Suvestinė redakcija nuo 1994-11-26 iki 1995-04-21
Įsakymas paskelbtas: Žin. 1994, Nr. 46-866, i. k. 0942210ISAK00000037
LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTERIJA
Į S A K Y M A S
DĖL LAIVŲ AVARINIŲ ATVEJŲ NAGRINĖJIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
1994 m. sausio 25 d. Nr. 37
Vilnius
Vykdydamas Tarptautinės konvencijos dėl tarptautinių taisyklių, padedančių išvengti laivų susidūrimų jūroje (1972), Lietuvos Respublikos įstatymų bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės norminių aktų dėl saugios laivybos užtikrinimo reikalavimus,
3. Pavesti Susisiekimo ministerijos vandens transporto departamentui kontroliuoti šio įsakymo vykdymą.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos
1994 m. sausio 25 d. įsakymu Nr. 37
LAIVŲ AVARINIŲ ATVEJŲ NAGRINĖJIMO TAISYKLĖS
I. Bendrosios nuostatos
1. Šios taisyklės numato laivų avarinių atvejų nagrinėjimo tvarką tiek laivams plaukiojant, tiek stovint uoste.
2. Šios taisyklės numato nustatyti:
3. Šių taisyklių reikalavimai galioja:
3.1. Lietuvos Respublikoje įregistruotiems laivams, plaukiojantiems su jos valstybine vėliava bei esantiems Lietuvos Respublikos pripažintų laivų klasifikacinių bendrovių įskaitoje, kai avarinis atvejis įvyko jūroje arba vidaus vandenyse, stovint uoste, laivų statyklose ir remonto įmonėse;
Punkto pakeitimai:
Nr. 353, 1994-09-13, Žin., 1994, Nr. 91-1795 (1994-11-25), i. k. 0942210ISAK00000353
3.2. laivams, plaukiojantiems su kitų valstybių vėliava, šių taisyklių VI dalyje nurodytais atvejais;
4. Šių taisyklių reikalavimai netaikomi:
4.3. Neteko galios nuo 1994-11-26
Punkto naikinimas:
Nr. 353, 1994-09-13, Žin. 1994, Nr. 91-1795 (1994-11-25), i. k. 0942210ISAK00000353
4.3. statomiems laivams.
Punkto numeracijos pakeitimas:
Nr. 353, 1994-09-13, Žin., 1994, Nr. 91-1795 (1994-11-25), i. k. 0942210ISAK00000353
5. Taisyklėse priimtos sampratos ir apibrėžimai:
5.1. „avarinis atvejis“ – atsitikimas su laivu, kurio pasekoje laivas patenka į pavojingą padėtį, netenka savo jūrinių savybių ir negali normaliai plaukioti. Tai gali įvykti, esant sunkioms hidrometeorologinėms sąlygoms, gamtiniams reiškiniams, sugedus laivo mechanizmams bei sugadinus jo korpusą, paslinkus vežamam kroviniui, užplaukus ant seklumos ar atsitrenkus laivo korpusu į dugną, nutrūkus lynams, velkant laivą, užvyniojus ant laivo sraigto tinklus, lynus, virves, nuo laivo denio nukritus kroviniui, sugadinus kitus laivus, kranto statinius, kranto bei vandenų įrenginius, navigacinius ženklus.
5.2. „laivas“ – įgulos valdomas plaukiojantis vandenyse inžinerinis įrenginys, skirtas keleiviams ar kroviniams vežti, gaudyti ir apdoroti žuvis, vykdyti ledo trupinimo, povandeninius, mokslinius, hidrotechninius, hidrometeorologinius, nuskendusių laivų ir krovinių iškėlimo, laivų remonto, dugno gilinimo, plaukiojančių priemonių vilkimo ir laivų gelbėjimo darbus. Laivai gali vykdyti laivybos priežiūros, pramogines, sportines ar kitas ypatingas funkcijas.
Punkto pakeitimai:
Nr. 353, 1994-09-13, Žin., 1994, Nr. 91-1795 (1994-11-25), i. k. 0942210ISAK00000353
II. Avarinių atvejų klasifikacija
1. Avariniai atvejai klasifikuojami:
2. Laivo žūtis – tai tokia laivo būklė, kai įvyko visiškas laivo sudužimas arba konstrukcinis suirimas, kada jau neįmanoma ar neapsimoka laivo atstatyti.
