastatų,
kiemai, keliai, žemė, tinkama paversti žemės ūkio naudmenomis, ir
kitos šiuose sklypuose įsiterpusios žemės naudmenos.
Žemės ūkio paskirties žemės teritorija, atsižvelgiant į
žemės savininkų, naudotojų ir visuomenės interesus, tvarkoma
pagal parengtus ir apskrities valdytojo patvirtintus
žemėtvarkos projektus: tikslinamos esamų žemėnaudų ribos;
formuojamos naujos žemėnaudos; statomos ūkininkų sodybos ir
ūkinės reikšmės gamybiniai pastatai, tiesiami keliai su tvirta
danga; įrengiami tvenkiniai; sodinamas miškas; paverčiami žemės
ūkio naudmenomis miškai, pelkės ir krūmai.
Į žemės ūkio paskirties žemėnaudas įsiterpusių miškų
priskyrimo miškų ūkio paskirties žemei ir šių miškų naudojimo
tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
Po kompleksinių žemės reformos žemėtvarkos projektų
patvirtinimo maksimalų žemės ūkio paskirties žemės plotą,
piliečių įsigyjamą privatinėn nuosavybėn ūkininko ūkiui plėsti
arba naujam ūkininko ūkiui steigti, arba (kai piliečiai yra žemės
ūkio įmonių nariai) bendrai žemės ūkio veiklai (kai įsigyta žemė
bus išnuomojama šioms žemės ūkio įmonėms), nustato apskrities
valdytojas pagal nustatyta tvarka parengtą žemėtvarkos
projektą arba administracinės teritorijos žemėtvarkos schemą.
Žemės ūkio paskirties žemės, išsinuomojamos ne trumpesniam
kaip 3 metų laikotarpiui ūkininko ūkiui plėsti arba žemės ūkio
įmonei, maksimalus plotas neribojamas, jeigu išsinuomojamų žemės
sklypų ribos ir jų teritorijos tvarkymas suderintas su apskrities
valdtytojo patvirtintu žemėtvarkos projektu.
Žemės ūkio paskirties žemės, įsigyjamos arba išsinuomojamos
kitai žemės ūkio veiklai, maksimalų plotą nustato Lietuvos
Respublikos Vyriausybė.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
36 straipsnis. Žemės ūkio įmonių naudojama žemės ūkio
paskirties žemė
Valstybinės ir valstybinės akcinės žemės ūkio įmonės naudoja
išsinuomotą valstybinę arba privačią žemę.
Kitos žemės ūkio įmonės naudoja išsinuomotą privačią žemę,
joms suteiktą įstatymo "Dėl piliečių nuosavybės teisių į išlikusį
nekilnojamąjį turtą atstatymo tvarkos ir sąlygų" nustatyta
tvarka, ir išnuomotą valstybės reikmėms išperkamą žemę, taip pat
išnuomotą laisvą valstybinio žemės fondo žemę.
Žemės ūkio įmonių žemėnaudos tvarkomos ir žemė naudojama
pagal žemėtvarkos projektus.
37 straipsnis. Ūkininko ūkio žemė
Ūkininko ūkio žemei priskiriamos įsigytos privatinėn
nuosavybėn arba išsinuomotos daugiau kaip 3 metams žemėnaudos,
Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka įregistruotos
apskrities valdytojo administracijoje kaip ūkininko ūkis.
