Suvestinė redakcija nuo 2004-02-11 iki 2006-02-07
Įsakymas paskelbtas: Žin. 2001, Nr. 65-2390, i. k. 1012070ISAK00000073
LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL MOKYMO KOKYBĖS VERTINIMO PROFESINĖSE MOKYKLOSE TVARKOS PAKEITIMO
2001 m. sausio 18 d. Nr. 73
Vilnius
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir
mokslo ministro 2001 01 18
įsakymu Nr. 73
MOKYMO KOKYBĖS VERTINIMO PROFESINĖSE MOKYKLOSE TVARKA
I. KOKYBĖS VERTINIMO SISTEMOS STRUKTŪRA, JOS DALYVIŲ FUNKCIJOS IR VERTINIMO TIPAI
1. Mokymo kokybės vertinimo struktūros:
1.3. Profesinio mokymo metodikos centro Studijų ir mokymo kokybės vertinimo skyrius (toliau – Skyrius);
2. Taryba skiriama švietimo ir mokslo ministro (toliau – Ministro). Taryba yra ekspertinė institucija. Jos nariais skiriami aukštųjų, aukštesniųjų mokyklų dėstytojai/mokytojai, socialiniai partneriai ir kitų institucijų atstovai. Tarybos funkcijos:
2.1. teikti siūlymus Švietimo ir mokslo ministerijai (toliau – Ministerijai) dėl mokymo kokybės vertinimo sistemos tobulinimo profesinėse mokyklose (toliau – Mokyklose);
3. ŠMM skyrius yra Švietimo ir mokslo ministerijos padalinys. ŠMM skyrius organizuoja programų įteisinimą, siūlo jas įregistruoti Studijų ir mokymo programų registre bei papildyti profesinio mokymo licencijas mokyti pagal naujas programas.
4. Skyrius yra Profesinio mokymo metodikos centro padalinys. Skyriaus funkcijos:
4.1. vykdyti Tarybos ir Komisijos sekretoriato funkcijas (rengti medžiagą posėdžiams, nutarimų projektus ir pan.);
4.4. konsultuoti Mokyklas kokybės vertinimo klausimais, padėti joms mokyti personalą efektyviam vidiniam kokybės vertinimui;
4.5. atlikti mokymo programų (toliau – programų) atitikimo Vyriausybės ir ministerijų dokumentų, reglamentuojančių profesinį rengimą, pirminį įvertinimą;
5. Komisija veikia prie Profesinio mokymo metodikos centro. Komisiją sudaro aukštųjų, aukštesniųjų bei profesinių mokyklų dėstytojai/mokytojai, socialiniai partneriai ir kitų institucijų atstovai. Komisijos funkcijos:
II. SAVIANALIZĖ
7. Mokykla pati kuria vidinę kokybės laidavimo sistemą, kuri yra pritaikyta prie konkrečių uždavinių, susiklosčiusių tradicijų, valdymo ypatumų bei esamų išteklių.