3. Laivo avarija – tai tokia laivo būklė:
3.1. kai laivas sugadinamas taip, kad jo jūrinėms savybėms atstatyti reikia daugiau kaip 72 valandų laiko;
3.2. kai laivas sugadina kranto statinį, kranto ar vandens įrenginį, kuriems atstatyti reikia daugiau kaip 72 valandų laiko;
4. Avarinis atsitikimas – tai tokia laivo būklė:
4.2. kai laivas sugadina kranto statinį, kranto ir vandens įrenginius, o jų pataisymui reikia mažiau kaip 48 valandų laiko;
5. Visi kiti laivo sugadinimai neskaitomi avariniais atvejais, jei jų pasekoje laivas nepraranda savo jūrinių savybių, ir jie neatitinka šiose taisyklėse nurodytos klasifikacijos.
6. Jūrinių laivų atvejus klasifikuoja uosto kapitonas, vidaus vandenų laivų – inspekcijos viršininkas.
Punkto pakeitimai:
Nr. 353, 1994-09-13, Žin., 1994, Nr. 91-1795 (1994-11-25), i. k. 0942210ISAK00000353
7. Po avarinio atvejo klasifikacinės bendrovės išduoti laivo dokumentai netenka galios. Norint pratęsti šių dokumentų galiojimą, laivą turi patikrinti klasifikacinės bendrovės specialistai, o laivų nesančių klasifikacinių bendrovių įskaitoje – tam įgalioti inspekcijos pareigūnai.
Punkto pakeitimai:
Nr. 353, 1994-09-13, Žin., 1994, Nr. 91-1795 (1994-11-25), i. k. 0942210ISAK00000353
III. Avarinių atvejų nagrinėjimo tvarka
1. Jūrinių laivų avarinius atvejus nagrinėja uosto kapitonas, o vidaus vandenų laivų – inspekcijos viršininkas. Esant būtinumui, jie sudaro iš reikiamų specialistų komisiją, kuriai ir pirmininkauja. Avarinio atvejo nagrinėjimo išvados pateikiamos laivų savininkams, Susisiekimo ministerijos vandens transporto departamentui ir prokuratūrai (savo nuožiūra ar jai pareikalavus).
Punkto pakeitimai:
Nr. 353, 1994-09-13, Žin., 1994, Nr. 91-1795 (1994-11-25), i. k. 0942210ISAK00000353
3. Avarinius atvejus, kurie neatitinka šiose taisyklėse nurodytai klasifikacijai, nagrinėja laivo savininkas arba, jam prašant, uosto kapitonas ar inspekcijos viršininkas.
Punkto pakeitimai:
Nr. 353, 1994-09-13, Žin., 1994, Nr. 91-1795 (1994-11-25), i. k. 0942210ISAK00000353
IV. Pranešimų tvarka
1. Apie visus avarinius atvejus laivo kapitonas nedelsiant praneša laivo savininkui ir uosto kapitonui ar inspekcijos viršininkui, o jeigu jie atsitinka užsienio valstybės teritoriniuose vandenyse arba jos uoste – ir Lietuvos Respublikos atstovybei šioje valstybėje. Esant reikalui, prašo jos teisinės ar kitokios pagalbos.