Ūkininko ūkis registruojamas pagal suinteresuoto asmens ir
valstybinį žemės kadastrą tvarkančios įstaigos pateiktą
informaciją tokiomis sąlygomis:
1) jeigu asmuo, kurio vardu registruojamas ūkis, yra Žemės
ūkio ministerijos nustatyta tvarka pripažintas pasirengusiu
ūkininkauti. Pasirengimo ūkininkauti reikalavimas netaikomas
asmeniui, kuris paveldi ūkininko ūkio žemę, taip pat ūkininko
sutuoktiniui ir vaikams, kuriems perleidžiama ūkininko ūkio žemė;
2) jeigu žemėnaudoje (išskyrus išnuomotą kitiems asmenims
žemę) yra ne mažiau kaip 3 ha žemės ūkio naudmenų arba, kai jos
naudotojas specializavosi auginti prekinę augalininkystės
produkciją, - ne mažiau kaip 0,3 ha žemės ūkio naudmenų;
3) jeigu asmuo, kurio vardu registruojamas ūkininko ūkis:
gyvena arba kuriasi ūkininko ūkio sodyboje;
gyvena ne toje vietovėje, kur yra ūkininko ūkis, tačiau turi
galimybę savarankiškai organizuoti žemės ūkio darbus.
Ūkininko ūkio žemę gali sudaryti šeimos narių - sutuoktinių,
tėvų (įtėvių) ir vaikų (įvaikių), taip pat kartu gyvenančių
brolių arba seserų - privati žemė, sujungta valdyti bendrosios
nuosavybės teise arba perduota naudotis vienam iš šių asmenų.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
38 straipsnis. Kita žemės ūkio paskirties žemė
Žemės ūkio paskirties žemė, nustatyta tvarka nepriskirta
ūkininko ūkiui arba neišnuomota žemės ūkio įmonėms, laikoma kita
žemės ūkio paskirties žeme. Jos naudotojai gali būti:
1) asmenys, naudojantys žemės ūkio produkcijos gamybai
įsigytus privatinėn nuosavybėn arba išsinuomotus privačius žemės
ūkio paskirties žemės sklypus;
2) asmenys, kuriems valstybinė žemė buvo suteikta asmeniniam
ūkiui, tarnybinėms žemės daloms, sodininkystei ir daržininkystei;
3) mokslo ir mokymo įstaigos, miškų urėdijos, kitos šio
įstatymo 22 straipsnyje nurodytos įstaigos ir organizacijos,
kurios joms suteiktus valstybinės žemės sklypus naudoja žemės
ūkio produkcijos gamybai;
4) kiti fiziniai ir juridiniai asmenys, išsinuomoję žemę iš
laisvos valstybinės žemės fondo žemės ūkio produkcijos gamybai.
39 straipsnis. Žemės ūkio paskirties žemės apsauga
Valstybinės žemės plotai, kuriuose yra žemės ūkio naudmenos
arba kitos žemės naudmenos, pagal savo dirvožemių savybes
tinkamos paversti žemės ūkio naudmenomis, parduodami, suteikiami
naudotis arba išnuomojami pirmiausia žemės ūkio veiklai.
Naudojant privačią ir valstybinę žemės ūkio paskirties žemę,
žemės ūkio naudmenos turi būti saugomos nuo dirvožemių alinimo,
vėjo ir vandens erozijos, apaugimo krūmais ir mišku, supelkėjimo
ar kitokio ūkinių savybių pablogėjimo. Vykdant statybas ar
eksploatuojant gamtos išteklius, derlingasis dirvožemio sluoksnis
neturi būti sunaikintas, bet panaudotas žemės ūkio naudmenoms
gerinti, o pažeistos žemės turi būti rekultivuotos.
Žemės ūkio paskirties žemė gali būti perleidžiama arba
suteikiama naudotis kitai paskirčiai tik pagal nustatyta tvarka
parengtus teritorinio planavimo dokumentus ir žemėtvarkos (žemės
skyrimo) projektus, įvertinus žemės perleidimo (suteikimo)
tikslingumą, žemės ūkio gamybos nuostolius ir fizinių bei
juridinių asmenų galimus nuostolius dėl žemės naudojimo
pagrindinės tikslinės paskirties pakeitimo bei numačius šių
nuostolių kompensaciją.