8. Savianalizės procesą sudaro*:
8.2. savianalizės planavimas. Apibrėžiami principai, nustatomi savianalizės tikslai ir uždaviniai, detalizuojama savianalizės metodika, numatomi vykdymo terminai, pasiskirstoma darbais bei atsakomybe;
8.3. veiklos sričių išskyrimas ir apibrėžimas. Išskiriamos veiklos sritys ir nustatomi kriterijai bei būdai, kuriais remiantis bus ieškoma įrodymų ir patvirtinimų;
8.5. įrodymų rinkimas. Analizuojami mokyklos dokumentai (ataskaitos, planai, protokolai, įsakymai, mokyklos inspektavimo knyga ir kita), stebimos pamokos, sisteminami anketų ir klausimynų pagalba surinkti duomenys bei naudojama informacija, gauta pokalbių ir diskusijų metu. Įrodymai renkami iš darbo vietų, iš specialiai sumodeliuotos veiklos, iš formalių testų, iš savęs vertinimo anketų, taip pat iš ankstesnių pasiekimų;
8.7. ataskaitos rengimas. Išryškinamos Mokyklos veiklos sričių stipriosios ir tobulintinosios pusės, sudaromas veiksmų planas kokybei tobulinti;
9. Mokykla kokybės laidavimo proceso įgyvendinime savianalizę atlieka šiais atvejais:
9.1. vykdant kasmetinę savianalizę, kurios išvados panaudojamos vidiniam mokymo kokybės tobulinimui;
10. Pagrindinis savianalizės dokumentas yra ataskaita, kuri atitinka šiuos reikalavimus:
10.1. ataskaitos pobūdis – analitinis. Ataskaitoje nurodomos kiekvienos srities stipriosios ir tobulintinosios pusės bei pateikiamas veiksmų planas kokybei tobulinti;
12. Vykdant išorinį Mokyklos vertinimą savianalizės ataskaitoje pateikiama:
12.1. įvadinė dalis. Šioje dalyje pateikiama trumpa mokyklos veiklos apžvalga, mokyklos misija ir tikslai, valdymo struktūra, duomenys apie mokinius ir programas bei mokyklos veikla mokymo kokybei tobulinti;
12.2. analitinė dalis. Mokyklos veiklos kokybė analizuojama pagal apibrėžtas veiklos sritis, nurodomos jų stipriosios bei tobulintinosios pusės ir pateikiami jų konkretūs įrodymai. Yra išskiriamos šios sritys**:
12.3. veiksmų planas kokybei tobulinti. Planas sudaromas remiantis ataskaitos analitinės dalies medžiaga, nurodant tobulintinas veiklos sritis, terminus ir vykdytojus. Jis turi būti lakoniškas ir konkretus;
12.4. priedai. Ataskaitos prieduose pateikiama apibendrinta informacija, įrodanti vieną ar kitą analitinės dalies teiginį.
Anketos, klausimynai, stebėjimų aprašymai ir kita savianalizės proceso metu surinkta medžiaga galutinėje savianalizės ataskaitoje nepateikiama, ji kaupiama mokykloje ir pateikiama paprašius išorinio vertinimo komisijai.
13. Teikiant naują programą savianalizės ataskaitoje pateikiama:
14. Savianalizės pateikimo tvarką ir formą kiekvienu atveju nustato Švietimo ir mokslo ministerija.***
III. DOKUMENTŲ PATEIKIMAS VERTINIMUI
16. Mokykla pateikia Skyriui paraišką vertinti programas:
16.3. savianalizės ataskaitą, paruoštą pagal 12 punktą (5 egzemplioriais), kai yra vykdomas išorinis mokyklos vertinimas;
IV. IŠORINIS MOKYKLŲ VERTINIMAS
18. Išorinis Mokyklos vertinimas grindžiamas tokiais principais:
IV.1. PROGRAMŲ VERTINIMAS
21. Pasiruošimas programų vertinimui:
21.1. Skyrius sudaro ekspertų sąrašą, į kurį įtraukiami:
22. Programų vertinimas:
22.2. ekspertai įvertina, ar:
22.2.1. programų mokymo tikslai atitinka profesinio rengimo standartus****;
22.2.4. programose nurodyta mokytojų kvalifikacija, metodinė ir materialinė bazė yra pakankama tikslams pasiekti;