Punkto pakeitimai:
Nr. 353, 1994-09-13, Žin., 1994, Nr. 91-1795 (1994-11-25), i. k. 0942210ISAK00000353
2. Pranešimuose turi būti nurodoma:
2.2. įvykio vieta (vandenyno, jūros dalis, sąsiauris, įlanka, vandenkelis, laivakelis, teritorinė jūra, vidaus vandenys, prieuostis, uostas), o taip pat laivo geografinės koordinatės įvykio metu;
2.4. duomenys apie laivo krovinį, o jei tai tanklaivis ir neturi krovinio, – duomenys apie krovos talpų degazaciją;
2.5. hidrometeorologinės sąlygos avarinio įvykio metu ir tame plaukiojimo rajone, kur tai įvyko (vėjo kryptis ir greitis, matomumas, vandens paviršiaus būklė, orų prognozė įvykio vietoje);
Punkto pakeitimai:
Nr. 353, 1994-09-13, Žin., 1994, Nr. 91-1795 (1994-11-25), i. k. 0942210ISAK00000353
2.10. grimzlė laivo priekyje ir laivagalyje iki ir po įvykio, laivo pasvyra ir nuosvyra, laivo kursas, grimzlės sumažėjimas arba padidėjimas, vandentalpos, tonų kiekis vienam grimzlės centimetrui, krovinio kiekis ir jo išdėstymas laive (krovos patalpose ir denyje), kuro, degalų, gėlo vandens atsargų kiekis, sunkmenos (balasto) kiekis;
Punkto pakeitimai:
Nr. 353, 1994-09-13, Žin., 1994, Nr. 91-1795 (1994-11-25), i. k. 0942210ISAK00000353
2.12. duomenys, padedantys įvertinti avarinį atvejį, nustatyti techninės pagalbos arba gelbėjimo priemonių panaudojimo tikslingumą arba laivo gelbėjimo būtinumą;
V. Nagrinėjimo tvarka
1. Atplaukęs į uostą arba laivo stovėjimo vietą, laivo kapitonas paros laikotarpiu pateikia uosto kapitonui ar inspekcijos viršininkui pranešimą apie avarinį atvejį ir laivo techninį tyrimo aktą;
Punkto pakeitimai:
Nr. 353, 1994-09-13, Žin., 1994, Nr. 91-1795 (1994-11-25), i. k. 0942210ISAK00000353
2. Po laivo atplaukimo į uostą arba laivo įgulos atvykimo, trijų parų laikotarpyje, pateikiami šie dokumentai:
2.1. smulkus pranešimas apie įvykį, išrašai iš laivo dienynų, kitų dokumentų, asmenų, susijusių su įvykiu, paaiškinimai;
2.2. esant reikalui, užrašančių prietaisų juostos, įrašų iššifravimai, navigaciniai jūrlapiai su kelžyma įvykio metu, laivo judėjimo schema, radiolokaciniai planšetai, laivo judėjimo duomenys, radiolokatoriaus šešėlių schema, sugadinimų schemos, brėžiniai, kiti uosto kapitono ar inspekcijos viršininko reikalaujami dokumentai.
Punkto pakeitimai:
Nr. 353, 1994-09-13, Žin., 1994, Nr. 91-1795 (1994-11-25), i. k. 0942210ISAK00000353
4. Nagrinėjimo metu uosto kapitonas ar inspekcijos viršininkas gali pareikalauti papildomų dokumentų, reikalingų visapusiškam įvykio ištyrimui:
Punkto pakeitimai:
Nr. 353, 1994-09-13, Žin., 1994, Nr. 91-1795 (1994-11-25), i. k. 0942210ISAK00000353
5. Susipažinęs su pateiktais dokumentais, uosto kapitonas ar inspekcijos viršininkas klasifikuoja laivo avarinį atvejį ir pradeda nagrinėjimą. Jeigu avarinis atvejis neatitinka šiose taisyklėse nustatytos klasifikacijos, uosto kapitonas ar inspekcijos viršininkas perduoda avarinio atvejo medžiagą laivo savininkui. Kai kuriuos avarinius atvejus, klasifikuojamus kaip „avariniai atsitikimai“, uosto kapitonas ar inspekcijos viršininkas gali pavesti nagrinėti laivo savininkui, jeigu šiuo įvykiu nesuinteresuoti kiti juridiniai arba fiziniai asmenys. Šiuo atveju laivo savininkas įvykio tyrimo išvadas pateikia uosto kapitonui ar inspekcijos viršininkui. Avarinius atvejus su vidaus vandens laivais, įvykusius jūrinio uosto vandenyse, nagrinėja Vandens transporto valstybinės kontrolės ir saugaus plaukiojimo inspekcijos viršininkas dalyvaujant uosto kapitonui ar inspekcijos viršininkui.
Punkto pakeitimai:
Nr. 353, 1994-09-13, Žin., 1994, Nr. 91-1795 (1994-11-25), i. k. 0942210ISAK00000353
6. Nagrinėjimo eigoje turi būti nustatyta:
6.1. laivo, jo įgulos (įskaitant kapitoną), laivo aprūpinimo, įrangos atitikimas konvenciniams ir valstybiniams reikalavimams;
6.2. laivo plaukiojimo kelžymos bei apskaičiavimų atitikimas nustatytiems reikalavimams (navigacinio nagrinėjimo būdu);
6.4. priežastiniai-pasekminiai ryšiai, aplinkybės, sąlygos, įtakojančios arba buvusios šio avarinio atvejo priežastimis;
6.5. sudaromas sąrašas vadovaujančių asmenų, kurių veikla turėjo įtakos avariniam atvejui įvykti, nurodomi neįvykdyti laivybą reglamentuojančių teisinių ir norminių aktų reikalavimai;
6.6. įvertinami susijusių su avariniu atveju asmenų veiksmai atsižvelgiant į juos veikusias išorines sąlygas, jų fizinę bei psichologinę būseną, nuovargio laipsnį;
7. Šiose taisyklėse rizika laivyboje pripažįstami laivo vadovaujančio asmens padaryti veiksmai, kurie, pasitelkus profesines žinias, patyrimą, įvertinant nepalankias plaukiojimo sąlygas, jo nuomone, galėjo sumažinti neigiamą poveikį laivui, kroviniui, žmonėms. Įvykdžius šiuos veiksmus, žala turėtų būti žymiai mažesnė nei jų neatlikus. Rizikuojantis asmuo prieš tai turi įvykdyti visas priemones galimai žalai išvengti.