Lėšos, gautos už žemės ūkio paskirties žemės pagrindinės
tikslinės paskirties pakeitimą, Lietuvos Respublikos Vyriausybės
nustatyta tvarka naudojamos kitų žemės ūkio paskirties naudmenų
pavertimo žemės ūkio naudmenomis, žemės ūkio naudmenų vertės
padidinimo ir jų dirvožemio savybių gerinimo darbams finansuoti
bei kompensacijai už valstybės išperkamą žemę ir mišką mokėti.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
VI. MIŠKŲ ŪKIO PASKIRTIES ŽEMĖ
40 straipsnis. Miškų ūkio paskirties žemė
Miškų ūkio paskirties žemę sudaro:
1) mišku apaugusi žemė, išskyrus rezervatų miškus;
2) kita miško žemė: neatžėlusios biržės, degimai, retmės,
laukymės, dykynės, kvartalų ir priešgaisrinės linijos,
proskiebiai;
3) žemė, kurią užima miško keliai, medienos sandėliai ir
kiti miškų ūkio poreikiams naudojami pastatai bei įrenginiai;
4) žemė, skirta miškui įveisti;
5) žvėrių pašarų aikštelės, miškuose įsiterpusios kitos
žemės naudmenos.
Miškų ūkio paskirties žemėje miškų atkūrimą ir apsaugą
reguliuoja Miškų įstatymas.
Lėšos, gautos miško žemės pagrindinei tikslinei paskirčiai
pakeisti, naudojamos miškams įveisti, jiems atkurti, prižiūrėti
ir saugoti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.
Miškų ūkio paskirties žemėje esančios žemės ūkio naudmenos,
kol nėra naudojamos pagal pagrindinę tikslinę paskirtį, turi būti
naudojamos žemės ūkio produkcijos gamybai.
41 straipsnis. Miškų ūkio paskirties žemės savininkai
ir naudotojai
Miškų ūkio paskirties žemės savininkai yra piliečiai,
susigrąžinę privatinėn nuosavybėn buvusį mišką arba mišku
apaugusią žemę, taip pat žemės reformos metu gavę neatlygintinai
arba pirkę miško. Maksimalų vienam asmeniui privatinėn nuosavybėn
įsigyjamo miško plotą po kompleksinių žemės reformos žemėtvarkos
projektų patvirtinimo nustato Lietuvos Respublikos miškų įstatymas.
Valstybinė miškų ūkio paskirties žemė suteikiama naudotis ir
valdyti miškų urėdijoms, nacionaliniams ir
regioniniams parkams. Miškų urėdijos ir nacionaliniai parkai yra
valstybės miškų valdymo institucijos, kurios įgyvendina miškų
atkūrimo, priežiūros ir apsaugos priemones.
Ūkininkams ir žemės ūkio įmonėms, kitiems fiziniams ir
juridiniams asmenims suteikiami naudotis arba išnuomojami į jų
žemėnaudų teritoriją įsiterpę valstybinių miškų sklypai, pagal
savo plotą, dislokaciją ir medynų charakteristikas galimi naudoti
miškų ūkio veiklai.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
VII. KONSERVACINĖS PASKIRTIES ŽEMĖ
42 straipsnis. Konservacinės paskirties žemė
Konservacinės paskirties žemę sudaro žemė, nustatyta tvarka
suteikta arba priskirta:
1) valstybiniams rezervatams;
2) gamtos, istorijos, archeologijos ir kultūros paminklų
teritorijoms;
3) valstybinių nacionalinių ir regioninių parkų bei
monitoringo teritorijų rezervatams ir rezervatinėms apyrubėms;
4) kitiems gamtos objektams, kuriuose draudžiama ūkinė
veikla, nesusijusi su šių objektų ir jų užimtų teritorijų
specialia priežiūra, tvarkymu ir apsauga.
Konservacinės paskirties žemės naudojimo tvarką ir apsaugą
reglamentuoja Aplinkos apsaugos įstatymas, kiti įstatymai ir
poįstatyminiai aktai.