22.4. Skyrius vertinimo rezultatus pateikia Komisijai, kuri juos svarsto ir kiekvienai programai priima vieną iš sprendimų:
22.4.1. programa atitinka Pagrindinio profesinio mokymo reikalavimus ir kitus pagrindinį profesinį mokymą reglamentuojančius dokumentus;
22.4.2. programa iš dalies atitinka Pagrindinio profesinio mokymo reikalavimus ir kitus pagrindinį profesinį mokymą reglamentuojančius dokumentus. Programą reikia taisyti pagal pridedamas rekomendacijas;
IV.2. MOKYKLOS IŠORINIS VERTINIMAS
23. Pasiruošimas Mokyklos išoriniam vertinimui:
23.1. ekspertų grupių sudarymas:
23.1.1. išorinį vertinimą atlieka 3–5 ekspertų grupė, kurios sudėtyje yra aukštųjų, aukštesniųjų, profesinių mokyklų dėstytojai/mokytojai, socialinių partnerių ir kitų institucijų atstovai. Vienas iš ekspertų yra paskiriamas grupės pirmininku;
23.1.3. grupės darbui organizuoti ir jos dokumentacijai tvarkyti Skyrius skiria savo darbuotoją – ekspertų grupės administratorių, kuris likus ne mažiau kaip 10 dienų iki vertinimo pradžios supažindina Mokyklą su ekspertų grupės sudėtimi. Mokykla gali informuoti Skyrių apie tai, kad kuris nors numatytas ekspertas dėl argumentuotų priežasčių yra nepriimtinas;
24. Vertinimas:
24.1. išorinis Mokyklos vertinimas atliekamas po to, kai Komisija pateikia išvadas apie Mokykloje vykdomas programas;
24.2. vertinimo etapai:
24.2.1. nagrinėjama savianalizės ataskaita ir Komisijos išvados dėl programų kokybės bei formuluojami vizito klausimai;
24.2.2. vizitas į Mokyklą. Vizito trukmė – dvi-trys dienos. Apsilankymo metu stebimos pamokos ir vyksta atskiri susitikimai su direktoriumi ir kitais administracijos darbuotojais, mokytojais ir mokiniais, socialiniais partneriais ir kitais, su Mokyklos veikla susijusiais, asmenimis;
24.2.3. vertinimo ataskaitos rengimas:
24.2.3.2. ekspertų grupė vertina kiekvieną savianalizės ataskaitoje pateiktą veiklos sritį ir suformuluoja išvadą apie veiklos duotoje srityje atitikimą Mokykloje vykdomų programų keliamus reikalavimus. Teikiami įvertinimai grindžiami įrodymais. Rekomenduojami vertinimo lygiai:
24.2.3.3. formuluodami išvadas, ekspertai turi siekti bendros nuomonės. Jeigu jos pasiekti nepavyksta, sprendimas priimamas balsų dauguma, tačiau ataskaitoje pateikiama ir kitos nuomonės ir nurodomi jų autoriai,
24.2.3.4. ekspertų rekomendacijos mokyklai rengiamos atsižvelgiant į vertinimo išvadas. Tobulintiniems aspektams nurodomi jų ištaisymo terminai,
24.2.4. rekomenduojama tokia galutinė ataskaitos struktūra:
24.3. rekomendacijose Tarybai suformuluojama bendra išvada apie mokymo kokybę. Gali būti rekomenduota:
24.3.1. mokymo kokybė atitinka programoms keliamus reikalavimus. Tokia išvada padaroma, jeigu visos veiklos sritys įvertinamos lygiu „Atitinka reikalavimus“;
24.3.2. mokymo kokybė iš dalies atitinka programoms keliamus reikalavimus. Tokia išvada padaroma, kai nėra nė vieno vertinimo „Neatitinka reikalavimų“ ir lygiu „Iš dalies atitinka reikalavimus“ įvertintos ne daugiau kaip 3 veiklos sritys;
24.3.3. mokymo kokybė neatitinka programoms keliamų reikalavimų. Tokia išvada padaroma, kai bent viena iš veiklos sričių yra įvertinama lygiu „Neatitinka reikalavimų“ arba kai įvertinimų „Iš dalies atitinka reikalavimus“ skaičius viršija tris. Šuo atveju siūloma atlikti pakartotinį išorinį kokybės vertinimą;