Rizika pateisinama tik tada, kai kartu įvykdomos šios nuostatos:
8. Nagrinėjimo eigoje atskiros nagrinėjimo kryptys gali būti perduotos specialistų arba laboratorijų tyrinėjimui, šias išlaidas apmoka laivo savininkas.
9. Laivo savininkui, laivo kapitonui arba su avariniu atveju susijusiam asmeniui nesutikus su uosto kapitono ar inspekcijos viršininko avarinio atvejo nagrinėjimo išvadomis, per 10 dienų nuo išvadų gavimo jie gali kreiptis į Susisiekimo ministeriją arba teismą, pranešdami apie tai uosto kapitonui ar inspekcijos viršininkui.
Punkto pakeitimai:
Nr. 353, 1994-09-13, Žin., 1994, Nr. 91-1795 (1994-11-25), i. k. 0942210ISAK00000353
VI. Avarinių atvejų su laivais, plaukiojančiais su užsienio valstybių vėliavomis, nagrinėjimo tvarka
1. Avarinius atvejus, įvykusius Lietuvos Respublikos teritoriniuose ir jūrų uostų vandenyse, nagrinėja uosto kapitonas, o avarinius atvejus, įvykusius vidaus vandenyse, – Vandens transporto valstybinės kontrolės ir saugaus plaukiojimo inspekcijos viršininkas.
2. Jūrinių laivų avarinius atvejus, įvykusius už Lietuvos Respublikos teritorinių vandenų ribų, nagrinėja uosto kapitonas, vidaus vandenų laivų – inspekcijos viršininkas tiktai šių laivų kapitonų arba jų savininkų prašymu.
Punkto pakeitimai:
Nr. 353, 1994-09-13, Žin., 1994, Nr. 91-1795 (1994-11-25), i. k. 0942210ISAK00000353
3. Plaukiojančius su užsienio valstybės vėliava laivus dėl avarinio įvykio galima sulaikyti tik Lietuvos Respublikos įstatymų numatyta tvarka.
VII. Avarinių atvejų apskaita
1. Laivuose, plaukiojančiuose su Lietuvos Respublikos valstybine vėliava, avariniai atvejai įrašomi į laivo dokumentus: dienynus, formuliarus, mechanizmų pasus, brėžinius ir pan.
2. Nagrinėjamų avarinių atvejų apskaitą atlieka Uosto kapitono valdyba ir inspekcija.
Punkto pakeitimai:
Nr. 353, 1994-09-13, Žin., 1994, Nr. 91-1795 (1994-11-25), i. k. 0942210ISAK00000353
3. Avarinių atvejų bylos saugomos uosto kapitono valdyboje ir inspekcijoje tris metus, po to atiduodamos į archyvą nustatyta tvarka, išskyrus atvejus, kai byla paimama į prokuratūrą.
Punkto pakeitimai:
Nr. 353, 1994-09-13, Žin., 1994, Nr. 91-1795 (1994-11-25), i. k. 0942210ISAK00000353
4. Valstybinių, valstybinių-akcinių laivų savininkai atlieka savo laivų avarinių atvejų apskaitą. Jeigu avarinio atvejo kaltininkai yra dviejų ar kelių laivų savininkų atstovai, apskaitą atlieka ta pusė, kuriai tenka didesnė atsakomybės dalis. Esant lygiai atsakomybės daliai, apskaitą atlieka abi ar kelios pusės.
______________
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas
Nr. 353, 1994-09-13, Žin., 1994, Nr. 91-1795 (1994-11-25), i. k. 0942210ISAK00000353
Dėl laivų avarinių atvejų nagrinėjimo taisyklių papildymo ir dalinio pakeitimo