Papildoma tikslinė konservacinė paskirtis Lietuvos
Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka gali būti nustatoma ir
kitų kategorijų žemėse.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
VIII. KITOS PASKIRTIES ŽEMĖ
43 straipsnis. Kitos paskirties žemė
Kitos paskirties žemę sudaro žemės sklypai, nustatyta tvarka
piliečių įsigyti privatinėn nuosavybėn, taip pat suteikti
naudotis arba išnuomoti:
1) privačioms namų valdoms išdėstyti;
2) įvairios paskirties gyvenamiesiems, socialiniams ir
pramoniniams objektams statyti ir eksploatuoti;
3) transporto, ryšių ir kitoms komunikacijoms;
4) naudingosioms iškasenoms, durpynams ir požeminiam
vandeniui eksploatuoti;
5) krašto apsaugos tikslams;
6) rekreacijai;
7) miestų, miestelių ir kaimų bendram (viešam) naudojimui
bei kitiems savivaldybių poreikiams;
8) kitai ne žemės ūkio ir ne miškų ūkio veiklai.
Valstybinės žemės ploto poreikis kitos paskirties žemės
naudotojams nustatomas pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir
ministerijų bei valstybinių tarnybų patvirtintus normatyvus.
Įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų
numatytais atvejais žemė kitai paskirčiai perleidžiama,
suteikiama naudotis ar išnuomojama pagal susitarimą tik parengus
teritorinio planavimo dokumentus ir žemėtvarkos (žemės skyrimo)
projektus.
Kitos paskirties žemė tvarkoma nepažeidžiant nustatyta
tvarka patvirtintų statybos arba suplanavimo projektų.
Kitos paskirties žemėje esančios žemės ūkio naudmenos iki jų
panaudojimo pagal pagrindinę specialią paskirtį turi būti
naudojamos žemės ūkio produkcijos gamybai.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
IX. VALSTYBINIO VANDENŲ FONDO ŽEMĖ
44 straipsnis. Valstybinio vandenų fondo žemė
Valstybinio vandenų fondo žemę sudaro žemės plotai, kuriuos
užima:
1) teritorinė jūra;
2) Kuršių marios;
3) upės su nuolatiniu vandens nuotėkiu, kurių baseino plotas
ne mažesnis kaip 25 kvadratiniai kilometrai, arba jungiančios
valstybiniam vandenų fondui priskirtus ežerus;
4) privačion nuosavybėn nesusigrąžinti ežerai, didesni kaip
5 ha, ir kiti, jeigu juos jungia valstybiniam vandenų fondui
priskirtos upės arba jie Lietuvos Respublikos Vyriausybės
nustatyta tvarka priskirti valstybiniam vandenų fondui;
5) valstybės ir savivaldybių biudžeto lėšomis įrengti
neprivatizuoti vandens telkiniai.
Valstybiniam vandenų fondui priskirtų vandens telkinių
naudojimą nustato Vandens įstatymas.
X. LAISVOS VALSTYBINĖS ŽEMĖS FONDAS
45 straipsnis. Laisvos valstybinės žemės fondas
Laisvos valstybinės žemės fondą sudaro valstybinė žemė, kuri
nėra suteikta naudotis fiziniams ir juridiniams asmenims,
neišnuomota ir neperleista privatinėn nuosavybėn.