24.4. Skyrius organizuoja Komisijos sprendimų bei išorinio Mokyklos vertinimo ekspertų išvadų svarstymą Tarybos posėdyje;
24.6. Ministerija, remdamasi Tarybos sprendimu bei Komisijos išvadomis, gali sustabdyti profesinio mokymo licencijos pagal tam tikras programas galiojimą;
25. Apeliacijos:
25.1. per dešimt dienų po žodinio ataskaitos paskelbimo Mokykla turi teisę pareikšti apeliaciją dėl mokymo kokybės įvertinimo. Apeliacijoje turi būti pateikti įrodymai, kodėl Mokykla nesutinka su ekspertų grupės vertinimu. Apeliacija pateikiama Tarybai;
25.2. Taryba per 30 dienų išnagrinėja apeliaciją, į posėdį pakviesdama ekspertų grupės ir Mokyklos atstovus. Jeigu nustatoma, kad ekspertų grupė pažeidė vertinimo procedūras, Taryba paskiria naują ekspertų grupę ir paskiria Skyriui organizuoti pakartotinį vertinimą;
V. NAUJOS PROGRAMOS VERTINIMAS
27. Skyrius pateikia Komisijai ekspertų išvadas ir organizuoja jų svarstymą, kartu dalyvaujant programų rengėjams.
28. Komisija priima vieną iš šių sprendimų:
28.2. Nauja programa iš dalies atitinka pagrindinio profesinio mokymo programų bendruosius reikalavimus, tačiau reikia ją taisyti pagal pridedamas rekomendacijas. Šiuo atveju pataisyta programa ne vėliau kaip per 10 dienų teikiama vertinti pakartotinai.
29. Esant 28.2 punkte nurodytam Komisijos sprendimui, po pakartotinio Komisijos posėdžio yra priimamas vienas iš šių sprendimų:
29.1. Mokymo programa pataisyta pagal pateiktas rekomendacijas ir atitinka pagrindinio profesinio mokymo programų bendruosius reikalavimus.
30. Komisijos sprendimas per 5 darbo dienas po pakartotinio posėdžio pateikiamas Ministerijai ir Mokyklai.
31. Esant Komisijos teigiamai vertinimo išvadai, sprendimas dėl mokymo programos įrašymo į Studijų ir mokymo programų registrą ir licencijos išdavimo arba jos pratęsimo priimamas Ministerijos nustatyta tvarka.
32. Esant Komisijos neigiamai vertinimo išvadai, mokymo programa į Studijų ir mokymo programų registrą neįrašoma ir licencija neišduodama arba nebepratęsiama.
Skyriaus pakeitimai:
Nr. ISAK-153, 2004-02-04, Žin., 2004, Nr. 22-676 (2004-02-10), i. k. 1042070ISAKISAK-153
2 priedas
Profesinės mokyklos pavadinimas:
Savianalizės ataskaitą rengusios
grupės sudėtis:
vardas, pavardėatsakomybė rengiant savianalizės ataskaitą
TURINYS
1. Įvadinė dalis:
2. Analitinė dalis:
1. ĮVADINĖ DALIS.
1.4. Mokyklos valdymas:
- organizacinė struktūra (pateikiamoje schemoje nurodyti darbuotojų skaičių kiekviename struktūriniame padalinyje)
- mokyklos taryba (nurodyti jos sudarymo datą, pagrindines veiklos kryptis, narių pavardes, pareigas)
- mokinių taryba (nurodyti sudarymo datą, pagrindines veiklos kryptis, narių pavardes, specialybę, kursą)
- kitos mokyklos savivaldoje dalyvaujančios struktūros
1.5. Bendri duomenys apie mokinius ir mokymo programas:
-nurodyti mokymo programų pavadinimus, kodus, pakopas, mokinių skaičių pagal kiekvieną mokymo programą ir bendrą mokinių skaičių
1 lentelė
Bendri duomenys apie mokinius ir mokymo programas
Eil. Nr. |
Programos kodas |
Programos pavadinimas |
Pakopa |
Mokinių skaičius |
|
2000 10 01 ** |
2001 10 01** |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bendras mokinių skaičius: |
|
|
1.5. Mokyklos veikla mokymo kokybei gerinti iki analizuojamo laikotarpio (retrospektyviai peržiūrėti ir išvardyti kiekvienais metais vykusius mokymo programų ir mokyklos veiklos kokybės tyrimus):