Laisvos valstybinės žemės fondą šio įstatymo ir Lietuvos
Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka tvarko apskrities
valdytojas, išskyrus žemę, perduotą valdyti vietos savivaldos
institucijoms;
Laisvos valstybinės žemės fondo žemė parduodama, suteikiama
naudotis ar išnuomojama, nustačius atskirų jos sklypų pagrindinę
tikslinę naudojimo paskirtį ir atlikus būtinus teritorijos
optimizavimo, tvarkymo ir žemės gerinimo darbus, šio įstatymo ir
(kai žemė nuomojama) Žemės nuomos įstatymo nustatyta tvarka.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
XI. VALSTYBINĖ ŽEMĖTVARKA
46 straipsnis. Valstybinės žemėtvarkos paskirtis
Valstybinės žemėtvarkos paskirtis:
1) rengti valstybinės žemės naudojimo ir apsaugos programas
bei šalies administracinių teritorijų žemėtvarkos schemas kaip
sudėtinę teritorinio planavimo (kraštotvarkos) dalį;
2) rengti žemėtvarkos projektus administracinėms riboms
nustatyti arba pakeisti, kitus administracinių teritorijų
tvarkymo projektus;
3) rengti žemėtvarkos projektus žemei paimti visuomenės
poreikiams ir žemei suteikti vietos savivaldos institucijoms bei
gyventojų bendram naudojimui, valstybinėms įmonėms, įstaigoms
ir organizacijoms;
4) rengti žemėtvarkos projektus žemei išpirkti, perleisti ir
žemės mainams, naujoms žemėnaudoms suformuoti arba esamoms
pertvarkyti, specialioms žemės naudojimo sąlygoms, veiklos
apribojimams bei servitutams nustatyti;
5) rengti žemėtvarkos projektus žemės ūkio įmonių ir pagal
atskirus užsakymus ūkininkų ūkių bei kitų žemės naudotojų
žemėnaudoms tvarkyti ir racionaliam žemės naudojimui organizuoti.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
47 straipsnis. Valstybinės žemėtvarkos darbų atlikimas
Valstybinės žemėtvarkos darbai atliekami valstybės, žemės
savininkų ir kitų žemės naudotojų lėšomis.
Valstybinės žemėtvarkos darbus organizuoja, jiems
metodiškai vadovauja Valstybinė žemėtvarkos ir geodezijos tarnyba
prie Žemės ūkio ministerijos.
Valstybinės žemėtvarkos darbus atlieka apskrities valdytojo
administracija, valstybinės įmonės ir organizacijos bei jų
pasitelktos kitos įmonės ir organizacijos.
Žemėtvarkos proceso tvarką, žemėtvarkos projektavimo ir
tyrinėjimo darbų turinį nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė
arba jos įgaliota institucija.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
48 straipsnis. Privatūs matininkai
Privačiu matininku gali būti asmuo, turintis specialųjį
aukštąjį arba aukštesnįjį išsilavinimą, įstatymų nustatyta tvarka
gautą licenciją atlikti geodezijos, topografijos ir kartografijos
darbus ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka gavęs
leidimą dirbti valstybinės žemėtvarkos darbus.
Privačių matininkų teises, pareigas, atsakomybę ir leidžiamų
vykdyti darbų rūšis nustato įstatymai ir Lietuvos Respublikos
Vyriausybė.
XII. VALSTYBINIS ŽEMĖS KADASTRAS
49 straipsnis. Valstybinio žemės kadastro paskirtis
Valstybinio žemės kadastro paskirtis:
1) registruoti esamus ir žemėtvarkos procese naujai
suformuotus privačios ir valstybinės nuosavybės žemės sklypus bei
žemėnaudas;
2) pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytą sistemą
kaupti ir atnaujinti informaciją apie žemės sklypų priklausomybę,
jų plotą ir vertę, žemės naudojimo sąlygas ir apribojimus, kitas
žemės, kaip nuosavybės ar naudojimo objekto, ir žemės sklype
esančio kito nekilnojamojo turto charakteristikas, žemės
pasiskirstymą pagal jos savininkus, naudotojus ir žemės
naudmenas.
Registruojant žemės sklypus ir žemėnaudas, rengiami ir
tikslinami žemės kadastro žemėlapiai, kuriuose pažymimi
įregistruoti žemės sklypai ir kiti nekilnojamojo turto bei gamtos
objektai, turintys įtakos žemės sklypo vertei ir žemės naudojimo
sąlygoms. Žemės kadastro žemėlapių turinį nustato
valstybinė žemėtvarkos ir geodezijos tarnyba prie Žemės ūkio
ministerijos.
Valstybinio žemės kadastro duomenys yra oficiali informacija
apie Lietuvos Respublikos žemės fondą, jo naudojimą ir
priklausomybę.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
50 straipsnis. Valstybinio žemės kadastro tvarkymas
Valstybinį žemės kadastrą sudaro ir tvarko apskrities
valdytojo administracija ir valstybinės įmonės įstatymų bei
Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.
Valstybiniam žemės kadastrui reikalingus matavimų,
dirvožemių tyrimo, žemės apskaitos ir vertinimo darbus atlieka
valstybinės įmonės ir organizacijos arba jų pasitelktos kitos
įmonės, organizacijos ir privatūs matininkai.
Juridiniai ir fiziniai asmenys bei valstybinės ir savivaldos
institucijos žemės kadastrą tvarkančioms įstaigoms privalo teikti
būtiną informaciją apie jų naudojamą arba jų dispozicijoje esančią
žemę, taip pat apie žemės sklypuose esančius statinius bei
įrenginius.
Valstybiniam žemės kadastrui sudaryti reikalingi darbai
vykdomi valstybės, savivaldybių, žemės savininkų ir žemės
naudotojų lėšomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta
tvarka.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
51 straipsnis. Valstybinio žemės kadastro duomenų
naudojimas
Valstybinio žemės kadastro duomenys teikiami valstybinėms
institucijoms, fiziniams bei juridiniams asmenims ir naudojami:
1) valstybinės žemės išteklių naudojimo politikai formuoti
ir įgyvendinti;
2) žemės informacinei sistemai kurti ir eksploatuoti;
3) valstybiniam žemės gerinimo bei apsaugos priemonių
planavimui;
4) gamtos išteklių naudojimo ir teritoriniam planavimui;
5) žemėtvarkos projektams ir schemoms rengti;
6) žemės sklypo oficialios rinkos kainai nustatyti;
7) žemės įkeitimui ir žemės rinkos formavimui;
8) žemės apmokestinimui ir mokesčių už žemę sistemos
formavimui;
9) žemės naudojimo valstybinei kontrolei;
10) informacijai apie žemę statistiniuose ir kituose
oficialiuose leidiniuose.
Už valstybinio žemės kadastro informaciją suinteresuoti
asmenys apmoka Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.
XIII. ŽEMĖS NAUDOJIMO VALSTYBINĖ KONTROLĖ
52 straipsnis. Žemės naudojimo valstybinės kontrolės
turinys
Žemės naudojimo valstybinę kontrolę pagal Lietuvos
Respublikos Vyriausybės patvirtintus nuostatus vykdo šio įstatymo
30 straipsnyje nurodytos institucijos.
Žemės naudojimo valstybinės kontrolės metu:
1) atliekamas programų, projektų, schemų, kitų teritorinio
planavimo dokumentų, susijusių su pagrindinės tikslinės žemės
naudojimo paskirties, žemės sklypų ribų ir žemės naudojimo sąlygų
pakeitimais, derinimas bei ekspertizė;
2) sistemingai tikrinama, ar žemę naudojantys asmenys savo
veikla nepažeidė įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės
nustatytos žemės naudojimo tvarkos.
53 straipsnis. Atsakomybė už žemės įstatymų pažeidimus
Fiziniai ir juridiniai asmenys traukiami drausminėn,
administracinėn, materialinėn ir baudžiamojon atsakomybėn pagal
Lietuvos Respublikos įstatymus, jeigu:
1) savavališkai užėmė žemės sklypus;
2) pažeidė arba sunaikino riboženklius, geodezinius ženklus
ir punktus bei užkonservuotus gręžinius;
3) žemę naudojo ne pagal nustatytą pagrindinę tikslinę žemės
naudojimo paskirtį;
4) nesilaikė nustatytų specialiųjų žemės ir miško naudojimo
sąlygų ir veiklos apribojimų;
5) nevykdė pareigų sutvarkyti žemę taip, kad ji būtų tinkama
naudoti pagal paskirtį;
6) nevykdė privalomų priemonių žemės ūkio naudmenų
dirvožemiams gerinti ir apsaugoti;
7) pažeidė kitų žemės naudotojų ir gyventojų interesus;
8) nesilaikė kitų žemės suteikimo metu ar žemės nuomos
sutartyje nustatytų sąlygų;
9) trukdė žemės naudotojui naudoti žemę pagal paskirtį;
10) padarė kitokių žemės naudojimo santykius reguliuojančių
įstatymų pažeidimų.