2. ANALITINĖ DALIS.
Atliekama mokyklos veiklos analizė pagal turinyje nurodytas 6 veiklos sritis ir pagal papildomai, mokyklos nuožiūra, pasirinktas veiklos sritis. Kiekvienai veiklos sričiai reikia išskirti ne daugiau kaip 5 stipriąsias bei 5 tobulintinas pusės. Analizę pagal minėtas veiklos sritis įforminti nurodytos formos lentelėse (4 ir 5 lentelės forma).
3. VEIKSMŲ PLANAS KOKYBEI TOBULINTI.
Veiksmų planas kokybei tobulinti yra skirtas mokymo programų ir mokyklos veiklos kokybei tobulinti. Šis planas, paremtas ataskaitos analitinės dalies medžiaga, turi būti lakoniškas ir labai konkretus, nurodantis terminus ir vykdytojus. Jis neturi atkartoti mokyklos strateginio vystymo plano, tačiau nuorodos į atitinkamus strateginio vystymosi plano punktus pageidautinos.
6 lentelė
Veiksmų planas kokybei tobulinti
Eil. Nr. |
Tobulintinos veiklos sritys
|
Užduotys |
Atsakingi asmenys |
Įgyvendinimo terminai |
Įgyvendinimo įrodymai |
1 |
Mokymo programos |
|
|
|
|
2 |
Mokymas ir mokymasis |
|
|
|
|
3 |
Parama mokiniams |
|
|
|
|
4 |
Mokinių pasiekimai |
|
|
|
|
5 |
Ištekliai |
|
|
|
|
6 |
Valdymo struktūra, išoriniai ir vidiniai ryšiai, plėtra |
|
|
|
|
7 |
Kitos, mokyklos nuomone, svarbios veiklos sritys |
|
|
|
|
4. PRIEDAI.
Savianalizės ataskaitos prieduose rekomenduojama pateikti tą informaciją, kuri įrodo vieną ar kitą analitinės dalies teiginį (anketos, grafikai, lentelės ir kt.). Prieduose galima pateikti mokyklos teisės aktus, į kuriuos apeliuojama analitinėje dalyje, bei apibendrintą tyrimų medžiagą. Rengiant savianalizės ataskaitą, būtina atsižvelgti į tai, kad išorinio vertinimo metu ekspertai galės pareikalauti visos medžiagos apie vieną ar kitą ataskaitoje analizuotą procesą. Todėl nebūtina ataskaitos prieduose stengtis pateikti visą medžiagą, kuria remiantis buvo vykdoma analizė.
______________
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, Įsakymas
Nr. ISAK-153, 2004-02-04, Žin., 2004, Nr. 22-676 (2004-02-10), i. k. 1042070ISAKISAK-153
Dėl švietimo ir mokslo ministro 2001 m. sausio 18 d. įsakymo Nr. 73 "Dėl Mokymo kokybės vertinimo profesinėse mokyklose tvarkos" pakeitimo
* Savianalizės procesas yra aprašomas leidinyje „Vidinės kokybės užtikrinimo profesinėse mokyklose vadovas“.
** Veiklos sritys yra aprašomos leidinyje „Vidinės kokybės užtikrinimo profesinėse mokyklose vadovas“.
*** Savianalizės ataskaitos formos pavyzdys pateiktas prieduose.
**** Jeigu profesinio rengimo standartų nėra, vertinama, ar profesinės kvalifikacijos atitinka programų mokymo tikslus.