Savavališkai užimti žemės sklypai grąžinami neatlyginant
neteisėto naudojimo metu įdėtų sąnaudų. Žemės sklypai
savavališkai užėmusių įmonių, organizacijų, įstaigų ir piliečių
lėšomis turi būti taip sutvarkomi, kad būtų tinkami naudoti pagal
paskirtį.
54 straipsnis. Neteisėta veika padarytos žalos
atlyginimas
Fiziniai ir juridiniai asmenys, pažeidę nustatytas žemės
naudojimo sąlygas, įstatymų nustatyta tvarka privalo atlyginti
kitiems fiziniams ir juridiniams asmenims bei valstybei padarytus
nuostolius.
XIV. ŽEMĖS GINČAI
55 straipsnis. Žemės ginčų sąvoka
Žemės ginčai - tai ginčai, kylantys dėl žemės teisinių
santykių tarp:
1) žemės savininkų bei kitų teisėtų žemės naudotojų - dėl
žemės sklypo ribų pažeidimo;
2) žemės savininkų bei kitų teisėtų žemės naudotojų ir kitų
asmenų, įmonių, įstaigų, organizacijų - dėl neteisėto žemės
sklypo užėmimo ar trukdymo naudotis priklausančio nuosavybės
teise arba naudojamo kitu pagrindu žemės sklypu;
3) žemės savininkų bei kitų teisėtų žemės naudotojų - dėl
nutraukimo kaimyniniame žemės sklype veiklos (nors ir teisėtos),
kuria daroma žala nuosavybės teise priklausančiai arba nuomojamai
ar kitu pagrindu naudojamai žemei;
4) žemės savininkų bei valstybinės žemės naudotojų ir
Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar apskrities valdytojo dėl
žemės sklypo paėmimo, atlyginimo būdo ir dydžio;
5) žemės savininkų bei žemės nuomininkų ir Lietuvos
Respublikos Vyriausybės ar apskrities valdytojo - dėl
pagrindinės tikslinės žemės naudojimo paskirties keitimo ar (ir)
specialiųjų žemės naudojimo sąlygų bei veiklos apribojimų
nustatymo;
6) žemės nuomotojų ir šios žemės nuomininkų - dėl nuomos
sutarčių;
7) žemės bendrasavininkių - dėl žemės sklypo, esančio bendra
nuosavybe, valdymo, naudojimo ir disponavimo.
Pakeitimai:
Lietuvos Respublikos 1995 06 13
įstatymas Nr.1-939
Žin., 1995, Nr.53-1294
56 straipsnis. Žemės ginčų nagrinėjimo tvarka
Žemės ginčus nagrinėja teismai civilinio proceso tvarka.
Šalių susitarimu žemės bei kiti ginčai, kylantys dėl
civilinių teisinių santykių, gali būti perduoti spręsti trečiųjų
teismui, kurio nuostatus tvirtina Lietuvos Respublikos
Vyriausybė.
XV. TARPTAUTINĖS SUTARTYS
57 straipsnis. Tarptautinės sutartys
Tais atvejais, kai Lietuvos Respublikos tarptautinėse
sutartyse yra nustatytos kitokios žemės naudojimo taisyklės, negu
numato Lietuvos Respublikos įstatymai, yra taikomos tarptautinės
sutarties taisyklės, jeigu jos neprieštarauja Lietuvos
Respublikos Konstitucijai.
XVI. ĮSTATYMO ĮSIGALIOJIMAS
58 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
Šis įstatymas įsigalioja nuo 1994 m. liepos 1 dienos.
Įsigaliojus Lietuvos Respublikos žemės įstatymui, netenka
galios Lietuvos Respublikos žemės reformos įstatymo 11 straipsnio
10 dalis."
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
RESPUBLIKOS PREZIDENTAS ALGIRDAS BRAZAUSKAS
_